Overdonder jij jouw bezoekers met verkooptechnieken? Ben jij de snelle, gladde verkoper op jouw website?

Ben jij de snelle verkoper op jouw website?

Jouw website moet omzet opleveren. Daar sta ik voor. Op een enkele uitzondering na uiteraard, maar voor ondernemingen en veel andere organisaties moet een website zichzelf terugverdienen. Dus is het van belang om je website daarop in te richten. Daar zit echter ook een valkuil. Want voel ik mij welkom en word ik niet overdonderd door verkooptechnieken? Ben jij niet de snelle, gladde verkoper op jouw website? “Kan ik u helpen?” We kennen het allemaal: je stapt een winkel in en hebt vrijwel direct een medewerker in je nek hangen die vraagt “Kan ik u helpen?”. Soms kan dat heel prettig zijn, omdat je weet wat je nodig hebt, maar het niet direct kunt vinden. Die winkels zijn ook zo verrekte onduidelijk ingedeeld, toch? Maar meestal wil je gewoon even rondkijken, misschien wat oriënteren of ben je zelfs niet eens geïnteresseerd in wat ze verkopen. Dan is zo’n overijverige verkoper niet waarop je zit te wachten. “Bent u op zoek naar…? Hoe vaak kom jij nog websites tegen waarbij je als eerste leest “Bent u op zoek naar…?” Als je een zoekopdracht hebt ingevoerd of op wat voor andere manier ook op hun website terechtgekomen bent, is het vrij zeker dat je daarnaar op zoek was. Een enorme dooddoener dus. De tekstschrijver was niet echt geïnspireerd op het moment van schrijven óf heeft gedacht: “als ik begin met die vraag, moeten ze wel knikken en dan heb ik de eerste ‘ja’ te pakken van de ja-techniek”. Nou, nee. De ja-techniek werkt niet zo Sowieso is het de vraag of de ja-techniek überhaupt altijd werkt. Deze techniek wordt vaak verkeerd ingezet en de vraag is dan ook of het zo werkt op je website. Los daarvan zal het sowieso niet werken als je er op deze manier direct mee begint. Je bezoeker is daar nog niet klaar voor. Jouw websitebezoeker zoekt niet de bevestiging door letterlijk zijn vraag of behoefte te formuleren. Echt niet. Jij overtuigt jouw bezoeker door te laten zien dat je zijn problemen kent daar een oplossing voor hebt. *Pling!* – een chatvenster Heb je dat ook, dat je op een website komt, daar net even rondkijkt en *pling!* er opent een chatvenster met de vraag: “Heeft u een vraag? Stel deze hier” Mijn eerste reactie is dan: “laat mij met rust”. Dit is de verkoper in de winkel die jou benadert terwijl je koud in de winkel staat: “kan ik u helpen?” Nou nee, ik wil eerst weten of jullie hebben wat ik zoek. Of gebruik jij liever Pop-ups? Pop-ups zijn ook zo’n stoorzender. Begrijp me goed, ik weet dat pop-ups converterend werken, mits je ze op de juiste manier inzet. Wanneer ik binnen enkele seconden al een pop-up krijg, werkt dat niet in jouw voordeel. En een pop-up waarin enkel staat: “Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief” gaat ook niet echt converteren. Want wie zit er nu te wachten op een nieuwsbrief? Wat levert het mij op? Voordat ik jou mijn gegevens geef, wil ik weten wat het mij oplevert. Enkel een nieuwsbrief voegt geen waarde meer toe. Nieuwtjes zijn leuk voor jou en je organisatie, maar over het algemeen niet voor je klant. Want het nieuws gaat vooral over jou en jouw organisatie. Wat heb ik daar aan? En een kortingscode bieden als beloning voor inschrijving? Een kortingscode levert geen waardevolle inschrijvers op Wat verwacht je van mensen die zich inschrijven wanneer ze in ruil daarvoor een kortingscode krijgen? Dat ze trouw je nieuwsbrief gaan lezen en blijven lezen? Wat zou je zelf doen? Grote kans dat je die kortingscode pakt een keer wat koopt met die kortingscode en je daarna uitschrijft voor de nieuwsbrief. Heb ik gelijk of niet? Verkoop niet, toon jouw expertise Jouw websitebezoeker heeft niks aan direct iets opgedrongen krijgen. Zoals ik al aangaf, wil deze weten of jij hem kan helpen nadat hij zoekt. Laat zien dat jij dat kunt, laat zien dat jij de expertise in huis hebt of de producten verkoopt die hij zoekt. En zorg daarbij voor onderscheid. Daarom koop ik bij jou? Is dat omdat jij de goedkoopste bent of is dat omdat jij de beste bent? Geef antwoorden, help mij Wanneer ik als bezoeker op jouw website kom, zoek ik naar antwoord op mijn vragen. Kun jij mij helpen met wat ik zoek? Lever jij de juiste waarde voor mijn geld? Dat is duidelijk, geef antwoord op mijn vragen, help mij en haal mij zo binnen als klant. Dat doe je niet door keihard te verkopen, maar juist door op verschillende manieren mijn vertrouwen te winnen. Praat niet te veel over jezelf Natuurlijk is jouw boodschap belangrijk. Maar niet belangrijker dan wat jij voor mij als potentiële klant kunt betekenen. Wat heb ik aan jou? Hoe help jij mij en wat is het resultaat? Praat dus niet te veel over jezelf, maar stel mij als bezoeker centraal. Geef iets gratis weg Wanneer je dienstverlener bent, zijn jouw kennis en kunde belangrijke redenen om al dan niet klant bij jou te worden. Maar hoe weet ik hoe goed jij je werkelijk bent? Dat moet ik op de een of andere manier kunnen ervaren, zonder dat ik daarmee risico loop. Geef daarom iets gratis weg, waardoor ik zonder risico kennis kan maken met jou en wat je te bieden hebt. Maar gratis weggeven kost geld Ja, in vrijwel alle gevallen kost het geld wanneer je iets gratis weggeeft. Dat lijkt soms niet zo, want ook door je kennis te delen in bijvoorbeeld blogs, geef je al iets gratis weg. En bloggen kost toch geen geld? Als je het heel zakelijk bekijkt, steek je daar tijd in en kost het dus ook geld. Niettemin loont het de moeite om die investering te doen. Want wát als die strategie jou meer klanten, meer omzet en meer winst oplevert? Gratis weggeven is marketing Het gratis weggeven van een product, dienst of je kennis is in feite gewoon marketing. Je brengt jouw bedrijf en jouw aanbod onder de aandacht van mensen die jou nog niet kennen. Of die overwegen om jouw producten of diensten aan te schaffen. Pure marketing dus, en marketing kost nu eenmaal geld. Iedere onderneming zou budget moeten vrijmaken voor marketing. Dat budget kan ook in tijd zitten. Als je serieus omzet maakt, zou ik ook zeker financieel budget vrijmaken voor marketing. Grote merken geven ook gratis weg Heb jij wel […]

Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Als je er zelf geen bent, ken je er vast wel een: zo’n type dat zich stoort aan taalfouten en regelmatig anderen verbetert. Hoewel ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf, behoor ik wel tot die categorie. En zeker voor bedrijven geldt wat mij betreft dat taalfouten, waaronder d/t-fouten, echt niet kunnen. En toch… Toch is er een belangrijke uitzondering. Taalfouten op websites Kijk, als bedrijf kun je het echt niet maken om een matig stukje tekst te plaatsen. Overbodige spaties, d/t-fouten, contaminaties, het valt al snel op. Een enkel foutje valt de gemiddelde bezoeker van je website niet op. De “wat meer dan gemiddelde” bezoeker, zoals een tekstschrijver of andere webprofessional, zal zich er wel aan storen. Let bijvoorbeeld eens op de overbodige spaties in onderstaande screenshot: Mij valt in ieder geval ook direct op dat het spatiegebruik niet consequent is (zie pijltjes). En dan kom je ook nog dit soort dingen tegen: Wat mij betreft niet echt professioneel. Maar ik realiseer me ook dat het mij sneller opvalt dan vele anderen. Je zult als bedrijf echter wel echt kritische klanten verliezen, zeker als je diensten ook iets met tekst en taal te maken hebben. Punt gemaakt, lijkt me zo. Maar dan… Er zijn uitzonderingen Jazeker zijn er uitzonderingen. Echt heel erge uitzonderingen. Mensen die zo’n beetje alles fout doen wat er fout gedaan kan worden. Van stijlfouten tot spatiefouten en d/t-fouten, alles in één alinea. Of in het gunstigste geval in een paar alinea’s. En toch vind ik het niet erg. Wat zeg je? Ja, het staat er echt: “toch vind ik het niet erg”. Het is niet zo dat het me niet opvalt en dat het niet zo af en toe even jeukt, maar ik pik het gewoon. Maar ook echt alleen bij hoge uitzondering. Hoge, hoge uitzondering. Op dit moment is er één gast die onder deze enorme uitzondering valt. Tadaaaaaa: ontmoet Percy Ontmoet Percy. Percy Tienhooven. Percy schrijft over zijn leven, met alle ongemakken die erbij horen. Nee, dat is niet deprimerend. Integendeel, Percy heeft een geheel eigen schrijfstijl, waarin humor (met name zelfspot) en luchtig de issues aankaarten centraal staan. En het gaat niet alleen om ellendige zaken. Want Percy begrijpt dat niemand alleen maar ellende wil lezen. En dat het leven een feestje is. De slingers hangt hij wel op hoor. Echt. Zijn verhalen zijn recht uit het hart en zo ongelofelijk authentiek. En omdat Percy zo authentiek is, maken die taalfouten mij persoonlijk bar weinig uit. Dus waar wacht je op? Ga naar www.percytienhooven.com en lees zijn verhalen. Wat wil je hiermee zeggen? Tja, je bent van mij gewend dat ik blogs schrijf met adviezen op het gebied van online marketing en SEO natuurlijk. En daar hoort dus een ’take-away’ bij. De belangrijkste take-away die je van Percy kunt leren, is dat persoonlijkheid en authenticiteit bizar veel uitmaken. Ik kom zoveel websites tegen waarbij de teksten ongeïnspireerd lijken en enorm generiek zijn. En met generiek bedoel ik dan vooral dat ze niks eigens, niks persoonlijks of authentieks hebben. Ze kunnen zo op de website van de concurrent staan. Of erger: op iedere willekeurige website, mits je de paar specifieke woorden (producten, diensten) even aanpast. Dit soort teksten krijg je overigens gewoon gratis op gratiswebteksten.nl. Maar dat terzijde. Heeft jouw website smoel? Je website moet iets van jou of jouw bedrijf meegeven aan de bezoeker. Smoel hebben zogezegd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je net zoveel taalfouten mag maken als Percy, Percy is een enorme uitzondering. Maar als jij loodgieter bent of een klussenbedrijf hebt, zal men je taalfouten minder gauw aanrekenen dan wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent. In alle gevallen wek je in ieder geval meer sympathie op als je teksten je website “smoel” geven. Die persoonlijkheid, die authenticiteit, dat draagt bij aan een bewuste keuze voor jou. Die zorgen voor sympathie. En dat is een van de 6 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’. Wat mij betreft is het een van de makkelijkste principes om toe te passen. Aan de slag Kijk dus eens kritisch naar je webteksten en vraag jezelf af: is dit waar ik echt voor sta? Onderscheid ik mezelf hier, door iets te tonen dat authentiek is voor mij of mijn bedrijf? Ik ben benieuwd of je zelf één of meerdere authentieke punten van jezelf of je bedrijf kunt bedenken. Laat je het even weten in de commentaren hieronder? 

