Een pagina of blog kopiëren (en herschrijven) in WordPress

Als je serieus bezig bent met je website, onderhoud je je webpagina’s door ze te updaten. Met name je blogs verdienen weleens een update. Maar hoe pak je het aan als je het wilt herschrijven en dan opnieuw wilt publiceren? Zeker als je het zo tussen je werkzaamheden door doet, wil je niet telkens een kleine aanpassing doen en weer updaten, maar een nieuwe pagina aanmaken is ook zo omslachtig. De oplossing in WordPress is je pagina kopiëren (of eigenlijk dupliceren) met de Yoast Duplicate Post plugin. En daar zitten veel voordelen aan, dus doe je voordeel met alle tips en kopieer en herschrijf je pagina’s op je gemak met de Duplicate Post plugin.  Yoast Duplicate Post plugin? Hoezo Yoast Duplicate Post, die zijn toch van de Yoast SEO-plugin? Klopt, de plugin is een tool van ontwikkelaar Enrico Battocchi die Yoast in juni 2020 heeft overgenomen en die het bedrijf sindsdien doorontwikkelt. En dat doorontwikkelen is absoluut gelukt, Yoast Duplicate Post is echt een betere plugin geworden dan de oorspronkelijke plugin al was. Wat er zo handig aan is en hoe je deze plugin optimaal gebruikt voor het kopiëren en herschrijven van je webpagina’s gaan we nu doornemen. Waarom zou je een pagina kopiëren en herschrijven? Als je je afvraagt waarom je een WordPress-pagina zou kopiëren en herschrijven, leg ik dat natuurlijk graag even uit. Een paar belangrijke redenen, waarvan we de details later verder doornemen: Up-to-date houden van je blogartikelen en webpagina’s: met name blogs kunnen in de loop der tijd verouderen, maar ook je andere webpagina’s hebben eigenlijk weleens een goede update nodig. Je wilt dan niet je bestaande pagina bewerken met het risico dat er iets misgaat en je een pagina online hebt staan die half af is. Updaten en later opnieuw publiceren: als je zoals ik op vaste momenten je nieuwe of geüpdatete artikelen publiceert, is het fijn als het bestaande artikel online blijft staan terwijl wel op het gewenste moment de nieuwe versie online verschijnt. Pagina’s of artikelen samenvoegen: zeker een website die al enige tijd bestaat heeft het risico op kannibalisatie. Je hebt dan meerdere pagina’s of artikelen die al dan niet deels over hetzelfde onderwerp gaan of flinke overlap hebben en dus beter samengevoegd kunnen worden. Werken volgens een sjabloon en meerdere overeenkomende pagina’s maken: heb je bijvoorbeeld een landingspagina voor specifieke plaatsnamen, dan is het ideaal om die te kopiëren om daar een nieuwe versie van te maken. Of je hebt een product- of categoriepagina op een webshop die als basis voor de andere pagina’s dient, waardoor je tijd bespaart met het kopiëren en herschrijven. Je ziet het, genoeg redenen om snel een kopie van je pagina te maken en daarmee op de achtergrond te werken aan een nieuwe pagina (of nieuwe pagina’s). En je kunt misschien zelf ook nog wat redenen bedenken. Bespaar tijd en risico’s met Duplicate Post Zelf maakte ik altijd een nieuw bericht door het bestaande artikel te kopiëren om het te herschrijven als nieuw bericht. Daarna kopieerde ik alles weer om het op de oorspronkelijke pagina te plakken en opnieuw te publiceren. Dat moest dan op de donderdagochtend online verschijnen, waardoor het bestaande artikel even offline was en mensen daar dus niet bij konden komen. Dat is niet altijd zo erg, maar geen prettige ervaring voor bezoekers die je in Google vinden en dan toevallig net op de woensdagavond het artikel niet kunnen lezen. Je wilt al helemaal niet prutsen in een gepubliceerde pagina, met het risico dat je iets verwijdert wat je helemaal niet wilde verwijderen of de wijzigingen publiceert terwijl je nog niet klaar bent. Kopiëren, herschrijven en (opnieuw) publiceren in WordPress met Yoast Duplicate Post Goed, nu we helder hebben waarom, hoe doe je dat dan? Ik ga er even vanuit dat je zelf een plugin kunt installeren en activeren of dat je dat anders wel door iemand kunt laten doen. Je hebt dus de WordPress plugin Yoast Duplicate Post nodig en zodra die actief is in jouw website kun je kopiëren en herschrijven. Dat gaat heel makkelijk als je eenmaal ingelogd bent in je WordPress website: Op de gepubliceerde pagina zelf (dus de pagina die je bezoeker ziet) via ‘Duplicate Post’ bovenaan de pagina; In je backend in een pagina of bericht met ‘Kopieer naar nieuw concept’ of ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ in het blok ‘Publiceren’; Je gebruikt ‘Kopieer naar nieuw concept’ om een nieuwe pagina te maken op basis van je bestaande pagina, en ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ om een blogartikel of webpagina op je gemak te kunnen herschrijven en opnieuw te publiceren. In het overzicht van je pagina’s of berichten bij het bericht via ‘Dupliceer’, ‘Nieuw concept’ of ‘Herschrijven & Opnieuw publiceren; Met ‘Dupliceer’ maakt Yoast Duplicate Post een kopie in je concepten en met ‘Nieuw concept’ opent de nieuwe pagina direct zodat je eraan kunt werken,  ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ is al behandeld in punt 3; Er wordt een nieuwe pagina aangemaakt, waarbij er een verschil is tussen beide opties, daar gaan we zo verder op in; Je kunt wijzigen, herschrijven en doen wat je lief is, om te publiceren wanneer je klaar bent of wanneer jij wilt dat het gepubliceerd wordt. Het maakt dus wel uit of je kiest voor kopiëren of voor herschrijven en opnieuw publiceren. De eerste keuze is dus om een nieuwe pagina aan te maken met (iets) andere inhoud en een andere URL, de tweede is om onder dezelfde URL een nieuwe versie van je pagina te publiceren. In dat geval vervangt jouw nieuwe schrijfsel dus de bestaande pagina op het moment dat jij dat wilt. Kopiëren naar nieuw concept: zo werkt het Wanneer je een pagina kopieert naar een nieuw concept om er een andere pagina van te maken, krijg je een exacte kopie van de bestaande pagina. Dat is zoals je van WordPress gewend bent, inclusief dezelfde URL met een 2 erachter. Dat wil je natuurlijk niet, dus heb je wel wat te doen. Allereerst pas je de URL aan naar wat het echt moet zijn, daarna: pas je de content van de pagina aan zoals die moet worden: je wijzigt de woorden, afbeeldingen en andere onderdelen die anders moeten; wijzig je ook gelijk de paginatitel en SEO-titel: let op, dat zijn 2 aparte onderdelen die je wel beide wilt veranderen; herschrijf je de meta-omschrijving, die ook gekopieerd […]

Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website

De homepage van je website is cruciaal voor de argeloze bezoeker. Die komt binnen op je website en wil weten wie je bent, wat je te bieden hebt en of deze bij jou vindt wat die zoekt. En daar gaat het bij veel homepagina’s nog mis. Homepagina’s zijn vaak onduidelijk, met te veel of juist te weinig informatie, waardoor veel potentiële klanten afhaken. Kijk mee wat er zoal misgaat en vooral: ontdek hoe jij het beter kunt doen om meer resultaat te halen met jouw homepagina. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 mei 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 16 september 2021- De homepage: jouw digitale bedrijfsentree De homepage (of in gewoon Nederlands ‘homepagina’) is wat mij betreft de digitale entree of digitale etalage van jouw bedrijf. Veel mensen komen daar binnen en willen direct een indruk hebben van wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. Je ontvangt ze daar, om ze van daaruit door te leiden naar de volgende belangrijke afdelingen (pagina’s) op de digitale versie van jouw bedrijf: jouw website. Laat niemand met vragen zitten Op die eerste pagina komt jouw bezoeker binnen om zo snel mogelijk te weten wat jij hem te bieden hebt. Hoe help je jouw bezoeker om dat te bereiken? Ieder onderdeel op je homepagina draagt daaraan bij. Dus vraag je bij alles af wat het toevoegt voor jouw mogelijke klant. En waar je dan aan de ene kant niet genoeg over je bedrijf kunt laten zien, wil je er ook voor zorgen dat het behapbaar blijft. Hieronder 4 fouten die ik erg vaak tegenkom op homepagina’s. 4 veelvoorkomende valkuilen Ik zie 4 verschillende veelvoorkomende valkuilen op homepagina’s: Te veel tekst; Te weinig tekst; Te veel focus op design; Onduidelijk menu/hamburgermenu. Eerder noemde ik dit nog ‘grote fouten’, maar daar moet ik op terugkomen. Met deze dingen hoeft niet per se iets mis te zijn. Alles is een keuze en als je er een echt goede onderbouwing voor hebt, valt die keuze te verdedigen. Althans, mits je ook openstaat voor een kritische tegenwerping. Er zit wel een fors risico aan deze 4 valkuilen, die ik je graag toelicht. Te veel tekst op je homepagina Veel organisaties en ondernemers zijn geneigd om direct hun hele verhaal op hun homepage te zetten. Maar vraag jezelf eens af: komen je bezoekers om gelijk een heel verhaal te lezen? Er zullen uitzonderingen zijn, maar de meeste bezoekers willen eerst weten wat je te bieden hebt voordat ze hele lappen tekst gaan lezen. En daar is je homepagina dus niet de plek voor. Presenteer je bedrijf, maar houd het beknopt. In een etalage krijg je ook niet alle productinformatie, als je meer wilt weten ga je de winkel in. Zo werkt het op een website ook: presenteer kort en bondig (een selectie van) je aanbod en zorg dat wie geïnteresseerd is naar de specifieke pagina gaat om daar meer te lezen. Te weinig tekst – ook dat kan … Het andere uiterste is natuurlijk te weinig tekst. Wanneer je alleen maar visueel maakt wat je doet, is dat ook niet voor iedereen direct duidelijk. Soms zijn iconen of afbeeldingen voldoende, meestal heb je tekst nodig. Met te weinig tekst help je jouw bezoeker ook niet verder. Niet alles is in beeld te vatten, en beeldmateriaal kan ook andere associaties of interpretatie opleveren, dus is tekst vrijwel altijd nodig ter verduidelijking. Maar wat is dan de juiste hoeveelheid tekst? Wat is de juiste hoeveelheid tekst op de homepage? Niet te veel tekst, niet te weinig tekst, wat is dan wel goed? Op een homepagina houd je het het liefst zo kort mogelijk, zonder dat het onduidelijk wordt. Bedenk voor jezelf wat het belangrijkste is om direct te laten zien. Geef dan niet direct alle informatie, maar zorg dat je jouw bezoekers prikkelt om meer te lezen. Je leidt ze dan naar een specifieke pagina zoals een product- of dienstenpagina. Gebruik dan een opvallende button met een call to action, of een goede ankertekst. Laat daarom jouw belangrijkste producten en/of diensten op je homepagina zien; je hoeft daarbij niet direct alles te tonen. Een winkel kan ook niet alle producten in de etalage zetten. Zorg er in ieder geval voor dat duidelijk is wat je bezoekers zoal bij jou kunnen vinden. Licht het waar nodig kort toe, en zorg dat ze direct door kunnen naar de pagina’s waar ze meer informatie vinden. Te veel focus op design Vooropgesteld: vormgeving is belangrijk. Een goed vormgegeven website straalt professionaliteit uit. Het design zelf is alleen geen doel op zich. Design staat in dienst van de doelen van jouw website. Toch slaan webdesigners soms te veel door in de vormgeving. Sliders, enorme headerfoto’s of video-achtergrond Wanneer je een pure vormgever aan het werk zet om jouw website te ontwerpen, is de kans groot dat beeld een belangrijke plek inneemt op de homepage. Soms is dat goed, maar kijk met name uit met: Sliders/carrousels Enorme headerfoto’s Video-achtergrond/hero movies In de meeste gevallen dienen deze dingen vooral het doel om jouw homepage “mooi” te maken. “Mooi” is niet de reden om iets te doen. Niet voor een website die geld moet opleveren in ieder geval. In dat laatste geval is het zelfs potentieel dodelijk voor je conversie, omdat het beeld kostbare ruimte in beslag neemt en je websitebezoeker daarmee niet snel komt waar deze echt moet zijn. Sliders zijn slecht voor je conversie Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het effect van sliders (carrousels) op je conversie. Vrijwel al deze onderzoeken wijzen uit dat sliders slecht zijn voor je conversie. Een duidelijk onderzoek hierover vind je bij AG Consult: Wat werkt beter: caroussel of statische banner? En ja, ik denk dat er wel situaties zijn waar in een slider/carrousel passend is. Wil je toch een carrousel op je homepage, moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. De belangrijkste vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: wat voegt het toe voor mijn bezoeker? Je bezoeker wacht niet tot ik al jouw carrousel-foto’s heb gezien Bedenk jezelf ook hoe groot de kans is dat je bezoekers alle foto’s uit je carrousel zien. Of denk je echt dat iedereen wacht tot ze al die foto’s in je carrousel voorbij hebben zien komen? Hoe vaak wacht jij op een website tot dat je al die foto’s hebt gezien? De slider […]

