Word een autoriteit en domineer de zoekmachines - instagram

Word een autoriteit en domineer de zoekmachines

Wat doet autoriteit voor jouw bedrijf en hoe word jij een autoriteit? Romano Groenewoud van SEOgeek legt het je uit.

DTG maakt websites voor ondernemers: goed gevonden of zijn er nog adertjes onder het gras?

Een website van DTG/Youvia: goed voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 promootte het toenmalige DTG -tegenwoordig Youvia- hun websites met ondernemers die een website bij hen hebben afgenomen. Mooie verhalen van schoenhersteller Mo over zijn posities in Google en fysiotherapeut Hans over hun door DTG gemaakte websites. Maar zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken. Plotseling heten ze Youvia Toen ik dit stuk schreef, ging het over websites van DTG. En zoals je hieronder zult zien, verandert daarin heel vaak iets. Dat is dus ook zomaar met de naam het geval. In april 2020 heet het bedrijf ineens Youvia. Ik heb nog even gezocht en kan nergens iets terugvinden over deze naamsverandering naar Youvia. Waarom zouden ze stilletjes de naam veranderd hebben? Waarom is deze gelegenheid niet gebruikt om juist eens flink uit te pakken en publiciteit te creëren? Zou het vanwege het coronavirus zijn? Goed, het moment dat ik ontdekte dat Youvia er is, zaten we middenin de pandemie van het coronavirus. Zou dat de reden zijn waarom we nog niks over de naamswijziging hebben meegekregen? Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Een moment voor publiciteit laat niet altijd op zich wachten. DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers Voor wie de geschiedenis van DTG niet kent: DTG staat voor “De TelefoonGids”. Je kent dit bedrijf omdat ze jarenlang een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat lieten vallen. Door internet nam de markt voor gedrukte gidsen af en in 2008 nam De Telefoongids concurrent Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, al bleek uit onderzoek van RTL Nieuws in 2012 dat destijds al 80% van de mensen die de gids ontving, deze niet gebruikt. Kort gezegd zijn er 3 aanleidingen voor DTG, zoals de uitgever sinds 2012 heet, om in te zetten op online marketing: Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids Afname van daadwerkelijk gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen. Steeds meer mensen geven aan geen behoefte te hebben aan een fysieke gids, dus de oplage neemt af. Resultaat: minder inkomsten, want er kan minder gevraagd worden voor betaalde vermeldingen. Uit het eerder genoemde onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat degenen die de gids nog wel ontvangen, deze ook nauwelijks gebruiken. En het moge duidelijk zijn dat je vaak sneller uit bent door even te googelen op een bedrijf of dienst waarnaar je op zoek bent. Eerst een online of papieren telefoongids of bedrijvengids opzoeken. Nieuwe focus op online marketing Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan de particulieren verdienden ze niets. Onder het mom: we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich met websites voor ondernemers. Met tv-spots met daarin schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans, heeft DTG zich gepositioneerd als websitebouwer voor ondernemers. Van AdWords naar websites voor ondernemers Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals AdWords, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers“. Maar wat mag je verwachten van een website van DTG? Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”? Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wacht even: “Schoenherstellers”? Wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Dus ben ik gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:   Je ziet heel duidelijk: “schoenmaker amsterdam” is relevanter. Allereerst omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. Maar niet in het minst omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat mag ook wel blijken uit de automatische suggesties in Google: Overigens wordt Mo prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie). Ook op “schoenmaker amsterdam” wordt Mo goed gevonden. Wel jammer dat voor de laatste zoekterm geldt dat DTG niet liever een klant bovenaan ziet dan haar eigen website ;-) Mijn bezwaren tegen de websites van Youvia Oké, vanaf hier lopen DTG en Youvia wat door elkaar. Dat heeft te maken met het moment waarop de informatie actueel is. Wanneer het informatie uit 2020 of later is, lees je de naam Youvia. Alle oorspronkelijke teksten gaan (nog) over DTG. Op zich nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niet veel van zeggen. Maar ik heb zo mijn bezwaren. Wat je wat mij betreft móet weten als ondernemer, is dat wat DTG niet zegt over hun websites. Of wat je op de website moet ontdekken: Lijkt goedkoop, is het niet Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze inmiddels op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekent opstartkosten van € 799  899* waarvoor je een website van 3 pagina’s krijgt. Je zit in ieder geval een jaar aan ze vast, wat 12 x € 29 = € 348 aan kosten bovenop de ‘opstartkosten’ oplevert. Dit betekent dat je  € 1147 1247* betaalt voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, wil je er meer, dan betaal je dus ook meer. En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website: CMS Zoekmachineoptimalisatie Responsive webdesign e-mailadres(sen) Contactformulier Online rapportages (Google Analytics) Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte: Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel. *Na de publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met […]

