Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website

De homepage van je website is cruciaal voor de argeloze bezoeker. Die komt binnen op je website en wil weten wie je bent, wat je te bieden hebt en of deze bij jou vindt wat die zoekt. En daar gaat het bij veel homepagina’s nog mis. Homepagina’s zijn vaak onduidelijk, met te veel of juist te weinig informatie, waardoor veel potentiële klanten afhaken. Kijk mee wat er zoal misgaat en vooral: ontdek hoe jij het beter kunt doen om meer resultaat te halen met jouw homepagina. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 mei 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 16 september 2021- De homepage: jouw digitale bedrijfsentree De homepage (of in gewoon Nederlands ‘homepagina’) is wat mij betreft de digitale entree of digitale etalage van jouw bedrijf. Veel mensen komen daar binnen en willen direct een indruk hebben van wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. Je ontvangt ze daar, om ze van daaruit door te leiden naar de volgende belangrijke afdelingen (pagina’s) op de digitale versie van jouw bedrijf: jouw website. Laat niemand met vragen zitten Op die eerste pagina komt jouw bezoeker binnen om zo snel mogelijk te weten wat jij hem te bieden hebt. Hoe help je jouw bezoeker om dat te bereiken? Ieder onderdeel op je homepagina draagt daaraan bij. Dus vraag je bij alles af wat het toevoegt voor jouw mogelijke klant. En waar je dan aan de ene kant niet genoeg over je bedrijf kunt laten zien, wil je er ook voor zorgen dat het behapbaar blijft. Hieronder 4 fouten die ik erg vaak tegenkom op homepagina’s. 4 veelvoorkomende valkuilen Ik zie 4 verschillende veelvoorkomende valkuilen op homepagina’s: Te veel tekst; Te weinig tekst; Te veel focus op design; Onduidelijk menu/hamburgermenu. Eerder noemde ik dit nog ‘grote fouten’, maar daar moet ik op terugkomen. Met deze dingen hoeft niet per se iets mis te zijn. Alles is een keuze en als je er een echt goede onderbouwing voor hebt, valt die keuze te verdedigen. Althans, mits je ook openstaat voor een kritische tegenwerping. Er zit wel een fors risico aan deze 4 valkuilen, die ik je graag toelicht. Te veel tekst op je homepagina Veel organisaties en ondernemers zijn geneigd om direct hun hele verhaal op hun homepage te zetten. Maar vraag jezelf eens af: komen je bezoekers om gelijk een heel verhaal te lezen? Er zullen uitzonderingen zijn, maar de meeste bezoekers willen eerst weten wat je te bieden hebt voordat ze hele lappen tekst gaan lezen. En daar is je homepagina dus niet de plek voor. Presenteer je bedrijf, maar houd het beknopt. In een etalage krijg je ook niet alle productinformatie, als je meer wilt weten ga je de winkel in. Zo werkt het op een website ook: presenteer kort en bondig (een selectie van) je aanbod en zorg dat wie geïnteresseerd is naar de specifieke pagina gaat om daar meer te lezen. Te weinig tekst – ook dat kan … Het andere uiterste is natuurlijk te weinig tekst. Wanneer je alleen maar visueel maakt wat je doet, is dat ook niet voor iedereen direct duidelijk. Soms zijn iconen of afbeeldingen voldoende, meestal heb je tekst nodig. Met te weinig tekst help je jouw bezoeker ook niet verder. Niet alles is in beeld te vatten, en beeldmateriaal kan ook andere associaties of interpretatie opleveren, dus is tekst vrijwel altijd nodig ter verduidelijking. Maar wat is dan de juiste hoeveelheid tekst? Wat is de juiste hoeveelheid tekst op de homepage? Niet te veel tekst, niet te weinig tekst, wat is dan wel goed? Op een homepagina houd je het het liefst zo kort mogelijk, zonder dat het onduidelijk wordt. Bedenk voor jezelf wat het belangrijkste is om direct te laten zien. Geef dan niet direct alle informatie, maar zorg dat je jouw bezoekers prikkelt om meer te lezen. Je leidt ze dan naar een specifieke pagina zoals een product- of dienstenpagina. Gebruik dan een opvallende button met een call to action, of een goede ankertekst. Laat daarom jouw belangrijkste producten en/of diensten op je homepagina zien; je hoeft daarbij niet direct alles te tonen. Een winkel kan ook niet alle producten in de etalage zetten. Zorg er in ieder geval voor dat duidelijk is wat je bezoekers zoal bij jou kunnen vinden. Licht het waar nodig kort toe, en zorg dat ze direct door kunnen naar de pagina’s waar ze meer informatie vinden. Te veel focus op design Vooropgesteld: vormgeving is belangrijk. Een goed vormgegeven website straalt professionaliteit uit. Het design zelf is alleen geen doel op zich. Design staat in dienst van de doelen van jouw website. Toch slaan webdesigners soms te veel door in de vormgeving. Sliders, enorme headerfoto’s of video-achtergrond Wanneer je een pure vormgever aan het werk zet om jouw website te ontwerpen, is de kans groot dat beeld een belangrijke plek inneemt op de homepage. Soms is dat goed, maar kijk met name uit met: Sliders/carrousels Enorme headerfoto’s Video-achtergrond/hero movies In de meeste gevallen dienen deze dingen vooral het doel om jouw homepage “mooi” te maken. “Mooi” is niet de reden om iets te doen. Niet voor een website die geld moet opleveren in ieder geval. In dat laatste geval is het zelfs potentieel dodelijk voor je conversie, omdat het beeld kostbare ruimte in beslag neemt en je websitebezoeker daarmee niet snel komt waar deze echt moet zijn. Sliders zijn slecht voor je conversie Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het effect van sliders (carrousels) op je conversie. Vrijwel al deze onderzoeken wijzen uit dat sliders slecht zijn voor je conversie. Een duidelijk onderzoek hierover vind je bij AG Consult: Wat werkt beter: caroussel of statische banner? En ja, ik denk dat er wel situaties zijn waar in een slider/carrousel passend is. Wil je toch een carrousel op je homepage, moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. De belangrijkste vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: wat voegt het toe voor mijn bezoeker? Je bezoeker wacht niet tot ik al jouw carrousel-foto’s heb gezien Bedenk jezelf ook hoe groot de kans is dat je bezoekers alle foto’s uit je carrousel zien. Of denk je echt dat iedereen wacht tot ze al die foto’s in je carrousel voorbij hebben zien komen? Hoe vaak wacht jij op een website tot dat je al die foto’s hebt gezien? De slider […]

