Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Vroeger was alles beter. Toen kon je namelijk zelf helemaal gratis zoektermenonderzoek doen met Googles Zoekwoordplanner. Daar kleefden toen al wel wat nadelen aan, maar het was gratis en het werkte. Nu is goed zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner echt definitief dood. Ik leg precies uit waarom. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 10 augustus 2017 en is geüpdatet op 4 februari 2021- De nadelen van de Google Ads Zoekwoordplanner Het begon in augustus 2016 toen Google een wijziging doorvoerde in de Google Adwords Zoekwoordplanner (tegenwoordig Google Ads) die enorme impact heeft. Niet alleen voor SEO, maar ook voor online adverteerders (SEA). Dit zijn de belangrijkste nadelen aan de Zoekwoordplanner: Er zijn geen historische data voor het zoekvolume Het zoekvolume is geen exact zoekvolume Het zoekvolume wordt in ‘containers’ gezet Meervoud en enkelvoud op één hoop Alleen data als je adverteert? Zoekvolume enkel gerelateerd aan Ads? Naast deze nadelen, vind je hier ook tips hoe hier nu mee om te gaan bij je zoektermenonderzoek. 1. Geen historische data voor het zoekvolume Allereerst is het goed om te weten wat we bedoelen met zoekvolume. Het zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, zoals dat door Google in de Zoekwoordplanner wordt opgegeven. Deze zoekvolumes zijn gebaseerd op gegevens over de afgelopen 12 maanden. Ze zijn dus vooral actueel en bieden geen historisch overzicht. Een historisch overzicht zou handig zijn Dat je maar tot 12 maanden terug kunt kijken in de Zoekwoordplanner is onhandig. Je kunt namelijk niet echt trends zien. Wordt er bijvoorbeeld steeds meer naar een bepaalde zoekterm gezocht of juist minder? Dat kun je niet opmaken uit de data in de Zoekwoordplanner. Nu kun je dit wel weer uit Google Trends halen, waarbij je zelfs op regionaal niveau kunt inzoomen. Dan is het wel goed om te weten hoe je Google Trends gebruikt, omdat ook daar haken en ogen aan zitten. Historische data moet je zelf bijhouden Omdat je met de Zoekwoordplanner maar 12 maanden terug kunt qua gegevens, moet je dus zelf actief de historische data van je zoektermen bijhouden. Mijn advies is dus om zelf bij te houden hoe vaak er op jouw zoektermen gezocht wordt. Zo kun je zien of er juist steeds vaker of steeds minder naar een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Waarom historische data? Niet iedereen staat er bij stil, maar bijvoorbeeld een zoekterm die relatief nieuw is, zal nog een laag zoekvolume hebben. Wat als het gaat om een merk of product dat langzaamaan populairder wordt? Dan wil je wel weten hoe die groei in populariteit eruit ziet. Die groei zie je wel op korte termijn, dus populariteit van een onderwerp dankzij bijvoorbeeld een film of een andere actualiteit zal je niet ontgaan. Toch zijn ook de veranderingen op de langere termijn interessant. Daarnaast verandert er natuurlijk ook wat door onverwachte ontwikkelingen, zoals het coronavirus, waardoor er sinds begin 2020 bijzonder veel meer op ‘corona’ gezocht wordt dan daarvoor. En de zoekintentie achter die zoekopdracht is ook veranderd, zoals je vast wel kunt bedenken. 2. Het zoekvolume is geen exact volume Zoals je vast wel snapt doe ik zeer regelmatig zoektermenonderzoek en daarin zie ik veel verschillende cijfers voorbijkomen. Van enorme zoekvolumes die ik niet zou verwachten tot zoekvolumes die veel lager zijn dan je verwacht. Hoe weet je of die volumes betrouwbaar zijn? Benader data daarom altijd kritisch, zie het als een indicatie en weet waar je naar zit te kijken. Benader data altijd kritisch Data die je krijgt van partijen die je niet of nauwelijks kent, moet je uiteraard altijd kritisch benaderen. Met andere woorden: neem ze altijd met een korreltje zout. Dat geldt zeker ook voor de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner. Deze zijn beslist niet 100% accuraat, sterker nog: die kunnen zelfs enorm afwijken van de werkelijke cijfers. ik leg je uit hoe dit zit. Hoe hoger het volume, hoe hoger de mogelijke afwijking Bij lage zoekvolumes is de afwijking in absolute zin niet zo groot. Wordt er bijvoorbeeld gemiddeld zes keer per maand op een bepaalde term gezocht, dan is het zoekvolume 10. Dat is in absolute zin geen enorme afwijking, maar procentueel wel. Bij een zoekvolume van 100 of 120 is er natuurlijk procentueel een veel kleinere afwijking. Toch wordt dat bij hogere volumes weer een heel ander verhaal. Hogere zoekvolumes: nog meer afwijking De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn geen exacte getallen, ze zijn overduidelijk afgerond. Dat blijkt al uit het feit dat alles enkel in tientallen wordt weergegeven. Maar er is meer aan de hand, zelfs echt afronden is niet aan de orde, er is sprake van volumes in “containers “. En dat is nu waar de crux zit. NB Deze zoekvolumes in tientallen en honderdtallen krijg je niet altijd te zien, daarover meer onder ‘Alleen data als je adverteert?’ 3. Zoekvolumes in containers De zoekvolumes worden in de Zoekwoordplanner dus in een soort ‘containers’ geplaatst. De containers gaan bij lage volumes omhoog in stappen van 10. Dus het zoekvolume begint bij 0, gaat daarna volgt 10, en dan door naar 30, 40 en 50. Vanaf 50 gaat het zoekvolume met stappen van 20 omhoog en vanaf 90 met stappen van 30. En zo door volgens dit stramien. Krijg je ‘m door? Het verschil kan enorm zijn Wat blijkt nu; bij de echt hoge zoekvolumes zijn de verschillen tussen de boven- en ondergrens enorm. Hierdoor kan het zijn dat het verschil tussen het werkelijke zoekvolume en het zoekvolume in de Zoekwoordplanner met duizenden tot zelfs tienduizenden verschillen. De helden van Moz zochten het uit en kwamen tot een enorm verschil bij de hogere zoekvolumes. Zo heeft de container van 201.000 “onder” zich de container van 165.000 en “boven” zich de container van 246.000. Dat is een marge van ruim 80.000. Is het nu 186.000 of 224.000? De vraag is dan: als een zoekterm in de container van 201.000 valt, is het zoekvolume dan misschien 186.000 of 224.000? Want dat bevindt zich heel veilig gesteld eigenlijk in het gebied tussen 165.000 en 246.000. Een marge van bijna 40.000 dus. Dat is niet mis. Als je dat in potentiële omzet omrekent, is dat verschil enorm. 4. Meervoud en enkelvoud (en varianten) op één hoop Nog zoiets: sinds medio 2016 zijn varianten -zoals enkelvoud en meervoud- op één hoop gegooid in de Zoekwoordplanner. En dat is niet altijd handig. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeeld uit een zoektermenonderzoek dat een klant […]

Wat is de waarde van een domeinnaam of website?

Wat is de waarde van een domeinnaam of website?

