Een pagina of blog kopiëren (en herschrijven) in WordPress

Als je serieus bezig bent met je website, onderhoud je je webpagina’s door ze te updaten. Met name je blogs verdienen weleens een update. Maar hoe pak je het aan als je het wilt herschrijven en dan opnieuw wilt publiceren? Zeker als je het zo tussen je werkzaamheden door doet, wil je niet telkens een kleine aanpassing doen en weer updaten, maar een nieuwe pagina aanmaken is ook zo omslachtig. De oplossing in WordPress is je pagina kopiëren (of eigenlijk dupliceren) met de Yoast Duplicate Post plugin. En daar zitten veel voordelen aan, dus doe je voordeel met alle tips en kopieer en herschrijf je pagina’s op je gemak met de Duplicate Post plugin.  Yoast Duplicate Post plugin? Hoezo Yoast Duplicate Post, die zijn toch van de Yoast SEO-plugin? Klopt, de plugin is een tool van ontwikkelaar Enrico Battocchi die Yoast in juni 2020 heeft overgenomen en die het bedrijf sindsdien doorontwikkelt. En dat doorontwikkelen is absoluut gelukt, Yoast Duplicate Post is echt een betere plugin geworden dan de oorspronkelijke plugin al was. Wat er zo handig aan is en hoe je deze plugin optimaal gebruikt voor het kopiëren en herschrijven van je webpagina’s gaan we nu doornemen. Waarom zou je een pagina kopiëren en herschrijven? Als je je afvraagt waarom je een WordPress-pagina zou kopiëren en herschrijven, leg ik dat natuurlijk graag even uit. Een paar belangrijke redenen, waarvan we de details later verder doornemen: Up-to-date houden van je blogartikelen en webpagina’s: met name blogs kunnen in de loop der tijd verouderen, maar ook je andere webpagina’s hebben eigenlijk weleens een goede update nodig. Je wilt dan niet je bestaande pagina bewerken met het risico dat er iets misgaat en je een pagina online hebt staan die half af is. Updaten en later opnieuw publiceren: als je zoals ik op vaste momenten je nieuwe of geüpdatete artikelen publiceert, is het fijn als het bestaande artikel online blijft staan terwijl wel op het gewenste moment de nieuwe versie online verschijnt. Pagina’s of artikelen samenvoegen: zeker een website die al enige tijd bestaat heeft het risico op kannibalisatie. Je hebt dan meerdere pagina’s of artikelen die al dan niet deels over hetzelfde onderwerp gaan of flinke overlap hebben en dus beter samengevoegd kunnen worden. Werken volgens een sjabloon en meerdere overeenkomende pagina’s maken: heb je bijvoorbeeld een landingspagina voor specifieke plaatsnamen, dan is het ideaal om die te kopiëren om daar een nieuwe versie van te maken. Of je hebt een product- of categoriepagina op een webshop die als basis voor de andere pagina’s dient, waardoor je tijd bespaart met het kopiëren en herschrijven. Je ziet het, genoeg redenen om snel een kopie van je pagina te maken en daarmee op de achtergrond te werken aan een nieuwe pagina (of nieuwe pagina’s). En je kunt misschien zelf ook nog wat redenen bedenken. Bespaar tijd en risico’s met Duplicate Post Zelf maakte ik altijd een nieuw bericht door het bestaande artikel te kopiëren om het te herschrijven als nieuw bericht. Daarna kopieerde ik alles weer om het op de oorspronkelijke pagina te plakken en opnieuw te publiceren. Dat moest dan op de donderdagochtend online verschijnen, waardoor het bestaande artikel even offline was en mensen daar dus niet bij konden komen. Dat is niet altijd zo erg, maar geen prettige ervaring voor bezoekers die je in Google vinden en dan toevallig net op de woensdagavond het artikel niet kunnen lezen. Je wilt al helemaal niet prutsen in een gepubliceerde pagina, met het risico dat je iets verwijdert wat je helemaal niet wilde verwijderen of de wijzigingen publiceert terwijl je nog niet klaar bent. Kopiëren, herschrijven en (opnieuw) publiceren in WordPress met Yoast Duplicate Post Goed, nu we helder hebben waarom, hoe doe je dat dan? Ik ga er even vanuit dat je zelf een plugin kunt installeren en activeren of dat je dat anders wel door iemand kunt laten doen. Je hebt dus de WordPress plugin Yoast Duplicate Post nodig en zodra die actief is in jouw website kun je kopiëren en herschrijven. Dat gaat heel makkelijk als je eenmaal ingelogd bent in je WordPress website: Op de gepubliceerde pagina zelf (dus de pagina die je bezoeker ziet) via ‘Duplicate Post’ bovenaan de pagina; In je backend in een pagina of bericht met ‘Kopieer naar nieuw concept’ of ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ in het blok ‘Publiceren’; Je gebruikt ‘Kopieer naar nieuw concept’ om een nieuwe pagina te maken op basis van je bestaande pagina, en ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ om een blogartikel of webpagina op je gemak te kunnen herschrijven en opnieuw te publiceren. In het overzicht van je pagina’s of berichten bij het bericht via ‘Dupliceer’, ‘Nieuw concept’ of ‘Herschrijven & Opnieuw publiceren; Met ‘Dupliceer’ maakt Yoast Duplicate Post een kopie in je concepten en met ‘Nieuw concept’ opent de nieuwe pagina direct zodat je eraan kunt werken,  ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ is al behandeld in punt 3; Er wordt een nieuwe pagina aangemaakt, waarbij er een verschil is tussen beide opties, daar gaan we zo verder op in; Je kunt wijzigen, herschrijven en doen wat je lief is, om te publiceren wanneer je klaar bent of wanneer jij wilt dat het gepubliceerd wordt. Het maakt dus wel uit of je kiest voor kopiëren of voor herschrijven en opnieuw publiceren. De eerste keuze is dus om een nieuwe pagina aan te maken met (iets) andere inhoud en een andere URL, de tweede is om onder dezelfde URL een nieuwe versie van je pagina te publiceren. In dat geval vervangt jouw nieuwe schrijfsel dus de bestaande pagina op het moment dat jij dat wilt. Kopiëren naar nieuw concept: zo werkt het Wanneer je een pagina kopieert naar een nieuw concept om er een andere pagina van te maken, krijg je een exacte kopie van de bestaande pagina. Dat is zoals je van WordPress gewend bent, inclusief dezelfde URL met een 2 erachter. Dat wil je natuurlijk niet, dus heb je wel wat te doen. Allereerst pas je de URL aan naar wat het echt moet zijn, daarna: pas je de content van de pagina aan zoals die moet worden: je wijzigt de woorden, afbeeldingen en andere onderdelen die anders moeten; wijzig je ook gelijk de paginatitel en SEO-titel: let op, dat zijn 2 aparte onderdelen die je wel beide wilt veranderen; herschrijf je de meta-omschrijving, die ook gekopieerd […]

Wat is de beste SEO-plugin voor WordPress?

