Waarom een website maken geen eitje is

Waarom een website maken geen eitje is

Een website maken is nog niet zo makkelijk. Dankzij CMS’en als WordPress en Joomla! lijkt het alsof iedereen een website kan maken. Maar is dat wel zo? En vooral: krijg je dan een website die echt doet wat die hoort te doen? Ontdek wat je zoal kunt met een open source CMS en wat bijvoorbeeld niet. Zelf website maken of website laten maken: maakt het verschil? Maakt het verschil of een webbouwer voor jou een website maakt in een open source CMS of dat je het zelf doet? Dat komt allebei aan de orde in dit artikel. Je ontdekt dat het zo makkelijk nog niet is om een website te maken. En vooral ook waarom. En daarmee krijg je natuurlijk ook weer inzichten in wat een goede website doet. Vroeger zat je vast aan je webbouwer Vooropgesteld: dankzij open source CMS’en heb je als klant meer mogelijkheden en vrijheid. Voordat Joomla! en WordPress er waren, zat je als onderneming nogal vast aan je webbouwer. Die bouwde vanaf nul een website voor je, helemaal in HTML en als je mazzel had, zat daar nog een achterkant achter waarmee je zelf pagina’s kon toevoegen. Die beheeromgeving was over het algemeen meer functioneel dan gebruiksvriendelijk, dus je was ook wel even bezig om een pagina te maken. Als je mazzel had… Dat was als je mazzel had. Het gebeurde vaak genoeg dat je wijzigingen of nieuwe pagina’s moest doorgeven aan je webbouwer, die het dan doorvoerde op je website. Als je pech had, kon je achteraan sluiten en duurde het dan ook nog even voor het online stond. Dankzij de open source CMS’en is dat niet meer nodig. Je hebt nu in ieder geval 3 belangrijke voordelen: Je bent niet meer afhankelijk van je webbouwer en stapt makkelijk over op een andere webbouwer als dat nodig is. Aanpassingen, nieuwe pagina’s en blogartikelen plaats je direct zelf in het CMS. Je hoeft geen webbouwer te vinden, je maakt net zo makkelijk zelf een website. Nou ja, net zo makkelijk… Zelf je website bouwen met een open source CMS En nu zijn er de open source CMS’en waarmee je zelf je website kunt maken. Helemaal top. Heb je geen webbouwer meer nodig. Toch? Nou, dat ligt er helemaal aan. Eerlijk gezegd denk ik dat nog geen 10% van de mensen die zelf een website bouwt er ook echt een geslaagde website van maakt. Daarmee doel ik niet op een website die er gelikt uitziet, maar op een website die: onderscheidend is SEO-technisch werkt ingericht is om van bezoekers klanten te maken Kortom: een website die jou omzet gaat opleveren. Enkel een leuk thema helpt jou niet In WordPress, Joomla! en andere open source CMS’en maak je vrij gemakkelijk zelf een website met een theme of template. Dat is een kant-en-klare opmaak waarbij je de kleurstelling nog kunt aanpassen en zelf je content toevoegt, waarna jouw website in een handomdraai klaar is. Nou ja handomdraai, als je weinig tot niks weet van websites bouwen, valt dat ook nog wel tegen. Uitzoeken, video’s bekijken en vooral vallen en opstaan Voordat je weet wat je nu helemaal moet doen en hoe je dat doet, ben je zo al een aantal uren verder. Eerst zoek je uit hoe je nu precies de hele installatie van je website doet en hoe je dan alles aanpast zoals jij het wilt hebben. Daar zijn natuurlijk vele video’s over, maar heb je dan direct de voor jou meest geschikte video? Verder ga je echt de nodige fouten maken. Wat niet erg is, maar ook dat kost tijd. En als doe-het-zelf websitebouwer weet je lang niet alles over wat er zoal nodig is voor een goede website. De ervaring van een doe-het-zelver In mijn beginjaren werkte ik regelmatig samen met Yukiko van Blad voor je mond. Zij is inmiddels met haar onderneming gestopt, maar haar eigen website is een mooi voorbeeld wat mij betreft. Zij heeft de website helemaal zelf gemaakt en dat zag er wat mij betreft heel netjes uit. Ik vroeg Yukiko naar haar ervaring, waarop ze onder andere zei: ik moest wel even uitzoeken welke plugins onmisbaar zijn, hoe het specifieke thema werkt, welk thema past bij de eisen. veel research en lezen Dat kostte haar al gauw meer dan 100 uur werk. Stel dat je een uurtarief van € 60 hebt, dan is dat dus meer dan € 6000 dat je indirect investeert. Als je die tijd hebt, is het die investering mogelijk waard. Als beginnend ondernemer met weinig budget is het een terechte overweging om zelf een website te maken. Als je al klanten hebt en in die tijd ook omzet kunt maken, is het de vraag wat verstandiger is: veel tijd steken in zelf een website maken of geld verdienen om dat (deels) te investeren in een website laten maken. Heb je met die 100+ uur een echt goede website? De vraag is natuurlijk of je met zo’n investering van 100+ uur een website hebt die echt voor jou en je onderneming gaat werken. Grote kans van niet. Want hoeveel kaas heb jij gegeten van websites? Wat weet jij over webstandaarden, websitestructuur, CSS? Dat bedoel ik. Een website laten maken door een professional dan? Gaat het dan beter wanneer je niet zelf je website maakt, maar dit aan een professional overlaat? Niet altijd helaas. Wanneer je het wilt uitbesteden, is het ook altijd nog uitkijken dat je de juiste partij of persoon vindt. Want ook onder de webbouwers zitten mensen die denken dat ze wel even een website kunnen maken omdat het met een open source CMS nu makkelijker is. Iemand die creatief is, is nog geen webbouwer Wat je veel ziet gebeuren is dat grafisch vormgevers en reclamebureaus zich ook opwerpen als webdesigners of webbureaus. Dat mag natuurlijk, maar ik zie daarbij wel dat veel van hen lijken te denken dat ze met hun creativiteit ook goede websites kunnen bouwen. Begrijp me niet verkeerd, er zijn er die dat kunnen. Toch zie ik er ook (te) veel die dat toch niet echt goed genoeg kunnen. En dan zit je als klant met een onbruikbare website. Te creatief werkt niet Het probleem met veel reclamebureaus is dat hun creativiteit gelijk een valkuil is. Als ze dan websites bouwen, gaan ze heel creatief te werk, wat de gebruiksvriendelijkheid in de weg zit. Ook hier geldt […]

7 dingen die jouw website best kan missen...