Of je nu een domeinnaam wilt kopen, aangeboden krijgt of zelf wilt verkopen, je krijgt ongetwijfeld te maken met de vraag: “Wat is deze domeinnaam waard?” Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen: vrijwel altijd minder dan je denkt. We zijn kennelijk geneigd om meer waarde toe te kennen aan een domeinnaam dan realistisch is. Tijd om eens alles op een rijtje te zetten zodat je op de juiste manier kunt vaststellen wat een domeinnaam waard is. En als daar een bestaande website bij zit, is dat nog een extra factor. Nemen we ook mee. Wat kost een domeinnaam? Een domeinnaam kost alles tussen 1 en honderden of zelfs duizenden euro’s. Het ligt er namelijk aan waar je welke domeinnaam wilt of kunt aanschaffen. Een domeinnaam die gewoon vrij is, kost bij een registrar van € 1,- tot enkele tientjes. Die € 1,- is vaak een aanbieding als lokkertje en betaal je dan voor het eerste jaar, waarna je bij verlenging meer betaalt, meestal zo’n euro of 7 tot 10 per jaar. En dit geldt vooral voor .nl-domeinnamen, de meeste andere TLD’s zijn vaak duurder. Honderden of zelfs duizenden euro’s: vaak bij handelaren Je las dat het kan oplopen tot duizenden euro’s, dat is vooral bij handelaren. En die zijn er in vele soorten en maten. Daarom lopen de prijzen daar ook enorm uiteen tussen de verschillende aanbieders. Er zijn er die domeinnamen opkopen omdat ze denken die ooit voor een mooie prijs te verkopen, omdat het zo’n “mooie” domeinnaam is. Zo wilde ik voor Optimus Online de domeinnaam optimus.nl wel hebben. Handig voor kortere e-mailadressen: nathan@optimus.nl is toch net iets makkelijker dan nathan@optimusonline.nl, zeker als je het moet typen. Alleen ga ik geen duizenden euro’s betalen voor die domeinnaam, zoveel is dat domein echt niet waard. Kopen of huren (ja echt) En zo zijn er vele handelaren die domeinnamen hebben (op)gekocht met het idee ze door te verkopen. Begrijpelijk, al is de vraag of je ze uiteindelijk verkoopt. Er is een grote handelaar die veel heel korte domeinnamen van slechts enkele letters heeft. Dat kan natuurlijk prettig zijn omdat je dan de afkorting van je bedrijfsnaam of organisatie gebruikt. IMU doet dat bijvoorbeeld. Het is dan ook makkelijker imu.nl in te typen dan internetmarketingunie.nl. En de verkoper met die korte domeinnamen verhuurt de domeinnamen ook. Niet goedkoop kan ik je zeggen, daarnaast is het niet handig om te huren omdat het dus nooit van jou is en wat als er dan een koper komt die een goed bod op de domeinnaam doet? Pro tip: bedenk bij een naam ook hoe een afkorting uitpakt. Zo heb ik bewust niet iets als Online Marketing Apeldoorn gekozen, omdat de afkorting OMA voor iedereen andere associaties zal geven. ;-) Wat het kost vs. wat het waard is Laten we ook even kijken naar wat het kost versus wat het waard is. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Je kunt een domeinnaam op het oog hebben waar je een flinke prijs voor moet betalen, omdat iemand deze domeinnaam in bezit heeft en te koop aanbiedt. Dat kan die domeinnaam waard zijn, maar het kan ook dat die juist minder waard is. Is een domeinnaam gewoon vrij beschikbaar op de markt, dan kan een domeinnaam zelf minder kosten dan die waard is. Die ene goede domeinnaam kan voor jou best enkele tientjes of zelfs meer waard zijn, toch? De waarde is meestal puur een emotionele waarde Waar veel handelaren op gokken is dat je een domeinnaam zo graag wilt hebben dat je er een flink bedrag voor over hebt. Dat is dus puur een emotionele waarde. Waarom zou optimus.nl duizenden euro’s waard zijn, alleen omdat het zo’n korte en makkelijk te onthouden domeinnaam is? Jammer joh. Echt niet dus. Verderop krijg je alle toelichting waarom deze domeinnaam echt hooguit € 300,- waard is. Tenzij je dus uit eigen overwegingen vindt dat het meer is. Rationeel gezien is dat namelijk niet zo. Dat leg ik je zo uit. Eerst even de punten waarom een domein wat waard kan zijn. Zou jij een van bovenstaande domeinnamen kopen voor deze prijs? Dit zijn dan nog de koopjes ook. Wel wat waard: een domein met autoriteit De waarde van een domeinnaam die autoriteit heeft opgebouwd kan wel hoger liggen dan enkele euro’s of zelfs tientjes. En met autoriteit doel ik natuurlijk op backlinks die naar het domein verwijzen. Daarmee scoor je makkelijker hoog in Google, omdat backlinks nu eenmaal een belangrijke factor zijn. En die pak je dan alvast mee omdat het domein die al heeft. Maar: dan moeten de backlinks wel relevant zijn aan het onderwerp van de website die jij op dat domein zet. Links van gezondheid-gerelateerde websites passen niet bij een website voor een kledingwebshop. Dus als jouw kledingwebshop Dit Is Het heet en ditishet.nl eerder een blog over gezondheid was, gaan de backlinks veel minder voor je doen dan wanneer daar webshop-gerelateerde links naartoe liggen. Backlinks maken een domein dus wel meer waard, maar daarbij geldt dat deze links: Gerelateerd aan het onderwerp van jouw (nieuwe) website moeten zijn, of in ieder geval niet totaal ongerelateerd moeten zijn Van websites met enige autoriteit afkomstig moeten zijn Liefst ook wel een aardig aantal zijn Daar komt ook nog bij dat er een aardige kans is dat de links naar een domein waar al lange tijd geen website op stond al in waarde zijn afgenomen. Als Google ziet dat die links lange tijd een foutmelding teruggeven, zoals bijvoorbeeld een 404-error, kan het zomaar zijn dat ze al die links op een gegeven moment gewoon negeren. En dat je er met je nieuwe website niks aan hebt. Inclusief website: niet per se meer Maakt een bestaande website een domeinnaam nog meer waard? Niet per se. Ook hier geldt net als bij de backlinks dat het qua onderwerp moet overeenkomen. Daarnaast kan het zijn dat de website totaal niet past bij de uitstraling die jij nodig hebt, waardoor je alsnog een compleet nieuwe website nodig hebt. Of: de website is in HTML gebouwd waardoor jij zelf de content niet kunt aanpassen het CMS waarin de website is gebouwd is een CMS van een websitebouwer, waardoor je daar weer van afhankelijk bent de website heeft jarenlang geen (goed) onderhoud gehad en is dus niet echt in goede staat Er is nog meer te bedenken, […]

Website laten maken door studenten ... of toch liever niet?

Website laten maken door studenten, of toch liever niet?

