Welke invloed heeft bloggen nu echt op je SEO?

Jij hebt vast ook weleens gehoord (of gelezen) dat je moet bloggen voor je vindbaarheid. Want “bloggen is goed voor je SEO”. Moet je dan maar gaan bloggen, ook als je dat niet kan? Of als je er geen tijd voor hebt of zin in hebt? Alleen maar omdat het goed is voor je SEO? Wat is er waar van de stelling dat bloggen goed is voor je SEO en wat moet je hier nu precies mee? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 1 november 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 26 augustus 2021- Bloggen & SEO: hoe zit dat nu precies? Direct maar het concrete antwoord: bloggen heeft niet gegarandeerd invloed op je SEO. Bloggen voor vindbaarheid in de zoekmachines is dus geen doorslaggevende reden. Dat blogs je helpen meer zichtbaar te zijn in de zoekmachines, is een ander verhaal. En ik hoor het je vragen: “Maar zoveel artikelen die verschijnen in Google dan?” Laat ik je gelijk uit de droom helpen: wanneer jouw blogs niet sterk zijn, heeft het zelfs een negatief effect op jouw SEO. En dat doe ik natuurlijk weer tot in de puntjes uit de doeken voor je. Flinterdunne content werkt negatief Net als jouw websitebezoeker houdt Google vooral van goede content. Wanneer je puur blogs gaat schrijven voor de vindbaarheid of om andere redenen dan waarde toevoegen voor de lezer, heeft dat een negatief effect op jouw SEO. Je schrijft dan namelijk dunne of zelfs flinterdunne content, en daar zit niemand op te wachten. Je websitebezoeker niet, en dus ook Google niet. Een kort blogje zonder waarde toe te voegen werkt eerder negatief dan positief. Kwalitatief voldoet de pagina dan niet en daarmee kom je niet verder in de zoekresultaten. Kwaliteit: Googles ‘quality raters’ Google heeft zo’n 10.000 quality raters die pagina’s in de zoekresultaten beoordelen op kwaliteit. Op basis van de beoordelingen van deze quality raters weet Google wat als kwalitatief goede pagina’s beschouwd worden en mede daar op gebaseerd past de zoekmachine zijn algoritmes aan. Wil je weten waar deze mensen je webpagina’s op beoordelen? Ga er dan rustig voor zitten en lees dit lijvige document met alle regels even door ;-) Bloggen is goed voor vindbaarheid In het artikel ‘5 redenen om nu te beginnen met zakelijk bloggen‘ kon je al lezen dat bloggen goed is voor je vindbaarheid. In het kort komt het erop neer dat iedere pagina inhoud heeft waarop je kunt scoren in de zoekmachine. Of je daarmee ook echt zorgt voor hoge posities in de zoekmachines, is een ander verhaal. Bloggen kan zeker bijdragen aan SEO, maar vindbaarheid is wat anders dan SEO. Vindbaarheid is wat anders dan SEO Er is een verschil tussen vindbaarheid en SEO. Vindbaarheid zegt alleen maar dat je te vinden bent in de zoekmachines. Of dat in de top 10 is, of pagina 2, 10 of 34 van Google, dat maakt dan niet uit. Je bent vindbaar. Zonder iets aan SEO te doen kun je gewoon vindbaar zijn. Soms zelfs met een aantal goede posities in de zoekmachines. Wil je serieus goed gevonden worden, dan ga je aan de slag met het optimaliseren van je website en je content. SEO dus. En blogs kunnen daaraan bijdragen. Hoe bloggen bijdraagt aan SEO Je blogs kunnen op verschillende manieren bijdragen aan SEO: Ieder blog kan hoog komen in Google doordat je er het beste artikel over een bepaald onderwerp van maakt (zie ook punt 5); In je blogs kun je intern linken naar pagina’s of andere blogs op je website, waarmee je die pagina’s weer SEO-waarde geeft; Afbeeldingen in je artikelen kunnen worden vertoond in Google en zo verkeer naar je website trekken; Regelmatig nieuwe content op je website zet Google aan om regelmatig opnieuw langs te komen; Goede artikelen, zeker de beste artikelen over bepaalde onderwerpen, leveren backlinks op. Zo’n opsomming is maar een samenvatting, dus ik leg het natuurlijk per onderdeel even goed uit. 1. Ieder blog kan zelf hoog komen in Google Ieder blogartikel dat je schrijft heeft een (hoofd)onderwerp. Daarop kun je in de zoekmachines “scoren”. En dat hoeft niet altijd op zoektermen met een hoog zoekvolume. Als je rankt met veel longtail zoektermen (zoektermen met weinig zoekvolume) kan je dat alsnog veel bezoekers opleveren. Zo zie je hieronder hoe mijn blog over het bij veel ondernemers welbekende belletje over “de gemeentegids” in 1 maand 200+ bezoekers uit Google oplevert uit 10 zoekopdrachten. In totaal leverde dit artikel meer dan 600 bezoekers op in die ene maand. 2. Intern linken in je blogs werkt voor SEO Links zijn een belangrijk onderdeel voor SEO. Dat geldt met name voor externe links -de zogenaamde backlinks-, maar in mindere mate ook voor interne links. Met interne links geef je ook linkjuice door naar de webpagina waar je naar linkt, waardoor die weer wat meer waarde krijgt in de ogen van Google. Link je regelmatig naar een bepaalde pagina op je website, dan bouwt die dus meer autoriteit op, wat weer betere posities in Google kan betekenen. Intern linken doe je niet voor SEO Hierbij wil ik wel de aantekening maken dat je de interne links niet aanlegt vanwege een eventueel SEO-voordeel. Je doet dit vooral om je lezer verder te helpen. Zo heb je vast wel gezien dat ik een aantal termen uit de wereld van SEO heb gelinkt naar een pagina uit mijn Begrippenlijst. Zo vind je eenvoudig de uitleg van die termen, waar ik die begrippenlijst ook speciaal voor heb aangemaakt. Dat dit wat SEO-voordeel oplevert is aardig, maar niet de reden om te linken. Die link moet dus echt wat toevoegen voor je bezoeker en deze naar een pagina met meer relevante informatie  brengen. 3. Afbeeldingen worden ook geïndexeerd Wanneer je jouw afbeeldingen goed optimaliseert, worden ook die beter vindbaar in de zoekmachines. Dankzij Google Universal Search zie je steeds vaker afbeeldingen in de zoekresultaten. En daarmee kun je dus ook bezoekers naar jouw website krijgen. Daarnaast dragen de juiste bestandsnamen ook weer (iets) bij aan de vindbaarheid van je pagina/artikel. Lees: Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quickwin Hoe afbeeldingen negatieve impact hebben op je SEO Afbeeldingen zijn niet alleen positief voor je SEO. Zo kom nog maar al te regelmatig tegen dat afbeeldingen in hoge resolutie zijn geüpload. Dat is absoluut niet nodig. Een afbeelding hoeft online niet heel groot en zeker niet in hoge […]