7 dingen die jouw website best kan missen…

Een website laten bouwen, of je website updaten, daar komt een hoop bij kijken. Meer dan je denkt. Er moet een ontwerp komen, teksten, afbeeldingen en natuurlijk is er de keuze wie de website mag maken en in welk CMS. Dat zijn de belangrijkste dingen, je komt er tijdens het traject echt meer tegen. Voorkom dan gelijk deze missers.  Allereerst: je hoeft geen mooie website Ja, je leest het goed. Je hoeft echt geen mooie website. Dat mag je iets minder letterlijk nemen dan het er staat, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je website werkt voor jouw potentiële klanten en daarmee voor jouw onderneming. Een professionele uitstraling is zeker van belang. Maar ik zie mensen ook te vaak opgaan in mooie designs die niet meer doen dan “mooi” zijn. Durf daarvan af te stappen. Ik zal je een voorbeeld geven. Minder mooi, wel effectiever Een voorbeeld uit eigen praktijk. Toen mijn website een opfrisbeurt kreeg, was de homepagina mooi. En op mijn verzoek is ‘ie uiteindelijk “minder mooi” gemaakt. Er stond namelijk een enorme blauwe headerbalk. Prachtig hoor, echt. Maar dat nam wel heel veel ruimte in beslag, minstens de helft van de homepagina. En daarmee drukte die balk alle relevante informatie naar beneden. Dan maar niet “mooi”. Wat kan jouw website echt wel missen? Goed, wat kan jouw website echt wel missen dan? Wees het gerust met me oneens en reageer met je onderbouwing :-) Dit mag van mij echt op vrijwel iedere website achterwege gelaten worden: Slider Achtergrondvideo Stockfoto’s Vage menu-items Schermvullend beeldmateriaal Veel tekst op de homepagina Onopvallende buttons 1: De slider (ja echt) Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat ik geen fan ben van sliders. Ik heb een advies geschreven voor een homepagina waar maar liefst 4 verschillende sliders op voorbij kwamen. Eén grote kermis aan bewegend beeld, nee dank je. Sliders gaan vaak te snel, wat je websitebezoeker nerveus maakt. En verwacht je nu echt dat veel mensen netjes gaan wachten tot alle afbeeldingen voorbijgekomen zijn? Maar enfin, dat had je vast al gelezen in ‘Sloop die slider en haal meer uit je website’, toch? 2. Achtergrondvideo: de nieuwe slider Prachtig, zo’n video die op de achtergrond speelt. Maar wat heeft je bezoeker eraan? Grote kans dat het lastig is om te begrijpen wat de video te maken heeft met wat jij te bieden hebt. En als dat wel duidelijk wordt, zorgt het voornamelijk voor afleiding terwijl het niks echt toevoegt. Behalve dat je websitebezoeker afgeleid wordt. Stel jezelf voordat je zoiets plaatst altijd de vraag: “wat heeft mijn bezoeker er nu écht aan?” 3. Stockfoto’s: we hebben ze allemaal wel een keer gezien Natuurlijk, het is lastig om genoeg eigen beeldmateriaal voorhanden te hebben. Maar die overduidelijke stockfoto’s kennen we onderhand wel. Dat geldt trouwens niet allen voor foto’s, maar voor alle stockbeeldmateriaal. Die witte 3D-poppen uit 2008 kennen we onderhand ook allemaal wel en zijn ook wel aardig achterhaald ondertussen. De belangrijkste reden om geen stockfoto’s te gebruiken is dat ze vaak overduidelijk dat zijn: stockfoto’s. Het komt niet authentiek en persoonlijk over. Er zijn uitzonderingen Er zijn zeker uitzonderingen. Als Hannie van Rhapsody Design op zoek gaat naar beeldmateriaal, weet ze zelfs in catalogi met stockbeeld prima geloofwaardige foto’s te vinden. Stockfoto’s die er niet uitzien als stockfoto’s dus. Ze zijn zeldzaam, of in ieder geval moeilijk te vinden. Mij lukt het niet makkelijk in ieder geval. Echt goede stockfoto’s zijn zeldzaam Vind ‘m maar: die foto die nog niemand gebruikt. Want als er goede stockfoto’s zijn, is de kans vrij groot dat iemand anders ze al gebruikt. Ook dat is een lastig punt bij het eventuele gebruik van stockbeeld: grote kans dat anderen dezelfde afbeelding gebruiken. 4. Onduidelijke menu-items Eerlijk gezegd snap ik echt niet dat er nog websitebouwers zijn die menu’s maken die zo nietszeggend zijn dat je er niet uit kunt opmaken wat de organisatie of het bedrijf doet. Juist met je hoofdmenu bied je direct duidelijkheid, zonde als je dat laat liggen. Daarom is het ook zonde om op de desktopversie van je website een hamburgermenu te gebruiken. Je hebt de ruimte, waarom benut je die niet? Eerder schreef ik al ‘Is het hoofdmenu van je website wel duidelijk?‘. 5. Schermvullend beeldmateriaal Binnenkomen op een website waarbij je gelijk een grote foto te zien krijgt met daarin eventueel een beetje tekst. Prachtig, snap ik. Maar zo zonde van de ruimte, zeker op een homepagina. Want het is kostbare ruimte waarin je je klant duidelijkheid moet bieden. Waar die enorme foto staat, kun je ook al laten zien wat je te bieden hebt. 6. (Te) veel tekst op je homepagina De homepagina van je website is er om je bezoeker zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden. Wie ben je of wat voor bedrijf heb je en wat heb ik aan jou? Ik zie de homepagina als de samenvatting van je website. Vergelijk het met de flaptekst van een boek. Wat in dit artikel over de flaptekst geschreven wordt, kun je ook toepassen op de tekst op je homepagina. In ieder geval de eerste alinea. Een quote: De tekst op de achterzijde van je boek is nog belangrijker dan de inhoud. Want een slechte flaptekst zorgt ervoor dat geen mens je boek openslaat of online gaat bekijken. Besteed daarom veel aandacht aan de flaptekst. Wanneer wij teksten voor websites leveren, schrijven we over het algemeen eerst de volledige webpagina’s en pas daarna de homepagina. Wanneer je je aanbod op je homepagina toont, zet je daar een korte samenvatting neer of een andere korte tekst om je bezoeker te verleiden naar de pagina te gaan. Wie gaat er nu een hele lap tekst lezen op een homepagina? Ga ook maar eens bij jezelf na: wil jij gelijk een lap tekst voor je neus als je naar de homepagina van een website gaat? Ga je zo’n lap tekst lezen? Kleine kans. Je wilt snel op je doel af. Is dit de partij die ik zoek en zo ja, waar vind ik dan dat product of die dienst waar ik echt naar op zoek ben? Help je bezoeker daarmee en leid hem of haar zo snel mogelijk naar de relevante pagina door snel te bieden wat hij of zij zoekt. 7. Onopvallende buttons: wil je echt niet dat je bezoeker klikt? Dit sluit wel aan […]

Webdesigner of webbouwer: wie bouwt de beste website voor jou?

Webdesigner, webbouwer: wie bouwt de beste website voor jou?

