Outreach-e-mails: hoe linkbuilding je echt wat gaat opleveren
Wie een website heeft en vindbaar wil worden in de zoekmachines, gaat uiteindelijk iets doen aan linkbuilding. Of krijgt e-mails van partijen die op de een of andere manier een backlink wil scoren op de website van de ontvanger. Dat soort e-mails valt onder ‘outreach’. een onderdeel van linkbuilding. Ga je zelf ook outreach-e-mails sturen om backlinks te krijgen, dan wil je natuurlijk wel dat het je wat oplevert. En: outreach hoeft echt niet verkeerd te zijn, ondanks dat je dit soort e-mails zelf misschien niet zo tof vindt.
Hoe doe je dan outreach zodat het je echt wat gaat opleveren en je het misschien zelfs (een beetje) leuk gaat vinden?
Wat is outreach?
Outreach is een van de onderdelen van linkbuilding. Outreach is contact zoeken met een andere partij om (in dit geval) iets voor elkaar te krijgen bij de ander. In dit geval komt het van ‘to reach out to’, wat onder andere te vertalen is naar ‘contact maken met’. Dat is dus ook precies wat het is; je maakt contact met een ander met in dit geval als doel dat je een backlink krijgt op de website van de ander. Je doet outreach over het algemeen richting partijen die je nog niet kent, waarmee je het kunt vergelijken met koude acquisitie. Maar ook wanneer je een link van een website wilt krijgen waar je al een ingang hebt zou je onder outreach kunnen vatten.
De meeste van dit soort mails hebben weinig effect
Het probleem met outreach is dat het vaak zo slecht is dat het weinig effect gaat hebben. Ga maar eens bij jezelf na: hoe vaak krijg jij een mail waaruit blijkt dat de ander een linkje van je wil? En hoe vaak ben je echt geneigd om daarop in te gaan? Grote kans dat je dit soort mails direct weggooit en zelfs niet eens reageert. En dan volgen er op een gegeven moment soms zelfs opvolg-e-mails die alleen maar meer irritatie opwekken als je geen interesse hebt.
Waarom is outreach vaak zo slecht?
Het grote probleem dat ik zie bij dit soort werk is dat partijen die deze outreach doen hopen om met zo weinig mogelijk tijd en inspanning juist zoveel mogelijk te bereiken. Dus krijg je overduidelijk gestandaardiseerde mailtjes met meestal een onpersoonlijke aanhef als “Hi”, “Beste” of “Beste webmaster”. Of in mijn geval “Beste SEO-specialist”. En daarna een inleiding met enorme dooddoeners of zelfs een veel te directe aanpak.
Een paar voorbeelden van teksten die mij in ieder geval niet warm maken om te reageren:
- “Ik zie op jullie website dat jullie linkbuilding uitvoeren …”
- “Ik zag op uw website de mogelijkheid om externe links te plaatsen.”
- “Ik zat zojuist rond te kijken op https://optimusonline.nl/. Ik moet zeggen dat ik het een hele toffe website vind. Al meerdere blogs hebben mij geïnspireerd.”
- “Ik zag dat je de waarde van kwalitatieve linkbuilding begrijpt.”
- “Ik ben op zoek naar nieuwe online samenwerkingsverbanden. Bij voorkeur blogplaatsingen of in-contentlinks.”
Wat betreft de eerste twee: vertel mij maar eens waar je dat zag 😉. Ik durf wel te stellen dat je dat niet op mijn website terugvindt, maar laat me graag overtuigen met bewijs, dus geef me de link naar de webpagina dan maar 😁. De derde is een poging tot een compliment, maar concreet worden over waar dat zoal in zit helpt om je verhaal geloofwaardig te maken.
De vierde is ook een niet-onderbouwde aanname en omdat ik weet welke partij er achter deze mail zit, durf ik ook wel te stellen dat die echt niet (alleen maar) kwalitatieve linkbuilding doen. En dan nummer 5: leuk voor je, maar wat heb ik eraan?
Linkbuilding is relatiebeheer
Je ziet het wel, een goed begin is echt het halve werk. Grote kans dat de mailers uit al deze voorbeelden meer succes zouden hebben wanneer ze allereerst even een persoonlijke aanhef gebruiken en verder een beter verhaal hebben in de inleiding. De meeste zinnen kunnen zo worden hergebruikt voor ofwel iedere willekeurige website, ofwel vakgenoten van mij. Niks dat erop wijst dat het echt over mij of mijn website gaat, geen enkel signaal dat ze echt interesse in mij, mijn bedrijf of mijn website hebben behalve natuurlijk die link die ze zo graag willen van mij.
Wees eerlijk: wie overtuigt jou eerder ergens van, iemand die je al kent of iemand die je zomaar out of the blue een e-mail stuurt?
Zo zie je hoeveel meer je voor elkaar gaat krijgen als je een relatie opbouwt. Relatiebeheer is de sleutel naar succes, ook bij linkbuilding.