Welke internetzoekmachines zijn er? Een overzicht

Als we het hebben over zoekmachines, bedoelen we vrijwel altijd internetzoekmachines. In feite kan ieder systeem dat is opgezet om informatie te vinden een zoekmachine genoemd worden. Programma’s waarmee je een collectie doorzoekt zijn dus zoekmachines, die zijn er ook voor bijvoorbeeld bibliotheken of andere verzamelingen. Op internet lijkt er maar 1 zoekmachine te tellen: Google. Maar er zijn er zoveel meer. Zelfs websites die jij misschien niet als zoekmachine ziet. Leuk om meer van te weten toch? Hier vind je uitleg én een lijst met internetzoekmachines. Horizontale en verticale zoekmachines Eerst het volgende: waar weinig mensen bij stilstaan is dat er verschillende soorten zoekmachines zijn, namelijk horizontale en verticale zoekmachines. Verticale zoekmachines Verticale zoekmachines zijn zoekmachines waar je één bepaald type zoekresultaat zoekt: personen: Facebook (vooral privé), LinkedIn (zakelijk) producten: Amazon, Bol video: YouTube afbeeldingen: Pinterest Sta je er nu zelf ook bij stil hoe vaak je eigenlijk zoekt op bepaalde websites die je zelf niet als zoekmachine ziet? Daarmee is YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld. En onderdeel van hetzelfde concern ook nog. En je kan zelf misschien nog wel de nodige andere websites bedenken waar je ook zo vaak zoekt binnen e website dat het daarmee eigenlijk ook een (verticale) zoekmachine is. Horizontale zoekmachines Horizontale zoekmachines zijn zoals je vast wel doorhebt de zoekmachines waarmee je dus “in de breedte” (horizontaal) zoekt naar allerlei typen informatie. Die horizontale zoekmachines zijn dan ook de zoekmachines die we gaan doornemen. Daar zijn er namelijk meer van dan je denkt. Welke horizontale zoekmachines zijn er? Dooddoenertje? Ik denk het niet. Vrijwel niemand staat er namelijk bij stil dat er toch echt zoveel meer is dan Google. En waar Google de ogenschijnlijk onverslaanbare marktleider is, is er wel keuze, zeker voor mensen die om specifieke redenen bewust kiezen voor een andere zoekmachine. Waarom zou je kiezen voor een andere zoekmachine? Op dit moment zijn er twee belangrijke redenen voor mensen om te kiezen voor een andere zoekmachine dan “de grote G”: Uit oogpunt van duurzaamheid Uit oogpunt van privacy Hoewel Google zelf stelt volledig CO2-neutraal te zijn, is dat voor veel mensen niet voldoende, of ze geloven er niet zo in. Dat kan reden zijn om voor een meer expliciet duurzame zoekmachine te kiezen. Daarnaast zijn er steeds grotere bezwaren tegen hoe Google omgaat met (online) privacy, wat ertoe leidt dat mensen meer privacyvriendelijke alternatieven zoeken. Verder zou je ook kunnen kiezen voor een andere zoekmachine omdat je vindt dat die betere zoekresultaten geeft. Persoonlijk vind ik dat bij Google nog altijd het beste, maar dat is ook maar een mening ;-) Dit zijn ze dan Je krijgt de verschillende zoekmachines voorgeschoteld in verschillende categorieën: Algemeen Landspecifiek Privacyvriendelijk Duurzaam De horizontale zoekmachines: algemeen Als je niet uit privacy- of duurzaamheidsoverwegingen een andere zoekmachine zoekt, maar “gewoon eens” een andere zoekmachine wilt proberen, heb je al meer keuze dan je waarschijnlijk denkt. Google: de gigant We ‘googelen’ tegenwoordig allemaal. Het gebruik van Google is zo vanzelfsprekend geworden dat het een werkwoord is geworden. Met een wereldwijd marktaandeel van meer dan 90% is Google met recht een zoekmachinegigant. Los van wat je van Google vindt mogen we wel bedenkingen hebben bij het feit dat er zo’n machtige partij is. Want zo’n enorm marktaandeel geeft nu eenmaal ook veel macht. Dus is het niet verkeerd dat er keuze is, met Bing als eerste uitdager. Bing: de eerste uitdager Bing is qua horizontale zoekmachine wereldwijd de nummer 2. Met een licht stijgende lijn sinds 2013 komt Bing begin 2021 op een marktaandeel van bijna 7%, tegen ruim 3% in 2013. Dit is deels te verklaren door de zoekfunctie in Windows 10 en andere slimmigheden die Microsoft in hun besturingssysteem heeft geïmplementeerd waardoor je naar Bing gestuurd wordt. Denk bijvoorbeeld aan het startscherm met een willekeurige foto, waarbij je meer informatie over bijvoorbeeld de locatie van de foto krijgt als je erop klikt. Yahoo! Search: eigenlijk geen eigen zoekmachine Met nog geen 3% marktaandeel (2021) komt Yahoo! Search op de derde plek van horizontale zoekmachines wereldwijd. Maar eigenlijk is Yahoo! Search zelf geen zoekmachine. Het is een webportaal waar ook een zoekfunctie in zit waarvan ze de zoekresultaten niet zelf generen. Al sinds de start van Yahoo! Search halen ze hun zoekresultaten bij andere partijen op, sinds 2009 is dat Bing. Bekijk hier de wereldwijde marktaandelen van de belangrijkste horizontale zoekmachines. Ask: vooral in de VS Ask, voorheen bekend als Ask Jeeves, wordt vooral nog gebruikt in de VS. Misschien heb jij ooit ook meegemaakt dat Ask automatisch werd ingesteld in je browser. Het heeft de zoekmachine niet echt populair gemaakt. De zoekmachine geeft wel heel veel advertenties weer na een zoekopdracht en die zijn wat mij betreft nog slechter te onderscheiden van de organische zoekresultaten dan de Google Ads. Doe eens een poging om er wat te zoeken en ervaar het zelf. Exalead: ander type SERP Exalead is de zoekmachine van de Franse software-onderneming Dassault Systèmes. De SERP ziet er wel wat anders uit dan we gewend zijn. Zo worden er afbeeldingen naast de zoekresultaten weergegeven, al zie ik dat alleen bij de HTTP-variant van de zoekmachine en is dat weg bij de HTTPS-variant. Best gek. Wel aardig: je kunt instellen hoe jij je zoekresultaten wilt zien onder ‘Preferences’. Lycos: het bestaat nog Lycos is een klassiekertje onder de zoekmachines. Aangezien ik een hekel heb aan sliders en er doodzenuwachtig van word, haak ik al snel af. De grijze letters in de meta-omschrijvingen zijn trouwens ook geen aanrader. En ook bij Lycos veel advertenties die nauwelijks als advertentie herkenbaar zijn. Meer zoekmachines? Zeker wel We kunnen doorgaan met het opsommen van zoekmachines door allerlei kleine spelers te blijven opnoemen, maar dan zijn we alleen maar bezig met lijstjes bouwen om het lijstjes bouwen. Laten we naar wat meer specifieke horizontale zoekmachines kijken. Landspecifieke zoekmachines Er zijn zoekmachines die je vaak niet vrijwillig gebruikt, maar die zo’n beetje worden afgedwongen omdat Google in een land niet beschikbaar is of enorm beperkt wordt. En er zijn zoekmachines die om andere redenen in het land van oorsprong groot zijn. Yandex: de Nederlandse Rus In 1997 werd yandex.ru in Rusland gelanceerd. Daarmee is de zoekmachine eerder gelanceerd dan Google, dat -hoewel in 1996 begonnen- in 1998 werd gelanceerd. Met een marktaandeel van net onder de 50% is het inmiddels in Nederland gevestigde Yandex […]

