SEO-teksten? Weg ermee, schrijf voor je bezoeker, niet voor Google

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Totaal verkeerde uitdrukking Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij? Wat zijn nu precies SEO-teksten? Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn :-) ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten. Echte “SEO-teksten” zijn lelijk Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over? En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn… Niet sterk Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als: “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.” “Als Apeldoornse copywriters bieden wij” “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn“ Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is. Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“. Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook ;-) Vetgedrukt is geen SEO-factor Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus. Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij. De proef op de som Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“. Met gemak de top 10 in Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ’tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf. Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven: Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn. Vergeet SEO, denk aan je bezoekers Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar? Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op […]

Wat we nu weten over Google's Mobile Friendly update

Wat we nu weten over de Google Mobile Friendly Update

Google maakte in februari 2015 bekend op 21 april 2015 de Google Mobile Friendly update uit te rollen. Deze algoritme-update zou impact hebben op websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het uitrollen van deze update is inmiddels gestart, wat weten we tot nu toe over deze Mobile Friendly Update van Google? Niet direct op 21 april uitgerold Hoewel Google aankondigde vanaf 21 april deze update uit te rollen, blijkt dat deze ook werkelijk vanaf 21 april is uitgerold. De eerste duidelijke wijzigingen in de mobiele zoekresultaten verschenen pas vanaf de 23e april. De verwachte “Mobilegeddon” op 21 april zelf bleef uit. Terwijl iedereen op 21 april zat te wachten op wijzigingen, liet het effect van de update nog even op zich wachten. En er is meer dat in februari niet werd verteld. Echt alleen zoekresultaten op mobiel De woorden van John Mueller over mobielvriendelijke website, zouden geïnterpreteerd kunnen worden als “mobiel en tablet zijn gelijk”. In januari 2015 zei John Mueller op de Webwinkelvakdagen namelijk dat “het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet”. Dit betekent echter niet dat de Mobile Friendly Update ook voor tablets geldt. Integendeel, in de FAQ over de Mobile Friendly Update vind je als antwoord op de eerste vraag dat deze update enkel voor mobiele apparaten (lees: telefoons) geldt. Geldt voor individuele webpagina’s Ook interessant is dat iedere webpagina individueel gewogen wordt op mobielvriendelijkheid. Dat betekent dat wanneer een website pagina’s heeft die niet mobielvriendelijk zijn, dit geen effect heeft op de positie van andere pagina’s in de mobiele zoekresultaten: Goede content blijft van essentieel belang Hoewel mobielvriendelijke websites door deze algoritme-update meer voorrang zullen krijgen in de mobiele zoekresultaten, maken niet-mobielvriendelijke sites nog altijd kans hoog in de mobiele zoekresultaten te eindigen. Google geeft in diezelfde FAQ aan dat de mobielvriendelijkheid van een website slechts één van de ranking factoren is. Andere SEO-factoren spelen dus ook nog steeds een rol, waaronder goede content. Zelf geeft Google aan dat wanneer de content goed en relevant is, deze nog steeds vertoond kan worden in de mobiele zoekresultaten, terwijl de website niet mobielvriendelijk is. Wat is de status van “Mobilegeddon”? In Nederland zijn er nog geen grote verschillen gerapporteerd. Nu is dat ook niet heel vreemd, omdat updates van Google altijd beginnen in de Engelstalige zoekresultaten. Het duurt vaak enkele dagen voor een update wereldwijd uitgerold is. In de Verenigde Staten is wel duidelijk geworden dat een aantal behoorlijk grote sites wel minder goed presteert in de mobiele zoekresultaten. Searchmetrics heeft een aantal belangrijke wijzigingen op een rijtje gezet. Wat betekent het voor Nederland? Wat gaat de Mobile Friendly update nu betekenen voor Nederland? Dat valt eigenlijk niet te voorspellen. Toen Google de update aankondigde, verwachtte iedereen een “Mobilegeddon” met wereldschokkende veranderingen. Nu blijken er in de VS wel grote partijen te zijn die de verschillen merken. Toch kan hier geen conclusie uit worden getrokken voor Nederland. Hoewel blijkt dat grote partijen als Blokker, Consumentenbond en zelfs ING nog geen mobielvriendelijke websites hebben, zien we ze nu nog niet verdwijnen uit de zoekresultaten. Conclusie Het blijft gewoon afwachten, maar ik verwacht dat jij je website al lang mobielvriendelijk had vóór “Mobilegeddon”, omdat ik al vaak heb aangekaart hoe belangrijk het is om een responsive of adaptive website te hebben (of desnoods een aparte mobiele website). Is dat nog niet zo, dan heb je wat te doen. Al is het enkel zorgen voor uiterst sterke content, waardoor Google je wel móet vertonen, ook in de mobiele zoekresultaten. Wat verwacht jij dat Google’s Mobile Friendly update gaat betekenen voor jouw posities? Zie je concurrenten die minder sterk zijn, die je nu in de mobiele zoekresultaten kunt verslaan? Ik ben benieuwd naar je reactie! PS: Het Belgische 0ptim1ze geeft je een tool om in je Google Analytics het mobiele verkeer te analyseren: HIER 

Is jouw website mobielvriendelijk?