Hoog zoekvolume: niet (meer) het belangrijkst voor SEO

Het lijkt heel logisch om te kiezen voor het hoogste zoekvolume in Google wanneer je met SEO aan de slag gaat. Een hoog zoekvolume betekent meer bezoekers en dat kan toch alleen maar goed zijn? Nou, niet dus. Zoekvolume alleen zegt niks en daarnaast is het de vraag of je er wel echt de juiste bezoekers mee bereikt. Laten we eens kijken hoe jij de beste beslissingen neemt op basis van zoekvolume. En meer … -Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 23 juli 2015 en is grondig herzien en opnieuw gepubliceerd op 24 juni 2021- Wat is zoekvolume? We beginnen met de definitie van zoekvolume. Zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekterm (zoekwoordcombinatie) in Google. Als je Google Ads inzet krijg je die via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het gaat om een gemiddelde  over de afgelopen 12 maanden, wat een vrij beperkte periode is en niet alles zegt over de toekomst. Voor sommige zoektermen is het zoekvolume redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen kunnen ze enorm wisselen. En zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als bijvoorbeeld het weer een rol speelt in het zoekgedrag. Het hoogste zoekvolume is niet per se het belangrijkst Toen ik in 2015 schreef over zoekvolume, was ik er zelf nog van overtuigd dat je zoveel mogelijk zoektermen met een zo hoog mogelijk zoekvolume moest kiezen. Daar kijk ik inmiddels heel anders tegenaan. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je zoektermen wat potentie hebben, maar alleen het zoekvolume zegt niet alles. Om je een beeld te geven duiken we in de zoekterm ‘iphone’: Wat is de zoekintentie? Waar is iemand naar op zoek wanneer die googelt op bijvoorbeeld ‘iphone’? Is dat informatie over het nieuwste model, de geschiedenis van deze smartphone of wil die een iPhone kopen? Dat haal je niet uit deze zoekterm. Dan kan er 82.000 keer per maand op gezocht worden, maar als je iPhones verkoopt en het gros van deze duizenden mensen totaal niet de intentie heeft om te kopen, heb je weinig aan dat zoekvolume. Als de zoekintentie niet aansluit op jouw doel (verkopen, informeren), kan er nog zoveel op gezocht worden, je hebt er weinig aan. Wie klikken er door? Of het een effect is van de zoekintentie zul je per zoekterm moeten onderzoeken, maar het komt nogal eens voor dat er fors minder wordt geklikt in de zoekresultaten dan er op een zoekterm gezocht wordt. Dat zie je ook terug bij het voorbeeld van de iPhone, waarbij de 82.000 zoekopdrachten per maand zo’n 48.000 websitebezoeken opleveren. En dan zijn dat ook nog niet eens per se 48.000 bezoekers, omdat mensen ook op meerdere zoekresultaten klikken: Je ziet dat 35% van de zoekmachinegebruikers alleen op de organische zoekresultaten klikt, wat 28.700 bezoekers betekent. In totaal klikt 48% van de gebruikers door, wat op ongeveer 39.400 bezoekers van de 82.000 zoekenden oplevert. En dan is de vraag nog of jij past in die top 10 en of je kans maakt om daar tussen te komen: Ten eerste heb je dan te maken met de vraag of je aansluit op wat de gebruiker zoekt (relevantie) en of je net zoveel te bieden hebt op je pagina als de andere webpagina’s in die top 10. Ten tweede speelt autoriteit dan een rol, omdat backlinks nog altijd een heel belangrijke rol spelen en een autoriteit zijn in je vakgebied ook nog eens steeds belangrijker wordt. En dát zijn deze partijen natuurlijk wel. Wanneer hoog zoekvolume wel van belang is Wanneer je een webhop hebt, zul je het waarschijnlijk wel van hoog zoekvolume moeten hebben. Tenzij je producten verkoopt met flinke marge, is volume noodzaak om er wat aan over te houden. En dan is het zoals hiervoor ook al aangegeven wel zaak dat je kans maakt om in de top 10 terecht te komen. Anders gaat het je alsnog niks opleveren natuurlijk. Een hoog zoekvolume is dus vooral belangrijk bij: Lage marges op verkoopprijs en/of; Lage verkoopprijs Bij lage verkoopprijzen zijn de marges vaak ook al laag, in ieder geval in absolute zin. Je kunt dus ook stellen dat je bij een bepaald bedrag aan brutowinst een hoog zoekvolume nodig hebt. En daarbij heb je natuurlijk ook nog eens rekening te houden met je overheadkosten. Ja, SEO heeft ook gewoon te maken met bedrijfsvoering. Je marketing én verkoop zijn vervlochten met SEO. Op productniveau of categorieniveau? Nu kan het natuurlijk ook zijn dat de zoekvolumes op productniveau relatief laag zijn. Als er dan veel verschillende producten zijn in een bepaalde categorie, verandert dat de zaak weer. Stel dat je accessoires voor mobiele telefoons verkoopt, dan heb je per verkoop over het algemeen niet veel omzet en/of marge. Dus heb je wel volume nodig, maar dat zal vaak niet op productniveau zitten. Kijk maar eens hoe vaak er gezocht wordt naar iPhonehoesjes voor Spigen, toch een gerenommeerd merk: Daar ga je het dus niet mee redden, qua volume. Of je gaat volop inzetten op alle merken in combinatie met smartphonemodellen om zo op zijn minst wat volume te halen. Beter zou zijn om in te zetten op categorieën, dus ‘iphone hoesje’ in combinatie met de diverse modellen, zoals je hieronder ziet: De woordcombinaties met ‘iphone’, ’11’ en ‘hoesje’ leveren in totaal al bijna 31.000 zoekopdrachten op. Dat is inclusief varianten die je niet in de screenshot ziet, waar ook ‘apple’ nog eens bij komt in sommige combinaties. Dat is wel wat anders dan die tientallen voor de Spigen hè? Oh en de juiste spelling is zonder spatie, daar trekken veel Google-gebruikers zich niets van aan zoals je ziet ;-) ) Wanneer laag zoekvolume voldoende is Laag zoekvolume hoeft absoluut geen probleem te zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Kom je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines en levert dat je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. Als je zo enkele zoektermen hebt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: zeker doen. Als het natuurlijk een zoekterm is waarmee je ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig. […]

Domeinnaam kiezen: de beste tips (ook voor SEO)

