De tagline - onmisbaar voor je website

Waarom jij NU een tagline voor je website moet bedenken

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Na dit artikel weet jij wat een tagline is en waarom je deze moet inzetten op je website. Als het goed is ga je er dan ook gelijk een bedenken voor jouw eigen website. En een tagline bedenken kost tijd. Veel tijd. Heb je al een tagline op je website? Lees toch even verder, want als jouw tagline niet krachtig is, loop je bezoekers -en dus omzet- mis. En velen verwarren de tagline met een slogan en dat is toch echt wat anders. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 4 september 2014 en geüpdatet op 10 oktober 2019 Wat is een tagline? Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline is een korte, concrete omschrijving van wat jouw bedrijf mij als klant te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als potentiële klant aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank echt volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of deze bij jou vindt wat hij/zij zoekt. Hoe vaak kom jij op een website waarbij je denkt: “Waar gaat dit nu eigenlijk over en wat heb ik hier nu aan?” Daar komt de tagline dus om de hoek. En dat is niet iets dat de meeste mensen zo even uit hun mouw schudden. Kritisch zijn en blijven aanscherpen Wanneer je er eenmaal eentje hebt, ben je er nog niet. Blijf kritisch, kijk of het nog beter kan. Vooral nog duidelijker. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten? Een goede tagline vat jouw bedrijf in 1 zin samen Tja, jouw bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoeveel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt vaak niet zomaar in 1 zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Jouw bezoeker wil direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je niet uit Nederland, dan is de kans groot dat je je de Nationale Spoorwegen niet kent, laat staan dat je weet dat NS staat voor ‘Nationale Spoorwegen. Kom je dan nietsvermoedend op hun website, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben: Dit was de oude website van NS, waarbij je heel veel ziet, waarbij de trein niet per se centraal staat. Je kunt je reis plannen, maar als je niet beter wist, zou dat ook kunnen zijn omdat het een organisatie is als de ANWB die je helpt op allerlei gebied rondom reizen en vrije tijd. De website van de NS anno 2019 is niet veel duidelijker: Doe de wimpertest Doe eens de “wimpertest” bij (1 van de) bovenstaande screenshots: knijp je ogen toe tot je nog net wat kunt zien door je wimpers. Wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat deze organisatie jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Ja, je kunt je reis plannen, dat kan ook in Google Maps. Dus? Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Een tagline is toch echt de uitkomst om mensen die de organisatie niet kennen sneller te helpen begrijpen waar ze zijn terechtgekomen en wat ze hier kunnen. En nu jouw eigen website Doe diezelfde wimpertest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline? Hoe schrijf je nu een goede tagline? Bij een tagline is het zaak om in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over jouw bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Geen slogan dus. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf helpt de bezoeker van de website direct om te begrijpen wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang. En kijk eens, zo ziet het er in 2019 uit op de website van Piet Klerkx: “Groots in wonen”; wat mij betreft kan het wel wat concreter, maar het is absoluut beter dan niets. Je weet dat ze “iets” doen in wonen en dat ze daar “groots” in zijn. Jammer dat het hoofdmenu dan ineens minder duidelijk is. De invloed op SEO Wanneer je de tagline als tekst op je website hebt staan, wordt deze tekst ook gelezen door de Googlebot en kan deze nog invloed hebben op je vindbaarheid. De tagline is dus ook een factor in je zoekmachine-optimalisatie. Let wel op dat je ‘m niet opneemt in je afbeelding, want dat “leest” Google natuurlijk niet. Bedenk dus goed welke van jouw relevante zoektermen je kunt gebruiken in je tagline. En: het is een van de vele onderdelen die een rol speelt, dus verwacht geen wonderen. Het helpt de zoekmachine -en vooral ook jouw bezoeker- […]

Wat is duplicate content en wat betekent het voor jouw vindbaarheid?

Wat is duplicate content en is het slecht voor je SEO?

