Hoeveel woorden heb je nodig voor de beste lengte van je webtekst of blog?

Hoeveel woorden als beste lengte voor een webtekst of blog?

Een veel gestelde vraag in de wereld van online marketing: hoeveel woorden moet een goede webtekst of blog hebben? De lengte van een tekst van een webpagina houdt de gemoederen bijna continu bezig. De ene keer omdat men ervan overtuigd is dat mensen online niet meer lezen, de andere keer omdat er weer bewijs zou zijn dat lengte van een tekst belangrijk is voor SEO. Hoe zit het nu echt? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 september 2018 en aangevuld en geüpdatet op 10 december 2020- De juiste lengte van je tekst samengevat in 1 zin In de afgelopen jaren heb ik veel teksten voor websites opgeleverd en natuurlijk geschreven voor mijn eigen website. En heel eerlijk: voor mij bestaat er geen absoluut antwoord op de vraag hoe lang een tekst moet zijn. Toch heb ik 1 gouden regel voor je wanneer je teksten schrijft, of het nu een blogartikel of een webpagina betreft. Die gouden regel is: Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk Hoe je dit doet, daar komen we nog op. Eerst gaan we de 2 ogenschijnlijk tegenstrijdige uitgangspunten uit mijn gouden regel doorlichten. Kort omdat mensen online niet meer lezen? Een veelgehoord argument om korte teksten te schrijven is dat mensen online niet meer lezen. Maar is dat zo? Ga vooral zelf na hoe je leest. Lees je altijd alles? En wanneer je niet alles leest, hoe neem je de content dan tot je? Natuurlijk zijn er onderzoeken naar gedaan. Zowel AGConsult als het gerenommeerde onderzoeksinstituut Nielsen geven aan dat de meeste mensen vooral de content boven de vouw tot zich nemen. Heb je een interessant verhaal, dan lezen mensen echt wel verder. Mensen lezen online echt wel, maar anders Het is beslist niet zo dat mensen online niet meer lezen. Wel lezen ze selectiever. Er is zo ongelofelijk veel te vinden online, dat ze eerst een pagina snel scannen om te bepalen of de informatie die ze zoeken ook op die pagina staat. Herkenbaar? Heb jij dat stiekem ook gedaan bij dit artikel? Waarschijnlijk lees jij ook gewoon het hele artikel als blijkt dat dit relevante informatie bevat voor jou. En daar zijn de tussenkopjes belangrijk voor. We scrollen meer dan in 2010 Je zou misschien verwachten dat we steeds minder scrollen, maar dat is dus niet zo. NN Group onderzocht in 2018 nog eens het scrolgedrag van mensen en constateerde dat we weer meer scrollen dan in 2010. Daarbij speelt de lengte van een tekst wel mee natuurlijk, waarbij dit volgens NN Group vooral komt door de doordringendheid van lange pagina’s. Daar staat dus goede informatie, zo lijkt het. Verder is het natuurlijk zaak om te zorgen dat je zelf de lezer vasthoudt. Kies voor duidelijke, omschrijvende tussenkopjes Grote kans dat ook jij de tussenkopjes van dit artikel eerst snel gescand hebt. Daarom zijn deze dus ook belangrijk. Het zal je dan ook vast niet ontgaan zijn dat (vrijwel) iedere alinea een koptekst heeft. Met die kopteksten maak je een tekst overzichtelijk en scanbaar voor je lezer, hoe lang deze ook is. Want ik durf wel te stellen dat de lengte van een tekst niets uitmaakt. Daar kom ik zo op terug. Kort hoeft dus niet Kort hoeft echt niet per se. Mensen lezen heus nog wel online, ze lezen vooral anders. Help ze daar vooral bij door je tekst overzichtelijk te maken en de lezer te verleiden verder te lezen. Laten we eerst eens verder ingaan op lange content, dat vooral gehypet wordt als beter voor SEO. Is dat echt zo? En lezen mensen dat wel helemaal dan? 300 woorden of meer? Er is lang gesteld dat een webtekst minimaal 300 woorden lang moest zijn. Ook in Yoast SEO zul je het advies van minimaal 300 woorden tegenkomen, al nuanceren ze dat zelf in hun eigen blog nog wel: Hold your horses though, we don’t advise just adding content for the sake of it. Nobody wants to read badly written lengthy articles. Quality and user-friendliness still come first! Lees ook ‘Word count and SEO: how long should a blog post or page be?’: Word count and SEO: how long should a blog post or page be? En ja, ze hebben zeker een punt als ze stellen dat zoekmachines met meer tekst ook meer context zullen hebben. Dat is voor mensen niet anders. Heel zwart-wit gesteld: uit 1 zin van 30 tot 40 woorden kun je gewoon minder stellig opmaken wat het onderwerp is dan uit alinea van ongeveer 120 woorden. En met die ene zin kun je ook minder de diepte in gaan dan in een alinea. Laat staan een pagina met meerdere alinea’s. Is een hoger aantal woorden dan beter voor SEO? Lange content beter voor je SEO? Het is een van de vele mythes in de wereld van SEO: lange pagina’s met veel tekst scoren het beste in Google. Deze zogenaamde ‘skyscraper content’ van minstens 2000 woorden wordt bijna als garantie op goede posities gepresenteerd. Ik durf te stellen dat dat niet zo is. Maar waar is dat dan op gebaseerd? Onderzoek van serpIQ uit 2012: niet geheel duidelijk In april 2012 stelde serpIQ in een blog dat de pagina’s in Googles top 10 gemiddeld meer dan 2000 woorden bevatten. SerpIQ bestaat niet meer, maar ik heb het artikel via het WebArchive nog kunnen opsporen en nagelezen. Hierin mis ik nogal wat informatie, maar het is vooral belangrijk dat er met dit onderzoek alleen correlatie is aangetoond tussen lengte van een tekst en posities in Google. Let op: correlatie ≠ causaliteit Wat in het artikel van serpIQ erg gevaarlijk is, is conclusies trekken zonder verder onderzoek. Men ging ervan uit dat de lengte dus van invloed was op de posities in Google. Echter is dat op geen enkele manier bewezen. Er is hier sprake van correlatie: er is een verband (alle artikelen in de top 10 bevatten >2000 woorden), maar dat toont niet aan dat de top 10-positie een gevolg is van het aantal woorden. Een correlatie houdt in dat twee variabelen op een ordelijke manier een bepaalde samenhang vertonen. Echter, een correlatie betekent niet hetzelfde als causaliteit (i.e. oorzaak-gevolg relatie). In andere woorden, correlaties vertellen ons niet of er een oorzaak en gevolg relatie tussen twee variabelen bestaat. Meer over correlatie en causatie in dit artikel op psyblog.nl. We missen details bij serpIQ Wat niet duidelijk wordt […]

Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen - dit moet je weten.

Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen: dit moet je weten

Je schrijft artikelen, fotografeert of creëert op een andere manier dingen die je (ook) digitaal publiceert. En dan moet je erachter komen dat iemand jouw materiaal heeft gebruikt. Plagiaat, of eigenlijk: inbreuk op auteursrecht. Verrekte irritant, want jij hebt er zo je best op gedaan. Gelukkig is jouw werk automatisch auteursrechtelijk beschermd en daarom mag je actie ondernemen. Hoe je die inbreuken opspoort, wat je kunt doen en hoe, krijg je helemaal voorgeschoteld.  Ga gerust direct naar de samenvatting als je het hele artikel te lang vindt ;-) -Dit artikel verscheen voor het eerst op 5 juli 2018 en is geüpdatet en aangevuld op 12 november 2020- Inbreuk op auteursrecht of plagiaat? Wanneer is het plagiaat en wanneer is het inbreuk op auteursrecht? Plagiaat is een nogal algemene term die gebruikt wordt wanneer iemand iets kopieert of overneemt van een ander. Juridisch gezien gebruik je de term ‘inbreuk op auteursrecht’. En: dat auteursrecht luistert wel nauw, dus je moet de inbreuk wel echt goed kunnen aantonen. In dit artikel heb ik het over plagiaat zijnde de daad van het kopiëren van jouw werk, of delen daarvan. En wanneer het gaat om de juridische kant, heb ik het over inbreuk op auteursrecht. Disclaimer: geen juridisch advies Let op: ik geef je hier geen juridisch advies. Voor alle juridische zaken omtrent intellectueel eigendom en auteursrecht verwijs ik je graag naar Charlotte’s Law. Een enkel advies krijg je wel op basis van de basiskennis die ik heb, voor alle juridische details moet je dus bij Charlotte zijn. In dit artikel kom je diverse links naar artikelen van Charlotte tegen. Wat is het probleem met plagiaat? Er zijn verschillende redenen waarom plagiaat een probleem is, of kan zijn: Inbreuk op auteursrecht; dit is sowieso aan de orde en wat mij betreft het belangrijkste probleem Duplicate content; hoeft niet per se een probleem te zijn en is het waarschijnlijk ook niet Gedoe; opsporen van plagiaat kost tijd, je moet er werk van maken en het is irritant dat iemand iets van jou jat En het is gewoon vreselijk irritant als iemand het gore lef heeft iets te jatten van jou, waar je tijd, moeite, creativiteit en meer in hebt gestoken. De problemen even nader toegelicht: 1. Inbreuk op auteursrecht Jij hebt iets gemaakt dat echt jouw ding is. Omdat ik zelf vooral inbreuk op het auteursrecht van teksten meemaak, heb ik het dan voornamelijk over teksten. Een tekst die jij hebt geschreven is dan uniek, het heeft jouw stijl. Daarnaast heb jij er natuurlijk veel moeite in gestoken om die tekst te schrijven (of dat beeldmateriaal te maken). Daar berust dan ook automatisch auteursrecht op. Tenzij het werk generiek te noemen is. En dát kan een lastige worden. Want wanneer is een tekst generiek? Vrijwel exacte overeenkomst is toch geen toeval? Wanneer er meerdere zinnen (vrijwel) exact overeenkomen, is het wel bijzonder aannemelijk dat er inbreuk op auteursrecht gepleegd is. Het kan geen toeval zijn wanneer er meer dan 80% overeenkomst is met jouw tekst. Toch kan het een welles-nietesspelletje worden en in dat geval zul je een jurist moeten inschakelen. Mede daarom is bewijs vastleggen heel belangrijk. Daarover verderop meer. Alles wat je wilt weten over auteursrecht vind je bij Charlotte’s Law. TIP: ‘plagiaat’ is dus geen juridische term, men spreekt over ‘inbreuk op het auteursrecht’. Houd daar rekening mee in je communicatie. 2. Duplicate content als gevolg van plagiaat Wanneer iemand exact hetzelfde als jij publiceert, is er sprake van duplicate content of ‘dubbele inhoud’. SEO-technisch hoeft dat niet zo gauw een probleem te zijn. Meestal zal degene die jou plagieert minder autoriteit hebben dan jij (anders hoeven ze jou toch niet te kopiëren?) en daarmee automatisch lager ranken in de zoekmachines. Toch kan het zijn dat Google de gekopieerde content hoger rankt dan het origineel en dan ben je niet blij. Verder is duplicate content normaliter niet echt een SEO-probleem. Lees hier meer over duplicate content en SEO. 3. Het gedoe dat je ervan hebt Plagiaat is gewoon gedoe. Allereerst moet je het zelf actief opsporen, dat kost tijd en moeite. En dan moet je het dus aanpakken, waarvoor je eerst alle bewijs moet vastleggen. En zodra je dan je auteursrecht claimt, krijg je er vaak een hoop gedoe van. De inbreukplegers ontkennen, komen met smoesjes en denken vaak dat het wel prima is als ze het alleen maar verwijderen. Maar goed, je moet eigenlijk wel actie ondernemen, want er wordt vaker geplagieerd dan je durft te denken. Zo vind ik jaarlijks minstens 10 gevallen van inbreuk op mijn auteursrecht, alleen op teksten van mijn eigen website. Teksten die we voor klanten hebben geleverd blijken ook zo goed dat die ook regelmatig door anderen worden overgenomen. TIP: Onderneem niet direct actie wanneer je inbreuk op jouw auteursrecht constateert. Je zit dan vaak (te) hoog in je emotie, waardoor je niet altijd alles rationeel benadert. Wacht even, denk goed na wat je moet doen en neem de tijd om je stappen te overwegen en te ondernemen. Auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag Online zijn auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag. Ieder jaar mag ik minstens 10 keer constateren dat iemand kennelijk vond dat de teksten van mijn website zo goed waren dat hij of zij dit zelf niet beter kon. Da’s een mooi compliment natuurlijk, maar geen reden om mijn teksten dan maar te kopiëren en te gebruiken alsof je het zelf geschreven hebt. Wat ik zoal tegengekomen ben: 1-op-1 kopiëren van teksten delen uit teksten kopiëren en daar een eigen tekst mee schrijven teksten herschrijven, zodat het geen exacte kopie is Vooral dat laatste is behoorlijk sneaky, omdat het daarmee soms lastiger te bewijzen is dat jouw auteursrecht daarmee is aangetast. Hoe spoor je die inbreukplegers nou op? Hoe spoor je inbreuk op auteursrecht op? Het ligt natuurlijk aan het type content dat je maakt hoe je de inbreukplegers op het spoor komt. Er zijn tools om online inbreuken op auteursrecht op te sporen. Voor zowel afbeeldingen als tekst vind je hieronder een overzicht van tools die je kunt gebruiken. Ontdek zelf wat voor jou werkt. Plagiaatcheckers voor teksten De meeste plagiaatcheckers voor teksten richten zich vooral op het controleren van stukken tekst die je zelf invoert in de tool. Deze bestaan dan ook vooral om te voorkomen dat studenten en andere schrijvers geen plagiaat plegen […]

Content is king: is content écht de heilige graal voor SEO?

‘Content is king’: is content de heilige graal voor SEO?