Hoog zoekvolume: niet (meer) het belangrijkst voor SEO

Het lijkt heel logisch om te kiezen voor het hoogste zoekvolume in Google wanneer je met SEO aan de slag gaat. Een hoog zoekvolume betekent meer bezoekers en dat kan toch alleen maar goed zijn? Nou, niet dus. Zoekvolume alleen zegt niks en daarnaast is het de vraag of je er wel echt de juiste bezoekers mee bereikt. Laten we eens kijken hoe jij de beste beslissingen neemt op basis van zoekvolume. En meer … -Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 23 juli 2015 en is grondig herzien en opnieuw gepubliceerd op 24 juni 2021- Wat is zoekvolume? We beginnen met de definitie van zoekvolume. Zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekterm (zoekwoordcombinatie) in Google. Als je Google Ads inzet krijg je die via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het gaat om een gemiddelde  over de afgelopen 12 maanden, wat een vrij beperkte periode is en niet alles zegt over de toekomst. Voor sommige zoektermen is het zoekvolume redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen kunnen ze enorm wisselen. En zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als bijvoorbeeld het weer een rol speelt in het zoekgedrag. Het hoogste zoekvolume is niet per se het belangrijkst Toen ik in 2015 schreef over zoekvolume, was ik er zelf nog van overtuigd dat je zoveel mogelijk zoektermen met een zo hoog mogelijk zoekvolume moest kiezen. Daar kijk ik inmiddels heel anders tegenaan. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je zoektermen wat potentie hebben, maar alleen het zoekvolume zegt niet alles. Om je een beeld te geven duiken we in de zoekterm ‘iphone’: Wat is de zoekintentie? Waar is iemand naar op zoek wanneer die googelt op bijvoorbeeld ‘iphone’? Is dat informatie over het nieuwste model, de geschiedenis van deze smartphone of wil die een iPhone kopen? Dat haal je niet uit deze zoekterm. Dan kan er 82.000 keer per maand op gezocht worden, maar als je iPhones verkoopt en het gros van deze duizenden mensen totaal niet de intentie heeft om te kopen, heb je weinig aan dat zoekvolume. Als de zoekintentie niet aansluit op jouw doel (verkopen, informeren), kan er nog zoveel op gezocht worden, je hebt er weinig aan. Wie klikken er door? Of het een effect is van de zoekintentie zul je per zoekterm moeten onderzoeken, maar het komt nogal eens voor dat er fors minder wordt geklikt in de zoekresultaten dan er op een zoekterm gezocht wordt. Dat zie je ook terug bij het voorbeeld van de iPhone, waarbij de 82.000 zoekopdrachten per maand zo’n 48.000 websitebezoeken opleveren. En dan zijn dat ook nog niet eens per se 48.000 bezoekers, omdat mensen ook op meerdere zoekresultaten klikken: Je ziet dat 35% van de zoekmachinegebruikers alleen op de organische zoekresultaten klikt, wat 28.700 bezoekers betekent. In totaal klikt 48% van de gebruikers door, wat op ongeveer 39.400 bezoekers van de 82.000 zoekenden oplevert. En dan is de vraag nog of jij past in die top 10 en of je kans maakt om daar tussen te komen: Ten eerste heb je dan te maken met de vraag of je aansluit op wat de gebruiker zoekt (relevantie) en of je net zoveel te bieden hebt op je pagina als de andere webpagina’s in die top 10. Ten tweede speelt autoriteit dan een rol, omdat backlinks nog altijd een heel belangrijke rol spelen en een autoriteit zijn in je vakgebied ook nog eens steeds belangrijker wordt. En dát zijn deze partijen natuurlijk wel. Wanneer hoog zoekvolume wel van belang is Wanneer je een webhop hebt, zul je het waarschijnlijk wel van hoog zoekvolume moeten hebben. Tenzij je producten verkoopt met flinke marge, is volume noodzaak om er wat aan over te houden. En dan is het zoals hiervoor ook al aangegeven wel zaak dat je kans maakt om in de top 10 terecht te komen. Anders gaat het je alsnog niks opleveren natuurlijk. Een hoog zoekvolume is dus vooral belangrijk bij: Lage marges op verkoopprijs en/of; Lage verkoopprijs Bij lage verkoopprijzen zijn de marges vaak ook al laag, in ieder geval in absolute zin. Je kunt dus ook stellen dat je bij een bepaald bedrag aan brutowinst een hoog zoekvolume nodig hebt. En daarbij heb je natuurlijk ook nog eens rekening te houden met je overheadkosten. Ja, SEO heeft ook gewoon te maken met bedrijfsvoering. Je marketing én verkoop zijn vervlochten met SEO. Op productniveau of categorieniveau? Nu kan het natuurlijk ook zijn dat de zoekvolumes op productniveau relatief laag zijn. Als er dan veel verschillende producten zijn in een bepaalde categorie, verandert dat de zaak weer. Stel dat je accessoires voor mobiele telefoons verkoopt, dan heb je per verkoop over het algemeen niet veel omzet en/of marge. Dus heb je wel volume nodig, maar dat zal vaak niet op productniveau zitten. Kijk maar eens hoe vaak er gezocht wordt naar iPhonehoesjes voor Spigen, toch een gerenommeerd merk: Daar ga je het dus niet mee redden, qua volume. Of je gaat volop inzetten op alle merken in combinatie met smartphonemodellen om zo op zijn minst wat volume te halen. Beter zou zijn om in te zetten op categorieën, dus ‘iphone hoesje’ in combinatie met de diverse modellen, zoals je hieronder ziet: De woordcombinaties met ‘iphone’, ’11’ en ‘hoesje’ leveren in totaal al bijna 31.000 zoekopdrachten op. Dat is inclusief varianten die je niet in de screenshot ziet, waar ook ‘apple’ nog eens bij komt in sommige combinaties. Dat is wel wat anders dan die tientallen voor de Spigen hè? Oh en de juiste spelling is zonder spatie, daar trekken veel Google-gebruikers zich niets van aan zoals je ziet ;-) ) Wanneer laag zoekvolume voldoende is Laag zoekvolume hoeft absoluut geen probleem te zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Kom je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines en levert dat je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. Als je zo enkele zoektermen hebt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: zeker doen. Als het natuurlijk een zoekterm is waarmee je ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig. […]

De geheimen van Google prijsgegeven?