Hoe maak je een klik met je links?

Hoe maak je een klik met je links?

Waarom gebruik jij links in de pagina’s op je website? Ik mag aannemen dat je dat doet omdat ze iets toevoegen aan het verhaal op die pagina. Uiteindelijk is dat de belangrijkste reden waarom links worden ingezet. Wat mij betreft zelfs de enige juiste reden. Wil je dat mensen daadwerkelijk klikken op die links, dan moeten ze er ook uitzien als links. Anders kun je die links net zo goed niet plaatsen. Hoe hoort een link er dan uit te zien? En waarom? Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies Heel simpel: maak het mij als lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat ik begrijp wat er in jouw tekst een link is. Dat doe je door een ankertekst op te maken volgens de internetconventies. Op internet hebben we te maken met zogenaamde ‘conventies’: zaken die een standaard geworden zijn. De opmaak van links is een van die internetconventies. Een link is veelal blauw en onderstreept. Wanneer je creatief te werk gaat en met bijvoorbeeld roze werkt, is het dan nog duidelijk dat het een link is? In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Ik wil toegeven dat we er steeds meer aan gewend raken dat gekleurde tekst een link bevat. Toch is dat niet altijd zo, soms bevat zo’n gekleurde tekst geen link en dat maakt het nogal frustrerend. Deze is nog erger Ik heb nog een voorbeeld voor je. Naar mijn mening helemaal een kwestie van ‘de plank misslaan’. Ik zou zeggen: zoek de link in het voorbeeld hieronder. Succes! Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar niet iedereen is zo slim als jij. Sterker: het is logisch dat je het de websitebezoeker niet moeilijk maakt. Waarom moet ik zelf zoeken naar de link, als je het mij ook makkelijk kunt maken? Als ik over de tekst hover met mijn muis, zie ik het volgende: Die onderstreepte ankertekst is toch veel duidelijker zo? Ankertekst volgens de internetconventies Zoals al aangegeven, is een ankertekst volgens de internetconventies blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en door daaraan te voldoen, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder je ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met enkel een ander kleurtje, is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, houd je dan aan die conventie. Blauw en onderstreept of niet? Wat mij betreft mag je het zelf weten hoor. Maar als je echt wilt dat je bezoekers op de links klikken, maak je ze het toch niet moeilijk? Per slot van rekening heb je die link er toch niet voor niks onder gezet? Blauw blijft leesbaar, in tegenstelling tot roze. Daarnaast is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links. En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis en verlaag je daarmee je bounce rate. Wat jij? Zeg het maar, zet jij links op je website, maar wil je niet dat erop geklikt wordt? Of vind je het onzin dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt :-)

SEO-teksten? Weg ermee, schrijf voor je bezoeker, niet voor Google

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Totaal verkeerde uitdrukking Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij? Wat zijn nu precies SEO-teksten? Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn :-) ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten. Echte “SEO-teksten” zijn lelijk Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over? En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn… Niet sterk Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als: “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.” “Als Apeldoornse copywriters bieden wij” “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn“ Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is. Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“. Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook ;-) Vetgedrukt is geen SEO-factor Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus. Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij. De proef op de som Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“. Met gemak de top 10 in Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ’tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf. Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven: Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn. Vergeet SEO, denk aan je bezoekers Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar? Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op […]