Waarom bounce rate geen SEO-factor is

Het blijft een punt van discussie in de SEO-wereld: heeft de bounce rate invloed op je posities in de zoekmachines of niet? Er zijn best prima argumenten waarom afhakende bezoekers een negatief signaal zijn. Aan de andere kant zijn er ook weer redenen waarom dat juist positief is. Lekker ingewikkeld allemaal hè. Laten we alles eens doornemen, te beginnen bij wat de bounce rate nu precies is. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 mei 2016 en geüpdatet op 6 februari 2020 Wat is de bounce rate? De bounce rate (je mag ook gewoon bouncepercentage zeggen) is het percentage bezoekers dat onverrichterzake een webpagina verlaat. Althans, als je uitgaat van hoe Google het formuleert: “Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van uw site wordt geladen.” Dus na 1 pagina te hebben bezocht, verlaat de bezoeker de website. Toch is dit niet helemaal waar en kun je zelf het bouncepercentage verlagen zonder dat je bezoekers aanzet om meer pagina’s te bezoeken. Bounce verlagen zonder extra paginabezoek De bounce rate kun je zelf positief beïnvloeden en dus verlagen. Angie Schottmuller legde tijdens Conversion Hotel in 2014 uit hoe het nu precies zit. Wanneer je in je Google Analytics (GA) geen doelen (events) instelt, gaat bovenstaande definitie voor het bouncepercentage op. Door doelen in te stellen, verlaag je het bouncepercentage, omdat deze doelen eerst niet werden gemeten en daardoor niet bijdroegen aan duidelijke analyse van het bezoekersgedrag. Toch geeft Google ook weer diezelfde uitleg in Google Analytics, met daarbij een verrassende toelichting waar ik zo ook op terugkom:   Mijn definitie van het bouncepercentage Mijn definitie van het bouncepercentage luidt dan ook: “Een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze zonder enige actie (die jijzelf hebt ingesteld) te ondernemen.” Dat is dus wat anders dan na het bezoeken van 1 pagina je website te verlaten. En dat is ook terecht. Een bezoeker die een video bekijkt op je pagina, neemt meer moeite dan iemand die enkel rondkijkt en snel weg is. En iemand die langer dan 3 minuten op een pagina blijft, toont ook een hogere betrokkenheid dan iemand die direct al zijn conclusie trekt en binnen een paar seconden je website weer verlaat. Je moet het alleen zelf wel instellen in Google Analytics (GA). Is een hoge bounce rate per definitie slecht? Een hoge bounce rate hoeft dus niet slecht te zijn. Als jij zelf geen doelen instelt in GA, kun je een heel hoge bounce rate hebben, en dus zelfs een heel lage gemiddelde sessieduur. Dus stel, je blogt regelmatig en deelt dit veel op sociale media. Het allergrootste deel van de bezoekers op je blogpagina’s leest enkel dat ene blog en verlaat daarna je website. Ze kwamen daar namelijk maar met 1 doel: dat blog lezen. Knappe jongen die ze kan verleiden tot het lezen van andere artikelen of zelfs pagina’s op de website. Met als gevolg dat er veel bounce is. Wat stel je dan in? Bij het goed inrichten van Google Analytics stel je doelen in die reëel zijn. Een paar voorbeelden: het bekijken van een video scrollen over de pagina, zodat ook de content ‘onder de vouw’ getoond wordt bezoekduur van langer dan x seconden of x minuten een reactie plaatsen op een externe link klikken Zoals je vast wel begrijpt, zijn dit zaken die standaard niet gemeten worden en daarmee leiden tot een bounce. Totdat je ze dus als event/doel instelt. Heb je events ingesteld, dan neemt je bouncepercentage dus af. Meer hierover bij Google zelf. Waarom bounce rate geen invloed kan hebben op je rankings Uit bovenstaande kunnen we logischerwijs wel stellen dat de bounce rate geen invloed kan hebben op jouw posities (rankings) in de zoekmachines. Ten eerste omdat je zelf dus gewoon invloed hebt op de bounce rate. En wanneer je de instellingen voor events niet gebruikt, zou alleen het ontbreken van die instelling negatieve invloed op je SEO hebben? En dan zou je het zelfs nog zo kunnen instellen dat je bij 1 seconde bezoekduur al geen bounce hebt, wat je gerust manipulatie kunt noemen. Belangrijker nog… Verder kan de bounce rate geen invloed hebben op je rankings omdat niet iedereen Google Analytics gebruikt. Google kan dus niet van iedere website de bounce rate ophalen. Ook stelt Google dat zij data uit GA niet gebruiken voor de rankings. En hoewel je Google gerust kritisch mag benaderen, durf ik ze hierin wel te geloven. Vooral ook omdat er puur uit de GA-data geen conclusies kunnen worden getrokken. Ho eens even, sessie met een duur van 0 seconden? Zag je het bij die toelichting in Google Analytics hierboven? “Een sessie die is gebounced heeft een duur van 0 seconden.” Laat die even inzinken. Ja, dat moest ik ook doen, omdat dit ineens een hoop verklaart als ik kijk naar de bezoekduur op mijn website. Die wordt dus enorm verlaagd door bezoekers die enkel een blog lezen en daarna de website verlaten. Want als jij nu alleen dit artikel leest, is dat een bounce en dus een bezoekduur van 0 seconden. Terecht? Wat mij betreft niet. Waarom ik me hierover verbaas Nu denk jij misschien: waarom verbaast Nathan zich hier nu over, hij weet dat soort dingen toch? Nee. Althans, ik weet ook lang niet alles en daarnaast verandert Google ook regelmatig iets. Niet alleen in de zoekresultaten, maar ook in tools als Google Analytics en Google Search Console. Toen ik in april 2019 op BrightonSEO eens op mijn Google Analytics app keek, zag ik een enorm lage sessieduur en bezoekduren per pagina van 0 seconden. Heel veel. En die snapte ik niet. Zover ik weet, werd tot dan toe de bezoekduur van een sessie altijd gewoon gemeten. Niet dus. En zo worden je data zwaar vervuild door de bounces Bezoekers die na 1 paginabezoek jouw website verlaten, zorgen dus niet alleen voor een hoge bounce rate, maar ook voor een enorm lage gemiddelde sessieduur. Terwijl dat dus niet echt letterlijk klopt. Die sessieduur is dus geheid fors hoger, maar dat zie je dus niet omdat een bounce de sessieduur op 0 zet. Waardoor je data eigenlijk zwaar vervuild worden. Pak dus de code uit het artikel van Webanalisten en verlaag heel simpel jouw bounce rate. Nog iets dan: waarom zou een bounce negatief zijn? Het is toch helemaal niet zo gek als bezoekers enkel 1 pagina op […]