Je wilt een website laten maken, maar hebt weinig budget. Dan kun je een website laten bouwen door studenten. Of je neefje, buurjongen of iemand anders die je kent die ook weleens een website bouwt. Scheelt je een bak geld. Denk je. Sta je er wel bij stil dat een website die niet goed in elkaar zit uiteindelijk veel meer geld kost? Wat kost het nu als je een website door een student, je handige neefje of buurjongen laat maken? -Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 18 juni 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 21 januari 2021- Reden: het kost weinig of niks Je website laten maken door studenten kost meestal weinig. Misschien maakt je handige buurjongen of neefje de website zelfs wel gratis voor je. Heel begrijpelijk dat je hier als startende ondernemer of ondernemer met weinig of geen budget dan gebruik van maakt. Goedkoop, dus je loopt weinig risico. Maar is dat echt zo? Bedenk je goed dat een slechte website je geld kost. Op meerdere manieren. Weeg dus goed je voor- en nadelen af voor je eraan begint. De voordelen als studenten je website maken Eerst wat voordelen van je website laten maken door studenten (of handige buurjongen, neefje of kennis). Dat is kort en krachtig, je kunt het zelf ook vast bedenken: Het kost je weinig of zelfs geen geld  en als het je neefje of buurjongen is, gun je hem hiermee een leuke opdracht. Leuk om wat ervaring op te doen en een portfolio op te bouwen. Voor mij houdt het dan wel op met voordelen, meer kan ik er eigenlijk niet noemen. Als we het dan over de nadelen gaan hebben … De nadelen van deze keuze Het kan lekker goedkoop lijken en geen risico opleveren, toch kleven er echt meer nadelen dan voordelen aan de keuze om je website door studenten (een neefje of je buurjongen) te laten maken. We nemen ze natuurlijk even door, dit zijn ze: Omdat je weinig of niks betaalt, heb je weinig te eisen Deze (vaak) hobbyist is niet altijd up to date met de nieuwste ontwikkelingen Als het niet zijn vak is, welke garanties en service mag je dan verwachten? Weet de student hoe je een website inzet voor je marketing en hoe je die opzet voor conversie? Kun je later nog wel terugvallen op de diensten van degene die jouw website heeft gemaakt? Je kunt geen eisen stellen  Vooral als een bekende van je gratis een website voor je maakt kun je niet echt eisen stellen. Je bent afhankelijk van de beschikbaarheid en de kennis van deze bekende. Vaak doet zo iemand dit in zijn of haar vrije tijd en ben jij dus volledig afhankelijk van beschikbaarheid van die vrije tijd. Een professionele websitebouwer heeft fulltime de tijd voor jouw project en daarom kun je afspraken maken over wanneer je website af zal zijn. Ook andere zaken, zoals backups en updates in verband met beveiliging, spreek je met een professional goed af, wat bij een hobbyist minder goed vastgelegd wordt. Allemaal relevante zaken die goed geregeld moeten zijn voor een professionele website. De nieuwste ontwikkelingen Je handige neefje of buurjongen kan misschien wel een leuke website voor je bouwen, maar voldoet die aan de eisen die er worden gesteld in de huidige tijd? Of sterker: voldoet deze aan de eisen die op korte termijn te verwachten vallen? Een professional is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en vaak ook van toekomstig te verwachten ontwikkelingen. Zeker op het gebied van trends in webdesign, maar ook zoekmachine-optimalisatie zal een professional beter op de hoogte zijn. Zo zie ik dat er sinds 2015 nog steeds websites gemaakt worden die niet mobielvriendelijk zijn. Technisch zijn er ook veel zaken om rekening mee te houden. Zo ontdekte ik dat juist ‘Het handige neefje’ hun HTTPS-verbinding niet op orde had: En de studenten van ‘Website laten maken door studenten’ hebben zelfs niet eens een TLS-certificaat (wat we ten onrechte nog steeds een SSL-certificaat noemen) geïnstalleerd op hun website … Garanties en service Een professionele websitebouwer heeft algemene voorwaarden; afspraken die vastgelegd worden en andere zekerheden voor de oplevering van je website. Een professionele webbouwer heeft er zelf baat bij om een zo sterk mogelijke website op te leveren. Dus zal die ook na oplevering service verlenen en je een onderhoudscontract of andere ondersteuning aanbieden. Denk hierbij ook aan het maken van back-ups en het waar nodig updaten van gebruikte software, om hacks en ander kwaadaardige acties te voorkomen. Kortom: je kunt op ze terugvallen. Wat weten studenten van marketing en conversie? Een website is meer dan een ontwerp, wat content en een stuk techniek. Zeker voor een bedrijf is een website essentieel voor marketing en verkoop. Daarbij komt kennis kijken van marketing en hoe je dat toepast op een website, denk hierbij aan: consumentenpsychologie voor een ontwerp en indeling waarmee bezoekers (sneller) klanten worden het integreren van tools voor marketing automation zoals mails via ActiveCampaign, Mailchimp of MailPoet Dit zijn relevante zaken die ervoor zorgen dat je (meer) omzet uit je website haalt. Anders gezegd: als degene die jouw website maakt hier niet voldoende van weet, kost het jou omzet. Daarmee is die kennelijk goedkope website ineens duur geworden. Zo kost je website je eigenlijk meer geld Bedenk jezelf maar eens wat het je kost als je iedere maand 1 of zelfs meer klanten misloopt. Daar loop je dus een grote kans op wanneer studenten zonder deze kennis jouw website maken.  Je website kost je zo alsnog meer dan je eraan uitgeeft, namelijk door misgelopen inkomsten. Kun je terugvallen op je handige neefje? Als laatste dan: kun je terugvallen op je neefje (of de student)? In het gunstigste geval gaat hij verder in het vakgebied en is het antwoord “ja”. Maar de kans is groter dat hij uiteindelijk wat anders gaat doen en daarna geen tijd meer heeft om problemen met je website op te lossen. Een voorbeeld uit de praktijk komt van een relatie van mij toen ik accountmanager was. Hij had letterlijk zijn website laten bouwen door zijn neefje. Maar nu er grote wijzigingen moeten worden aangebracht, geeft het neefje (inmiddels “neef”) niet thuis. En dan heb je een website die niet meer voldoet. Aan jouw eisen, aan de eisen van deze tijd, aan de verwachtingen van je klanten. Over prijzen dan: is het […]

Zo herken je een slechte webdesigner (of websitebouwer).

Zo herken je een slechte webdesigner (of websitebouwer)