Wil je wat met SEO op je WordPress website, dan zijn er plugins die je daarbij helpen. Maar wat is dan de beste SEO-plugin? En moet je een betaalde versie nemen of is een gratis versie ook prima? Eerlijk is eerlijk: het antwoord op de vraag welke de beste is zou je kunnen tegenvallen. Maar er is hoop. Als je reageert met vragen of opmerkingen, help ik je verder of kan ik het artikel verder aanvullen.  SEO-plugins voor WordPress: welke zijn er? Voor veel functionaliteit in WordPress heb je plugins nodig. Zo ook voor je SEO. Daarbij is het wel goed om onderscheid te maken tussen plugins voor specifieke functies die daarmee bijdragen aan jouw SEO en de “echte” SEO-plugins die er zijn om jou te ondersteunen bij jouw vindbaarheid in de zoekmachines. Twee typen SEO-plugins Voor de duidelijkheid: als iemand vraagt “Welke SEO-plugin heb ik nodig?” is er geen eensluidend antwoord. Ten eerste omdat zo’n oplossing nogal persoonlijk is. Ten tweede omdat er eigenlijk twee typen SEO-plugins zijn: Plugins die op wat voor manier iets bijdragen aan je SEO Dé SEO-plugins die er zijn om je echt met je vindbaarheid te helpen Zijn de plugins uit de eerste categorie niet ook gewoon onder de tweede te plaatsen? Nee, wat mij betreft niet. Laten we ze even kort behandelen per type. Plugins die bijdragen aan je SEO In deze categorie vallen plugins die taken hebben die op de een of andere manier bijdragen, maar dat vooral op 1 specifiek aspect doen. Denk hierbij aan plugins voor: caching gebroken links checken nieuwe backlinks checken afbeeldingen comprimeren gerelateerde artikelen XML-sitemaps lazy loading Voordelen van deze plugins Het voordeel van dit soort plugins is dat iedere plugin een specifieke taak heeft en daardoor vaak heel licht is. Ze vertragen je website dus niet zo gauw en omdat een aantal hiervan zelfs je laadtijd verbetert, zal eventuele vertraging juist weer goedgemaakt worden. De eventuele vertraging weegt dus op tegen het effect van de plugin. Nadelen van deze plugins Het nadeel van dit soort plugins is dat de functionaliteit waarvoor ze ontwikkeld zijn uiteindelijk ook onderdeel kan worden van de WordPress core. Oftewel: het wordt onderdeel van het CMS zelf en daarmee worden de plugins dan overbodig. Een voorbeeld is lazy loading, dat vanaf WordPress 5.4 standaard in het CMS zit. XML-sitemaps zitten vanaf WordPress 5.5 standaard in de core. Die plugins heb je dan in principe niet meer nodig. DÉ SEO-plugins De plugins die we als dé SEO-plugins beschouwen zijn degene die je helpen op allerlei onderdelen die al dan niet deels met SEO te maken hebben. Daar zitten functies in als: SEO-titels Meta-omschrijvingen SEO-analyse van je content Schema markup XML-sitemaps De meeste van deze functionaliteiten zitten (nog) niet standaard in de WordPress core en daar heb je dus een plugin voor nodig. Eigenlijk gek hè, dat zaken die echt basis zouden moeten zijn niet standaard in het CMS zitten? Persoonlijk vind ik het vreemd dat SEO-titels en meta-omschrijvingen niet allang zijn opgenomen in de core. Dit zijn functies die (vrijwel) iedereen gebruikt of wil gebruiken. Een overzicht Welke SEO-plugins zijn er dan zoal? Het zijn er echt meer dan je denkt (althans, gok ik zo). Een overzicht van de meest bekende: All in One SEO Pack Yoast SEO Rank Math SEOPress The SEO Framework Welke is dan de beste, wil je weten? Het antwoord is niet zo eenvoudig. Dat is zo ongeveer net als vragen wat de beste fiets is. Waar heb je ‘m voor nodig, wat wil je ermee kunnen? Op basis van mijn ervaring geef ik je graag een beeld van wat voor jou de beste SEO-plugin kan zijn. Disclaimer: de lijst is niet compleet Bovenstaande lijst is niet compleet. Als je in je WordPress backend of op wordpress.org zoekt op ‘seo plugin’ vind je naast deze namen, onder andere ook: Slim SEO Squirrly SEO Premium SEO Pack Praison SEO WordPress Platinum SEO Mogelijk zelfs meer, en natuurlijk de plugins die in de eerste categorie vallen en voor een specifieke functionaliteit ontwikkeld zijn. Mijn keuze is puur gebaseerd op de namen die ik ken en (op 1 SEO-plugin na) waar ik zelf ook ervaring mee heb. All in One SEO Pack: freemium De All in One SEO Pack is een van de eerste SEO-plugins voor WordPress. Althans, zover de geschiedenis voor mij teruggaat. Lange tijd erg populair, totdat er een sterke uitdager kwam. Deze SEO-plugin heeft een zogenaamd freemium model: er is een gratis versie met basisfunctionaliteit en er is een Pro-versie waarbij je betaalt voor gebruik op 1 website, maximaal 10 websites of onbeperkt. Kijk op de plugin-pagina om te zien wat je bij de gratis versie van All in One SEO Pack krijgt. Een aantal van de extra’s als je kiest voor Pro: Metatags voor socials (Open Graph & Twitter Cards) Video SEO Extra ondersteuning Vanaf ‘Business’ krijg je nog meer extra’s, iets wat mij eerlijk gezegd tegenvalt. Waarom niet voor alle Pro-varianten? Alle extra’s voor de Pro-versies vind je op de website van Semper plugins. Mijn oordeel: te basic All in One SEO Pack is zeker niet de beste SEO-plugin uit het lijstje. Wat ik vooral mis is de functionaliteit waarvoor veel mensen zo’n plugin installeren: ondersteuning bij SEO door het analyseren van je content (ook wel’SEO-analyse’). All in One SEO Pack zorgt vooral voor functionaliteit die grotendeels gewoon in WordPress ingebakken had moeten zitten, zoals zelf je SEO-titels en meta-omschrijvingen invullen, XML-sitemaps maken en canonieke URL’s maken. Een SEO-analyse zit er niet in en daarmee valt deze plugin voor de meeste gebruikers af. Yoast SEO: wie kent het niet? Als je het hebt over SEO-plugins, dan kan je niet om Yoast SEO heen. Sinds de start eind 2010 is deze plugin enorm in populariteit gestegen en daarmee nu de meest geïnstalleerde SEO-plugins in WordPress. Is het daarmee dan ook echt de beste SEO-plugin? Het oordeel is aan jou. Wel vind ik dat de gratis versie voldoende opties biedt voor de meeste gebruikers. Het is een bijzonder complete gratis plugin, met ook weer een freemium model. Letterlijk zelfs, want je kunt kiezen tussen ‘free’ of ‘premium’ :-) Yoast SEO Premium: wat heb je eraan? Wat krijg je nu meer bij Yoast SEO Premium en wat heb je eraan? Een korte lijst om je een beeld te geven van de extra’s in Premium: Voorvertoning […]