Wat is pogosticking en wat heeft het met SEO te maken?

Wat is pogosticking en wat heeft het met SEO te maken?

Zeker als je erg actief bent op het gebied van SEO moet je er wel van hebben gehoord: pogosticking. Maar wat is het precies en wat heeft het met SEO te maken? En: als het invloed heeft, waarom, hoe en geldt dat dan in alle gevallen? Daar leg ik je alles over uit in dit artikel. Wat is pogosticking? Pogosticking houdt in dat gebruikers van een zoekmachine na hun zoekopdracht klikken op een zoekresultaat, daarna terugkomen op de zoekresultatenpagina, weer op een zoekresultaat klikken en zo verder. Uiteindelijk zal er een zoekresultaat zijn waar ze als laatste naartoe gaan en dan waarschijnlijk ook het langst blijven. De invloed van pogosticking op SEO Uit onderzoeken én uit patenten van Google blijkt dat Google het klikgedrag van bezoekers kan meewegen in de beslissing voor de posities in de zoekresultaten. Dat wil niet gelijk zeggen dat het gebeurt en dat enkel de klikken tellen. Dat zou ook raar zijn, omdat de nummer 1 in de organische posities logischerwijs meestal de meeste klikken krijgt. Je krijgt dan een selffulfilling prophecy. Onderdeel van RankBrain De invloed van het klikgedrag in de zoekresultaten op de posities in Google is -zoals we het nu vermoeden- onderdeel van Googles RankBrain. RankBrain leert onder andere van het gedrag van gebruikers in de zoekresultaten wat relevant is en wat minder relevant is. En weegt signalen daarvan weer mee voor de ranking in Google. In ieder geval een groot gedeelte van de volgers van Rand Fishkin, oprichter van SEO-portaal Moz, is overtuigd de invloed van dit soort gebruikerssignalen op je rankings: Hoe werkt dat dan? RankBrain neemt waar op welke links je bij een zoekopdracht klikt in de zoekresultaten. En wanneer je weer terugkeert in de zoekresultaten en waar je daarna op klikt. Wanneer ze bij dat pogosticking zien dat een bepaalde website jouw eindpunt is, kan dat een signaal zijn dat die website het beste resultaat was voor jou. En dat kan de zoekmachine weer meewegen om die website juist wat hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Wanneer jij bijvoorbeeld op positie 5 staat en er veel mensen op jouw zoekresultaat klikken, kan RankBrain jouw webpagina hoger plaatsen. Zo ga jij van 5 naar 4 of zelfs hoger. Of je staat op 2 en gaat naar positie 1, omdat mensen na het klikken op de nummer 1 toch naar jouw webpagina gaan en daarna Googles zoekresultatenpagina afsluiten. Het kan je dus zomaar een hogere positie opleveren. Kán, want het is geen zekerheid. Pogosticking heeft geen doorslaggevende invloed Het is niet zo dat pogosticking nu per se van doorslaggevende invloed is. Uit een paar klikken kan natuurlijk geen conclusie worden getrokken, dus zal de zoekmachine niet bij een paar opvallende afwijkingen in het klikgedrag gelijk de posities veranderen. Er moet dus wel redelijk aannemelijk zijn dat net dat ene zoekresultaat de gebruiker echt beter helpt dan de zoekresultaten erboven. En: je nieuwe positie is niet definitief. Het effect kan tijdelijk zijn Wanneer je een nieuwe, hogere posities hebt, hoeft dat niet voor lange tijd zo te zijn. Het kan namelijk zo zijn dat in de nieuwe situatie de link onder die van jou het eindpunt van de zoektocht blijkt. En dan ben je jouw positie ineens weer kwijt. Je zal je dus moeten blijven bewijzen. Onderhoud en optimaliseer jouw pagina(‘s) dus goed, denk hierbij aan: Goede, actuele en relevante content Paginatitels Meta-omschrijvingen Zorg dat jouw pagina je bezoeker echt helpt en gebruik goede paginatitels om de aandacht te trekken en goede meta-omschrijvingen om mensen echt te interesseren voor jouw webpagina. Pogosticking in het juiste perspectief Hoewel Google heel zwart-wit kan zijn (al dan niet letterlijk of figuurlijk, denk aan Panda en Penguin), is dat bij pogosticking niet het geval. Zoals ik al aangaf kan het effect op jouw posities maar tijdelijk zijn. Daarnaast hoeft klikgedrag van de Google gebruikers echt niet altijd van invloed te zijn. Er zullen de nodige factoren een rol spelen, zoals: Zoekvolume; bij een laag zoekvolume zijn er weinig gebruikers en op basis van zo’n aantal kun je niet zomaar conclusies trekken Interactie; bij een informatieve zoekopdracht met bijvoorbeeld een direct antwoord in de zoekresultaten klikken er al fors minder mensen door, ook dat zal zijn invloed hebben Trends; bij een nieuwswaardig onderwerp krijgt vers nieuws voorrang, wie weet tellen de klikken op die resultaten dan juist wel wat zwaarder Alleen top 10-zoekresultaten; Verwar pogosticking niet met de bounce rate of CTR. Enkel CTR of bounce rate kunnen geen invloed hebben op je posities in Google. Google ontkent (natuurlijk) Google zelf ontkent dat pogosticking een ranking factor is. Let wel: ze zeggen dat het geen ranking factor is. Dat wil niet zeggen dat het geen invloed kan hebben, vanuit bijvoorbeeld het eerder genoemde RankBrain. Strikt genomen is het ook geen ranking factor, omdat RankBrain hiermee test of de posities wel de juiste zijn en op basis daarvan wat kleine wijzigingen kan aanbrengen in de posities. Dus in die zin klopt het helemaal. Daarnaast is het natuurlijk zo dat je al posities in Google moet hebben verworven voor dit enig effect heeft. Een test door SEO-expert Rand Fishkin In 2014 startte Rand Fishkin tests met de zoekterm ”IMEC Labs”, waarmee hij in 2015 een test opzette om de invloed van klikken in een zoekresultaat te onderzoeken. Het was een vrij beperkte test, maar wel met impact: de testpagina op moz.com steeg in de zoekresultaten. Hoewel het in de test niet wordt vermeld, herinner ik mij wel dat er op een gegeven moment ook werd gerapporteerd dat de pagina later weer daalde in de zoekresultaten. In het artikel lees je ook dat dit geen sluitend bewijs is, wel is het een aanwijzing dat klikken een bepaalde invloed kunnen hebben. Niet voor alle zoekopdrachten relevant Als pogosticking invloed heeft, is het wel de vraag of dat altijd geldt. Er zijn namelijk voldoende zoekopdrachten waarbij de klikken niet alles zeggen. Zo geldt voor een transactionele zoekopdracht vrijwel altijd dat mensen niet direct hun slag slaan bij de eerste de beste aanbieder die ze tegenkomen. Wanneer je je nog aan het oriënteren bent om iets te kopen, bekijk je natuurlijk het aanbod van verschillende aanbieders. Datzelfde geldt wanneer je op zoek bent naar de beste prijs, dan kijk je ook altijd even rond. Is die laatste klik dan per se het beste resultaat voor iedereen? Lijkt me niet toch? Er zijn […]