Vanaf dinsdag 21 april zullen veel bedrijven het verkeer naar hun website(s) flink zien dalen. Wanneer ze dit analyseren zal blijken dat met name het bezoek vanaf mobiele apparaten afgenomen is. Deze bedrijven zijn nu nog goed vindbaar in de mobiele zoekresultaten van Google, maar per 21 april niet meer. Wat is er aan de hand? Google wijzigt mobiele zoekresultaten Op 26 februari 2015 kondigde Google een belangrijke wijziging in de mobiele zoekresultaten aan. Per 21 april 2015 wordt er meer gewicht gegeven aan het feit dat een website geschikt is voor mobiele weergave. Dit betekent dat de mobiele zoekresultaten er anders uit zullen zien dan de zoekresultaten op desktop. Waarom deze zet? Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en/of tablet. Denk eens goed na hoe jouw zoekgedrag de afgelopen jaren is veranderd. Hoe vaak zocht je op laptop of pc en hoe vaak doe je dat nu nog? Mogelijk zoek je niet eens veel minder op desktop of pc, maar nu wel vaker op je smartphone of tablet. Die pak je er wel wat makkelijker bij dan dat je een computer aanzet toch? En onderweg is je smartphone je beste vriend wanneer je iets zoekt of snel iets wilt weten. Handig, die mobiele apparaten! Meer mobiele zoekopdrachten Google ziet door deze wijziging in gedrag een forse toename in het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten. En wanneer mensen op een mobiel apparaat (smartphone of tablet dus) zoekresultaten krijgen met veel niet-mobielvriendelijke websites, wordt Google daarop afgerekend. Want Google geeft dan resultaten die niet voldoen aan hun verwachtingen, doordat ze niet prettig te gebruiken zijn op mobiele apparaten. Vanaf 21 april 2015 voldoet Google dus aan deze verwachtingen van de gebruiker door mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Relatief weinig websites zijn geschikt voor mobiel Eind 2014 begon Google al met het waarschuwen van webmasters, dat hun website niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten. Wellicht heb jij ook zo’n melding ontvangen via Google Webmaster Tools (nu Search Console). Toch voldoen nog veel websites niet aan de eisen van Google voor een mobielvriendelijke website. Om een voorbeeld te geven: ter voorbereiding op netwerkbijeenkomsten bekijk ik vaak de websites van de deelnemers aan deze bijeenkomsten. In de maanden februari en maart 2015 bleek bijna de helft van de websites bleek niet geschikt te zijn voor mobiele weergave. Uiteraard is dit niet per se een representatieve steekproef, maar het schetst een aardig beeld. Wil je weten of jouw website voldoet? Google heeft een ‘Mobile friendly test‘ voor je klaarstaan! Wanneer is je website mobielvriendelijk? In de uitdrukking “mobielvriendelijke website” ligt de nadruk nogal op mobiel. Je zou dus kunnen denken dat het enkel om weergave op smartphones gaat. Google doelt hiermee echter op zowel smartphones als tablets. Stelregel hierbij is dat wanneer een website op een smartphone goed werkt, deze dat ook zal doen op tablets, zo gaf Google’s John Mueller aan op de Webwinkel Vakdagen 2015. Kort samengevat kun je stellen dat wanneer een website zonder extra moeite goed te bekijken (lezen) is op een mobiel apparaat, deze mobielvriendelijk is. Hierbij moet je vooral denken aan het feit dat tekst direct leesbaar moet zijn zonder deze te moeten vergroten. Responsive versus adaptive Grote kans dat je de term ‘responsive webdesign’ al eens hebt gehoord of gelezen. Bij responsive webdesign past het uiterlijk van de website zich automatisch aan aan het schermformaat waarop de website wordt vertoond. Dit betekent over het algemeen betekent dat de website als het ware schaalt. Hierbij worden de meeste elementen op een iets andere wijze weergegeven, zodat het allemaal op het beeldscherm past. Naast responsive webdesign is er ook ‘adaptive webdesign’. Dit is nog eens een stap verder, omdat hierbij de website niet enkel geschaald wordt, maar zich aanpast aan de situatie van de gebruiker. Hierbij kun je denken aan een knop om direct met een taxibedrijf te bellen, die wel op de smartphone verschijnt, maar niet op de tablet. Een stap verder in adaptive webdesign is het aanbieden van een