Weg met Javascript en CSS - gastblog Kees Lamper van Lamper Design

Weg met CSS en JavaScript!

Om jou te helpen je website te optimaliseren, publiceren met regelmaat diverse gastauteurs op Letterzaken.nl. Kees Lamper van Lamper Design legt in dit artikel uit wat de nadelen zijn van CSS en JavaScript. Het is de nachtmerrie van iedere webdesigner: een website overnemen of bijwerken die aan elkaar hangt van te veel verschillende stylesheets, Javascripts en als je pech hebt ook nog diverse overbodige en vertragende plugins. Maar waarom dan? Daar merkt de bezoeker van je website toch niets van? Helaas wel! In dit artikel zal ik uitleggen wat de gebruiker voor last heeft van deze zaken en wat de invloed op je ranking is. Want vergeet niet dat een slecht gecodeerde website slecht is voor je positie in de zoekmachines! Beperk CSS request op je website Laat ik beginnen met een korte uitleg over CSS. Want wat is CSS? CSS staat voor Cascading Style Sheet. Simpel gezegd wordt de look and feel van je website bepaald door de stylesheets. De items op je website krijgen speciale classes mee en deze worden gedefinieerd in de stylesheet. Maar wat kan hier mis gaan? Er zijn diverse oorzaken te benoemen: Er zijn verschillende stylesheets Je website maakt gebruik van inline CSS  1. Verschillende stylesheets Iedere plugin in bijvoorbeeld WordPress zal gebruik willen maken van zijn eigen stylesheet. Als je een plugin installeert en configureert zul je in de betreffende map een stylesheet aantreffen. Hoe simpel de plugin ook is, zodra er iets in de frontend van je website uitgevoerd wordt krijgt de plugin zijn eigen opmaak mee. Als je bijvoorbeeld vijf verschillende plugins draait dan betekent dit dat er minimaal zes stylesheets geladen moeten worden. In vaktermen heet dit dat er zes requests gedaan moeten worden door de browser van de bezoeker. En je voelt het waarschijnlijk al aankomen, hoe meer requests hoe trager je website. Dat is wel het laatste wat je wilt toch? 2. Je website maakt gebruik van inline CSS Inline CSS is een verouderde methode. De stijl van een item wordt direct bij het item gedefinieerd. Het nadeel hiervan is dat de website stopt met laden totdat de stijl geladen is. Je laadtijd wordt aanzienlijk groter als je gebruik maakt van inline css. JavaScripts op je website Voor JavaScripts geldt hetzelfde als voor de hierboven beschreven stylesheets. Hoe meer scripts er geladen moeten worden, hoe langer het duurt voordat een bezoeker of Google robot je site helemaal te zien krijgt. Veel JavaScripts worden geladen voordat de content van je pagina geladen wordt. Dit vertraagt dus ook je website weer. Er zijn voor WordPress diverse plugins die de scripts verplaatsen naar de footer. Dit levert tijdswinst op omdat eerst de content geladen wordt en daarna de benodigde scripts. Het probleem van JavaScripts is dat je ze soms gewoon nodig hebt om bepaalde functionaliteit op je website te laden. Hoe los je dit dan praktisch op? Bekijk je plugins nog eens kritisch. Invloed op je SEO? Hebben de genoemde twee factoren daadwerkelijk invloed op je ranking? Hierop is een heel helder antwoord mogelijk: JA. Google heeft meerdere malen aangegeven dat clean code voor je website voorrang krijgt. Ook de snelheid van je website is 1 van de 200 rankingfactors waar je website op beoordeeld wordt. Naast een geoptimaliseerde hosting is het dus zeker van belang dat je website niet vol zit met overbodige code. Vind vertragende factoren op je website Mooi verhaal, maar hoe kom je erachter wat er geladen wordt op je website? