Content pruning: waarom je in je website moet snoeien

Je moet snijden in je content, snoeien, samenvoegen. Content pruning heet dat in het Engels. Zo bestrijd je keyword cannibalization en versterk je juist de goede content, om beter te scoren in Google. Hoe doe je die content pruning nu, waar begin je? Waarom content pruning? Eigenlijk zijn er meerdere redenen waarom je aan content pruning zou moeten doen. voorkomen van keyword cannibalization actueel houden van je content uitsluiten van thin content Volgens sommigen zou ook je crawl budget een reden zijn. Je huis en tuin houd je toch ook bij? Je wilt toch ook geen rommel in je huis en geen tuin die overwoekerd wordt? Dus houd je die ook bij door op te ruimen, regelmatig spullen weg te doen en planten, struiken en eventueel bomen te snoeien. Dat is precies wat je ook met content pruning doet. Het Engelse woord pruning betekent ook ‘snoeien’. Dat is dus wat je gaat doen met je content. Onder andere hierom dus: Content pruning tegen keyword cannibalization (dewattes?) Wanneer jouw website al een aantal jaren bestaat, loop je een groot risico dat er pagina’s zijn die met elkaar concurreren. Deze pagina’s hebben overlap in hoofdonderwerp of subonderwerp, en scoren daardoor op dezelfde zoektermen. Er is dan sprake van keyword cannibalization, in goed Nederlands ‘zoektermkannibalisatie’ (of ‘zoekwoordkannibalisatie’, maar ik vind ‘zoekwoord’ niet zo’n geslaagd begrip). Je wilt niet met jezelf concurreren, dat kan zelfs nadelige gevolgen hebben voor je SEO. Kan, hoeft niet. Hoe dat zit, hoe je dat opspeurt en hoe je dat oplost nemen we verderop door. Efficiënt je content actueel houden “Google houdt van verse content”. Oh? Eerlijk gezegd vind ik dat veel te zwart-wit. Je bezoeker houdt van verse content. Of misschien wel niet. Toch? Ga bij jezelf maar na: als je een goed stuk leest, maakt het in feite niet uit hoe oud het is. Maarrrrr: het moet wel relevant zijn en inhoudelijk kloppen. En toch: als je in de zoekresultaten een datum ziet die ouder dan 2 jaar is, wat denk je dan? Dus is het goed om je content actueel te houden. En eigenlijk nog wel als laatste om die datum. Sterker nog: je zult ook gewone pagina’s hebben waarbij er geen datum in de zoekresultaten staat. Dan speelt dit dus helemaal niet. Maar toch: actuele content Hoe het ook zij, met content pruning kun je wel je content actualiseren. Of het nu verse content oplevert voor Google of dat het gewoon prettig is voor je bezoeker, gewoon doen. Want: je content veroudert sowieso. Wedden dat je teksten van een paar jaar geleden eigenlijk niet meer om aan te gluren vindt? Of dat er iets is veranderd, waardoor het niet (helemaal) meer klopt wat er staat? Als je het dan voor je SEO doet… En als SEO de reden moet zijn: als je regelmatig iets verbetert aan je website, komt de zoekmachinebot in ieder geval ook regelmatig langs. Niet dat je dat per se helpt hoger in Google te komen, maar het helpt de zoekmachine wel even je pagina’s opnieuw te crawlen en indexeren. En als je jouw webpagina’s blijft verbeteren, kan dat zeker positieve invloed hebben. Uitsluiten van thin content: goed voor SEO Je hebt de term thin content misschien ook wel eens gehoord. Dunne inhoud; paginaatjes met heel magere informatie. Ken je vast ook wel, dat je vol verwachting een stuk wilt lezen en dan denkt: “zonde van mijn tijd, niks nieuws geleerd.” En hoewel inhoudelijke stukken vaak lang zijn, is lengte natuurlijk niet de graadmeter voor goede inhoud. Ga vooral uit van de beste content die je zelf zou willen lezen. En wees eerlijk: als jij wat van je oude stukken terugleest, ben je daar dan nog wel echt trots op? Voor mij is dat reden geweest om een aantal van mijn eerste blogs te verwijderen of rigoureus te herschrijven. Snoeien dus in je content Tijd om echt in content pruning te duiken: het snoeien in je content. Want je wilt toch ook dat de boel niet overwoekerd wordt? Slechte content eruit, verouderde content updaten en van meerdere artikelen die elkaar al dan niet deels overlappen 1 ijzersterk artikel maken. Hoe pak je het aan? Je kent nu de redenen, dus hoe ga je te werk als je dan in je content gaat snoeien? Je wilt het vooral niet ten koste laten gaan van je vindbaarheid en als je zelf al niet heel erg met SEO bezig bent, breng je jezelf dan niet in de problemen? Een paar stappen waarin je zowel betaalde als gratis tools kunt gebruiken. 1. Breng je pagina’s en hun vindbaarheid in kaart Eerst wil je voorkomen dat je inboet aan vindbaarheid. Zeker wanneer je pagina’s gaat schrappen, wil je niet dat je daardoor bezoekers misloopt. Tenzij het voor jou geen relevante bezoekers zijn. Zo word ik ook gevonden op een aantal zoektermen die mij niet echt bezoekers opleveren die mogelijk klant worden. Het zijn meer gewone consumentenproblemen, maar ik help anderen graag en als die artikelen eraan bijdragen, is dat ook prima. Hoe ontdek je die vindbaarheid? Met tools als: Ubersuggest SiteProfiler (Mangools tools)* Google Search Console (je krijgt er alleen de URL’s niet bij..) Je wilt in ieder geval duidelijk hebben welke pagina’s op welke zoektermen ranken. Dan kun je ook bepalen of er pagina’s zijn die bijvoorbeeld op de verkeerde zoektermen ranken en daarop bijsturen. 2. Bepaal welke pagina’s met elkaar concurreren Daarnaast wil je ook weten welke pagina’s op dezelfde of vrijwel dezelfde zoektermen ranken. Zo kun je die samenvoegen of op een andere manier bijsturen om de juiste pagina te laten ranken op een bepaalde zoekterm. Als de zoekmachine niet snapt welke pagina nu precies waarover gaat, concurreer je met jezelf in Google en dat kan je vindbaarheid in de weg zitten. 3. Bepaal welke pagina’s op welke zoektermen moeten ranken Nu je weet waar het misgaat, kun je bepalen welke pagina op welke zoektermen moet ranken. Let wel: een webpagina kan op meerdere zoektermen ranken en dat is niet verkeerd. De zoektermen heb je nu, zet ze bij de pagina die daarop moet scoren. 4. Check de pagina’s op backlinks Omdat backlinks nog altijd erg belangrijk zijn voor je SEO, wil je geen backlinks kwijtraken. Dus check je ook of er backlinks naar die pagina’s liggen. Enkele gratis tools die je kunt gebruiken: Linkminer (Mangools tools)* Ubersuggest Google Search Console *Mangools tools kun je 10 dagen […]

