Aanmelden bij online bedrijvengidsen: waarom en hoe? Een handleiding met lijst met belangrijkste bedrijvengidsen.

Aanmelden bij online bedrijvengidsen + lijst (2022)

Staat jouw bedrijf al vermeld op online bedrijvengidsen? Zo ja, check of je op alle belangrijkste vermeld bent en zo nee, ga ermee aan de slag. Er zijn verschillende redenen waarom je die vermeldingen moet regelen en vooral zelf moet beheren. Welke dat zijn en op welke online bedrijvengidsen je echt aangemeld moet zijn, nemen we door. Net als hoe je die vermeldingen zo snel mogelijk aanmaakt, met daarbij een lijst met bedrijvengidsen om gelijk mee aan de slag te gaan.

Waarom zou je je aanmelden?

Als eerste het belang van jouw vermelding op online bedrijvengidsen. Waarom zou je je aanmelden? Er zijn zoals ik al aangaf verschillende redenen:

  1. Betrouwbaarheid: je laat zien dat je bedrijf echt bestaat en dat je je niet verstopt
  2. Vindbaarheid in de zoekmachines:  de zoekmachines gebruiken de gegevens uit de online bedrijvengidsen
  3. Beheer je eigen identiteit: jouw bedrijf, jouw gegevens

Jazeker, ik licht ze nog even toe.

Betrouwbaarheid: jij zoekt toch ook zekerheid?

Wanneer jij op het punt staat met een bedrijf in zee te gaan of op een webwinkel te kopen, wil je toch zekerheid dat je bij de juiste partij terechtgekomen bent? Niet iedereen duikt gelijk in het handelsregister van de KVK, dus helpen vermeldingen op online bedrijvengidsen om jouw betrouwbaarheid te bevestigen. Je laat zien dat jij je niet verstopt en dat de adresgegevens op je website kloppen. Ja, adresgegevens op je website zijn in Nederland verplicht.

Vindbaarheid: bevestiging voor zoekmachines

Net als je potentiële klanten zoeken ook zoekmachines zekerheid en bevestiging. Hoe vaker ze jouw gegevens terugvinden op andere plekken, hoe meer bevestiging van het bestaan van je bedrijf. Dat helpt daarmee voor de vindbaarheid van je website. Ze verifiëren je bedrijfsgegevens met die op je website en in geval van Google natuurlijk Google Mijn Bedrijf. En klopt het allemaal, dan groeit het vertrouwen, wat weer positief is voor jouw (lokale) vindbaarheid. Waarbij ik wel eerlijk moet vermelden dat ik tot nu toe geen enorme impact heb gezien, maar ja: alle beetjes helpen sowieso. Of zoals Ryan Jones al indirect stelde met zijn tweet: er is meer dan een enkel aspect nodig voor verbetering van je vindbaarheid;

Beheer je eigen identiteit: het is jouw bedrijf

Hoe vaak ik toch meemaak dat bedrijven zelf hun bedrijfsvermeldingen niet zelf beheren… En dat terwijl het toch jouw bedrijf is. Dat zie ik daarnaast ook voor zowel Google Analytics, Google Search Console als Google Mijn Bedrijf. Al die zaken horen echt volledig in jouw handen te liggen, net als de bedrijfsvermeldingen op online bedrijvengidsen.

Dus daar gaan we eens mee aan de slag.

Stappenplan vermeldingen claimen of je bedrijf aanmelden op online bedrijvengidsen

Bespaar jezelf tijd en volg dit stappenplan om je bedrijfsvermeldingen te beheren op de online bedrijvengidsen. Goed om te weten: soms sta je al vermeld op bepaalde bedrijvengidsen, omdat sommige gegevens ophalen uit bijvoorbeeld het handelsregister van de KVK en daarmee hun database vullen.

Stap 1: stel een document op met al je bedrijfsdetails

Om te beginnen heb je een document (bijvoorbeeld in Word of in een notitie-app zoals Evernote) nodig met de gegevens die vaak gevraagd worden. Op de ene bedrijvengids is dat meer dan op de ander, het is wel handig alle details die gevraagd worden alvast bij elkaar te hebben. Ook als sommige maar een enkele keer gevraagd worden. Scheelt je typen en dus tijd. Dus noteer alvast:

  • Alle NAW-gegevens: bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en natuurlijk je website
  • Je sociale media: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter …
  • Een korte en een lange bedrijfsomschrijving: vaak vragen bedrijvengidsen zowel een korte als lange tekst
  • Kernwoorden: bijvoorbeeld je diensten of niches waarin je je begeeft
  • Je producten en/of diensten: er wordt nog weleens gevraagd om je producten of diensten, soms ook met een korte omschrijving

Verder heb je beeldmateriaal nodig, zoals logo en foto’s die je nog ter illustratie kan plaatsen.