Lengte van de meta-omschrijving weer korter. Wat nu?

Lengte meta-omschrijving nu weer korter. Wat nu?

Het blijft feest met de zoekmachine waar we allemaal gebruik van maken en waar wij bedrijven zo van afhankelijk zijn. Want met meer dan 90% marktaandeel blijft Google dé dominante factor in zoekmachineland. En die dominante zoekmachine heeft nu weer eens bepaal dat de lengte van de meta-omschrijvingen wel weer eens korter kan. Hoe dan? Van 155 naar 320 leestekens Het was een mooie dag in december. Nou ja, of het een mooie dag was weet ik niet meer. Maar op 1 december 2017 bevestigde Google dat ze langere meta-omschrijvingen vertoonden in de zoekresultaten. Dat leverde natuurlijk discussie op onder SEO’s of je dan langere meta-omschrijvingen moest maken. Hoe ik daarover dacht (en nog steeds denk) lees je in dit artikel over de langere meta-omschrijvingen. En weer terug, of toch niet? Op een druilerige lentedag in mei (want dat was het op zondag 13 mei 2018 ;-) ) maakte Screaming Frog wereldkundig dat in het Verenigd Koninkrijk weer kortere meta-omschrijvingen werden vertoond. Zij hebben het daarbij overigens over ‘snippets’, al is de meta-omschrijving slechts 1 van de snippets die Google vertoont. De paginatitel en sitelinks horen daar bijvoorbeeld ook bij. Screaming Frog vermeldt @HoubyAngel trouwens netjes als degene die de kortere meta-omschrijvingen als eerste had opgemerkt. SEO-consultant Heba Said had dit namelijk al enkele dagen eerder gezien in de zoekresultaten voor de VS. En dan blijft Barry Schwartz natuurlijk niet achter Barry Schwartz, die de SEO-nerds kennen als de drijvende kracht achter Search Engine Roundtable blijft nooit achter als er ook maar iets speelt in de wereld van SEO. Dus vroeg hij via Twitter aan Danny Sullivan, vroeger van Search Engine Land en nu werkzaam bij Google, om bevestiging van de kortere meta-omschrijvingen. Het duurt even, maar dan volgt er ook een antwoord van Danny: En wanneer iemand dan vraagt of er nog een aanbevolen maximum lengte is, geeft Danny aan dat de lengte ‘dynamisch’ is: Je weet dus niet zeker of Google de door jou geschreven meta-omschrijving vertoont en ook niet welke lengte je zou moeten aanhouden. Niet wanneer ze jouw snippet vertonen ook… Wat hebben we hier nu aan? Ja, wat hebben we hier aan? Het antwoord van Danny Sullivan is vlees noch vis. Je kunt er alle kanten mee op. Eigenlijk is het gewoon een dikke middelvinger naar website-eigenaren waarbij hij zegt “schrijf meta-omschrijvingen wat je wilt, wij bepalen wel wat we weergeven”. Naar mijn persoonlijke mening niet tof. Want je kunt als website-eigenaar (of copywriter) echt heel goede meta-omschrijvingen verzinnen. En als Google dan zegt “die vinden wij niet goed genoeg, we vertonen wel een paar zinnen die we van je webpagina plukken”, schrijf je dus voor niks. Schrijf je zelf je teksten, inclusief de meta-omschrijvingen, lees dan deze handleiding over het schrijven van meta-omschrijvingen. Ik heb je gewaarschuwd… In het hiervoor al aangehaalde artikel uit december 2017 (toen de meta-omschrijvingen ineens langer waren, weet je nog?) adviseerde ik al om die 320 leestekens wat mij betreft niet te benutten: De vraag blijft alleen wel: wat is nu de lengte die je wel moet aanhouden? Wat mij betreft houd je nu rond de 155 leestekens aan. Korter is sowieso beter, zelf schrijf ik ze nu tussen de 120 en 155.  Hoe kijk jij tegen de meta-omschrijvingen aan na deze wisselingen en het feit dat deze niet per se altijd vertoond wordt door Google?