Soms kom je verhalen tegen die je moet ontkrachten. Zeker als er een grote kop boven staat met ‘Het geheim van SEO onthuld’. Zo’n titel wekt verwachtingen en daarom gaan mensen zo’n artikel lezen. Als de titel dan de lading niet dekt, noemen we dat clickbait. Een titel die puur geschreven is om mensen nieuwsgierig te maken en je artikel te laten lezen. En dan blijkt het dus vooral een bijna standaard ‘content is king’-verhaal. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 september 2016 en aangevuld en geüpdatet op 1 oktober 2020- Van een clickbaitartikel naar ‘content is king’ In 2016 ontdekte ik een artikel met de prikkelende titel “Het geheim van SEO onthuld”. Omdat het over mijn vakgebied gaat, wil ik dan natuurlijk wel weten wat ze te vertellen hebben. Naast dat de boodschap uiteindelijk op niet meer dan ‘content is king’ neerkomt, was het een artikel waar van alles aan rammelt. Op content en SEO ga ik zeker in, eerst even inhoudelijk over het artikel, dat inmiddels niet meer online staat. De strekking van dit artikel blijft staan en het blijft goed om te weten hoe het echt zit. De vlag dekt de lading niet, maar da’s niet alles Om te beginnen dekt de vlag de lading niet bij het artikel dat ik tegenkwam. Er wordt niks verteld dat geheim is, zoals de titel je wil doen vermoeden. Daarnaast staan er ook nog eens veel onjuiste of onvolledige beweringen in. Daar moet ik dan wel wat mee. Het artikel begint prima. Niks op aan te merken. Maar dan volgt de eerste stelling die makkelijk uit te leggen valt: “Niemand lijkt precies te weten hoe de algoritmes van Google precies werken (…)” Klopt. Precies om de reden die erna gegeven wordt: “Google zelf zal hier nooit volledige openheid over verschaffen, omdat misbruik dan voor de hand ligt.” Toch weten we in grote lijnen wel hoe het zit met de algoritmes van de zoekmachine. Het is niet voor niets dat er veel bedrijven en SEO-specialisten succesvol zijn in het beter vindbaar maken van hun klanten. Die doen echt niet maar wat, die hebben kennis en ervaring opgedaan over wat werkt als het gaat om SEO. Door naar de volgende alinea, wat komt er verder aan de orde? De term ‘metatags’ is hier onjuist. Metatags is een verzamelnaam voor daadwerkelijke tags in de broncode van je webpagina’s, waaronder de SEO-titel en meta-omschrijving. Waar ze op doelden is de meta keywords tag, een metatag die inderdaad geen rol meer speelt voor SEO. Het veranderen van zaken die invloed hebben, zoals de metatags, maakt SEO inderdaad niet makkelijker. Aan de andere kant, Google doet dat vanwege misbruik van deze SEO-factoren, iets waar eerder in het artikel al aan gerefereerd werd. Als je jouw website en SEO goed op orde hebt, hebben die wijzigingen in het algoritme niet of nauwelijks invloed op jouw website. Is het zó simpel? Ja, zo simpel is het. Echt. Google wijzigt het algoritme om de gebruiker van de zoekmachine de beste zoekresultaten voor te schotelen. Dus zodra duidelijk wordt dat er gemanipuleerd wordt op bepaalde vlakken, passen ze het algoritme aan om dat misbruik te voorkomen. Zolang jij geen gekke dingen doet, is er niks aan de hand en zul je zelfs alleen maar profijt hebben van de algoritme-updates. Kijk, dat begreep de schrijver van het stuk in ieder geval wel: Hier kom ik wel wat zaken tegen die niet volledig zijn. De “verborgen tekst” (dat valt onder cloaking) levert tegenwoordig zeker een sanctie op. Veelvuldig gebruik van keywords (of noem het woorden uit de zoekterm) echter, werkt in Nederland in bepaalde gevallen nog prima. Uiteindelijk begrijpt de zoekmachine woorden namelijk nog steeds het best. En hoewel ze hard werken aan verbetering, is het helaas nog zo dat het zogenaamde keyword stuffing in Nederland nog heel effectief is bij zoektermen met lage concurrentie. Trucs zijn niet de manier In de kern is het betoog juist: trucs zijn niet de manier om hoger te komen in de zoekmachine. Dat is manipulatie, misleiding. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dan kom je hoog in de zoekresultaten met een zoekterm waar je pagina eigenlijk niet over gaat, of men komt op een pagina die vanwege die keyword stuffing niet lekker wegleest. En dan haak je af. Hét geheim van SEO: content is king En nu komt het geheim, als je op de laatste 3 zinnen afgaat: “Wat is dan wel het geheim van Google? Ik ga het je vertellen. Ik ga je vertellen hoe je, net als de grootste sites op het internet, duizenden bezoekers per dag kunt bereiken.” Dus: wait for it… Enkel goede content? Wacht even. Content maken die de mensen graag willen lezen. Is dat alles? Echt? Eh… NEE. Sorry, maar dit klopt niet. He-le-maal niet. Dit is een typisch ‘content is king’-verhaal. Terwijl dat ten dele waar is, kom ik zo op. Het draait echt niet alleen om content voor je SEO. Zo is een technisch goede site van belang. Prima laadtijd, goede websitestructuur, zo weinig mogelijk (overbodige) code, een lekker draaiende en goed werkende website dus. Verder wil het oog ook wat. Je content kan nog zó goed zijn,  een afzichtelijke website met allemaal afleidende elementen of een totaal verkeerde kleurstelling, helpt ook niet. SEO-technisch wordt dit onder andere per 2021 gedekt in de Core Web Vitals. En dan zijn er nog de backlinks. Die spelen ook een erg belangrijke rol in SEO. Ja, met goede content krijg je die backlinks. Maar ook de voorgaande punten komen daarbij weer om de hoek kijken. Niemand linkt naar een website die traag of afzichtelijk is. Dus is content echt king? Jee; ja en nee. Content is king: wat er wel en niet aan klopt Al jaren wordt er met regelmaat gesteld “content is king”. Er zijn mensen die daar dan weer tegenin gaan en er zijn er die daar ook weer in meegaan. Wat is er nu waar aan die stelling? Goede content is belangrijk, dat absoluut. Alle informatie is te vinden op internet, dus als je zelf iets schrijft, is het belangrijk dat het goede content is. Liefst de beste content over het onderwerp waarover je schrijft. Maar met alleen goede content ben je er niet voor je SEO. Hoe de stelling uit zijn verband gerukt is De oorsprong van de stelling ‘content is king’ ligt trouwens bij Bill Gates […]