Hoger in Google komen is geen doel, echt niet

Hoger in Google komen, goed gevonden worden: iedereen wil scoren in de zoekmachines. Maar toch, hoger in Google komen is geen doel. Is dat gek om te zeggen, terwijl ik me met zoekmachine-optimalisatie bezighoud en zelf klanten help om te stijgen in Google? Nee, en dat zul je ongetwijfeld met me eens zijn nadat je dit artikel gelezen hebt. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 4 juni 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 11 juni 2020 Hogere posities in Google leveren toch omzet op? Natuurlijk leveren hogere posities in Google wat op. Hoger komen in de zoekmachines betekent meer bezoekers op je website. En hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten. Mensen zoeken bedrijven niet meer via een telefoongids of Gouden Gids. En pagina 2 van Google helpt niet echt, dus een positie in de top 10 is noodzakelijk. Niet voor niets wordt er schertsend gezegd: “The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results”. Want wie kijkt er nog verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten? Toch betekent hoger komen in Google niet per se dat je dan ook meer omzet draait. En dat is toch waarom je op hogere posities inzet? Het werkelijke doel is meer omzet, toch? Waarom wil je hoger komen in Google? Is dat puur omdat het leuk is om zo’n positie te hebben? Nee toch… Wat je wilt bereiken is meer omzet. Of als je geen verdienmodel hebt, bijvoorbeeld omdat je een informatief blog hebt en daarmee geen commercieel belang hebt, wil je meer lezers bereiken met je boodschap of informatie. Dat kan natuurlijk ook. Laten we hier in ieder geval even uitgaan van organisaties of personen die geld verdienen met hun website of blog. Gebruik je wel de juiste zoekterm? Het begint met de vraag of je wel inzet op de juiste zoekterm. Ik ben een warm pleitbezorger van gedegen onderzoek naar de juiste zoektermen. Als je niet begint bij goed zoektermenonderzoek, ben je doelloos, of richt je je pijlen op het verkeerde doel. De 3 belangrijkste redenen om zoektermen-onderzoek te doen zijn: om te onderzoeken of er vaak genoeg op een bepaalde zoekterm wordt gezocht om te onderzoeken of de concurrentie niet te sterk is op de zoekterm van jouw keuze om te weten of de zoekintentie aansluit bij de informatie op jouw pagina Laten we ze eens doornemen: 1. Onderzoek hoe vaak er op “jouw” zoekterm wordt gezocht Voordat je op een zoekterm inzet, is het van belang om het zoekvolume te weten: hoe vaak wordt er maandelijks (gemiddeld) gezocht op de zoekterm die jij gebruikt of wilt gebruiken? Ik kan heel trots roepen dat ik op positie 1 sta met ‘seo specialist apeldoorn’, ‘zoekmachine optimalisatie apeldoorn’ en ’tekstschrijver apeldoorn’: Dat ziet er natuurlijk prachtig uit, maar hoe relevant is het, wanneer Google’s ZoekwoordPlanner aangeeft dat het gemiddelde zoekvolume 10 is? Heeft het dan zin om daar tijd en moeite (of zelfs geld) in te steken? Kleine kanttekening: inmiddels sta ik niet meer op positie 1 voor deze zoektermen. Vanwege het lage zoekvolume heb ik daar geen focus op en is een positie in de top 10 leuk, maar absoluut geen noodzaak. Daarnaast is teksten schrijven inmiddels niet meer de focus, dus wil ik niet eens gevonden worden op ’tekstschrijver’ ;-) . 2. Onderzoek de concurrentie op jouw zoekterm Wanneer je de zoekterm(en) bepaald hebt waarop je jouw website wilt krijgen, is het zaak om de concurrentie te onderzoeken. Hoe sterk is de concurrentie in de top 10 van Google? Of liever zelfs de top 5, want die eerste 5 posities zijn goed voor ruim 75% van de klikken. Is de concurrentie op de zoekterm die je voor ogen hebt te hoog, dan moet je op zoek naar een zoekterm waarmee je meer kans maakt om hoog te eindigen. Uiteindelijk levert een positie 1 in Google met een zoekterm met een zoekvolume van 360 meer bezoekers op dan positie 5 met een zoekterm waarop gemiddeld 1500 keer per maand wordt gezocht. Even uitgaande van de gemiddelde cijfers qua klikken dan hè? Volgens bovenstaande overzicht, afkomstig van Chitika.com (inmiddels offline), leveren de organische posities 1 tot 5 ruim 75% van de kliks op. Een simpel rekensommetje levert dus op: 32,5% x 360 = 117 maandelijkse bezoekers 6,1% x 1500 = 91,5 maandelijkse bezoekers Zoektermen met een zoekvolume van 360 hebben meestal minder concurrentie heeft dan zoektermen met een zoekvolume van 1500. Dus wat is dan jouw keuze? Let wel: een gemiddelde is natuurlijk maar een gemiddelde. De werkelijke verdeling van het aantal klikken is sterk afhankelijk van verschillende factoren als de zoekintentie, de zoekresultatenpagina en meer. 3. Onderzoek de zoekintentie van je zoektermen Wat heb jij aan hoog in Google staan met de zoekterm ‘ajax’ als je brandblussers van dat merk verkoopt en de hele top 10 in Google gaat over de sportclub? Dat heeft alles te maken met de zoekintentie. Waar is iemand naar op zoek wanneer die een zoekopdracht gebruikt in Google? Sterker nog: als de door jou beoogde pagina niet aansluit op de zoekintentie van de zoekterm, ga je er niet hoog mee komen in Google. Zo wilde ik ooit hoger komen met de zoekterm ‘SEO teksten’, maar na een top 10-positie te hebben behaald, ging de positie van mijn pagina op een gegeven moment alleen maar omlaag. Toen ik in de top 10 keek, zag ik dat deze bestond uit pagina’s waarin stond wat SEO-teksten zijn en hoe je ze schrijft, terwijl ik juist een commerciële pagina had waarmee ik SEO-teksten als product/dienst aanbood. Ik sloot totaal niet aan bij de zoekintentie. Lees hier over de kracht van de zoekintentie. Dan kom je hoger in Google, en dan? Heb je deze 3 zaken onderzocht, actie ondernomen en kom je dan hoger in Google met de door jou gekozen zoektermen, dan ben je er nog niet. Je krijgt meer bezoekers op je website, zie je in de statistieken. Maar levert dat jou dan ook op wat je werkelijk wilt? Bezoekers zijn nog geen klanten Veel bezoekers krijgen naar je website is prachtig, maar een bezoeker is nog geen klant. Bezoekers kúnnen natuurlijk klant worden, maar dat is geen zekerheid. Sterker nog, bezoekers kunnen zó vertrokken zijn van je website. Hier zijn meerdere redenen voor, zoals: De bezoeker vindt niet wat hij zoekt; dit valt niet uit te sluiten, hoe goed je je website […]