Een van de onderwerpen waar we in de wereld van SEO flink over kunnen discussiëren is duplicate content. Wat wordt er beschouwd als “dubbele inhoud” (zoals het in goed Nederlands heet) en wat niet? En wat is het probleem met duplicate content en hoe voorkom je het? Zijn speciale pagina’s voor plaatsnamen duplicate content?  Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 11 december 2014 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 3 oktober 2019 Wat is duplicate content? Heel kort en bondig: duplicate content betekent dat er op verschillende webpagina’s dezelfde (dubbele) inhoud te vinden is. Daarbij kan het gaan om: webpagina’s op 2 verschillende websites (externe duplicate content), of; webpagina’s op dezelfde website (interne duplicate content) Google geeft zelf aan dat het gaat om “substantiële blokken inhoud” en “grotendeels dezelfde inhoud”. Of het nu om exact dezelfde inhoud gaat, of om inhoud die voor een x-percentage overeenkomt, is onduidelijk. Ook de SEO-specialisten zijn het er onderling niet met elkaar over eens. Ga er in ieder geval vanuit dat je safe zit wanneer diverse onderdelen op een webpagina (titels, delen van alinea’s, afbeeldingen) afwijken van het oorspronkelijke werk. Welk effect duplicate content op je posities in Google heeft, lees je verderop in dit artikel. Interne duplicate content Interne duplicate content veroorzaak je over het algemeen zelf. Het komt vooral voor bij webshops, waar hetzelfde product bijvoorbeeld onder verschillende categorieën valt, en er daardoor meerdere URL’s zijn voor dit product, zoals in onderstaande voorbeeld: Aan het laatste deel van de URL’s kun je zien dat het om hetzelfde model gaat, van hetzelfde merk. De verwijzing loopt alleen via een ander pad in de webshop, waardoor er dus dubbele inhoud wordt gecreëerd. Hier zijn verschillende oplossingen voor, die komen verderop aan de orde. Externe duplicate content Externe duplicate content creëer je zelf, of juist de andere partij. Je creëert het zelf wanneer je bijvoorbeeld productinformatie of een persbericht 1-op-1 overneemt en publiceert op je website of webshop. Wanneer anderen dat ook doen, heb je dus dezelfde inhoud op je website als een ander. Dit is vaak niet bewust en is -zeker bij webshops met duizenden producten- wel begrijpelijk. Het is natuurlijk gemakkelijker en goedkoper om aangeleverde teksten te plaatsen dan compleet eigen teksten te (laten) schrijven.   Is duplicate content schadelijk voor je SEO? Volgens diverse bronnen zou duplicate content schadelijk voor je SEO zijn. Je zou niet in de zoekresultaten verschijnen door de dubbele inhoud. Dit is niet letterlijk zo. Het is namelijk niet zo dat je afgestraft wordt of uit de zoekresultaten geweerd wordt. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed ranken. Hoe zit dat nu? Eigenlijk is het vrij logisch: Wanneer er sprake is van twee of meer webpagina’s met exact dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina als eerste in de zoekresultaten komt. Als gebruiker zit jij niet te wachten op 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. Dus moet de zoekmachine (Google dus, wie gebruikt er überhaupt een andere zoekmachine? ;) ) kiezen welke van deze pagina’s ze als eerste vertoont in de zoekresultaten.   Dus heeft het een negatief effect op je SEO, toch? Nee, let op, er staat: welke ze als eerste vertoont in de zoekresultaten. Hieruit mag je concluderen dat de andere pagina’s wel voorkomen in de zoekresultaten. Ze worden alleen veel lager gerankt. En hoewel de duplicate content dus de oorzaak is van een lagere plaatsing in de zoekresultaten, is dit dus niet letterlijk een negatief effect op je SEO. Het is enkel de keuze welke van de “dubbele” pagina’s als eerste naar voren komt. Feitelijk is die pagina dus je indicatie van hoe goed deze pagina indexeert. Anders gezegd: de pagina die het hoogst in de zoekmachine komt, levert niks in op zijn positie. Het is enkel de minder goed presterende pagina die er “last” van heeft. Deze wordt een stuk lager geplaatst in de zoekresultaten, omdat de zoekmachine prioriteit geeft aan de andere pagina. Wel onderdeel van je SEO-strategie Geen negatief SEO-effect als in straf, maar wel een lagere positie dan je zou willen. Dat betekent dat het beperken, oplossen of zelfs voorkomen van duplicate content wel hoort bij jouw SEO-strategie. Daarom is het goed om te bepalen of je last hebt van eventuele duplicate content en dan bepaalt hoe je daarmee omgaat. Wil je het oplossen of voorkomen, dan is het goed om te weten wat Google zoal meeneemt in het bepalen van de positie van de hoogst rankende pagina met dezelfde inhoud. Waarop baseert Google de posities? Hoe kiest Google welke pagina als eerste vertoond wordt in het geval van duplicate content? Normaliter mag je verwachten dat het oorspronkelijke artikel voorrang krijgen, wanneer heel duidelijk is dat deze als eerste geplaatst is. Toch kan het gebeuren dat een duplicaat hoger terecht komt in de zoekresultaten. Een positie in de zoekmachines is namelijk afhankelijk van vele factoren waarmee een duplicaat alsnog hoger kan komen: Gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld Wanneer de dubbele pagina op diverse punten gebruikersvriendelijker is dan het origineel, heeft de lezer meer aan die pagina en kán Google ervoor kiezen deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Factoren die hierin een steeds belangrijkere rol gaan spelen zijn mobielvriendelijkheid van je website en een https-verbinding. Ook andere SEO-factoren spelen daarbij een rol. Een domein met een hogere autoriteit bijvoorbeeld zal het vrijwel altijd winnen van een website die minder autoriteit heeft. Het is dus van groot belang dat je je SEO altijd goed op orde hebt. Voorbeeld: optimusonline.nl versus imu.nl Van 2012 tot 2017 schreef ik regelmatig voor Marketingmed. Deze blogwebsite werd in 2018 overgenomen door imu.nl, waardoor ik nu automatisch gastauteur ben bij IMU. De afspraak was dat ik de artikelen die ik voor Marketingmed schreef, ook in herschreven vorm mocht gebruiken op mijn eigen website. Sommige artikelen zijn behoorlijk herschreven, andere kon ik nauwelijks anders formuleren en zijn dus maar zo’n 10 tot 20% aangepast. En wat is het resultaat? Veel artikelen op imu.nl scoren beter op de gewenste zoektermen dan de aangepaste artikelen op mijn website. Zeker wanneer ik er maar weinig aan kon veranderen. Zo ben ik dus “slachtoffer” van mijn zelf gecreëerde dubbele inhoud. Want Google ziet dat de pagina’s erg op elkaar lijken en plaatst het artikel op de website met de hoogste autoriteit hoger. Dat was bij Marketingmed al zo, […]

Wanneer plaats je een nofollow-link op je website?

Wanneer plaats je een nofollow-link, ugc of sponsored?