XML-sitemap & SEO: zo werkt het

Een XML-sitemap is om meerdere redenen een belangrijk onderdeel van je website. Naast SEO-technisch is het ook voor jezelf en je bezoekers handig. Hoe maak je zo’n sitemap en wat kun je er zoal mee voor je SEO?  Wat is een XML-sitemap? Een XML-sitemap is een inhoudsopgave of index van jouw website en bevat alle openbare pagina’s die jij wilt dat zoekmachines indexeren. Dat betekent dus ook dat je pagina’s die je verborgen wilt houden voor de zoekmachine dan wel de bezoekers. Oftewel: wanneer je een pagina publiceert waarvan je weet: hier hoeft een bezoeker niet zomaar op terecht te komen vanuit de zoekmachine, wil je die niet in je sitemap hebben staan. Dat geldt bijvoorbeeld voor: Bedankpagina’s Winkelwagentjes in webwinkels, vaak ‘cart’; Downloadpagina’s van je weggever of zelfs een betaald product; Mediabestanden, want niemand hoeft op de URL van een afbeelding of ander mediabestand uit te komen Pagina’s met dunne inhoud, zoals pagina’s voor auteurs, categorieën en tags van je blogs Je krijgt zo vast wel een beeld en kunt het zelf dan ook wel invullen lijkt me. De laatste groep is vaak weinig relevant voor je websitebezoekers, omdat er weinig meer op staat dan een beetje verzameling van blogs, die toch al op je blogpagina staan. Zeker tags voegen weinig toe en zorgen SEO-technisch zelfs alleen maar voor verwarring als er ook nog andere pagina’s zijn met het onderwerp van zo’n tag. Oké, categorieën misschien ook nog wel… Heb je goede biografieën voor je auteurs, dan is er natuurlijk niks mis met wel laten indexeren van die pagina’s. Datzelfde geldt voor categoriepagina’s van je blogs. Als dat een mooie overzichtelijke pagina is met een overzicht van blogs in die categorie en nog wat extra informatie over dat onderwerp, kan je die prima laten opnemen in de index. Verschillen XML- en HTML-sitemap Allereerst is het goed om te weten dat er naast XML-sitemaps ook HTML-sitemaps zijn. De XML-sitemap gebruik je sowieso vanwege SEO, je helpt de zoekmachines er namelijk mee. Komen we zo op. Kenmerken XML-sitemap Een XML-sitemap staat altijd in chronologische volgorde, zo kan een zoekmachine zien wanneer een pagina toegevoegd of geüpdatet is. Daarnaast is de XML-sitemap niet zomaar te vinden, in ieder geval niet vanuit de webpagina’s van een website. Je moet hiervoor naar domeinnaam.tld/sitemap.xml of domeinnaam.tld/sitemap_index.xml. Vaak zal de eerste je naar de tweede leiden dankzij een redirect, maar als die eerste niet werkt, ga je dus naar /sitemap_index.xml. De XML-sitemap is dus ook niet opgemaakt als een gewone webpagina, die in HTML wordt opgemaakt. Daarnaast staan er in de XML-sitemap ook zaken die niet per se heel relevant hoeven zijn voor je bezoeker, zoals datum waarop de pagina gepubliceerd of geüpdatet is en het aantal afbeeldingen op de pagina. Kenmerken HTML-sitemap Een HTML-sitemap is meer een inhoudsopgave voor je bezoeker, die je ook zelf kan opmaken zoals je wilt. Zo zou je categorieën kunnen maken en daar pagina’s onder zetten, zodat je bezoeker makkelijk via de categorieën kan zoeken naar wat deze zoekt. Zo’n HTML-sitemap krijgt meestal een compleet eigen pagina, waar in de footer naar verwezen wordt. Super handig en gebruikersvriendelijk. XML-sitemap voor de zoekmachines De belangrijkste en meestgebruikte functie van de XML-sitemap is om de zoekmachines op de hoogte te houden van wijzigingen op je website. Je dient de sitemap in bij Google Search Console of Bing Webmaster Tools zodat de zoekmachines weten welke pagina’s ze mogen crawlen en indexeren. Deze sitemap kunnen ze ook gebruiken om nieuwe pagina’s te ontdekken wanneer er een URL aan toegevoegd wordt, of te zien wanneer je een pagina geüpdatet hebt en die onderaan de lijst staat. Zo kunnen ze die (opnieuw) crawlen om de nieuwe of vernieuwde pagina in hun index op te nemen. Een zoekmachine heeft nu eenmaal links nodig om (nieuwe) webpagina’s te ontdekken. Een nieuwe pagina of een nieuw artikel zal niet direct externe links krijgen en ook interne links zijn er niet altijd gelijk na publicatie. Dus helpt de sitemap de zoekmachines omdat daar links in staan naar > Ontdek hier trouwens hoe je Google Search Console verder inzet voor je SEO < XML-sitemap voor je bezoekers Hoewel de HTML-sitemap vooral de (publieke) sitemap is voor je bezoekers, kan ook de XML-sitemap voor de meer tech-savvy bezoeker ook een uitkomst zijn. Kijken welke pagina’s er zoal zijn en stiekem misschien ook wel een pagina ontdekken die je eigenlijk verborgen wilde houden. Ik heb op die manier zelfs bij diverse collega’s pagina’s ontdekt die ze echt niet openbaar wilden hebben, bijvoorbeeld de downloadpagina van hun e-boek (mooi, downloaden zonder mijn gegevens in te leveren :-) ) of zelfs een complete cursus! En: als je geen HTML-sitemap hebt, is de XML-sitemap dus het alternatief voor bezoekers die wel een overzicht willen van de pagina’s op je website. Verschillende varianten, dat ook nog eens Als je al eens naar zo’n /sitemap_index.xml hebt gekeken, heb je vast gezien dat daar dan een /post-sitemap en een /page-sitemap in staan. En soms dus ook sitemaps voor: auteurs referenties portfolio-items categorieën tags Een paar daarvan heb ik eerder al aangehaald. Vraag jezelf dus ook altijd af welke waarde het heeft of die typen pagina’s in de index van de zoekmachine staan. Zijn het pagina’s die nauwelijks iets toevoegen voor je bezoeker, schakel die dan uit voor de sitemap. Hoe maak je zo’n XML-sitemap? Hoe doe je dat dan, zo’n XML-sitemap maken en publiceren? Gebruik je WordPress of een ander CMS, dan zijn er sitemap-generators die je zelf al in basis kunt instellen, waardoor de sitemap automatisch wordt aangemaakt. Die kunnen alleen ook tot problemen leiden. Kom ik zo nog op. Eerst standaard instellen, dan eventueel per pagina Wanneer je een SEO-plugin als Yoast SEO gebruikt, zit daar een sitemap-generator in. Die kun je instellen bij het installeren van de plugin en daarnaast kun je ook achteraf nog die instellingen wijzigen. Je kunt daarin per type pagina kiezen welke wel of niet een sitemap mogen krijgen. Kies je voor ‘nee’ dan krijgen de pagina’s een noindex-tag mee, waarmee je aangeeft aan de zoekmachines dat ze die pagina niet mogen indexeren, en wordt er dus geen sitemap voor dat type pagina aangemaakt. Wil je bijvoorbeeld bij een specifieke pagina (bedankpagina, downloadpagina, …) nog dat die niet wordt geïndexeerd, dan kun je dat bij het aanmaken van die pagina via je SEO-plugin aangeven. Meer weten over SEO-plugins? […]