Heeft je domeinnaam invloed op SEO en is het daarom raadzaam om een websitenaam te kiezen met zoektermen erin? Voordat je een domeinnaam of zelfs domeinnamen aanschaft, heb je een aantal dingen om in overweging te nemen. Ik krijg regelmatig de vraag van klanten welke domeinnaam nu het beste is en zelfs wat een domeinnaam waard is. Dit, en alle andere zaken waar je rekening mee moet houden voor de definitieve keuze, krijg je allemaal op een presenteerblaadje. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 november 2017 en aangevuld en geüpdatet op 17 juni 2021, waarbij het artikel over .ml-domeinnamen is samengevoegd met dit artikel- Hoe kies je de beste domeinnaam? Laten we eerst kijken naar welke keuzes je eigenlijk hebt als je een domeinnaam kiest. En dat kan nog weleens meer zijn dan je denkt. We nemen ze allemaal door: EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam? Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht? Zijn koppeltekens in de domeinnaam handig? Hoe lang mag een een domeinnaam zijn? Welk TLD (Top Level Domain) kies je? Verschillende TLD’s voor verschillende varianten? Meerdere domeinnamen of niet? Registreer je allerlei variaties? Wat is een domeinnaam waard? Gekochte domeinnaam redirecten? Laten we beginnen met je belangrijkste eerste keuze. EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam? Voor je bedrijf of organisatie kun je kiezen uit een drietal soorten domeinnamen: Exact Match Domains of EMD’s Partial Match Domains of PMD’s Een domein met je bedrijfsnaam Exact Match Domains zijn domeinnamen met een exacte overeenkomst met de zoekterm. Denk aan tekstschrijverapeldoorn.nl voor ‘tekstschrijver apeldoorn’ of zelfs rijschool.nl voor een rijschool. Is dat goed voor de vindbaarheid op die zoekterm? Niet per se. De domeinnaam alleen bepaalt je vindbaarheid gewoon niet. Voordat de website goed gevonden wordt in Google, heb je toch echt goede, relevante content nodig. Een technisch goede website en backlinks helpen ook, zeker wanneer de concurrentie sterk is. En er speelt meer. Partial Match Domains zijn -zoals je vast al door hebt- domeinnamen die deels overeenkomst hebben met de zoekterm. Als ik als onlinemarketingbureau bekend zou willen staan, zou optimusonlinemarketing.nl een PMD zijn die daarbij past. Er is geen exacte overeenkomst, maar je ziet enkele woorden wel terugkomen in het domein. Voorbeelden van EMD’s die niet werken Dat een domeinnaam met exacte overeenkomst (EMD) geen garantie is op een hoge positie in Google, bewees ‘Internet Nederland’. Toen ik de eerste versie van dit artikel schreef, stond deze website op pagina 4 van Google op exact die zoekterm. Terwijl de domeinnaam dus precies die woorden bevatte. In exact die volgorde ook. Dit bewijst al dat alleen de domeinnaam het werk niet voor je gaat doen. Toen ik dit artikel in april 2019 voor de eerste keer updatete was de website zelfs verder gedaald en werd deze alleen nog gevonden op ‘internet in Nederland’, op een plek waar werkelijk niemand meer kijkt: De strijd waarin de domeinnaam het verschil niet direct maakt Toen ik vooral nog tekstschrijver was, won ik in Google van collega Arjan Jonker: lange tijd stond ik op 1 in Google met de zoekterm ‘webteksten‘. En dat terwijl Arjan die term in zijn domeinnaam heeft staan en ik niet (toen ook niet). Het is dan wel geen exacte overeenkomst, maar het woord ‘webteksten’ komt wel voor in zijn domeinnaam en ondanks dat stond hij lange tijd op 2 in Google en ik op 1. Ook hier weer het bewijs dat de zoekterm in je domeinnaam op zich niks zegt. Maar… website x scoort wel goed? Natuurlijk zijn er websites die wel goed scoren op hun domeinnaam met exacte overeenkomst. In de meeste gevallen zijn dat EMD’s of PMD’s omdat de bedrijfsnaam nu eenmaal zo is. Zo was er in Apeldoorn een rijschool die gewoon Verkeersschool Apeldoorn heette. Dan is verkeersschoolapeldoorn.nl toch wel het meest logisch en scoor je ook al snel op die zoekterm omdat dat ook je bedrijfsnaam is. Wanneer gebruik je dan een EMD in terwijl dat niet je bedrijfsnaam is? Wanneer een exacte domeinnaam wel nuttig is Er zijn situaties waarin een domeinnaam die afwijkt van je bedrijfsnaam wel nuttig is. Denk hierbij aan: Een website voor een speciale actie Een makkelijke domeinnaam voor een lastige bedrijfsnaam Stel dat Apple nog een hele reeks oude iPhones heeft waar ze van af willen. Overvoorraad van een oud model. Dat kunnen ze dan bijvoorbeeld via de speciale domeinnaam iphoneuitverkoop.nl doen. Makkelijk te onthouden en je komt direct waar je moet zijn, in plaats van op een algemene Apple website te zoeken naar die uitverkoop. Prima reden voor een speciale domeinnaam, ook voor een EMD. Een ander voorbeeld is Arnaud Mooij van Mooijer Graphic. Die heeft de domeinnaam ontwerpdatwerkt.nl gekocht, omdat ‘ontwerp dat werkt’ zijn slogan is. Bijkomend voordeel is dat deze domeinnaam makkelijker te onthouden is dan mooijer-graphic.nl. Want wie onthoudt de juiste spelling van zijn achternaam, het streepje en de precieze spelling van ‘graphic’? Ontwerpdatwerkt.nl onthoud je makkelijker en type je zo in. Prima idee dus. Maak een redirect In het voorbeeld van Arnaud wordt de URL wel geredirect naar mooijer-graphic.nl. Mensen tikken de makkelijk te onthouden domeinnaam in, met minder risico op spelfouten en komen dan op de eigenlijke URL uit. Zoiets zou Apple ook kunnen doen door iphoneuitverkoop.nl door te sturen naar apple.com/nl/iphone/uitverkoop. Want dat lijkt makkelijker te onthouden dan het werkelijk is. Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht? Zeker voor je bedrijfsnaam geldt dat je echt rekening moet houden met eventuele ontwikkelingen in de toekomst. Gebruik geen ‘trendy’ bedrijfsnaam, want die is al snel gedateerd. Zo was er ooit een tijd dat iets met ‘4U’ heel hip was, dat zie je nu nauwelijks meer. Maar houd ook rekening met de ontwikkeling van je bedrijf. Daar kan ik over meepraten, want hoe blij en enthousiast ik ook was over de naam Letterzaken, dat dekte al snel niet meer de lading omdat ik al snel meer deed dan alleen teksten. Dus kwam er in juni 2020 een nieuwe naam en daarmee ook een nieuwe domeinnaam. Zijn koppeltekens in een naam handig? Het lijkt een goed idee: koppeltekens om aan te geven wat de woorden in de domeinnaam zijn. Maar handig is het niet als iemand je domeinnaam moet intypen. Beperk daarom het aantal koppeltekens in je domeinnaam. Liefst geen een, en als het echt niet anders kan, maximaal 1 […]