routebeschrijving wanneer het gebruik een smartphone gedetecteerd wordt. Bij mobiel gebruik is de kans namelijk groter dat de gebruiker snel de locatie van je bedrijf wil weten. Zoals je ziet zijn de mogelijkheden legio en je zult in de toekomst zeker meer horen over adaptive webdesign. Responsive webdesign versus mobiele website Naast responsive (en adaptive) webdesign, kan het ook nog zijn dat je een aparte mobiele website hebt. In dat geval heb je in feite twee verschillende websites, een “gewone” website voor desktop en een speciaal voor mobiel gecreëerde website. Het grote nadeel hiervan is dat je dan vaak ook twee website moet bijhouden. De mobiele website is namelijk meestal een unieke, op zichzelf staande website, dus wanneer je iets aanpast op de desktopversie, moet je dit over het algemeen ook nog eens apart op de mobiele versie doen. Daar komt bij dat een mobiele website een aparte URL heeft (m.domeinnaam.nl) en Google de voorkeur heeft voor systemen waarbij de URL op alle apparaten hetzelfde is. Meer nieuws: apps in de mobiele zoekresultaten In de meeste blogs over Google’s aankondiging van 26 februari 2015 ligt de focus op de vindbaarheid van websites in de mobiele zoekresultaten. Maar er is meer aan de hand, want Google kondigt in hetzelfde nieuwsbericht aan dat ze per direct de inhoud van mobiele apps indexeren. Je moet dan wel ingelogd zijn met desbetreffende app, wat bovendien alleen werkt voor Android. Je moet hier zelf ook het nodige aan doen, zoals elke pagina van je app een aparte URL geven. Alle instructies vind je natuurlijk bij Google zelf. Heeft jouw bedrijf een Android app, dan weet je nu wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de informatie daaruit ook indexeert in Google. ‘Mobile first’ wordt nu echt realiteit In de wereld van online marketing wordt de term ‘mobile first’ al enkele jaren gebruikt. Bij mobile first staat het mobiele gebruik van een website voorop. Bij het ontwerp van een website wordt eerst gefocust op de mobiele weergave en daar wordt de desktopversie uiteindelijk omheen gebouwd. De belangrijkste gedachte hierachter is dat men steeds meer gebruikmaakt van mobiele apparaten voor zoeken en internet en dat je daar dus op moet aansluiten. Uiteindelijk wordt het nu realiteit, omdat Google nu de websites die geschikt zijn voor mobiel voorrang gaat geven in de mobiele zoekresultaten. Is jouw website nog niet geschikt voor mobiel, ga dan nu zeker aan de slag. Zie jij het nut in van deze stap van Google? Of vind je dat Google te ver gaat […]

Googles John Mueller over mobielvriendelijke websites

Op woensdag 21 januari 2015 was ik aanwezig bij de presentatie van Google’s John Mueller over de toekomst van web en mobiel. tijdens deze presentatie gaf hij de visie van Google over mobiel geschikte websites en mobile search. Later op de dag had ik de gelegenheid om John zelf te spreken over het voor mobiel label, waar ik eerder een artikel over schreef. Tijdens dit gesprek bleek dat Google een weloverwogen beslissing heeft gemaakt bij de definitieve introductie van het ‘Voor mobiel’ label. De belangrijkste informatie uit de presentatie en het gesprek vind je in dit artikel.   John Mueller over ‘The mobile friendly web’ John Mueller was op de Webwinkel Vakdagen om te vertellen over ‘The mobile friendly web’. Hoewel hier geen wereldschokkend nieuws werd verkondigd, zijn zeker interessante details ter sprake gekomen. Ik neem je mee in de punten die relevant zijn, waarna ik je vertel wat John te vertellen had over het ‘Voor mobiel’ label dat in december 2014 uitgerold werd. Wat wordt bedoeld met mobiel? Het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet. Dus wanneer jouw website geschikt is voor een smartphone, is deze volledig mobiel geschikt. Belangrijk is te weten dat verwacht wordt dat dit jaar (2015) het gebruik van internet met mobiele apparaten het gebruik van internet met desktop en laptop zal overstijgen. Het is daarom van groot belang dat je onmiddellijk actie onderneemt wanneer jouw websites nu nog niet mobielvriendelijk is (dat heb ik ook gedaan, nog heel even geduld ;) ). Waar moet je rekening mee houden? Heel moeilijk