Video versus tekst

Video versus tekst

Video is een van dé onderwerpen in online marketing in 2015. Als we afgaan op alle verhalen, moet iedere onderneming zich serieus met video gaan bezighouden. Laat je echter niet gek maken: video is niet heilig en is geen alternatief voor tekst. Bedenk vooral goed hóe en waarom je video inzet. Want in een aantal gevallen is tekst nog altijd beter. Is tekst effectiever dan video? Content: tekst, beeld & geluid Online kun je kennis en informatie delen in vele vormen. Al deze vormen vallen onder content. Tekst, geluid en beeld zijn globaal drie vormen van content die we kunnen onderscheiden. Hier neemt video een speciale plek in, omdat deze beeld en geluid combineert en er zelfs tekst aan toegevoegd kan worden. Om deze diverse andere reden is het logisch dat de aandacht voor video toeneemt. De mogelijkheden met video nemen ook nog eens toe. Waarom zou je video inzetten? De voordelen van video: er is meer… Video kent natuurlijk genoeg voordelen. Je kunt snel iets uitleggen, brengt je bedrijf in beeld, laat jezelf zien als ondernemer of medewerker. Video is voor sommige mensen makkelijker en/of sneller dan een stuk tekst lezen. Het zijn slechts enkele voordelen, maar enkel de voordelen benoemen is niet de manier om het complete verhaal te vertellen. Want er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden. YouTube: uiterst relevant Wanneer je video inzet, is YouTube een kanaal dat je niet moet uitvlakken. De belangrijkste reden hiervoor is dat YouTube wereldwijd de op-een-na-grootste online zoekmachine is. Jazeker, na Google wordt er het meest gezocht via YouTube. Omdat je enkel op video’s zoekt binnen YouTube, geldt YouTube als verticale zoekmachine. En omdat YouTube onderdeel is van Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het ook effect op de vindbaarheid van je video’s binnen Google. Streaming video Een van de belangrijkste redenen dat video in 2015 erg populair is geworden, is de opkomst van streaming video. Met name streaming in de vorm van apps, die een hoog socialemediagehalte hebben, zoals Periscope en Meerkat groeien in populariteit. Als marketingtool zeer geschikt, maar van een andere orde dan een bedrijfs- of instructievideo. Let vooral hier op Naar mijn mening is video lang niet in alle gevallen een uitkomst. Punten waar je vooral rekening mee moet houden zijn: Automatisch afspelen is geen aanrader Video afspelen in een kantooromgeving doet vrijwel niemand Video’s kunnen niet worden gescand Automatisch afspelen Automatisch afspelen van video op je website wordt niet door veel mensen gewaardeerd. Wanneer je een website opent en er (vrijwel) direct wordt een video afgespeeld, is dat niet jouw eigen keuze. Dat is storend en in een extreem geval schrik je zelfs even wanneer het geluid zomaar begint te spelen. Je kunt het dus niet maken om video’s automatisch te laten afspelen, omdat je hiermee je bezoekers niet helpt. Daarnaast is het voor degene die je website met mobiel bezoekt niet heel vriendelijk. Wanneer deze namelijk gebruik maakt van mobiel internet, is een automatisch afspelende video een forse aanslag op de databundel. Automatisch afspelen is dus geen optie en dan heb je tekst nodig om mensen aan te zetten de video af te