SEO & spelling: zo ga je om met samengestelde woorden

Wat moet je nu met zoektermen die mensen vaak verkeerd spellen in Google? Vooral samengestelde woorden worden nog vaak verkeerd ingevoerd in de zoekbalk en Google draagt daar zelf ook nog eens aan bij met hun autocomplete-functie. Als er meer gezocht wordt op de spelling met spatie dan de juiste spelling zonder spatie, hoe ga je daar dan mee om in je teksten? Het is een eeuwige discussie waar we wat mij betreft nu korte metten mee maken.  -Dit artikel is op 6 september 2017 voor het eerst gepubliceerd en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 20 augustus 2020- Logisch toch, als je gevonden wilt worden? Het lijkt heel logisch om mee te gaan in de verkeerde spelling voor je vindbaarheid. Wanneer je bijvoorbeeld kunststof kozijnen verkoopt, kom je er met goed zoektermenonderzoek achter dat er nog behoorlijk veel mensen zoeken op ‘kunstof kozijnen’. Dus wil je daar ook op gevonden worden, toch? Dus moet je dan maar iets met ‘kunstof kozijnen’, naast ‘kunststof kozijnen’. Denk je. Samengestelde woorden: met spatie, koppelteken of aaneengeschreven? Er wordt meer gegoogeld op ‘zoekmachine optimalisatie’ dan op ‘zoekmachineoptimalisatie’. En dat terwijl de laatste nou net de juiste spelling is volgens de Nederlandse spellingsregels. Veel samengestelde woorden worden helaas verkeerd ingevoerd in Google. Zoals dus ‘zoekmachineoptimalisatie’: En zo zijn er meer voorbeelden te noemen waarbij er meer gezocht wordt op de spelling met spatie dan het samengestelde woord zonder spatie. Of überhaupt de verkeerde spelling. Moet je dan verkeerd spellen om goed vindbaar te zijn? Toch die spatie gebruiken die er niet hoort? Doe het alsjeblieft niet Mijn kortste antwoord op de vraag is: nee. Doe het alsjeblieft niet, het is lelijk en draagt bij aan blijvend gebruik van de verkeerde spelling. Heel eerlijk: Google draagt er helaas zelf ook aan bij door bij de automatische suggestie (autosuggest of autocomplete) de verkeerde spelling weer te geven. Maar Google geeft aan de andere kant ook vrijwel dezelfde zoekresultaten voor verschillende spellingen. Er was eens… Toen de zoekmachines nog in de kinderschoenen stonden, baseerden ze de posities in de zoekresultaten vooral op woorden die in letterlijk in de tekst voorkwamen. Als je gevonden wilde worden op samengestelde woorden die door de meeste mensen met spatie gespeld werden, moest je die ook met spatie opnemen in je tekst. Toen moest je dus wel rekening houden met spel- en typefouten van je ‘seo-woorden’. Gelukkig is dat niet meer zo. Zoekmachines worden steeds slimmer De zoekmachines evolueren. Ze worden steeds slimmer, hoewel ik ook regelmatig zaken tegenkom die ze allang verbeterd konden hebben, maar dat terzijde. Ze worden dus steeds slimmer, waar ook beter begrijpen van zoekintenties én spelfouten bij hoort. En: maak je een tikfout of maak je om een andere reden een spelfout, dan krijg je vaak toch automatisch het zoekresultaat voor de juiste spelling. Met daarbij de mogelijkheid om alsnog de zoekresultaten te zien voor de andere spelling. Maarrrrr… autosuggest draagt ook bij aan foutieve spelling Of het nu komt doordat veel mensen het verkeerd intypen, of omdat er mensen bij betrokken zijn die de autocomplete beheren voor Google, is mij niet bekend. Er sluipen echter wel fouten in de autosuggest, zoals bijvoorbeeld bij ‘zoekmachine optimalisatie’. Hier komt in autocomplete een spatie tussen, die er volgens de Nederlandse spelling niet in hoort. Zo draagt autocomplete helaas ook bij aan foutieve spelling. Doordat Google deze suggestie geeft, gaan mensen aannemen dat dit de juiste spelling is. Voorbeeld: zoekmachine optimalisatie vs. zoekmachineoptimalisatie Volgens de Nederlandse spellingsregels voeg je woorden samen wanneer ze één begrip vormen. Optimaliseren van je website voor de zoekmachines spel je dan als ‘zoekmachineoptimalisatie’ en niet als ‘zoekmachine optimalisatie’. Om het leesbaarder te maken, of in geval van klinkerbotsing, kun je ervoor kiezen om een koppelteken te gebruiken. ‘zoekmachine-optimalisatie‘ dus. In dit geval is er niet echt sprake van klinkerbotsing, ‘zoekmachine-optimalisatie’ leest gewoon wat makkelijker Of bedoelde je eigenlijk…? Een andere manier waarop Google spelfouten corrigeert, is door deze te detecteren en dan automatisch de zoekresultaten voor de juiste spelling weer te geven. Je ziet dan boven de zoekresultaten staan “Bedoelde je:” met daarnaast de mogelijkheid om alsnog op jouw foutieve spelling te zoeken. Verschil in zoekresultaten tussen verschillende varianten Nu Google verkeerde spelling herkent zou je toch mogen verwachten dat de zoekresultaten voor de verschillende varianten ook hetzelfde zijn. Helaas is dat niet het geval. De verschillen zijn meestal niet groot, maar ze zijn er wel. Kijk maar eens naar de zoekresultaten voor de 3 varianten op ‘zoekmachineoptimalisatie’. Hierbij valt vooral ook op dat de versie met spatie exact hetzelfde zoekresultaat geeft als de versie met koppelteken: Je ziet: losse woorden of met koppelteken, het geeft exact hetzelfde zoekresultaat. De juiste spelling van zoekmachineoptimalisatie, dus zonder spatie, geeft wel een iets andere top 6, maar je ziet dat er een groot aantal overeenkomen. Googel zelf eerst eens Dus voordat je je zo druk gaat maken over spelfouten: googel zelf eens. Zoek op de zoekterm met de spelfout en daarna ook op de juiste zoektermen. Vergelijk dan de zoekresultaten en je zult zien dat die meestal voor zo’n 90% hetzelfde zijn. Zeker bij samengestelde woorden. Nog een ander voorbeeld dan, namelijk een creatieve bedrijfsnaam. Je zal je bedrijf maar Effiecient hebben genoemd Een bedrijf waar ik mee samenwerkte, had een creatieve naam die gebruik maakte van afwijkende spelling: Effiecient* (je zag het hierboven al als voorbeeld voorbijkomen). Lastig wanneer iemand op die naam googelde, want Google corrigeerde dat in eerste instantie automatisch naar ‘efficiënt’. Dat soort situaties kun je voorkomen. Wat doe je in dat geval? Maak Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf, zo weet Google dat die gekke spelling bestaat Zorg dat jouw bedrijf op meerdere online bedrijvengidsen vermeld staat, zodat Google daar ook bevestiging krijgt van het bestaan van jouw afwijkende bedrijfsnaam Denk ook aan sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, maak daar een account of bedrijfspagina aan, om dezelfde reden als hierboven Wanneer je dus een bedrijfsnaam kiest met een creatieve spelling, help je de zoekmachines door diverse online vermeldingen. Hiermee bevestig je dat de spelling geen fout is, maar echt bestaat. Zo werd de zoekopdracht voor ‘effiecient’ in Google niet meer automatisch gecorrigeerd, maar kreeg je (nog) wel te zien “Bedoelde je”. *Effiecient bestaat inmiddels niet meer, het voorbeeld blijft relevant :-) Zo ga je met zoektermen met spelfouten om Heb je ontdekt dat de zoekterm waarop […]

Zo optimaliseer je afbeeldingen op je website (voor SEO & gebruiker)

