One-page website & SEO: een match made in hell

Het lijkt zo mooi en praktisch: een one-page website. Alles overzichtelijk op één pagina, handig voor de websitebezoeker en geen gedoe met een menu en aparte pagina’s. En er zijn zeker genoeg situaties waarin je met een onepager wegkomt, maar voor SEO is het absoluut geen aanrader. Is SEO geen noodzaak? Overweeg dan nog steeds of die one-page website wel de beste oplossing is. Ik sluit het niet uit, maar het is in de meeste gevallen geen goed idee. Wanneer wel? Laten we daar eens naar kijken.

Veel one-page websites zijn eigenlijk geen echte onepagers

Veel websites die als one-page website worden gelabeld, blijken eigenlijk helemaal geen echte onepager te zijn. Er zit toch nog een contactpagina achter of er is zelfs een hele collectie blogs met elk een eigen pagina. Dan kun je dus al niet meer spreken van een one-page website. Laten we daarom maar eens vaststellen wat precies een one-page website is.

Wat is een one-page website?

Een one-page website is een website die uit exact 1 pagina bestaat. We noemen dit ook wel een onepager. Alle informatie staat dus op 1 webpagina. Vaak zijn het heel lange webpagina’s die zelfs eindeloos lijken te zijn. Voor organisaties die verschillende producten of diensten aanbieden, is het een absolute afrader. Je SEO heeft namelijk enorm te lijden onder die specifieke opmaak van je website. Wil je niks met SEO of heb je 1 specifiek onderwerp waar je een website over maakt? Dan kan je die one-page website prima overwegen.

Onepagers & SEO: hoe zit dat?

De meest voorkomende vraag die ik krijg als het gaat over one-page websites, is of het SEO-technisch slim is. Zoals altijd in SEO: “it depends”. Het hangt af van verschillende zaken, zoals je zakelijke- en SEO-strategie. Wanneer je dienstverlener bent en vindbaar wilt zijn op verschillende diensten die je aanbiedt, is het onverstandig alles op 1 pagina te zetten. Je helpt er je bezoeker niet mee en ook de zoekmachines verwar je.

Ieder onderwerp een eigen pagina

Het is net zo simpel als het logisch is: ieder onderwerp heeft een eigen pagina nodig. Op een one-page website kun je niet uitgebreid uitweiden over de verschillende diensten die je aanbiedt. Dan wordt het een oneindig lange pagina en daar haakt je bezoeker op af. Daarnaast wil je bezoeker graag specifiek informatie over datgene wat haar of hem interesseert. Die gaat daarvoor niet een hele pagina door grasduinen. Met een pagina voor iedere dienst en voor andere specifieke informatie help je jouw klant beter, die vindt daar precies wat hij of zij zoekt. Niks meer en niks minder. En dat vinden ook de zoekmachines fijn.

Zoekmachines bepalen makkelijker waar je pagina over gaat

Een webpagina met één duidelijk hoofdonderwerp is voor iedereen makkelijk. Zo begrijpt een zoekmachinebot ook makkelijker waar een specifieke pagina over gaat om zo te bepalen op welke zoektermen die pagina kan ranken in de zoekresultaten. Dus als je alles op één pagina zet, hoe duidelijk is het dan waar die website over gaat? Als je een one-page website maakt als fotograaf, met daarop:

  • Portretfotografie
  • Dierenfotografie
  • Newbornfotografie
  • Bedrijfsfotografie
  • Evenementenfotografie

…en daarnaast natuurlijk nog wat informatie over jezelf, klanten, iets van een portfolio of testimonials; hoe duidelijk is het dan wat je precies te bieden hebt? En vooral: op welke van je diensten zou je dan vindbaar worden in de zoekmachine, denk je?

Een one-page website helpt je SEO niet

Heb je meerdere diensten of producten waarop je gevonden wilt worden, dan helpt een one-page website niet. Zo’n website is dodelijk voor je SEO, het wordt een allegaartje, waardoor het onduidelijk is wat je precies te bieden hebt. Al die verschillende onderwerpen verwarren je bezoeker en vooral de zoekmachine, die er geen chocola van kan maken. Waar gaat het nu écht over? Omdat dat niet duidelijk is zal je niet makkelijk vindbaar worden op de verschillende producten of diensten die je aanbiedt.

Er zijn ook geen SEO-titels…

Wat de zoekmachines helpt om te begrijpen waar webpagina’s over gaan, zijn je SEO-titels of paginatitels. Terwijl die SEO-titel best veel doet voor je vindbaarheid. En op een onepager kun je maar 1 SEO-titel kwijt. Wat ga je doen? Deze titel volproppen met zoektermen?

Een hoofdmenu zou wel helpen

Op een website staat vaak een duidelijk menu om de bezoeker verder te helpen. Klik je dan op een item in dat menu, kom je op een pagina over dat specifieke onderwerp. Zou ook wel prettig zijn op je one-page website. En dat kan dan ook wel weer. Je maakt dan ankers aan, waarmee de bezoeker bij het klikken op het menu-item direct naar dat onderwerp op de pagina gaat.