spelen. Geluid in werkomgeving stoort Video afspelen in een kantooromgeving is veelal onhandig, omdat het geluid de mensen in de omgeving stoort. Niet iedereen heeft een hoofdtelefoon bij de hand, dus in een werkomgeving is video niet praktisch. Reden waarom video minder praktisch is dan tekst. En dan nog iets: video biedt je niet de mogelijkheid om even snel te scannen. Scannen is niet mogelijk Het voordeel van tekst is dat je deze kunt scannen. Een goede tekst tenminste. Die deel je op in alinea’s en daar zet je duidelijke koppen boven, waardoor je websitebezoeker kan scrollen en je tekst kan scannen. Dit om te bepalen of je bezoeker echt al deze alinea’s wil lezen. Bij video is dat echter niet mogelijk. Je kunt voor video’s links aanmaken met specifieke startmomenten, waarmee je een soort index kunt maken, maar daarmee valt de video nog niet volledig te scannen, zoals bij tekst. Toch tekst nodig Je hebt sowieso tekst nodig voor de index. Daarnaast geldt dat je terug moet naar de index om te kunnen skippen naar een volgend onderdeel, mocht je dat willen. En dan kan er nog steeds niet echt door het verhaal gescrold worden. Bij tekst kun je zelfs de alinea nog even scannen, wat je in video niet kunt. Film versus filmpje Veel mensen hebben het over “een filmpje” als ze een video hebben. Als je een echt goede video hebt geschoten/laten schieten, vind ik dat geen goede benaming. Een filmpje maak je even zelf op je smartphone of met je webcam. Een goede video biedt wat meer. Je wilt toch professioneel overkomen? Presenteer je bedrijf professioneel Een goede video is een investering. Dat kost sowieso tijd, maar als je het echt goed wilt doen ook geld. Je laat een professionele video maken door een bedrijf dat het met en voor je uitvoert. Want een aankondiging van een webinar doe je toch niet met een filmpje dat je met je smartphone hebt gemaakt? Is dat een professionele manier van je bedrijf presenteren? Jazeker, ik werk met video Je hebt vast mijn bedrijfsvideo wel gezien. Hiervan is een eerste versie gemaakt die 4:39 duurt en waarin alle relevante informatie  over Letterzaken voorbijkomt. Na publicatie van deze video kwamen er veel reacties dat de video te lang duurde. Op basis daarvan is er een korte versie gemaakt van 1:00, wat kennelijk acceptabeler is. Lange video’s zijn wat dat betreft net als lange teksten: het is niet voor iedereen en je zult mensen moeten boeien door ze relevante informatie te bieden. Je hebt tekst nodig bij video Met video kun je een aantal zaken heel goed en helder in beeld brengen. Zeker als het om zaken als instructies of productbesprekingen gaat, is videomarketing uiterst nuttig. Niettemin zijn woorden daar ook weer heel belangrijk in. Zowel voor de eerder genoemde index als om mensen aan te sporen de video te bekijken. Daarnaast vind je in artikelen over video en SEO standaard het advies om de video’s te voorzien van tags en beschrijvingen met de juiste zoekwoorden. Gaat het toch weer om tekst… Video vs. tekst Eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Zoals ik in het begin van het artikel al aangaf, vallen beeld, geluid en tekst allemaal onder het begrip ‘content’. Ze vullen elkaar aan en bieden beide waarde voor je websitebezoekers. Je moet ze […]