Zo plaats je meta descriptions in je WordPress website

Je wilt invloed hebben op hoe jouw webpagina’s in de zoekresultaten komen te staan. Daarom wil je dus ook zelf je meta-omschrijvingen in Google bepalen. Hoe voeg je nu een meta description toe in je WordPress website? Dat zit namelijk niet standaard in WordPress. Meta-descriptions toevoegen kan alleen met een plugin. Welke en hoe, dat lees je hier natuurlijk. Waarom zelf een meta description toevoegen? Je zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google heeft niet alleen te maken met je vindbaarheid. Het gaat ook over hoe jouw website wordt weergeveven met de zogenaamde snippets. Deze snippets bestaan allereerst uit de standaard snippets: URL SEO-titel Meta-omschrijving (of meta description) Verder zijn er nog rich snippets, zoals reviewsterren of FAQ-resultaten. Al die snippets helpen om bezoekers naar je website te krijgen. Van de standaard snippets geeft de meta-omschrijving je de meeste ruimte om informatie in kwijt te kunnen. En als je die niet zelf invult, gaat de zoekmachine die bedenken. Dus wil je die meta description-tag zelf toevoegen, wat in WordPress standaard dus niet kan. Metatag of meta description? Is het een metatag, een meta description, hoe zit het nu? We beginnen bij de metatag, dat is een HTML-tag in de broncode van je website. Er zijn weinig metatags in gebruik, de title en description metatags zijn daarvan de belangrijkste en eigenlijk zelfs de enige relevante. Er is nog een meta keywords tag, maar die doet niks meer, zeker niet voor SEO. En verder maak ik zelf onderscheid tussen de meta description als de eigenlijke tag in je broncode en de meta-omschrijving die Google zelf weergeeft in de zoekresultaten. Google neemt jouw tekst namelijk niet gegarandeerd over. Dus: meta description (tag): de metatag die je zelf plaatst in de code van je pagina zodat de zoekmachine die kan weergeven in de zoekresultaten meta-omschrijving (of meta-beschrijving): de daadwerkelijke snippet die de zoekmachine vertoont in de zoekresultaten Vooral wanneer de (belangrijkste) woorden uit de zoekopdracht niet in de meta description staan, zal een zoekmachine zelf een omschrijving samenstellen uit de zinnen die op jouw webpagina voorkomen. Eerder legde ik al uit hoe het zit met de meta-omschrijving en SEO. In de broncode van je webpagina Zo’n meta description staat dus in de broncode van je webpagina. Specifiek in de header, dat is de code die vooraf gaat aan de daadwerkelijke inhoud van de pagina. Dat klinkt allemaal heel ingewikkeld en technisch, dat snap ik. Gelukkig hoef je daar niet echt technisch voor te zijn, of je nu WordPress gebruikt of een ander CMS, omdat er altijd wel een manier is waarop je dit zelf in je CMS kunt invoeren. Zonder zelf te hoeven programmeren dus. Lang leve het CMS. Voor WordPress heb je daar dus een plugin voor nodig. Ergens wel frappant dat dit niet standaard in het CMS zit, dit zijn wat mij betreft basis-onderdelen die elk CMS gewoon mogelijk moet maken. Een plugin dus in WordPress Die tekst voor de meta description-tag zet je dus alleen maar in je WordPress website met een plugin. Nu zijn er plugins puur voor je meta description, die zou ik alleen niet gebruiken omdat je zo weinig mogelijk plugins wilt installeren. Kies daarom voor een SEO-plugin. In de SEO-plugins zit namelijk meer functionaliteit die bruikbaar is voor jouw website. Maak je meta description niet te lang Let wel op, want de meeste plugins geven je meer ruimte voor de meta description dan Google uiteindelijk gebruikt. Dat komt omdat ze vaak juist uitgaan van het maximale aantal leestekens, terwijl Google die juist niet altijd overneemt. Zo gaan sommige SEO-plugins uit van 160 leestekens of meer, terwijl Google die uiteindelijk niet allemaal zal weergeven. Sterker nog: er is een verschil tussen de lengte van je meta-omschrijving voor de zoekresultaten op desktop en mobiel. Op mobiel heb je minder ruimte tot je beschikking, dus als je vooral veel bezoekers krijgt via Google op mobiel, wil je daar natuurlijk rekening mee houden. Zo maakt Yoast SEO geen verschil tussen de lengte voor mobiel en desktop, terwijl dat verschil er dus wel is. En als jij nou net een supersterke tekst hebt geschreven die gewoon essentieel is om mensen aan te zetten om naar jouw webpagina te komen? Dan wordt dat teniet gedaan als die te lang blijkt te zijn en wordt afgebroken in de zoekresultaten. Voor de juiste lengte: SERP Snippet Preview Tool Daarom heb ik de SERP Snippet Preview Tool laten ontwikkelen, waarbij we juist zoveel mogelijk rekening houden met de lengte om te voorkomen dat jouw paginatitel en meta-omschrijving worden afgebroken in de zoekresultaten. Deze is gratis te gebruiken en je kunt deze gewoon naast je WordPress plugin gebruiken. Een SEO-plugin voor je meta description Nu gaf ik zelf aan dat je het beste een SEO-plugin kunt gebruiken en geen specifieke plugin voor de meta description. Dat is omdat je dan 1 pugin hebt met veel meer functionaliteit. Zo zitten in alle SEO-plugins sowieso: Opties om per pagina te bepalen of die in de zoekmachines mogen worden opgenomen (indexeren); soms is een pagina helemaal niet geschikt voor de zoekresultaten, zoals een winkelmandje of een aanmeld- of bedankpagina. Met bovenstaande regelen de plugins ook dat dit in de sitemap wordt opgenomen, waarmee Google (nieuwe) pagina’s op je website ontdekt. Scheelt je daar ook weer een plugin voor. Toevoegen van zelfverwijzende rel=”canonical” in de pagina En zo zijn er nog wat zaken die niet standaard in WordPress zitten waar zo’n SEO-plugin erg nuttig voor is. Waaronder dus ook het toevoegen van de title en meta description metatags aan je pagina’s. Welke SEO-plugin dan? Welke SEO-plugin heb je daar dan voor nodig? Maakt niet uit. De meest gebruikte is Yoast SEO en dat is prima, daarmee is alles mogelijk wat je echt nodig hebt. Verder zijn er vele andere SEO-plugins, zoals: Rank Math: gratis, nog geen betaalde versie SEOPress: zowel gratis als betaald (PRO-versie voor $39 per jaar)* All In One SEO Pack: gratis en betaald, maakt geen SEO-analyse van je pagina Als je een SEO-analyse van je pagina wilt, valt de laatste dus af en is het kiezen tussen de rest. Verder zag je in het screenshot hierboven al dat All In One SEO Pack voor zowel de titel als de beschrijving, zoals ze die zelf noemen, alleen maar het aantal leestekens telt en daarmee vrij ruime marge neemt. Ook SEOPress is wat mij betreft wel heel heel optimistisch, met name in het aantal pixels, waardoor je […]

Meta-omschrijving & SEO: hoe zit het nu precies?