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de Google Developer tool gebruiken, deze zit standaard de Chrome browser. Als je naar je website gaat en je klikt in de developer tool op network krijg je te zien wat er geladen wordt op je website. Ook wordt er aangegeven hoe lang het duurt voordat bepaalde elementen geladen zijn. Dit is dus een goede start van je website optimalisatie. Neem de tijd om bepaalde elementen aan te klikken, je ziet direct welk bestand hiervoor verantwoordelijk is. CSS op je website optimaliseren Stel, je hebt vijf stylesheets gevonden. Kun je deze dan zomaar verwijderen? Dat zou ik niet doen aangezien er vast elementen uit de stylesheet geladen worden. Je kunt handmatig alle stylesheets samenvoegen tot 1 stylesheet. Ook dit werkt helaas niet zo. Je zult dan in de broncode van je website ook de verwijzingen aan moeten passen. Een bijna onmogelijke opgave. Hoe kun je het dan wel aanpakken? Maak je bijvoorbeeld al gebruik van de W3 Total cache plugin? Hierin zit een optie om de stylesheets te comprimeren. Mijn advies is om per stylesheet te testen of de optimalisatie gevolgen heeft voor je lay-out. Wees hier dus voorzichtig mee. JavaScript op je website optimaliseren De simpelste optie zou zijn om alle Javascripts te verwijderen. Maar helaas, zo simpel is het niet. Ook voor je scripts is een minify-optie in W3 Total cache. Je kunt er zelfs voor kiezen om alle scripts naar de footer te verplaatsen. Doe dit dan stuk voor stuk en test je website na elke wijziging. Optimale website? Hoe creëer je een geoptimaliseerde website? Als je deze stappen volgt ben je in de goede richting aan het werken: Test je website met Google Pagespeed Tools of webpagetest.org Bekijk je website met de Google Chrome developer tools Analyseer de plug-ins en kijk of er alternatieven zijn die minder belastend zijn. Installeer de plugin W3 Total cache Ga aan de slag met de minify-opties in W3 Total cache Test je website opnieuw met de Google Pagespeed tools Heb je vragen over de optimalisatie van je website? Of wil je graag advies over de verschillende mogelijkheden? Stuur dan een mail naar info@lamper-design.nl Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat ze hieronder achter en Kees zal ze beantwoorden. Was het artikel waardevol voor je? Deel het met je netwerk :-)

Is jouw website mobielvriendelijk?

Vanaf dinsdag 21 april zullen veel bedrijven het verkeer naar hun website(s) flink zien dalen. Wanneer ze dit analyseren zal blijken dat met name het bezoek vanaf mobiele apparaten afgenomen is. Deze bedrijven zijn nu nog goed vindbaar in de mobiele zoekresultaten van Google, maar per 21 april niet meer. Wat is er aan de hand? Google wijzigt mobiele zoekresultaten Op 26 februari 2015 kondigde Google een belangrijke wijziging in de mobiele zoekresultaten aan. Per 21 april 2015 wordt er meer gewicht gegeven aan het feit dat een website geschikt is voor mobiele weergave. Dit betekent dat de mobiele zoekresultaten er anders uit zullen zien dan de zoekresultaten op desktop. Waarom deze zet? Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en/of tablet. Denk eens goed na hoe jouw zoekgedrag de afgelopen jaren is veranderd. Hoe vaak zocht je op laptop of pc en hoe vaak doe je dat nu nog? Mogelijk zoek je niet eens veel minder op desktop of pc, maar nu wel vaker op je smartphone of tablet. Die pak je er wel wat makkelijker bij dan dat je een computer aanzet toch? En onderweg is je smartphone je beste vriend wanneer je iets zoekt of snel iets wilt weten. Handig, die mobiele apparaten! Meer mobiele zoekopdrachten Google ziet door deze wijziging in gedrag een forse toename in het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten. En wanneer mensen op een mobiel apparaat (smartphone of tablet dus) zoekresultaten krijgen met veel niet-mobielvriendelijke websites, wordt Google daarop afgerekend. Want Google geeft dan resultaten die niet voldoen aan hun verwachtingen, doordat ze niet prettig te gebruiken zijn op mobiele apparaten. Vanaf 21 april 2015 voldoet Google dus aan deze verwachtingen van de gebruiker door mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Relatief weinig websites zijn geschikt voor mobiel Eind 2014 begon Google al met het waarschuwen van webmasters, dat hun website niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten. Wellicht heb jij ook zo’n melding ontvangen via Google Webmaster Tools (nu Search Console). Toch voldoen nog veel websites niet aan de eisen van Google voor een mobielvriendelijke website. Om een voorbeeld te geven: ter voorbereiding op netwerkbijeenkomsten bekijk ik vaak de websites van de deelnemers aan