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. En in maart 2016 werden er nog enkele geheimen prijsgegeven. Lees hier welke geheimen dat zijn.

Zoekwoorden-onderzoek- een praktische handleiding.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dat zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek lijkt me logisch. Zonder te weten op welke zoekwoorden (hier zo meer over) je gevonden wilt worden, ben je als een kapitein die geen specifieke haven heeft om naartoe te varen. Omdat je niet weet wat je uiteindelijke doel of eindbestemming is, is er geen route, geen strategie. Dus doe je je zoekwoordenonderzoek om die doelen te bepalen. En dat kun je zelf doen. Of in ieder geval de basis. Want wie staat er aan de basis van jouw website? En ik denk dat je er nog weleens lol aan zult beleven ook. -Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 4 maart 2021- Waarom ‘zoekwoorden onderzoek’? Zonder zoekwoorden onderzoek ben je als een kapitein op een schip zonder duidelijke eindbestemming. Je zet koers, waarbij je wel een beetje idee hebt waarnaartoe, maar of je echt je doel bereikt is een kwestie van mazzel of toeval. Weet je waar mensen op zoeken, dan weet je waar je op moet inzetten om vindbaar te zijn in de zoekmachines. Het onderwerp van deze handleiding is daar een heel mooi voorbeeld van. Zoekwoorden onderzoek versus zoektermen onderzoek (en meer) Zoals je waarschijnlijk wel weet houd ik het zelf liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermenonderzoek dus ook, maar de meeste mensen blijken te zoeken op ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je ziet in onderstaande resultaten uit Ahrefs’ Keywords Explorer: En Google maakt ook nog een duidelijk verschil tussen ‘zoektermen onderzoek’ en ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je in de zoekresultaten ziet: Vergelijk bovenstaande top 5 voor ‘zoekwoorden onderzoek’ maar eens met de top 5 voor ‘zoektermen onderzoek’: Er zijn wat overeenkomsten, maar vooral ook duidelijke verschillen. De zoekmachine maakt dus zelf al onderscheid. Dat weet je alleen wanneer je onderzoek doet. Waar zoeken mensen naar en hoe sluit jij daar dan op aan? Je krijgt een stappenplan met zowel het wat als het hoe. Om aan te sluiten op de zoekterm moet ik dus toch rekening houden met ‘zoekwoorden onderzoek’ voor de vindbaarheid. Niet voor mijzelf, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat deze handleiding voor iedereen nuttig is en dus vindbaar moet zijn. De overbodige spatie vervang ik door een koppelteken, dan weet je waarom je vanaf nu vooral ‘zoekwoorden-onderzoek’ leest in dit artikel. Hoe doe je zoekwoorden-onderzoek? In een eerder betoog om te beginnen met zoektermenonderzoek kreeg je al 3 opties om mee te werken. Die hoef je niet op te zoeken, je vindt ze hieronder gewoon weer. En daarna ontdek je hoe je deze zelf kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen om de basis voor het eigenlijke onderzoek te leggen. Die krijg je zo als eerste. En daarmee kom ik ook tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op de eerste versie van dit artikel :-) Het stappenplan Het stappenplan dan, waarna we verschillende stappen en tools uitgebreid behandelen. Dit is hoe ik het aanpak: Zelf de eerste thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen Concurrentenanalyse uitvoeren Zoekwoordsuggesties verzamelen Data verzamelen Zoekintentie bepalen Strategie bepalen en website indelen 1. Thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen Je legt sowieso altijd zelf de basis voor het zoekwoorden-onderzoek. Het gaat om jouw bedrijf of organisatie, jouw website, dus jij kent de hoofdonderwerpen. Of je het daadwerkelijke onderzoek nu zelf doet of uitbesteedt, aan jou om een eerste lijst te maken met zoektermen. Let wel: hier is het echt essentieel om te focussen op woordcombinaties in plaats van losse woorden. De concurrentie op losse zoekwoorden is over het algemeen veel groter dan op specifiekere woordcombinaties. En de zoekintentie is duidelijker, daar komen we later op terug. Zo leg je zelf de basis voor het zoektermenonderzoek: 1. Denk zelf goed na Bedenk hoe jij zelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en zoekt je doelgroep daar ook op? Vooral bij dienstverlening is je klant vaak op zoek naar een oplossing voor een probleem en kent deze daarbij niet altijd de benaming voor die oplossing. Formuleer daarom het probleem of bedenk welke vraag je klant zou kunnen hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt over het algemeen wel naar merk, model en mogelijk wat specificaties. Als je zelf goed nadenkt kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen om verder te onderzoeken. Je kunt dit ook op papier of digitaal als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met 1 of meerdere belangrijke woorden en werkt van daaruit verder naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die je dan maakt gebruik je voor het uitgebreide onderzoek. 2. Vraag het aan je doelgroep of directe omgeving Hoe achterhaal je informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Door het te vragen natuurlijk. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, zij hebben vaak ook echt waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het daadwerkelijke zoekwoorden-onderzoek. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”. 2. Concurrentenanalyse om zoektermen te vinden Zelf het wiel uitvinden is idioterie natuurlijk. Als er concurrenten zijn, kun je de kunst afkijken, dus sla je slag! Dankzij betaalde tools als Ahrefs, Moz en Semrush kun je alle zoektermen en posities van je concurrenten ophalen. Dat scheelt je enorm veel tijd en zo heb je een bijzonder mooie lijst om je zoekwoorden-onderzoek mee te vervolgen. Heb je geen toegang tot deze tools, kun je een proefperiode gebruiken (zie het onderdeel ‘Betaalde tools’) of een professional inschakelen die deze tools gebruikt. Lees hier alles over de concurrentenanalyse voor SEO 3. Suggesties verzamelen Met de lijst die je nu hebt ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Dat levert je weer suggesties voor nieuwe zoekwoorden of zoekwoordcombinaties op waarmee je je lijst uitbreidt. Uiteindelijk […]

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO.