De meta-omschrijving heeft geen invloed op je SEO. Zo, hebben we dat in ieder geval alvast duidelijk. Oh, je krijgt rapportages of SEO-scans waarin staat dat je meta-omschrijving de zoekterm niet bevat? Of je SEO-plugin geeft aan dat je ‘keyword’ mist in de meta-omschrijving? Het is sowieso niet iets om heel krampachtig mee om te gaan. Waarom de rapportages en plugins dit aangeven en wat je nu echt moet met de zoekterm in de meta-omschrijving, weet je na dit artikel gelezen te hebben. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 11 februari 2015 en aangevuld en geüpdatet op 12 maart 2020 Wat is nu precies de meta-omschrijving? De meta-omschrijving is het blokje tekst onder je link in de zoekresultaten van de zoekmachines. Hierin vindt de zoekmachinegebruiker beknopte informatie over wat er op jouw webpagina staat. Het is dus een soort samenvatting van de inhoud van de pagina. In de meeste content management systemen (CMS’en) kun je de meta-omschrijving zelf invullen. Hierin laat je dan natuurlijk ook het onderwerp van de pagina terugkomen, zodat de potentiële bezoeker de bevestiging krijgt dat de pagina daar over gaat. Meta description, meta-beschrijving, huh? Er is eigenlijk geen consensus over de benaming van deze samenvatting. In het Engels is het meta description en in het Nederlands heeft de een het over meta-omschrijving (met of zonder streepje) en de ander over de meta beschrijving. Dat zie je ook aan het gebruik van de verschillende varianten wanneer mensen hierop zoeken: Zolang iedereen begrijpt waar je het over hebt, mag je van mij gebruiken wat je wilt, zelf houd ik het op ‘meta-omschrijving’ en gebruik ik meta description voor de HTML-tag waarmee je de tekst in je webpagina zet. Hoe dat zit? Zelf invullen, maar de zoekmachine bepaalt Zoals ik al aangaf kun je in de meeste CMS’en zelf je meta-description invullen. Het is een metatag die in de HTML (code) van je webpagina komt te staan. Er staat dan: <meta name=”description” content=”Hier staat jouw tekst voor de meta-omschrijving”/> Of jouw eigen ingevulde tekst wordt weergegeven, is niet gegarandeerd. Google bepaalt zelf welke tekst ze gebruiken, waarbij mijn ervaring wel is dat een goed geschreven meta-omschrijving vaak wel wordt overgenomen. Waarom zelf invullen? Zelf invullen is sowieso slim omdat de zoekmachine zelf de informatie van je pagina haalt wanneer je de meta-omschrijving zelf niet invult. Deze door de zoekmachine zelf opgehaalde tekst wordt dan weergeven in de meta-omschrijving. Dat levert meestal geen mooi en leesbaar stuk tekst op. Soms komen er zinnen in die weinig hout snijden en worden ze onderbroken door puntjes, omdat een ander woord uit de zoekopdracht uit een andere zin komt: Wil je dus op zijn minst een forse kans dat de zoekmachine een zo goed mogelijke tekst weergeeft, vul dan zelf je meta-omschrijving in. Waarom een eigen tekst van belang is Door zelf je meta-omschrijving in te vullen kun je een wervende tekst plaatsen waarmee je de zoeker overhaalt om jouw website te bezoeken. Kortom: zelf je meta-omschrijving invullen betekent dat je zelf in de hand hebt wat Google toont en wat je de potentiële websitebezoeker vertelt. En zo schrijf je een goede meta description :-) De invloed op SEO Er zijn veel mensen die denken dat de meta-omschrijving meetelt voor je vindbaarheid en dus een SEO-factor is. Dat kan natuurlijk niet echt wanneer Google deze automatisch genereert wanneer je deze zelf niet invult. Het zou je dus een SEO-voordeel opleveren als je ‘m wél zelf invult, dat is toch ook niet logisch? En dan nog: wanneer iemand zoekt op woorden die niet in de door jou geschreven meta-omschrijving voorkomen, haalt Google zinnen met deze woorden van je webpagina op. Deze worden dan alsnog weergegeven in een door Google zelf gegenereerde meta-omschrijving. Maar Yoast SEO telt ‘m wel mee? Het misverstand rond de meta-omschrijving is mijns inziens mede ontstaan doordat Yoast SEO deze meeweegt voor het welbekende groene bolletje. Feitelijk is dit dus niet juist -niet als SEO-factor dus- maar er is wel een verklaring voor. Wanneer iemand een zoekterm invoert wil Google de woorden uit de zoekterm dikgedrukt weergegeven in de meta-omschrijving. Zo wil de zoekmachine bevestigen dat dit onderwerp voorkomt op deze pagina, zoals ik hierboven ook al omschrijf. Het is dus zeker verstandig om je zoekterm mee te nemen in de meta-omschrijving, maar niet voor je SEO-inspanningen. De meta-omschrijving: nuttig, maar niet (direct) voor je vindbaarheid De meta-omschrijving is dus zeker nuttig en het is slim om voor iedere pagina een goede meta-omschrijving schrijven. Je doet dit alleen niet voor je vindbaarheid. Woorden uit de meta-omschrijving tellen niet mee als ranking factor en dienen puur als bevestiging van het juiste resultaat voor de zoeker. Bedenk dus vooral hoe je de zoeker kunt overtuigen om jouw website te bezoeken. En let op: de vlag dient wel de lading te dekken. Schrijf jij zelf een goede, niet al te lange meta-omschrijving voor je pagina, dan is de kans groot dat Google die meeneemt, waarmee je zelf in handen hebt of mensen naar jouw webpagina komen. Indirecte invloed op SEO De meta-omschrijving zelf heeft dus geen invloed op je vindbaarheid. Toch is er een indirecte invloed op je SEO. Sterker nog: dat kan op meerdere vlakken. Zo kan de meta-omschrijving eraan bijdragen dat mensen doorklikken naar je webpagina en kan het pogosticking-effect wél invloed hebben op je posities (al is dat nooit zeker en kan dat tijdelijk zijn). En als je door een pakkende meta-omschrijving bezoekers naar je pagina haalt, kan je dit uiteindelijk ook weer backlinks opleveren, als de content goed genoeg is. Lengte meta-omschrijving Over de lengte van de meta-omschrijving is ook nog het nodige te doen. In het hierboven aangehaalde artikel over het schrijven van een goede meta description weid ik daar verder over uit. De meeste SEO plugins geven helaas te veel ruimte, waardoor je meta-omschrijving uiteindelijk te lang wordt. Daarom heb ik de SERP Snippet Preview Tool ontwikkeld, die daar wat strenger op is. Wil je een overzicht van al je pagina’s met de SEO-titels en meta-omschrijvingen en een indicatie van welke te lang of te kort zijn? Vraag ‘m dan hier aan voor maar 45,-. Over naar jou: wist je dit al of dacht je nog steeds dat de meta-omschrijving werkelijk meewoog voor je vindbaarheid? Laat het in een reactie hieronder weten. Ook vragen zijn uiteraard welkom en beantwoord ik altijd. NB: enkele reacties van voor 2019 zijn […]