Zo test en verbeter je de snelheid van je website

Enorm veel websites die ik tegenkom of test zijn traag. Haal je ze door de PageSpeed-test of een andere test die de laadtijd toont, zie je vaak dezelfde issues die de snelheid beïnvloeden. Je verbetert de snelheid van je website dus makkelijk door deze meest voorkomende problemen te checken en op te lossen. Test de snelheid jouw website zelf en verbeter nu de laadtijd van jouw webpagina’s. Waarom is de laadtijd belangrijk? Je zal het zelf ook wel ervaren: je klikt op een link vanuit Google of sociale media en dan begint het wachten… Hoe lang blijf je dan wachten tot de webpagina verschijnt? Het antwoord is een typisch SEO-antwoord: “Het hangt ervan af” Want: Op mobiel zul je minder geduldig zijn dan achter je laptop of pc Wil je de informatie echt graag lezen, dan heb je meer geduld dan wanneer je zo even wat opzoekt of tegenkomt Je kunt er zelf misschien nog wel wat andere redenen bij bedenken. Een trage website kost je klanten Het gerenommeerde Nielsen/Norman Group publiceerde al meerdere onderzoeken die aantoonden dat bezoekers afhaken bij trage websites. Zelfs zodanig dat fracties van seconden langere laadtijd bij webwinkels flinke impact hebben op de conversie. Moet je dan minutieus iedere pagina optimaliseren voor een klein beetje meer snelheid? Wat mij betreft niet, toch loont het de moeite om eens goed te kijken naar de laadtijd van je website. Hoe test je de laadtijd? Er zijn legio tools waarmee je de laadtijd van je website kunt testen. Of eigenlijk: de laadtijd van je webpagina’s. Want je kunt niet een complete website op snelheid testen zonder duurbetaalde tools. Daarnaast presteert iedere webpagina weer anders, dus de ene webpagina kan snel zijn, terwijl de ander juist enorm traag is. Je test dus pagina’s, waarbij je met het testen van enkele pagina’s wel vaak een goed beeld krijgt van hoe alle webpagina’s op jouw website presteren. Voor het testen is er een groot aantal gratis tools beschikbaar: GTmetrix; gratis te gebruiken, met een gratis account sla je zelfs je geschiedenis op en kun je je vooruitgang in de gaten houden Pingdom Tools; gratis, zonder verdere opties met een account, betaald account vooral interessant voor professionals Webpagetest; met veel interessante informatie over hoe jouw webpagina scoort in verschillende tabs Google PageSpeed Insights; van Google zelf dus, behoorlijk kritisch, vooral op de mobiele snelheid Testmysite van Google; vooral bedoeld om de mobiele snelheid te testen, ook behoorlijk kritisch Als je een goed beeld wilt, test je ten minste 3 pagina’s van je website op meerdere van deze tools. Meerdere tests geven het beste beeld Als je meerdere pagina’s test op snelheid, zie je vrijwel altijd een aantal punten terugkomen in zo’n rapportage die voor alle pagina’s opgaan. Test je dan met diverse tools, dan zie je dat iedere tool weer met andere metingen komt en andere verbeterpunten. Zo krijg je het beste beeld van wat er zoal te verbeteren valt. En ik kan je zo al een aantal problemen meegeven die vrijwel altijd naar voren komen. De meest voorkomende problemen die je laadtijd beïnvloeden Grote kans dat bij jouw tests 2 of meer van de volgende zaken worden aangemerkt om te verbeteren: Caching instellen of verbeteren Afbeeldingen comprimeren Afbeeldingen schalen Gzip inschakelen Inperken van CSS en JavaScript Dit is maar een klein aantal van de mogelijke adviezen, deze 5 zie ik wel het meest voorbij komen. En die kun je vaak behoorlijk goed zelf oplossen. De snelheid van je hele website testen Met de gratis tools hierboven test je losse pagina’s van je website op snelheid. Dat betekent dat je bij een beetje website een flinke klus hebt om de snelheid te testen. Moet je niet willen. Zoals ik al aangaf kun je met het testen van een paar pagina’s al wel een heel eind komen. Door daar de belangrijkste verbeterpunten uit te halen en toe te passen op al je webpagina’s, verbeter je al snel en makkelijk de snelheid van je website. Toch kan het ook slim zijn je hele website te testen. Hoe doe je dat dan? Site audits in betaalde tools Betaalde tools als Ahrefs, Moz en SEMrush hebben allemaal een Site Audit in hun pakket, waar je ook de laadsnelheid mee kunt testen. Voordeel van deze tools is dat je dan alle pagina’s van je website kunt sorteren van langzaam naar snel of andersom. En ik hoef je vast niet te vertellen dat je zo kunt beginnen met de traagste pagina om zo je hele website steeds sneller te maken. Ook handig is dat je in ieder geval in dit geval ziet of er pagina’s bij zitten die indexeerbaar zijn. De pagina’s waar onder ‘is indexable page’ No staat, kun je dan negeren, tenzij je weet dat die cruciaal is voor conversie. Want als een bezoeker heel lang moet wachten tot het winkelmandje laadt, kan je dat omzet kosten. Pagina’s als ‘Manage subscriptions’ in bovenstaande voorbeeld, zijn nauwelijks relevant en hebben dus geen prioriteit. Wat los je als eerste op? Vooropgesteld: de snelheid van je website is niet essentieel voor je SEO, wat nogal veel wordt beweerd. Ja, Google heeft aangegeven dat ze trage pagina’s “afstraffen”, maar dat gebeurt pas echt bij heeeeeeeel erg trage webpagina’s. Wil je je concurrent inhalen in de zoekresultaten, dan ga je dat met het verbeteren van de snelheid minder makkelijk en snel voor elkaar krijgen dan met het verbeteren van je content of een paar goede backlinks. Je doet het dus vooral voor je bezoeker en daarmee voor de conversie. Wat los je dan als eerste op? Hosting is essentieel Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: snelle servers zijn de basis voor een snelle website. Bezuinig dus niet op je hosting, uiteindelijk zijn dat de kosten ook niet. En soms is een (vaak kleinere) betere hostingpartij niet eens per se duurder. Heb je een beetje goed hostingbedrijf, dan zorgen ze ook voor de juiste cachinginstellingen, Gzip-compressie en daarnaast nog andere zaken die minder met de snelheid te maken hebben. Hoe doe je dat dan? Want je weet toch niet welke hosting beter is? Klopt, een beetje hostingbedrijf zal bereid zijn een kopie van jouw website op hun servers te zetten, zodat je de prestaties naast jouw huidige kunt leggen. Heb je alvast een beeld. Afbeeldingen gaan te vaak fout Zoals je in de meest voorkomende fouten […]

