PDF’s op je website: doe het niet (en wat je wel kan doen)
Je bent op zoek naar een restaurant en komt op je mobiel via Google op de website van een uitspanning waar je het menu wilt bekijken. Klik je op dat menu, blijkt het opgemaakt te zijn in PDF en is het vreselijk moeilijk te lezen en te bedienen op je mobiele telefoon. Herkenbaar? Anno 2023 hebben de meeste restaurants nog vrolijk een menu in PDF-vorm op hun website staan. Ook voor andere belangrijke informatie, zoals algemene voorwaarden, is het raadzaam om dat anders aan te bieden dan als PDF op je website. Ontdek waarom dat is en hoe je dat eenvoudig kunt oplossen.
Waarom PDF op je website onhandig is
Er zijn meer redenen waarom een PDF op je website onhandig is, of het nu gaat om het menu van je restaurant of om andere informatie. Die redenen krijg je eerst, daarna heb ik de oplossingen voor je.
PDF werkt niet op mobiel
Waar ik al mee begon is een belangrijke reden: PDF werkt voor geen meter op mobiel. Soms kan je een PDF groter maken, maar is het dan heel onhandig navigeren. Vergroten kan ook een crime zijn, omdat een PDF traag reageert bij het vergroten. En PDF’s waar je in kan bladeren maakt het op mobiel vaak nog onhandiger. Bewijs me gerust het tegendeel met een PDF op een website die wél werkt op mobiel. Ik krijg graag het tegendeel bewezen 😉
Je jaagt bezoekers op datagebruik
Deze gaat ook alleen op voor de weergave op mobiel, waar mensen mogelijk een databundel op hebben en door de bestandsgrootte van een PDF dus veel data uit hun bundel moeten gebruiken. Waarom zou je hen opdringen die PDF te laten laden op hun mobiel terwijl het niet hoeft en er gewoon oplossingen zijn om je bezoeker niet op te zadelen met al gauw enkele MB’s aan dataverbruik?
PDF’s zijn een ramp bij visuele beperking
Zoals je misschien wel weet gebruiken mensen met een visuele beperking schermlezers (screenreaders) of de voorleesfunctie op een smartphone of computer. En weet je wat: die kunnen geen (online) PDF’s voorlezen. PDF’s zijn daarmee een ramp voor mensen met een visuele beperking. Nu kan je een PDF wel toegankelijk maken, wat dan ook zeker een aanrader is, toch blijven andere redenen dan nog gelden. Zo ook de volgende reden: dat je een PDF minder snel aanpast dan een webpagina.
Een wijziging kost je meer tijd dan op een webpagina
Wil je iets veranderen, dan moet je allereerst PDF’s kunnen bewerken, waarvoor je dus een (betaald) bewerkingsprogramma moet hebben. Heb je de PDF bewerkt, moet je die ook nog eens uploaden en de bestaande PDF vervangen. Een webpagina daarentegen heb je vrijwel direct aangepast. Heb je dan bijvoorbeeld ‘Tonijncarapccio’ of ‘Creme brullee’ op je menu staan, pas je dat binnen een paar minuten aan naar ‘Tonijncarpaccio’ en ‘Crème brûlée’.
Ook op desktop of laptop is PDF niet altijd wenselijk
Als je weet dat PDF’s niet (zomaar) door schermleessoftware wordt voorgelezen, weet je al waarom je beter geen PDF’s kunt gebruiken op je website. Ook niet wanneer veel bezoekers op een laptop of pc je website bezoeken. Wat vaak ook onhandig is voor je bezoeker, is wanneer die de link naar een PDF aanklikt en de PDF dan automatisch gedownload wordt. Niet iedereen zit daar op te wachten. Laat het document dan op zijn minst openen in de browser, liefst in een nieuw tabblad. Dan kan je websitebezoeker altijd nog kiezen of die de PDF zelf wil opslaan.
