Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO.

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO

Wie SEO zegt, zegt zoektermen. Natuurlijk doe je daarom zoektermenonderzoek, maar hoe bepaal je nu écht de juiste zoektermen? Kijk je nog steeds naar zoekvolume en ook alleen naar dat getalletje? Dan sla je de plank mis. Er is namelijk een belangrijkere factor: de zoekintentie. Ontdek nu wat het is, hoe jij erachter komt wat de zoekintentie van een zoekterm is én hoe jij daarvan profiteert.

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 30 augustus 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 11 februari 2021-

Wat is de zoekintentie?

De zoekintentie is de vraag of behoefte achter de zoekopdracht in een zoekmachine. Wanneer iemand iets zoekt, wat wil deze dan echt vinden? We hanteren globaal 3 soorten zoekopdrachten, gebaseerd op de intentie achter de zoekterm:

  1. Informationele of informatieve zoekopdrachten
  2. Transactionele of commerciële zoekopdrachten
  3. Navigationele zoekopdrachten

Zoals je vast wel begrijpt is voor een commerciële organisatie de tweede het meest interessant. Toch is het ook belangrijk om op de eerste zoekintentie te scoren. Eerst even dieper duiken in die zoekintentie en hoe je die ontdekt.

Commerciële zoekopdrachten verder uitgesplitst

De commerciële zoekopdrachten kunnen we specifieker uitsplitsen, en wel in:

  • Commercieel oriënterend
  • Commercieel vergelijkend
  • Commercieel transactioneel – online of lokaal

Deze wil je ook helder hebben, zeker wanneer je echt je customer journey in kaart hebt. Bij de eerste is de Google gebruiker nog niet zeker wat deze wil kopen of waar deze wil kopen. Bij de tweede gaat het om een vergelijking op specificaties of prijs en bij de derde om duidelijke koopbereidheid, wat kan resulteren in een online aankoop of een bezoek aan een winkel.

Ajax of golf; wat is de vraag achter de zoekopdracht?

Een voorbeeld dat ik veel gebruik als het gaat om zoekintentie is een zoekopdracht als ‘ajax’ of ‘golf’. Aan beide woorden zijn veel verschillende betekenissen te koppelen. Zo is Ajax:

  • Een voetbalclub
  • Een schoonmaakmiddel
  • Een merk brandblussers
  • Een Griekse mythologische figuur
  • Asynchronous JavaScript And XML

En eigenlijk nog veel meer. Dus waar is iemand die zoekt op ‘ajax’ nu echt naar op zoek? Dat het in Nederland de voetbalclub is, lijkt bijzonder aannemelijk. De andere ajaxen hebben dan pech. Zo kun je ook concluderen uit de top 10 in Google:

De zoekopdracht 'ajax' in Google levert in februari 2021 nieuws en informatie over de voetbalclub op.

Het effect van de zoekintentie op klikken in de zoekresultaten

Als je hierover nadenkt, kun je concluderen dat gebruikers van de zoekmachine niet altijd het resultaat voorgeschoteld krijgen waar ze naar op zoek zijn. Ze haken af of gaan opnieuw zoeken en voegen wat woorden toe. Per zoekterm kun je dan vast wel bedenken welke.

In Ahrefs zie je ook hoe dat er dan uitziet qua klikgedrag:

51% van de mensen die zoeken op 'ajax' klikken niet op een van de zoekresultaten. In totaal levert dat zo'n 493.000 klikken op bij een gemiddeld aantal zoekopdrachten van zo'n 725.000. Sluiten de zoekresultaten wel aan op de zoekintentie?

Grafisch vormgevers hebben een probleem

Een duidelijk voorbeeld van de impact van die zoekintentie is de zoekterm ‘grafisch vormgever’. Als je die zoekterm invoert in Google, zie je na de Ads een allegaartje aan soorten zoekresultaten:

  • Informatieve resultaten
  • Een Local Pack
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Lokale bedrijven, gebaseerd op je locatie

Zoekresultatenpagina in Google voor 'grafisch vormgever'.

Wie een grafisch vormgever zoekt heeft hier dus weinig aan. Dus zullen veel Google-gebruikers hierna opnieuw zoeken op ‘grafisch vormgever’+plaatsnaam. Daarvan is de zoekintentie duidelijker en concreter. In de zoekresultaten staan dan ook nog wel de nodige vacatures, maar het is wel meer een mix van vacatures en daadwerkelijke grafisch vormgevers in die plaats.