deze bijeenkomsten. In de maanden februari en maart 2015 bleek bijna de helft van de websites bleek niet geschikt te zijn voor mobiele weergave. Uiteraard is dit niet per se een representatieve steekproef, maar het schetst een aardig beeld. Wil je weten of jouw website voldoet? Google heeft een ‘Mobile friendly test‘ voor je klaarstaan! Wanneer is je website mobielvriendelijk? In de uitdrukking “mobielvriendelijke website” ligt de nadruk nogal op mobiel. Je zou dus kunnen denken dat het enkel om weergave op smartphones gaat. Google doelt hiermee echter op zowel smartphones als tablets. Stelregel hierbij is dat wanneer een website op een smartphone goed werkt, deze dat ook zal doen op tablets, zo gaf Google’s John Mueller aan op de Webwinkel Vakdagen 2015. Kort samengevat kun je stellen dat wanneer een website zonder extra moeite goed te bekijken (lezen) is op een mobiel apparaat, deze mobielvriendelijk is. Hierbij moet je vooral denken aan het feit dat tekst direct leesbaar moet zijn zonder deze te moeten vergroten. Responsive versus adaptive Grote kans dat je de term ‘responsive webdesign’ al eens hebt gehoord of gelezen. Bij responsive webdesign past het uiterlijk van de website zich automatisch aan aan het schermformaat waarop de website wordt vertoond. Dit betekent over het algemeen betekent dat de website als het ware schaalt. Hierbij worden de meeste elementen op een iets andere wijze weergegeven, zodat het allemaal op het beeldscherm past. Naast responsive webdesign is er ook ‘adaptive webdesign’. Dit is nog eens een stap verder, omdat hierbij de website niet enkel geschaald wordt, maar zich aanpast aan de situatie van de gebruiker. Hierbij kun je denken aan een knop om direct met een taxibedrijf te bellen, die wel op de smartphone verschijnt, maar niet op de tablet. Een stap verder in adaptive webdesign is het aanbieden van een routebeschrijving wanneer het gebruik een smartphone gedetecteerd wordt. Bij mobiel gebruik is de kans namelijk groter dat de gebruiker snel de locatie van je bedrijf wil weten. Zoals je ziet zijn de mogelijkheden legio en je zult in de toekomst zeker meer horen over adaptive webdesign. Responsive webdesign versus mobiele website Naast responsive (en adaptive) webdesign, kan het ook nog zijn dat je een aparte mobiele website hebt. In dat geval heb je in feite twee verschillende websites, een “gewone” website voor desktop en een speciaal voor mobiel gecreëerde website. Het grote nadeel hiervan is dat je dan vaak ook twee website moet bijhouden. De mobiele website is namelijk meestal een unieke, op zichzelf staande website, dus wanneer je iets aanpast op de desktopversie, moet je dit over het algemeen ook nog eens apart op de mobiele versie doen. Daar komt bij dat een mobiele website een aparte URL heeft (m.domeinnaam.nl) en Google de voorkeur heeft voor systemen waarbij de URL op alle apparaten hetzelfde is. Meer nieuws: apps in de mobiele zoekresultaten In de meeste blogs over Google’s aankondiging van 26 februari 2015 ligt de focus op de vindbaarheid van websites in de mobiele zoekresultaten. Maar er is meer aan de hand, want Google kondigt in hetzelfde nieuwsbericht aan dat ze per direct de inhoud van mobiele apps indexeren. Je moet dan wel ingelogd zijn met desbetreffende app, wat bovendien alleen werkt voor Android. Je moet hier zelf ook het nodige aan doen, zoals elke pagina van je app een aparte URL geven. Alle instructies vind je natuurlijk bij Google zelf. Heeft jouw bedrijf een Android app, dan weet je nu wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de informatie daaruit ook indexeert in Google. ‘Mobile first’ wordt nu echt realiteit In de wereld van online marketing wordt de term ‘mobile first’ al enkele jaren gebruikt. Bij mobile first staat het mobiele gebruik van een website voorop. Bij het ontwerp van een website wordt eerst gefocust op de mobiele weergave en daar wordt de desktopversie uiteindelijk omheen gebouwd. De belangrijkste gedachte hierachter is dat men steeds meer gebruikmaakt van mobiele apparaten voor zoeken en internet en dat je daar dus op moet aansluiten. Uiteindelijk wordt het nu realiteit, omdat Google nu de websites die geschikt zijn voor mobiel voorrang gaat geven in de mobiele zoekresultaten. Is jouw website nog niet geschikt voor mobiel, ga dan nu zeker aan de slag. Zie jij het nut in van deze stap van Google? Of vind je dat Google te ver gaat […]