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO

Wie SEO zegt, zegt zoektermen. Natuurlijk doe je daarom zoektermenonderzoek, maar hoe bepaal je nu écht de juiste zoektermen? Kijk je nog steeds naar zoekvolume en ook alleen naar dat getalletje? Dan sla je de plank mis. Er is namelijk een belangrijkere factor: de zoekintentie. Ontdek nu wat het is, hoe jij erachter komt wat de zoekintentie van een zoekterm is én hoe jij daarvan profiteert. -Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 30 augustus 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 11 februari 2021- Wat is de zoekintentie? De zoekintentie is de vraag of behoefte achter de zoekopdracht in een zoekmachine. Wanneer iemand iets zoekt, wat wil deze dan echt vinden? We hanteren globaal 3 soorten zoekopdrachten, gebaseerd op de intentie achter de zoekterm: Informationele of informatieve zoekopdrachten Transactionele of commerciële zoekopdrachten Navigationele zoekopdrachten Zoals je vast wel begrijpt is voor een commerciële organisatie de tweede het meest interessant. Toch is het ook belangrijk om op de eerste zoekintentie te scoren. Eerst even dieper duiken in die zoekintentie en hoe je die ontdekt. Commerciële zoekopdrachten verder uitgesplitst De commerciële zoekopdrachten kunnen we specifieker uitsplitsen, en wel in: Commercieel oriënterend Commercieel vergelijkend Commercieel transactioneel – online of lokaal Deze wil je ook helder hebben, zeker wanneer je echt je customer journey in kaart hebt. Bij de eerste is de Google gebruiker nog niet zeker wat deze wil kopen of waar deze wil kopen. Bij de tweede gaat het om een vergelijking op specificaties of prijs en bij de derde om duidelijke koopbereidheid, wat kan resulteren in een online aankoop of een bezoek aan een winkel. Ajax of golf; wat is de vraag achter de zoekopdracht? Een voorbeeld dat ik veel gebruik als het gaat om zoekintentie is een zoekopdracht als ‘ajax’ of ‘golf’. Aan beide woorden zijn veel verschillende betekenissen te koppelen. Zo is Ajax: Een voetbalclub Een schoonmaakmiddel Een merk brandblussers Een Griekse mythologische figuur Asynchronous JavaScript And XML En eigenlijk nog veel meer. Dus waar is iemand die zoekt op ‘ajax’ nu echt naar op zoek? Dat het in Nederland de voetbalclub is, lijkt bijzonder aannemelijk. De andere ajaxen hebben dan pech. Zo kun je ook concluderen uit de top 10 in Google: Het effect van de zoekintentie op klikken in de zoekresultaten Als je hierover nadenkt, kun je concluderen dat gebruikers van de zoekmachine niet altijd het resultaat voorgeschoteld krijgen waar ze naar op zoek zijn. Ze haken af of gaan opnieuw zoeken en voegen wat woorden toe. Per zoekterm kun je dan vast wel bedenken welke. In Ahrefs zie je ook hoe dat er dan uitziet qua klikgedrag: Grafisch vormgevers hebben een probleem Een duidelijk voorbeeld van de impact van die zoekintentie is de zoekterm ‘grafisch vormgever’. Als je die zoekterm invoert in Google, zie je na de Ads een allegaartje aan soorten zoekresultaten: Informatieve resultaten Een Local Pack Vacatures Opleidingen Lokale bedrijven, gebaseerd op je locatie Wie een grafisch vormgever zoekt heeft hier dus weinig aan. Dus zullen veel Google-gebruikers hierna opnieuw zoeken op ‘grafisch vormgever’+plaatsnaam. Daarvan is de zoekintentie duidelijker en concreter. In de zoekresultaten staan dan ook nog wel de nodige vacatures, maar het is wel meer een mix van vacatures en daadwerkelijke grafisch vormgevers in die plaats. Legio voorbeelden Er zijn legio voorbeelden van dit soort zoekopdrachten waarbij de zoekintentie kennelijk vooral informatief is. Dat geldt voor veel (met name zelfstandige) beroepen, maar ook bijvoorbeeld ‘vertalen’ of ‘vertaling’ in combinatie met een taal. Die laatste zoekopdracht levert vrijwel altijd zoekresultatenpagina’s op met woordenboeken- en vertaalwebsites. Een vertaler maakt geen kans om daar tussen te komen, omdat Google als zoekintentie heeft vastgesteld als het vertalen van een woord of zin naar die taal. Mijn eigen verhaal: van ‘SEO-teksten’ naar ‘SEO-tekstschrijver’ Hoe het zoal werkt met de zoekintentie ontdekte ik zelf zo rond 2016. Een van de eerste zoektermen waarop ik wilde scoren toen ik startte met mijn bedrijf was ‘seo teksten’. Super trots natuurlijk toen ik daarmee de top 10 in Google bereikte.  Maar het lukte maar niet om hoger dan positie 6 te komen. Niet verkeerd, maar ik wilde hoger in Google. Waarom lukte dat maar niet? Toen ontdekte ik de zoekintentie Zo ergens in 2016 of misschien 2017 kelderde ik uit de top 10 voor die zoekterm en daardoor ontdekte ik de zoekintentie. Toen ik de top 10 voor ‘seo teksten’ bekeek, zag ik alleen maar informatieve pagina’s met 2 belangrijke uitgangspunten: Wat is een SEO-tekst? Hoe schrijf je een SEO-tekst? En daar paste mijn pagina niet tussen omdat die puur een commerciële insteek had. Op mijn pagina bood ik mijn diensten aan, terwijl de zoekmachine had bepaald dat mensen op zoek waren naar informatie over SEO-teksten. En daarmee sloot mijn pagina niet aan op de zoekintentie. Het moest SEO-tekstschrijver zijn Nu was de pagina ‘SEO-tekstschrijver‘ al vindbaar op de juiste zoekterm en ik realiseerde me dat de zoekintentie van die zoekterm juist wel paste bij een verkopende pagina. Dus moest ik me daarop focussen en voor ‘SEO-teksten’ insteken op de zoekintentie voor die zoekterm. Zo los je het op Een pagina zomaar verwijderen is niet verstandig, zeker als je daar al wel op gevonden wordt. En al helemaal niet wanneer er backlinks naar de pagina liggen. Ga daarom als volgt te werk als je concludeert dat een pagina niet op de zoekintentie aansluit: Controleer of er backlinks naar de pagina liggen Schrijf of optimaliseer een pagina voor de zoekterm waarop je wilt scoren en sluit aan op de zoekintentie Leg een redirect aan van de pagina die je wilt verwijderen naar de pagina met de juiste zoekintentie Verwijder de pagina waar je niet goed (genoeg) mee scoort Klaar Dat lijkt een makkie, maar het kost natuurlijk wel behoorlijk wat tijd. Al is het alleen maar omdat een goede pagina schrijven al gauw een paar uur kost, inclusief afbeeldingen erbij plaatsen en meer. Wat leverde het mij op? Mooie posities door juiste insteek De pagina ‘SEO-tekstschrijver’ deed het al goed, al moet ik toegeven dat ik niet exact weet waar ik stond op het moment dat ik deze wijzigingen doorvoerde. Het leverde mij destijds in ieder geval weer een top 10-positie op voor ‘seo teksten’ met een blogartikel over hoe je die schrijft, en ik haalde de top 3 voor ‘seo tekstschrijver’. Inmiddels zijn teksten geen hoofdmoot meer, dus is de focus daar nu niet […]