“Ik zoek een webdesigner, ken jij er nog een?” wordt mij nog weleens gevraagd. En ja, ik ken er wel wat. Maar eigenlijk heb je daar niet per se iets aan. De vraag is namelijk wat je precies zoekt in een webdesigner. Of liever: websitebouwer. Iemand die je website bouwt is namelijk niet altijd een designer. Daar ga ik graag verder op in. Niet iedere websitebouwer is geschikt voor jou Echt hoor, kies niet zomaar een partij die jou aanspreekt. Die prachtige websites heeft gebouwd voor anderen. Ga dieper, ontdek waar de kennis en kunde van jouw potentiële websitebouwer echt zit. Weet dus ook vooral wat je nodig hebt. Ik snap dat dat ook niet voor iedereen makkelijk en direct duidelijk is, dus help ik je hier graag verder. Weet wat je nodig hebt Je kunt uitgaan van 2 basisdoelen voor je website: Wat jouw doel is met de website; meestal is dat omzet genereren Wat het doel is van de bezoeker van je website; dat kan zijn informatie inwinnen, iets kopen en nog veel meer Het principe is tegenwoordig om uit te gaan van de tweede: het doel van je bezoeker. Als je het doel van je bezoeker dient, moet dat gunstig zijn voor onder andere de vindbaarheid van je website. Toch vind ik zelf ook dat je jouw eigen doel niet moet vergeten. Als je een bedrijf hebt, zul je toch omzet moeten draaien. Daar begint het mee. En als je jouw bezoeker helpt, ga je dat ook realiseren. Beide doelen moet je wat mij betreft dus ook helder hebben. Maak doelen en hoe je die bereikt inzichtelijk Jouw websitebezoekers komen meestal met verschillende doelen naar jouw website. Tenzij je een webshop hebt, is de kans klein dat mensen direct bij je kopen. Dus is informatie zeker voor veel bezoekers belangrijk. Breng in kaart welke verschillende behoeftes een websitebezoeker kan hebben bij jouw website en doe dat ook voor jouw eigen doelen. Ook jouw eigen doel kun je vaak opsplitsen in verschillende subdoelen. Een voorbeeld: Voorbeeld: Consultancy en trainingen Stel je verleent diensten in de vorm van consultancy en geeft daarnaast ook trainingen waarin je jouw kennis en ervaring deelt. Dan heb je een plan hoeveel uren consultancy je per jaar wilt verkopen en hoeveel trainingen je geeft en hoeveel die moeten opleveren. Dus is het zaak jouw doelen in kaart te brengen en daarbij te bedenken hoe die weer aansluiten op de doelen van jouw bezoekers. En hoe dat dan weer vorm krijgt op jouw website. Dit is belangrijk voor de keuze van degene die jouw website gaat bouwen. En let daarbij ook op wat voor type websitebouwer je in huis haalt. Welke websitebouwer kies je dan? Zelf onderscheid ik 3 belangrijke vaardigheden voor websitebouwers: Design: Er zijn webbouwers die prachtige websites bouwen, maar die technisch niet echt sterk zijn. Dat zijn vaak de webdesigners. Techniek: Dan zijn er de techneuten die een prima werkende en snel ladende site kunnen bouwen, maar die er niet uitziet. Even gechargeerd dan. Marketing: En dan zijn er webbouwers die weten hoe het zit met websites en marketing. Een website die dus ook geld gaat opleveren. Daar kan dan ook SEO bij horen. Een enkele keer kom je er eentje tegen die 2 van de 3 beheerst, webbouwers die alle 3 beheersen komen ook voor, maar zijn zeldzaam. Waarom heb je wát nodig? Jouw website moet zich terugverdienen. Meer dan. Toch? Dan heb je een website nodig die werkt. Op verschillende manieren. Wanneer en waarom zou je dan wát nodig hebben? We nemen het even door: Wat is het doel van design op jouw website? Een website mag er best een beetje leuk uitzien. En met “een beetje leuk” bedoel ik vooral dat je professionaliteit wilt uitstralen. Daar hoort goed design bij. Kijk alleen wel uit dat je niet alleen maar voor “mooi” kiest. Ik zie nog vaak dat webdesigners uitschieten met dingen die er mooi uitzien. Eerder schreef ik al ‘Overdrijf niet met design op je website‘ Daarnaast zie ik nog wel eens webdesigners die uitschieten in hun creativiteit. En ik houd van creativiteit hoor, laat je dat niet te veel afnemen. Maar het mag de logica en gebruiksvriendelijkheid van je website niet in de weg staan. Hieronder zie je nog een voorbeeld waarbij creativiteit de logica nogal in de weg kan zitten. Op de website van een makelaardij zie je in plaats van ‘Home’, dat we allemaal inmiddels kennen, ‘Thuis’ staan. Leuk bedacht, en ik ben zelfs enorm voorstander van zoveel mogelijk gebruik van Nederlandse woorden, maar je kunt er op de website van een makelaardij toch wel andere interpretaties aan hangen. Wat ook best lastig is voor veel webdesigners, is de balans tussen huisstijl en conversie op je website. Als je wilt dat bezoekers klanten worden (converteren), zul je wel moeten kiezen voor opvallende buttons. Alleen, veel webdesigners kiezen niet voor die banaan, omdat die afwijkt van de huisstijl. Zij maken liever een mooie button die past in het geheel. En dat levert bewezen minder klikken op… Kies zeker voor goed design van je website, een goede uitstraling schept vertrouwen en daardoor verkoop je makkelijker. Let er wel op dat design niet de boventoon gaat voeren en dat het design ondersteunend is aan de doelen: form follows function. Waarom techniek belangrijk is Een website moet werken. Dat is wat de techniek mogelijk maakt. Verder is techniek ook van belang voor het snel laden van je website. En dat is weer belangrijk voor een goede ervaring op jouw website, wat ook weer invloed heeft op conversies. Bedenk zelf maar hoe lang jij wacht tot een website geladen is. Oh en fouten op een website zijn ook niet prettig. En daar is die technische webbouwer dus ook weer handig in: die lost hij wel op hoor. Vergeet de marketing niet Conversie, omzet, het kwam al een paar keer voorbij. En hoe krijg je mensen naar jouw website zonder goede marketing? Natuurlijk denk je daar zelf over na, maar een webbouwer met marketingkennis denkt daarin ook met je mee. Deze zal koppelingen maken met een nieuwsbrief- of marketing automationsysteem, met je meedenken over het proces van aankopen, offerte-aanvragen, of wat er verder ook aan conversies op je website plaatsvinden. Verwacht dus ook lastige vragen van je webbouwer. Dit zijn trouwens maar een paar voorbeelden hè? Er kan zoveel meer aan […]

Jouw nieuwe website zoekmachinevriendelijk - en nu

Dus jouw nieuwe website is zoekmachinevriendelijk, en nu?