Regelmatig verbaas ik me over de nieuwe websites die webdesigners en webbouwers nog durven op te leveren. Wat ik tegenkom helpt hun klanten totaal niet, zozeer dat ik me weleens afvraag of het onkunde of oplichterij is. Wat ik in ieder geval weet is dat het hun klanten omzet kost (of in ieder geval weinig omzet gaat opleveren) en het ze uiteindelijk nog meer geld gaat kosten. Goedkoop is duurkoop? Helaas niet altijd. – Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 mei 2015 en grondig herzien en opnieuw gepubliceerd op 14 januari 2021 – Goedkoop is duurkoop? Zou je denken … Wat er zoal misgaat komt zo, eerst waarom het niet per se ‘Goedkoop is duurkoop’ is. Het is namelijk beslist niet zo dat de websites die veel kosten ook per definitie goed zijn. Of dat goedkope websites per se slecht zijn. Er zijn websites waar duizenden of zelfs tienduizenden euro’s aan uitgegeven zijn die echt matig tot slecht zijn. En natuurlijk ook goedkope websites, die door mensen worden gebouwd die gewoon geen webprofessional zijn en dus geen kennis hebben van de vereisten van een goede website. Prijs zegt niet alles Let wel: ik wil ook niet zeggen dat die laatste categorie dan ook altijd slechte websites levert. Daarnaast is het dus ook niet zo dat goedkoop altijd slecht is, maar duur is dus ook niet altijd goed. Het is gewoon echt een kwestie van opletten wie je inschakelt en of die de kennis in huis heeft die voor jouw nieuwe website belangrijk is. Slechte websites en hoe ik ze ontdek Veel ondernemers en bedrijven presenteren op sociale media vol trots hun nieuwe website. En dan is het leuk om complimenten te krijgen, maar aan alleen complimenten over je nieuwe website heb je niks. Sterker nog: vaak zie ik mensen complimenten geven over de ‘mooie website’ en zie ik dat het toch echt een stuk beter kan. LinkedIn werkt zelfs zo dat ik die nieuwe websites ontdek doordat mensen uit mijn netwerk erop reageren. Het algoritme van LinkedIn zorgt er namelijk voor dat likes en reacties van mensen uit je netwerk zo’n bericht weer bij jou in je nieuwsoverzicht laten zien. En dan word ik natuurlijk nieuwsgierig. Dit is wat ik dan onder andere tegenkom: Nieuwe websites die niet mobielvriendelijk zijn Zelfs na 2015, toen ik dit artikel schreef (in 2021 is het geüpdatet), kwam ik nog websites tegen die niet mobielvriendelijk zijn. Dan zijn de ondernemers of webdesigners trots op die nieuwe website. Dan kijk ik even. En als ik dan dit zie, krijg ik tranen in mijn ogen: Serieus, welke zichzelf serieus nemende websitebouwer levert nog een website af die niet goed werkt op mobiel? Wie haalt het in zijn hoofd om zijn klanten niet op zijn minst (ten strengste!) te adviseren om te kiezen voor responsive of adaptive webdesign? Afserveren die gasten Oké, dat is behoorlijk recht voor zijn raap. Maar ik vind wel dat dit echt niet kan. ECHT. NIET. KAN. Ja, zo erg dat ik het nog een keer herhaal. Wanneer je als websitebouwer je vak serieus neemt, ben je op de hoogte van de ontwikkelingen en pas je deze in ieder geval bij nieuwe websites toe. Dat geldt met name voor een onmisbaar onderdeel als mobielvriendelijk webdesign. Wie dat nu niet doet, beledigt zijn klanten en zijn eigen vakgebied. Want zeg nou zelf, in 2015 kon dit al niet meer: Het gaat om je klanten helpen Je klant een responsive website verkopen is geen verkooppraatje, het is geen marketing-onzin. Het gaat om je klanten helpen door ze een goed advies te geven. En ja, ik weet dat er klanten zijn die met hun eigenwijze kop alsnog wat anders willen. Of die moeilijk doen omdat het anders te veel geld kost. Een goede webbouwer weet dat hij zijn klant helpt door een mobielvriendelijke website te bouwen. En vooral: dat hij de bezoeker en (potentiële) klant van zijn klant helpt. Dat is het enige wat hij duidelijk hoeft te maken. En dat is verre van een verkooppraatje. Dat is gewoon goed adviseren. Er is meer dan dat Mobielvriendelijkheid is een, maar er is meer. Veel meer eigenlijk, meer dan ik in 1 artikel kwijt kan zonder dat het veeeeeeel te lang wordt. Dus maak ik even een overzicht met de wat mij betreft belangrijkste punten die echt niet meer kunnen. Wat echt niet meer kan Wat echt niet meer kan bij nieuwe websites: Niet-mobielvriendelijke websites: mensen gebruiken steeds meer hun smartphone om websites mee te bezoeken, al dan niet door links op sociale media. Geen HTTPS: je hoort je website gewoon altijd via een beveiligde verbinding te laten lopen. Met HTTPS dus. Overduidelijke stockfoto’s: hier kan toch ook niemand het mee oneens zijn? Die Amerikaans aandoende mensen met Prodent-lach en te glad uiterlijk komen niet betrouwbaar over. Voorbeelden te over. Helaas. Die vreselijke 3D-poppetjes: als je wilt dat je website retro is, mag je ze gewoon gebruiken hoor. Maar die 3D-mannetjes met pen, vergrootglas of wat dan ook, die kunnen gewoon niet meer. Net zo onwenselijk als stockfoto’s. Sliders: moet ik nog uitleggen dat sliders niet werken? Google properties niet overdragen: Google Analytics en Google Search Console horen bij jouw website. En jouw website en de data die daarbij horen zijn van jou en jouw bedrijf. Dus jij hoort eigenaar te zijn van deze properties. Focus op design boven gebruikersgemak: klinkt misschien gek, maar te vaak zie ik websites waarbij design voorop lijkt te hebben gestaan. Bijvoorbeeld met “leuke nieuwe gimmicks” of designelementen die nou niet echt functioneel zijn voor de bezoeker. En daarmee dus het gebruikersgemak in de weg staan, omdat “mooi” of misschien wel een soort ego belangrijker waren dan nadenken over hoe je de bezoeker echt helpt. Natuurlijk mag een website er mooi en vooral professioneel uitzien. En natuurlijk zijn er redenen waarom je bepaalde dingen (wél) doet. Als je er een goede onderbouwing voor hebt is dat helemaal prima wat mij betreft. En dan vooral een onderbouwing hoe het behulpzaam is voor je bezoeker natuurlijk :-) Is het bewust of zelfs oplichterij? In het oorspronkelijke artikel was ik nogal stellig dat ik het oplichterij vond wat sommige webdesigners deden. Nu kun je stellen dat je opgelicht bent als een webdesigner achteraf niet zo kundig blijkt als jij verwachtte, maar dan is dat meer vanuit onkunde dan bewuste oplichterij. Toch zijn er ook vast wel […]

Wat is Google Trends en hoe werkt het?