Googles John Mueller over mobielvriendelijke websites

Op woensdag 21 januari 2015 was ik aanwezig bij de presentatie van Google’s John Mueller over de toekomst van web en mobiel. tijdens deze presentatie gaf hij de visie van Google over mobiel geschikte websites en mobile search. Later op de dag had ik de gelegenheid om John zelf te spreken over het voor mobiel label, waar ik eerder een artikel over schreef. Tijdens dit gesprek bleek dat Google een weloverwogen beslissing heeft gemaakt bij de definitieve introductie van het ‘Voor mobiel’ label. De belangrijkste informatie uit de presentatie en het gesprek vind je in dit artikel.   John Mueller over ‘The mobile friendly web’ John Mueller was op de Webwinkel Vakdagen om te vertellen over ‘The mobile friendly web’. Hoewel hier geen wereldschokkend nieuws werd verkondigd, zijn zeker interessante details ter sprake gekomen. Ik neem je mee in de punten die relevant zijn, waarna ik je vertel wat John te vertellen had over het ‘Voor mobiel’ label dat in december 2014 uitgerold werd. Wat wordt bedoeld met mobiel? Het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet. Dus wanneer jouw website geschikt is voor een smartphone, is deze volledig mobiel geschikt. Belangrijk is te weten dat verwacht wordt dat dit jaar (2015) het gebruik van internet met mobiele apparaten het gebruik van internet met desktop en laptop zal overstijgen. Het is daarom van groot belang dat je onmiddellijk actie onderneemt wanneer jouw websites nu nog niet mobielvriendelijk is (dat heb ik ook gedaan, nog heel even geduld ;) ). Waar moet je rekening mee houden? Heel moeilijk is het allemaal niet, voor Google geldt feitelijk hetzelfde als voor je bezoeker. Wanneer je website goed is voor je bezoeker, is deze ook goed voor Google. Zorg dus voor een website die toegespitst is op de verwachtingen en wensen van je bezoeker. Een paar relevante punten: Zorg voor een website die geschikt is voor mobiel: maak je website responsive of adaptive Zorg voor afbeeldingen die snel genoeg laden Gebruik geen Flash of andere technieken die niet werken op mobiel Als je ook een app hebt, maak geen melding van de app wanneer iemand op je website terechtkomt, maar leid de bezoeker direct naar de juiste pagina (veel Amerikaanse websites hebben hier een handje van) Verder gaf John aan dat het prima mogelijk is dat op termijn de zoekresultaten op mobiele apparaten anders zullen zijn dan die op desktop. Ten tijde van de presentatie gaf Google nog met een korte tekst aan dat een website geschikt is voor mobiele apparaten:   Uiteindelijk kan dus het zo zijn dat de algoritmes zo worden aangepast dat de resultaten voor mobiele apparaten voorrang zullen geven aan mobielvriendelijke websites. Sterker nog: dit lijkt heel logisch, en als het logisch is, mag je verwachten dat Google daaraan gaat voldoen. Belangrijkste boodschap De belangrijkste boodschap van deze presentatie John Mueller is: het gebruik van mobiele apparaten om internet mee te bezoeken groeit enorm snel. Binnen de kortste keren zal er meer internetverkeer naar je website komen via mobiel dan via desktop. Ook zoekopdrachten zullen logischerwijs vaker met mobiel worden uitgevoerd. Zorg er dus voor dat je website geschikt gemaakt wordt voor mobiel, als dit nog niet het geval is. De keuze voor het ‘Voor mobiel’ label Ik had het geluk VIP-toegang te hebben tijdens de Webwinkel Vakdagen, waardoor ik in mijn pauze John Mueller zag zitten in de VIP-ruimte. Dit was een unieke kans om hem aan te spreken op het feit dat het ‘Voor mobiel’ label ruimte afsnoepte van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen. Uit de reacties op een -inmiddels niet meer actueel en dus verwijderd- artikel over het ‘Voor mobiel’ label bleek dat vrijwel iedereen liever het icoontje zag