Wanneer je een nieuwe website laat bouwen, houd je het liefst ook gelijk rekening met SEO. Je wilt gevonden worden in Google, want uiteindelijk levert je dat klanten op. Dus kies je voor een webbouwer die belooft een zoekmachine-vriendelijke website te maken. Wat mag je dan verwachten? SEO-vriendelijk of zoekmachinevriendelijk, is er verschil? Je zult zowel ‘SEO-vriendelijk’ als ‘zoekmachinevriendelijk’ tegenkomen wanneer je eens bij wat webbouwers gaat koekeloeren online. Is er verschil? Wat mij betreft niet. Volgens mij bedoelen ze in beide gevallen dat je een website krijgt die geschikt is om te worden geïndexeerd door zoekmachines. En niet veel meer dan dat. Wacht even, doen ze dan geen SEO? Doen die webbouwers dan geen SEO voor je? In principe niet nee. In ieder geval niet zover dat ze jou kunnen garanderen dat je mooie posities in de zoekmachines krijgt. Natuurlijk maken ze er een technisch zo goed mogelijke website van. Verder zal de een daar nog iets meer SEO in gooien dan de ander, maar uiteindelijk is er echt alleen sprake van een ‘zoekmachinevriendelijke’ website. Ze noemen het ook wel eens ‘SEO-proof’. Whatever. Wat houdt een zoekmachinevriendelijke website dan in? Kijk, dit is waar het eigenlijk echt om gaat. Wat houdt een ‘zoekmachinevriendelijke website’ in? Als ik heel eerlijk ben niet heel veel. Want iedere website is in enige mate zoekmachinevriendelijk. Anders heb je er sowieso niet zoveel aan hè? Een website die niet in een zoekmachine kan verschijnen kun je net zo goed niet publiceren. Toch? Heel concreet dan Heel concreet betekent het eigenlijk dat je een website hebt die door een zoekmachine geïndexeerd kan worden. En als je webbouwer echt zijn best doet -en dat doen de meesten echt wel-, zal deze er wel meer aan doen dan alleen dat. Maar: de webbouwer is er voor de techniek en de vormgeving. Dan komen content en linkbuilding nog om de hoek, wie is daar verantwoordelijk voor? Met alleen een technisch goede website ben je er nog niet. Enkele aspecten waar de webbouwer rekening mee kan houden Om een beeld te schetsen, hier een aantal aspecten waar een beetje webbouwer wel rekening mee houdt om jouw website geïndexeerd te krijgen: Structuur: een logische structuur die zowel je bezoekers als de zoekmachine helpt met onder andere een duidelijke navigatie, gebruik van breadcrumbs en relevante interne links. Snelheid: beperken van overbodige code, plugins/addons, zware afbeeldingen en meer, zodat je website snel laadt. Crawlbaarheid: de zoekmachine moet wel alles op jouw website kunnen bekijken (crawlen), je webbouwer zorgt ervoor dat alle inhoud crawlbaar is en oude content geredirect wordt naar nieuwe, relevante content zodat je jouw zorgvuldig opgebouwde historische posities in de zoekmachines niet kwijtraakt. Google Search Console: voor het aanmelden van jouw website en de praktische informatie die je daar krijgt over prestaties van jouw website in Google. Daarmee legt je webbouwer in ieder geval de basis voor indexering in de zoekmachines. Extra’s voor jouw SEO Doet je webbouwer echt goed zijn/haar best, dan neemt deze ook de volgende zaken nog eens mee: Caching instellen: met caching haalt een browser sneller onderdelen van je webpagina op, als het goed is ingesteld. Koppeling met Google tools: zowel Google Mijn Bedrijf, Google Analytics als Google Search Console zijn relevante tools om je vindbaarheid te helpen verbeteren. Extra’s als structured data: structured data helpen een zoekmachine te begrijpen wat er precies op een webpagina staat. Het is niet heel hard te maken dat direct van invloed is op je SEO, maar het is wel van belang voor de weergave van speciale details in de zoekmachine. Dit helpt je nog een stuk verder in je missie om goed gevonden te worden in de zoekmachines. Van echt SEO cq. optimaliseren van je website is dan alleen nog geen sprake. Je hoeft van je webbouwer geen volledige inzet op SEO te verwachten Een webbouwer doet waar deze goed in is: websites bouwen. De een is daarbij vooral technisch goed onderlegd, een ander meer een vormgever (dus eigenlijk webdesigner) en weer een ander goed in marketingtechnisch goede websites. En in een zeldzaam geval combineert een webbouwer 2 of zelfs alle 3 facetten. Een webbouwer die daarbij ook nog eens goed is in SEO is al helemaal een zeldzame topper. Maar eigenlijk hoef je ook geen volledige inzet op SEO te verwachten van je webbouwer. SEO is een specialisme SEO is een specialisme, net als websites bouwen dat is. En ja, er zijn mensen die beide kunnen. Soms kunnen ze beide zelfs heel goed. Maar je hoeft het niet per se te verwachten van een webbouwer. Net zoals niet iedere bakker ook goed is in patisserie, maar er wel bakkers zijn die zowel goed brood bakken als lekker gebak maken. Het is geen vanzelfsprekendheid. Daarom zijn er bakkers en banketbakkers. En webbouwers en SEO-specialisten. De basis zal meestal wel in orde zijn Ik vertrouw er wel op dat bij het allergrootste deel van de webbouwers de basis voor SEO in orde zal zijn. En toch zullen er ook webbouwers zijn die wel zeggen zoekmachinevriendelijke websites te maken, maar dat toch niet (goed genoeg) doen. Soms is dat onbewust omdat ze denken het te weten, maar het toch niet goed genoeg weten. En dat kan ook wel eens zijn omdat ze het meer als verkooppraatje gebruiken dan het echt kunnen. Aan jou om te achterhalen hoe het zit. Hoe weet je nu of je goed zit? Je wilt natuurlijk wel weten of je een goede partij gevonden hebt. Of deze echt -op zijn minst- een goede basis voor zoekmachine-optimalisatie legt. Hoe kom je daar dan achter? Zoals altijd als je ergens achter wilt komen: vragen. Vraag: wat ze precies bedoelen met een zoekmachinevriendelijke website hoe zij dat specifiek doen; of ze voorbeelden hebben van eerdere websites en hun posities in Google En blijf doorvragen tot je zelf overtuigd bent of ze het waarmaken. Of niet. De antwoorden die je sowieso wilt horen Als je echt alles hierboven hebt gelezen, weet je wel welke antwoorden je moet krijgen. Op de vraag hoe ze voor die zoekmachinevriendelijke website zorgen zul je op zijn minst enkele van deze antwoorden moeten krijgen: Zoekmachinevriendelijke URL’s Structuur van de website Technische basis met onder andere juiste resolutie van afbeeldingen, inrichting van caching en Google Search Console Aanmaken van sitemap en eventuele redirects Let ook altijd op de vragen die de webbouwer zelf stelt. Bijvoorbeeld of je zelf al […]

Iedereen bouwt nu zijn eigen website in WordPress. Of toch niet?

Iedereen bouwt nu zijn eigen website in WordPress. Of toch niet?