Hoe interne links bijdragen aan je SEO

De meeste SEO-specialisten en SEO-bureaus zijn gek op linkjes. Dan gaat het eigenlijk altijd over backlinks: de links die vanaf een andere website verwijzen naar jouw website. Of in het geval van de specialisten en bureaus naar die van hun klanten. Toch zijn ook interne links heel invloedrijk in je SEO-strategie. Waarom en hoe je hier dan slim gebruik van maakt en er zelfs een strategie aan koppelt, lees je in dit artikel. Interne links zijn altijd aanwezig op een website In principe bevat iedere website bijna als vanzelf interne links. Alleen one-page websites hebben geen interne links, omdat er geen pagina’s op de website zijn om naar te linken. Voor alle andere websites geldt dat er altijd vanuit het menu links liggen naar relevante pagina’s en dat er links zijn naar bijvoorbeeld de contactpagina of een pagina voor informatie-aanvraag. Maar dat is niet alles. Of dat zou het in ieder geval niet moeten zijn. Platte tekst helpt jouw bezoeker niet verder Het probleem wanneer je geen interne links plaatst is dat je jouw bezoeker voor geen meter helpt. Wanneer jij namelijk op een pagina iets vermeldt waar elders op jouw website meer informatie over te vinden is, moet de bezoeker zelf moeite doen om dat te vinden. Zonde. Ook omdat er een kans is om de bezoeker zo aan je te binden. Met enkel platte tekst help je jouw websitebezoeker dus niet verder. Wees de behulpzame verkoper Als ik nieuwe kleren koop vind ik het heel prettig dat een verkoper me wijst op andere kleren of accessoires om mijn nieuwe kledingstuk(ken) mee te combineren. Een bijpassende riem bijvoorbeeld, of een goed overhemd bij mijn nieuwe colbert. Of juist iets kleins als een paar sokken. Als de verkoper mij daar niet op attendeert, weet ik het niet en zal ik het niet kopen. Je interne links kun je hier wel mee vergelijken. Als jij jouw bezoeker niet wijst op jouw pagina met meer informatie, zal deze het nooit vinden en jouw website verlaten zonder die interessante pagina van jou te hebben gelezen. Wees dus die behulpzame verkoper door interne links te plaatsen om jouw websitebezoeker verder te helpen. Het effect van interne links op SEO Naast het gebruikersaspect speelt het vindbaar maken van jouw website in de zoekmachines ook een rol bij alles wat je doet met jouw website. Tenzij je jouw website natuurlijk alleen als portfolio gebruikt. Kleine kans dat je in dat geval dit blog leest… Dus let op: interne links hebben effect op jouw vindbaarheid en zijn dus belangrijk voor jouw SEO. Zoals bij alle SEO-factoren is het wel heel erg afhankelijk van diverse factoren hoeveel effect de interne links hebben. Het is sowieso een aspect van SEO dat je zelf goed kunt oppakken en beheren. Interne links versus externe links Als het gaat over links en SEO, denk je waarschijnlijk vooral aan externe links. Iedereen die iets weet van SEO zal weten dat het belangrijk is om die backlinks te krijgen. Wat niet iedereen weet is dat interne links net zo goed slim kunt inzetten om jouw vindbaarheid te vergroten. Ook interne links dragen namelijk SEO-waarde over, zoals (externe) backlinks dat doen. Interne links zijn ook een signaal naar Google Net zoals backlinks een signaal voor Google zijn dat de pagina waar ze naar verwijzen relevant is, is dat ook van toepassing op interne links. Wanneer je vanuit meer dan de helft van de pagina’s op jouw website linkt naar 1 bepaalde pagina, is dat voor Google het signaal dat dit wel een relevante pagina is op jouw website. Best logisch toch? Wel iets minder waarde Net zoals backlinks waarde overdragen, wat we ook wel link juice noemen, dragen ook interne links waarde over naar de doelpagina. Deze waarde is wel veel lager dan die van de externe backlinks, maar zijn niet te onderschatten. Gebruik je ze niet, profiteer je er sowieso niet van. Daarnaast help je jouw bezoeker er dus mee. Beïnvloed je sitelinks met interne links Een veel gestelde vraag is: hoe krijg ik andere pagina’s van mijn website in de sitelinks? Even kort over wat sitelinks precies zijn; Wanneer je op een bedrijfsnaam of organisatie zoekt, zie je in de meeste gevallen eerst de homepage in de zoekresultaten en daaronder een zestal andere pagina’s: Dat zijn dus de sitelinks. Tot oktober 2016 kon je in Google Search Console nog pagina’s uitsluiten van opname in de sitelinks. Nu dat niet meer kan, lijkt het alsof je dus aan Google bent overgeleverd. Toch is dat niet helemaal zo. Met je interne links heb je daar nog wel enige invloed op. Hoe dan Nathan? Natuurlijk wil jij weten hoe je dat dan doet. Je snapt vast wel dat interne links een signaal zijn voor Google hoe belangrijk een pagina is. Dat vrijwel iedere pagina verwijst naar de contactpagina, omdat die in het hoofdmenu staat. Mede daarom zal de contactpagina ook vrijwel altijd in de sitelinks staan. Maar wat als je sitelinks hebt die je graag anders ziet? Kijk dan of je meer interne links kunt plaatsen naar de pagina’s die je wel in die sitelinks wilt zien. Daarnaast is het slim om interne links naar de pagina’s die je uit de sitelinks wilt krijgen, juist te verwijderen. Volgens Kees van Lamper Design helpt het ook om links in de footer van je website te plaatsen. Hij heeft daar zelf in ieder geval resultaat mee gehaald. Let wel: het is nooit een garantie, uiteindelijk is het Google die bepaalt. En soms is het werkelijk niet te begrijpen hoe Google werkt. Welke pagina’s kunnen wel wat interne links gebruiken? Naast het beheren van je sitelinks, zijn er ook andere interne links waar je aan moet werken. Sorry, dat moet inderdaad. Dit doe je vooral voor pagina’s die niet goed genoeg scoren in Google. Zo help je die pagina’s aan wat meer waarde, waardoor de posities kunnen stijgen. Kunnen, want zoals al eerder aangegeven weet je het met Google nooit. Voor mijn klanten heeft het in veel gevallen wel geholpen. Voor hen relevante zoektermen stegen door de focus op interne links. Bepaal dus welke pagina’s wel wat interne links kunnen gebruiken. Daar zijn 2 manieren voor: Pagina’s die je hoger in Google wilt krijgen met voor jou relevante zoektermen Pagina’s die geen of nauwelijks interne links hebben De tweede zullen waarschijnlijk ook pagina’s zijn die […]