Hoe schrijf je de beste meta descriptions voor SEO en conversie

Hoe schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie?

Er zijn enkele onderdelen in de weergave van de zoekresultaten van een zoekmachine waarmee jij kunt opvallen. De belangrijkste zaken die in iedere zoekmachine worden weergegeven zijn de paginatitel, URL en meta-description (ook: meta-omschrijving of meta-beschrijving). De meta-description heeft geen directe invloed op je SEO, maar is wel belangrijk. Hoe schrijf je nu een goede meta-description en waar moet je dan rekening mee houden?  Wat is de meta-description? De meta-description (zelf houd ik het liever op ‘meta-omschrijving‘) is de korte tekst van meestal enkele zinnen die je in de zoekresultaten ziet staan. Het is een soort samenvatting van wat je op die pagina aan informatie vindt. Die weergave in de zoekresultaten noemen we ook wel een snippet. De paginatitel is als eerste zichtbaar en dient ervoor om de aandacht te trekken van de gebruiker van de zoekmachine. Kort, krachtig, maar liefst ook prikkelend. Daaronder staat de URL, die de gebruiker moet laten zien waar deze terechtkomt na het klikken op het zoekresultaat. Daaronder staat de meta-omschrijving die meer vertelt over wat er op die webpagina te vinden is en de gebruiker moet overtuigen op het zoekresultaat te klikken als deze dat nog niet gedaan heeft. Hoe je een goede paginatitel schrijft lees je in ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?‘ Meta description, meta-omschrijving of snippet? Waarom kom je verschillende termen tegen voor hetzelfde ding? Een korte uitleg: Google noemt de verschillende onderdelen in de zoekresultaten ‘snippets’. De meta-omschrijving is dus 1 van de snippets in de zoekresultaten. ‘Snippet’ is dus eigenlijk te breed. Veel mensen noemen het de ‘meta description’, omdat in de wereld van SEO nog (te) veel Engelse termen 1-op-1 overgenomen worden. En -daar kom ik verderop in dit artikel in terug- het stukje code in je website voor deze tekst heet de ‘meta description tag’. Ik houd het zelf liefst op gewoon Nederlands. Er is ook gewoon een Nederlandstalige term voor: meta-omschrijving. Al is daar ook nog een variant op: meta-beschrijving. In dit artikel gebruik ik ze wat door elkaar omwille van de leesbaarheid en om het verschil te maken tussen de technische tag (meta description tag), de weergave in de zoekmachine (snippet) en de tekst zelf; de meta-omschrijving/ Meta-omschrijving en SEO Er zijn mensen die geloven dat de meta-omschrijving invloed heeft op je vindbaarheid in Google. Dat is niet het geval. Indirect kan je meta-omschrijving invloed hebben op je SEO, dat is -naast dat het indirect is- ook nog eens een heel kleine invloed. Hoe dat zit, lees je in het artikel ‘Meta-omschrijving & SEO: hoe zit het nu precies?‘. Als je SEO breed interpreteert echter… Eigenlijk draait SEO niet enkel om het verbeteren van je vindbaarheid. Als je het goed bekijkt, is optimaliseren voor de zoekmachines -waar ‘SEO’ voor staat- ook het optimaliseren voor de weergave in de zoekmachines. In die zin is het verbeteren van je meta-omschrijvingen wel SEO ;-) Wat is dan een goede meta-omschrijving? Tja, wat is dan een goede meta-omschrijving? Een paar dingen heb ik al weggegeven, alle wat mij betreft relevante punten op een rij. Een goede meta-omschrijving: is een samenvatting van wat ik op jouw webpagina kan lezen bevat -ondanks dat het geen invloed op SEO heeft- je belangrijkste zoekterm is maximaal 190 leestekens lang (maar houd liever 120-160 leestekens aan) prikkelt de lezer en: zet aan tot actie; zorgt er dus voor dat mensen doorklikken Natuurlijk neem ik alles even met je door :) Samenvatting van je webpagina De gebruiker van de zoekmachine zoekt de bevestiging dat wat hij of zij zoekt ook op jouw webpagina te vinden is. Dus hoort er een krachtige samenvatting te staan van wat jij te bieden hebt op die pagina. En natuurlijk hoort daar ook je belangrijkste zoekterm bij… Bevat je belangrijkste zoekterm Een gebruiker van een zoekmachine gebruikt zoektermen die uiteraard ook in de meta-omschrijving terug moeten komen. Want Google maakt de zoektermen vetgedrukt in de zoekresultaten om de gebruiker te laten zien dat de pagina echt over dat onderwerp gaat. Net als bij je paginatitel komt die zoekterm er dus in voor. Zet je die er niet in, dan zal Google zelf een meta-omschrijving samenstellen waar de woorden uit de gebruikte zoekterm wel in voorkomen. Er is dus geen garantie dat de zoekmachine de meta-description die jij hebt ingevoerd ook altijd weergeeft. Gebruik de meta description tag niet om te spammen met zoektermen, dan zal Google namelijk zelf een snippet maken. Maximaal aantal leestekens Het aantal leestekens is net als bij de paginatitel eigenlijk geen aantal leestekens, maar een aantal pixels. Omdat er bij de meta-omschrijving meer ruimte is, zit je al gauw veilig. Tot eind november 2017 was het aanbevolen aantal leestekens maximaal 156. In november 2017 wijzigde Google alleen het aantal leestekens en kondigde zelf officieel aan dat je tot wel 320 leestekens kon gebruiken voor je meta-descriptions. En in mei 2018 draaide Google deze lange meta-omschrijvingen weer terug, waar ik in het artikel over de langere meta-omschrijvingen al voor waarschuwde. Houd het daarom liefst kort, zo rond de 120 tot 160 leestekens. Test de lengte van jouw meta-omschrijving in de SERP snippet preview checker. Prikkel je lezer In die beperkte ruimte wil je ook de lezer prikkelen, interesse wekken en zorgen dat de zoekmachine-gebruiker doorklikt naar jouw webpagina. Gebruik daarvoor: Prikkelende woorden, zoals uniek, gratis, direct, ontdek – waar van toepassing natuurlijk Speciale tekens, zoals vinkjes, pijltjes of zelfs icoontjes/emoji Je USP’s – of eigenlijk UBR’s (Unique Buying Reasons); laat me weten waarom ik juist bij jou moet zijn En als je die aandacht hebt, wil je de lezer ook aanzetten om echt door te klikken naar jouw pagina op de zoekresultatenpagina. Dus zet je aan tot actie. Zet aan tot actie Gebruik een korte, afsluitende zin die mensen aanzet om te klikken. Gebruik daar liefst een actieve vorm in en gebruik krachtwoorden. Vergeet ‘Klik hier’ of ‘Lees meer’, maar maak het krachtig. Enkele voorbeelden: “Ontdek hoe wij dat doen” “Profiteer direct van de kracht van woorden” “Maak nu gebruik van dit unieke aanbod” Voel je zelf welke woorden hier ook iets doen? Ontdek de kracht van woorden, waar ik al eerder over schreef. Nog even over de lengte… Je hebt inmiddels ook gelezen dat Google wat heeft geëxperimenteerd met de lengte. Je kunt er dus nooit helemaal van op aan hoeveel ruimte je hebt. Daarom is het […]