Je hebt vast wel eens gehoord van Google Trends. Misschien is het je zelfs aangeraden om te gebruiken voor je zoektermenonderzoek. Een interessante keuze, vooral omdat je wel eens flink kan worden misleid door de data in de tool. Je kan er zeker interessante informatie uit halen, als je maar weet wat Google Trends nu echt is en doet en hoe het werkt. Ik help je voorkomen dat je hiermee de mist in gaat. Wat is Google Trends? Google Trends is een gratis tool van Google waarmee je interessante data over zoekgedrag over bepaalde zoektermen in Google kunt achterhalen. Dit gaat behoorlijk ver qua details, op 1 ding na: zoekvolume. En daar kan je enorm mee de mist in gaan. Als je enkel naar de grafieken en cijfers kijkt, kan je nog wel eens behoorlijk misleid worden. Het is namelijk een tool die de trends echt vergelijkt en geen absolute cijfers geeft. Daarover straks meer, eerst is het goed om te weten wat je zoal kan met Google Trends. Hoe werkt Google Trends? Google Trends is zoals aangegeven een tool die het aantal zoekopdrachten voor een zoekterm vergelijkt. En: het gaat dus ook om trends, dus welke beweging zit er in het zoekgedrag? Dat is heel handig voor je strategie. Niet alleen voor je SEO-strategie, ook voor je gehele marketingstrategie. Je kan namelijk op basis van trends gedurende het jaar bepalen wanneer je welke onderwerpen inplant in je marketing, zowel online als offline. Inkopen en verkopen van producten voor je webshop of winkel Voor webshops of winkels is het handig om te weten wanneer er naar specifieke producten gezocht wordt. Wanneer gaan mensen zich oriënteren op een bepaald product en wanneer heb je dus voorraad nodig? Zo kun je tijdig inkopen om niet ‘nee’ te hoeven verkopen.  In bovenstaande voorbeeld voor de zoekopdracht ‘voortent’ zie je dat er ieder jaar een piek is vanaf mei/juni en dat de trend in 2020 piekt. Door de situatie rondom het coronavirus zullen meer mensen erop uit trekken met de caravan en dus een voortent willen. Als verkoper van kampeerartikelen kon je via Google Trends de piek waarschijnlijk zien aankomen. Je ziet ook dat vooral in Zeeland, Drenthe en Friesland veel gezocht wordt op ‘voortent’. Zo kun je bijvoorbeeld bij een Google Ads-campagne specifiek targeten op die provincies. Van breed tot specifiek; geografisch en tijdlijn Je kunt veel kanten op om voor jou interessante data op te halen in Google Trends. Zo kun je zowel geografisch als gedurende de tijd zien hoe er op specifieke zoektermen gezocht wordt.  Geografisch kun je specificeren op: Wereldwijd Land Regio/provincie Plaats Qua tijd kun je ook zo specifiek of juist breed gaan. Zo kun je zelfs specificeren op: Afgelopen uur Afgelopen 4 uur Afgelopen dag of afgelopen x dagen Afgelopen jaar  Afgelopen 5 jaar 2004 tot heden Aangepaste periode Je ziet het, er vallen veel data uit te halen die juist specifiek interessant zijn voor jouw bedrijf. Of dat nu is voor SEO, online advertenties of zelfs je offline marketing of zelfs inkoop. Ontdek gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten Naast behoorlijk gedetailleerde informatie over je zoekterm, krijg je ook wat voor een zoektermenonderzoek relevant en wat mij betreft zelfs noodzakelijk is: suggesties. Focus op alleen je zelfgekozen zoektermen zorgt voor een te beperkte reikwijdte, je mist dan zoektermen die jouw doelgroep ook gebruikt. Een zoektermenonderzoek doe je voor een zo compleet mogelijk overzicht aan zoektermen waar jouw website op gevonden moet worden, niet om dat te beperken tot wat jij zelf bedacht hebt. Dus is het zaak om meer munitie te krijgen. En die krijg je in Google Trends. Breed: gerelateerde onderwerpen Je krijgt bij de zoekterm die je invoert suggesties op basis van onderwerp: gerelateerde onderwerpen. Daarmee kun je dus meer richting ander product- of dienstenaanbod. Of je krijgt zo onderwerpen voor blogs of artikelen. En dat zijn dan onderwerpen, die ga je dan natuurlijk verder onderzoeken op specifieke zoektermen of zoekopdrachten. Specifieker: gerelateerde zoekopdrachten Voor je opgegeven zoekterm krijg je ook gerelateerde zoekopdrachten in Google Trends. Daarbij ligt standaard de focus op zoekopdrachten die een stijgende lijn hebben. Er staat dan ook bij of het een ‘snelle stijger’ is of  zelfs dat die met een bepaald percentage gestegen is. Heb je gelijk weer wat suggesties voor je zoektermen, die je weer verder kunt onderzoeken. Handig toch? Je ziet of de belangstelling toeneemt of afneemt Google Trends is heel handig om te zien of de belangstelling voor een bepaald onderwerp dan wel een bepaalde zoekopdracht toeneemt of afneemt. Of redelijk stabiel blijft en eventueel nog oplevingen heeft in seizoenen of wat dan ook. En dat kan ook breed, dus gedurende een aantal jaren, of juist weer heel specifiek, tot realtime; de afgelopen 7 dagen tot 4 uur geleden. Dat laatste is vooral voor heel actuele onderwerpen handig.  Google Trends voor actuele onderwerpen Wil je bijvoorbeeld een artikel schrijven over iets in je vakgebied dat actueel is, maar al wel een paar dagen speelt, kun je zien of de belangstelling nog groeit of alweer afneemt. In het laatste geval heeft het weinig zin om er zelf nog over te schrijven. Zo bespaar je jezelf de tijd en moeite, terwijl je juist nog wel snel kan profiteren van de actualiteit als de interesse nog groeit of op zijn minst even groot is. Let wel: als je in een heel krappe niche zit, kan het zijn dat er wel weinig zoekvolume op zit en je geen data krijgt. Nadelen aan Google Trends: suggesties en indexgetal  Er kleven ook nadelen aan Google Trends. Allereerst is er het nadeel dat je niet altijd (goede) suggesties krijgt. Stel dat jouw zoekterm niet zo populair blijkt, dan krijg je ook geen gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten. Gelukkig zijn daar nog diverse andere SEO-tools voor, waarbij we ook wel zo realistisch moeten zijn dat ook die tools bij lage zoekvolumes minder data en suggesties zullen geven of zelfs nauwelijks of geen data hebben.  Maar dan: de grote valkuil van Google Trends. De grote valkuil: indexgetal is ‘bewegend maximum’ Als je zo de grafieken in Google Trends bekijkt, lijkt het soms enorme pieken en diepe dalen te hebben. De ene week wordt er enorm veel op gezocht, de andere keer niet of nauwelijks. Zo lijkt het. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn. De tool werkt namelijk met een soort indexgetal -het getal […]

Hoe doe je zoektermenonderzoek met Ahrefs Keywords Explorer?