Zo herken je een slechte webdesigner (of websitebouwer).

Zo herken je een slechte webdesigner (of websitebouwer)

Regelmatig verbaas ik me over de nieuwe websites die webdesigners en webbouwers nog durven op te leveren. Wat ik tegenkom helpt hun klanten totaal niet, zozeer dat ik me weleens afvraag of het onkunde of oplichterij is. Wat ik in ieder geval weet is dat het hun klanten omzet kost (of in ieder geval weinig omzet gaat opleveren) en het ze uiteindelijk nog meer geld gaat kosten. Goedkoop is duurkoop? Helaas niet altijd. – Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 mei 2015 en grondig herzien en opnieuw gepubliceerd op 14 januari 2021 – Goedkoop is duurkoop? Zou je denken … Wat er zoal misgaat komt zo, eerst waarom het niet per se ‘Goedkoop is duurkoop’ is. Het is namelijk beslist niet zo dat de websites die veel kosten ook per definitie goed zijn. Of dat goedkope websites per se slecht zijn. Er zijn websites waar duizenden of zelfs tienduizenden euro’s aan uitgegeven zijn die echt matig tot slecht zijn. En natuurlijk ook goedkope websites, die door mensen worden gebouwd die gewoon geen webprofessional zijn en dus geen kennis hebben van de vereisten van een goede website. Prijs zegt niet alles Let wel: ik wil ook niet zeggen dat die laatste categorie dan ook altijd slechte websites levert. Daarnaast is het dus ook niet zo dat goedkoop altijd slecht is, maar duur is dus ook niet altijd goed. Het is gewoon echt een kwestie van opletten wie je inschakelt en of die de kennis in huis heeft die voor jouw nieuwe website belangrijk is. Slechte websites en hoe ik ze ontdek Veel ondernemers en bedrijven presenteren op sociale media vol trots hun nieuwe website. En dan is het leuk om complimenten te krijgen, maar aan alleen complimenten over je nieuwe website heb je niks. Sterker nog: vaak zie ik mensen complimenten geven over de ‘mooie website’ en zie ik dat het toch echt een stuk beter kan. LinkedIn werkt zelfs zo dat ik die nieuwe websites ontdek doordat mensen uit mijn netwerk erop reageren. Het algoritme van LinkedIn zorgt er namelijk voor dat likes en reacties van mensen uit je netwerk zo’n bericht weer bij jou in je nieuwsoverzicht laten zien. En dan word ik natuurlijk nieuwsgierig. Dit is wat ik dan onder andere tegenkom: Nieuwe websites die niet mobielvriendelijk zijn Zelfs na 2015, toen ik dit artikel schreef (in 2021 is het geüpdatet), kwam ik nog websites tegen die niet mobielvriendelijk zijn. Dan zijn de ondernemers of webdesigners trots op die nieuwe website. Dan kijk ik even. En als ik dan dit zie, krijg ik tranen in mijn ogen: Serieus, welke zichzelf serieus nemende websitebouwer levert nog een website af die niet goed werkt op mobiel? Wie haalt het in zijn hoofd om zijn klanten niet op zijn minst (ten strengste!) te adviseren om te kiezen voor responsive of adaptive webdesign? Afserveren die gasten Oké, dat is behoorlijk recht voor zijn raap. Maar ik vind wel dat dit echt niet kan. ECHT. NIET. KAN. Ja, zo erg dat ik het nog een keer herhaal. Wanneer je als websitebouwer je vak serieus neemt, ben je op de hoogte van de ontwikkelingen en pas je deze in ieder geval bij nieuwe websites toe. Dat geldt met name voor een onmisbaar onderdeel als mobielvriendelijk webdesign. Wie dat nu niet doet, beledigt zijn klanten en zijn eigen vakgebied. Want zeg nou zelf, in 2015 kon dit al niet meer: Het gaat om je klanten helpen Je klant een responsive website verkopen is geen verkooppraatje, het is geen marketing-onzin. Het gaat om je klanten helpen door ze een goed advies te geven. En ja, ik weet dat er klanten zijn die met hun eigenwijze kop alsnog wat anders willen. Of die moeilijk doen omdat het anders te veel geld kost. Een goede webbouwer weet dat hij zijn klant helpt door een mobielvriendelijke website te bouwen. En vooral: dat hij de bezoeker en (potentiële) klant van zijn klant helpt. Dat is het enige wat hij duidelijk hoeft te maken. En dat is verre van een verkooppraatje. Dat is gewoon goed adviseren. Er is meer dan dat Mobielvriendelijkheid is een, maar er is meer. Veel meer eigenlijk, meer dan ik in 1 artikel kwijt kan zonder dat het veeeeeeel te lang wordt. Dus maak ik even een overzicht met de wat mij betreft belangrijkste punten die echt niet meer kunnen. Wat echt niet meer kan Wat echt niet meer kan bij nieuwe websites: Niet-mobielvriendelijke websites: mensen gebruiken steeds meer hun smartphone om websites mee te bezoeken, al dan niet door links op sociale media. Geen HTTPS: je hoort je website gewoon altijd via een beveiligde verbinding te laten lopen. Met HTTPS dus. Overduidelijke stockfoto’s: hier kan toch ook niemand het mee oneens zijn? Die Amerikaans aandoende mensen met Prodent-lach en te glad uiterlijk komen niet betrouwbaar over. Voorbeelden te over. Helaas. Die vreselijke 3D-poppetjes: als je wilt dat je website retro is, mag je ze gewoon gebruiken hoor. Maar die 3D-mannetjes met pen, vergrootglas of wat dan ook, die kunnen gewoon niet meer. Net zo onwenselijk als stockfoto’s. Sliders: moet ik nog uitleggen dat sliders niet werken? Google properties niet overdragen: Google Analytics en Google Search Console horen bij jouw website. En jouw website en de data die daarbij horen zijn van jou en jouw bedrijf. Dus jij hoort eigenaar te zijn van deze properties. Focus op design boven gebruikersgemak: klinkt misschien gek, maar te vaak zie ik websites waarbij design voorop lijkt te hebben gestaan. Bijvoorbeeld met “leuke nieuwe gimmicks” of designelementen die nou niet echt functioneel zijn voor de bezoeker. En daarmee dus het gebruikersgemak in de weg staan, omdat “mooi” of misschien wel een soort ego belangrijker waren dan nadenken over hoe je de bezoeker echt helpt. Natuurlijk mag een website er mooi en vooral professioneel uitzien. En natuurlijk zijn er redenen waarom je bepaalde dingen (wél) doet. Als je er een goede onderbouwing voor hebt is dat helemaal prima wat mij betreft. En dan vooral een onderbouwing hoe het behulpzaam is voor je bezoeker natuurlijk :-) Is het bewust of zelfs oplichterij? In het oorspronkelijke artikel was ik nogal stellig dat ik het oplichterij vond wat sommige webdesigners deden. Nu kun je stellen dat je opgelicht bent als een webdesigner achteraf niet zo kundig blijkt als jij verwachtte, maar dan is dat meer vanuit onkunde dan bewuste oplichterij. Toch zijn er ook vast wel […]