Links zijn belangrijk in de wereld van SEO. Ze geven gewicht mee aan een website en mede daarom zijn links waardevol geworden. Er ontstond levendige handel in links (linkbuilding) en mede daarom werd de nofollow-attributie in het leven geroepen. Wat het precies is en hoe en wanneer je het toepast, leg ik je hier uit. En je krijgt mee wat de ugc- en sponsored-attributies zijn die Google op 10 september 2019 in het leven riep. Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 11 mei 2017  en is op 18 september 2019 uitgebreid en geüpdatet. Waarom zijn links waardevol voor SEO? De reden waarom Google links als rankingfactor gebruikt, is dat een link (in ieder geval bij de start van Google) een soort “stem” op een website of webpagina is (was). Deze “stem” wordt gezien als een teken van waardevolle informatie op de pagina waarnaar gelinkt wordt, en waardevolle informatie is waar mensen naar op zoek zijn in Google. Dus worden die links als rankingfactor meegewogen. Wat is een nofollow-link? Een nofollow-link wordt (in ieder geval tot 1 maart 2020) door Google gezien als een link die niet als “stem” mag tellen. De link geeft dus geen waarde door aan de website waar deze naar verwijst. Dit betekent dat de link SEO-technisch vrijwel waardeloos is. De website waar naartoe gelinkt wordt, bouwt geen autoriteit op en heeft enkel indirect voordeel. Dat indirecte voordeel zit ‘m in het feit dat mensen zo de website bezoeken en ontdekken en daar mogelijk zelf naar linken. Het meest interessant voor SEO zijn dofollow-links. Althans… Van opvolgen naar “hint” Google verandert nog wel eens wat. Zo ook voor wat betreft de nofollow-links. Er komen nieuwe varianten op de nofollow-link bij en Google geeft aan deze links, inclusief de nofollow-tag, als “hint” te behandelen. Het lijkt er sterk op dat links met de nofollow-tag daarmee minder vaak ook zo behandeld zullen worden. De waarde zou dan dus wel ineens doorgegeven kunnen worden. Na nofollow nu ook ugc en sponsored Op 10 september 2019 maakte Google bekend dat er nieuwe attributen waren voor links. Er zijn nu 3 varianten die aan elkaar gerelateerd zijn: rel=”ugc” voor user generated content rel=”sponsored” voor links waar  een vergoeding tegenover staat en natuurlijk de al bekende rel=”nofollow” voor andere links waar je geen linkjuice aan wilt meegeven Je ziet de rel=”…” expliciet benoemd worden, dat zijn de tags die in de code van je webpagina zijn. Hiermee geef je dus de attributie mee die er bij de link hoort. Wanneer gebruik je rel=”ugc”? De rel=”ugc” is dus voor user generated content, maar wat is dat? In het kort is dat inhoud die de gebruiker kan toevoegen en waar je als website-eigenaar of -beheerder geen (of heel weinig) invloed op hebt. Hierbij kun je denken aan: Reacties onder blogs Berichten of reacties op forums Artikelen die iedereen kan toevoegen aan een website Omdat daar zomaar backlinks in kunnen worden gezet kan daar misbruik van gemaakt worden door de gebruiker. Daarvoor is rel=”nofollow” in 2005 in het leven geroepen, nu is er een verdere verduidelijking met rel=”ugc”. Wanneer gebruik je rel=”sponsored”? De rel=”sponsored” moet dus aangeven dat de link er staat omdat er iets tegenover staat. Dat kan een betaling zijn, maar ook een product of dienst. Zodra de link betekent dat jij er enige waarde voor terugkrijgt, is de rel=”sponsored” dus van toepassing. Als website-eigenaar krijg je natuurlijk het liefst een dofollow-link. Dofollow-links dus Een dofollow-link draagt een beetje waarde over van de pagina waarop deze staat. We noemen dit linkjuice. Dit gaat via een complexe berekening, waar een fiks aantal factoren een rol in speelt, waaronder: Domeinautoriteit/PageRank van de verwijzende website Pagina-autoriteit/PageRank van de verwijzende pagina’s Het aantal links op de pagina Relevantie van de verwijzende website Ankertekst van de link Met de linkjuice die de dofollow-link doorgeeft, bouw je PageRank (of domeinautoriteit) op, wat uiteindelijk zorgt voor betere posities in de zoekmachines. Om misbruik hiervan te voorkomen, is er bepaald wanneer er een nofollow-attributie aan een link moet worden meegegeven. Eigenlijk bestaat dofollow niet We noemen een backlink die geen nofollow-tag heeft (of ugc of sponsored natuurlijk) wel een “dofollow-link”, maar eigenlijk bestaat er geen “dofollow”. Er is namelijk geen rel=”dofollow”. Ook geen rel=”follow” trouwens. De term wordt dus eigenlijk alleen gebruikt om duidelijk te maken dat de linkjuice wel wordt overgedragen omdat er geen attributie aan hangt. Strikt gezien klopt de term niet. Waarom nofollow? Zoals aangegeven, ontstond er een levendige handel in links nadat duidelijk werd hoeveel invloed links op posities in Google hadden. En er ontstond een nieuwe vorm van linkbuilding: comment spam. Een weinigzeggende, algemene reactie op een blog, met daarbij een link naar een andere website. En weer een linkje te pakken. Zo werd de nofollow-attributie geïntroduceerd, die vanaf 2005 op steeds meer blogs automatisch aan links in de reacties werd toegevoegd. En nu wordt nofollow aan diverse soorten links toegevoegd. Wanneer wordt deze attributie toegevoegd? Nofollow hoorde in een aantal gevallen te worden toegevoegd: Bij reacties op blogs en andere webpagina’s Bij betaalde links Bij advertenties Op forums Op sociale media Zeker voor wat betreft reacties, forums en sociale media lijkt het me overduidelijk waarom de nofollow-tag wordt toegevoegd. Je komt anders wel heel makkelijk aan je links . En dat dit dan leidt tot veel spam op die platforms. Advertenties en betaalde links geven bedrijven met een budget een forse voorsprong. Logisch dat daar ook nofollow voor geldt. Heb je de link echt verdiend? Heel kort door de bocht: heb je de link niet echt verdiend, dan hoort er een nofollow-, ugc of sponsored-tag bij. Dat geldt volgens Google dan ook voor de footerlink voor webdesigners, die via footerlinks op websites die ze hebben gebouwd, wel heel snel veel links kunnen krijgen. Daarnaast kunnen ze ook nog eens de ankerteksten optimaliseren, om zo nog extra SEO-voordeel te krijgen. Extra voordeel met geoptimaliseerde ankerteksten De ankertekst heeft een bijzondere invloed op je vindbaarheid. Als je als webbouwer of webdesigner bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “website laten maken”, draagt de ankertekst met die woorden extra waarde over op die woorden. En een webbouwer heeft de mogelijkheid om de ankertekst te optimaliseren. Een webbouwer die ook zoekmachine-optimalisatie aanbiedt, zou op die manier makkelijk concurrenten kunnen verslaan op die zoekterm, om maar een voorbeeld te noemen. Een belangrijke reden voor nofollow dus. Interessante vraag: hoe zit het met affiliate links? Enige […]