is het allemaal niet, voor Google geldt feitelijk hetzelfde als voor je bezoeker. Wanneer je website goed is voor je bezoeker, is deze ook goed voor Google. Zorg dus voor een website die toegespitst is op de verwachtingen en wensen van je bezoeker. Een paar relevante punten: Zorg voor een website die geschikt is voor mobiel: maak je website responsive of adaptive Zorg voor afbeeldingen die snel genoeg laden Gebruik geen Flash of andere technieken die niet werken op mobiel Als je ook een app hebt, maak geen melding van de app wanneer iemand op je website terechtkomt, maar leid de bezoeker direct naar de juiste pagina (veel Amerikaanse websites hebben hier een handje van) Verder gaf John aan dat het prima mogelijk is dat op termijn de zoekresultaten op mobiele apparaten anders zullen zijn dan die op desktop. Ten tijde van de presentatie gaf Google nog met een korte tekst aan dat een website geschikt is voor mobiele apparaten:   Uiteindelijk kan dus het zo zijn dat de algoritmes zo worden aangepast dat de resultaten voor mobiele apparaten voorrang zullen geven aan mobielvriendelijke websites. Sterker nog: dit lijkt heel logisch, en als het logisch is, mag je verwachten dat Google daaraan gaat voldoen. Belangrijkste boodschap De belangrijkste boodschap van deze presentatie John Mueller is: het gebruik van mobiele apparaten om internet mee te bezoeken groeit enorm snel. Binnen de kortste keren zal er meer internetverkeer naar je website komen via mobiel dan via desktop. Ook zoekopdrachten zullen logischerwijs vaker met mobiel worden uitgevoerd. Zorg er dus voor dat je website geschikt gemaakt wordt voor mobiel, als dit nog niet het geval is. De keuze voor het ‘Voor mobiel’ label Ik had het geluk VIP-toegang te hebben tijdens de Webwinkel Vakdagen, waardoor ik in mijn pauze John Mueller zag zitten in de VIP-ruimte. Dit was een unieke kans om hem aan te spreken op het feit dat het ‘Voor mobiel’ label ruimte afsnoepte van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen. Uit de reacties op een -inmiddels niet meer actueel en dus verwijderd- artikel over het ‘Voor mobiel’ label bleek dat vrijwel iedereen liever het icoontje zag terugkeren. John Mueller legde uit dat de keuze voor het huidige label in de vorm van tekst een bewuste was geweest. De beslissing is gebaseerd op een uitgebreide serie tests door Google. Uitgebreid testen Google doet namelijk exact wat alle conversiemarketeers aanbevelen: uitgebreid testen voordat ze een beslissing nemen. Uit deze tests bleek dat er beduidend minder werd geklikt op de zoekresultaten met een icoontje van een mobiele telefoon ervoor. Waarschijnlijk dachten de meeste mensen dat ze direct telefonisch contact opnamen met de betreffende bedrijven wanneer ze op de link klikten. Er werd duidelijk minder op deze zoekresultaten geklikt dan op de resultaten met een tekstuele vermelding. Uiteindelijk draait het om de kliks door de bezoekers, dus koos Google voor het ‘Voor mobiel’ label, dat inmiddels verdwenen is. Andere vorm of insteek niet uitgesloten Toen ik meldde dat dit wel enigszins oneerlijk was, omdat per land het aantal leestekens voor dit label verschilt, kreeg ik een interessant antwoord. John sloot niet uit dat in de toekomst het label anders ingezet zou worden, of zelfs dat juist de websites die niet geschikt zijn voor mobiel een label krijgen. Vergelijk het met de waarschuwing wanneer een website flash gebruikt, of waarschuwingen voor niet-veilige websites. Kies voor je bezoeker, kies voor mobiel Het moge duidelijk zijn: websitebezoekers verwachten in toenemende mate dat je website geschikt is voor mobiel. Ik raad je daarbij af om een app in te zetten voor mobiele gebruikers. Als ik een link in Twitter aanklik en ik kom op een website die niet mobielvriendelijk is, ga ik echt niet nog eens de app openen. En reken er maar op dat mensen steeds meer links voorgeschoteld krijgen via mobiele apparaten, onder andere dankzij sociale media. Hoewel de actualiteit dit artikel inmiddels heeft ingehaald, staat het (in ieder geval nu) nog wel online voor de archieven. Heb je hier nog vragen of opmerkingen over, zijn die natuurlijk gewoon welkom. 