Verbeter je vindbaarheid in Google met slimme trucs in Search Console

Google Search Console lijkt een complexe en daarmee onbruikbare tool voor veel website-eigenaren. En toch kun je er heel waardevolle informatie uithalen om je vindbaarheid in Google mee te verbeteren. En dat is allemaal nog niet eens zo technisch. Volg mijn stappenplan en maak werk van SEO voor betere posities in Google met Search Console. Én verhoog ook gaandeweg nog even het aantal bezoekers naar je website.  Wat is Google Search Console? Google Search Console is een gratis tool van Google om je te helpen je website te verbeteren, met name voor jouw prestaties in Google. Je krijgt technische adviezen van de zoekmachine, maar ook inzicht in jouw posities in de zoekresultaten. En als de zoekmachine fouten vindt of problemen ervaart met je website krijg je er een melding van. Zo krijg je meldingen van pagina’s die Google niet meer kan vinden (404-pagina’s), maar meldt de zoekmachine ook wanneer die problemen zijn opgelost. Zo helpt Google je dus gewoon met je SEO via Search Console. En als je stout bent geweest… Oké, wat overdreven misschien. Hoewel, er zijn mensen die graag op het randje leven of er zelfs overheen gaan door twijfelachtige linkbuildingtechnieken te proberen of zelfs simpelweg backlinks te kopen. Wanneer je dan (te veel) foute links naar je website hebt, riskeer je een penalty. En als je die penalty krijgt, krijg je daar weer netjes een melding van in Google Search Console. En als beheerder krijg je van die melding ook altijd een mail. Het is niet altijd jouw fout Nee, het is niet altijd jouw eigen fout als er foute backlinks naar jouw website liggen. Daarom negeert Google foute links ook zoveel mogelijk. Volgens eigen zeggen kan Google prima zien welke links ze moeten negeren en welke wel relevant zijn voor jouw website. Toch kan het gebeuren dat je erg veel foute links krijgt, bijvoorbeeld omdat je een linkbuildingpartij hebt ingeschakeld die links plaatst op websites die Google heeft beoordeeld als ‘fout’. En dat is niet altijd jouw fout. Want er zijn nou eenmaal linkbuilders of andere SEO-bedrijven die jou niet vertellen waar ze de links plaatsen, waardoor jij er geen invloed op hebt. Of iemand voert een negatieve campagne en koopt een bult foute links naar jouw website, om jou dwars te zitten. En dan kun je dus een penalty krijgen. Terug naar het onderwerp Dat even over de waarschuwingen, nu door naar waar het echt om gaat: hoe jij Google Search Console inzet om je vindbaarheid te verbeteren en meer bezoekers naar jouw website haalt. En dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Je moet wel wat met spreadsheets kunnen werken, zoals Excel of Google Spreadheets, al leid ik je daar ook wel doorheen. Volg dus gewoon mijn instructies en ga aan de slag met jouw vindbaarheid. Verbeter je vindbaarheid, begin met je huidige vindbaarheid SEO kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt. In basis is het niet zo moeilijk en gaat het om inspelen op de behoefte van je bezoeker/potentiële klant en om antwoord geven op de vragen die deze heeft. Als de concurrentie sterk is, wordt het wel wat moeilijker en krijg je te maken met het spel van de vele rankingfactoren die een rol spelen. Maak het jezelf makkelijk en begin met het verbeteren van je huidige vindbaarheid. Ontdek je huidige vindbaarheid met Google Search Console Met de diverse SEO-tools die er zijn, kun je interessante data ophalen. Je huidige organische posities, de posities van je concurrenten, zoekvolumes en veel meer. Toch haal je voor jouw eigen website de meest interessante data uit Google Search Console. Zo zie je jouw huidige vindbaarheid in combinatie met het aantal bezoeken aan jouw website en de CTR: het percentage mensen dat doorklikt naar jouw website vanuit de zoekresultaten. Al zitten daar ook wel weer wat haken en ogen aan. Hoe haal je die gegevens op? Eerst gaan we kijken hoe je die gegevens ophaalt. Daarna leg ik je de punten uit waar je op moet letten en daarna leg ik je uit hoe je dit gebruikt om je vindbaarheid te verbeteren en meer bezoekers naar jouw website te halen. Bekijk hieronder de video of volg het stappenplan dat je onder de video terugvindt. Stap 1: Log in op Google Search Console Logisch. Maar wedden dat je dat (bijna) nooit doet? Is ook niet gek als je niet weet wat je zoal kan met deze tool en waar je het voor nodig hebt. Sterker nog, ik kom nog vaak tegen dat website-eigenaren zelf geen toegang hebben tot Search Console. Ook vind ik dat je als eigenaar van de website ook de eigenaar moet zijn van Google Search Console voor die website. Vaak maakt een websitebouwer die wel aan, maar draagt die het eigendom niet over aan de website-eigenaar. Raar toch? Stap 2: Kies voor ‘Prestaties’ In de linkerkolom van Google Search Console vind je een aantal onderdelen, waaronder ‘Prestaties’, dat is waar we mee aan de slag gaan. Hier vind je namelijk de zoektermen waarop jouw website al gevonden wordt. En nu wordt het interessant. Stap 3: Selecteer ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’ Standaard staan ‘Totaal aantal klikken’ en ‘Totaal aantal vertoningen’ aan wanneer je op de pagina ‘Prestaties’ komt. Wat je wilt weten is wat jouw positie is in Google. Op basis van jouw huidige positie kun je bepalen op welke zoektermen je beter wilt scoren om zo meer bezoekers naar jouw website te halen. Daarvoor gebruik je dus ‘Gemiddelde positie in Google Search Console’. En je wilt de gemiddelde CTR weten. Waarom, dat leg ik je verderop uit. Stap 4: Kies de periode en eventueel vergelijk met vorig jaar Je kunt in Search Console kiezen voor data uit verschillende periodes. Van de afgelopen 7 dagen tot de afgelopen 16 maanden. Daarnaast kun je zelf een aangepaste periode kiezen. Je kunt daarnaast ook de cijfers vergelijken met een voorgaande periode. Van de “vorige periode” tot vorig jaar. Bij “vorige periode” wordt dezelfde tijdperiode (x-aantal dagen of maanden) vergeleken met dezelfde soort periode daarvoor. Statistisch gezien is dit geen slimme vergelijking, omdat het vrij logisch is dat er grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld wintermaanden en lentemaanden. Als je gaat vergelijken, is het beste vergelijk over het algemeen met het jaar ervoor. Voor ons belangrijkste doel heb je geen vergelijking met vorig jaar nodig. Stap 5: Download de gegevens Als je […]

Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

In Google Analytics kun je makkelijk kansen voor je SEO en zelfs de behoeften van je klanten ontdekken, waarmee je dus meer omzet kunt draaien. Of je nu een webshop of website hebt, met site search in Google Analytics leveren jouw bezoekers je de zoektermen aan. Als je een zoekbalk op je website hebt tenminste. Hoe werkt het? Met Google Analytics Site Search kun je achterhalen waar bezoekers op zoeken als ze op jouw website zijn. Daarvoor heb je uiteraard een koppeling van je website met Google Analytics nodig. Daarnaast moet er een zoekfunctie zijn op je website of webshop. Voor beide zijn er interessante inzichten uit te halen voor zowel SEO als je conversie. Je vindbaarheid verbeteren en/of meer omzet halen dus. En meer. Eerst leg ik uit hoe je site search opzet en dan geef ik je de inzichten wat je er zoal uithaalt voor jouw website. Hoe richt je Site Search in Google Analytics in? Om site search te gebruiken heb je dus eerst Google Analytics gekoppeld aan je website of webshop én is er een zoekfunctie op jouw website/webshop aanwezig. Heb je nog geen zoekfunctie, dan wordt het hoog tijd om die op je website te zetten. Voor webshops is het wat mij betreft een absolute no-brainer. Een poll in de Facebookgroep ‘Webshop Talk‘ wees ook uit dat vrijwel elke webshop een zoekfunctie heeft. Slechts 1 van de 49 mensen die reageerden had geen zoekfunctie: Waarom een zoekfunctie op je website? Maar wat moet je met een zoekfunctie op een “gewone” website? Da’s niet zo gek. Je hebt meestal meer pagina’s dan je in je hoofdmenu kwijt kan. En hoe slim je jouw website ook inricht, het is toch handig als mensen even kunnen zoeken om dat te vinden waarvoor ze naar je website komen. Daarnaast zijn er ook veel websites met interessante artikelen waarbij het handig is die te kunnen doorzoeken. Stap 1: naar ‘Beheer’ Om in Google Analytics te zien waar mensen op zoeken op jouw website, log je uiteraard in op Google Analytics en ga je naar het dashboard van jouw website. Je ziet dan links onderin een tandwiel staan met ‘Beheerder’ staan. Klik erop en dan verschijnt de pagina ‘Beheer’. Daar zie je 3 kolommen, waarbij je in de rechterkolom bovenin ‘Instellingen voor dataweergave’ vindt. En daar ga je naartoe natuurlijk ;-) Stap 1: In Google Analytics ga je naar ‘Beheer’ links onderin en dan naar ‘Instellingen voor dataweergave’ in de rechterkolom. Stap 2: Site Search inschakelen Op de pagina ‘Instellingen voor dataweergave’ scrol je naar beneden, waar je ‘Instellingen voor Site Search’ tegenkomt. Je ziet in onderstaande screenshot dat het uitgeschakeld staat. Hier zet je de schuif dus aan. Maar daarmee ben je er nog niet. Stap 3: Queryparameter invullen Na het inschakelen van Site Search haalt Google Analytics nog niet zomaar alle zoekopdrachten op. Daarvoor moet je wel eerst de Queryparameter invullen. Dat is een leesteken of serie leestekens die aangeeft wat de zoekopdracht was. Hoe vind je de queryparameter? Wat is die queryparameter dan en waar haal je die vandaan, is de vraag. Je vindt ‘m vrij makkelijk door zelf een zoekopdracht op je website te doen. Zodra de pagina met zoekresultaten verschijnt, zie je in de adresbalk een URL waar (vaak) een vraagteken in staat en een =-teken. Wat er na het vraagteken en voor het =-teken staat, is de queryparameter: Meestal is de queryparameter een q of een s. Zo ook op letterzaken.nl: Alleen dat ene leesteken of wat er anders staat, hoef je over te nemen en te plaatsen in Google Analytics. Vanaf dat moment houdt Analytics de zoekopdrachten op je website bij en kun je die dus in de gaten houden. Maar wat kan je daar dan verder mee? Wat kan je met de informatie uit Site Search? Klinkt leuk allemaal natuurlijk, die zoekopdrachten bijhouden en zo. Maar wat dan? Dat verschilt even per soort website. Een “gewone” website is daarin anders dan een webshop qua mogelijkheden. Vooropgesteld: een webshop is natuurlijk ook een website, met dat verschil dat de focus op verkopen van producten ligt. Daarin zit ook een verschil in gebruik van de data uit Site Search. Voor een website met diensten en kennisdeling Bied je diensten aan of deel je kennis, dan doe je ideeën op voor op jouw website. Bijvoorbeeld voor diensten die je aanbiedt, of het gebruik van woorden in je teksten die echt wel te maken hebben met wat je doet, maar die kennelijk nog niet op jouw website voorkomen. Als je blogt, is het helemaal interessant, omdat je zo ideeën krijgt om over te bloggen. Kennelijk hebben jouw websitebezoekers behoefte aan die bepaalde informatie. En als je daar nog niet over geblogd hebt, heb je zomaar een idee in je schoot geworpen gekregen. Enkele dingen die je dus opdoet uit Site Search: Mogelijke nieuwe diensten Ideeën om over te bloggen Andere informatiebehoeften van je bezoekers Wanneer je een webshop hebt Heb je een webshop, dan haal je uit Site Search verschillende ideeën: Nieuwe merken Nieuwe producten Nieuwe productcategorieën Andere benamingen voor producten Ik ga er even vanuit dat ik dit niet hoef uit te leggen. Wat er ingevoerd wordt is dus kennelijk niet direct vindbaar op de website en als je dit nog niet in je assortiment hebt, is het hoog tijd om daar eens goed over na te denken. Verkoop je het wel, dan zou je kunnen overwegen om het product, merk of de categorie prominenter te vertonen op je website en er zo meer van te verkopen. Site Search en Page Analytics: een gouden combinatie Zie jij het al voor je? De zoekopdrachten op jouw website die jou waardevolle informatie geven over wat er ontbreekt op jouw website of webshop? En dat wordt nog beter als je ook Page Analytics inzet. Daarmee zie je waar het meest op geklikt wordt op jouw webpagina’s. Deze tools zijn een gouden combinatie: pas dingen aan of voeg dingen toe dankzij inzichten uit Site Search en ontdek met Page Analytics of erop geklikt wordt, om zo verder te optimaliseren. Hoe Page Analytics werkt heb ik eerder helemaal uitgelegd. Maar wat moet ik nu? Natuurlijk kijk ik ook naar Site Search in Google Analytics. En daar komt voor 2018 het volgende resultaat uit: Kennelijk is er behoefte aan informatie over assimilatie en segregatie op letterzaken.nl. Waarom, mag Yoast weten ;-) En of […]