SEO-teksten? Weg ermee, schrijf voor je bezoeker, niet voor Google

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Totaal verkeerde uitdrukking Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij? Wat zijn nu precies SEO-teksten? Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn :-) ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten. Echte “SEO-teksten” zijn lelijk Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over? En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn… Niet sterk Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als: “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.” “Als Apeldoornse copywriters bieden wij” “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn“ Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is. Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“. Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook ;-) Vetgedrukt is geen SEO-factor Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus. Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij. De proef op de som Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“. Met gemak de top 10 in Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ’tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf. Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven: Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn. Vergeet SEO, denk aan je bezoekers Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar? Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op […]

Wat we nu weten over Google's Mobile Friendly update

Wat we nu weten over de Google Mobile Friendly Update

Google maakte in februari 2015 bekend op 21 april 2015 de Google Mobile Friendly update uit te rollen. Deze algoritme-update zou impact hebben op websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het uitrollen van deze update is inmiddels gestart, wat weten we tot nu toe over deze Mobile Friendly Update van Google? Niet direct op 21 april uitgerold Hoewel Google aankondigde vanaf 21 april deze update uit te rollen, blijkt dat deze ook werkelijk vanaf 21 april is uitgerold. De eerste duidelijke wijzigingen in de mobiele zoekresultaten verschenen pas vanaf de 23e april. De verwachte “Mobilegeddon” op 21 april zelf bleef uit. Terwijl iedereen op 21 april zat te wachten op wijzigingen, liet het effect van de update nog even op zich wachten. En er is meer dat in februari niet werd verteld. Echt alleen zoekresultaten op mobiel De woorden van John Mueller over mobielvriendelijke website, zouden geïnterpreteerd kunnen worden als “mobiel en tablet zijn gelijk”. In januari 2015 zei John Mueller op de Webwinkelvakdagen namelijk dat “het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet”. Dit betekent echter niet dat de Mobile Friendly Update ook voor tablets geldt. Integendeel, in de FAQ over de Mobile Friendly Update vind je als antwoord op de eerste vraag dat deze update enkel voor mobiele apparaten (lees: telefoons) geldt. Geldt voor individuele webpagina’s Ook interessant is dat iedere webpagina individueel gewogen wordt op mobielvriendelijkheid. Dat betekent dat wanneer een website pagina’s heeft die niet mobielvriendelijk zijn, dit geen effect heeft op de positie van andere pagina’s in de mobiele zoekresultaten: Goede content blijft van essentieel belang Hoewel mobielvriendelijke websites door deze algoritme-update meer voorrang zullen krijgen in de mobiele zoekresultaten, maken niet-mobielvriendelijke sites nog altijd kans hoog in de mobiele zoekresultaten te eindigen. Google geeft in diezelfde FAQ aan dat de mobielvriendelijkheid van een website slechts één van de ranking factoren is. Andere SEO-factoren spelen dus ook nog steeds een rol, waaronder goede content. Zelf geeft Google aan dat wanneer de content goed en relevant is, deze nog steeds vertoond kan worden in de mobiele zoekresultaten, terwijl de website niet mobielvriendelijk is. Wat is de status van “Mobilegeddon”? In Nederland zijn er nog geen grote verschillen gerapporteerd. Nu is dat ook niet heel vreemd, omdat updates van Google altijd beginnen in de Engelstalige zoekresultaten. Het duurt vaak enkele dagen voor een update wereldwijd uitgerold is. In de Verenigde Staten is wel duidelijk geworden dat een aantal behoorlijk grote sites wel minder goed presteert in de mobiele zoekresultaten. Searchmetrics heeft een aantal belangrijke wijzigingen op een rijtje gezet. Wat betekent het voor Nederland? Wat gaat de Mobile Friendly update nu betekenen voor Nederland? Dat valt eigenlijk niet te voorspellen. Toen Google de update aankondigde, verwachtte iedereen een “Mobilegeddon” met wereldschokkende veranderingen. Nu blijken er in de VS wel grote partijen te zijn die de verschillen merken. Toch kan hier geen conclusie uit worden getrokken voor Nederland. Hoewel blijkt dat grote partijen als Blokker, Consumentenbond en zelfs ING nog geen mobielvriendelijke websites hebben, zien we ze nu nog niet verdwijnen uit de zoekresultaten. Conclusie Het blijft gewoon afwachten, maar ik verwacht dat jij je website al lang mobielvriendelijk had vóór “Mobilegeddon”, omdat ik al vaak heb aangekaart hoe belangrijk het is om een responsive of adaptive website te hebben (of desnoods een aparte mobiele website). Is dat nog niet zo, dan heb je wat te doen. Al is het enkel zorgen voor uiterst sterke content, waardoor Google je wel móet vertonen, ook in de mobiele zoekresultaten. Wat verwacht jij dat Google’s Mobile Friendly update gaat betekenen voor jouw posities? Zie je concurrenten die minder sterk zijn, die je nu in de mobiele zoekresultaten kunt verslaan? Ik ben benieuwd naar je reactie! PS: Het Belgische 0ptim1ze geeft je een tool om in je Google Analytics het mobiele verkeer te analyseren: HIER 

Is jouw website mobielvriendelijk?