terugkeren. John Mueller legde uit dat de keuze voor het huidige label in de vorm van tekst een bewuste was geweest. De beslissing is gebaseerd op een uitgebreide serie tests door Google. Uitgebreid testen Google doet namelijk exact wat alle conversiemarketeers aanbevelen: uitgebreid testen voordat ze een beslissing nemen. Uit deze tests bleek dat er beduidend minder werd geklikt op de zoekresultaten met een icoontje van een mobiele telefoon ervoor. Waarschijnlijk dachten de meeste mensen dat ze direct telefonisch contact opnamen met de betreffende bedrijven wanneer ze op de link klikten. Er werd duidelijk minder op deze zoekresultaten geklikt dan op de resultaten met een tekstuele vermelding. Uiteindelijk draait het om de kliks door de bezoekers, dus koos Google voor het ‘Voor mobiel’ label, dat inmiddels verdwenen is. Andere vorm of insteek niet uitgesloten Toen ik meldde dat dit wel enigszins oneerlijk was, omdat per land het aantal leestekens voor dit label verschilt, kreeg ik een interessant antwoord. John sloot niet uit dat in de toekomst het label anders ingezet zou worden, of zelfs dat juist de websites die niet geschikt zijn voor mobiel een label krijgen. Vergelijk het met de waarschuwing wanneer een website flash gebruikt, of waarschuwingen voor niet-veilige websites. Kies voor je bezoeker, kies voor mobiel Het moge duidelijk zijn: websitebezoekers verwachten in toenemende mate dat je website geschikt is voor mobiel. Ik raad je daarbij af om een app in te zetten voor mobiele gebruikers. Als ik een link in Twitter aanklik en ik kom op een website die niet mobielvriendelijk is, ga ik echt niet nog eens de app openen. En reken er maar op dat mensen steeds meer links voorgeschoteld krijgen via mobiele apparaten, onder andere dankzij sociale media. Hoewel de actualiteit dit artikel inmiddels heeft ingehaald, staat het (in ieder geval nu) nog wel online voor de archieven. Heb je hier nog vragen of opmerkingen over, zijn die natuurlijk gewoon welkom. 

Hoe haal je meer omzet uit je website?

Haal jij wel voldoende omzet uit je website? Vraag jij je af waarom je weinig of zelfs geen omzet uit je website haalt? Of weet je niet eens wat er wel of niet aan omzet uit je website komt? Dan converteert je website niet (voldoende). Tijd om je site eens kritisch onder de loep te nemen. Je steekt toch niet voor niets geld in je website? Wat is converteren? Niet iedereen weet wat converteren betekent. Geeft niet, hoeft niet. Of eigenlijk: als je een website hebt, moet je het wel weten. Dus hierbij een korte uitleg. Converteren volgens Van Dale:   Converteren betekent op een website dat je bezoekers omzet in geïnteresseerden en uiteindelijk in klanten. We spreken van conversie wanneer een bezoeker een actie uitvoert op jouw website, liefst een actie die jij voor die pagina in gedachte hebt. Er zijn vele verschillende soorten conversie, de belangrijkste zijn: Inschrijven voor de nieuwsbrief Contact opnemen met het bedrijf Informatie aanvragen Offerte aanvragen Een aankoop doen De laatste (“een aankoop doen”) zal niet gauw bij een eerste bezoek plaatsvinden. Het is een bekend gegeven dat er gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig zijn voor een klant tot aankoop overgaat. Maar waarom krijg jij ondanks de vele bezoekers op je website, geen of nauwelijks omzet uit je website? Waarom converteert jouw website niet? Nee, ik oordeel niet zomaar over jouw website. Het gaat over de algemene vraag waarom veel websites niet voldoende conversie opleveren. Ik zal hier een aantal punten aangeven die ik regelmatig tegenkom, waardoor een site niet converteert. En eerlijk: ik ben zelf ook schuldig geweest aan een aantal van die punten. Laat ik mijn eigen ervaring nu dan maar inzetten zodat jij ervan kunt profiteren! Een aantal punten die ik veel tegenkom: Er is geen plan De website straalt geen vertrouwen uit De bezoeker wordt niet verleid Er mist een call to action Te veel verplichte velden in het contactformulier Hieronder neem ik ieder punt kort door. En uiteraard geef ik je tips wat je kunt verbeteren.   