Iedereen kan een website bouwen. Zeker met WordPress. En ook iedereen kan teksten schrijven. Tuinieren. Bedenk zelf iets. In dit artikel lees je waarom een WordPress website bouwen zo makkelijk nog niet is. Want er is veel mogelijk, en het is betaalbaar. Tenminste, zo lijkt het. Maar niet alles is wat het lijkt. Een website bouwen met WordPress: iedereen kan het Heel simpel gezegd kan iedereen wel een website bouwen met WordPress: Je schaft een domeinnaam aan Je kiest een hostingprovider en een hostingpakket Je installeert WordPress Je kiest een theme Je vult het theme Klaar! Zo kan iedereen het. Of je daarmee het gewenste resultaat haalt is een tweede. Zonder goede voorbereiding sla je met je website sowieso de plank mis. Maar er zijn meer redenen waarom je jouw WordPress website beter door een professional kunt laten bouwen. Het voordeel van een goede professionele webbouwer Wanneer je een goede professionele webbouwer inschakelt, voegt deze waarde toe door zijn (of haar) kennis en kunde, niet alleen op het gebied van WordPress zelf. Wat een goede professional doet, is jou helpen bij een groot aantal relevante elementen van jouw website: Plugins Techniek Vormgeving Marketing Installeren van Google Search Console, Google Analytics en meer We lopen ze zo even door per onderdeel, maar eerst even dit: ik schrijf hierboven expliciet ‘een goede professionele webbouwer’. Want ook tussen de professionele webbouwers zitten grote verschillen. De ene professionele webbouwer is de andere niet Ik kom regelmatig websites tegen die door professionele webbouwers gebouwd zijn, die op belangrijke punten de plank misslaan. Websites waarbij design belangrijker is dan functionaliteit. Websites die niet uitstralen wat deze moeten uitstralen. Of websites waarbij de webbouwer de klant niet goed adviseert om bijvoorbeeld doodlopende straten te voorkomen. Bespaar niet op je website Ik begrijp heel goed dat je als startende ondernemer op je centen moet letten. Maar ik weet ook dat een niet goed opgezette website geld kost en een website waarin op de juiste manier tijd en geld in is geïnvesteerd zijn geld terugverdient. Dus bouw je je website dan zelf? Zelf bouwen in WordPress? Reken op minimaal 100 uur werk Als je de tijd hebt om alles zelf uit te zoeken, moet je dat zeker doen. Reken er wel op dat je dan echt minimaal 100 uur nodig hebt om zowel de basis van een goede website te kennen als alle meer technische aspecten te beheersen. Persoonlijk begin ik er in ieder geval niet meer aan om zelf iets te bouwen. Het is niet mijn vak en ik heb geen zin om er tijd in te steken om dat allemaal te leren. Ieder zijn specialisme, en ik de mijne. Een goede professional helpt je met plugins Een goede WordPress professional kent de plugins die je nodig hebt. En raadt je ook af om bepaalde plugins te gebruiken. In de meeste gevallen vertraagt een plugin je website. Zo weinig mogelijk plugins gebruiken dus, terwijl er juist zulke leuke en handige plugins zijn. Dat is precies de valkuil wanneer je zelf je site bouwt: dan installeer je (te) veel plugins en maak je jouw website traag. Bij een goede WordPress-specialist zal je dat niet gebeuren. Een professionele webbouwer zorgt voor de juiste techniek Als je WordPress gebruikt, hoef je toch niet aan techniek te denken? Dat doet WordPress toch al? Neen. Niks van dat. Er komt namelijk meer kijken bij techniek dan alleen je CMS. De hiervoor genoemde plugins bijvoorbeeld, maar ook zaken als hosting en CSS en JavaScript zijn specialistische zaken waar een professionele webbouwer kennis van heeft. Een beetje webbouwer weet wat goede vormgeving doet Heb je een goede webbouwer te pakken, dan weet die op welke manier vormgeving ingezet moet worden. Niet “mooi omdat het mooi is”, maar een ontwerp dat vooral functioneel is. Dat mag mooi zijn, zolang het maar niet zorgt voor onduidelijkheid bij jouw websitebezoeker. Soms kan je webbouwer de vormgeving zelf prima uitvoeren, soms komt daar een externe vormgever bij. Een webbouwer die weet hoe het werkt, zal je vertellen waarom bepaalde keuzes qua vormgeving gemaakt worden. Soms weet een webbouwer ook meer over marketing en conversie Ze zijn zeldzaam, maar ze zijn er: webbouwers met een commerciële marketingtechnische insteek. Webbouwers die weten dat een website moet converteren en hoe dat werkt. Die zijn wel goud. Want je website moet toch iets opleveren? Sterker nog: zichzelf terugverdienen ook. De juiste buttons op de juiste plek, een stuk SEO, teksten op de juiste plek… Marketing en conversie zijn super relevant en de echt goede webbouwers hebben daar op zijn minst basiskennis van. De beste webbouwer installeert GA, GSC en GMB De wattes? Ja sorry hoor, ik kon niet alles voluit schrijven in de koptekst. Dus: De beste webbouwer installeert: Google Analytics (GA) Google Search Console (GSC) Google Mijn Bedrijf (GMB) Deze gratis diensten van Google zijn alle drie relevant voor jouw website. Google Mijn Bedrijf voor het verifiëren van jouw bedrijf en bedrijfsgegevens. Google Analytics geeft je statistieken over je bezoekers. Google Search Console helpt je jouw website technisch te onderhouden. Een goede webbouwer zorgt ervoor dat dit allemaal aangemaakt is en gekoppeld wordt aan jouw website. Kun je dat niet zelf in WordPress? Ja, je kunt het zelf in WordPress. Er zijn plugins voor, maar iedere plugin is een risico qua veiligheid en vertraging van jouw website. Of je moet technischer zijn en in PHP kunnen werken. Haak je al af? Ik eerlijk gezegd ook. Daarom besteed ik dat dus uit. En het heeft echt de voorkeur om GA en GSC in PHP te plaatsen in plaats van daar een plugin voor te gebruiken. Afijn, zelf bouwen in WordPress kan, maar… Natuurlijk kun je zelf aan de slag met WordPress. Daar komt alleen wel wat meer bij kijken dan domeinnaam en hosting regelen, WordPress installeren, theme kiezen en vullen. Een echt effectieve website zit technisch en grafisch goed in elkaar. En daar komt jarenlange kennis bij kijken. Je kunt veel van die kennis zelf opdoen, maar dat gaat je dus echt veel, heel veel tijd kosten. Als je die tijd hebt, prima. Maar reken er wel op dat die kennis niet zo compleet is als van een ervaren webbouwer. Child theme: voor een echt eigen identiteit Als je jouw WordPress website een echt eigen identiteit wilt geven, is een child theme belangrijk. Dat kun je ook zelf uitvogelen, maar vraagt wel weer […]