On-site SEO voor video’s in je webwinkel

Video’s zijn, mits goed gebruikt, een uitstekend instrument om je bedrijf te presenteren. Video’s worden ook veel gebruikt door bedrijven die producten met ‘beleving’ online verkopen. Hoe verhoudt het plaatsen van video’s zich tot SEO en hoe zorg je dat de bezoekers op de juiste plek terecht komen? Voor- en nadelen van video Er zijn veel redenen waarom je websitebezoekers liever tekst lezen dan video kijken. Tekst is makkelijker scanbaar en is goed te doorzoeken. Je bezoekers verwachten dat een video kort is, wat het soms moeilijk kan maken om de diepte in te gaan. Ook voor jou als bedrijf heeft video een paar vervelende eigenschappen. Video’s zijn lastig om te bewerken. Je kunt niet zo makkelijk een fout in een van je video’s herstellen. Bovendien heb je vaak een flinke tijdsinvestering nodig. Het kan een dagdeel kosten om een video van een minuut te maken. Op andere vlakken is video echter onverslaanbaar. Met video kun je belevingen overbrengen die niet goed in woorden te vangen zijn. Je kunt nog zo mooi beschrijven hoe het is om met een mountainbike van een berg af te gaan, maar je klant wil het gewoon zien. Een filmpje met een persoonlijke ervaring van een klant komt een stuk authentieker over. Een goede instructievideo of explainer is vaak een stuk duidelijker dan een geschreven handleiding. Video en SEO Zoekmachines zijn op dit moment nog niet in staat om video’s te interpreteren. Dit betekent dat een video die zonder context op een pagina gezet wordt, niet snel hoog gaat scoren in zoekmachines. Je moet een video dus voorzien van context voordat deze gevonden wordt. Als bezoekers eenmaal op je site zijn, dan kan video de tijd die bezoekers op de website doorbrengen flink verhogen. Het is nog niet helemaal bewezen dat dit ook echt een positieve invloed heeft op je rangschikking. Er zijn relatief veel gerichte zoekopdrachten naar video’s. Een kleine 4% van de zoekopdrachten in Nederland gebeurt via  YouTube. Deze komen dus van mensen die gericht op zoek zijn naar video. YouTube is daarmee een belangrijkere zoekmachine dan bijvoorbeeld Bing of DuckDuckGo. Niet al dit zoekverkeer is natuurlijk commercieel interessant. Veel mensen gebruiken YouTube bijna uitsluitend als bron van vermaak, het is immers de beste zoekmachine voor kattenfilmpjes ;-) . Waar host je je video’s? Het ligt voor de hand om je video’s op YouTube te hosten als dit zo’n grote zoekmachine is. Vervolgens kun je de video embedden op je eigen website. Dit is ook zeker de goedkoopste optie, YouTube is immers gratis. Het is niet altijd de beste optie. Nadeel aan het uploaden van video’s op YouTube is dat de zoekresultaten van YouTube vaak boven je eigen website komen. Op deze manier loop je de kans dat de bezoekers uiteindelijk niet op de productpagina’s komen waar jij de video’s hebt staan. Er zijn veel alternatieven om video’s te hosten, zoals Vimeo (betaalde plannen) of Wistia. Deze alternatieven bieden bovendien vaak vaak meer mogelijkheden om links en andere informatie toe te voegen op een manier die bij jouw bedrijf past. Voor sommige soorten video’s is YouTube wel een logische optie. Video’s via YouTube en andere zijn makkelijker te delen via social media. Voor sommige zoekopdrachten, denk aan instructievideo’s, is YouTube een vanzelfsprekend startpunt. Bezoekers op YouTube moeten daarna nog wel doorklikken naar jouw webwinkel of -site. De kans op succes is hierbij relatief klein, maar iedere bezoeker telt. Bovendien komt de klant wel in aanraking met jouw merk. Zorg dat je video’s gevonden worden Zoals eerder gezegd, kunnen zoekmachines video’s nog niet inhoudelijk beoordelen. Dit betekent dat je je video’s zelf context moet geven. In veel gevallen gebeurt dit automatisch, omdat de video een aanvulling is op de tekst. Staat de video op zichzelf, dan moet je deze de pagina waar de video op staat net zo behandelen als andere pagina’s. Je voorziet deze pagina’s dus van teksten met daarin tussenkopjes en relevante zoekwoorden. Dit moet uiteraard wel een geheel zijn dat ook goed leesbaar is voor iemand die de video niet kan of wil bekijken. Je kunt ook tegemoet komen aan de bezwaren tegen video’s rondom doorzoekbaarheid en scanbaarheid door een transcript te plaatsen. Bij langere video’s, zoals een diepte-interview, kun je timestamps plaatsen. Op deze manier heb je ook automatisch relevante content die de zoekmachine wel kan lezen. Rich snippets Google verrijkt de zoekresultaten steeds meer met informatie van de website. Met behulp van een stukje maak je informatie op je website begrijpbaar voor zoekmachines. Soms laten zoekmachines deze informatie zien in de vorm van ‘rich snippets’. Bij video’s laten deze rich snippets een thumbnail zien, evenals informatie over de publiceerder. Deze rich snippets worden niet alleen gebruikt door zoekmachines, ook sociale media gebruiken structured data om iets te laten zien over een link. Om een Rich Snippet in je zoekresultaten te krijgen, is het noodzakelijk dat je zogeheten structured data (gestructureerde data) op je website zet. In deze gestructureerde informatie neem je informatie op over je video. Je kunt hier ook een transcript kwijt. In de meeste systemen, van Shopify tot WordPress, kun je deze structured data eenvoudig toevoegen. Als je technisch bent kun je dit zelf, maar je kunt een plug-in gebruiken of een programmeur inhuren. Het is extra belangrijk om aandacht te besteden aan de thumbnail van je video. De thumbnail is het kleine plaatje dat je bezoekers als eerst zien. Veelal is de thumbnail het eerste shot van je film, maar dat is niet altijd het meest aantrekkelijke shot. On-site SEO voor je webwinkel Er zijn tal van voorbeelden van bedrijven die hele positieve resultaten hebben gehaald met video. Toch is video niet voor iedere doelgroep van belang, niet in de laatste plaats omdat niet elk onderwerp zich even goed leent voor video. Vanuit SEO-oogpunt is het belangrijk om de video’s op de juiste plaats te hosten. Zoekmachines kunnen video’s nog niet interpreteren. Door context toe te voegen in de vorm van tekst help je je lezer, voor zover je video’s al geen aanvulling zijn op de bestaande tekst. Met structured data kan ook een zoekmachine enigszins begrijpen wat er op een video staat. Het resultaat is hopelijk een mooie rich snippet op de eerste pagina van de zoekresultaten. Gezien de opkomst van voice search heb je sowieso een goede reden om je structured data op orde te maken. Ik ben benieuwd: […]

Een goede tekstschrijver is niet alleen goed in teksten schrijven.