SEO voor beginners: in 5 stappen naar betere vindbaarheid

SEO is behoorlijk ingewikkeld, zeker voor beginners. Hoe werkt het precies en waar begin je nu echt? En hoe meer je jezelf erin verdiept, hoe complexer het lijkt te worden. Komen daar bovenop ook nog eens wijzigingen die maar lijken door te blijven gaan en je zit met je handen in het haar. Kan het niet simpel? Ja hoor, want de basis blijft in principe hetzelfde en je kunt een paar eerste stappen zetten waarmee je de basis legt. Van ingewikkeld naar begrijpelijk Laat ik wel eerst even melden dat je met deze 5 stappen je geen garantie voor succes hebt. En dat het zelfs 5 behoorlijk globale stappen zijn die eigenlijk zelfs nog uit individuele onderdelen bestaan, op de eerste na. Het zijn wel de belangrijkste stappen als je als beginner met SEO aan de slag wilt, of je nu al een website hebt of nog een website gaat opzetten. Het belangrijkste doel is dat je de complexiteit van het geheel beter overziet door de 5 globale stappen. Van ingewikkeld (op detailniveau) naar begrijpelijk (in grote lijnen) dus. Als je ergens dieper op in wilt gaan, vind je de nodige links naar uitgebreidere artikelen in dit artikel, zodat je van beginner naar meer ervaren gaat. Stap 1: doe zoektermenonderzoek Als je niet weet waar je op gevonden wilt worden, kun je niet in de gaten houden of je successen boekt, maar heb je vooral ook geen idee hoe je aan de slag moet met je SEO. Of zoals ik al stelde: zonder zoektermenonderzoek ben je als kapitein op een schip zonder haven als eindbestemming. Je vaart wat rond en of je echt je doel bereikt is puur gebaseerd op toeval. Denk daarbij ook aan zoekintentie, zoekvolume zegt lang niet alles. En zorg dat je weet wat longtail en shorttail precies is. Meer over zoektermen en zoektermenonderzoek: Vergeet zoekvolume Ontdek de kracht van zoekintentie Waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord Zoekwoordenonderzoek: een handleiding (ja, toch ‘zoekwoorden’, lees het in het artikel ;-) ) Stap 2: maak en/of optimaliseer de content van je webpagina’s Nu je een lijst met zoektermen hebt, kun je aan de slag met de content van je webpagina’s. Let wel: het gaat inderdaad om de pagina’s. Zoekmachines indexeren webpagina’s, niet per se hele websites. Als iemand een zoekopdracht invoert, staan er in de zoekresultaten links naar webpagina’s. Je hebt pagina’s op je website over bepaalde onderwerpen, waarbij er zeker aparte pagina’s voor subonderwerpen mogen zijn. Als er voldoende te vertellen is over een subonderwerp, kun je er gerust een eigen pagina over schrijven. Komen we zo op, eerst het maken en optimaliseren van content. Hoe maak je een pagina SEO-proof? Welke SEO-elementen zitten er dan in teksten?  Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn: de content en de (SEO-)titel. Zoekmachines ‘zien’ net als je bezoeker de titel als eerste en op basis daarvan moet toch duidelijk zijn waar een tekst over gaat. Dat daar de zoekterm in voorkomt, of op zijn minst woorden uit je zoekterm, is logisch maar ook noodzakelijk. Als het er niet in staat, hoe is dan duidelijk waar een pagina over gaat? En in de tekst zelf komt het onderwerp logischerwijs ook regelmatig voor. Bekijk je tekst altijd door de ogen van een bezoeker: snapt die nog waar het over gaat en is er geen misverstand over het (hoofd)onderwerp? Kijk ook eens bij de pagina’s waarmee je concurreert op de door jou gekozen zoekterm: hebben ze eenzelfde insteek als jij en geef jij -op je geheel eigen manier- net zulke goede informatie als de ander? Aparte pagina over subonderwerpen Wanneer maak je ergens een eigen pagina over? Mijn stelregel is altijd: kun je er minstens 300 woorden over schrijven? Dan is het de moeite waard om daar een aparte pagina over te schrijven. Zo wijk je niet teveel af van het hoofdonderwerp en geef je het subonderwerp alle aandacht op een eigen pagina. Ook hier kun je weer kijken hoe je concurrent het doet. Meer over SEO en content: Zo schrijf je SEO-teksten H1, H2, H3: welke invloed hebben kopteksten op SEO? Zo schrijf je de beste paginatitels voor SEO Hoeveel woorden zijn er nodig voor een webtekst of blog? Stap 3: zorg voor een snelle laadtijd (met goede hosting) Deze stap had ook stap 1 of 2 kunnen zijn trouwens. Techniek is belangrijk, vooral voor je bezoeker. Die ervaart dan namelijk een website die gesmeerd loopt en dat is gewoon prettig. Technische optimalisatie hebben voor SEO vaak maar weinig effect, dus dat doe je meer voor je bezoeker dan voor je vindbaarheid. Waarom komt het dan toch aan de orde? Omdat er zeker invloed is en de belangrijkste stap daarin echt zwaar onderschat wordt. Wanneer snelheid en techniek wél echt invloed hebben Laten we eerst beginnen met duidelijkheid omtrent techniek en de invloed op SEO. Een website moet technisch sowieso goed werken; hoe meer problemen er met een website zijn, hoe groter de kans dat ook een zoekmachine problemen heeft met je website en je dus minder goed gaat scoren. Zo kan de zoekmachinebot je website minder goed crawlen, wat je gaat merken. Daarnaast is een traag ladende website geen pretje en heeft vooral een super trage website wel een negatief effect op je SEO. Het gaat wel echt om laadtijden van 10 seconden of meer. Daaronder hebben verbeteringen op laadtijd niet heel veel invloed op je vindbaarheid. Snelle hosting is wel essentieel Natuurlijk is een snel ladende website voor iedereen wel zo prettig. En dat begint met je hosting. Snelle servers zijn echt hun geld waard, bespaar daar dus niet op. Je hebt minder snel te maken met vertragende elementen, bent minder tijd kwijt aan het monitoren van je snelheid en bespaart tijd en vaak zelfs geld op het optimaliseren voor snelheid. Meer over snelheid en technische optimalisatie: Test & verbeter de snelheid van je website Technische optimalisatie van afbeeldingen Beperk CSS & JavaScript En houd zeker ook de Core Web Vitals in de gaten. De snelheid van je website is vooral van belang voor je bezoeker en minder voor SEO, dus je doet het vooral voor de bezoeker en dat levert uiteindelijk ook SEO-voordeel op. Stap 4: scoor links (ook interne) Het was Google die als eerste zoekmachine links van de ene website naar de andere ging meewegen als SEO-factor. De andere zoekmachines […]

Zoekwoorden-onderzoek- een praktische handleiding.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dat zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek lijkt me logisch. Zonder te weten op welke zoekwoorden (hier zo meer over) je gevonden wilt worden, ben je als een kapitein die geen specifieke haven heeft om naartoe te varen. Omdat je niet weet wat je uiteindelijke doel of eindbestemming is, is er geen route, geen strategie. Dus doe je je zoekwoordenonderzoek om die doelen te bepalen. En dat kun je zelf doen. Of in ieder geval de basis. Want wie staat er aan de basis van jouw website? En ik denk dat je er nog weleens lol aan zult beleven ook. -Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 4 maart 2021- Waarom ‘zoekwoorden onderzoek’? Zonder zoekwoorden onderzoek ben je als een kapitein op een schip zonder duidelijke eindbestemming. Je zet koers, waarbij je wel een beetje idee hebt waarnaartoe, maar of je echt je doel bereikt is een kwestie van mazzel of toeval. Weet je waar mensen op zoeken, dan weet je waar je op moet inzetten om vindbaar te zijn in de zoekmachines. Het onderwerp van deze handleiding is daar een heel mooi voorbeeld van. Zoekwoorden onderzoek versus zoektermen onderzoek (en meer) Zoals je waarschijnlijk wel weet houd ik het zelf liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermenonderzoek dus ook, maar de meeste mensen blijken te zoeken op ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je ziet in onderstaande resultaten uit Ahrefs’ Keywords Explorer: En Google maakt ook nog een duidelijk verschil tussen ‘zoektermen onderzoek’ en ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je in de zoekresultaten ziet: Vergelijk bovenstaande top 5 voor ‘zoekwoorden onderzoek’ maar eens met de top 5 voor ‘zoektermen onderzoek’: Er zijn wat overeenkomsten, maar vooral ook duidelijke verschillen. De zoekmachine maakt dus zelf al onderscheid. Dat weet je alleen wanneer je onderzoek doet. Waar zoeken mensen naar en hoe sluit jij daar dan op aan? Je krijgt een stappenplan met zowel het wat als het hoe. Om aan te sluiten op de zoekterm moet ik dus toch rekening houden met ‘zoekwoorden onderzoek’ voor de vindbaarheid. Niet voor mijzelf, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat deze handleiding voor iedereen nuttig is en dus vindbaar moet zijn. De overbodige spatie vervang ik door een koppelteken, dan weet je waarom je vanaf nu vooral ‘zoekwoorden-onderzoek’ leest in dit artikel. Hoe doe je zoekwoorden-onderzoek? In een eerder betoog om te beginnen met zoektermenonderzoek kreeg je al 3 opties om mee te werken. Die hoef je niet op te zoeken, je vindt ze hieronder gewoon weer. En daarna ontdek je hoe je deze zelf kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen om de basis voor het eigenlijke onderzoek te leggen. Die krijg je zo als eerste. En daarmee kom ik ook tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op de eerste versie van dit artikel :-) Het stappenplan Het stappenplan dan, waarna we verschillende stappen en tools uitgebreid behandelen. Dit is hoe ik het aanpak: Zelf de eerste thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen Concurrentenanalyse uitvoeren Zoekwoordsuggesties verzamelen Data verzamelen Zoekintentie bepalen Strategie bepalen en website indelen 1. Thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen Je legt sowieso altijd zelf de basis voor het zoekwoorden-onderzoek. Het gaat om jouw bedrijf of organisatie, jouw website, dus jij kent de hoofdonderwerpen. Of je het daadwerkelijke onderzoek nu zelf doet of uitbesteedt, aan jou om een eerste lijst te maken met zoektermen. Let wel: hier is het echt essentieel om te focussen op woordcombinaties in plaats van losse woorden. De concurrentie op losse zoekwoorden is over het algemeen veel groter dan op specifiekere woordcombinaties. En de zoekintentie is duidelijker, daar komen we later op terug. Zo leg je zelf de basis voor het zoektermenonderzoek: 1. Denk zelf goed na Bedenk hoe jij zelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en zoekt je doelgroep daar ook op? Vooral bij dienstverlening is je klant vaak op zoek naar een oplossing voor een probleem en kent deze daarbij niet altijd de benaming voor die oplossing. Formuleer daarom het probleem of bedenk welke vraag je klant zou kunnen hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt over het algemeen wel naar merk, model en mogelijk wat specificaties. Als je zelf goed nadenkt kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen om verder te onderzoeken. Je kunt dit ook op papier of digitaal als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met 1 of meerdere belangrijke woorden en werkt van daaruit verder naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die je dan maakt gebruik je voor het uitgebreide onderzoek. 2. Vraag het aan je doelgroep of directe omgeving Hoe achterhaal je informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Door het te vragen natuurlijk. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, zij hebben vaak ook echt waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het daadwerkelijke zoekwoorden-onderzoek. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”. 2. Concurrentenanalyse om zoektermen te vinden Zelf het wiel uitvinden is idioterie natuurlijk. Als er concurrenten zijn, kun je de kunst afkijken, dus sla je slag! Dankzij betaalde tools als Ahrefs, Moz en Semrush kun je alle zoektermen en posities van je concurrenten ophalen. Dat scheelt je enorm veel tijd en zo heb je een bijzonder mooie lijst om je zoekwoorden-onderzoek mee te vervolgen. Heb je geen toegang tot deze tools, kun je een proefperiode gebruiken (zie het onderdeel ‘Betaalde tools’) of een professional inschakelen die deze tools gebruikt. Lees hier alles over de concurrentenanalyse voor SEO 3. Suggesties verzamelen Met de lijst die je nu hebt ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Dat levert je weer suggesties voor nieuwe zoekwoorden of zoekwoordcombinaties op waarmee je je lijst uitbreidt. Uiteindelijk […]