Een vergeten én onderschat onderdeel van website-optimalisatie is het optimaliseren van afbeeldingen. Afbeeldingen optimaliseren doe je absoluut niet alleen voor SEO, ook voor je gebruiker. Vanuit het oogpunt van toegankelijkheid zijn afbeeldingen ook een belangrijk onderdeel van je website. En het leuke is: dit onderwerp ligt op het snijvlak van content en techniek. Beide komen aan bod en je ontdekt waarom het grootste gedeelte van de websites het verkeerd doet. Nog steeds. (let goed op de gouden tip die je in dit artikel vindt…) -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 september 2014 en op 2 juli 2020 grondig geüpdatet en opnieuw gepubliceerd- Waarom zou je de afbeeldingen op je website optimaliseren? Laten we beginnen met waarom afbeeldingen optimaliseren zo belangrijk is. Er zijn 3 belangrijke redenen: SEO Gebruikersvriendelijkheid Toegankelijkheid (accessibility) SEO en toegankelijkheid hebben daarbij best veel met elkaar te maken. Het gaat bij beide over het begrijpen wat er op de afbeelding staat en wat de context is met de inhoud van de pagina. De zoekmachinebots herkennen geen foto’s. Die zien niet het verschil tussen een foto van Nathan Veenstra of Michiel Veenstra niet… En net als die zoekmachinebots is ook de voorleessoftware voor mensen met een visuele beperking niet in staat om precies te begrijpen wat er op een foto staat. Of wat die foto met de informatie op die pagina te maken heeft. Dus goede optimalisatie van afbeeldingen helpt zowel bezoekers met een visuele beperking als de zoekmachines. De eerste slag met afbeeldingen op je website Afbeeldingen zijn nuttig. Ze voegen wat toe aan je tekst, illustreren je verhaal en maken je webpagina’s leesbaarder. Want een pagina met enkel tekst sla je toch gauw over? Als je ze dan toch gebruikt, laat ze dan ook zeker bijdragen aan je SEO. Er zijn 2 dingen waar je rekening mee moet houden bij het optimaliseren van afbeeldingen: Technische optimalisatie: formaat en afmeting Tekstueel: bestandsnaam, titel en alt-tekst Beide zijn van invloed op je SEO, maar zijn ook gewoon van belang voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Formaat en afmeting: essentieel voor je laadtijd Een (te) grote afbeelding kost tijd om te laden. Dat geldt zowel voor de bestandsgrootte als voor de afmetingen. Bij afmetingen komt er alleen nog wat om de hoek kijken. Als je foto’s of afbeeldingen namelijk in een groter formaat uploadt dan deze wordt weergegeven, moet je browser: eerst een bestand ophalen dat groter is en dus meer laadtijd kost dan nodig is de afbeelding daarna schalen naar de afmetingen waarop deze moet worden weergegeven, wat ook weer tijd kost Je krijgt dus op 2 vlakken vertraging op je laadtijd, terwijl dat niet nodig is. Hoe je hier achter komt, lees je in ‘Zo test en verbeter je de snelheid van je website‘. Vooropgesteld: laadtijd heeft maar erg weinig invloed op je SEO. Het technisch optimaliseren van foto’s doe je vooral voor de gebruiker. Een snel ladende webpagina is nu eenmaal een veel betere gebruikerservaring. Alles over technische optimalisatie van je foto’s lees je hier. Tekstueel: ga niet op je bek met over-optimalisatie Een digitale afbeelding kan niet zonder leestekens, of dat nu cijfers, letters of woorden zijn. Het is een bestand, met dus een bestandsnaam en nog wat andere data. Voor een afbeelding op een webpagina zijn er 4 onderdelen waar je tekst kwijt kan: Bestandsnaam; dat begint al bij het opslaan van je afbeelding Titel, ook ‘attribuut afbeeldingstitel’; verschijnt als iemand met de muis over de afbeelding gaat Alt tekst; wordt ook alt-tag genoemd, daar komen we nog op Onderschrift; voor verdere toelichting op de afbeelding Let op: de titel in WordPress is vergelijkbaar met de bestandsnaam, het is alleen bedoeld als ’titel’ voor je eigen mediabibliotheek. Kijk met de tekstuele optimalisatie wel uit dat je niet over-optimaliseert. Ga niet op je bek door de boel vol te spammen. Heeft geen zin. En daar zijn die onderdelen dus ook niet voor bestemd. Hoe pak je de tekstuele optimalisatie aan? We gaan alle 4 onderdelen doornemen en bekijken wat je ermee kan of moet. En wat het doet voor SEO. Want je wilt natuurlijk wel dat je afbeeldingen bijdragen aan je vindbaarheid. De bestandsnaam: vooral voor jezelf, en misschien voor SEO? We beginnen met de bestandsnaam. Dat is dus hoe je zelf de foto opslaat. Mijn gouden tip hiervoor is: Geef je afbeeldingen een bestandsnaam waardoor je ze zelf ook makkelijk kunt terugvinden. Je harde schijf is je digitale bibliotheek, waarin je steeds meer media opslaat. Hoe vind je nu die ene foto terug die je zo graag nog eens wilt laten zien? Door ‘m een bestandsnaam mee te geven waarmee je ‘m terugvindt natuurlijk. Die ene leuke foto van jou met Mickey Mouse in Disneyland Parijs vind je niet snel als die DSC0448 heet. Wel als Mickey Mouse en Disneyland Parijs in de bestandsnaam voorkomen. Zie? Het is niet eens moeilijk. Bestandsnamen en de zoekmachines Als je nu kijkt naar het voorbeeld hieronder, vraag jezelf dan af wat die bestandsnaam zegt over wat er op de foto staat. Die bestandsnaam ‘ziet’ de zoekmachinebot ook en hoewel het officieel geen SEO-factor is, heb ik het sterke idee dat het wel iets doet. Want: woorden in de broncode van je webpagina worden ‘gelezen’ en als daar woorden in staan die iets te maken hebben met het onderwerp van de pagina, zegt dat toch meer dan DSC0448.jpg? Bestandsnaam wordt titel in WordPress Je ziet in bovenstaande afbeelding al dat de geüploade foto ‘DSC0448.jpg’ als naam heeft op mijn harde schijf. Dit wordt 1-op-1 overgenomen en ook gekopieerd in het vak ‘Title’. Die titel in WordPress is dus net als de bestandsnaam in jouw eigen ‘bibliotheek’. De zoekmachine ziet die titel niet en kan daar ook niks mee doen. Die kan dus zo blijven, hoef je niks mee te doen. De alt-tekst: eigenlijk de belangrijkste De alt-tekst is de ‘alternatieve tekst’. Deze had oorspronkelijk als functie om te beschrijven wat er op de afbeelding stond wanneer de afbeelding niet weergegeven werd op een webpagina. In het stenen tijdperk van het internet liep de verbinding over een telefoonlijn en dat was vergelijkbaar met een GPRS-verbinding op je mobiel. Bijna dan. Traag in ieder geval. Door de weergave van afbeeldingen uit te schakelen, laadde een webpagina sneller. De alt-tekst werd dan vertoond op de plek waar de afbeelding stond, zodat je een idee had wat […]