Een goede tekstschrijver is niet alleen goed in teksten schrijven

Je zou denken dat een tekstschrijver gewoon goed is in teksten schrijven. Maar een echt goede tekstschrijver heeft nog een aantal andere kwaliteiten, die wat mij betreft net zo belangrijk zijn als wat leuke woorden uit het toetsenbord laten vloeien. En dan heb ik het niet alleen over een stuk taalkundigheid, spelling of grammatica. Sterker nog, die vind ik persoonlijk niet het belangrijkst voor een tekstschrijver. Maar wat dan wel? Van SEO-tekstschrijver naar SEO-specialist In 2012 begon ik met Letterzaken met als belangrijkste focus teksten voor websites schrijven. In het begin door zelf alle teksten te schrijven, sinds 2017 vooral in samenwerking met copywriters, die de (meeste) teksten schrijven, waarbij ik met mijn eindredactie de teksten verder aanscherp en waar nodig de SEO-insteek verbeter. Vanaf 2012 heb ik mijzelf vooral verder ontwikkeld als SEO-specialist en kreeg ik eigenlijk meer plezier in SEO dan in webteksten schrijven. In al die jaren heb ik genoeg kijk gekregen op wat een tekstschrijver zoal moet kunnen, naast teksten schrijven. Wat een goede tekstschrijver nog meer kan Natuurlijk kun je een tekstschrijver beoordelen op de teksten die zij of hij eerder schreef. Dat is zeker een factor die je mee moet nemen. Maar er zijn meer vaardigheden die een goede tekstschrijver wat mij betreft hoort te beheersen: Inleven in jouw doelgroep Lastige materie vertalen naar eenvoudige taal Alles uit jou trekken voor de juiste tekst Kritische noten plaatsen De juiste woorden kiezen Consumentenpsychologie kennen Klinken ze logisch of juist niet? Ik licht ze allemaal even toe. Inleven in jouw doelgroep Teksten zijn geen communicatiemiddel meer waarbij je alleen zendt. Jouw doelgroep moet centraal staan en zich aangesproken voelen. Een goede tekstschrijver weet dat, leest zich in en leeft zich in in jouw doelgroep om zo teksten te schrijven die jouw potentiële klanten raken. Lastige materie vertalen naar eenvoudige taal Soms spreek je met je klanten in jargon, vaktaal. Meestal is dat juist niet zo en begrijpt jouw klant de vaktechnische uitdrukkingen die jij gebruikt niet. Een goede tekstschrijver maakt de vertaalslag van jargon en ander taalgebruik dat jouw klant niet snapt naar eenvoudige, begrijpelijke taal. Zo leest je tekst lekker, waardoor klanten op jouw website blijven en je ze uiteindelijk binnen kunt halen als klant. Alles uit jou trekken voor de juiste tekst De eerste 2 punten (inleven in jouw doelgroep & lastige materie vertalen naar eenvoudige taal) kan een tekstschrijver alleen wanneer deze de juiste input krijgt. En die krijgt hij of zij alleen door jou helemaal uit te vragen. Lastige vragen? Alleen maar goed. Als het lastig wordt, krijgen we pas echt de juiste antwoorden. Zo voorkomen we dat jouw tekst oppervlakkig en inwisselbaar wordt. Het laatste dat je wilt is een tekst die net zo goed op de website van een concurrent kan staan. Of nog erger: ieder willekeurig ander bedrijf. Kritische noten plaatsen Aanvullend op het uitvragen voor de juiste input, is het ijzersterk als de tekstschrijver tijdens een vraaggesprek (of eventueel via de digitale weg) ook kritisch reageert op jouw input. Als jij zegt dat jouw bedrijf staat voor kwaliteit, moet de tekstschrijver daar geen genoegen mee nemen. Kwaliteit is namelijk 1 van de vele nietszeggende woorden waar jouw lezer niks aan heeft. Met scherpe vragen en kritische noten haalt de tekstschrijver het beste uit jouw tekst, waardoor deze omzet oplevert in plaats van geld kost. De juiste woorden kiezen De kritische noten zijn er dus voor om te voorkomen dat je nietszeggende woorden in je tekst krijgt. De ervaring leert namelijk dat ondernemingen graag een aantal dingen benoemen die werkelijk niks zeggen zonder nadere toelichting. Woorden als: Kwaliteit Innovatief Ontzorgen Ze zeggen zo verschrikkelijk weinig zonder enige toelichting. Wat versta jij onder “ontzorgen” en wat verstaat jouw buurman of buurvrouw eronder? Wedden dat iedereen daar weer een ander beeld bij heeft? En op veel websites ben je nog steeds: welkom aan het juiste adres koning als klant Natuurlijk ben ik welkom op je website, het zal eens niet zo zijn zeg. En je zal gek zijn om te zeggen dat een klant toch echt niet bij jou moet zijn en een ander adresje mag zoeken. Je snapt ‘m inmiddels wel hè? Een goede tekstschrijver kiest rake woorden, die jouw bedrijf even goed in de spotlights zetten, waarbij vooral de klant centraal staat. Deze moet het gevoel hebben dat het om haar of hem draait. Die rake woorden weet de tekstschrijver wel te vinden voor je. Consumentenpsychologie kennen: klanten verleiden Dat klinkt even ingewikkeld hè, dat “consumentenpsychologie”? Hoeft het niet te zijn, al is het toch ook wel echt iets waar je een studie van moet maken. Het gaat om slimme technieken om mensen te verleiden. En die kun je ethisch inzetten of onethisch. We kennen het verhaal wel van Booking.com, dat beweerde dat er nog maar 1 kamer vrij was, terwijl dat niet helemaal klopte. Dat is misleiden en daarmee de verkeerde manier van consumentenpsychologie inzetten. Schaarste kun je prima inzetten, maar dan moet het wel echt kloppen. Wat kan dan wel? De 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Mits goed gebruikt, zoals we hierboven ook al konden concluderen. Het zijn: Schaarste Sociale bewijskracht (social proof) Sympathie Consistentie Autoriteit Wederkerigheid Eenheid Het leidt te ver om ze hier verder helemaal te behandelen, een goede tekstschrijver kent ze en weet ze waar mogelijk of nodig toe te passen. Zo verleidt de tekstschrijver jouw websitebezoeker met de juiste woorden, waardoor jij er omzet uit haalt. Extra: kennis van SEO Niet iedere tekstschrijver schrijft ook webteksten, dus deze hoef je niet per se te verwachten. Toch is het wel zaak dat een copywriter die teksten schrijft voor jouw website ook weet hoe dat SEO-technisch werkt. Vooral ook om te voorkomen dat je typische SEO-teksten krijgt, die jou niet gaan helpen aan omzet. Zoals deze voor een groothandel in nagels, die op deze manier overduidelijk gevonden wil worden op ‘gelnagels groothandel’: En daar hoort dus ook een stuk opmaak bij… Het zal je vast ook opgevallen zijn dat de tekst in bovenstaande screenshot niet heel lekker leest. En dat komt niet alleen door de matige tekst die puur voor de zoekmachines lijkt te zijn geschreven door de herhaling van ‘gelnagels groothandel’. Dat is ook omdat de regels veel te lang zijn. Een beetje tekstschrijver zal ook daarover adviseren en ervoor zorgen dat alle teksten goed aangeleverd worden met korte […]