Google komt met nieuwsoverzicht a la Facebook op de homepage, is dat slim of juist niet?

Google maakt homepage à la Facebook met nieuwsoverzicht, is dat slim?

Bijzonder nieuws. Google kondigt aan om de homepage aan te passen en te vullen met nieuws. Een persoonlijk nieuwsoverzicht (news feed) voor jou, zodra je Google opent. De vraag is of dat een slimme zet is. Wat gaat Google precies doen en waarom moeten ze zich flink achter de oren krabben of dit wel een slimme zet is? Echt nieuw is het niet Een echt nieuwe zet is het niet van Google. Wanneer je op je smartphone de Google app gebruikt en ingelogd bent met je Google account, krijg je al een soort nieuwsoverzicht. In het verleden heeft Google ook al eens geëxperimenteerd met nieuwsvoorziening. Zo was er ooit ‘Google Personalized Homepage’, dat later iGoogle werd. Eind 2013 is iGoogle opgeheven en daarna volgde een nieuwsoverzicht in de mobiele app. Google Now: nieuwsoverzicht in de mobiele app In de Google app -die natuurlijk niet alleen op mobiel gebruikt wordt, maar ook op tablet- staat sinds enkele jaren ook een nieuwsoverzicht. Mits je ingelogd bent met je Google account overigens. Onder de noemer Google Now heb je dan een persoonlijke assistent, die agendataken weergeeft, weerberichten toont en een nieuwsoverzicht voor je maakt. Meer gepersonaliseerd nieuws? Het nieuwsoverzicht in Google Now is nu nog vrij algemeen. Althans, bij mij. Kan zijn omdat ik het eigenlijk niet gebruik, want Google kan het vast goed aanpassen op basis van de artikelen waar ik op doorklik. En dat is ook precies wat er gaat gebeuren met het Facebook-achtige nieuwsoverzicht dat er nu aangekondigd is. Waar je overigens ook zelf nog eens (extra) invloed op hebt. Van feed naar gepersonaliseerde nieuwsupdates In december 2016 introduceerde Google de feed. Hierin werden je persoonlijke taken en nieuws overzichtelijker weergegeven dan daarvoor. Die feed gaat nu nog een stuk verder en wordt dus een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht op de homepage. Of dat alleen is wanneer je ingelogd bent, of dat dit in alle gevallen zo is, wordt niet duidelijk uit de aankondiging van Google zelf. Gepersonaliseerd nieuwsoverzicht door machine learning Dat Google bezig is met machine learning, is bekend. RankBrain is daar het voorbeeld van. Ook voor de feed is dit belangrijk. Wanneer jij nieuwsberichten te zien krijgt die jou niet of nauwelijks interesseren, maak jij steeds minder gebruik van dat nieuwsoverzicht. Dus krijg je in het nieuwe nieuwsoverzicht berichten te zien die zijn gebaseerd op je zoekgeschiedenis en nieuwsberichten die je aanklikt. Zelf onderwerpen volgen Wat verder duidelijk wordt, is dat je onderwerpen kunt volgen. Wanneer je ergens op zoekt en het resultaat met een Knowledge Card wordt weergegeven in de zoekresultaten, kun je klikken op ‘Volgen’ (althans, ik reken erop dat ‘Follow’ netjes vertaald wordt in de Nederlandse versie). Hiermee krijg je dus nieuwsberichten over dat onderwerp te zien in je feed. Alternatief voor de Facebook-feed? Op internationale nieuwssites wordt deze zet van Google gezien als een alternatief voor Facebook. Ik zie wel een overeenkomst, want zowel Google als Facebook willen dat zij jouw go-to portaal worden zodra jij gebruik maakt van internet. Zo heeft Facebook ook ooit al aangegeven jou het antwoord te willen geven op een vraag voordat je ‘m gesteld hebt. En daarmee zou Facebook gaan concurreren met de grote zoekmachine. Gaat Google dan op deze manier de concurrentie met Facebook aan? Is dit een slimme zet? Hoe het precies uitpakt, moeten we dus nog zien. Google is nog niet heel duidelijk over wat ze precies gaan doen en geeft nog weinig details prijs. Zoals ik al aangaf wordt deze zet vergeleken met Facebook, of dat terecht is, vraag ik me af. Maar wat ik me vooral afvraag, is of dit een slimme zet is. Ik leg graag uit waarom ik me dat afvraag. Google nu: 1 functie Als je nu naar Google gaat, krijg je een homepage te zien die gemaakt is voor 1 functie: zoeken. Usability-experts prijzen deze opmaak. Een gebruiker komt namelijk naar de zoekmachine voor 1 taak: iets zoeken. Wanneer ze afgeleid worden door allerlei randzaken, wordt het lastiger om die taak ook (snel) uit te voeren en dat is geen goede ervaring. Hoe vaak “verdwaal” jij op het internet? Hoe vaak gebeurt het dat jij iets wilt doen op internet en je uiteindelijk bedenkt: “wat ging ik ook al doen?”. Dat je enkele minuten verder bent en nog niet hebt gedaan wat je wilde doen en wellicht zelfs vergeten bent wat dat ook alweer was? Dat komt vaak door al die afleiding. Facebook is daar een mooi voorbeeld van. Als je daar komt met een taak, hoe vaak word je eerst afgeleid door nieuwe berichten, meldingen et cetera? Yahoo is het ergst Als zoekmachine is Yahoo wel de ergste als het gaat om afleiding. Op de homepage krijg je nieuws om je oren, advertenties en zelfs een melding rechts bovenin, ondanks dat je niet ingelogd bent of zelfs een account hebt. Oh ja, er is een zoekbalk, subtiel verstopt boven al die afleiding. En in vrijwel dezelfde kleuren als al het omringende, dus je moet bijna zoeken naar de zoekbalk :-D Bing valt mee, maar… In vergelijking met Yahoo valt Bing mee. Toch is het ook best zoeken naar de zoekbalk, zeker in onderstaande voorbeeld, waar witte elementen op de enorme achtergrondfoto voorkomen en de zoekbalk ook wit is. Help je bezoeker, houd het simpel In het verleden heeft ook Google geëxperimenteerd met wat meer taken rondom die zoekbalk. Uiteindelijk hebben ze dat ook weer weggehaald, om terug te keren naar een clean design dat helemaal gericht is op die ene taak: zoeken. Super effectief, omdat het zo simpel is. En het helpt jou als bezoeker alleen maar beter. Is dit nieuwsoverzicht dan slim? De vraag rijst dus of zo’n nieuwsoverzicht slim is. Op basis van wat de usability-experts zeggen, denk ik van niet. En zelf gebruik ik de feed in de app ook niet. Ik wil namelijk zo min mogelijk gepersonaliseerde zaken zien in Google. Voor zover dat nog kan natuurlijk, want ongemerkt wordt er al veel gepersonaliseerd: gebaseerd op locatie (GPS, IP-adres), data die Google toch nog opslaat in bijvoorbeeld Google Chrome… Kom je nog uit je eigen bubbel? Waar ik ook mijn vraagtekens bij zet, is of dit gepersonaliseerde nieuwsoverzicht niet te veel bijdraagt aan je filter-bubbel. Wordt die bubbel zo niet alleen maar sterker? Want: Je krijgt nieuws te zien gebaseerd op voorkeuren die je volgens Google hebt Je kunt zelf onderwerpen volgen […]