Hoe haal je meer omzet uit je website?

Haal jij wel voldoende omzet uit je website? Vraag jij je af waarom je weinig of zelfs geen omzet uit je website haalt? Of weet je niet eens wat er wel of niet aan omzet uit je website komt? Dan converteert je website niet (voldoende). Tijd om je site eens kritisch onder de loep te nemen. Je steekt toch niet voor niets geld in je website? Wat is converteren? Niet iedereen weet wat converteren betekent. Geeft niet, hoeft niet. Of eigenlijk: als je een website hebt, moet je het wel weten. Dus hierbij een korte uitleg. Converteren volgens Van Dale:   Converteren betekent op een website dat je bezoekers omzet in geïnteresseerden en uiteindelijk in klanten. We spreken van conversie wanneer een bezoeker een actie uitvoert op jouw website, liefst een actie die jij voor die pagina in gedachte hebt. Er zijn vele verschillende soorten conversie, de belangrijkste zijn: Inschrijven voor de nieuwsbrief Contact opnemen met het bedrijf Informatie aanvragen Offerte aanvragen Een aankoop doen De laatste (“een aankoop doen”) zal niet gauw bij een eerste bezoek plaatsvinden. Het is een bekend gegeven dat er gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig zijn voor een klant tot aankoop overgaat. Maar waarom krijg jij ondanks de vele bezoekers op je website, geen of nauwelijks omzet uit je website? Waarom converteert jouw website niet? Nee, ik oordeel niet zomaar over jouw website. Het gaat over de algemene vraag waarom veel websites niet voldoende conversie opleveren. Ik zal hier een aantal punten aangeven die ik regelmatig tegenkom, waardoor een site niet converteert. En eerlijk: ik ben zelf ook schuldig geweest aan een aantal van die punten. Laat ik mijn eigen ervaring nu dan maar inzetten zodat jij ervan kunt profiteren! Een aantal punten die ik veel tegenkom: Er is geen plan De website straalt geen vertrouwen uit De bezoeker wordt niet verleid Er mist een call to action Te veel verplichte velden in het contactformulier Hieronder neem ik ieder punt kort door. En uiteraard geef ik je tips wat je kunt verbeteren.   1. Er is geen plan De meest gemaakte fout bij nieuwe websites: opgezet zonder er echt over nagedacht te hebben. Heb ik zelf ook gedaan. Prima site, alle basisinformatie staat erop, maar ik had geen idee welk doel iedere pagina moest hebben. Want als er 1 ding is dat ik heb geleerd sinds de lancering van mijn 1e website, is dat je heel goed moet nadenken over de functie en dus het uiteindelijke doel van iedere pagina op je website. Op de homepagina informeer je de bezoeker over wie je bent en wat je doet, en liefst zo, dat ze doorklikken naar ten minste één andere pagina. Op producten- of dienstenpagina’s informeer je de bezoeker niet alleen over wat je doet, maar overtuig je ze ook waarom ze bij jou moeten zijn. Dit zijn de pagina’s die meer op conversie gericht zijn dan de homepage, hier valt verkoop uit te halen. Dit plan hoeft niet per se (alleen) uit jouzelf te komen. Een goede webbouwer zal jou helpen om doelstellingen te bepalen voor jouw website en de individuele pagina’s. Tip: Denk bij iedere pagina van je website wat een bezoeker hier komt doen. 2. De website straalt geen vertrouwen uit Je hebt vast ook wel websites waar je heel gauw wegklikt, omdat je geen goed gevoel hebt bij de website waarop je terechtgekomen bent. Of dat je de site nader bestudeert en het idee hebt dat er iets niet helemaal in orde is. Je zoekt naar zaken die je vertrouwen herstellen, maar al gauw blijken die er niet te zijn. Of erger: je vertrouwen wordt steeds minder omdat je allemaal zaken ziet die je wantrouwen bevestigen. Een website moet vertrouwen geven, de bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de site betrouwbaar is. Over die betrouwbaarheid schreef ik eerder een blog. Wanneer je de elementen die ik daar noem op orde hebt, zal het vertrouwen toenemen. Tip: zorg ervoor dat je websitebezoekers direct je contactgegevens -inclusief fysiek adres- kunnen vinden. Dat geeft direct een goed gevoel, men kan dus altijd heel makkelijk contact opnemen. 