Waarom ik online liever tekst lees dan video kijk

Waarom ik online liever tekst lees dan video kijk

Dit artikel is anders dan je van mij gewend bent. In ieder geval qua inhoud. Maar soms wil ik ook eens wat anders met je delen. In dit geval waarom ik online liever teksten lees dan video’s bekijk. En daar kan je voor jouw online strategie natuurlijk wel weer wat van leren. Want ik ben vast niet de enige. Doe mij maar tekst Terwijl video enorm is gegroeid als communicatiemedium, kan het mij weinig bekoren. Natuurlijk kijk ik video’s en zijn er veel waardevolle video’s die ik van begin tot eind bekijk. Toch heb ik de voorkeur voor tekst als het gaat om informatie tot mij nemen. Met een enkele uitzondering: de instructievideo’s. Instructievideo’s zijn super Natuurlijk zijn video’s nuttig, zeker in het geval van instructies, de hoe-doe-je-het-video’s (“how to’s”). Die gebruik ik zeker ook. Het gaat er ook niet om dat video bij voorbaat niks is. Voor iedere vorm van informatie is wat mij betreft een ander medium geschikt. Bij instructies kan het heel prettig zijn om werkelijk te zien wat je moet doen, en zelfs hoe je dat moet doen. Dat kan met afbeeldingen, maar ook video’s zijn dan heel handig. Tekst is overzichtelijker en gebruikersvriendelijker Ik weet het, video is een heel prettige manier van content consumeren. Toch vind ik tekst zelf veel gebruikersvriendelijker, en wel hierom: Je kan tekst scannen en daarmee snel de voor jou belangrijke informatie terugvinden Je kan in tekst zoeken, terwijl je bij video de hele video moet zien om niks te missen In tekst kan je een mooie opsomming of overzichtelijk stappenplan kwijt Kortom: met tekst lezen bespaar je vaak veel tijd ten opzichte van een video kijken. Lijken punten 1 en 2 veel op elkaar vind je? Snap ik, maar toch zijn ze anders. Leg ik je uit: Tekst scannen versus zoeken in tekst Tekst scannen doe je door te scrollen en vooral de kopteksten te lezen, om te beoordelen of er de informatie staat die jij wilt lezen. Dat is ook de reden waarom een goede webtekst voldoende kopteksten bevat. Zoeken in een tekst doe je concreet op woorden of zinsnedes, om te zien of dat letterlijk in de tekst staat. Zo kun je zonder de hele tekst te moeten scannen zelfs net datgene lezen waarvoor je echt kwam. Hoe doe je dat? Ik gok dat de meeste mensen wel weten hoe je zoekt, maar voor het geval er lezers zijn die het niet weten: Voor Windows: Control+F en dan invoeren wat je zoekt Voor Mac: Command+F en dan invoeren wat je zoekt Veel moeilijker is het niet. Scannen en zoeken in video? Lastig En dat lukt allemaal niet met video. Er zit geen mogelijkheid tot scannen in, je mist misschien relevante informatie als je gaat scrollen in de video. En zoeken zit er al helemaal niet in. Enkel op platforms als YouTube kan de maker er zelf nog een inhoudsopgave bij maken, waardoor je direct naar een bepaald onderdeel kan. Dat is vergelijkbaar met de kopteksten, maar dan moet de maker er dus wel tijd in steken om dat mogelijk te maken voor jou. Dus moet je zo’n beetje de hele video kijken of scrollen in de video en daar wat geluk mee hebben. Of het kost je alsnog veel tijd om die informatie te vinden die je zocht… Video moet kort, een goede tekst kan eindeloos lang zijn Toen ik een bedrijfsvideo liet maken en die op mijn eigen verzoek al onder de 5 minuten werd gehouden, kreeg ik van veel mensen de reactie dat de video wel erg lang duurde. Een korte versie van 1 minuut was voor velen al lang genoeg. Video moet kennelijk kort zijn, anders ben je de kijker kwijt. Tenzij je natuurlijk echt diepgaande kennis deelt, dan blijven mensen wel kijken. Terwijl ik dan juist afhaak, want ik kan dus niet van tevoren bepalen of de informatie in de video wel waardevol genoeg is voor mij. Maak je tekst zo lang als die nodig is Tijdens mijn training ‘Schrijven voor het web‘ leer ik de deelnemers al dat een webtekst “zo lang als nodig” mag zijn. Daarmee bedoel ik vooral dat je je niet hoeft in te houden omdat je ooit eens gehoord hebt dat mensen niet meer online lezen. Wees eerlijk: hoe vaak lees jij toch een compleet artikel, omdat je het interessant vindt? In een tekst kun je gewoon alles kwijt, mits je het maar overzichtelijk houdt met niet al te lange alinea’s en duidelijke kopteksten. Als je dan niet in herhaling valt of op een andere manier te veel woorden gebruikt, leest je websitebezoeker het heus wel. Zeg nou zelf, heb jij het hele artikel gelezen? Lees je graag inhoudelijke artikelen of heb je de voorkeur voor een video met informatie? Reageer hieronder, ik ben erg benieuwd.

Waarom de Flesch Reading Ease score onzin is

Waarom de Flesch Reading Ease score onzin is

Gebruik je de Yoast SEO Plugin, op je website, dan ken je vast de Flesch Reading Ease test. Wanneer je de leesbaarheid van je tekst in de Yoast WordPress SEO plugin bekijkt onder ‘Page Analysis‘, staat daarin ook de score van jouw tekst in de Flesch Reading Ease test. Wat is nu die Flesch Reading Ease en wat heeft deze met SEO te maken? Dit artikel werd gepubliceerd op 7 augustus 2014 en geüpdatet op 26 maart 2019 Wat is de Flesch Reading Ease en wat heeft het met SEO te maken? De Flesch Reading Ease is een test die de leesbaarheid van een tekst beoordeelt. Hoe hoger de score, hoe leesbaarder de tekst. De test is ontwikkeld door Rudolf Flesch en beoordeelt een tekst op een aantal factoren: Het aantal zinnen Het aantal woorden Het aantal lettergrepen Hij stelde een formule op om te berekenen hoe leesbaar een tekst is. Ergens logisch, want kortere zinnen en woorden lezen makkelijker. Zeker online. Prima dus, om die Flesch Reading Ease te gebruiken. Toch? Ik vind van niet. En ik leg graag uit waarom je je niks van deze score moet aantrekken. Zeker in Nederland niet. Waarom je je niks van de Flesch Reading Ease moet aantrekken Het is prima dat er een formule bedacht is om de moeilijkheidsgraad van een tekst te beoordelen. Daar heb ik geen bezwaren tegen. Wel is het goed om de Flesch Reading Ease eens kritisch onder de loep te nemen en de werking en het belang ervan in het juiste perspectief te plaatsen. 3 redenen waarom deze test met een flinke korrel zout mag worden genomen: 1. Engels is wat anders dan Nederlands Allereerst wil ik graag vermelden dat de Flesch Reading Ease test ontwikkeld is op basis van de Engelse taal. En je hoeft maar weinig talenkennis te hebben om te weten dat er per taal grote verschillen zijn. Dat verschil zit in leestekengebruik, in grammatica -wat invloed heeft op het aantal woorden- en woordlengte. Even 3 voorbeelden: ‘van toepassing op’ (3 woorden, 15 letters, 5 lettergrepen) is in het Engels ‘applicable to’ (2 woorden, 12 letters, 5 lettergrepen) ‘socialemediakanalen’ (1 woord, 19 letters, 9 lettergrepen) is in het Engels ‘social media channels’ (3 woorden, 19 letters, 7 lettergrepen) ‘het mooiste beeld’ (3 woorden, 15 letters, 4 lettergrepen) is in het Engels ’the most beautiful image’ (4 woorden, 21 letters, 7 lettergrepen) Vooropgesteld: ik heb een aantal voorbeelden gezocht met een duidelijk verschil. En in voorbeeld 3 komt het Nederlands er gunstiger uit dan het Engels. Het punt blijft staan: de ene taal is de andere niet. Daarom gaat zo’n wiskundige berekening ook niet op voor iedere taal. 2. Taal is geen wiskunde Hoezo moeilijkheidsgraad berekenen? Taal laat zich niet mathematiseren is geen wiskunde. Hoe begrijpelijk en leesbaar een tekst is heeft niet alleen te maken met lengte van zinnen en woorden. Er zijn voldoende lange(re) woorden die voor de gemiddelde Nederlander niet ingewikkeld zijn. En alleen korte zinnen schrijven maakt een tekst juist moeilijk leesbaar. Je moet er toch niet aan denken. Alleen maar korte zinnen. Niet meer dan zeven woorden. Leest toch ook niet makkelijk? Of vind je van wel? Ik niet in elk geval.  Zeg maar: liever de gewone alinea of het gedeelte met de schuine letters? Het is voor webteksten zeker goed om het aantal woorden te beperken. Of eenvoudiger woorden te kiezen. Maar om nu voor iedere zin af te wegen of het korter kan…     3. Eenvoud versus stijl Als je mag kiezen tussen eenvoudig geschreven of een meer verhalende schrijfstijl, wat kies je dan? Een voorbeeldje: “Bas loopt naar huis. Hij ziet een kat. De kat ziet Bas. De kat schrikt. Weg is de kat. Jammer voor Bas.” “Bas vindt het heerlijk om naar huis te lopen, even de gedachten verzetten. Zo komt hij vandaag onderweg een prachtige kat tegen. Het is een blauwe Britse korthaar met een mooie grijze vacht en prachtige felgele ogen. Zodra de kat Bas opmerkt, schrikt deze en vlucht hij weg, door een struik een tuin in. En dat terwijl Bas de kat zo interessant vond. Teleurgesteld loopt hij verder naar huis.” De eerste leest misschien wel heel snel en makkelijk, de tweede is veel visueler , waardoor je het verhaal als het ware zelf beleeft. Dan kan de tekst langer zijn en langere woorden bevatten, het leest voor een volwassene lekkerder weg dan de kinderlijk aandoende korte tekst. Wanneer je de eerste vorm gebruikt op je website, zullen weinig mensen zich serieus genomen voelen en zullen er velen snel afhaken. Stijl en vorm spelen dus ook een rol, en die zijn niet meetbaar te maken. 4. Leesbaarheid is meer dan alleen tekst De leesbaarheid van je (web)teksten zit ‘m niet alleen in de tekst zelf. Er spelen nog de nodige andere factoren een rol. De opmaak van je tekst is van groot belang. Heb je grote blokken met honderden woorden aan tekst, dan haakt je websitebezoeker al snel af. De tekst lijkt veel te lang en daar heeft je bezoeker geen zin in. Zorg dus voor voldoende witruimte in je teksten. Denk ook aan afbeeldingen Onderdeel van de opmaak is ook het gebruik van afbeeldingen. Alleen tekst vinden we vrijwel allemaal saai. Afbeeldingen ondersteunen je tekst en maken het geheel wat fleuriger. Kies alleen wel voor passend beeldmateriaal. Wanneer het verband niet duidelijk is, maak je het verwarrend en ben je de bezoeker ook snel kwijt. Een onderschrift kan het gebruik van een bepaalde afbeelding toelichten. En je afbeeldingen dragen bij aan je SEO… Onderschat het lettertype niet Leesbaarheid zit ‘m ook in het lettertype. Hoewel ik er geen onderbouwing van kan vinden in de vorm van gedegen onderzoek, is de algemene stelling dat op internet een schreefloos lettertype leesbaarder is. En wees eerlijk, het lettertype dat je nu leest is wel wat prettiger lezen dan een van deze lettertypen: Er zijn nog meer factoren die een rol spelen, hierover publiceerde Emerce al een helder artikel. Wat vind jij van de Flesch Reading Ease? Mijn conclusie: de leesbaarheid en daarmee de effectiviteit van een tekst is meer dan een wiskundige berekening van woorden, letters en lettergrepen. En de ene taal is de andere niet, net als de ene doelgroep de andere niet is. Moet je de Flesch Reading Ease gebruiken of niet? Oordeel zelf, maar neem het op zijn […]