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Of je nu (semi-)professioneel tekstschrijver bent of ondernemer die zelf de teksten voor zijn/haar eigen website schrijft, je teksten kunnen beter met de juiste kennis. Sowieso begint het al met het verschil tussen teksten voor print en teksten voor online. En dan natuurlijk ook tussen shortcopy -of zelfs microcopy- en longcopy. Die woorden leg ik zo uit. Maar eerst: waarom deze lijst met ‘onmisbare boeken voor de (online) copywriter’? Waarom deze lijst? De lijst met boeken zet ik hier neer omdat ik regelmatig mensen advies geef om boeken uit deze lijst aan te schaffen of op zijn minst te lezen. Ook mijn copywriters hebben deze boeken als aanraders van mij doorgekregen, al in de kast staan of van mij cadeau gekregen. Je leert in deze boeken veel over hoe je teksten schrijft die je websitebezoeker verder helpen. En vaak gaan ze verder, en ontdek je hoe je jouw website nog beter maakt, even los van je teksten. Niet alleen voor tekstschrijvers Zoals je vast al uit het voorgaande opmaakt, zijn deze boeken dus niet puur en alleen voor tekstschrijvers bestemd. Ze gaan wel voornamelijk over copywriting (de kunst van goede commerciële teksten schrijven), maar ook over andere website-gerelateerde zaken. En daarmee hebben alle mensen die betrokken zijn bij de marketing van, en content op een website iets aan de meeste boeken uit deze lijst. Geen ellenlange boekenreviews, even kort waarom ik ze aanraad met links om ze direct aan te schaffen. Kies zelf je link Omdat ik hier tijd en moeite in steek, maak ik gebruik van affiliate links. Alle tijd die ik in mijn blogs steek, verdien ik niet terug. Met deze affiliate links verdien ik iets terug van de tijd die ik in mijn blogs steek. Ik laat de keuze helemaal aan jou wanneer je een boek wilt aanschaffen. Je kiest de webshop waar je ‘m wilt bestellen en je kiest zelf of je mij die kleine vergoeding gunt. Bij ieder boek staan zowel affiliate (aff.) als niet-affiliate links. Boeken over teksten schrijven (en meer) Allereerst heb ik een aantal boeken die specifiek over teksten schrijven gaan. Met name over teksten schrijven voor online gebruik. Een paar van deze boeken gaan verder en helpen je zo ook meer resultaat uit je teksten te halen. Er zijn veel meer boeken over (online) copywriting, dat weet ik, ik heb gekozen voor de boeken die ik echt onmisbaar vind. Dit zijn mijn aanraders: Aartjan van Erkel: ‘Verleiden op internet’ & ‘Maak ze gek!’ 2 boeken van dezelfde auteur. Beide niet alleen over copywriting, maar vooral over hoe je jouw website echt helemaal inricht voor je bezoeker en hoe je deze verleidt en omzet in klant. Als je moet kiezen, raad ik je aan om te beginnen met ‘Verleiden op internet’. Die staat al boordevol ijzersterke tips om je website te verbeteren. ‘Maak ze gek!’ is daar een vervolg op, dat echter ook op zichzelf staat. Beide zijn dus de moeite en jouw investering waard. Verleiden op internet Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Maak ze gek! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Dimitri Lambermont: ‘Online copywriting in 60 minuten’ Hardcore copywriter Dimitri Lambermont schreef een heel goed compact boekje in de ’60 minuten’-serie van uitgeverij Haystack. Uiterst waardevolle kennis, inclusief strategie om consistente teksten te schrijven en ook intern draagvlak te creëren voor de keuzes die je maakt. Denk hierbij aan de stijl en inhoud van de teksten, die je organisatiebreed moet doortrekken. Je leert ook kort te schrijven en rekening te houden met de informatiebehoefte van je lezer. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Eric Tiggeler: ‘Check je webtekst’ Een kort en praktisch boekje dat zich echt richt op online copywriting, net als dat van Dimitri Lambermont. In ‘Check je webtekst’ is alleen wat meer aandacht voor zoekmachine-optimalisatie. Ik heb wel 1 kanttekening bij wat Eric schrijft over het menu van een website. Hij zegt terecht dat die in het door hem aangehaalde voorbeeld van een advocatenkantoor beknopter kan. De keuzes voor de hoofdmenu-items zijn daarbij alleen niet de mijne: Ik heb moeite met ‘Wat doen wij?  en ‘Wie zijn wij?’. Bij de eerste zou ik juist wel ‘Letselschadezaken’ en eventueel ‘Advies en behandeling’ gebruiken, dat is direct duidelijk. Al vraag ik me nog steeds af wat die laatste voor mij zou betekenen… En ‘Wie zijn wij?’ kun je beknopter maken door er simpelweg ‘Over’ van te maken. Maar dat had je vast al gelezen in ‘Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?‘ ;-) Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Minder tekstschrijven, maar niet minder relevant en interessant Bovenstaande boeken focussen met name op het tekstschrijven, zowel inhoudelijk als (SEO-)technisch. Naast het tekstschrijven zelf zijn zaken als beïnvloeding/verleiden en meer praktische zaken ook van belang. Daar gaan de volgende boeken over. Robert Cialdini: Invloed Psychologie is belangrijker dan je denkt. Je hebt niet eens half een idee van hoe je beïnvloed wordt door marketeers en verkopers. In ‘Invloed’ lees je de 6 methodes die wetenschapper Robert Cialdini onderzocht en bewezen heeft. Dit boek is wat mij betreft echt onmisbaar. De vertaling vind ik niet heel makkelijk lezen, ik heb sommige stukken echt meerdere keren moeten lezen voor ik ze begreep. Maar wát een interessante materie. En dit is in veel situaties toe te passen, ook om jezelf te beschermen tegen ongewenste beïnvloeding… Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Pacelle van Goethem: IJs verkopen aan eskimo’s – De psychologie van overtuigen Net als het boek van Cialdini niet heel makkelijk leesbaar. Het is vooral een mooie aanvulling met iets andere insteek op de inzichten uit ‘Invloed’. Zeker een aanrader omdat je niet genoeg over deze materie kunt lezen en er altijd wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Met een andere invalshoek en andere voorbeelden een prima aanvulling. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant Met als ondertitel ‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’ weet je dat je ook hier weer een boek te pakken hebt waarmee je leert mensen op een slimme manier te overtuigen. Dit leest makkelijker weg dan het boek van Pacelle van Goethem en ook hier weer een andere invalshoek. De focus ligt meer op framing en hoe je dat weer kunt toepassen. Leuk! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Charlotte Meindersma: Wetboek voor bloggers Als laatste een boek waarvan de titel je misschien afschrikt. Dat is niet nodig. Ook dit […]