3. De bezoeker wordt niet verleid Je website is geen visitekaartje. Wie je dat vertelt, onderschat wat een website moet doen. Een visitekaartje bevat je contactgegevens en een klein beetje meer informatie, je website bevat veel meer. Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten, bied jij antwoord op de vragen van de bezoeker en dat biedt jou de kans om ze dan ook een stap verder te doen. Dat is veelal een van de hierboven genoemde conversies. Maar je moet ze wel verleiden. Ze komen om iets te doen op je website, jij geeft ze de laatste zet. Verleid je bezoeker met een duidelijke call to action en maak het ze niet te moeilijk om te doen waarvoor ze op je website komen. Geen moeilijke menu’s, geen lastige formulieren en vooral: op de commerciële pagina’s waar de kans op aankoop groot is een duidelijke knop waarmee ze de actie kunnen uitvoeren. Tip: zoek eens op “waar is de banaan”.   4. Er mist een call to action Op vrijwel alle pagina’s moet je het de bezoeker makkelijk maken om de volgende stap te zetten. Vraag je bij iedere webpagina af: “met welk doel komt de bezoeker hier?“. Stem daar je teksten op af en werk waar nodig toe naar die actie. Een duidelijk aanwezige call to action helpt je bezoeker dat te doen waarvoor hij kwam. Bij veel grote bedrijven en instellingen gaat dat zelfs nog mis. Want: wat komen de meeste bezoekers doen op de site van een bank? Internetbankieren natuurlijk! Waarom moet ik dan elke keer weer zoeken wanneer ik wil inloggen op de site van de Rabobank, waarom is daar niet een mooie inlogknop bij gemaakt? Tip: zorg ervoor dat de logische acties op een pagina direct mogelijk gemaakt worden met een button met call to action    5. Te veel verplichte velden in het (contact)formulier Ook wanneer je bovenstaande vier punten wel goed voor elkaar hebt, kan het nog misgaan. Veel transacties lopen namelijk via een formulier dat de bezoeker moet invullen. Dat kan een contactformulier zijn of een ander formulier waarin jij de gegevens vraagt die je nodig hebt om de klant van dienst te zijn. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer klanten afhaken. Je zult zelf beamen dat […]

Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update: Gaan Jouw Rankings Omlaag? Groot nieuws in de SEO-wereld: Matt Cutts, head of webspam bij Google en voor velen het gezicht van Google, kondigt de uitrol van de Panda 4.0 update aan. Er zullen weinig mensen zijn die hierdoor vannacht een slechte nachtrust hebben. Op een aantal fanatieke SEO’ers na waarschijnlijk. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws? Laat ik eerst uitleggen wat Google Panda is.   Wat Is Google Panda? Google Panda is een update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in Nederland actief is. Panda richt zich op het beoordelen van de kwaliteit van websites en je zult begrijpen dat content hier een belangrijke factor in is. Google Panda is een filter, dat ervoor zorgt dat sites of pagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. Het is geen zogenaamde penalty, waarbij je een verzoek kunt indienen om herziening van de beslissing. Dat is bij een filter niet mogelijk. Je zult bij lagere ranking als gevolg van de Google Panda 4.0 update dus hard moeten werken aan de kwaliteit van je site.   De Google Panda Updates Na de introductie van Google Panda kwamen er met enige regelmaat updates in deze rankingfactor. In deze blogpost van Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf eind 2012 vinden er vrijwel continu updates aan Google Panda plaats. Deze aankondiging van Matt Cutts geeft aan dat het nu een behoorlijke update betreft. Hieruit kun je opmaken dat er een behoorlijke wijziging in Google Panda heeft plaatsgevonden. Wanneer jouw site door deze wijziging wordt beoordeeld als een site met lage kwaliteit, zul je dat gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat met die kwaliteit en hoe beoordeelt Google jouw site dan?   