Content pruning: waarom je in je website moet snoeien

Je moet snijden in je content, snoeien, samenvoegen. Content pruning heet dat in het Engels. Zo bestrijd je keyword cannibalization en versterk je juist de goede content, om beter te scoren in Google. Hoe doe je die content pruning nu, waar begin je? Waarom content pruning? Eigenlijk zijn er meerdere redenen waarom je aan content pruning zou moeten doen. voorkomen van keyword cannibalization actueel houden van je content uitsluiten van thin content Volgens sommigen zou ook je crawl budget een reden zijn. Je huis en tuin houd je toch ook bij? Je wilt toch ook geen rommel in je huis en geen tuin die overwoekerd wordt? Dus houd je die ook bij door op te ruimen, regelmatig spullen weg te doen en planten, struiken en eventueel bomen te snoeien. Dat is precies wat je ook met content pruning doet. Het Engelse woord pruning betekent ook ‘snoeien’. Dat is dus wat je gaat doen met je content. Onder andere hierom dus: Content pruning tegen keyword cannibalization (dewattes?) Wanneer jouw website al een aantal jaren bestaat, loop je een groot risico dat er pagina’s zijn die met elkaar concurreren. Deze pagina’s hebben overlap in hoofdonderwerp of subonderwerp, en scoren daardoor op dezelfde zoektermen. Er is dan sprake van keyword cannibalization, in goed Nederlands ‘zoektermkannibalisatie’ (of ‘zoekwoordkannibalisatie’, maar ik vind ‘zoekwoord’ niet zo’n geslaagd begrip). Je wilt niet met jezelf concurreren, dat kan zelfs nadelige gevolgen hebben voor je SEO. Kan, hoeft niet. Hoe dat zit, hoe je dat opspeurt en hoe je dat oplost nemen we verderop door. Efficiënt je content actueel houden “Google houdt van verse content”. Oh? Eerlijk gezegd vind ik dat veel te zwart-wit. Je bezoeker houdt van verse content. Of misschien wel niet. Toch? Ga bij jezelf maar na: als je een goed stuk leest, maakt het in feite niet uit hoe oud het is. Maarrrrr: het moet wel relevant zijn en inhoudelijk kloppen. En toch: als je in de zoekresultaten een datum ziet die ouder dan 2 jaar is, wat denk je dan? Dus is het goed om je content actueel te houden. En eigenlijk nog wel als laatste om die datum. Sterker nog: je zult ook gewone pagina’s hebben waarbij er geen datum in de zoekresultaten staat. Dan speelt dit dus helemaal niet. Maar toch: actuele content Hoe het ook zij, met content pruning kun je wel je content actualiseren. Of het nu verse content oplevert voor Google of dat het gewoon prettig is voor je bezoeker, gewoon doen. Want: je content veroudert sowieso. Wedden dat je teksten van een paar jaar geleden eigenlijk niet meer om aan te gluren vindt? Of dat er iets is veranderd, waardoor het niet (helemaal) meer klopt wat er staat? Als je het dan voor je SEO doet… En als SEO de reden moet zijn: als je regelmatig iets verbetert aan je website, komt de zoekmachinebot in ieder geval ook regelmatig langs. Niet dat je dat per se helpt hoger in Google te komen, maar het helpt de zoekmachine wel even je pagina’s opnieuw te crawlen en indexeren. En als je jouw webpagina’s blijft verbeteren, kan dat zeker positieve invloed hebben. Uitsluiten van thin content: goed voor SEO Je hebt de term thin content misschien ook wel eens gehoord. Dunne inhoud; paginaatjes met heel magere informatie. Ken je vast ook wel, dat je vol verwachting een stuk wilt lezen en dan denkt: “zonde van mijn tijd, niks nieuws geleerd.” En hoewel inhoudelijke stukken vaak lang zijn, is lengte natuurlijk niet de graadmeter voor goede inhoud. Ga vooral uit van de beste content die je zelf zou willen lezen. En wees eerlijk: als jij wat van je oude stukken terugleest, ben je daar dan nog wel echt trots op? Voor mij is dat reden geweest om een aantal van mijn eerste blogs te verwijderen of rigoureus te herschrijven. Snoeien dus in je content Tijd om echt in content pruning te duiken: het snoeien in je content. Want je wilt toch ook dat de boel niet overwoekerd wordt? Slechte content eruit, verouderde content updaten en van meerdere artikelen die elkaar al dan niet deels overlappen 1 ijzersterk artikel maken. Hoe pak je het aan? Je kent nu de redenen, dus hoe ga je te werk als je dan in je content gaat snoeien? Je wilt het vooral niet ten koste laten gaan van je vindbaarheid en als je zelf al niet heel erg met SEO bezig bent, breng je jezelf dan niet in de problemen? Een paar stappen waarin je zowel betaalde als gratis tools kunt gebruiken. 1. Breng je pagina’s en hun vindbaarheid in kaart Eerst wil je voorkomen dat je inboet aan vindbaarheid. Zeker wanneer je pagina’s gaat schrappen, wil je niet dat je daardoor bezoekers misloopt. Tenzij het voor jou geen relevante bezoekers zijn. Zo word ik ook gevonden op een aantal zoektermen die mij niet echt bezoekers opleveren die mogelijk klant worden. Het zijn meer gewone consumentenproblemen, maar ik help anderen graag en als die artikelen eraan bijdragen, is dat ook prima. Hoe ontdek je die vindbaarheid? Met tools als: Ubersuggest SiteProfiler (Mangools tools)* Google Search Console (je krijgt er alleen de URL’s niet bij..) Je wilt in ieder geval duidelijk hebben welke pagina’s op welke zoektermen ranken. Dan kun je ook bepalen of er pagina’s zijn die bijvoorbeeld op de verkeerde zoektermen ranken en daarop bijsturen. 2. Bepaal welke pagina’s met elkaar concurreren Daarnaast wil je ook weten welke pagina’s op dezelfde of vrijwel dezelfde zoektermen ranken. Zo kun je die samenvoegen of op een andere manier bijsturen om de juiste pagina te laten ranken op een bepaalde zoekterm. Als de zoekmachine niet snapt welke pagina nu precies waarover gaat, concurreer je met jezelf in Google en dat kan je vindbaarheid in de weg zitten. 3. Bepaal welke pagina’s op welke zoektermen moeten ranken Nu je weet waar het misgaat, kun je bepalen welke pagina op welke zoektermen moet ranken. Let wel: een webpagina kan op meerdere zoektermen ranken en dat is niet verkeerd. De zoektermen heb je nu, zet ze bij de pagina die daarop moet scoren. 4. Check de pagina’s op backlinks Omdat backlinks nog altijd erg belangrijk zijn voor je SEO, wil je geen backlinks kwijtraken. Dus check je ook of er backlinks naar die pagina’s liggen. Enkele gratis tools die je kunt gebruiken: Linkminer (Mangools tools)* Ubersuggest Google Search Console *Mangools tools kun je 10 dagen […]

5 redenen om nu te beginnen met zakelijk bloggen

Moet je zakelijk bloggen of niet? En hoe en waar moet je dan beginnen? Dat zijn vragen die regelmatig voorbij komen. Stel je mij de vraag of je echt moet gaan bloggen, zeg ik dat het ervan af hangt. Niet iedereen zal het leuk vinden of er tijd voor hebben. En niet iedereen heeft zo de inspiratie. Met dat laatste ga ik je helpen in dit blog. En ik geef je de 5 belangrijkste redenen om zakelijk te bloggen dan wel daarmee te beginnen. -dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 januari 2015 en geüpdatet op 19 maart 2020- 5 redenen om zakelijk te bloggen Oké, er zijn echt wel redenen waarom je niet zou bloggen. De belangrijkste is dat je een prima lopende bedrijf hebt en er geen omzet meer bij wilt. Een andere is dat je echt niet kan schrijven en je op een andere manier beter communiceert. Daar heb ik wel een oplossing voor trouwens, dus bepaal eerst of je het eens bent met mijn redenen om wel zakelijk te bloggen en kijk daarna of de oplossingen iets voor je zijn. Er zijn wat mij betreft 5 essentiële redenen om zakelijk te bloggen: Je bouwt autoriteit op, toont je expertise Je wordt nóg beter in je vak Je vergroot het vertrouwen in jouw bedrijf Het vergroot je vindbaarheid Het levert omzet op 1. Met bloggen bouw je autoriteit op Door te bloggen laat je zien waar jouw kennis en passie liggen. Je laat aan je lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat omdat je jouw expertise toont. Je wordt daarmee een autoriteit in je vakgebied, waardoor je gemakkelijker klanten krijgt. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Zakelijk gaat het echt vooruit sinds ik ben begonnen met bloggen. Maar geef ik dan niet al mijn kennis weg? Veel ondernemers zijn angstig om te bloggen, want: “geef ik dan niet al mijn kennis weg?” Een begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. En je hoeft echt niet alles weg te geven. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat jouw websitebezoeker bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk daarbij dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat ze alle relevante informatie bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen. Daarnaast: wie het zelf wil doen, gaat het toch wel zelf doen. Je loopt dus geen klanten mis aan degenen die jouw kennis gratis willen. En ook zij kunnen zomaar eens wel hulp nodig hebben. En bij wie kloppen ze dan aan denk je? 2. Je wordt nóg beter in je vak Door te bloggen, zeker als je met vaste regelmaat een nieuw blog publiceert, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Dat komt doordat: je continu moet nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs je stellingen in je blogs moet onderbouwen en daar dus onderbouwing voor te vinden Dat eerste geldt waarschijnlijk niet voor iedereen, sommigen zijn zo creatief en zitten zo vol ideeën dat ze met gemak iedere week een blog kunnen schrijven. Toch zal het voor velen belangrijk zijn om de actualiteit in hun vakgebied bij te houden en zo inspiratie op te doen voor nieuwe blogs. Punt 2 gaat altijd op, tenzij je echt een absolute autoriteit op je vakgebied bent, of zelf onderzoek doet en daarover publiceert. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om altijd te zoeken naar onderbouwing voor je beweringen en liefst te verwijzen naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer een en ander over je vakgebied en doe je daar ook weer inspiratie mee op voor blogonderwerpen. Zo dwing je jezelf eigenlijk om nog meer kennis op te doen. En daar word je alleen maar beter van. Of, zoals Bastiaan Vercouteren van Blogkracht stelt: van bloggen word je slimmer. 3. Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf Dit punt heeft eigenlijk alles te maken met de eerste 2 punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: als je moet kiezen aan wie jij je geld uitgeeft, doe je dat dan aan iemand die je vertrouwt, iemand die je een beetje vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt? Lijkt me een duidelijke zaak toch? Je website is meer dan een digitale brochure Een zakelijke website met alleen maar de standaard webpagina’s is vaak niet heel aantrekkelijk, vind je wel? Het wordt dan een soort digitale brochure, die alleen maar op verkopen gericht is. Met een zakelijk blog voeg je waarde toe en laat je zien dat je een levendige organisatie hebt, waardoor de website meer wordt dan een verkooppraatje. 4. Met bloggen vergroot je je vindbaarheid De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans wel groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft een paar belangrijke redenen: Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is Ieder blog wordt door Google gecrawld en geïndexeerd, waardoor het een plaatsje in de index krijgt en kans maakt op een positie in de zoekresultaten Dat laatste zegt nog niet alles, want op positie 100 zal vrijwel niemand je artikel zien. Ieder artikel is wel weer een kans op een positie in Google, of zelfs meerdere posities. En daarmee op het bereiken van een nieuwe groep mensen. Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Dat levert mij […]