Er zijn legio tools waarmee je zoektermenonderzoek kunt doen. Uiteindelijk kies je er eentje die voor jou het beste werkt. Voor mij is dat Ahrefs Keywords Explorer. Waarom? Dat ontdek je in deze handleiding voor zoektermenonderzoek met de Keywords Explorer. Ik leg je uit hoe je deze tool inzet en wat je zoal met de data die je krijgt kunt doen. En waarom die data zo goed en waardevol zijn. En omdat het handig is: ook met video’s. Ahrefs Keywords Explorer: mijn favoriete tool Als je mij kent, zal het geen geheim zijn dat ik Ahrefs een superfijne tool vind. In mijn handleiding voor zoektermenonderzoek staan diverse andere tools die je kunt gebruiken voor zoektermenonderzoek, van gratis tools tot diverse betaalde tools. Bepaal gewoon zelf wat jij prettig vindt. Veel collega’s zijn bijvoorbeeld enthousiast over SEMRush, terwijl ik die qua gebruikersinterface en data minder geslaagd vind dan Ahrefs. Dus als jij een tool kiest, doe dat vooral om jouw eigen overwegingen. Voor de meeste betaalde tools kun je een proefperiode aangaan, gratis of tegen een erg kleine vergoeding. Zo is de proefperiode van Ahrefs $7 voor 7 dagen. Over naar wat ik je graag bijbreng over Ahrefs Keywords Explorer. Keywords Explorer is continu in ontwikkeling Dit is gelijk een van de redenen waarom Ahrefs Keywords Explorer mijn favoriete tool is. Ahrefs is er namelijk op gebrand om het beste te leveren aan hun gebruikers. Je betaalt serieus geld voor een abonnement op Ahrefs, maar daarvoor zitten ze dus ook niet stil. Inmiddels zijn we al aan Keywords Explorer versie 3 toe sinds de start van Ahrefs in 2011. En vanaf versie 3 is het echt een tool waar je niet onderuit kunt. SEO is meer dan Google Zoektermenonderzoek doe je om te zien waar jouw doelgroep op zoekt in een zoekmachine. Met natuurlijk als doel om te weten welke termen voor jou belangrijk zijn om op in te zetten. Daarbij zijn we alleen geneigd om te veel te denken aan alleen Google, terwijl er meer is, zeker als je écht verder denkt. Te beginnen met de tweede zoekmachine ter wereld: YouTube. Want als YouTuber wil je toch ook gevonden worden op zoektermen die mensen daar invoeren? Maar waar haal je die zoektermen dan vandaan? Juist, uit Ahrefs Keywords Explorer. En niet alleen Google en YouTube. Meer zoekmachines dan welke zoektermenonderzoektool dan ook Jahaa, bedenk een zoekmachine (behalve die die niet meer bestaan) en Ahrefs heeft er zoekvolumes bij: Google (natuurlijk) YouTube Bing Yahoo Amazon Yandex Baidu En verder zelfs nog Seznam (Tsjechië), Naver en Daum (beide Zuid-Korea). Ik neem aan dat ik je niet hoef te vertellen dat Baidu de zoekmachine voor China is en Yandex voor Rusland ;-) . Amazon een zoekmachine? Voor wie zich afvraagt waarom Amazon er tussen staat: natuurlijk is ook Amazon een zoekmachine. Als grootste webshop ter wereld (of is dat AliExpress inmiddels? In ieder geval een van de grootste webshops dan…) wordt er natuurlijk ook enorm veel gezocht binnen Amazon. Het is daarmee een verticale zoekmachine, net als YouTube, terwijl de zoekmachines die wij standaard zouden noemen de zogenaamde horizontale zoekmachines zijn. Voor wie bijvoorbeeld affiliate sites heeft met links naar producten op Amazon, wil natuurlijk wel weten waar veel vraag naar is. Gratis tools versus betaalde tools Ja, er zijn gratis tools. En die zijn best goed voor gratis tools. Toch zijn er voldoende redenen om betaalde tools serieus te overwegen. Of je zoektermenonderzoek anders uit te besteden aan een professional die de betaalde tools heeft. Een voorbeeld van de hoofdzoekterm die ik in de video hieronder behandel: Je ziet hier dat je 536 ‘Keyword Ideeën’ krijgt. Op zich niet verkeerd, maar het kan beter. Veel beter. Ook als je ‘Gerelateerd’ (nog eens 9.662 suggesties) erbij optelt. Want: de Keywords Explorer van Ahrefs geeft maar liefst 23.131 zoekterm-ideeën. Dat zijn er bijna 2x zoveel als het totaal in Ubersuggest.   Eerlijk is eerlijk: dit is maar 1 voorbeeld en er kunnen ook situaties zijn waarbij Ubersuggest meer of betere suggesties heeft. Daarom adviseer ik ook om meerdere tools te gebruiken voor de suggesties. Het verdere onderzoek doe je liefst wel in Ahrefs Keywords Explorer. Want wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is de betrouwbaarheid van de zoekvolumes. Ubersuggest haalt die duidelijk uit Googles Zoekwoordplanner, Je ziet dat 3 termen die erg op elkaar lijken maar niet per se hetzelfde zijn wel exact hetzelfde zoekvolume krijgen. Toeval? Nee. Googles Zoekwoordplanner gooit namelijk vergelijkbare zoektermen vrolijk op 1 hoop en telt de zoekvolumes bij elkaar op, zodat je niet weet op welke specifieke term nu echt het meest gezocht wordt. En het lijkt er zelfs op dat een ander ‘synoniem’ (‘zonnepanelen plaatsen’) ook op die hoop wordt geschoven. Daarom dus Keywords Explorer Bovenstaande is eigenlijk het topje van de ijsberg. Maar het toont wel aan waarom Ahrefs het geld waard is en Keywords Explorer een tool is die je in de gaten moet houden, omdat het niet zomaar om wat zoektermen uit Google gaat, maar ze verder gaan. En je mag verwachten dat er meer verbeteringen van de tool komen. Hoe doe je zoektermenonderzoek met Ahrefs Keywords Explorer? In deze video neem ik je stap voor stap mee in mijn werkwijze. Geen tijd, mogelijkheid of zin om de video te bekijken? Je kunt ook nog een samenvatting in tekst lezen onder de video. Na deze informatie volgt er nog een uitleg over de data, ook in een video en met korte samenvatting in tekst, én hoe je het uiteindelijk te downloaden CSV-bestand bewerkt en omzet naar een bruikbaar Excel-bestand. De eerste stappen We gebruiken voor dit onderzoek ‘zonnepanelen’ als voorbeeld, specifiek met koopintentie. Daarbij adviseer ik je om alvast een lijst met woorden zelf op te stellen en daarmee al wat suggesties uit andere tools te halen. Het gaat hierbij puur om de suggesties, het verdere onderzoek doe je in Ahrefs. Enkel de hoofdzoekterm We beginnen in Keywords Explorer enkel met de hoofdzoekterm, om daarop zoveel mogelijk zoektermsuggesties te ontvangen. Voor ‘zonnepanelen’ krijgen we dan een lijst met meer dan 23.000 zoektermsuggesties. Nu is het zaak om daar de meest relevante zoektermen uit te selecteren. Daarbij sla ik zoektermen over die voornamelijk informatieve woorden bevatten, zoals: salderen, terugleveren, aanmelden; deze termen hebben duidelijk te maken met oriënterend zoeken terugverdientijd, rendement, opbrengst; ook deze termen zijn voornamelijk oriënterend doe het zelf, […]

Waarom een mooie website niet werkt

Waarom een mooie website niet werkt en vaak te duur is

Een mogelijk nieuwe klant vroeg mij om hulp bij hun SEO. Sinds ze een nieuwe website hadden waren ze minder goed vindbaar in Google, of ik kon helpen dat te verbeteren. Ik zag een mooie website en zag ook wat er mis was. Een aantal van de belangrijkste leerpunten krijg je van me mee. Toen ik bij de klant was en hoorde wat ze betaald hadden, schrok ik me rot… Een mooie website die niet werkte Lang verhaal kort: de webbouwer waarmee ze eerder werkten, was er mee opgehouden. En deze had een andere partij aanbevolen, waarmee ze met vol vertrouwen in zee gingen. Uiteindelijk kregen ze een mooie website, werkelijk prachtig (hoewel: smaak is natuurlijk persoonlijk). Maar deze leverde niks op. Geen klanten, zelfs geen aanvragen. Waren ze niet meer vindbaar? Ze vroegen mij om ze te helpen met hun SEO, want ze waren niet meer vindbaar. Was dat zo? Helaas wel ja. Toen ik keek naar de posities in mijn favoriete tool, bleek dat ze alleen met hun bedrijfsnaam en wat varianten in de top 10 van Google stonden. Op andere relevante zoektermen waren ze niet vindbaar. Dat verklaarde in ieder geval wel het feit dat ze geen aanvragen kregen via hun website. Maar waar lag dat dan aan? Onvindbaar, maar waarom? In feite was de website onvindbaar. Maar waarom eigenlijk? Tijdens het gesprek bij de klant keek ik naar de vorige versie van de website, waarbij ik kon concluderen dat die gewoonweg duidelijker was. Niet zo mooi als de nieuwe website, maar wel veel duidelijker en overzichtelijker. Want de nieuwe website was vooral opgezet om mooi te zijn, wat in veel gevallen niet helpt in de duidelijkheid. De klant wilde een mooie website In het gesprek haalde ik een aantal punten aan die bijdroegen aan verminderde vindbaarheid van de website. De klant was het met mij eens en biechtte op: “eigenlijk is het onze eigen schuld, want dit wilden we graag zo”. Ze hadden aan de websitebouwer aangegeven wat ze wilden, wat zij mooi vonden en dat is wat ze kregen. Een aantal punten die echt niet in hun voordeel werkten: Beeldvullende headerfoto; de bezoeker snapt niet altijd dat er nog wat onder die foto staat Slider in de header; niemand gaat wachten tot alle foto’s voorbijgekomen zijn Buttons in dezelfde kleur; geen enkele opvallende button, waardoor de bezoeker denkt “hier moet ik klikken” Toen ik het ze zo uitgelegd had, was de reactie “we hebben van de websitebouwer totaal geen tegengas gekregen”. De webbouwer was dus volledig meegegaan in de wens voor een mooie website van de klant en was nergens even kritisch geweest om er een omzetgenererende en vindbare website van te maken. Au. En het kostte wat… De website was niet bepaald goedkoop. Wat zeg ik? Ik vraag me af wie er -buiten onze overheid en multinationals- serieus dit soort bedragen voor een website betalen. Zet je schrap, de website kostte namelijk € 18.000,00. Daar mag je toch wel meer van verwachten? Laten we eerlijk zijn, als je zoveel betaalt voor een website, mag je toch wel meer verwachten dan een “mooie” website die verder niks doet? Want de website: is slecht vindbaar in Google levert geen aanvragen van potentiële klanten op kan nauwelijks zelf door de website-eigenaren worden aangepast Ik vind het nogal wat voor zo’n bedrag. De vorige website was inderdaad minder mooi, maar wel duidelijker en overzichtelijker. Een nieuwe website laat je niet bouwen voor de complimenten. Een website moet werken voor je bezoekers. En nee, dat betekent echt niet dat een website spuuglelijk moet zijn. Een professionele uitstraling is beslist niet overbodig, maar er is wel een verschil tussen een website die alleen gemaakt is om er mooi uit te zien en een professionele uitstraling. Wat heeft je bezoeker aan een mooie website? Waar gaat het om: smaak of functionaliteit? Want uiteindelijk is “mooi” ook een kwestie van smaak. En natuurlijk gaat een oerlelijke website niet voor je werken. Al zijn daar ook weer uitzonderingen op… Heb jij voorbeelden van mooie websites die niet werken? Of ben je het gewoon helemaal niet met me eens  en vind je dat er niks mis is met een vooral mooie website? Laat het me weten in een reactie.