5 praktische SEO-tips die niemand je vertelt

5 praktische SEO-tips die niemand je vertelt

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 12 juni 2014 en is geüpdatet en uitgebreid op 7 maart 2019 Er zijn online veel blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Er zijn er ook die je mooie dingen beloven, maar dat niet waarmaken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips licht ik hieronder elk uitgebreid toe: Zorg voor een betrouwbare website Vergeet de afbeeldingen niet Gebruik een goede tagline Schrijf niet voor Google Focus niet alleen op zoekvolume 1. Zorg voor een betrouwbare website Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze zo lang mogelijk op je site blijven. Een betrouwbare uitstraling is daar een belangrijke basis voor. Wanneer de bezoeker op een bepaald moment concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. Zo zwart-wit als een panda Onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s. 2. Vergeet de afbeeldingen niet Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid van een tekst, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebot om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze nog niet helemaal begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebot. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan: Geef de foto op je harde schijf een goede omschrijving, indien mogelijk/van toepassing inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan Geef de afbeelding dezelfde (of een iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen uit de bestandsnaam Schrijf een goede alt tekst; denk hierbij vooral aan hoe je de afbeelding zou omschrijven aan iemand die ‘m niet kan zien, inclusief context met het onderwerp van je pagina Op deze manier krijgt de Googlebot de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt. 3. Gebruik een goede tagline Zoals vele vakgenoten schreef ik ook een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, wordt dit door de Googlebot gelezen en dus ook meegewogen. Zorg er wel voor dat de tagline echt als tekst op je site wordt vermeld en dus niet in een afbeelding staat. 4. Schrijf niet voor Google Inderdaad: schrijf niet voor Google. En bedenk even dat ik dit advies in 2014 al gaf, toen ik dit artikel voor het eerst publiceerde. Al zolang ik webteksten schrijf, is dit mijn devies. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde tot ongeveer 2010 misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt gelukkig steeds slimmer en trapt er niet meer zo makkelijk in. Schrijf dus voor je klant en als die tijdens het lezen . 5. Focus niet alleen op zoekvolume Doe je wat aan SEO, dan doe je zoektermenonderzoek. Toch? Lees anders dit artikel nog even, waarin ik uitleg waarom je echt moet beginnen met zoektermenonderzoek. Doe je dat onderzoek, focus dan niet alleen op zoekvolume. Want er kan best veel gezocht worden op een bepaalde zoekterm, maar wat als er minder op geklikt wordt dan erop gezocht wordt? En wat als er vooral op Google Ads geklikt wordt en niet op de organische zoekresultaten? Jazeker, het gebeurt, zoektermen waar wel op gezocht wordt, maar fors minder op doorgeklikt wordt. Dat kan vele redenen hebben en daarom is het juist goed om dit goed te onderzoeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit voorbeeld: Wat valt er zoal op als je naar bovenstaande informatie kijkt? Ik zet het even voor je op een rijtje: Er wordt ongeveer 32.000 keer per maand gezocht op ‘adwords’ Er wordt maar 13.014 doorgeklikt in de zoekresultaten: slechts 41% klikratio Van die 13.014 klikken is 86% op de betaalde zoekresultaten; slechts 1.822 klikken zijn organisch Een snelle rekensom (oké: ik doe dat op de rekenmachine ;-) ) levert op dat maar 5,7% van alle mensen die googelt op ‘adwords’ doorklikt op de organische zoekresultaten. Loont het dan nog de moeite om dan vol in te zetten op SEO? Deze data krijg je uit Ahrefs (aff.), wat mij betreft de meest complete tool voor SEO-professionals, zeker als je kijkt naar deze klikdata in hun Keywords Explorer. Kies een zoekterm met meer potentie Uit dit rijtje zou ik dus een zoekterm kiezen met meer potentie, in dit geval ‘google shopping’. Daarvan is het grootste deel van de klikken wel organisch. Of ik zou verder onderzoeken of ik […]