Wat de bedrijfsomschrijving betreft: de meeste bedrijvengidsen zullen aangeven dat ze een unieke omschrijving willen. Ze willen duplicate content voorkomen, maar dat boeit niet zo. Voor jou in ieder geval niet,

Stap 2: gebruik een spreadsheet om je vermeldingen bij te houden

Als je gebruik maakt van de lijst bij dit artikel, heb je eigenlijk de basis al te pakken. Ga je zelf aan de slag, maak dan een spreadsheet aan met in ieder geval de volgende kolommen:

  • URL van de bedrijvengids
  • Datum van aanmelding
  • Datum laatste wijziging
  • Link: ja of nee
  • Dofollow-link?

Verder raad ik je aan om met een wachtwoordmanager te werken om je accounts in op te slaan en veilige wachtwoorden aan te maken. Mijn aanrader is Bitwarden. Je moet per slot van rekening bij veel online bedrijvengidsen een account aanmaken en je wilt niet dat een ander daar zo op kan inbreken. Het handige van wachtwoordmanagers als Bitwarden is dat je voor iedere login een veilig wachtwoord aanmaakt en direct opslaat. Je hoeft maar 1 wachtwoord te onthouden: dat van je wachtwoordmanager. En met een betaalde variant kun je op allerlei manieren wachtwoorden veilig delen met anderen.

Stap 3: zoek op je bedrijfsnaam en adres of telefoonnummer

Je hoeft natuurlijk geen vermeldingen aan te maken op bedrijvengidsen waar je bedrijf al op vermeld wordt. En het is het snelst en makkelijkst om bestaande vermeldingen te wijzigen. Dus is het altijd zaak om eerst te zoeken naar plekken waar jouw bedrijf al te vinden is. Zoek in een zoekmachine op je bedrijfsnaam in combinatie met je adres of telefoonnummer, zo vind je al gauw de eerste bestaande vermeldingen. Maak een account aan (als je dat nog niet hebt) en begin met je wijzigingen. Let wel: het klinkt sneller dan het vaak gaat, reken op 10 tot 15 minuten werk per vermelding, ook bij wijzigingen doorvoeren.

Stap 4: wijzig wat niet klopt, meld aan waar je niet op staat

Heb je bedrijvengidsen gevonden waar je al op vermeld staat, wijzig dan alle gegevens die niet kloppen met wat je in stap 1 in het document hebt gezet. Handig, dat scheelt je typen. Je hoeft namelijk alleen maar te kopiëren en te plakken. Heb je dit allemaal gedaan voor bedrijvengidsen waar je al op stond, dan kun je door met de bedrijvengidsen waar je nog niet op staat. Houd je vermeldingen in het document daarom ook bij, zo voorkom je dubbel werk. Verderop vind je een document met diverse bedrijvengidsen dat je zo kunt gebruiken.

Stap 5: houd bij of je een link krijgt en of je betaalt

Houd in het spreadsheet uit stap 2 dus bij waar je een vermelding op hebt gekregen of gewijzigd, of er een link naar je website op staat en of je eventueel betaalt voor een link of zelfs voor de vermelding. Mijn advies is om sowieso niet voor een vermelding te betalen en ook niet in te gaan op een proefabonnement. Waarom, en waarom bedrijvengidsen belangrijk zijn voor je lokale vindbaarheid lees je in mijn eerdere artikel over Local SEO.

Een keertje betalen om een vermelding met link te krijgen kan weinig kwaad, bedenk alleen wel dat het aardig in de papieren kan lopen als je dat bij meerdere vermeldingen doet.

Link plaatsen voor vermelding?

In sommige gevallen vragen ze een link te plaatsen naar hun website voor je jouw vermelding krijgt. Bepaal zelf of je dat wilt, je helpt daarmee vooral een ander aan meer backlinks. Maak je een speciale pagina aan om dit soort links op te plaatsen? Maak er dan geen URL van met ‘linkpartners’ of iets dergelijks, dan is het wel heel duidelijk dat je aan linkruil doet. Persoonlijk sla ik online bedrijvengidsen met zo’n voorwaarde over. Kost meer tijd en moeite en er mag er best eentje ontbreken.

En dat is het dan, toch?

Zo, dat is gedaan. Jouw bedrijf staat op een aantal online bedrijvengidsen. Klusje geklaard, niks meer aan doen. Toch wel.