Legio voorbeelden

Er zijn legio voorbeelden van dit soort zoekopdrachten waarbij de zoekintentie kennelijk vooral informatief is. Dat geldt voor veel (met name zelfstandige) beroepen, maar ook bijvoorbeeld ‘vertalen’ of ‘vertaling’ in combinatie met een taal. Die laatste zoekopdracht levert vrijwel altijd zoekresultatenpagina’s op met woordenboeken- en vertaalwebsites. Een vertaler maakt geen kans om daar tussen te komen, omdat Google als zoekintentie heeft vastgesteld als het vertalen van een woord of zin naar die taal.

Mijn eigen verhaal: van ‘SEO-teksten’ naar ‘SEO-tekstschrijver’

Hoe het zoal werkt met de zoekintentie ontdekte ik zelf zo rond 2016. Een van de eerste zoektermen waarop ik wilde scoren toen ik startte met mijn bedrijf was ‘seo teksten’. Super trots natuurlijk toen ik daarmee de top 10 in Google bereikte.  Maar het lukte maar niet om hoger dan positie 6 te komen. Niet verkeerd, maar ik wilde hoger in Google.

Waarom lukte dat maar niet?

Toen ontdekte ik de zoekintentie

Zo ergens in 2016 of misschien 2017 kelderde ik uit de top 10 voor die zoekterm en daardoor ontdekte ik de zoekintentie. Toen ik de top 10 voor ‘seo teksten’ bekeek, zag ik alleen maar informatieve pagina’s met 2 belangrijke uitgangspunten:

  1. Wat is een SEO-tekst?
  2. Hoe schrijf je een SEO-tekst?

En daar paste mijn pagina niet tussen omdat die puur een commerciële insteek had. Op mijn pagina bood ik mijn diensten aan, terwijl de zoekmachine had bepaald dat mensen op zoek waren naar informatie over SEO-teksten. En daarmee sloot mijn pagina niet aan op de zoekintentie.

Het moest SEO-tekstschrijver zijn

Nu was de pagina ‘SEO-tekstschrijver‘ al vindbaar op de juiste zoekterm en ik realiseerde me dat de zoekintentie van die zoekterm juist wel paste bij een verkopende pagina. Dus moest ik me daarop focussen en voor ‘SEO-teksten’ insteken op de zoekintentie voor die zoekterm.

Zo los je het op

Een pagina zomaar verwijderen is niet verstandig, zeker als je daar al wel op gevonden wordt. En al helemaal niet wanneer er backlinks naar de pagina liggen. Ga daarom als volgt te werk als je concludeert dat een pagina niet op de zoekintentie aansluit:

  1. Controleer of er backlinks naar de pagina liggen
  2. Schrijf of optimaliseer een pagina voor de zoekterm waarop je wilt scoren en sluit aan op de zoekintentie
  3. Leg een redirect aan van de pagina die je wilt verwijderen naar de pagina met de juiste zoekintentie
  4. Verwijder de pagina waar je niet goed (genoeg) mee scoort
  5. Klaar

Dat lijkt een makkie, maar het kost natuurlijk wel behoorlijk wat tijd. Al is het alleen maar omdat een goede pagina schrijven al gauw een paar uur kost, inclusief afbeeldingen erbij plaatsen en meer.

Wat leverde het mij op?

Mooie posities door juiste insteek

De pagina ‘SEO-tekstschrijver’ deed het al goed, al moet ik toegeven dat ik niet exact weet waar ik stond op het moment dat ik deze wijzigingen doorvoerde. Het leverde mij destijds in ieder geval weer een top 10-positie op voor ‘seo teksten’ met een blogartikel over hoe je die schrijft, en ik haalde de top 3 voor ‘seo tekstschrijver’.

Inmiddels zijn teksten geen hoofdmoot meer, dus is de focus daar nu niet meer op en ben ik inmiddels weer gedaald. Het voorbeeld past nog steeds mooi om te onderstrepen hoe belangrijk het is om die zoekintentie serieus te nemen.

Hoe ontdek je de zoekintentie?