GUTE-URLS

Wordpress is loading infos from optimusonline

Please wait for API server guteurls.de to collect data from
optimusonline.nl/praktische-han...

Waarom zoektermenonderzoek de basis is voor je SEO.

Waarom zoektermenonderzoek de basis is voor je SEO

Je kunt nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website. Maar: je kunt vooral ook niet te vroeg beginnen. Want wat als je site al helemaal staat en je komt erachter dat je het eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, je kunt nog van alles veranderen aan je website. Maar dat is toch weer extra werk. Om dat extra werk te voorkomen, begin je dus met onderzoek van je zoektermen of zoekwoorden. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 april 2014 en is op 25 februari 2021 geüpdatet- Zoekwoorden vs. zoektermen Het zal je opvallen dat ik vooral de uitdrukking ‘zoektermen’ gebruik. De meeste van mijn vakgenoten zeggen ‘zoekwoorden’, wat naar mijn mening tot verwarring kan leiden. Bij ‘zoekwoord’ of ‘zoekwoorden’ kun je het idee krijgen dat het werkelijk om een enkel woord gaat, terwijl dat meestal juist niet het geval is. Je krijgt twee voorbeelden van me: 1. Golf, golf of golf? Kijk uit voor hoge concurrentie Ben je een autohandelaar met diverse Volkswagen Golfs in de verkoop, dan lijkt het misschien interessant om gevonden te worden op ‘Golf’. Maar je concurreert dan ook met andere betekenissen van het woord ‘golf’. Dat zijn vooral de sport en het bewegende water. Op dit enkele zoekwoord zie je dus flinke concurrentie van verschillende betekenissen van het woord. Nog even los van de kracht en het marketingbudget van de concurrenten in die top 10. En let wel: vanwege die verschillende betekenissen kan de SERP ook nogal eens wisselen. Zo zag die er in 2014 zo uit: … en zag je in februari 2021 dit beeld: Opvallend dat het in een paar jaar van de auto naar de sport verschoven is. Je ziet dus dat dat ene losse zoekwoord dus vanwege die verschillende betekenissen ook verschillende zoekresultaten kan geven. Dat heeft te maken met de zoekintentie 2. Het doel van de zoekopdracht Naast de concurrentie die op zo’n enkel zoekwoord een enorme rol speelt, heb je dus ook te maken met het doel van de zoekopdracht: de zoekintentie. Waar is iemand die “golf” in de zoekmachine intypt naar op zoek? Jouw tweedehands auto’s? Kleine kans. Dus áls je al hoog in de zoekmachines eindigt, is een groot deel van de mensen die dat woord heeft ingevoerd niet op zoek naar jouw aanbod. Daarom is het zaak dat jouw zoektermen aansluiten op wat je werkelijk te bieden hebt. En dus ook waar jouw doelgroep in Google naar zoekt. Je kunt pas echt optimaliseren als je zoektermen bepaald hebt Pas als je weet waarop je gevonden wilt worden, kun je zorgen dat je daarop optimaliseert. Of eigenlijk: Pas als je weet waar je doelgroep op zoekt, kun je je webpagina’s daarop optimaliseren Of je nu begint aan een compleet nieuwe website of dat je een bestaande website wilt optimaliseren, met een zoektermenonderzoek krijg je inzicht in de voor jou relevante zoektermen. Hoe doe ik dat dan? En nu wil je natuurlijk weten hoe je dat zoektermenonderzoek doet. Er zijn tools voor, die we in 3 categorieën kunnen verdelen: Google (of een andere zoekmachine) Gratis tools Betaalde tools De volgorde van deze drie is bewust. Het gaat zo van makkelijk uitvoeren en een beknopt resultaat naar bewerkelijker en uitgebreid.  Waarbij je met de betaalde tools ook veel meer data krijgt. Sowieso is het altijd goed om zelf de basis te leggen voor een lijst met zoektermen. Of je nu zelf het uitgebreide onderzoek doet of dat uitbesteedt, die basis leg je zelf waarna je kunt kiezen het uiteindelijke zoektermenonderzoek uit te besteden of misschien toch zelf te doen. Voor het zoektermenonderzoek heb ik een praktische handleiding geschreven: Wees die kapitein met haven in zicht: stippel je SEO-strategie uit Als je dat zoektermenonderzoek nog niet hebt gedaan en je website is al gelanceerd, ben je nog niet reddeloos verloren hoor. Je bent nog niet gaan varen zonder ook maar te weten welke richting je op moet. Je hebt natuurlijk wel in beeld wat je te bieden hebt of waar je klanten naar op zoek zijn. Dus je vaart al de goede kant op. Het kan alleen zijn dat je net in de verkeerde haven aanmeert omdat je niet weet in welke haven je nu echt moet zijn. Onderzoek en vind je eindbestemming(en) De vergelijking met de kapitein gaat niet 100% op natuurlijk. Uiteindelijk wil je op meerdere zoektermen vindbaar zijn, terwijl een boot 1 tot enkele havens aandoet. De gedachtegang is waar het om gaat: zonder doel is de kans van slagen klein. Met gedegen zoektermenonderzoek: voorkom je dat je zoektermen gebruikt waar niet of nauwelijks op gezocht wordt weet je welke zoektermen je klanten gebruiken en welke vragen ze hebben kun je daar de SEO-titels van je webpagina’s op schrijven monitor je vanaf het begin je vindbaarheid op jouw zoektermen stuur je bij als je toch niet de goede kant op lijkt te gaan En zo is een goed begin weer het halve werk. Wanneer begon jij met zoektermenonderzoek? Deed je dat al voor de lancering van je website, ben je er achteraf mee aan de slag gegaan? Laat het hieronder weten. 