Website laten maken? Zo voorkom je een valse start

Website laten maken? Zo voorkom je een valse start

Er komt meer kijken bij het laten maken van een website dan je denkt. Echt hoor. Veel ondernemingen onderschatten wat er allemaal bij komt kijken. Waardoor ze uiteindelijk niet de website krijgen die ze echt nodig hebben. Jammer, want dan heb je een nieuwe website en haal je er niet uit wat eruit te halen valt. Waar moet je allemaal op letten om te voorkomen dat je een valse start maakt?  Begin met zoektermenonderzoek Hoe kun je gevonden worden in de zoekmachines als je niet weet op welke termen je gevonden moet worden? Een (nieuwe) website laten maken zonder daarvóór eerst de zoektermen te bepalen is als in de auto stappen zonder te weten waar je naartoe gaat rijden: je hebt geen doel en kan daarom ook niet de route bepalen en waar nodig bijsturen. Vindbaarheid in de zoekmachines is voor vrijwel iedere organisatie relevant. Maar waar zoekt je doelgroep op? Dat weet je alleen wanneer je zoektermenonderzoek doet. Daar begin je dus mee. Niet voor iedereen is zoekmachine-optimalisatie even relevant Hoewel zoekmachine-optimalisatie een van mijn speerpunten is, mijn belangrijkste nog wel, ben ik ook realistisch. Dus durf ik ook gewoon te stellen dat zoekmachine-optimalisatie niet voor iedereen even relevant is. Voor de ene organisatie werkt mond-tot-mondreclame het best, voor de ander ouderwets adverteren en voor weer een ander is online marketing het belangrijkst. Waarbij het wel goed is om je te realiseren dat de verhoudingen per organisatie gedurende de tijd wel kunnen (zullen!) veranderen. Ga niet zomaar aan de slag met een websitebouwer Of je nu kiest voor een webdesigner, internetbureau of een meer technische websitebouwer, realiseer je dat ieder zo zijn (of haar) kwaliteiten heeft. Zorg dus dat je weet wat iemand die jouw website gaat maken in huis moet hebben. Want: Je hebt niks aan een “mooie” website Je hebt niks aan een ja-knikker als webbouwer Op je website hoort vooral jouw bezoeker centraal te staan, niet wat jij of je webbouwer vindt of denkt Kortom: niet iedere websitebouwer is geschikt om de website te maken die jij echt nodig hebt. Onderzoek dus eerst goed, bepaal hoe je website eruit moet zien, zowel inhoudelijk als visueel. En ga ook vooral niet alleen maar af op een webbouwer of grafisch vormgever. Ga gesprekken aan met specialisten, of schakel liefst zelfs een externe partij in om eerst alles goed op een rijtje te zetten. Uiteindelijk bespaart je dat tijd en mogelijk geld, omdat je zo nieuwe inzichten krijgt waarmee je jouw nieuwe website direct goed neerzet. En dus achteraf niet extra kosten hebt. Een website is niet in 2 weken klaar Hoe graag sommige partijen ook stellen dat ze binnen een bepaalde periode jouw website klaar hebben, de kans is erg klein dat het ook gebeurt. De oplevertijd is namelijk niet alleen afhankelijk van de webbouwer. Tijdig aanleveren van de content van jouw kant is daarbij maar 1 van de vele factoren. Als er geen teksten zijn, kan de website niet worden opgeleverd. In het geval van beeldmateriaal kan de webbouwer nog kiezen voor stockfoto’s, al raad ik je dat sterk af. Als jij die moet aanleveren is dat ook een factor. Heeft de webbouwer wel direct ruimte? Als jij een websitebouwer inschakelt, is de vraag of die wel direct aan de slag kan voor jou. Als dat het geval is, mag je jezelf ook wel afvragen waarom dat zo is. Reken er dus op dat je niet direct aan de beurt bent. Ik ken webbouwers die vaak al voor maanden vol zitten. Schakel tijdig een tekstschrijver in Net als websitebouwers zijn goede tekstschrijvers drukbezet. Vandaag aanvragen en morgen aan de slag is een illusie. Een goede tekstschrijver of copywriter is ook druk met de klussen die er al zijn en heeft tijd nodig om jouw teksten goed neer te zetten. Verwacht niet dat een ervaren tekstschrijver dus zit te wachten tot deze jouw opdracht kan uitvoeren, begin tijdig met je zoektocht. Waarom lopen de kosten zo uiteen? Ook wel een dingetje: de kosten van een website. Hoe kan het dat daar zulke enorme verschillen in zitten? Als je even googelt op ‘website laten maken’ kom je prijzen tegen vanaf € 199, terwijl je zelfs wel tienduizenden euro’s kwijt kunt zijn aan een website. Hoe kan dat? Wat verwacht je van je website? Kijk, als je een auto koopt, heb je ook de keuze tussen een Hyundai i10 van net over de €10.000 (dat was de goedkoopste auto van 2018) of een Bugatti Chiron van zo’n 3,4 miljoen. En net als bij websites is bij auto’s het prijsverschil wel te verklaren. Bij websites is het verschil wel dat je daar geen occasions koopt, zoals bij auto’s, maar verder gaat het vergelijk wel op. De verschillen in prijs zitten onder andere in: Massaproductie (bij websites bijvoorbeeld standaard templates) of volledig maatwerk Opties: van enkel het hoognodige tot volledig uitwerken van allerlei mogelijkheden om bijvoorbeeld bezoekers tot klant te maken Ervaren professionals die altijd voor je klaarstaan en elk probleem kunnen oplossen versus hobbyisten die het er wat naast doen Je hoeft natuurlijk niet gelijk voor die Bugatti te gaan. Maar als je het serieus oppakt, is de Hyundai i10 waarschijnlijk ook wel een maatje te klein. En ook al zou die voor het begin goed lijken, als je uiteindelijk een klasse hoger wilt, kost het je toch weer geld. Had je waarschijnlijk beter direct kunnen investeren in gelijk een goede auto. Of website natuurlijk. Weet wat je krijgt Wees er voordat je akkoord geeft om een website te laten maken, heel zeker van dat je krijgt wat je nodig hebt. Vraag je webbouwer hoe het zit met: Registratie van de domeinnaam Ontwerp/grafische vormgeving Hosting van je website Kennis van .php, HTML en CSS Het uitvoeren van aanpassingen zodra de website is opgeleverd Beveiliging van je website, onder andere tegen hacken Onderhoud en eventuele updates Het is maar een greep uit de zaken die wel van belang zijn voor een goed werkende website. Een goede webbouwer kan bovenstaande punten helemaal voor je uitleggen en vertellen wat deze hierin voor je kan doen. Vergeet niet dat jij zelf meestal moet zorgen voor: Een logo en liefst ook volledige huisstijl Content; teksten én beeldmateriaal Input over de verschillende pagina’s Zonder deze input van jou kan een webbouwer vrij weinig. En in ieder geval niet de website maken zoals jij die […]