Hoe zet je de Yoast SEO plugin optimaal in? Vanaf versie 3

Hoe gebruik je Yoast SEO? Een handleiding

Lees hoe je Yoast SEO optimaal gebruikt. Een handleiding inclusief de onderdelen die helemaal niet zo relevant zijn. Zoals dat groene bolletje…

De voor- en nadelen van de Yoast SEO plugin

Yoast WordPress SEO Plugin: de voor- en nadelen

Wanneer je gevonden wilt worden in de zoekmachines -en dat wil je natuurlijk, anders lees je dit niet- werk je aan je SEO. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in goed Nederlands gewoon zoekmachineoptimalisatie; je site optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines dus. Om je daarbij te helpen is er de Yoast SEO WordPress plugin een handige tool. Handig, maar wel met wat kanttekeningen. Hieronder daarom hoe deze plugin werkt en wat de voor- en nadelen zijn. NB: dit artikel is geschreven in 2014, gebaseerd op de toenmalige versie van de Yoast SEO WordPress Plugin. De voor- en nadelen zijn niet veel veranderd, de plugin zelf wordt wel continu verbeterd. Lees mijn handleiding voor optimaal gebruik van de Yoast SEO plugin voor echt gedetailleerde informatie. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 6 maart 2014 en is verbeterd en geüpdatet op 25 september 2019 Wat doet de Yoast SEO Plugin? Allereerst even de werking van de plugin. Yoast SEO controleert de content van iedere pagina op jouw website op diverse SEO-onderdelen. Het gaat hierbij vooral om de zogenaamde on page SEO. Verwacht hierbij geen wonderen, uiteindelijk moet je zelf zorgen dat jouw content in orde is. De plugin zelf gaat jou niet hoog in de zoekmachines brengen. Wel is het een handig hulpmiddel dat jou helpt om diverse SEO-factoren te checken, en zo je content te verbeteren. En daar is deze plugin goed in, hoewel je je er niet op moet blindstaren. Met mijn kennis en ervaring geef ik je graag wat handreikingen om deze tool zo goed mogelijk te gebruiken. Hoe werkt het? Voor de duidelijkheid: SEO bestaat uit diverse facetten. Deze facetten beslaan globaal de volgende disciplines: Off page SEO: links naar jouw website en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO] Content: tekst en beeld [on page SEO] De Yoast SEO plugin ondersteunt wel op een aantal technische zaken, maar is vooral gericht op de content en contentgerelateerde onderdelen. De plugin controleert iedere pagina die je creëert op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyphrase) die je zelf opgeeft in de zogenaamde Yoast Box die onderaan je pagina’s verschijnt in je WordPress beheeromgeving: Zodra je die zoekterm hebt ingevoerd en je pagina opslaat, laat Yoast SEO zien hoe vaak de zoekterm voorkomt op je pagina. Ik vind zelf de uitdrukking “zoekterm” beter dan “zoekwoord”, omdat een goede zoekterm uit meer dan een enkel woord bestaat. Ook ‘keyphrase’, dat Yoast nu gebruikt, is wat mij betreft beter dan ‘keyword’ Wanneer je voldoende scoort op diverse factoren, wordt er in de rechterkolom naast het blok van je tekstinvoer een groen bolletje zichtbaar: Dit groene bolletje is een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is echter geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt. Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is. Rood bolletje? Zoek de verbeterpunten Heb je een rood bolletje, dan is het zaak te kijken welke verbeterpunten er zijn voor je pagina. Zo ondersteunt de Yoast SEO plugin jou op het gebied van zoekmachineoptimalisatie bij het schrijven van pagina’s en blogs voor je website. Alle tips in ‘Geavanceerd’ Wanneer je jouw zoekterm (Focus Keyphrase) hebt gekozen en ingevoerd, vind je in de Yoast Box een regel met ‘Geavanceerd’. Klik je die open, dan verschijnt de lijst met tips om jouw pagina te verbeteren. Hoe dat verder werkt, lees je in mijn handleiding voor Yoast SEO. De factoren die de Yoast SEO plugin weegt Waarop baseert Yoast SEO nu de kleur van dat bolletje? In bovenstaande afbeelding zie je al welke onderdelen de Yoast SEO plugin voor WordPress beoordeelt: De kop van het artikel De paginatitel De URL van de pagina (slug) De tekst zelf De meta-omschrijving Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier enkele zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren: Beoordeling van de tekst zelf De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm (keyphrase) in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Waar ik alleen zelf niet zo in geloof, is iets als ‘keyphrase dichtheid’ of zoekwoorddichtheid. Ten eerste ontkom je er soms niet aan om een zoekterm vaak te gebruiken, terwijl je in andere gevallen juist met een vrij lage zoekwoorddichtheid ook prima je punt kunt maken. Je ziet ook dat in dit geval de woorden uit de keyphrase niet in 1 zin voorkomen. Het advies van Yoast is om dat wel te doen, waar ik er zeker van ben dat wanneer de woorden dicht bij elkaar staan in een alinea, dat weinig tot niks uitmaakt. Het is voor jouw lezer toch ook duidelijk zo? Mijn advies Mijn advies hierin is dan ook: staar je niet blind op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyphrase’ telt. Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check zodra je de tekst helemaal klaar hebt zelf hoe vaak jouw zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin. Forceer het gebruik van de woorden niet. Past het niet, dan past het niet. Beoordeling van de kopteksten De kopteksten moeten volgens Yoast ook de zoekterm bevatten. Nu is het zeker iets om rekening mee te houden, maar ook hier vind ik dat je ook gewoon nuchter naar je pagina moet kijken. Een koptekst is er voor de lezer. Die moet kunnen scannen om te zien wat er in de alinea’s staat. Krampachtig je zoekterm in de koptekst verwerken is niet de manier. Kan het, doe het, maar wordt de koptekst of je pagina er niet beter van, doe het dan niet. Laten we eerlijk zijn, dit kan wel wat minder: De meta-omschrijving De Yoast SEO plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Het is wel van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat Google de […]

Waarom ik je een open source CMS adviseer (inclusief de nadelen)