Verdere inhoud van de e-mail is ook belangrijk
Natuurlijk is je introductie essentieel. En om mensen over te halen jouw mail überhaupt te lezen heb je ook nog eens een goede onderwerpregel nodig. Simpel “Samenwerking” of “Linkruil” doet het echt niet hoor. Weet je met je onderwerpregel de ontvanger over te halen je mail te lezen en heb je een goede introductie, dan gaat het natuurlijk ook om de verdere inhoud van je mail. In veel outreach-e-mails wordt dat vergeten. Een standaard verhaaltje waaruit vooral blijkt dat de ander zo graag een linkje van je wil. Of waarin ze uitleggen dat het voor beiden zo goed is als die links worden geruild. Terwijl het hen toch echt niks zal boeien of jij er baat bij hebt.
Wat levert het de ander op?
Wat in veel outreach-e-mails vergeten wordt is dat er voor de ander ook iets in moet zitten. Waarom zou iemand jou iets geven als het haar of hem niets oplevert? Een prima voorbeeld uit eigen praktijk is wat mij betreft de mail die ik kreeg van Matt Adams. In het Engels dan wel:
Hi,
I’m Matt, I had a really enjoyable read on your blog post “The dangers of link building” and noticed you reference “SEarch Engine Watch: The PBN Purge: Are you at risk” as part of your content.
I’d like to show you a post I’ve written that’s influenced by yours, but also complements it from a PBN point of view – it’s called:
”How to identify and crush PBNs with real SEO”
It’s a few thousand words, written with energy and designed to get business owners knowing about PBNs.
I thought it would be a great fit into your post as a reference for your readers?
I’d even be happy to publish your feedback on the page itself with a link to your site.
Either way, it would be great to hear from you as I’m keen to collaborate with you in some way :-)
Cheers,
Matt
Oké, Matt had nog even mijn voornaam kunnen opzoeken en mogen gebruiken, maar de tekst was prettig en complimenterend. Hij geeft zelfs aan dat zijn artikel door mij is geïnspireerd en of dat nu waar is of niet, het werkt. En er is een link. Letterlijk en figuurlijk, omdat hij duidelijk maakt waarom beide artikelen bij elkaar passen en ook naar beide linkt.
Foutje, bedankt!
Wat hier trouwens een paar keer is voorgekomen: een mail van een SEO-bureau of onlinemarketingbureau waarvan ik de eigenaar gewoon ken. Komt op mij wat onhandig over, omdat uit de mail niet blijkt dat ze hiervan weten. En dat terwijl juist dat voor een lagere drempel zorgt en de kans vergroot dat ik wel op zijn minst reageer. Zoals ik al aangaf is linkbuilding relatiebeheer en die relatie wordt hier niet gebruikt. Foutje, bedankt!
Zo maak je outreach leuk en haal je er echt succes mee
Zomaar mensen mailen kan best werken, maar mensen mailen wanneer je ze al wat warmgemaakt hebt werkt beter. Dat kost tijd en moeite, de vraag is of je dat (ervoor over) hebt. Maar wat als je weet dat je dan meer succes gaat behalen? Dan is het die tijd en moeite wel waard, toch? En als je ergens succes mee hebt wordt het vaak leuk. Daarnaast kun je ook nog eens plezier halen uit het schrijven van echt leuke outreach-e-mails. Daar kan Bibi Buzz over meepraten.
Hoe doe je dat dan? Een aantal mogelijke stappen voor je op een rijtje:
- Bel degene van wie je een link wilt, of als je dat een stap te ver vindt, ga naar stap 2;
- Schrijf een introductiemail zoals je die zelf zou willen ontvangen, waaruit vooral interesse in de ander blijkt of waarin je een andere leuke insteek kiest;
- Zorg dat je met de eerste mail een aanleiding biedt om een band op te bouwen en zo vertrouwen te krijgen;
- Voel aan wanneer je kan vragen om een link, of die zelfs specifiek kan voorstellen, dat kan bij mail 2, 3, 4 of nog wat later zijn, dat merk je vast zelf wel;
- Zorg dat je ook duidelijk hebt wat een ander eraan heeft, heb je iets dat je kan teruggeven of is er iets anders waardoor de ander een goed gevoel krijgt bij het plaatsen van die link?
Varieer hier lustig op los, maak er een eigen methode van die je past, dit is bedoeld als voorzet en geen definitieve gids voor linkbuilding-outreach. Liever niet zeg, als iedereen hetzelfde gaat doen gaat het ook niet werken, omdat het dan weer meer van hetzelfde wordt.
Zorg voor “link assets”
Wat Bibi ook aangeeft en wat zeker helpt is om “link assets” te hebben: linkwaardige items. Dat kan een bepaald artikel zijn, zoals Matt Adams in zijn mail aangaf, of iets wat handig, nuttig, informatief of anderszins behulpzaam is. Denk aan een handige tool, zoals de SERP Snippet Preview Tool, een whitepaper of misschien iets als een gratis cursus. Denk daarbij ook aan wat jij de moeite waard zou vinden om naar te linken, grote kans dat dat dan ook zo is.
Daar kun je dan ook je link prospects bij zoeken (“kandidaten” die hier naar zouden moeten linken), die je dus kunt benaderen om die link te krijgen.
Heb je wat geleerd en ga je nu zelf met nieuwe inspiratie aan de slag met outreach? Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen? Ik lees het allemaal graag in een reactie, laat ‘m hieronder achter, ik reageer altijd.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!