Zelfs een PDF embedden op een webpagina is een afrader. Die PDF moet geladen worden en omdat het vaak een behoorlijk zwaar bestand is, maakt het je webpagina traag. Met als risico dat je bezoeker afhaakt en je website verlaat.
Menu van je restaurant niet in PDF
Restaurants (of hun websitebouwers) hebben er dus een handje van om hun menu als PDF op de website te zetten. Waarom dat zo is, ontgaat mij echt volledig. Ik kan alleen maar gokken dat veel restaurants de website laten maken door de vormgever die, of het reclamebureau dat ook de menukaart voor ze opmaakt. En dat het voor hen makkelijker is om die menukaart als PDF te uploaden naar de website. Toch zou ik dat dus afraden. Vooral ook omdat je een snelle wijziging tussendoor niet zomaar doorvoert, omdat eerst de PDF moet worden aangepast en die dan weer moet worden geüpload naar de website.
Wat als je echt een prijswijziging moet doorvoeren, of die tik- of taalfout snel wilt aanpassen? Of dat je een bepaald gerecht om wat voor reden ook van de menukaart haalt? Als je menukaart als webpagina is opgemaakt in je website, kan je die wijziging altijd doorvoeren en is die direct zichtbaar.
Maak er dus een webpagina van. Voor die snelle wijziging die je altijd direct kan toepassen, en vooral voor je bezoeker.
Belangrijke informatie? Maak er een webpagina van
Heb je belangrijke informatie voor je websitebezoeker, bijvoorbeeld juridische teksten als algemene voorwaarden of je privacyverklaring? Maak er dan ook gewoon een webpagina van. Dan is het altijd leesbaar op ieder apparaat en voor iedere bezoeker. Het voordeel hiervan is ook dat je kan aantonen wanneer je iets gewijzigd hebt aan deze teksten. Sla wijzigingen direct op in de Wayback Machine, of sla je webpagina op als HTML of MHT.
Bied PDF als download aan als dat nodig is
Wil je jouw websitebezoeker wel de mogelijkheid geven om die PDF op te slaan voor eigen gebruik, link er dan naar op de webpagina. Dat is precies wat ik ook heb gedaan met mijn algemene voorwaarden toen ik die op mijn website heb omgezet naar een webpagina. Ja, ik had ze ook lange tijd alleen als PDF op mijn website, tot ik ontdekte waarom het niet handig was. Wie ze online wil lezen, kan dat gewoon doen zonder tegen de beperkingen van een PDF aan te lopen.
En zorg er dan ook voor dat de PDF gewoon in een nieuw venster opent en je bezoeker zelf kan kiezen of die deze wil downloaden of gewoon online wil lezen.
Heb jij vragen, opmerkingen of aanvullingen? Of heb je een nieuw inzicht opgedaan en ga je hiermee aan de slag op jouw website? Laat het hieronder weten in een reactie. Op vragen krijg je altijd antwoord.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Ben nooit fan van PDF’s geweest en gebruik het minimaal, bijvoorbeeld als ik een excel-verzicht stuur naar mensen die niets van excel begrijpen. Doe dat moeiteloos met Libre-office. Merkte ook dat interne links in een PDF op een smartphone niet werken. Heb ons genealogisch overzicht weer in ouderwets HTML gezet en dat werkt ook op een smartphone uitstekend. Voor blinden is er een ander probleem. In Jaws zit een OCR-optie die zelfs grafische text in een PDF voorleest. PDF’s slaan gewone text in gewone text op. Daar is geen OCR voor nodig. Probleem blijft dat mensen vooral grafieken of tabellen in PDF-rapporten zetten zonder enige info voor mensen die op voel/voorleessoftware zij aangewezen. Dat is geen doen. Ook een simpele tabel in HTML is voor deze mensen uiterst vermoeiend. Zet er een paar regels bij als ‘Hierboven ziet u dat de prijzen met zo’n 20% per jaar stijgen.’