7 punten waar een goede webbouwer aan moet voldoen

Zo. Een knuppel in het hoenderhok. Maar het moet echt een keer. Hoeveel ervaring iemand ook heeft als webbouwer en hoe goedkoop of duur hij of zij ook is, veel webbouwers leveren niet wat ze echt zouden moeten leveren. In dit artikel krijg je alle punten waar een webbouwer wat mij betreft op afgerekend hoort te worden. 1. Website mobielvriendelijk opleveren We leven in het mobiele tijdperk. Vrijwel iedereen die een smartphone heeft, gebruikt die om te googelen en te internetten. En voor sociale media, waar ook een link naar jouw website voorbij kan komen. Grote kans dus dat veel bezoekers via mobiel op je website komen. Je website moet dan ook goed werken op een mobiele telefoon. Jouw website hoort mobielvriendelijk te zijn Iedere nieuwe website hoort nu gewoon mobielvriendelijk te zijn. Een webbouwer die dat niet standaard voor je doet, loopt hopeloos achter of is verre van netjes, wanneer hij voor een mobielvriendelijke website een meerprijs vraagt. Een webbouwer die geen mobielvriendelijke website meer oplevert, dat kan gewoon niet meer. 2. Standaard opleveren met HTTPS Net als mobielvriendelijkheid is een beveiligde verbinding met een SSL-certificaat tegenwoordig noodzaak. Ook hier geldt weer: wanneer jouw webbouwer dit niet standaard oplevert, loopt deze hopeloos achter. Je webbouwer kan het niet meer maken je website nog gewoon in HTTP op te leveren. Zelfs vragen of je HTTP of HTTPS wilt, zou niet meer moeten. Standaard HTTPS is een vereiste. 3. Gebruiksvriendelijkheid boven design Je wilt een mooie website. Mooi is alleen persoonlijk en niet per se wat jouw websitebezoeker wil. Die wil namelijk een website die werkt. Een website die gebruiksvriendelijk is. Toeters en bellen kun je mooi vinden, maar zorgen vaak voor afleiding, waardoor je bezoeker zijn taak moeilijk zijn taak kan uitvoeren. Mooi is niet altijd duidelijk Duidelijkheid is alles. Met een “mooie” website bereik je dat vaak niet. Grote headerfoto’s, bewegende achtervideo’s, het voegt vaak niks toe en maakt het er niet duidelijker op. Een simpel, clean design is effectiever als je wilt dat je bezoekers klanten worden. Design is dus dienend aan de gebruiksvriendelijkheid. 4. Niet alles van jou aannemen Natuurlijk, jij hebt zo je ideeën over je website. En je hebt je wensen. MAAR: wat weet jij over wat werkelijk werkt voor jouw websitebezoeker en wat dus jouw bedrijf omzet oplevert? Niet alles, dat durf ik wel te stellen. Een goede webbouwer raadt jou dus zaken af en raadt jou zaken aan. Aanraden én afraden van bepaalde zaken Een goede webbouwer weet te onderbouwen waarom je bepaalde dingen wel of juist niet moet doen op je website. En “omdat het mooi is” is geen onderbouwing (zie ook punt 3 :-) ). 6. Domeinnaam op jouw naam Jouw bedrijf, jouw website, dus ook jouw domeinnaam. Je domeinnaam hoort dus ook echt op jouw naam te staan. Als er hommeles is met je website, kan een ander dan niet met je domeinnaam aan de haal. Staat jouw website nog niet op jouw naam, regel dat dan nu. Je checkt de tenaamstelling van je domeinnaam op SIDN.nl. 7. Google Search Console en Google Analytics Om te meten hoeveel bezoekers je naar je website krijgt en welke pagina’s ze bezoeken, gebruik je Google Analytics (GA). Wil je weten hoe Google jouw website ziet en of er fouten in je website zitten, is er Google Search Console (GSC). Een beetje webbouwer maakt die aan en koppelt die aan jouw website. Eigendom GSC en GA op jouw naam Net als je domeinnaam zijn ook de data over je website en het websitebezoek natuurlijk van jou. Daarom hoort je websitebouwer ook te zorgen dat jij de eigenaar bent van Google Search Console en Google Analytics. Niet enkel beheerder, maar echt volledig eigenaar van het account. Het gebeurt helaas nog vaak dat zowel het aanmaken en koppelen van GA en GSC, als de overdracht van het eigendom niet gebeurt… EXTRA: Niet alles zelf (willen) doen Een beetje professional weet wat hij (of zij) kan. En vooral ook wat hij niet kan. Je moet ook niet alles willen kunnen. Een goede webbouwer zal dan ook zaken uitbesteden. Eerlijk aangeven dat hij/zij bepaalde dingen niet beheerst en daar een ander voor inschakelen of je aanraden daar iemand anders voor te zoeken. Voldoet jouw webbouwer aan deze criteria? Heb je nog andere punten waar een webbouwer volgens jou aan moet voldoen? Deel jouw eisen aan en ervaringen met webbouwers in een reactie.

Waarom spaties in je bestandsnaam uit den boze zijn

Waarom spaties in je bestandsnaam uit den boze zijn

Gastblog door Kim Pittoors van Nethit Ik zie nog te vaak websites waarop afbeeldingen staan waarvan de bestandsnaam een spatie of zelfs meerdere spaties bevat. Gebruik jij op je site ook wel eens afbeeldingen met spaties in de bestandsnaam? Dat kan je eigenlijk beter niet doen. Ik leg je graag uit waarom. Afbeeldingen die je op je website plaatst hebben ook een URL Elke pagina en elk bestand op het internet heeft een uniek webadres, dit webadres noemt men in vakjargon een URL. Het woord URL is een afkorting van de term Uniform Resource Locator. Afbeeldingen die je op je website plaatst hebben ook een URL en zijn dus onderworpen aan exact dezelfde regels als de URL’s van de pagina’s op je website. Toen Tim Berners Lee in december 1994 een memo maakte waarin hij de internet standaarden voor URL’s beschreef, was hij heel duidelijk over dit onderwerp: “The space character is unsafe because significant spaces may disappear and insignificant spaces may be introduced when URLs are transcribed or typeset or subjected to the treatment of word-processing programs.” Bron: http://www.ietf.org/rfc/rfc1738.txt Deze regel is dus al bijna even oud als het internet zelf. De voornaamste historische reden om geen spaties te gebruiken is het feit dat elk systeem (besturingssysteem, browser, programma, CMS, programmeertaal enz.) op een andere manier met spaties omgaat. Spatiegebruik in Windows Voor Windows systemen zijn spaties normaal geen probleem, maar tóch kan ook spatiegebruik op een Windows server problemen opleveren. Spatiegebruik op Unix klonen Besturingssystemen als Linux en iOS zijn UNIX clonen en hanteren andere regels dan Windows. Deze zijn gebaseerd op het alleroudste besturingssysteem dat er bestaat, genaamd UNIX. Ten eerste zijn deze systemen hoofdlettergevoelig en ten tweede dienen spaties er op een bepaalde manier behandeld te worden om geen problemen te veroorzaken. Doet men dat niet, dan kan spatiegebruik dus allerlei problemen opleveren. Die problemen zijn gelukkig wel oplosbaar door iets in de code te wijzigen van het systeem waarin het probleem zich voordoet. Hoe dit exact werkt bij besturingssystemen of in computerprogramma’s kan ik je helaas niet uitleggen, dat is niet mijn vakgebied. Maar het gaat nu even over websites en veruit de meest websites zijn gemaakt in de scripting-taal PHP. En daar kan ik je wel wat over vertellen. Spatiegebruik in de code van PHP websites zoals WordPress, Joomla en Drupal In PHP – één van de meest gebruikte scripting-talen om sites mee te bouwen – heb je bijvoorbeeld de functie URLencode tot je beschikking om problemen met spaties te vermijden. Zo maak je je systeem fout-tolerant en dat is natuurlijk een goede zaak. Maar dat neemt niet weg dat je dus technisch gesproken een fout maakt door URL’s met spaties erin te gebruiken. Spaties gebruiken in je URL’s is eigenlijk verkeerd Je mag in URL’s eigenlijk helemaal geen spaties gebruiken en ook speciale leestekens zijn uit den boze. Als je zeker wilt zijn dat je het goed doet, dan gebruik je enkel de letters a tot z, de cijfers 0 tot 9 en het koppelteken (-) om spatie’s mee te vervangen in URL’s. Underscores gebruik je trouwens beter niet als een vervanging van de spatie volgens Google. Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik geen hoofdletters in je URL’s Om verwarring te voorkomen raad ik je eveneens aan om gewoon géén hoofdletters te gebruiken in je URL’s. Vooral niet als je website zich op een Windows server bevindt. Als je toch hoofdletters gebruikt moet je opletten dat je de correcte schrijfwijze hanteert in de code van je site. Want als je ooit gaat verhuizen naar een Linux Server en die schrijfwijze klopt niet, dan vindt die Linux server je afbeeldingen en bestanden niet terug. Levert spatiegebruik vandaag de dag nog problemen op dan? Je zou denken dat de meeste grote bedrijven hun systemen al lang fout-tolerant gemaakt hebben wat betreft dit soort pietluttige zaken. Maar soms is dat ook niet zo. Het is bijvoorbeeld al een tijdje bekend dat spatiegebruik in de code van email-templates problemen kan opleveren in Gmail. Gmail vervangt de spaties in de code door plustekens, in plaats van ze de ‘encoderen’ zoals men zou verwachten. En daardoor kunnen afbeeldingen onvindbaar worden waardoor je boodschap deels verloren gaat. Of erger nog; de kortingsbon die je verstuurde is simpelweg niet zichtbaar voor de ontvanger. Moet je je nu schamen voor je gewetenloze spatiegebruik? Nee, het kan de besten gebeuren. Zelfs bij Google zijn er blijkbaar werknemers die lak hebben aan Tim Berners Lee en zijn regels, zo leert een blik in de broncode van een aankondiging op de Google Webmaster Central Blog. Niet doen dus Het is dus echt beter om geen spaties te gebruiken. Ik denk dat elke programmeur en websitemaker ter wereld dat zal beamen. Het feit dat veel systemen fout-tolerant zijn wil niet zeggen dat het gebruiken van spaties een goed idee is. Technisch gesproken is het gewoon fout en het kan ook vandaag de dag nog problemen opleveren zoals je hebt kunnen lezen. Gebruik koppeltekens in je bestandsnamen, zodat alle woorden wel apart van elkaar worden gezien door een zoekmachine. Domeinnamen bevatten bij voorkeur zo weinig mogelijk koppeltekens, maar in de slug of permalink (het gedeelte van de URL achter de domeinnaam) ziet Google wel graag de woorden apart van elkaar. Hield jij je hier al aan of kwam je hier al eens mee in de problemen? Deel je ervaringen en oplossingen, zo leert een ander er ook van. Uiteraard kun je hieronder ook je vragen kwijt.  