Zoekwoorden bepalen en gebruiken: zo doe je dat

Zoekwoorden (of liever ‘zoektermen’) bepalen om te gebruiken op jouw webpagina’s, hoe doe je dit nu precies? We hebben het dus niet over zoektermenonderzoek, het gaat om de uitwerking daarvan. Wanneer je het onderzoek hebt gedaan, heb je als het goed is een flinke lijst met zoektermen. Hoe bepaal je nu welke woorden je gebruikt en hoe gebruik  je die dan? Dat leg ik je hier uit vanuit mijn eigen jarenlange ervaring.   Bepalen van je zoekwoorden nadat je onderzoek hebt gedaan Er is bijzonder veel informatie voorhanden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Toch is er 1 onderwerp waar ik online nog niet veel over terugvind: het werkelijk bepalen en gebruiken van de zoektermen. Natuurlijk, ook ik schreef al over zoektermenonderzoek en hoe je “SEO-teksten” schrijft (en waarom ik een hekel heb aan de term “SEO-teksten”, maar ja, velen gebruiken die term nu eenmaal). Maar wat moet je met die lijst met zoektermen? Hoe kies je jouw focus zoekterm of keyword en wat moet je met al die andere zoektermen die je hebt gevonden? Van keywords naar zoektermen Allereerst kort: ‘zoekwoorden’ vind ik een verwarrende term en ik merk dat het leidt tot focus op losse woorden, terwijl woordcombinaties veel kansrijker en interessanter zijn. Helaas is het Engelse ‘keyword’ vrijwel letterlijk vertaald naar ‘zoekwoord’, waardoor de meeste mensen het over zoekwoorden hebben. Ik gebruik liever ‘zoekterm’, omdat dat duidelijker aangeeft dat het over een zoekwoordcombinatie gaat. Meer hierover in ‘Waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord’. Zoektermen bepalen op basis van je onderzoek Je hebt zoektermenonderzoek gedaan en hebt een lijst met zoektermen. Hopelijk is dat een flinke lijst, want er zijn vaak veel zoektermen die in het verlengde van elkaar liggen en daarom samen onder 1 hoofdonderwerp vallen. Dat is waar we ons op gaan toeleggen. Die flinke lijst gaan we opdelen, waarbij je 2 werkwijzen kunt hanteren: Eerst verdelen op basis van zoekintentie en relevantie Eerst hoofdonderwerpen bepalen op basis van jouw aanbod aan diensten en/of producten Kies zelf wat jou het beste past. Of ontdek op basis van de uitleg hieronder waar jij het beste mee uit de voeten kan. Zoektermen verdelen op basis van zoekintentie en relevantie Heb je een behoorlijke lijst, dan kun je allereerst de zoektermen die puur informationeel zijn er al uit filteren. Zelf werk ik hiervoor graag in Excel, waarmee je uitstekend kunt filteren en sorteren zoals je zult zien. Waarschijnlijk kan dit ook prima in Google Spreadsheets en andere spreadsheetprogramma’s, de uitleg gaat in ieder geval aan de hand van Excel. Wie, wat, waar, hoe… maar ook definitie, betekenis en meer Veel van jouw potentiële klanten zijn nog op zoek naar informatie voor ze met jou in zee gaan. Dat kan puur zijn omdat ze eerst in de oriënterende fase van hun aankoopproces zitten, of omdat ze nog helemaal geen behoefte hebben aan jouw aanbod en vooral nog informatie zoeken. Die laatste groep lijkt niet zo interessant, maar als jij in die vroege fase waarin ze nog niet per se behoefte hebben aan jouw oplossingen wél bekend met jou raken, sta je wel op hun lijstje met vertrouwde partijen zodra het zover is. Afijn, die informationele zoektermen, daar zitten natuurlijk de welbekende vragen bij die beginnen met: Wie Wat Waar Hoe Wanneer Waarom En daar kun je vast nog wel wat van dat soort woorden aan toevoegen. Top. Want die kun je er fijn uit filteren. Wanneer je jouw spreadsheet hebt voorzien van filters, klik je in de kolom met de zoektermen op ‘Filter op’, waarna je dit soort woorden invoert, om alle zoektermen met die woorden onder elkaar te zien. Ik geef al die informationele zoektermen zelf een blauwe arcering mee. De andere kleuren komen straks aan bod, kies gerust jouw eigen kleuren, doe wat jij zelf prettig vindt. Vergeet deze ook niet Naast de bekende vragende woorden die je hierboven had, zag je ook al dat ik ‘betekenis’ en ‘definitie’ aanhaalde. Het lijkt me overduidelijk dat ook dit relevante zoektermen zijn voor mensen die op zoek zijn naar informatie. Zoektermen met ‘betekenis’ en ‘definitie’ lenen zich uitermate voor een kennisbank of wiki op jouw website. Of je dat doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten, als al jouw concurrenten het al hebben kun je het natuurlijk achterwege laten. Doet vrijwel niemand in de branche het, heb je juist een heel mooie kans te pakken. Informatieve zoektermen bepalen Los van de wie, wat, waar, betekenis en definitie zijn er ook zoektermen waarbij niet altijd heel duidelijk is of er achter een zoekterm een informatieve behoefte schuilt. Daar kom je gewoon achter hoor. Ga naar Google en kijk hoe de top 10 voor die zoekterm eruit ziet. Dat geeft een duidelijk beeld van hoe Google deze zoekterm interpreteert, onder andere dankzij RankBrain. Staan er in die top 10 veel of zelfs alleen maar informatieve pagina’s (blogs, artikelen, Wikipedia etc.), dan is het duidelijk dat het een informationele zoekterm is. Staan er ook gewoon commerciële pagina’s tussen, dan kun jij er ook gerust op inzetten met jouw aanbod. Hoofdonderwerpen bepalen op basis van jouw aanbod Wanneer het gaat om de zoektermen die jou direct(er) geld gaan opleveren, gaat het natuurlijk om zoektermen die te maken hebben met jouw aanbod. Bepaal daarom vooral eerst hoe je dat verdeelt. Bij een websitebouwer is dat bijvoorbeeld: Websites Webshops Onderhoud Hosting Optimalisatie Wanneer je ze duidelijk hebt, maak je per hoofdonderwerp een tabblad aan. Daar zet je straks je zoektermen in, zodat je ze per hoofdonderwerp verdeeld hebt. Maak daarnaast ook een tabblad aan voor de informationele zoektermen. Bepaal wat onder welk hoofdonderwerp valt Jouw hele lijst met zoektermen kun je nu verdelen over de verschillende tabbladen. Welke woorden passen er bij welk hoofdonderwerp? Vergeet daarbij niet je goed af te vragen of de zoekterm qua zoekintentie past bij jouw beoogde webpagina. We gaan nu uit van de commerciële pagina’s en dus van commerciële zoekintentie. Dat is in het geval van een websitebouwer dus ‘website laten maken’ Overweeg dan heel goed wat mensen bedoelen met ‘website’ of ‘website maken’. Zijn dat echt relevante bezoekers? Lijkt me niet. Sterker nog, aan zowel het groene balkje -dat aangeeft hoeveel procent van de Google gebruikers op de zoekresultaten klikt- als het daadwerkelijke aantal klikken geeft een heel duidelijke indicatie van hoe relevant het zoekresultaat is voor de gebruiker en hoe interessant de zoekterm […]