Vanaf dinsdag 21 april zullen veel bedrijven het verkeer naar hun website(s) flink zien dalen. Wanneer ze dit analyseren zal blijken dat met name het bezoek vanaf mobiele apparaten afgenomen is. Deze bedrijven zijn nu nog goed vindbaar in de mobiele zoekresultaten van Google, maar per 21 april niet meer. Wat is er aan de hand? Google wijzigt mobiele zoekresultaten Op 26 februari 2015 kondigde Google een belangrijke wijziging in de mobiele zoekresultaten aan. Per 21 april 2015 wordt er meer gewicht gegeven aan het feit dat een website geschikt is voor mobiele weergave. Dit betekent dat de mobiele zoekresultaten er anders uit zullen zien dan de zoekresultaten op desktop. Waarom deze zet? Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en/of tablet. Denk eens goed na hoe jouw zoekgedrag de afgelopen jaren is veranderd. Hoe vaak zocht je op laptop of pc en hoe vaak doe je dat nu nog? Mogelijk zoek je niet eens veel minder op desktop of pc, maar nu wel vaker op je smartphone of tablet. Die pak je er wel wat makkelijker bij dan dat je een computer aanzet toch? En onderweg is je smartphone je beste vriend wanneer je iets zoekt of snel iets wilt weten. Handig, die mobiele apparaten! Meer mobiele zoekopdrachten Google ziet door deze wijziging in gedrag een forse toename in het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten. En wanneer mensen op een mobiel apparaat (smartphone of tablet dus) zoekresultaten krijgen met veel niet-mobielvriendelijke websites, wordt Google daarop afgerekend. Want Google geeft dan resultaten die niet voldoen aan hun verwachtingen, doordat ze niet prettig te gebruiken zijn op mobiele apparaten. Vanaf 21 april 2015 voldoet Google dus aan deze verwachtingen van de gebruiker door mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Relatief weinig websites zijn geschikt voor mobiel Eind 2014 begon Google al met het waarschuwen van webmasters, dat hun website niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten. Wellicht heb jij ook zo’n melding ontvangen via Google Webmaster Tools (nu Search Console). Toch voldoen nog veel websites niet aan de eisen van Google voor een mobielvriendelijke website. Om een voorbeeld te geven: ter voorbereiding op netwerkbijeenkomsten bekijk ik vaak de websites van de deelnemers aan deze bijeenkomsten. In de maanden februari en maart 2015 bleek bijna de helft van de websites bleek niet geschikt te zijn voor mobiele weergave. Uiteraard is dit niet per se een representatieve steekproef, maar het schetst een aardig beeld. Wil je weten of jouw website voldoet? Google heeft een ‘Mobile friendly test‘ voor je klaarstaan! Wanneer is je website mobielvriendelijk? In de uitdrukking “mobielvriendelijke website” ligt de nadruk nogal op mobiel. Je zou dus kunnen denken dat het enkel om weergave op smartphones gaat. Google doelt hiermee echter op zowel smartphones als tablets. Stelregel hierbij is dat wanneer een website op een smartphone goed werkt, deze dat ook zal doen op tablets, zo gaf Google’s John Mueller aan op de Webwinkel Vakdagen 2015. Kort samengevat kun je stellen dat wanneer een website zonder extra moeite goed te bekijken (lezen) is op een mobiel apparaat, deze mobielvriendelijk is. Hierbij moet je vooral denken aan het feit dat tekst direct leesbaar moet zijn zonder deze te moeten vergroten. Responsive versus adaptive