1. Er is geen plan De meest gemaakte fout bij nieuwe websites: opgezet zonder er echt over nagedacht te hebben. Heb ik zelf ook gedaan. Prima site, alle basisinformatie staat erop, maar ik had geen idee welk doel iedere pagina moest hebben. Want als er 1 ding is dat ik heb geleerd sinds de lancering van mijn 1e website, is dat je heel goed moet nadenken over de functie en dus het uiteindelijke doel van iedere pagina op je website. Op de homepagina informeer je de bezoeker over wie je bent en wat je doet, en liefst zo, dat ze doorklikken naar ten minste één andere pagina. Op producten- of dienstenpagina’s informeer je de bezoeker niet alleen over wat je doet, maar overtuig je ze ook waarom ze bij jou moeten zijn. Dit zijn de pagina’s die meer op conversie gericht zijn dan de homepage, hier valt verkoop uit te halen. Dit plan hoeft niet per se (alleen) uit jouzelf te komen. Een goede webbouwer zal jou helpen om doelstellingen te bepalen voor jouw website en de individuele pagina’s. Tip: Denk bij iedere pagina van je website wat een bezoeker hier komt doen. 2. De website straalt geen vertrouwen uit Je hebt vast ook wel websites waar je heel gauw wegklikt, omdat je geen goed gevoel hebt bij de website waarop je terechtgekomen bent. Of dat je de site nader bestudeert en het idee hebt dat er iets niet helemaal in orde is. Je zoekt naar zaken die je vertrouwen herstellen, maar al gauw blijken die er niet te zijn. Of erger: je vertrouwen wordt steeds minder omdat je allemaal zaken ziet die je wantrouwen bevestigen. Een website moet vertrouwen geven, de bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de site betrouwbaar is. Over die betrouwbaarheid schreef ik eerder een blog. Wanneer je de elementen die ik daar noem op orde hebt, zal het vertrouwen toenemen. Tip: zorg ervoor dat je websitebezoekers direct je contactgegevens -inclusief fysiek adres- kunnen vinden. Dat geeft direct een goed gevoel, men kan dus altijd heel makkelijk contact opnemen. 3. De bezoeker wordt niet verleid Je website is geen visitekaartje. Wie je dat vertelt, onderschat wat een website moet doen. Een visitekaartje bevat je contactgegevens en een klein beetje meer informatie, je website bevat veel meer. Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten, bied jij antwoord op de vragen van de bezoeker en dat biedt jou de kans om ze dan ook een stap verder te doen. Dat is veelal een van de hierboven genoemde conversies. Maar je moet ze wel verleiden. Ze komen om iets te doen op je website, jij geeft ze de laatste zet. Verleid je bezoeker met een duidelijke call to action en maak het ze niet te moeilijk om te doen waarvoor ze op je website komen. Geen moeilijke menu’s, geen lastige formulieren en vooral: op de commerciële pagina’s waar de kans op aankoop groot is een duidelijke knop waarmee ze de actie kunnen uitvoeren. Tip: zoek eens op “waar is de banaan”.   4. Er mist een call to action Op vrijwel alle pagina’s moet je het de bezoeker makkelijk maken om de volgende stap te zetten. Vraag je bij iedere webpagina af: “met welk doel komt de bezoeker hier?“. Stem daar je teksten op af en werk waar nodig toe naar die actie. Een duidelijk aanwezige call to action helpt je bezoeker dat te doen waarvoor hij kwam. Bij veel grote bedrijven en instellingen gaat dat zelfs nog mis. Want: wat komen de meeste bezoekers doen op de site van een bank? Internetbankieren natuurlijk! Waarom moet ik dan elke keer weer zoeken wanneer ik wil inloggen op de site van de Rabobank, waarom is daar niet een mooie inlogknop bij gemaakt? Tip: zorg ervoor dat de logische acties op een pagina direct mogelijk gemaakt worden met een button met call to action    5. Te veel verplichte velden in het (contact)formulier Ook wanneer je bovenstaande vier punten wel goed voor elkaar hebt, kan het nog misgaan. Veel transacties lopen namelijk via een formulier dat de bezoeker moet invullen. Dat kan een contactformulier zijn of een ander formulier waarin jij de gegevens vraagt die je nodig hebt om de klant van dienst te zijn. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer klanten afhaken. Je zult zelf beamen dat […]