Zoals je hierboven al las, achterhaal je de zoekintentie als eerste al uit de huidige top 10 van Google. Verder is het ook een kwestie van logisch nadenken voordat je begint met je zoektermenonderzoek. Bedenk waar iemand nu echt op zou zoeken en of daarbij duidelijk is wat deze precies wil. Zorg dat je dus zoektermen met de juiste zoekintentie gebruikt voor je webpagina’s.

Zet niet alleen in op commerciële zoektermen

Vergeet niet dat er meer is dan alleen zoektermen met een commerciële zoekintentie. Sterker nog: zo’n 75% van de maandelijkse zoekopdrachten in Google zijn informationeel. En hoewel die mensen dus niet direct kopen, raken ze wel bekend met jouw bedrijf als je ook tussen die resultaten staat. Kennen ze jouw bedrijf al wanneer ze in de oriënterende fase van een koopproces zitten, worden ze vaak eerder klant dan iemand die jou pas in de aankoopfase vindt. Of koop jij altijd bij bedrijven die je nog niet kent?

Houd het ook bij

Zoals je uit mijn voorbeeld kunt opmaken kan de zoekintentie door de jaren heen ook veranderen. Dus houd het bij, check regelmatig of jouw pagina’s nog wel aansluiten op de zoekintentie van de zoektermen waar jij met die pagina’s op inzet.

Houd jij al rekening met de zoekintentie of heb je nu ontdekt waarom je niet scoort op bepaalde zoektermen? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en mening. Laat een reactie achter, deel je ervaringen of stel je vraag.

4 antwoorden
  1. Mirjam
    Mirjam zegt:

    Hoi Nathan, machtig interessant om te lezen over het verschil maken in uitleg over jouw zoekterm: SEO teksten en SEO tekstschrijver
    Dat het zoveel verschil maakt.
    Ik zit nu op mijn eieren te broeden om beter/hoogst in Goolgle gevonden te worden op de term geboortekussen als uniek kraamcadeau.

    Dank je wel voor je duidelijke uitleg!
    Succes en ik blijf je volgen.
    Groet,
    Mirjam van Ravenhorst

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor je leuke reactie Mirjam. Ja, je ziet hoe het soms verschil kan maken. Als je erover nadenkt is het ook nog best logisch ook. Bij ‘SEO tekstschrijver’ is het toch wel duidelijker en specifieker waar iemand naar op zoek is. Vaak is het zo dat hoe korter de zoekterm, hoe lastiger het is te bepalen waar iemand nu werkelijk naar op zoek is. Mede daarom zijn er zoveel SEO-specialisten die zo hameren op inzetten op de longtail zoektermen.

      Voor jou zijn zoektermen als ‘uniek kraamcadeau’, ‘persoonlijk kraamcadeau’ en varianten daarop dus ook het meest interessant en relevant. Ik denk qua zoekintentie ook aan ‘kraamcadeau met naam’ of ‘geboortekussen met naam’, die zijn vrij duidelijk, lijkt me zo.

  2. Renske Holwerda
    Renske Holwerda zegt:

    Hoi Nathan, interessant artikel weer! Wat we nodig hebben om te scoren, ligt gewoon in plain sight. We moeten het alleen even zien :)

    Even benieuwd: waarom heb je de pagina ‘SEO teksten schrijven’ niet gewoon herschreven, zodat hij beter bij de zoekintentie past? Wat is jouw overweging geweest om in plaats daarvan door te verwijzen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      De pagina zelf scoorde niet goed (genoeg) meer en mijns inziens had het ook geen zin om ‘m daarom te herschrijven. Je gaat per slot van rekening van de ene zoekintentie naar de ander met die pagina. Dat past niet. De commerciële zoekintentie zit in ‘seo tekstschrijver’ en ‘webteksten’ (hoewel die laatste inmiddels ook richting informationeel gaat) en ‘seo teksten’ geeft echt een duidelijke informatiebehoefte aan.

      Naar mijn inschatting had het meer zin om een nieuw artikel te schrijven over ‘SEO-teksten’ om daarmee vrij snel opgepikt te worden door Google. Punt is dat een bestaande pagina al een bepaalde reputatie heeft en de kans dat Google dat wijzigt kleiner is dan, en anders meer tijd zal kosten dan een nieuw artikel. Soms moet je wat rigoureuze maatregelen nemen om iets te bereiken.

      Daar komt nog bij dat de focus verschuift en teksten schrijven als dienst minder prioriteit heeft.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.