Veel onepagers zijn geen onepagers meer

Heb jij nog weleens one-page websites gezien de afgelopen tijd? Ik niet in ieder geval. Voor dit artikel wilde ik natuurlijk wel voorbeelden gebruiken. Dus ging ik natuurlijk op onderzoek uit. Een van de zoekresultaten die ik vond was een overzicht met ‘60 mooie one-page websites‘. De eerste websites die ik aanklikte waren geen onepagers (meer). Een aantal websites die nog wel one-page waren, had wel een menu, waarmee je dus door de pagina kon scrollen, maar:

  1. Bij een menu bovenaan de pagina verdween het menu, waardoor je weer terug moet scrollen om het menu of andere onderdelen op de pagina te zien
  2. Een enkele had heel onduidelijke navigatie; je moest naar rechts scrollen, wat op mobiel nauwelijks zichtbaar is, omdat de website niet mobielvriendelijk is
  3. Er was een website waarbij gemeld werd dat je naar beneden moest scrollen: als je iets moet uitleggen…
  4. Ze waren -zoals te verwachten- niet echt vindbaar op relevante zoektermen

Dat laatste lijkt misschien niet zo als je het onderzoekt, want sommige websites zijn toch vindbaar op meer dan 100 zoektermen. Dat is toch best iets, zou je zeggen.

Wat er mis is met de vindbaarheid van deze one-page websites

Je zou kunnen stellen dat enkele tientallen tot zelfs meer dan 100 zoektermen prima is, wanneer het relevante zoektermen zijn. Als dat het zou zijn, zou ik de laatste zijn om te zeggen dat het slecht was. Alleen moet je altijd kritisch kijken naar zo’n resultaat. Een aantal voorbeelden:

purpleorangepr.com scoort op 120 zoektermen met hun one-page website, met name zoekwoordcombinaties met purple en orange erin.

Purple Orange PR hierboven scoort met 120 zoektermen. Daar zit een aantal dubbele in, namelijk enkele combinaties met ‘purple orange’ en ‘jackson wy’. Dat zijn termen die bij het merk horen en dat je daarop scoort zou vanzelfsprekend moeten zijn. Daar hoeft geen enorme investering in SEO achter te zitten. Verdere zoektermen die enigszins interessant zijn, staan niet in de top 10 zoekresultaten.

Wat verder opvalt is dat er wel onderliggende pagina’s zijn. Het blijkt dus ook nog eens geen echte onepager te zijn…

Weshootbottles.com

We Shoot Bottles dan, scoort in de VS op 14 zoektermen, waarvan 1 in de top 10. Er zit ook nog eens geen enkele echt relevante commerciële zoekterm bij.

Het zijn zo even 2 voorbeelden, ik kan je garanderen dat als je meer onepagers gaat analyseren, je zult zien dat er echt weinig zijn die een beetje scoren in Google. Voor SEO is het dus echt geen optie.

Wanneer een onepager wel een optie is

Er zijn situaties waarin een one-page website wel prima kan. Dat begint met websites waarbij de vindbaarheid niet of nauwelijks van belang is. Hoef je niet per se je klandizie uit je website te halen, is het prima. Dan word je zoals de voorbeelden hierboven met name gevonden op je merk- of bedrijfsnaam, misschien nog een beetje meer. En dat is dan ook voldoende.

Heb je een website nodig voor een specifiek onderwerp, dan kan een onepager ook prima zijn. Een evenement waar je op 1 pagina alles over kwijt kan, een product dat je met een website van 1 pagina onder de aandacht wilt brengen, misschien kun je zelf nog wat bedenken. Dan is het nog een optie.

Weeg alle plussen en minnen af

Heb je echt je zinnen gezet op een one-page website, maak dan wel een goede afweging. Zet alle plussen en minnen op een rijtje en weeg ze zorgvuldig af. SEO-technisch ga je er echt niet veel mee bereiken, dus als je dat wilt, niet doen. Heb je helder dat 1 zoektermgroep voldoende is en kan dat met zo’n onepager, dan kun je het overwegen. Maar ga vooral uit van je websitebezoeker. Hoe help je die het best? Dat moet altijd centraal staan.

Laat je niet overtuigen met ‘mooi’

Heel eerlijk: de one-page websites zijn vooral het paradepaardje van designers. Dat vinden ze ‘mooi’, je kunt er ‘mooie dingen’ mee doen. Je ziet ook dat bij de webpagina’s die voorbeelden tonen de focus op ‘mooi’ ligt: “60 Beautiful Examples of One Page Website Design Inspirations’, ’50 Beautiful One-Page Websites for Inspiration’. Met ‘mooi’ win je je klanten echt niet. Een duidelijke, gebruiksvriendelijke website levert je meer op dan een mooie website.

Heb je zelf een one-page website of heb je er ervaring mee, wil je iets vragen of delen? Ik ben benieuwd naar je reactie, dus plaats ‘m hieronder.

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuk onderzoekje Nathan! Vast geen toeval dat de eerste websites die je aanklikte nu geen onepagers meer bleken te zijn. Die zijn er dus toch van afgestapt uiteindelijk. Voor SEO is het niet zo’n slim idee, misschien waren ze daar zelf ook achtergekomen na een tijdje :). Voor de situaties die je noemt kan het wel een goed idee zijn, zoals een enkel product of een evenement of zo. Maar voor een bedrijfswebsite met meerdere diensten is het meestal geen goede optie.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Precies, Michiel. De meeste websites zijn inmiddels geen onepage websites meer, of waren het misschien stiekem al niet. Soms wordt iets als een onepager gebracht, terwijl er stiekem toch nog wat pagina’s ‘aan de achterkant’ zitten. En zij die nog steeds een heuse onepage website hebben, zijn met name gefocust op design. Dat zijn juist de mensen en branches die eerder kijken naar ‘mooi’ dan naar functionaliteit en vindbaarheid. ;-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.