Straalt jouw website professionaliteit uit?

Als je een (nieuwe) website wilt, heb je veel keuzes: ga je hem zelf maken of laat je ‘m bouwen? Welk CMS kies je? Schrijf je zelf de teksten of huur je een tekstschrijver in? En hoe moet de vormgeving zijn? Allemaal factoren die een rol spelen in de professionaliteit die jouw website uitstraalt. Wat is een professionele uitstraling? Tja, wanneer is een website professioneel? Op detailniveau zullen de meningen zeker verschillen. Globaal zijn er enkele factoren die zorgen voor een professionele uitstraling. Of niet natuurlijk… Goede vormgeving is zeker van belang Goede vormgeving is natuurlijk belangrijk voor de eerste indruk. En die eerste indruk is zonder meer een belangrijke factor in de beslissing of iemand op je website blijft of niet. Welke keuzes maak je in het design? Verouderd design stoot af Zeg nou zelf, wanneer jij op een website komt met een design dat eruitziet alsof die 15 jaar geleden is gemaakt, blijf je dan op die website? Misschien dat je uit nieuwsgierigheid nog wat rondsnuffelt, maar deze site neem je al snel minder serieus dan een website met een mooi, modern design. Maar pas op: modern of mooi is niet de enige factor.   Mooi is niet de enige factor Een mooi design dat van deze tijd is, is zeker van belang, maar niet de enige factor. Ga in het design beslist niet voorbij aan de functionaliteit. Een enorme headerfoto of een achtergrondvideo lijkt misschien wel mooi, maar welk doel dient het en is jouw bezoeker daarmee geholpen? Mooi levert niet altijd tevreden bezoekers en dus klanten op. Stockfoto’s hoeven er niet als stockfoto’s uit te zien Zeker wanneer je net begint met je bedrijf, heb je zelf nog niet echt genoeg eigen beeldmateriaal. Dat snap ik. Dus val je terug op stockfoto’s. Geen punt, wat mij betreft. Zorg er alleen wel voor dat ze er niet overduidelijk als stockfoto uitzien. Te mooie mensen Clichébeeldmateriaal Tijdgebonden stockbeeldmateriaal Te mooie mensen Oké, mooi is een kwestie van smaak. Maar je begrijpt vast wel waar ik op doel: een knappe man in pak, de verkoper met een stralend witte glimlach, de telefoniste die je lachend aankijkt… We zien ze allemaal regelmatig op websites terugkomen en geloven toch echt niet meer dat die mensen echt bij het bedrijf van deze website horen. Niet doen dus. Cliché beeldmateriaal Een hand die schijnbaar een soort touchscreen aanraakt, waardoor er beeld verschijnt. Een toetsenbord waarbij letters een bepaald woord vormen door rode toetsen; ook al te vaak gezien op verschillende websites. Niet origineel, niet onderscheidend, ook niet doen dus. Tijdgebonden stock beeldmateriaal Van die geinige witte poppetjes met een enorm grote rond hoofd, die heb je ook wel eens gezien toch? Iets te vaak misschien. En ze doen ook niet echt heel actueel meer aan, ze zijn inmiddels verouderd. Denk goed na of het beeldmateriaal dat je gebruikt niet teveel tijdgebonden is. Of je moet het elke paar jaar weer allemaal willen gaan vervangen. Ik zou het niet doen. Geen tijdgebonden stockbeeld dus. Ben je duidelijk genoeg voor je websitebezoeker? Dit moet geen verrassing meer voor je zijn. Je websitebezoeker wil zo snel mogelijk duidelijkheid. Is het direct duidelijk wat je te bieden hebt? Help je jouw bezoeker snel genoeg door antwoord te geven op zijn belangrijkste vragen? Ook je teksten geven een eerste indruk Je teksten lekker zelf schrijven? Ik snap dat je dat overweegt, want: dat scheelt in de kosten zo zijn de teksten precies in jouw stijl jij weet als beste wat jouw bedrijf te bieden heeft Toch? Wat nou als een heuse copywriter (commerciële tekstschrijver) de teksten schrijft en: – zorgt voor betere vindbaarheid door kennis van SEO? – zorgt voor meer omzet door teksten te schrijven die aanzetten tot actie? – zorgt voor teksten die jouw bezoeker meer aanspreken? – weet hoe een goede webtekst geschreven wordt? – jouw bedrijf en aanbod neerzet zodat het de klanten aanspreekt? is die copywriter zijn geld dan waard? En dan hebben we het nog niet gehad over de tijd die het jou bespaart. Tijd die jij kunt steken in doen wat jij goed kan en waarschijnlijk ook nog leuker vindt dan teksten schrijven. Die teksten maken jouw website direct een stuk professioneler en aantrekkelijker voor jouw doelgroep. Andersom kosten matige teksten -al dan niet met taalfouten- jou omzet. Professionaliteit en betrouwbaarheid vormen een factor Google Google wil zoveel mogelijk betrouwbare website in de zoekresultatenpagina’s tonen. Daarom testen zeg regelmatig met panels of bepaalde websites betrouwbaar zijn. Dat panel beantwoordt vragen als: Zou jij hier persoonlijke gegevens achterlaten? Zou jij hier je creditcard gegevens achterlaten? Zit er een echt bedrijf achter deze website? De exacte vragen kennen we overigens niet. Zoals zoveel zaken rond om Google blijven die geheim. Toch kunnen we met redelijke zekerheid stellen dat dit soort vragen gebruikt wordt voor de beoordeling van de betrouwbaarheid jou website. Een professionele uitstraling draagt daar uiteraard fors aan bij. De kennis uit het panel vertaald naar jouw website De kennis die uit het panel komt, gebruikt de zoekmachine weer om andere websites te beoordelen. Factoren die als negatief worden beschouwd, zijn dus ook negatief voor jouw website. Dat de keuze voor het beeldmateriaal, het ontwerp en de teksten daarin een rol spelen, moge duidelijk zijn. Zet nu de stap naar een professionelere uitstraling voor jouw website Loop nu jouw website na en bepaal zelf waar jij een professionaliseringsslag op kunt maken. Schroom niet om daar anderen bij in te schakelen. Vraag liefst zelfs mensen die jij niet kent om hun ongezouten mening over jouw website. Hoe krijg je de beste feedback van een ander? Hoe zorg je er nu voor dat je feedback krijgt die jou werkelijk gaat helpen om je website te verbeteren? Dat begint met concrete vragen stellen en duidelijk vragen om een ongezouten mening. Concrete vragen stellen Wanneer je anderen om feedback vraagt, bepaal dan zelf eerst welke punten jij het belangrijkst vindt. Vraag concreet om feedback op deze punten. Door deze in een vraag te formuleren, krijg je vrijwel automatisch de antwoorden waar jij naar op zoek bent. Samengevat de belangrijkste punten: Design Beeldmateriaal Tekst Je weet nu waar je op moet letten bij deze onderdelen. Bekijk ze kritisch of laat ze kritisch bekijken en pak dan alle punten op waarmee je als jouw website gaat verbeteren. Heb je aanvullingen, opmerkingen of vragen? […]