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Of je nu (semi-)professioneel tekstschrijver bent of ondernemer die zelf de teksten voor zijn/haar eigen website schrijft, je teksten kunnen beter met de juiste kennis. Sowieso begint het al met het verschil tussen teksten voor print en teksten voor online. En dan natuurlijk ook tussen shortcopy -of zelfs microcopy- en longcopy. Die woorden leg ik zo uit. Maar eerst: waarom deze lijst met ‘onmisbare boeken voor de (online) copywriter’? Waarom deze lijst? De lijst met boeken zet ik hier neer omdat ik regelmatig mensen advies geef om boeken uit deze lijst aan te schaffen of op zijn minst te lezen. Ook mijn copywriters hebben deze boeken als aanraders van mij doorgekregen, al in de kast staan of van mij cadeau gekregen. Je leert in deze boeken veel over hoe je teksten schrijft die je websitebezoeker verder helpen. En vaak gaan ze verder, en ontdek je hoe je jouw website nog beter maakt, even los van je teksten. Niet alleen voor tekstschrijvers Zoals je vast al uit het voorgaande opmaakt, zijn deze boeken dus niet puur en alleen voor tekstschrijvers bestemd. Ze gaan wel voornamelijk over copywriting (de kunst van goede commerciële teksten schrijven), maar ook over andere website-gerelateerde zaken. En daarmee hebben alle mensen die betrokken zijn bij de marketing van, en content op een website iets aan de meeste boeken uit deze lijst. Geen ellenlange boekenreviews, even kort waarom ik ze aanraad met links om ze direct aan te schaffen. Kies zelf je link Omdat ik hier tijd en moeite in steek, maak ik gebruik van affiliate links. Alle tijd die ik in mijn blogs steek, verdien ik niet terug. Met deze affiliate links verdien ik iets terug van de tijd die ik in mijn blogs steek. Ik laat de keuze helemaal aan jou wanneer je een boek wilt aanschaffen. Je kiest de webshop waar je ‘m wilt bestellen en je kiest zelf of je mij die kleine vergoeding gunt. Bij ieder boek staan zowel affiliate (aff.) als niet-affiliate links. Boeken over teksten schrijven (en meer) Allereerst heb ik een aantal boeken die specifiek over teksten schrijven gaan. Met name over teksten schrijven voor online gebruik. Een paar van deze boeken gaan verder en helpen je zo ook meer resultaat uit je teksten te halen. Er zijn veel meer boeken over (online) copywriting, dat weet ik, ik heb gekozen voor de boeken die ik echt onmisbaar vind. Dit zijn mijn aanraders: Aartjan van Erkel: ‘Verleiden op internet’ & ‘Maak ze gek!’ 2 boeken van dezelfde auteur. Beide niet alleen over copywriting, maar vooral over hoe je jouw website echt helemaal inricht voor je bezoeker en hoe je deze verleidt en omzet in klant. Als je moet kiezen, raad ik je aan om te beginnen met ‘Verleiden op internet’. Die staat al boordevol ijzersterke tips om je website te verbeteren. ‘Maak ze gek!’ is daar een vervolg op, dat echter ook op zichzelf staat. Beide zijn dus de moeite en jouw investering waard. Verleiden op internet Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Maak ze gek! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Dimitri Lambermont: ‘Online copywriting in 60 minuten’ Hardcore copywriter Dimitri Lambermont schreef een heel goed compact boekje in de ’60 minuten’-serie van uitgeverij Haystack. Uiterst waardevolle kennis, inclusief strategie om consistente teksten te schrijven en ook intern draagvlak te creëren voor de keuzes die je maakt. Denk hierbij aan de stijl en inhoud van de teksten, die je organisatiebreed moet doortrekken. Je leert ook kort te schrijven en rekening te houden met de informatiebehoefte van je lezer. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Eric Tiggeler: ‘Check je webtekst’ Een kort en praktisch boekje dat zich echt richt op online copywriting, net als dat van Dimitri Lambermont. In ‘Check je webtekst’ is alleen wat meer aandacht voor zoekmachine-optimalisatie. Ik heb wel 1 kanttekening bij wat Eric schrijft over het menu van een website. Hij zegt terecht dat die in het door hem aangehaalde voorbeeld van een advocatenkantoor beknopter kan. De keuzes voor de hoofdmenu-items zijn daarbij alleen niet de mijne: Ik heb moeite met ‘Wat doen wij?  en ‘Wie zijn wij?’. Bij de eerste zou ik juist wel ‘Letselschadezaken’ en eventueel ‘Advies en behandeling’ gebruiken, dat is direct duidelijk. Al vraag ik me nog steeds af wat die laatste voor mij zou betekenen… En ‘Wie zijn wij?’ kun je beknopter maken door er simpelweg ‘Over’ van te maken. Maar dat had je vast al gelezen in ‘Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?‘ ;-) Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Minder tekstschrijven, maar niet minder relevant en interessant Bovenstaande boeken focussen met name op het tekstschrijven, zowel inhoudelijk als (SEO-)technisch. Naast het tekstschrijven zelf zijn zaken als beïnvloeding/verleiden en meer praktische zaken ook van belang. Daar gaan de volgende boeken over. Robert Cialdini: Invloed Psychologie is belangrijker dan je denkt. Je hebt niet eens half een idee van hoe je beïnvloed wordt door marketeers en verkopers. In ‘Invloed’ lees je de 6 methodes die wetenschapper Robert Cialdini onderzocht en bewezen heeft. Dit boek is wat mij betreft echt onmisbaar. De vertaling vind ik niet heel makkelijk lezen, ik heb sommige stukken echt meerdere keren moeten lezen voor ik ze begreep. Maar wát een interessante materie. En dit is in veel situaties toe te passen, ook om jezelf te beschermen tegen ongewenste beïnvloeding… Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Pacelle van Goethem: IJs verkopen aan eskimo’s – De psychologie van overtuigen Net als het boek van Cialdini niet heel makkelijk leesbaar. Het is vooral een mooie aanvulling met iets andere insteek op de inzichten uit ‘Invloed’. Zeker een aanrader omdat je niet genoeg over deze materie kunt lezen en er altijd wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Met een andere invalshoek en andere voorbeelden een prima aanvulling. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant Met als ondertitel ‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’ weet je dat je ook hier weer een boek te pakken hebt waarmee je leert mensen op een slimme manier te overtuigen. Dit leest makkelijker weg dan het boek van Pacelle van Goethem en ook hier weer een andere invalshoek. De focus ligt meer op framing en hoe je dat weer kunt toepassen. Leuk! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Charlotte Meindersma: Wetboek voor bloggers Als laatste een boek waarvan de titel je misschien afschrikt. Dat is niet nodig. Ook dit […]