Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO.

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO

Wie SEO zegt, zegt zoektermen. Daarvoor doe je natuurlijk zoektermenonderzoek, maar hoe bepaal je nu écht de juiste zoektermen? Kijk je dan alleen naar zoekvolume en ook alleen naar dat getalletje? Dan sla je de plank mis. Er is namelijk een veel belangrijkere factor: de zoekintentie. Ontdek wat het is, waarom het zo belangrijk is, hoe jij erachter komt wat de zoekintentie van een zoekterm is én hoe jij daarvan profiteert.

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 30 augustus 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 11 februari 2021 en 7 maart 2024-

Wat is de zoekintentie?

Allereerst: wat is zoekintentie nu precies? De zoekintentie is de vraag of behoefte achter de zoekopdracht in een zoekmachine. Waar is de zoekmachinegebruiker nu echt naar op zoek wanneer die een specifieke zoekterm invoert? We hanteren globaal 3 soorten zoekopdrachten, gebaseerd op de intentie achter de zoekterm:

  1. Informationele of informatieve zoekopdrachten
  2. Transactionele of commerciële zoekopdrachten
  3. Navigationele zoekopdrachten

Voor een commerciële organisatie is de tweede begrijpelijkerwijs het meest interessant. Toch is het ook belangrijk om resultaten te behalen met de eerste zoekintentie.

Commerciële zoekopdrachten verder uitgesplitst

De commerciële zoekopdrachten kunnen we specifieker uitsplitsen, en wel in:

  • Commercieel oriënterend
  • Commercieel vergelijkend
  • Commercieel transactioneel – online of lokaal

Wanneer je de customer journey van je onderneming in kaart hebt, wil je deze commerciële zoekintenties ook in beeld krijgen. Bij de eerste intentie is de Google-gebruiker nog niet zeker wat deze wil kopen, of waar deze wil kopen. Het gaat dus om iemand in de oriënterende fase. Bij de tweede gaat het om een vergelijking op specificaties of prijs en is deze persoon dus serieus geïnteresseerd in een product of dienst. Bij de derde zoekintentie gaat het om duidelijke koopbereidheid, wat dus kan resulteren in een (online) aankoop of een bezoek aan een winkel.

We duiken nu eerst in die zoekintenties en hoe je ontdekt welke zoekintentie er bij een zoekterm hoort.

Ajax of golf; wat is de vraag achter de zoekopdracht?

Een voorbeeld dat ik veel gebruik voor zoekintenties is een zoekopdracht als ‘ajax’ of ‘golf’. Beide woorden kunnen veel verschillende betekenissen -en dus zoekintenties- hebben. Zo is Ajax onder andere:

Dus waar is iemand die zoekt op ‘ajax’ nu echt naar op zoek? Dat iemand in Nederland iets over de voetbalclub wil weten, lijkt bijzonder aannemelijk. De andere ajaxen hebben dan pech. Dit kan je ook opmaken uit de top 10 in Google:

Het effect van de zoekintentie op klikken in de zoekresultaten

Als je hier eens goed bij stilstaat, kun je vast wel bedenken dat gebruikers van de zoekmachine niet altijd het resultaat voorgeschoteld krijgen waar ze naar op zoek zijn. Dat zal je zelf ook wel meegemaakt hebben. En wat doen die gebruikers dan? Ze haken af of gaan opnieuw zoeken en voegen wat woorden toe om zoekresultaten te krijgen die aansluiten op hun zoekintentie. Per zoekterm kun je dan vast wel bedenken welke.

In Ahrefs zie je ook hoe dat er dan uitziet qua klikgedrag:

51% van de mensen die zoeken op 'ajax' klikken niet op een van de zoekresultaten. In totaal levert dat zo'n 493.000 klikken op bij een gemiddeld aantal zoekopdrachten van zo'n 725.000. Sluiten de zoekresultaten wel aan op de zoekintentie?

Grafisch vormgevers hebben een probleem

Een duidelijk voorbeeld van de impact van die zoekintentie is de zoekterm ‘grafisch vormgever’. Als je die zoekterm invoert in Google, zie je na de Ads een allegaartje aan soorten zoekresultaten:

  • Informatieve resultaten
  • Een Local Pack
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Lokale bedrijven, gebaseerd op je locatie

Wie een grafisch vormgever zoekt, moet daarvoor nogal wat moeite doen. Dus zullen veel Google-gebruikers hierna opnieuw zoeken op ‘grafisch vormgever’+plaatsnaam. Daarvan is de zoekintentie duidelijker en concreter. In de zoekresultaten staan dan soms nog wel vacatures, maar het is wel meer een mix van vacatures en daadwerkelijke grafisch vormgevers in die plaats.

Legio voorbeelden

Er zijn legio voorbeelden van dit soort zoekopdrachten waarbij de zoekintentie kennelijk vooral informatief is. Dat geldt voor veel (met name zelfstandige) beroepen, maar ook bijvoorbeeld ‘vertalen’ of ‘vertaling’ in combinatie met een taal. Die laatste zoekopdracht levert vrijwel altijd zoekresultatenpagina’s op met woordenboeken- en vertaalwebsites. Een vertaler maakt geen kans om daar tussen te komen, omdat Google als zoekintentie heeft vastgesteld als het vertalen van een woord of zin naar die taal.