Historische wijziging in Google zoekresultaten - mobiele website belangrijker dan ooit

Historische wijziging in Google zoekresultaten

Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten. Mobile first index Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben. Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop. Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven. Wat houdt deze wijziging in? Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben. Mobiele versies van websites Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites: Aparte mobiele website Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.optimusonline.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website. Responsive website Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud. Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid. Afbeeldingen tellen ook mee Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid. Zorg dus voor optimale content op je mobiele website Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google. Historische wijziging Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden. Mobile first is nu echt een must Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must. Waarom is dit zo belangrijk? Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website. Is jouw website mobielvriendelijk? Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren. En? Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.    

Bedrijfsgegevens Google Mijn Bedrijf aanpassen in Google zelf

Google Mijn Bedrijf beheren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vanaf nu in ieder geval niet meer. Je kunt vanuit Google nu heel makkelijk de gegevens van jouw bedrijf aanpassen. Maar wacht, er is meer! Bedrijfsgegevens aanpassen in Google zelf Allereerst het aanpassen van je bedrijfsgegevens. Daarvoor hoef je niet meer naar Google Mijn Bedrijf  Nu kan dat direct in Google zelf. Vind je eigen bedrijf Je begint uiteraard met zoeken naar je eigen bedrijf in Google. De zogenaamde ‘branded search‘. Wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende te zien: Je ziet dat je hier direct 3 dingen kunt doen: Gegevens bewerken Foto’s toevoegen Meer doen met Google Mijn Bedrijf Het grote voordeel is dat je gewoon vanuit Google wijzigingen kunt aanbrengen in jouw Google Mijn Bedrijf. Gewoon zoeken naar jouw bedrijf op Google en aan de slag. Bewerk je gegevens Hoe makkelijk kan het zijn? Je klikt op de regel “Gegevens bewerken” en je kunt aan de slag. Hier pas je een aantal zaken direct aan: Bedrijfsnaam; kleine kans dat je dit eens moet doen, maar toch Adres; zal iets vaker voorkomen, maar ook niet vaak, mag ik hopen voor je Telefoonnummer; ook dit zal niet vaak gebeuren, maar je past het hier in ieder geval makkelijk aan Openingstijden; hier pas je je standaard openingstijden aan Website; ook dit zal niet gauw gebeuren, maar de mogelijkheid is er Categorie; hier pas je alleen de hoofdcategorie aan, niet de extra categorieën Je kunt dus niet alles aanpassen, wat wel prettig was geweest. Voor bijvoorbeeld aangepaste openingstijden tijdens feestdagen, vakanties en andere speciale gelegenheden, moet je nog altijd naar Google Mijn Bedrijf. Eerder schreef ik al over de noodzaak van aangepaste openingstijden en hoe je dat aanpast in Google Mijn Bedrijf. De kans dat je deze wijzigingen moet uitvoeren, is vrij klein. Maar wacht, er is meer! Foto’s toevoegen Voor het toevoegen van foto’s hoef je in ieder geval niet meer naar Google Mijn Bedrijf. Vanuit je Google Knowledge Graph Box kun je nu direct foto’s toevoegen. Alhoewel, direct? Als je op ‘Foto’s Toevoegen’ klikt, kom je in de beheeromgeving van jouw Google Mijn Bedrijf. Prima dus, want ook direct op de plek waar je foto’s kunt toevoegen. En direct ook verschillende categorieën voor je foto’s. Handig! Zo kun je foto’s toevoegen van: Het interieur van je bedrijf De buitenkant van je bedrijf Mensen aan het werk Je team Oh en bovenaan staan ook nog de ‘Identiteitsfoto’s’. Daar kan je logo in, wat specifieke foto’s van je bedrijf, keurmerken. Alles wat maar relevant is voor de identiteit van je bedrijf. Maar wacht, er is meer! Doe eens meer met Google Mijn Bedrijf Nou ja, dat wil Google graag. Want de derde optie is ‘Doe meer met Google Mijn Bedrijf’. En dat leidt je naar de beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf, waar je nog meer details kunt toevoegen of wijzigen, inzichten krijgt en je Google reviews beheert. Had ik al verteld dat die Google reviews steeds belangrijker gaan worden? Hoe dan ook, als je jouw bedrijf serieus neemt en het beheer via Google Mijn Bedrijf toch met enige regelmaat oppakt, ken je deze omgeving vast wel: Beheer van Google Mijn Bedrijf nu makkelijker? Naar mijn mening wordt het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf nu wel makkelijker. Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jou ideeën en/of mening.