Jouw website hoort wat mij betreft te zijn gebouwd met een open source CMS. Daar kleven nadelen aan, zeker, maar het kent ook veel voordelen. Heel veel voordelen. Met name daarom adviseer ik een open source CMS. Ontdek wat de voordelen én de nadelen zijn en baseer daarop jouw keuze voor je websitebouwer of het CMS.  Wat is een CMS? De meeste websites hebben een CMS: een content management systeem. Dit is simpel gezegd de achterkant van de website waarin je de inhoud (content) van een website beheert. Een website die volledig handmatig gecodeerd is, moet door de websitebouwer worden aangepast, dat is niet handig én het is duur. Heb je een nieuwe pagina of wil je een blog of artikel op je website plaatsen, moet je aankloppen bij je websitebouwer en ben je afhankelijk van zijn/haar planning en kost het je geld. Beheer zelf de inhoud van je website met een content management systeem De oplossing is dus een content management systeem, afgekort CMS. Daar log je in en heb je een beheeromgeving om de inhoud van je website te beheren. Van nieuwe pagina’s of berichten plaatsen tot het wijzigen van de inhoud van bestaande pagina’s. En daarin heb je dan twee keuzes: Een CMS dat gebouwd is door -en dus uniek is voor- jouw websitebouwer Een open source CMS Beide hebben zo hun voor- en nadelen, die we natuurlijk doornemen. Dan is er ook nog hard coded Naast een website met CMS heb je ook nog eens de mogelijkheid een website echt helemaal handmatig te laten bouwen. Hard coded noemen we dat. In dat geval is de website volledig statisch en moet werkelijk iedere aanpassing gebeuren door jouw websitebouwer. De voordelen en nadelen van hard coded websites zijn; Voordelen hard coded websites Schone, lichtgewicht code, waardoor de website bijzonder snel laadt Je bent super flexibel in je keuzes voor functionaliteiten: alles wat je wilt kan erin geprogrammeerd worden Forse vermindering van de kans dat je website door een beheerder of gebruiker “kapot” gemaakt wordt, omdat de vrijheden voor gebruikers en beheerders beperkt is Nadelen hard coded websites Lastig -zo niet onmogelijk- om als eigenaar of beheerder zelf aanpassingen te doen aan de website Er is (vaak) een vormgever nodig voor de opmaak van de website, die de websitebouwer dan bouwt: dat loopt in de papieren Je bent afhankelijk van de websitebouwer voor belangrijke wijzigingen aan de website: dit kan zowel vertraging als extra kosten betekenen Als je om welke reden ook niet meer met je websitebouwer kunt werken, kun je een compleet nieuwe website laten bouwen. Denk aan faillissement, verstoorde relatie Belangrijke wijzigingen achteraf vragen om een forse update: mobielvriendelijk maken van websites, toevoegen schema.org Voor elke functionaliteit moet je een ontwikkelaar inschakelen: yep, weer een kostenplaatje Let wel: ik heb zelf geen ervaring met hard coded websites, dus deze voor- en nadelen haal ik uit de kennis die ik heb opgedaan de afgelopen jaren en niet uit persoonlijke ervaring. CMS van je websitebouwer: gesloten CMS (closed source) Een beetje websitebouwer kan zelf een website voor je programmeren, inclusief CMS. Dit is met name het geval bij webdevelopers; technische websitebouwers, niet per se bij webdesigners, die vooral met vormgeving bezig zijn. Deze webdevelopers zijn razendgoed in coderen en programmeren dus een website die technisch in topconditie is, maar zijn vaak niet goed in vormgeving en marketing, waardoor je een vormgever nodig hebt voor de opmaak. Alles over de verschillende websitebouwers lees je in “Wie bouwt de beste website voor jou?” Bij deze websitebouwers krijg je dus een gesloten CMS, ‘closed source’. Dit is een content management systeem dat ze zelf hebben gebouwd en dat alleen zij verkopen. Zowel grote internetbureaus met tientallen medewerkers als zelfstandige webdevelopers kunnen zo’n gesloten CMS voor jou bouwen. Ook zijn er leveranciers van webshopsoftware die met een eigen gesloten CMS werken. De voor- en nadelen van zo’n closed source CMS dan op een rijtje: Voordelen gesloten CMS Betaalbaar, vaak maandelijkse betaling in plaats van in 1 keer een fiks bedrag Updates vinden vaak automatisch plaats Schone code, waardoor de website bijzonder snel laadt Nadelen gesloten CMS Je wordt bij maandelijkse betaling geen eigenaar van je website, dus als je stopt bij je websitebouwer, ben je alles kwijt In veel gesloten CMS’en ontbreken zaken die SEO-technisch slim zijn, zoals bijvoorbeeld alt-teksten voor je afbeeldingen Je bent vaak (vooral bij de webshopsoftware) beperkt in je mogelijkheden qua design en functionaliteiten Mijn persoonlijke ervaring is ook dat een gesloten CMS vaak niet heel intuïtief en gebruikersvriendelijk is. Het is gebouwd om te doen wat het moet doen, niet om het de gebruiker makkelijk te maken om snel te vinden en doen waarvoor deze inlogde. De meeste technische specialisten zijn namelijk vooral goed in dingen goed te laten functioneren, wat vaak niet hetzelfde is als gebruikersvriendelijkheid. Voorbeeld wijzigingen achteraf Je las net al over de mobielviendelijkheid, dat is een belangrijk voorbeeld van een grote wijziging achteraf, waarvoor een enorme wijziging moet worden doorgevoerd in het CMS. Een websitebouwer heeft dan 2 keuzes: een aparte mobiele website ontwikkelen, of het bestaande systeem responsive maken. Beide vragen weer een flinke investering. Daarbij moet ik wel eerlijk toegeven dat je bij een open source CMS ook een investering moest doen als jouw theme/template niet mobielvriendelijk was en overgezet moest worden naar een responsive theme. Een closed source systeem compleet laten aanpassen is over het algemeen wel wat duurder dan je bestaande website in een open source CMS overzetten naar een nieuw template. Maandelijkse betaling? Dat is een risico Een maandelijkse fee voor jouw website klinkt aantrekkelijk, zeker als je net begint met je onderneming. Je hebt al veel investeringen en dan ook nog eens een website kopen kan dan best een aanslag op je budget zijn. Er zijn echter 2 belangrijke dingen waar je dan rekening mee moet houden: Hoe langer je blijft, hoe meer je uiteindelijk betaalt; het bedrag kan cumulatief flink oplopen Stop je bij deze aanbieder, dan ben je gelijk ook alles kwijt; om meerdere redenen kun je jouw website dan niet meenemen Dit is ook een van de belangrijke nadelen die ik zag bij de websites van DTG. En dan houdt een aanbieder ermee op Zoals ik ook al aangaf, is er een risico dat de aanbieder van en systeem ermee ophoudt. Of dat nu en websitebouwer is die een hard […]