Websitescan Check It Media - met handige tips voor iedereen

Websitescan Check it Media [VIDEO + transcriptie]

Na de spontane websitescan van Marly Verzijl kreeg ik de vraag van Michel Diepeveen om zijn website onder de loupe te nemen. Dan doe ik dat toch?  Net als de eerste websitescan ben ik behoorlijk blanco begonnen met de opname van een video. Alles in alle spontaniteit, wat naar mijn eigen mening de beste manier is om een website te beoordelen. Onder de video lees je de transcriptie, zodat je niet per se de hele video hoeft te bekijken, maar alle commentaren zelf kunt scannen. De transcriptie is hier en daar iets anders dan de tekst in de video, om zaken te verduidelijken die je anders niet ziet. En om spreektaal iets meer leesbare tekst te maken ;-) Voordat je de video bekijkt of de tekst leest: ik haal voornamelijk verbeterpunten naar voren, daar kun je het meeste mee. Dat zou de indruk kunnen wekken dat ik de website helemaal afkraak, dat is beslist niet de bedoeling. De bedoeling van een websitescan is dat je concrete handvatten krijgt om je website ingrijpend te verbeteren. Daar gaan we dan: De websitescan voor Check It Media [transcriptie] De website-review voor Check It Media van Michel (dit is eigenlijk een websitescan, de website-review is uitgebreider en niet gratis ;-) ) Michel, we gaan er echt blanco in zoals ik dat altijd doe bij dit soort dingen. Ik heb me niet echt heel erg voorbereid, ik kijk de website door zoals ik ‘m normaliter door zou kijken met een kritische blik. In dit geval een verkouden stem, sorry daarvoor, maar ja dat soort dingen gebeurt ook. We beginnen bij de homepagina Ik kom binnen en het eerste wat ik zie is “Je nieuwe website voor een scherpe prijs”. In principe is dat duidelijk. Wel zou ik uitkijken met het gebruik van uitroeptekens. Ik ben zelf geen voorstander van veelvuldig gebruik van uitroeptekens, sterker nog ik zou je afraden om überhaupt uitroeptekens op een website te gebruiken. Het komt heel schreeuwerig over. Een punt is wat mij betreft net zo krachtig als een uitroepteken. Dat gezegd hebbende, ‘een scherpe prijs’; je kunt je afvragen of het slim is om je zo te profileren, want: Een scherpe prijs is voor iedereen anders, dit is een redelijk arbitrair iets. Het kan best zijn dat iemand € 499 ex btw -wat je hier duidelijk vermeldt- al veel vindt. Daarnaast is het zo dat ik € 499 het echt heel goedkoop vind. Ik denk zelf dat het niet uit kan en dat je uiteindelijk meer gaat vragen. En de vraag is of je je dus op die manier wilt profileren als straks die prijzen weer omhoog gaan. Mensen hebben straks een beeld van jou en die gaan afhaken als je meer gaat vragen dan wat je her nu hebt neergezet. Maar goed, het is jouw eigen keus. Het kan op deze manier, maar denk er wel goed over na. Ik heb gezien op LinkedIn dat er al eens mensen ook iets over geroepen hebben. Bedenk een goede tagline Ga ik even verder kijken. Ten eerste -en volgens mij heb ik je deze ook eens een keer verteld persoonlijk- zie ik hier staan ‘Check It Media – oog voor de klant’. “Oog voor de klant”, eerlijk gezegd: zonder dat iemand weet wat jij doet zegt het heel weinig. Dus denk even heel goed na over wat je hier nou echt wilt neerzetten.   Eigenlijk zou hier een goede tagline moeten staan; een korte krachtige zin of misschien gewoon een paar woorden waarmee je omschrijft wat je doet zodat het direct duidelijk is. Ondanks het feit dat het hier (“Je nieuwe website voor een scherpe prijs” in de header) al staat zou je dat ook overal (op je website) eigenlijk moeten kunnen zien. Dus stel dat ik op ‘Portfolio’ klik zou ik ook hier moeten kunnen zien wie je bent en wat je doet. En dat is dus hier niet het geval. Ik duik even in de broncode Gaan we terug naar de homepagina, wat mij opvalt als ik dit even zo bekijk… Oh wacht even, kijk jij hebt de rechter muisklik kennelijk geblokkeerd. Ik wil graag even weten hoe dit zit (gaat over het logo in dit geval). Dus ik ga even in de broncode kijken. Ook zonder rechter muisklik kan ik gewoon in jouw broncode duiken, dus dat hele rechter muisklik blokkeren -daar ben ik zelf sowieso al geen voorstander van, want mensen die het willen gaan het echt wel op een of andere manier voor elkaar krijgen om iets te kopiëren van je website, dus het is wat mij betreft een wassen neus- die zou ik uitschakelen. Kijk ik even de code en dan ben ik echt geen techneut, maar ik zie hier -en volgens mij is dit gewoon allemaal head-sectie- enorm veel staan. Ik ben bang dat je op deze manier je code enorm vervuilt waar de website niet veel beter wordt, Dat ‘ie trager wordt dan nodig is. Dus kijk daar sowieso even goed naar. Afbeeldingen: maak ze goed op en loop geen SEO-kansen mis Ik wilde even kijken of ik kan zien hoe jij je afbeeldingen hebt opgemaakt, want het lijkt erop als ik even dit [logo] bekijk, dat dit gewoon een afbeelding is. En dat dus die tekst die hier staat ook gewoon in de afbeelding [van het logo] staat. Dat is een absurde afrader, dat zou ik echt niet doen. Dat kan ik hier niet terugvinden, ik ga even kijken of ik dat wel kan zien door het logo te googelen zoeken [in de broncode]. En dan zie ik hier inderdaad wel iets staan: Check-it-media-logo-400px.png, dus ik vermoed dit het logo is zoals die geüpload is. Ik zou dan echt aanraden om voortaan niet alleen ‘Check it media logo’ erbij te zetten, maar ook dat wat hier in staat [de tekst van de slogan/pay-off] er even in. Dat voor wat dat betreft, ik kijk ook even naar dit verhaal (de header en headerfoto). Omdat ik in de rechtermuisknop knop niet kan gebruiken wil ik wel weten of dit niet toevallig ook als afbeelding is opgemaakt (de teksten in de header). Ik zoek even op “je nieuwe website voor een scherpe prijs”, wat hier staat. Die staat hier wel in vermeld, dus dat is beter opgemaakt dan je logo. De tekst staat niet in de afbeelding maar is gewoon over de afdeling heen geplaatst, dat […]

Een verrassend goede website, maar...

