Leuk dat je meer wilt weten over mijn bedrijf. Het betekent dat je net als ik echt interesse hebt in anderen, wilt weten wie en/of wat er achter een bedrijf steekt. Ik vind het vaak jammer als er niet iets meer over de achtergrond, en vooral de historie van een bedrijf op de website staat. Zeker wanneer een bedrijf duidelijk al een lange geschiedenis heeft. Graag vertel ik je hier hoe het idee is ontstaan en hoe ik van tekstschrijver ben doorgegroeid naar online marketeer.
Van Letterzaken naar Optimus Online
Tot juni 2020 heette mijn onderneming Letterzaken. Zoals je al las, ben ik van tekstschrijver doorgegroeid naar online marketeer. De naam Letterzaken was echt gericht op dat eerste idee om teksten te schrijven. Een heel toffe naam, waar ik nog steeds trots op ben. Maar het werd een jasje dat te krap zat en mij beperkte. Dus werd Letterzaken in juni 2020 getransformeerd naar SEO-bureau Optimus Online. Meer hierover lees je in ‘Waarom Letterzaken transformeert naar Optimus Online‘.
Het idee achter Letterzaken
Het idee voor Letterzaken is ontstaan bij een van mijn oud-werkgevers. Ik was bij diverse werkgevers al (mede-)verantwoordelijk geweest voor teksten, zoals nieuwsbrieven, websiteteksten en productomschrijvingen. Toen ik bij mijn laatste werkgever ook voor Wehkamp teksten moest schrijven, ging ik kritisch kijken hoe ik daar het beste uit kon halen. En zo ontstond het idee om als commercieel tekstschrijver aan de slag te gaan wanneer ik ooit voor mezelf zou beginnen.
De start van Letterzaken
Hoe snel ik met dit idee echt van start zou gaan, kon ik toen niet bedenken. Door de crisis kon ik geen geschikte nieuwe baan vinden en bij mijn werkgever bleek geen toekomst meer voor mij te zijn. Einde contract, begin van een leven als ondernemer. In de tussentijd was bij onze dochter cystinose vastgesteld. Een extra motivatie voor mij om een succes te maken van een eigen bedrijf. In oktober 2012 schreef ik me officieel in bij de Kamer van Koophandel en startte ik met Letterzaken.
Van tekstschrijver naar SEO-tekstschrijver
Toen ik met Letterzaken startte, dacht ik tekstschrijver te worden. Bleken er toch al meer dan 25 in Apeldoorn te zijn…
Ondertussen had ik al de training ‘SEO voor tekstschrijvers’ bij SEOguru gedaan. Ik kon dus iets bieden wat de andere tekstschrijvers niet hadden. Dus werden het SEO-teksten. De focus werd dus online, en daar hoorden de sociale media ook bij. Dacht ik. Dat heb ik dus snel losgelaten, want zoekmachine-optimalisatie en websites vond ik wel interessanter. Sociale media is leuk voor mijn eigen zaak, maar niet om dat voor een ander te doen. Vind ik dan hè?
Van SEO-tekstschrijver naar online marketeer
SEO-teksten (of liever: goede webteksten) zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie. Zo kwam er meer vraag naar SEO-ondersteuning en ben ik uiteindelijk van tekstschrijver doorgegroeid naar online marketeer.
Gastdocent en gastblogger
In 2013 vroeg Chelsea Bosters mij gastblogger te worden op Marketingmed. Daar schreef ik maandelijks blogs, die goed ontvangen werden. Marketingmed werd overgenomen en de blogs verschenen op de website van IMU, die ze inmiddels heeft verwijderd. Verder ben ik lid van het SEO-panel van Frankwatching, waar ik help de SEO-artikelen te controleren op juiste inhoud, zodat we de beste SEO-artikelen op Frankwatching krijgen.