Bedrijvengidsen komen en gaan, zeker online. Dus is het zaak om ook regelmatig te controleren of deze websites nog wel online staan, zeker als je een backlink geplaatst hebt in ruil voor de vermelding. Tijdens een check van deze websites vond ik er eentje die inmiddels gestopt was en de URL werd mooi doorverwezen naar de website van een websitebouwer. Nu kan dat zijn omdat het zonde is om de links dood te laten lopen, maar het kan ook een slimme manier zijn geweest voor deze websitebouwer om zo links naar zijn website te krijgen. Als er veel bedrijven naar de bedrijvengids linkten, pak je dan wel mooi al die backlinks mee.

Of je ziet dat er nu ineens een blogwebsite op staat. Die profiteert dan ook van de links die er mogelijk als tegenprestatie naartoe zijn gelegd. Daarom is het goed om regelmatig te controleren of er nog wel echt een online bedrijvengids op staat én of jouw vermelding er ook nog op staat. Er zijn er bij mij in de loop der jaren ook gewoon enkele verdwenen, kwam ik achter.

Te goeder trouw of niet

En of het nu was omdat het zonde was die domeinnaam te laten liggen en een redirect gewoon beter is om te voorkomen dat die links doodlopen, of dat het een slimme zet is geweest om backlinks te krijgen, dat weet niemand. Jouw link naar die website kan in ieder geval weg, want jij hebt er geen profijt meer van als die online bedrijvengids niet meer bestaat.

En actueel houden natuurlijk

Naast checken of het aan hun kant nog goed gaat, is het ook geen gek idee om jouw vermeldingen regelmatig te controleren en te updaten. Want misschien is er wel iets veranderd aan je NAW-gegevens of is je aanbod aan producten of diensten veranderd. Wel zo fijn als ook dat actueel is en klopt. Toch?

Plan dus in om jaarlijks al je vermeldingen te checken en eventueel te updaten.

Overzicht online bedrijvengidsen

Wil je aan de slag met je vermeldingen, maak dan gebruik van ons overzicht met online bedrijvengidsen. Het zijn er meer dan 50 (op het moment van schrijven ongeveer 70) en we hebben ze nog even gecontroleerd voor je. Nu kan er veel gebeuren op het wereldwijde web, dus vind je nog een foutje, geef het dan even door. Pak ‘m mee en bespaar uren aan uitzoekwerk, dat hebben wij alvast voor jou gedaan.

Deze lijst is op 18 maart 2022 nagelopen en bijgewerkt,  alle links werkten op dat moment.

Download de lijst hier:

Download 50+ online bedrijvengidsen door op deze afbeelding te klikken.

Ga je aan de slag met deze bedrijvengidsen of heb je al genoeg vermeldingen wat jou betreft? Deel jouw ideeën, ervaringen of stel je vraag hieronder. 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

7 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Bedankt weer Michiel. Ja, die lijst is echt jaren aan werk. Althans, het opbouwen was een aantal maanden denk ik, maar je moet het echt (blijven) bijhouden, omdat bedrijvengidsen komen en gaan, zoals ik ook al aangeef. Er stonden er ruim 100 in en daar zijn er dus meer dan 30 van geschrapt omdat ze niet meer bestonden of geen bedrijvengids meer waren.

  1. Armen
    Armen zegt:

    woow, deze site had ik nog niet ontdekt, Gelijk favoriet, veel te leren over SEO
    en uittrad bedankt voor de lijst. Google loves listing.
    Cheeerss

    Beantwoorden
  2. flexwhere
    flexwhere zegt:

    Hi Nathan, dank voor de lijst. Ik ga ermee aan de slag. Ik ben benieuwd of het jouw ervaring is of dit ook helpt in de (lokale) rankings bij jouw websites of websites van jouw relaties?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Martin,
      Als je begint met de bedrijvengidsen waar je ook een backlink krijgt, zal het allicht iets bijdragen. Alles natuurlijk afhankelijk van het concurrentieveld. Als je sterke concurrenten hebt met veel en/of krachtige backlinks, zal het weinig tot niets doen. Als je concurrenten liggen te slapen, is dit al gauw meer dan wat zij hebben. Wel spelen ook andere factoren een rol, dus het is geen magische werkwijze.

      Het belangrijkste is dat je laat zien dat je bedrijf bestaat en zich dan ook niet verstopt, maar juist overal te verifiëren is. Zowel voor de gewone bezoeker als voor Google is dat een bevestiging van een bonafide bedrijf. En als alle bedrijfsgegevens dan overeenkomen met elkaar én met het Google Bedrijfsprofiel (tot 2022 Google Mijn Bedrijf), weten zowel je bezoeker als Google ook dat die gegevens kloppen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.