Grote kans dat je de term ‘responsive webdesign’ al eens hebt gehoord of gelezen. Bij responsive webdesign past het uiterlijk van de website zich automatisch aan aan het schermformaat waarop de website wordt vertoond. Dit betekent over het algemeen betekent dat de website als het ware schaalt. Hierbij worden de meeste elementen op een iets andere wijze weergegeven, zodat het allemaal op het beeldscherm past. Naast responsive webdesign is er ook ‘adaptive webdesign’. Dit is nog eens een stap verder, omdat hierbij de website niet enkel geschaald wordt, maar zich aanpast aan de situatie van de gebruiker. Hierbij kun je denken aan een knop om direct met een taxibedrijf te bellen, die wel op de smartphone verschijnt, maar niet op de tablet. Een stap verder in adaptive webdesign is het aanbieden van een routebeschrijving wanneer het gebruik een smartphone gedetecteerd wordt. Bij mobiel gebruik is de kans namelijk groter dat de gebruiker snel de locatie van je bedrijf wil weten. Zoals je ziet zijn de mogelijkheden legio en je zult in de toekomst zeker meer horen over adaptive webdesign. Responsive webdesign versus mobiele website Naast responsive (en adaptive) webdesign, kan het ook nog zijn dat je een aparte mobiele website hebt. In dat geval heb je in feite twee verschillende websites, een “gewone” website voor desktop en een speciaal voor mobiel gecreëerde website. Het grote nadeel hiervan is dat je dan vaak ook twee website moet bijhouden. De mobiele website is namelijk meestal een unieke, op zichzelf staande website, dus wanneer je iets aanpast op de desktopversie, moet je dit over het algemeen ook nog eens apart op de mobiele versie doen. Daar komt bij dat een mobiele website een aparte URL heeft (m.domeinnaam.nl) en Google de voorkeur heeft voor systemen waarbij de URL op alle apparaten hetzelfde is. Meer nieuws: apps in de mobiele zoekresultaten In de meeste blogs over Google’s aankondiging van 26 februari 2015 ligt de focus op de vindbaarheid van websites in de mobiele zoekresultaten. Maar er is meer aan de hand, want Google kondigt in hetzelfde nieuwsbericht aan dat ze per direct de inhoud van mobiele apps indexeren. Je moet dan wel ingelogd zijn met desbetreffende app, wat bovendien alleen werkt voor Android. Je moet hier zelf ook het nodige aan doen, zoals elke pagina van je app een aparte URL geven. Alle instructies vind je natuurlijk bij Google zelf. Heeft jouw bedrijf een Android app, dan weet je nu wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de informatie daaruit ook indexeert in Google. ‘Mobile first’ wordt nu echt realiteit In de wereld van online marketing wordt de term ‘mobile first’ al enkele jaren gebruikt. Bij mobile first staat het mobiele gebruik van een website voorop. Bij het ontwerp van een website wordt eerst gefocust op de mobiele weergave en daar wordt de desktopversie uiteindelijk omheen gebouwd. De belangrijkste gedachte hierachter is dat men steeds meer gebruikmaakt van mobiele apparaten voor zoeken en internet en dat je daar dus op moet aansluiten. Uiteindelijk wordt het nu realiteit, omdat Google nu de websites die geschikt zijn voor mobiel voorrang gaat geven in de mobiele zoekresultaten. Is jouw website nog niet geschikt voor mobiel, ga dan nu zeker aan de slag. Zie jij het nut in van deze stap van Google? Of vind je dat Google te ver gaat […]

Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update: Gaan Jouw Rankings Omlaag? Groot nieuws in de SEO-wereld: Matt Cutts, head of webspam bij Google en voor velen het gezicht van Google, kondigt de uitrol van de Panda 4.0 update aan. Er zullen weinig mensen zijn die hierdoor vannacht een slechte nachtrust hebben. Op een aantal fanatieke SEO’ers na waarschijnlijk. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws? Laat ik eerst uitleggen wat Google Panda is.   Wat Is Google Panda? Google Panda is een update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in Nederland actief is. Panda richt zich op het beoordelen van de kwaliteit van websites en je zult begrijpen dat content hier een belangrijke factor in is. Google Panda is een filter, dat ervoor zorgt dat sites of pagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. Het is geen zogenaamde penalty, waarbij je een verzoek kunt indienen om herziening van de beslissing. Dat is bij een filter niet mogelijk. Je zult bij lagere ranking als gevolg van de Google Panda 4.0 update dus hard moeten werken aan de kwaliteit van je site.   De Google Panda Updates Na de introductie van Google Panda kwamen er met enige regelmaat updates in deze rankingfactor. In deze blogpost van Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf eind 2012 vinden er vrijwel continu updates aan Google Panda plaats. Deze aankondiging van Matt Cutts geeft aan dat het nu een behoorlijke update betreft. Hieruit kun je opmaken dat er een behoorlijke wijziging in Google Panda heeft plaatsgevonden. Wanneer jouw site door deze wijziging wordt beoordeeld als een site met lage kwaliteit, zul je dat gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat met die kwaliteit en hoe beoordeelt Google jouw site dan?   Hoe Beoordeelt Google De Kwaliteit Van Websites? Er zijn panels bestaande uit gemiddelde Google-gebruikers, die gevraagd worden om sites uit bepaalde zoekresultaten op kwaliteit en betrouwbaarheid te beoordelen. Door middel van vragen van de strekking “Zou je bij deze webwinkel een aankoop doen?” of “Zou je hier je contactgegevens achterlaten?” worden sites beoordeeld. Deze oordelen worden de gewogen beoordelingen gebruikt om de Googlebots te leren om sites te beoordelen. Dit proces noemen we “machine learning”. Een kwalitatieve, niet spammy, maar vooral ook betrouwbare site is dus relevant. Mijn vorige blog over het controleren van de betrouwbaarheid van websites heeft hier alles mee te maken. Wat betekent de Google Panda 4.0 update nu voor jouw website?   Wat Betekent De Google Panda 4.0 Update Voor Jouw Website? De belangrijkste vraag voor iedereen die een website heeft en zich daarbij bekommert om de vindbaarheid is: “Wat betekent deze Panda 4.0 update nu voor mijn website?”. Hierop valt helaas geen sluitend antwoord te geven, behalve: wanneer jij altijd de focus hebt gehad op goede content, is de kans klein dat je site onder de Panda 4.0 update te lijden heeft. Google zelf geeft aan dat ongeveer 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloed wordt door deze update. Dat is een fors percentage, maar het zegt weinig over: Hoe deze update de zoekopdrachten beïnvloedt Wat dit betekent voor Nederlandstalige zoekopdrachten Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Merk je niks, dan heb je de zaken gewoon netjes op orde, zoals het eigenlijk ook hoort. De kans is dan ook klein dat je in de toekomst last zult hebben van Panda updates. Tenzij je pagina’s toevoegt aan je website die van lage kwaliteit zijn. Het lijkt me echter dat je dat niet van plan zult zijn. Zeker nu niet.   Heb jij iets gemerkt van deze Panda update? Of heb je gehoord welk effect het heeft op de websites van anderen? Laat het hieronder weten!