UrlPreviewBox

Ubersuggest: wat kun je er allemaal mee?

Ubersuggest: wat kun je er allemaal mee?

Wil je gevonden worden in Google, dan wil je natuurlijk ook wel weten of het nut heeft. Want waarom zou je je pijlen richten op ‘content marketing leeuwarden’ wanneer daar niet of nauwelijks op gezocht wordt? Dus je doet je zoektermenonderzoek en hé, we zijn Nederlands, dus als het gratis kan kies je bijvoorbeeld voor Ubersuggest. En met Ubersuggest kun je meer dan alleen zoektermenonderzoek doen. Wat moet je weten wanneer je deze SEO-tool gebruikt? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 21 maart 2019 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 18 februari 2021- Wat is Ubersuggest? Ubersuggest is een SEO-tool die in eerste instantie als gratis tool voor zoektermenonderzoek is ontwikkeld. Je kreeg wat suggesties zonder zoekvolumes en als je zoekvolumes wilde zien, kon je daarvoor betalen. Tot internetondernemer Neil Patel de tool overnam om ‘m verder te ontwikkelen. Van ubersuggest.io ging het naar neilpatel.com/ubersuggest, al stuurt de oude domeinnaam je wel door naar de pagina op Patels eigen website. Naar Ubersuggest 2.0 (en verder) Na de integratie op zijn eigen website richtte Neil Patel zich op het verder verbeteren van de tool. Goede zaak, want we kregen ineens meer waar voor ons geld in Ubersuggest 2.0. Nou ja geld, het was nog steeds gratis. Uiteindelijk kwam er Ubersuggest 3.0, waarin je nog meer kreeg dan in de tweede versie. En Patel heeft toegezegd de tool verder te blijven ontwikkelen. Daarover meer onder ‘De geschiedenis van Ubersuggest’. Nu naar wat je zoal met de tool kan. Wat kun je met Ubersuggest? Met Ubersuggest doe je tegenwoordig meer dan alleen zoektermenonderzoek, je kunt nu: backlinks achterhalen van je eigen website of die van een concurrent organische posities in Google van websites achterhalen een site audit doen De eerste 2 punten zijn in verschillende onderdelen opgesplitst, zoals je dat ook in andere tools als Moz, Semrush en Ahrefs ziet. Patel heeft zijn belofte ingelost en Ubersuggest verder ontwikkeld, waarbij er regelmatig te zien is dat er nieuwe functies bij komen, zoals op het moment van schrijven ‘Vergelijkbare websites’. Aan de ene kant slim, om de concurrentie met de andere tools aan te gaan. Aan de andere kant vraag ik me af wat dan het onderscheid is, hoe ga je de concurrentie winnen? Laten we eerst eens beginnen met het zoektermenonderzoek, wat krijg je? Wat krijg je uit zoektermenonderzoek in Ubersuggest? Wanneer je zoektermenonderzoek doet met Ubersuggest krijg je een overzicht met verschillende data. Neil Patel heeft de tool in 2018 uitgebreid, waardoor je nu de volgende data krijgt: Zoektermsuggesties: verschillende varianten op jouw zoekterm en aanverwante andere zoektermen Zoekvolume: het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand in Google op deze zoekterm CPC (Cost Per Click): de prijs die je naar schatting betaalt per klik wanneer je voor deze zoekterm adverteert in Google PD (Paid Difficulty): de concurrentie op deze zoekterm in de betaalde zoekresultaten SD (SEO Difficulty): de concurrentie op deze zoekterm in de organische zoekresultaten Dat is mooi, maar er zitten ook haken en ogen aan deze data en aan het gebruik van deze gratis tool. De nadelen van Ubersuggest Prachtig allemaal, al die gratis data. Maar aan die gratis informatie kleven ook nadelen. Allereerst vind ik de zoektermsuggesties vrij mager. Bij gebrek aan Nederlandse termen lijken er bijvoorbeeld Engelse en zelfs Spaanse zoektermen te worden opgehaald. Zoekvolumes komen uit Googles Zoekwoordplanner Ooit gratis, nu betaalmodel Het is nogal onduidelijk waar alle data vandaan komen Is dat allemaal zo erg? Niet per se en ook weer wel. Je krijgt mijn visie (en daar mag je gerust tegenin gaan in een reactie ;-) ). Zoekvolumes komen uit de Zoekwoordplanner Ubersuggest haalt de zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner. Dat kun je zien aan de getallen die eruit komen, die komen overeen met de clusters waarin Google de zoekvolumes weergeeft. Zoekvolumes van 590, 480, 390 en 320 zijn typisch zoekvolumes uit Googles Zoekwoordpanner: Op zich prima als indicatie hoor, maar dan ook echt als indicatie. Dat je daar wel even rekening mee houdt. Gedegen zoektermenonderzoek doe je niet meer met Googles Zoekwoordplanner. Nu gratis, later mogelijk betaalmodel Ooit gratis, nu betaalmodel Op 21 maart 2019 schreef ik nog: Klinkt leuk, een gratis tool. Maar blijft Ubersuggest wel gratis? Kan Neil Patel het opbrengen om al die data te blijven opslaan en serveren aan jou? Zelf geeft Patel al aan dat hij tegen hogere kosten aanloopt dan hij had verwacht: Hij geeft in dit stuk ook aan waarom hij het ervoor over heeft. Het levert hem vele websitebezoekers op, naamsbekendheid en daarmee -al dan niet indirect- klandizie. Deze investering valt dus onder marketing voor hem. Moet je natuurlijk wel het budget hebben ;-) Toch kan het ook zo zijn dat het hem uiteindelijk toch te veel kost. En dan kan hij 3 dingen doen: De stekker eruit trekken Een betaalmodel invoeren De boel verkopen De eerste is het meest rigoureus, de tweede het meest logisch en de derde kan uiteindelijk ook weer resulteren in alsnog een betaalmodel voor Ubersuggest. Toegegeven, het is speculatie, maar het is wel mogelijk. Dus gebruik je Ubersuggest, maak er dan zo goed mogelijk gebruik van zolang het gratis kan en houd in het achterhoofd dat het een keer afgelopen kan zijn. [/tot zover het stuk uit maart 2019] En ja hoor: een betaalmodel En er is nu inderdaad een betaalmodel voor Ubersuggest. In februari 2020 meldden verschillende mensen op Twitter dat er betaald moest worden. Toen nog $ 10,- per maand, wat inmiddels € 29,- per maand of meer is geworden. Nog steeds zeer betaalbaar, maar krijg je waar voor je geld? Daar komen we nog op terug. Onduidelijk waar de data vandaan komen Als je wilt kunnen beoordelen of je data betrouwbaar en daarmee bruikbaar (genoeg) zijn, is het wel prettig om te weten waar die data vandaan komen. Ik vind het zelfs essentieel, maar dat is natuurlijk omdat dit soort data voor mijn werk heel belangrijk zijn. Van de zoekvolumes weten we wel dat ze uit de Zoekwoordplanner komen, maar waar komt de rest vandaan? Gezien het gebruik van ‘DA’ lijkt het dat de domeinautoriteit uit Moz komt, wat lijkt te kloppen door de kennisbank die aangeeft dat de backlinkdata uit Moz komen: Nu heeft Moz volgens verschillende onderzoeken niet de beste backlinkdatabase van alle SEO-tools heeft. Mijn grootste bezwaar is dat de data nogal uit verschillende bronnen komen, van Zoekwoordplanner tot Moz en mogelijk wat eigen data in […]

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO.