Hoe Beoordeelt Google De Kwaliteit Van Websites? Er zijn panels bestaande uit gemiddelde Google-gebruikers, die gevraagd worden om sites uit bepaalde zoekresultaten op kwaliteit en betrouwbaarheid te beoordelen. Door middel van vragen van de strekking “Zou je bij deze webwinkel een aankoop doen?” of “Zou je hier je contactgegevens achterlaten?” worden sites beoordeeld. Deze oordelen worden de gewogen beoordelingen gebruikt om de Googlebots te leren om sites te beoordelen. Dit proces noemen we “machine learning”. Een kwalitatieve, niet spammy, maar vooral ook betrouwbare site is dus relevant. Mijn vorige blog over het controleren van de betrouwbaarheid van websites heeft hier alles mee te maken. Wat betekent de Google Panda 4.0 update nu voor jouw website?   Wat Betekent De Google Panda 4.0 Update Voor Jouw Website? De belangrijkste vraag voor iedereen die een website heeft en zich daarbij bekommert om de vindbaarheid is: “Wat betekent deze Panda 4.0 update nu voor mijn website?”. Hierop valt helaas geen sluitend antwoord te geven, behalve: wanneer jij altijd de focus hebt gehad op goede content, is de kans klein dat je site onder de Panda 4.0 update te lijden heeft. Google zelf geeft aan dat ongeveer 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloed wordt door deze update. Dat is een fors percentage, maar het zegt weinig over: Hoe deze update de zoekopdrachten beïnvloedt Wat dit betekent voor Nederlandstalige zoekopdrachten Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Merk je niks, dan heb je de zaken gewoon netjes op orde, zoals het eigenlijk ook hoort. De kans is dan ook klein dat je in de toekomst last zult hebben van Panda updates. Tenzij je pagina’s toevoegt aan je website die van lage kwaliteit zijn. Het lijkt me echter dat je dat niet van plan zult zijn. Zeker nu niet.   Heb jij iets gemerkt van deze Panda update? Of heb je gehoord welk effect het heeft op de websites van anderen? Laat het hieronder weten!

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?

NB: Vragen per telefoon of mail over betrouwbaarheid van websites kan ik niet beantwoorden. Dit artikel geeft voldoende handvatten om zelf je conclusie te trekken. Daarnaast is vind je onderaan dit artikel een handige checklist met punten. Heb je alle punten nagelopen en twijfel je nog? Wees dan echt op je hoede. Waarom de betrouwbaarheid van een website controleren Ben jij wel eens opgelicht op internet of heb je het verhalen gehoord over oplichting via internet? Internet is een machtig medium, zowel in positieve als negatieve zin. Het biedt enorm mooie mogelijkheden, geeft enorme vrijheid en is een bron aan informatie. Echter is niet alle informatie even betrouwbaar, omdat iedereen er alles kan publiceren. En ook niet iedere website is betrouwbaar. Want een website is anoniemer dan een straatadres. Daarom is het van belang de betrouwbaarheid van een website te controleren. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Hoe doe je dat nu? Ken je dat? Dat je op een website zoekt naar de werkelijke identiteit van een bedrijf? Wie werken er, waar zitten ze, wat is hun geschiedenis? Ik realiseer me dat ik een van de weinigen ben die ook erg geïnteresseerd is in de geschiedenis van een bedrijf. Toch zegt dat wel wat, zeker wanneer een bedrijf heel groot lijkt op hun website. Maar let vooral op jouw eigen gevoel bij een website wanneer je deze bezoekt: Hoe doet het bedrijf zich voor? Zie je foto’s van reële situaties of iets wat werkelijk bij het bedrijf past? Of zijn het heel anonieme foto’s, mogelijk zelfs heel erg Amerikaans qua uitstraling en is het heel waarschijnlijk dat de knappe telefoniste met de schitterend witte tanden niet Nederlands is? Transparantie is niet zeggen dat je transparant bent, maar het bewijzen door transparantie toe te passen. “Leuk allemaal wat je daar vertelt, maar waar moet ik nu op letten?” Waar moet je op letten? Er is een aantal punten waar je op moet letten en die je een hoop ellende kunnen besparen. Let bijvoorbeeld op: Vermelding van een bezoekadres Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen: telefoon, e-mail, adres Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is Referenties van klanten Recensies online Vermelding van een bezoekadres Een bedrijf moet fysiek bereikbaar zijn. Dus moeten klanten ook de mogelijkheid hebben om een bedrijf te bezoeken wanneer er niet op telefoon en/of e-mail gereageerd wordt. Dat betekent dus dat er een fysiek adres als bezoekadres vermeld moet worden. Dat is dus geen postbus! Geen bezoekadres? Dat is het eerste vraagteken bij de betrouwbaarheid van een website. Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen Zoals hierboven vermeld, moet je een bedrijf via e-mail en/of telefoon (snel) kunnen bereiken. Zijn er problemen om op te lossen, heb je vragen, wat er ook is, je moet het bedrijf kunnen bereiken. Alleen een contactformulier is dus niet voldoende. Wanneer je dat tegenkomt kun je je volgende vraagteken noteren. Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf Zoals ik in de inleiding al aanhaalde, kom je nogal eens websites tegen met een nogal onpersoonlijke uitstraling. Dit zegt niet direct iets over de betrouwbaarheid, want grote bedrijven als banken, verzekeringen en dergelijke hoeven natuurlijk niet (al) hun personeel in beeld te brengen. Niettemin geldt vooral voor bedrijven die je niet kent dat je bij een website met zo’n anonieme uitstraling wel extra alert moet zijn. Controleer dan zeker een aantal van de andere genoemde punten. Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is Keurmerken stellen eisen aan de bedrijven die deze keurmerken voeren, dus let zeker op keurmerken die een bedrijf voert. Toont het bedrijf gewonnen prijzen of logo’s van instanties waarbij ze aangesloten zijn? Zeker zijn? Controleer dan ook of een bedrijf werkelijk het keurmerk of logo mag voeren. Het heeft mij ellende bespaard, omdat ik ontdekte dat een bedrijf een logo gebruikte, maar het bedrijf niet bij de organisatie bekend was. Nog een interessant voorbeeld: zelf bedachte keurmerken. Ook deze kun je controleren door er eenvoudigweg op te zoeken op internet. Het logo hieronder kwam ik tegen en ik moest zelfs even lachen om het lef wat er uit de ondertitel straalt. Kun jij het ontcijferen? Referenties van klanten Tevreden klanten laten graag weten wat ze van een bedrijf vinden. Een betrouwbaar bedrijf toont graag referenties op zijn website. Deze zijn echter ook wel eens elders te vinden, zoals op LinkedIn, de Facebookpagina of Google Mijn Bedrijf. Recensies online Een bedrijf kan ook kiezen om online recensies te verzamelen. Hiervoor zijn legio initiatieven, zoals Yelp, Klantenvertellen en Yalwa. Voor veel van dit soort sites wordt echter wel een (veelal maandelijkse) vergoeding gevraagd van de deelnemende bedrijven. Verwacht dus niet dat ieder bedrijf ook overal ingeschreven staat om recensies te ontvangen. Staan ze er wel, help ze dan door ook een recensie achter te laten wanneer je met het bedrijf zaken hebt gedaan. Nog meer zekerheid? Check SIDN Ben je na bovenstaande checks nog niet helemaal zeker? Ga dan naar de website van SIDN, waar je voor de .nl-domeinnamen gegevens kunt opvragen van de eigenaren. Staat daar een buitenlands adres bij of wordt daar nog niet helemaal duidelijk wie er achter de website zitten, dan mag je ook je twijfels hebben. Alles gecheckt? Heb je alles gecheckt en twijfel je nog steeds aan de betrouwbaarheid van de website? Bedenk je dan goed waarom dat is. Grote kans dat je gelijk hebt. Vraag je af of je dan wel echt in zee moet gaan met deze partij. Waarom heb ik het over de betrouwbaarheid van websites? Ik mag me dan wel voornamelijk met zoekmachine-optimalisatie bezighouden, goede websites in het algemeen vind ik heel belangrijk. Daarnaast dragen teksten die wij vanuit Letterzaken ook leveren ook bij aan die betrouwbaarheid. In mijn vak kom ik regelmatig websites tegen waarbij ik de betrouwbaarheid in twijfel trek. Dus deel ik mijn kennis en ervaringen, om te voorkomen dat mensen te goeder trouw zijn en de dupe worden. Doe er je voordeel mee en check een website goed voor je met een voor jou onbekende partij in zee gaat. Download hier de checklist om zelf punt-voor-punt te controleren of je te maken hebt met een betrouwbare website.