Waarom de Flesch Reading Ease score onzin is

Waarom de Flesch Reading Ease score onzin is

Gebruik je de Yoast SEO Plugin, op je website, dan ken je vast de Flesch Reading Ease test. Wanneer je de leesbaarheid van je tekst in de Yoast WordPress SEO plugin bekijkt onder ‘Page Analysis‘, staat daarin ook de score van jouw tekst in de Flesch Reading Ease test. Wat is nu die Flesch Reading Ease en wat heeft deze met SEO te maken? Dit artikel werd gepubliceerd op 7 augustus 2014 en geüpdatet op 26 maart 2019 Wat is de Flesch Reading Ease en wat heeft het met SEO te maken? De Flesch Reading Ease is een test die de leesbaarheid van een tekst beoordeelt. Hoe hoger de score, hoe leesbaarder de tekst. De test is ontwikkeld door Rudolf Flesch en beoordeelt een tekst op een aantal factoren: Het aantal zinnen Het aantal woorden Het aantal lettergrepen Hij stelde een formule op om te berekenen hoe leesbaar een tekst is. Ergens logisch, want kortere zinnen en woorden lezen makkelijker. Zeker online. Prima dus, om die Flesch Reading Ease te gebruiken. Toch? Ik vind van niet. En ik leg graag uit waarom je je niks van deze score moet aantrekken. Zeker in Nederland niet. Waarom je je niks van de Flesch Reading Ease moet aantrekken Het is prima dat er een formule bedacht is om de moeilijkheidsgraad van een tekst te beoordelen. Daar heb ik geen bezwaren tegen. Wel is het goed om de Flesch Reading Ease eens kritisch onder de loep te nemen en de werking en het belang ervan in het juiste perspectief te plaatsen. 3 redenen waarom deze test met een flinke korrel zout mag worden genomen: 1. Engels is wat anders dan Nederlands Allereerst wil ik graag vermelden dat de Flesch Reading Ease test ontwikkeld is op basis van de Engelse taal. En je hoeft maar weinig talenkennis te hebben om te weten dat er per taal grote verschillen zijn. Dat verschil zit in leestekengebruik, in grammatica -wat invloed heeft op het aantal woorden- en woordlengte. Even 3 voorbeelden: ‘van toepassing op’ (3 woorden, 15 letters, 5 lettergrepen) is in het Engels ‘applicable to’ (2 woorden, 12 letters, 5 lettergrepen) ‘socialemediakanalen’ (1 woord, 19 letters, 9 lettergrepen) is in het Engels ‘social media channels’ (3 woorden, 19 letters, 7 lettergrepen) ‘het mooiste beeld’ (3 woorden, 15 letters, 4 lettergrepen) is in het Engels ‘the most beautiful image’ (4 woorden, 21 letters, 7 lettergrepen) Vooropgesteld: ik heb een aantal voorbeelden gezocht met een duidelijk verschil. En in voorbeeld 3 komt het Nederlands er gunstiger uit dan het Engels. Het punt blijft staan: de ene taal is de andere niet. Daarom gaat zo’n wiskundige berekening ook niet op voor iedere taal. 2. Taal is geen wiskunde Hoezo moeilijkheidsgraad berekenen? Taal laat zich niet mathematiseren is geen wiskunde. Hoe begrijpelijk en leesbaar een tekst is heeft niet alleen te maken met lengte van zinnen en woorden. Er zijn voldoende lange(re) woorden die voor de gemiddelde Nederlander niet ingewikkeld zijn. En alleen korte zinnen schrijven maakt een tekst juist moeilijk leesbaar. Je moet er toch niet aan denken. Alleen maar korte zinnen. Niet meer dan zeven woorden. Leest toch ook niet makkelijk? Of vind je van wel? Ik niet in elk geval.  Zeg maar: liever de gewone alinea of het gedeelte met de schuine letters? Het is voor webteksten zeker goed om het aantal woorden te beperken. Of eenvoudiger woorden te kiezen. Maar om nu voor iedere zin af te wegen of het korter kan…     3. Eenvoud versus stijl Als je mag kiezen tussen eenvoudig geschreven of een meer verhalende schrijfstijl, wat kies je dan? Een voorbeeldje: “Bas loopt naar huis. Hij ziet een kat. De kat ziet Bas. De kat schrikt. Weg is de kat. Jammer voor Bas.” “Bas vindt het heerlijk om naar huis te lopen, even de gedachten verzetten. Zo komt hij vandaag onderweg een prachtige kat tegen. Het is een blauwe Britse korthaar met een mooie grijze vacht en prachtige felgele ogen. Zodra de kat Bas opmerkt, schrikt deze en vlucht hij weg, door een struik een tuin in. En dat terwijl Bas de kat zo interessant vond. Teleurgesteld loopt hij verder naar huis.” De eerste leest misschien wel heel snel en makkelijk, de tweede is veel visueler , waardoor je het verhaal als het ware zelf beleeft. Dan kan de tekst langer zijn en langere woorden bevatten, het leest voor een volwassene lekkerder weg dan de kinderlijk aandoende korte tekst. Wanneer je de eerste vorm gebruikt op je website, zullen weinig mensen zich serieus genomen voelen en zullen er velen snel afhaken. Stijl en vorm spelen dus ook een rol, en die zijn niet meetbaar te maken. 4. Leesbaarheid is meer dan alleen tekst De leesbaarheid van je (web)teksten zit ‘m niet alleen in de tekst zelf. Er spelen nog de nodige andere factoren een rol. De opmaak van je tekst is van groot belang. Heb je grote blokken met honderden woorden aan tekst, dan haakt je websitebezoeker al snel af. De tekst lijkt veel te lang en daar heeft je bezoeker geen zin in. Zorg dus voor voldoende witruimte in je teksten. Denk ook aan afbeeldingen Onderdeel van de opmaak is ook het gebruik van afbeeldingen. Alleen tekst vinden we vrijwel allemaal saai. Afbeeldingen ondersteunen je tekst en maken het geheel wat fleuriger. Kies alleen wel voor passend beeldmateriaal. Wanneer het verband niet duidelijk is, maak je het verwarrend en ben je de bezoeker ook snel kwijt. Een onderschrift kan het gebruik van een bepaalde afbeelding toelichten. En je afbeeldingen dragen bij aan je SEO… Onderschat het lettertype niet Leesbaarheid zit ‘m ook in het lettertype. Hoewel ik er geen onderbouwing van kan vinden in de vorm van gedegen onderzoek, is de algemene stelling dat op internet een schreefloos lettertype leesbaarder is. En wees eerlijk, het lettertype dat je nu leest is wel wat prettiger lezen dan een van deze lettertypen: Er zijn nog meer factoren die een rol spelen, hierover publiceerde Emerce al een helder artikel. Wat vind jij van de Flesch Reading Ease? Mijn conclusie: de leesbaarheid en daarmee de effectiviteit van een tekst is meer dan een wiskundige berekening van woorden, letters en lettergrepen. En de ene taal is de andere niet, net als de ene doelgroep de andere niet is. Moet je de Flesch Reading Ease gebruiken of niet? Oordeel zelf, maar neem het op zijn […]