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO

Wie SEO zegt, zegt zoektermen. Natuurlijk doe je daarom zoektermenonderzoek, maar hoe bepaal je nu écht de juiste zoektermen? Kijk je nog steeds naar zoekvolume en ook alleen naar dat getalletje? Dan sla je de plank mis. Er is namelijk een belangrijkere factor: de zoekintentie. Ontdek nu wat het is, hoe jij erachter komt wat de zoekintentie van een zoekterm is én hoe jij daarvan profiteert. -Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 30 augustus 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 11 februari 2021- Wat is de zoekintentie? De zoekintentie is de vraag of behoefte achter de zoekopdracht in een zoekmachine. Wanneer iemand iets zoekt, wat wil deze dan echt vinden? We hanteren globaal 3 soorten zoekopdrachten, gebaseerd op de intentie achter de zoekterm: Informationele of informatieve zoekopdrachten Transactionele of commerciële zoekopdrachten Navigationele zoekopdrachten Zoals je vast wel begrijpt is voor een commerciële organisatie de tweede het meest interessant. Toch is het ook belangrijk om op de eerste zoekintentie te scoren. Eerst even dieper duiken in die zoekintentie en hoe je die ontdekt. Commerciële zoekopdrachten verder uitgesplitst De commerciële zoekopdrachten kunnen we specifieker uitsplitsen, en wel in: Commercieel oriënterend Commercieel vergelijkend Commercieel transactioneel – online of lokaal Deze wil je ook helder hebben, zeker wanneer je echt je customer journey in kaart hebt. Bij de eerste is de Google gebruiker nog niet zeker wat deze wil kopen of waar deze wil kopen. Bij de tweede gaat het om een vergelijking op specificaties of prijs en bij de derde om duidelijke koopbereidheid, wat kan resulteren in een online aankoop of een bezoek aan een winkel. Ajax of golf; wat is de vraag achter de zoekopdracht? Een voorbeeld dat ik veel gebruik als het gaat om zoekintentie is een zoekopdracht als ‘ajax’ of ‘golf’. Aan beide woorden zijn veel verschillende betekenissen te koppelen. Zo is Ajax: Een voetbalclub Een schoonmaakmiddel Een merk brandblussers Een Griekse mythologische figuur Asynchronous JavaScript And XML En eigenlijk nog veel meer. Dus waar is iemand die zoekt op ‘ajax’ nu echt naar op zoek? Dat het in Nederland de voetbalclub is, lijkt bijzonder aannemelijk. De andere ajaxen hebben dan pech. Zo kun je ook concluderen uit de top 10 in Google: Het effect van de zoekintentie op klikken in de zoekresultaten Als je hierover nadenkt, kun je concluderen dat gebruikers van de zoekmachine niet altijd het resultaat voorgeschoteld krijgen waar ze naar op zoek zijn. Ze haken af of gaan opnieuw zoeken en voegen wat woorden toe. Per zoekterm kun je dan vast wel bedenken welke. In Ahrefs zie je ook hoe dat er dan uitziet qua klikgedrag: Grafisch vormgevers hebben een probleem Een duidelijk voorbeeld van de impact van die zoekintentie is de zoekterm ‘grafisch vormgever’. Als je die zoekterm invoert in Google, zie je na de Ads een allegaartje aan soorten zoekresultaten: Informatieve resultaten Een Local Pack Vacatures Opleidingen Lokale bedrijven, gebaseerd op je locatie Wie een grafisch vormgever zoekt heeft hier dus weinig aan. Dus zullen veel Google-gebruikers hierna opnieuw zoeken op ‘grafisch vormgever’+plaatsnaam. Daarvan is de zoekintentie duidelijker en concreter. In de zoekresultaten staan dan ook nog wel de nodige vacatures, maar het is wel meer een mix van vacatures en daadwerkelijke grafisch vormgevers in die plaats. Legio voorbeelden Er zijn legio voorbeelden van dit soort zoekopdrachten waarbij de zoekintentie kennelijk vooral informatief is. Dat geldt voor veel (met name zelfstandige) beroepen, maar ook bijvoorbeeld ‘vertalen’ of ‘vertaling’ in combinatie met een taal. Die laatste zoekopdracht levert vrijwel altijd zoekresultatenpagina’s op met woordenboeken- en vertaalwebsites. Een vertaler maakt geen kans om daar tussen te komen, omdat Google als zoekintentie heeft vastgesteld als het vertalen van een woord of zin naar die taal. Mijn eigen verhaal: van ‘SEO-teksten’ naar ‘SEO-tekstschrijver’ Hoe het zoal werkt met de zoekintentie ontdekte ik zelf zo rond 2016. Een van de eerste zoektermen waarop ik wilde scoren toen ik startte met mijn bedrijf was ‘seo teksten’. Super trots natuurlijk toen ik daarmee de top 10 in Google bereikte.  Maar het lukte maar niet om hoger dan positie 6 te komen. Niet verkeerd, maar ik wilde hoger in Google. Waarom lukte dat maar niet? Toen ontdekte ik de zoekintentie Zo ergens in 2016 of misschien 2017 kelderde ik uit de top 10 voor die zoekterm en daardoor ontdekte ik de zoekintentie. Toen ik de top 10 voor ‘seo teksten’ bekeek, zag ik alleen maar informatieve pagina’s met 2 belangrijke uitgangspunten: Wat is een SEO-tekst? Hoe schrijf je een SEO-tekst? En daar paste mijn pagina niet tussen omdat die puur een commerciële insteek had. Op mijn pagina bood ik mijn diensten aan, terwijl de zoekmachine had bepaald dat mensen op zoek waren naar informatie over SEO-teksten. En daarmee sloot mijn pagina niet aan op de zoekintentie. Het moest SEO-tekstschrijver zijn Nu was de pagina ‘SEO-tekstschrijver‘ al vindbaar op de juiste zoekterm en ik realiseerde me dat de zoekintentie van die zoekterm juist wel paste bij een verkopende pagina. Dus moest ik me daarop focussen en voor ‘SEO-teksten’ insteken op de zoekintentie voor die zoekterm. Zo los je het op Een pagina zomaar verwijderen is niet verstandig, zeker als je daar al wel op gevonden wordt. En al helemaal niet wanneer er backlinks naar de pagina liggen. Ga daarom als volgt te werk als je concludeert dat een pagina niet op de zoekintentie aansluit: Controleer of er backlinks naar de pagina liggen Schrijf of optimaliseer een pagina voor de zoekterm waarop je wilt scoren en sluit aan op de zoekintentie Leg een redirect aan van de pagina die je wilt verwijderen naar de pagina met de juiste zoekintentie Verwijder de pagina waar je niet goed (genoeg) mee scoort Klaar Dat lijkt een makkie, maar het kost natuurlijk wel behoorlijk wat tijd. Al is het alleen maar omdat een goede pagina schrijven al gauw een paar uur kost, inclusief afbeeldingen erbij plaatsen en meer. Wat leverde het mij op? Mooie posities door juiste insteek De pagina ‘SEO-tekstschrijver’ deed het al goed, al moet ik toegeven dat ik niet exact weet waar ik stond op het moment dat ik deze wijzigingen doorvoerde. Het leverde mij destijds in ieder geval weer een top 10-positie op voor ‘seo teksten’ met een blogartikel over hoe je die schrijft, en ik haalde de top 3 voor ‘seo tekstschrijver’. Inmiddels zijn teksten geen hoofdmoot meer, dus is de focus daar nu niet […]

Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Vroeger was alles beter. Toen kon je namelijk zelf helemaal gratis zoektermenonderzoek doen met Googles Zoekwoordplanner. Daar kleefden toen al wel wat nadelen aan, maar het was gratis en het werkte. Nu is goed zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner echt definitief dood. Ik leg precies uit waarom. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 10 augustus 2017 en is geüpdatet op 4 februari 2021- De nadelen van de Google Ads Zoekwoordplanner Het begon in augustus 2016 toen Google een wijziging doorvoerde in de Google Adwords Zoekwoordplanner (tegenwoordig Google Ads) die enorme impact heeft. Niet alleen voor SEO, maar ook voor online adverteerders (SEA). Dit zijn de belangrijkste nadelen aan de Zoekwoordplanner: Er zijn geen historische data voor het zoekvolume Het zoekvolume is geen exact zoekvolume Het zoekvolume wordt in ‘containers’ gezet Meervoud en enkelvoud op één hoop Alleen data als je adverteert? Zoekvolume enkel gerelateerd aan Ads? Naast deze nadelen, vind je hier ook tips hoe hier nu mee om te gaan bij je zoektermenonderzoek. 1. Geen historische data voor het zoekvolume Allereerst is het goed om te weten wat we bedoelen met zoekvolume. Het zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, zoals dat door Google in de Zoekwoordplanner wordt opgegeven. Deze zoekvolumes zijn gebaseerd op gegevens over de afgelopen 12 maanden. Ze zijn dus vooral actueel en bieden geen historisch overzicht. Een historisch overzicht zou handig zijn Dat je maar tot 12 maanden terug kunt kijken in de Zoekwoordplanner is onhandig. Je kunt namelijk niet echt trends zien. Wordt er bijvoorbeeld steeds meer naar een bepaalde zoekterm gezocht of juist minder? Dat kun je niet opmaken uit de data in de Zoekwoordplanner. Nu kun je dit wel weer uit Google Trends halen, waarbij je zelfs op regionaal niveau kunt inzoomen. Dan is het wel goed om te weten hoe je Google Trends gebruikt, omdat ook daar haken en ogen aan zitten. Historische data moet je zelf bijhouden Omdat je met de Zoekwoordplanner maar 12 maanden terug kunt qua gegevens, moet je dus zelf actief de historische data van je zoektermen bijhouden. Mijn advies is dus om zelf bij te houden hoe vaak er op jouw zoektermen gezocht wordt. Zo kun je zien of er juist steeds vaker of steeds minder naar een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Waarom historische data? Niet iedereen staat er bij stil, maar bijvoorbeeld een zoekterm die relatief nieuw is, zal nog een laag zoekvolume hebben. Wat als het gaat om een merk of product dat langzaamaan populairder wordt? Dan wil je wel weten hoe die groei in populariteit eruit ziet. Die groei zie je wel op korte termijn, dus populariteit van een onderwerp dankzij bijvoorbeeld een film of een andere actualiteit zal je niet ontgaan. Toch zijn ook de veranderingen op de langere termijn interessant. Daarnaast verandert er natuurlijk ook wat door onverwachte ontwikkelingen, zoals het coronavirus, waardoor er sinds begin 2020 bijzonder veel meer op ‘corona’ gezocht wordt dan daarvoor. En de zoekintentie achter die zoekopdracht is ook veranderd, zoals je vast wel kunt bedenken. 2. Het zoekvolume is geen exact volume Zoals je vast wel snapt doe ik zeer regelmatig zoektermenonderzoek en daarin zie ik veel verschillende cijfers voorbijkomen. Van enorme zoekvolumes die ik niet zou verwachten tot zoekvolumes die veel lager zijn dan je verwacht. Hoe weet je of die volumes betrouwbaar zijn? Benader data daarom altijd kritisch, zie het als een indicatie en weet waar je naar zit te kijken. Benader data altijd kritisch Data die je krijgt van partijen die je niet of nauwelijks kent, moet je uiteraard altijd kritisch benaderen. Met andere woorden: neem ze altijd met een korreltje zout. Dat geldt zeker ook voor de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner. Deze zijn beslist niet 100% accuraat, sterker nog: die kunnen zelfs enorm afwijken van de werkelijke cijfers. ik leg je uit hoe dit zit. Hoe hoger het volume, hoe hoger de mogelijke afwijking Bij lage zoekvolumes is de afwijking in absolute zin niet zo groot. Wordt er bijvoorbeeld gemiddeld zes keer per maand op een bepaalde term gezocht, dan is het zoekvolume 10. Dat is in absolute zin geen enorme afwijking, maar procentueel wel. Bij een zoekvolume van 100 of 120 is er natuurlijk procentueel een veel kleinere afwijking. Toch wordt dat bij hogere volumes weer een heel ander verhaal. Hogere zoekvolumes: nog meer afwijking De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn geen exacte getallen, ze zijn overduidelijk afgerond. Dat blijkt al uit het feit dat alles enkel in tientallen wordt weergegeven. Maar er is meer aan de hand, zelfs echt afronden is niet aan de orde, er is sprake van volumes in “containers “. En dat is nu waar de crux zit. NB Deze zoekvolumes in tientallen en honderdtallen krijg je niet altijd te zien, daarover meer onder ‘Alleen data als je adverteert?’ 3. Zoekvolumes in containers De zoekvolumes worden in de Zoekwoordplanner dus in een soort ‘containers’ geplaatst. De containers gaan bij lage volumes omhoog in stappen van 10. Dus het zoekvolume begint bij 0, gaat daarna volgt 10, en dan door naar 30, 40 en 50. Vanaf 50 gaat het zoekvolume met stappen van 20 omhoog en vanaf 90 met stappen van 30. En zo door volgens dit stramien. Krijg je ‘m door? Het verschil kan enorm zijn Wat blijkt nu; bij de echt hoge zoekvolumes zijn de verschillen tussen de boven- en ondergrens enorm. Hierdoor kan het zijn dat het verschil tussen het werkelijke zoekvolume en het zoekvolume in de Zoekwoordplanner met duizenden tot zelfs tienduizenden verschillen. De helden van Moz zochten het uit en kwamen tot een enorm verschil bij de hogere zoekvolumes. Zo heeft de container van 201.000 “onder” zich de container van 165.000 en “boven” zich de container van 246.000. Dat is een marge van ruim 80.000. Is het nu 186.000 of 224.000? De vraag is dan: als een zoekterm in de container van 201.000 valt, is het zoekvolume dan misschien 186.000 of 224.000? Want dat bevindt zich heel veilig gesteld eigenlijk in het gebied tussen 165.000 en 246.000. Een marge van bijna 40.000 dus. Dat is niet mis. Als je dat in potentiële omzet omrekent, is dat verschil enorm. 4. Meervoud en enkelvoud (en varianten) op één hoop Nog zoiets: sinds medio 2016 zijn varianten -zoals enkelvoud en meervoud- op één hoop gegooid in de Zoekwoordplanner. En dat is niet altijd handig. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeeld uit een zoektermenonderzoek dat een klant […]