Mijn eigen verhaal: van ‘seo-teksten’ naar ‘seo-tekstschrijver’

Hoe het werkt met de zoekintentie ontdekte ik zelf zo rond 2016. Een van de eerste zoektermen waarop ik wilde scoren toen ik startte met mijn bedrijf was ‘seo teksten’. En natuurlijk was ik supertrots toen ik daarmee de top 10 in Google bereikte.  Maar het lukte maar niet om hoger dan positie 6 te komen. Niet verkeerd, maar ik wilde toch echt hoger in Google.

Waarom lukte dat maar niet?

Toen ontdekte ik de zoekintentie

Zo ergens in 2016 of 2017 kelderde ik uit de top 10 voor de zoekterm ‘seo teksten’ en zo ontdekte ik de zoekintentie. Toen ik de top 10 voor ‘die zoekterm bekeek, zag ik alleen maar informatieve pagina’s met 2 belangrijke uitgangspunten:

  1. Wat is een SEO-tekst?
  2. Hoe schrijf je een SEO-tekst?

En daar paste mijn pagina niet tussen omdat die puur een commerciële insteek had. Op mijn pagina bood ik mijn diensten aan, terwijl de zoekmachine had bepaald dat mensen op zoek waren naar informatie over SEO-teksten. En daarmee sloot mijn pagina niet aan op de zoekintentie.

Het moest SEO-tekstschrijver zijn

Nu was de pagina ‘SEO-tekstschrijver’ al vindbaar op de zoekterm ‘seo tekstschrijver’ en ik realiseerde me dat de zoekintentie daarvan juist wel paste bij een commerciële pagina. Dus moest ik me daarop focussen en voor ‘SEO-teksten’ een artikel publiceren dat aansloot op de zoekintentie voor die zoekterm.

Verkeerde zoekintentie? Zo los je het op

Een pagina zomaar verwijderen is niet verstandig, zeker als je daar al mooie posities mee hebt in de zoekmachines. En zeker niet wanneer er backlinks naar de pagina liggen. Ga daarom als volgt te werk als je concludeert dat een pagina niet aansluit op de zoekintentie:

  1. Controleer of er backlinks naar de pagina liggen
  2. Schrijf of optimaliseer een pagina voor de zoekterm waarop je wilt scoren en sluit aan op de zoekintentie
  3. Leg een redirect aan van de pagina die je wilt verwijderen naar de pagina met de juiste zoekintentie
  4. Verwijder de pagina waar je niet goed (genoeg) mee scoort
  5. Klaar

Dat lijkt een makkie, maar het kost natuurlijk wel behoorlijk wat tijd. Al is het alleen maar omdat een goede pagina schrijven al gauw een paar uur kost, inclusief afbeeldingen erbij plaatsen en meer.

Wat leverde het mij op?

Mooie posities door juiste insteek

De pagina ‘SEO-tekstschrijver’ deed het al goed, al moet ik toegeven dat ik niet exact weet waar ik stond op het moment dat ik deze wijzigingen doorvoerde. Het leverde mij destijds in ieder geval weer een top 10-positie op voor ‘seo teksten’ met het artikel, en ik haalde de top 3 voor ‘seo tekstschrijver’.

Inmiddels zijn teksten geen hoofdmoot meer, dus is de focus daar nu niet meer op en ben ik inmiddels weer gedaald. Het voorbeeld blijft wel relevant om het belang van de zoekintentie te onderstrepen.

Hoe ontdek je de zoekintentie?

Zoals je al kon zien, achterhaal je de zoekintentie eigenlijk al uit de huidige top 10 van Google. Verder is het ook een kwestie van logisch nadenken voordat je begint met je zoektermenonderzoek (of zoekwoorden-onderzoek zo je wilt). Bedenk eerst waar iemand nu echt op zou zoeken, en of daarbij duidelijk is wat deze precies wil. Zorg dat je zoektermen met de juiste zoekintentie gebruikt voor je webpagina’s.

Kies niet alleen voor commerciële zoektermen

Vergeet niet dat er meer is dan alleen zoektermen met een commerciële zoekintentie. Sterker nog: zo’n 75% van de maandelijkse zoekopdrachten in Google zijn informationeel. En hoewel die je niet direct omzet opleveren, raken potentiële klanten wel bekend met jouw bedrijf als je ook tussen die informationele resultaten staat. Kennen ze jouw bedrijf al wanneer ze in de oriënterende fase van een koopproces zitten, worden ze vaak eerder klant dan iemand die jou pas in de aankoopfase vindt. Of koop jij altijd bij bedrijven die je nog niet kent?

Houd je zoektermen actueel

Zoals je uit het voorbeeld kunt opmaken kan de zoekintentie door de jaren heen ook veranderen. Dus houd je lijst met zoektermen bij, en check regelmatig of jouw pagina’s nog wel aansluiten op de zoekintentie van de zoektermen waar jij met die pagina’s op inzet.

Houd jij al rekening met de zoekintentie of heb je nu ontdekt waarom je niet scoort op bepaalde zoektermen? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en mening. Laat een reactie achter, deel je ervaringen of stel je vraag.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.