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?

NB: Vragen per telefoon of mail over betrouwbaarheid van websites kan ik niet beantwoorden. Dit artikel geeft voldoende handvatten om zelf je conclusie te trekken. Daarnaast is vind je onderaan dit artikel een handige checklist met punten. Heb je alle punten nagelopen en twijfel je nog? Wees dan echt op je hoede. Waarom de betrouwbaarheid van een website controleren Ben jij wel eens opgelicht op internet of heb je het verhalen gehoord over oplichting via internet? Internet is een machtig medium, zowel in positieve als negatieve zin. Het biedt enorm mooie mogelijkheden, geeft enorme vrijheid en is een bron aan informatie. Echter is niet alle informatie even betrouwbaar, omdat iedereen er alles kan publiceren. En ook niet iedere website is betrouwbaar. Want een website is anoniemer dan een straatadres. Daarom is het van belang de betrouwbaarheid van een website te controleren. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Hoe doe je dat nu? Ken je dat? Dat je op een website zoekt naar de werkelijke identiteit van een bedrijf? Wie werken er, waar zitten ze, wat is hun geschiedenis? Ik realiseer me dat ik een van de weinigen ben die ook erg geïnteresseerd is in de geschiedenis van een bedrijf. Toch zegt dat wel wat, zeker wanneer een bedrijf heel groot lijkt op hun website. Maar let vooral op jouw eigen gevoel bij een website wanneer je deze bezoekt: Hoe doet het bedrijf zich voor? Zie je foto’s van reële situaties of iets wat werkelijk bij het bedrijf past? Of zijn het heel anonieme foto’s, mogelijk zelfs heel erg Amerikaans qua uitstraling en is het heel waarschijnlijk dat de knappe telefoniste met de schitterend witte tanden niet Nederlands is? Transparantie is niet zeggen dat je transparant bent, maar het bewijzen door transparantie toe te passen. “Leuk allemaal wat je daar vertelt, maar waar moet ik nu op letten?” Waar moet je op letten? Er is een aantal punten waar je op moet letten en die je een hoop ellende kunnen besparen. Let bijvoorbeeld op: Vermelding van een bezoekadres Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen: telefoon, e-mail, adres Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is Referenties van klanten Recensies online Vermelding van een bezoekadres Een bedrijf moet fysiek bereikbaar zijn. Dus moeten klanten ook de mogelijkheid hebben om een bedrijf te bezoeken wanneer er niet op telefoon en/of e-mail gereageerd wordt. Dat betekent dus dat er een fysiek adres als bezoekadres vermeld moet worden. Dat is dus geen postbus! Geen bezoekadres? Dat is het eerste vraagteken bij de betrouwbaarheid van een website. Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen Zoals hierboven vermeld, moet je een bedrijf via e-mail en/of telefoon (snel) kunnen bereiken. Zijn er problemen om op te lossen, heb je vragen, wat er ook is, je moet het bedrijf kunnen bereiken. Alleen een contactformulier is dus niet voldoende. Wanneer je dat tegenkomt kun je je volgende vraagteken noteren. Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf Zoals ik in de inleiding al aanhaalde, kom je nogal eens websites tegen met een nogal onpersoonlijke uitstraling. Dit zegt niet direct iets over de betrouwbaarheid, want grote bedrijven als banken, verzekeringen en dergelijke hoeven natuurlijk niet (al) hun personeel in beeld te brengen. Niettemin geldt vooral voor bedrijven die je niet kent dat je bij een website met zo’n anonieme uitstraling wel extra alert moet zijn. Controleer dan zeker een aantal van de andere genoemde punten. Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is Keurmerken stellen eisen aan de bedrijven die deze keurmerken voeren, dus let zeker op keurmerken die een bedrijf voert. Toont het bedrijf gewonnen prijzen of logo’s van instanties waarbij ze aangesloten zijn? Zeker zijn? Controleer dan ook of een bedrijf werkelijk het keurmerk of logo mag voeren. Het heeft mij ellende bespaard, omdat ik ontdekte dat een bedrijf een logo gebruikte, maar het bedrijf niet bij de organisatie bekend was. Nog een interessant voorbeeld: zelf bedachte keurmerken. Ook deze kun je controleren door er eenvoudigweg op te zoeken op internet. Het logo hieronder kwam ik tegen en ik moest zelfs even lachen om het lef wat er uit de ondertitel straalt. Kun jij het ontcijferen? Referenties van klanten Tevreden klanten laten graag weten wat ze van een bedrijf vinden. Een betrouwbaar bedrijf toont graag referenties op zijn website. Deze zijn echter ook wel eens elders te vinden, zoals op LinkedIn, de Facebookpagina of Google Mijn Bedrijf. Recensies online Een bedrijf kan ook kiezen om online recensies te verzamelen. Hiervoor zijn legio initiatieven, zoals Yelp, Klantenvertellen en Yalwa. Voor veel van dit soort sites wordt echter wel een (veelal maandelijkse) vergoeding gevraagd van de deelnemende bedrijven. Verwacht dus niet dat ieder bedrijf ook overal ingeschreven staat om recensies te ontvangen. Staan ze er wel, help ze dan door ook een recensie achter te laten wanneer je met het bedrijf zaken hebt gedaan. Nog meer zekerheid? Check SIDN Ben je na bovenstaande checks nog niet helemaal zeker? Ga dan naar de website van SIDN, waar je voor de .nl-domeinnamen gegevens kunt opvragen van de eigenaren. Staat daar een buitenlands adres bij of wordt daar nog niet helemaal duidelijk wie er achter de website zitten, dan mag je ook je twijfels hebben. Alles gecheckt? Heb je alles gecheckt en twijfel je nog steeds aan de betrouwbaarheid van de website? Bedenk je dan goed waarom dat is. Grote kans dat je gelijk hebt. Vraag je af of je dan wel echt in zee moet gaan met deze partij. Waarom heb ik het over de betrouwbaarheid van websites? Ik mag me dan wel voornamelijk met zoekmachine-optimalisatie bezighouden, goede websites in het algemeen vind ik heel belangrijk. Daarnaast dragen teksten die wij vanuit Letterzaken ook leveren ook bij aan die betrouwbaarheid. In mijn vak kom ik regelmatig websites tegen waarbij ik de betrouwbaarheid in twijfel trek. Dus deel ik mijn kennis en ervaringen, om te voorkomen dat mensen te goeder trouw zijn en de dupe worden. Doe er je voordeel mee en check een website goed voor je met een voor jou onbekende partij in zee gaat. Download hier de checklist om zelf punt-voor-punt te controleren of je te maken hebt met een betrouwbare website.