SEO: white hat, grey hat en black hat

Hoe vaak ik wel niet hoor als ik over SEO praat met mensen: “iedereen vertelt weer wat anders”. Klopt. Helaas. En wie moet jij nu geloven? Dat is -zeker voor mensen zonder SEO-kennis- heel lastig, dat begrijp ik. En dan is er ook nog sprake van black hat, grey hat en white hat SEO. Wat moet je daar dan weer mee? Laat ik eerst uitleggen waarom iedereen weer wat anders vertelt. Dit artikel is op 15 januari 2015 gepubliceerd en op 31 oktober 2019 grondig geüpdatet en aangevuld 2 redenen voor verschillende verhalen over SEO Wat mij betreft zijn er 2 belangrijke redenen waarom je van verschillende partijen zulke verschillende verhalen hoort als het gaat om SEO: 1. Niemand weet alles over de SEO-factoren Hoe hard iemand ook roept dat deze resultaten in Google voor jou kan bewerkstelligen: Google geeft hun recept niet vrij. Dat zou misbruik alleen maar in de hand werken en daar is niemand bij gebaat. Niemand weet dus echt precies wat wel of niet werkt en in welke mate. Het woord ‘precies’ is wel een belangrijke nuance. Wat weten we wel? In 2006 gaf Google tijdens een persdag aan dat ze meer dan 200 rankingfactoren gebruikten die invloed hadden op de posities in de zoekmachine. In 2010 werd daarover weer gemeld dat ze per rankingfactor wel 50 signalen konden gebruiken. Niemand weet hiervan exact welke factoren en signalen het zijn en hoe ze werken. Door onderzoek (vooral veel testen) kennen de SEO-professionals de belangrijkste factoren inmiddels wel. Toch verschilt de weging van deze factoren dan weer per zoekopdracht. Dus wie kan er zeggen dat hij precies weet hoe het zit? 2. De verschillende technieken: white hat, grey hat en black hat Een heel relevante oorzaak in verschillende verhalen zit ook in het verschil tussen white hat, grey hat en black hat SEO. Deze termen worden niet alleen in SEO gebruikt, ook in de wereld van hackers zijn deze termen gangbaar. Mogelijk heb je al een idee, wil je het zeker weten, leg ik je uit waar deze varianten voor staan. Wat is white hat SEO? We spreken over white hat SEO wanneer je bij je optimalisatie rekening houdt met Google’s richtlijnen voor webmasters. Je loopt hierbij geen risico’s op penalty’s, waarmee je deels of zelfs totaal uit de zoekresultaten verdwijnt. Het betekent ook dat je geen garanties kunt krijgen van jouw SEO-partij. Vergelijk het met sporters: wie zich netjes aan de regels houdt, kan prima presteren, maar wanneer er anderen wegkomen met ongeoorloofde tactieken of doping, winnen die sporters hoogstwaarschijnlijk. Worden die betrapt, dan raken ze hun palmares kwijt, zie bijvoorbeeld Lance Armstrong ;-) Dat risico heb je niet met white hat SEO. Wat is black hat SEO? Na de uitleg over white hat lijkt de definitie van black hat SEO me een open deur: inderdaad, gebruik maken van ongeoorloofde technieken. Vaak zijn dit technieken die lange tijd wel werkten, maar op een gegeven moment werden verbannen wegens misbruik. Hierbij kun je denken aan cloaking (zaken verborgen zetten voor de bezoeker, terwijl een zoekmachinebot het wel kan zien) en het gebruikmaken van verkeerde technieken om links te verkrijgen. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een gerede kans dat je tegen de lamp loopt. En wanneer dat gebeurt, kom je niet meer zo gauw terug in het spel. Daarbij geldt dat de kans dat je tegen de lamp loopt bij SEO wel een stuk groter is. Het is makkelijker op te sporen en de digitale bewijzen zijn moeilijker te manipuleren dan (vaak tijdelijke) fysieke bewijzen. Tijd voor aanvulling en nuance De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat bovenstaande uitleg van black hat wel heel zwart-wit is (pun intended). Dit is in principe wel de officiële uitleg, maar er is wel meer nuance in aan te brengen. Zelf zou ik het nu opsplitsen in 2 varianten: Puur foute black hat Experimenten en onderzoek De eerste is wanneer een partij bewust black hat SEO toepast om zo snel resultaat te bereiken voor een klant. In het gros van de gevallen krijg je als klant dan beloftes of garanties, of je werkt op basis van no cure, no pay. Als klant weet je dan vaak niet wat ze voor je doen en je bereikt snelle en/of goede resultaten. Experimenten en onderzoek zijn noodzakelijk De tweede insteek bij black hat SEO is eigenlijk gewoon noodzakelijk voor dit vakgebied. Dankzij blackhatters weten we wat werkt en wat niet. Zij hebben allerlei zaken getest waarvan zij dachten dat die werkten om je website hoger in Google te krijgen. Doordat zij risico’s namen, is er in kaart gebracht welke SEO-technieken werkten en welke niet. En dan is er nog grey hat SEO Natuurlijk sla ik grey hat SEO niet over. De naam geeft al aan dat het zich in het grijze gebied tussen white hat en black hat begeeft. In grey hat SEO worden over het algemeen technieken gebruikt die op het randje zijn, of net over het randje. Vaak zijn dit technieken waarvan je kunt verwachten dat ze op een gegeven moment onder de ongeoorloofde technieken zullen worden geschaard. Je loopt daarmee een risico dat het uiteindelijk een negatief effect heeft en je daardoor daalt in de zoekresultaten. Maar: Dat is geen zekerheid. En veel technieken die officieel niet mogen volgens Google, werken nog gewoon. Daarmee zitten ze in het grijze of zelfs zwarte gebied, maar zolang iets werkt, werkt het. Zo eerlijk moet je ook zijn. Verder heb ik zelf de ervaring dat veel technieken die in het Engelstalig gebied niet meer werken of worden afgestraft, in het Nederlandstalig gebied nog gewoon werken. Sterker nog: er zijn de nodige dingen die allang niet meer zouden (moeten) werken, maar nog volop floreren. Waarom worden black hat en grey hat toegepast door SEO-professionals? Natuurlijk rijst de vraag waarom grey hat  en vooral black hat SEO-technieken toch nog worden ingezet. Daar zijn meerdere redenen voor: Ze zijn vaak betaalbaar Ze geven veelal het gewenste resultaat, en nog snel ook Veel website-eigenaren zijn niet op de hoogte van wat grey hat of black hat-technieken zijn en zetten ze zelf onbewust in Website-eigenaren worden niet geïnformeerd over het feit dat het bedrijf dat ze inschakelen gebruik maakt van grey hat of black hat Een laatste belangrijke reden werd onlangs door Karel Geenen gegeven in een podcast op Reputatiecoaching. Deze reden is dat sommige ondernemers in korte tijd pieken in hun omzet en ze dan simpelweg weg kunnen komen […]