DTG maakt websites voor ondernemers: goed gevonden of zijn er nog adertjes onder het gras?

Een website van DTG/Youvia: goed voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 promootte het toenmalige DTG -tegenwoordig Youvia- hun websites met ondernemers die een website bij hen hebben afgenomen. Mooie verhalen van schoenhersteller Mo over zijn posities in Google en fysiotherapeut Hans over hun door DTG gemaakte websites. Maar zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken. Plotseling heten ze Youvia Toen ik dit stuk schreef, ging het over websites van DTG. En zoals je hieronder zult zien, verandert daarin heel vaak iets. Dat is dus ook zomaar met de naam het geval. In april 2020 heet het bedrijf ineens Youvia. Ik heb nog even gezocht en kan nergens iets terugvinden over deze naamsverandering naar Youvia. Waarom zouden ze stilletjes de naam veranderd hebben? Waarom is deze gelegenheid niet gebruikt om juist eens flink uit te pakken en publiciteit te creëren? Zou het vanwege het coronavirus zijn? Goed, het moment dat ik ontdekte dat Youvia er is, zaten we middenin de pandemie van het coronavirus. Zou dat de reden zijn waarom we nog niks over de naamswijziging hebben meegekregen? Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Een moment voor publiciteit laat niet altijd op zich wachten. DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers Voor wie de geschiedenis van DTG niet kent: DTG staat voor “De TelefoonGids”. Je kent dit bedrijf omdat ze jarenlang een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat lieten vallen. Door internet nam de markt voor gedrukte gidsen af en in 2008 nam De Telefoongids concurrent Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, al bleek uit onderzoek van RTL Nieuws in 2012 dat destijds al 80% van de mensen die de gids ontving, deze niet gebruikt. Kort gezegd zijn er 3 aanleidingen voor DTG, zoals de uitgever sinds 2012 heet, om in te zetten op online marketing: Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids Afname van daadwerkelijk gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen. Steeds meer mensen geven aan geen behoefte te hebben aan een fysieke gids, dus de oplage neemt af. Resultaat: minder inkomsten, want er kan minder gevraagd worden voor betaalde vermeldingen. Uit het eerder genoemde onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat degenen die de gids nog wel ontvangen, deze ook nauwelijks gebruiken. En het moge duidelijk zijn dat je vaak sneller uit bent door even te googelen op een bedrijf of dienst waarnaar je op zoek bent. Eerst een online of papieren telefoongids of bedrijvengids opzoeken. Nieuwe focus op online marketing Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan de particulieren verdienden ze niets. Onder het mom: we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich met websites voor ondernemers. Met tv-spots met daarin schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans, heeft DTG zich gepositioneerd als websitebouwer voor ondernemers. Van AdWords naar websites voor ondernemers Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals AdWords, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers“. Maar wat mag je verwachten van een website van DTG? Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”? Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wacht even: “Schoenherstellers”? Wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Dus ben ik gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:   Je ziet heel duidelijk: “schoenmaker amsterdam” is relevanter. Allereerst omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. Maar niet in het minst omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat mag ook wel blijken uit de automatische suggesties in Google: Overigens wordt Mo prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie). Ook op “schoenmaker amsterdam” wordt Mo goed gevonden. Wel jammer dat voor de laatste zoekterm geldt dat DTG niet liever een klant bovenaan ziet dan haar eigen website ;-) Mijn bezwaren tegen de websites van Youvia Oké, vanaf hier lopen DTG en Youvia wat door elkaar. Dat heeft te maken met het moment waarop de informatie actueel is. Wanneer het informatie uit 2020 of later is, lees je de naam Youvia. Alle oorspronkelijke teksten gaan (nog) over DTG. Op zich nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niet veel van zeggen. Maar ik heb zo mijn bezwaren. Wat je wat mij betreft móet weten als ondernemer, is dat wat DTG niet zegt over hun websites. Of wat je op de website moet ontdekken: Lijkt goedkoop, is het niet Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze inmiddels op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekent opstartkosten van € 799  899* waarvoor je een website van 3 pagina’s krijgt. Je zit in ieder geval een jaar aan ze vast, wat 12 x € 29 = € 348 aan kosten bovenop de ‘opstartkosten’ oplevert. Dit betekent dat je  € 1147 1247* betaalt voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, wil je er meer, dan betaal je dus ook meer. En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website: CMS Zoekmachineoptimalisatie Responsive webdesign e-mailadres(sen) Contactformulier Online rapportages (Google Analytics) Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte: Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel. *Na de publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met […]