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Of je nu (semi-)professioneel tekstschrijver bent of ondernemer die zelf de teksten voor zijn/haar eigen website schrijft, je teksten kunnen beter met de juiste kennis. Sowieso begint het al met het verschil tussen teksten voor print en teksten voor online. En dan natuurlijk ook tussen shortcopy -of zelfs microcopy- en longcopy. Die woorden leg ik zo uit. Maar eerst: waarom deze lijst met ‘onmisbare boeken voor de (online) copywriter’? Waarom deze lijst? De lijst met boeken zet ik hier neer omdat ik regelmatig mensen advies geef om boeken uit deze lijst aan te schaffen of op zijn minst te lezen. Ook mijn copywriters hebben deze boeken als aanraders van mij doorgekregen, al in de kast staan of van mij cadeau gekregen. Je leert in deze boeken veel over hoe je teksten schrijft die je websitebezoeker verder helpen. En vaak gaan ze verder, en ontdek je hoe je jouw website nog beter maakt, even los van je teksten. Niet alleen voor tekstschrijvers Zoals je vast al uit het voorgaande opmaakt, zijn deze boeken dus niet puur en alleen voor tekstschrijvers bestemd. Ze gaan wel voornamelijk over copywriting (de kunst van goede commerciële teksten schrijven), maar ook over andere website-gerelateerde zaken. En daarmee hebben alle mensen die betrokken zijn bij de marketing van, en content op een website iets aan de meeste boeken uit deze lijst. Geen ellenlange boekenreviews, even kort waarom ik ze aanraad met links om ze direct aan te schaffen. Kies zelf je link Omdat ik hier tijd en moeite in steek, maak ik gebruik van affiliate links. Alle tijd die ik in mijn blogs steek, verdien ik niet terug. Met deze affiliate links verdien ik iets terug van de tijd die ik in mijn blogs steek. Ik laat de keuze helemaal aan jou wanneer je een boek wilt aanschaffen. Je kiest de webshop waar je ‘m wilt bestellen en je kiest zelf of je mij die kleine vergoeding gunt. Bij ieder boek staan zowel affiliate (aff.) als niet-affiliate links. Boeken over teksten schrijven (en meer) Allereerst heb ik een aantal boeken die specifiek over teksten schrijven gaan. Met name over teksten schrijven voor online gebruik. Een paar van deze boeken gaan verder en helpen je zo ook meer resultaat uit je teksten te halen. Er zijn veel meer boeken over (online) copywriting, dat weet ik, ik heb gekozen voor de boeken die ik echt onmisbaar vind. Dit zijn mijn aanraders: Aartjan van Erkel: ‘Verleiden op internet’ & ‘Maak ze gek!’ 2 boeken van dezelfde auteur. Beide niet alleen over copywriting, maar vooral over hoe je jouw website echt helemaal inricht voor je bezoeker en hoe je deze verleidt en omzet in klant. Als je moet kiezen, raad ik je aan om te beginnen met ‘Verleiden op internet’. Die staat al boordevol ijzersterke tips om je website te verbeteren. ‘Maak ze gek!’ is daar een vervolg op, dat echter ook op zichzelf staat. Beide zijn dus de moeite en jouw investering waard. Verleiden op internet Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Maak ze gek! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Dimitri Lambermont: ‘Online copywriting in 60 minuten’ Hardcore copywriter Dimitri Lambermont schreef een heel goed compact boekje in de ’60 minuten’-serie van uitgeverij Haystack. Uiterst waardevolle kennis, inclusief strategie om consistente teksten te schrijven en ook intern draagvlak te creëren voor de keuzes die je maakt. Denk hierbij aan de stijl en inhoud van de teksten, die je organisatiebreed moet doortrekken. Je leert ook kort te schrijven en rekening te houden met de informatiebehoefte van je lezer. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Eric Tiggeler: ‘Check je webtekst’ Een kort en praktisch boekje dat zich echt richt op online copywriting, net als dat van Dimitri Lambermont. In ‘Check je webtekst’ is alleen wat meer aandacht voor zoekmachine-optimalisatie. Ik heb wel 1 kanttekening bij wat Eric schrijft over het menu van een website. Hij zegt terecht dat die in het door hem aangehaalde voorbeeld van een advocatenkantoor beknopter kan. De keuzes voor de hoofdmenu-items zijn daarbij alleen niet de mijne: Ik heb moeite met ‘Wat doen wij?  en ‘Wie zijn wij?’. Bij de eerste zou ik juist wel ‘Letselschadezaken’ en eventueel ‘Advies en behandeling’ gebruiken, dat is direct duidelijk. Al vraag ik me nog steeds af wat die laatste voor mij zou betekenen… En ‘Wie zijn wij?’ kun je beknopter maken door er simpelweg ‘Over’ van te maken. Maar dat had je vast al gelezen in ‘Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?‘ ;-) Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Minder tekstschrijven, maar niet minder relevant en interessant Bovenstaande boeken focussen met name op het tekstschrijven, zowel inhoudelijk als (SEO-)technisch. Naast het tekstschrijven zelf zijn zaken als beïnvloeding/verleiden en meer praktische zaken ook van belang. Daar gaan de volgende boeken over. Robert Cialdini: Invloed Psychologie is belangrijker dan je denkt. Je hebt niet eens half een idee van hoe je beïnvloed wordt door marketeers en verkopers. In ‘Invloed’ lees je de 6 methodes die wetenschapper Robert Cialdini onderzocht en bewezen heeft. Dit boek is wat mij betreft echt onmisbaar. De vertaling vind ik niet heel makkelijk lezen, ik heb sommige stukken echt meerdere keren moeten lezen voor ik ze begreep. Maar wát een interessante materie. En dit is in veel situaties toe te passen, ook om jezelf te beschermen tegen ongewenste beïnvloeding… Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Pacelle van Goethem: IJs verkopen aan eskimo’s – De psychologie van overtuigen Net als het boek van Cialdini niet heel makkelijk leesbaar. Het is vooral een mooie aanvulling met iets andere insteek op de inzichten uit ‘Invloed’. Zeker een aanrader omdat je niet genoeg over deze materie kunt lezen en er altijd wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Met een andere invalshoek en andere voorbeelden een prima aanvulling. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant Met als ondertitel ‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’ weet je dat je ook hier weer een boek te pakken hebt waarmee je leert mensen op een slimme manier te overtuigen. Dit leest makkelijker weg dan het boek van Pacelle van Goethem en ook hier weer een andere invalshoek. De focus ligt meer op framing en hoe je dat weer kunt toepassen. Leuk! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Charlotte Meindersma: Wetboek voor bloggers Als laatste een boek waarvan de titel je misschien afschrikt. Dat is niet nodig. Ook dit […]