Een verrassend goede website, maar…

Eens wat anders nu. Je leest bij mij veel tips over hoe je jouw website verbetert voor vindbaarheid en conversie. Vooral dat laatste vind ik erg onderschat, hoewel er ook nog (te) veel bedrijven SEO te weinig prioriteit geven. Ik kwam nu een website tegen die zo’n beetje tegen alles ingaat wat ik roep, maar die ik toch bijzonder goed vind. Da’s gek hè?  Lang leve LinkedIn LinkedIn is als zakelijk netwerk voor mij een belangrijk platform, waar ik minstens een paar keer per week op inlog. Soms kom ik daar dingen tegen waar ik niks aan heb, soms staat er iets nuttigs of interessants tussen. Regelmatig zie ik berichten van mensen die een nieuwe website hebben gelanceerd. En daar vind ik vaak wat van ;-). Je wilt geen complimenten Als je jouw nieuwe website deelt met je connecties, moeten complimenten over hoe mooi je website is het laatste zijn wat je wilt. Een mooie website levert namelijk niet per se klanten op. Daarnaast heb je eigenlijk veel meer aan een kritische noot, zodat je de website nog beter kunt maken. Sabine van Dat is de vraag! snapt het. Leuk om “gave site” als reactie te krijgen, maar wat kan er nog beter? Daar schreef ik eerder al over. Toen kwam ik Marly tegen En toen kwam ik op LinkedIn een bericht tegen van illustrator en visueel ontwerper Marly Verzijl. Ze presenteerde haar nieuwe website en ik zag de complimenten al weer binnenstromen. Dus ik hield mijn hart vast. Klaar om kritisch te zijn Natuurlijk werd ik geprikkeld door de reacties, zeker ook omdat er enkele vakgenoten tussen zaten en ik hoopte dat ze toch ook terecht kritisch zouden zijn. Dus helemaal klaar om kritisch te zijn bezocht ik Marly’s website. En ik zag dat er van alles totaal afwijkt van de adviezen die ik altijd geef. Ze verraste me. ENORM. Ze verraste me met haar website. ENORM. Ondanks dat de website niet aan “mijn” standaarden voldoet, is deze toch echt goed. En leg ik je graag uit waarom. Bekijk de video of lees de transcriptie (enigszins aangepast voor de leesbaarheid) onder de video. Website-review op video: marlyverzijl.nl Een website-review van mij met een andere uitkomst dan je zou mogen verwachten, zeker als je mij kent. Dit is de eerste keer dat ik een website-review op video doe. Helemaal live, een klein beetje voorbereid, maar dat is alleen maar door de homepagina in eerste instantie te bekijken. Normaliter zou ik zoiets ook echt alleen maar doen door echt live te kijken op een website, met niet al te veel voorbereiding, om op die manier een website ook echt te bekijken zoals een bezoeker dat doet. Zodat je een idee hebt hoe je websitebezoeker jouw website ziet en daarmee omgaat. Wat ik dit keer ga doen is de website bekijken van Marly Verzijl, zij is illustrator en visueel ontwerper. Die website verraste mij in positieve zin, wat voor mij eerlijk gezegd ook wel een gek iets is, maar dat zul je zo wel lezen. We gaan naar de website van Marly, kijk mee: Zoals je ziet, dit is dus de website van Marly Verzijl, zij is freelance illustrator en visueel ontwerper. Ik kwam haar tegen op Linkedin, waar ze haar nieuwe website presenteerde. Daarop kwamen wat positieve reacties, dus ik werd benieuwd. Meestal ben ik bij positieve reacties een beetje terughoudend, waarbij ik denk: “Is het wel zo goed?” Dus ik ben ook met die ogen gaan kijken. Freelance, zou je dat wel noemen? Een van de reacties die er na mij kwam op LinkedIn was “moet je nou wel zeggen dat je freelance illustrator en visueel ontwerper bent, maakt dat nog iets uit dat dat freelance is?” Terecht, en gelukkig zei Marly ook “misschien is dat wel helemaal niet zo nodig”. Dus dat is de eerste opmerking waar ze wat mee kan. Mijn oordeel over de website Normaliter -als je mij kent- ben ik heel kritisch en zou ik nu zeggen: hier zit er van alles wat er mis is. Want, ik heb een enorm beeldvullende graphic hier en wat staat er nou echt? Als ik heel eerlijk ben, in dit geval is het helemaal niet zo erg. Het is namelijk duidelijk wat ze doet: ze is illustrator en visueel ontwerper. Je weet wie ze is, het enige wat misschien nog iets beter zou kunnen is: heb je misschien nog een bepaalde doelgroep waarvoor je dat doet? Dat zou nog een aanscherping kunnen gebruiken. Maar wat het wel is: je ziet hier iets moois, je ziet gelijk wat Marly doet. Dat geeft gelijk een beeld en normaliter zeg ik, beeldvullend beeldmateriaal is niet zo best. Maar je ziet dat hier, door dat witte aan de linker- en de rechterkant, het gevoel ontstaat van “Hé, er zit nog wat onder”, dus de kans dat je gaat scrollen is vrij groot. Daar kom ik zo verder op terug, eerst even kijken naar het hoofdmenu. Het hoofdmenu: magertjes Over het hoofdmenu ben ik vaak ook heel kritisch en hier zou ik al zeggen: “‘Home’ is goed dat het erin staat, vind ik top.” Maar ‘Portfolio’… mwah. Wat zegt het? En verder ‘Over mij’ en ‘Contact’, het is wat magertjes. Meestal zeg ik dan ook: dat menu moet wat meer laten zien wie je bent en wat je doet. Waarom het menu nog best oké is Toch vind ik het in dit geval helemaal niet zo verkeerd. Zoals duidelijk is: Marly maakt illustraties, die maakt mooie dingen en het is logisch dat daar een portfolio voor is. En datzelfde geldt voor de 2 buttons. Normaliter moet een button opvallen, vind ik. In dit geval is het niet zo heel erg. Dit zijn allebei niet de meest belangrijke dingen, je moet niet gelijk heel commercieel worden op die homepagina, zeker in haar geval niet. ‘Bekijk portfolio’, ‘Contact opnemen’ is duidelijk en daar klik je wel op als je 1 van die 2 dingen wilt doen. En die 2 mogelijkheden zitten ook in het menu, maar dat is niet verkeerd. Laat mensen daar maar op meerdere plekken mee in aanraking komen. Dat is ook helemaal niet verkeerd. De homepagina ‘onder de vouw’ Scrol je naar beneden (dan kom je onder de vouw – aanvulling), krijg je dus een aantal dingen te zien. Ook hier weer, kom je eigenlijk op een aantal portfolio-items en […]