Hoeveel woorden heb je nodig voor de beste lengte van je webtekst of blog?

Hoeveel woorden als beste lengte voor een webtekst of blog?

Een veel gestelde vraag in de wereld van online marketing: hoeveel woorden moet een goede webtekst of blog hebben? De lengte van een tekst van een webpagina houdt de gemoederen bijna continu bezig. De ene keer omdat men ervan overtuigd is dat mensen online niet meer lezen, de andere keer omdat er weer bewijs zou zijn dat lengte van een tekst belangrijk is voor SEO. Hoe zit het nu echt? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 september 2018 en aangevuld en geüpdatet op 10 december 2020- De juiste lengte van je tekst samengevat in 1 zin In de afgelopen jaren heb ik veel teksten voor websites opgeleverd en natuurlijk geschreven voor mijn eigen website. En heel eerlijk: voor mij bestaat er geen absoluut antwoord op de vraag hoe lang een tekst moet zijn. Toch heb ik 1 gouden regel voor je wanneer je teksten schrijft, of het nu een blogartikel of een webpagina betreft. Die gouden regel is: Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk Hoe je dit doet, daar komen we nog op. Eerst gaan we de 2 ogenschijnlijk tegenstrijdige uitgangspunten uit mijn gouden regel doorlichten. Kort omdat mensen online niet meer lezen? Een veelgehoord argument om korte teksten te schrijven is dat mensen online niet meer lezen. Maar is dat zo? Ga vooral zelf na hoe je leest. Lees je altijd alles? En wanneer je niet alles leest, hoe neem je de content dan tot je? Natuurlijk zijn er onderzoeken naar gedaan. Zowel AGConsult als het gerenommeerde onderzoeksinstituut Nielsen geven aan dat de meeste mensen vooral de content boven de vouw tot zich nemen. Heb je een interessant verhaal, dan lezen mensen echt wel verder. Mensen lezen online echt wel, maar anders Het is beslist niet zo dat mensen online niet meer lezen. Wel lezen ze selectiever. Er is zo ongelofelijk veel te vinden online, dat ze eerst een pagina snel scannen om te bepalen of de informatie die ze zoeken ook op die pagina staat. Herkenbaar? Heb jij dat stiekem ook gedaan bij dit artikel? Waarschijnlijk lees jij ook gewoon het hele artikel als blijkt dat dit relevante informatie bevat voor jou. En daar zijn de tussenkopjes belangrijk voor. We scrollen meer dan in 2010 Je zou misschien verwachten dat we steeds minder scrollen, maar dat is dus niet zo. NN Group onderzocht in 2018 nog eens het scrolgedrag van mensen en constateerde dat we weer meer scrollen dan in 2010. Daarbij speelt de lengte van een tekst wel mee natuurlijk, waarbij dit volgens NN Group vooral komt door de doordringendheid van lange pagina’s. Daar staat dus goede informatie, zo lijkt het. Verder is het natuurlijk zaak om te zorgen dat je zelf de lezer vasthoudt. Kies voor duidelijke, omschrijvende tussenkopjes Grote kans dat ook jij de tussenkopjes van dit artikel eerst snel gescand hebt. Daarom zijn deze dus ook belangrijk. Het zal je dan ook vast niet ontgaan zijn dat (vrijwel) iedere alinea een koptekst heeft. Met die kopteksten maak je een tekst overzichtelijk en scanbaar voor je lezer, hoe lang deze ook is. Want ik durf wel te stellen dat de lengte van een tekst niets uitmaakt. Daar kom ik zo op terug. Kort hoeft dus niet Kort hoeft echt niet per se. Mensen lezen heus nog wel online, ze lezen vooral anders. Help ze daar vooral bij door je tekst overzichtelijk te maken en de lezer te verleiden verder te lezen. Laten we eerst eens verder ingaan op lange content, dat vooral gehypet wordt als beter voor SEO. Is dat echt zo? En lezen mensen dat wel helemaal dan? 300 woorden of meer? Er is lang gesteld dat een webtekst minimaal 300 woorden lang moest zijn. Ook in Yoast SEO zul je het advies van minimaal 300 woorden tegenkomen, al nuanceren ze dat zelf in hun eigen blog nog wel: Hold your horses though, we don’t advise just adding content for the sake of it. Nobody wants to read badly written lengthy articles. Quality and user-friendliness still come first! Lees ook ‘Word count and SEO: how long should a blog post or page be?’: Word count and SEO: how long should a blog post or page be? En ja, ze hebben zeker een punt als ze stellen dat zoekmachines met meer tekst ook meer context zullen hebben. Dat is voor mensen niet anders. Heel zwart-wit gesteld: uit 1 zin van 30 tot 40 woorden kun je gewoon minder stellig opmaken wat het onderwerp is dan uit alinea van ongeveer 120 woorden. En met die ene zin kun je ook minder de diepte in gaan dan in een alinea. Laat staan een pagina met meerdere alinea’s. Is een hoger aantal woorden dan beter voor SEO? Lange content beter voor je SEO? Het is een van de vele mythes in de wereld van SEO: lange pagina’s met veel tekst scoren het beste in Google. Deze zogenaamde ‘skyscraper content’ van minstens 2000 woorden wordt bijna als garantie op goede posities gepresenteerd. Ik durf te stellen dat dat niet zo is. Maar waar is dat dan op gebaseerd? Onderzoek van serpIQ uit 2012: niet geheel duidelijk In april 2012 stelde serpIQ in een blog dat de pagina’s in Googles top 10 gemiddeld meer dan 2000 woorden bevatten. SerpIQ bestaat niet meer, maar ik heb het artikel via het WebArchive nog kunnen opsporen en nagelezen. Hierin mis ik nogal wat informatie, maar het is vooral belangrijk dat er met dit onderzoek alleen correlatie is aangetoond tussen lengte van een tekst en posities in Google. Let op: correlatie ≠ causaliteit Wat in het artikel van serpIQ erg gevaarlijk is, is conclusies trekken zonder verder onderzoek. Men ging ervan uit dat de lengte dus van invloed was op de posities in Google. Echter is dat op geen enkele manier bewezen. Er is hier sprake van correlatie: er is een verband (alle artikelen in de top 10 bevatten >2000 woorden), maar dat toont niet aan dat de top 10-positie een gevolg is van het aantal woorden. Een correlatie houdt in dat twee variabelen op een ordelijke manier een bepaalde samenhang vertonen. Echter, een correlatie betekent niet hetzelfde als causaliteit (i.e. oorzaak-gevolg relatie). In andere woorden, correlaties vertellen ons niet of er een oorzaak en gevolg relatie tussen twee variabelen bestaat. Meer over correlatie en causatie in dit artikel op psyblog.nl. We missen details bij serpIQ Wat niet duidelijk wordt […]

Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen - dit moet je weten.

Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen: dit moet je weten

Je schrijft artikelen, fotografeert of creëert op een andere manier dingen die je (ook) digitaal publiceert. En dan moet je erachter komen dat iemand jouw materiaal heeft gebruikt. Plagiaat, of eigenlijk: inbreuk op auteursrecht. Verrekte irritant, want jij hebt er zo je best op gedaan. Gelukkig is jouw werk automatisch auteursrechtelijk beschermd en daarom mag je actie ondernemen. Hoe je die inbreuken opspoort, wat je kunt doen en hoe, krijg je helemaal voorgeschoteld.  Ga gerust direct naar de samenvatting als je het hele artikel te lang vindt ;-) -Dit artikel verscheen voor het eerst op 5 juli 2018 en is geüpdatet en aangevuld op 12 november 2020- Inbreuk op auteursrecht of plagiaat? Wanneer is het plagiaat en wanneer is het inbreuk op auteursrecht? Plagiaat is een nogal algemene term die gebruikt wordt wanneer iemand iets kopieert of overneemt van een ander. Juridisch gezien gebruik je de term ‘inbreuk op auteursrecht’. En: dat auteursrecht luistert wel nauw, dus je moet de inbreuk wel echt goed kunnen aantonen. In dit artikel heb ik het over plagiaat zijnde de daad van het kopiëren van jouw werk, of delen daarvan. En wanneer het gaat om de juridische kant, heb ik het over inbreuk op auteursrecht. Disclaimer: geen juridisch advies Let op: ik geef je hier geen juridisch advies. Voor alle juridische zaken omtrent intellectueel eigendom en auteursrecht verwijs ik je graag naar Charlotte’s Law. Een enkel advies krijg je wel op basis van de basiskennis die ik heb, voor alle juridische details moet je dus bij Charlotte zijn. In dit artikel kom je diverse links naar artikelen van Charlotte tegen. Wat is het probleem met plagiaat? Er zijn verschillende redenen waarom plagiaat een probleem is, of kan zijn: Inbreuk op auteursrecht; dit is sowieso aan de orde en wat mij betreft het belangrijkste probleem Duplicate content; hoeft niet per se een probleem te zijn en is het waarschijnlijk ook niet Gedoe; opsporen van plagiaat kost tijd, je moet er werk van maken en het is irritant dat iemand iets van jou jat En het is gewoon vreselijk irritant als iemand het gore lef heeft iets te jatten van jou, waar je tijd, moeite, creativiteit en meer in hebt gestoken. De problemen even nader toegelicht: 1. Inbreuk op auteursrecht Jij hebt iets gemaakt dat echt jouw ding is. Omdat ik zelf vooral inbreuk op het auteursrecht van teksten meemaak, heb ik het dan voornamelijk over teksten. Een tekst die jij hebt geschreven is dan uniek, het heeft jouw stijl. Daarnaast heb jij er natuurlijk veel moeite in gestoken om die tekst te schrijven (of dat beeldmateriaal te maken). Daar berust dan ook automatisch auteursrecht op. Tenzij het werk generiek te noemen is. En dát kan een lastige worden. Want wanneer is een tekst generiek? Vrijwel exacte overeenkomst is toch geen toeval? Wanneer er meerdere zinnen (vrijwel) exact overeenkomen, is het wel bijzonder aannemelijk dat er inbreuk op auteursrecht gepleegd is. Het kan geen toeval zijn wanneer er meer dan 80% overeenkomst is met jouw tekst. Toch kan het een welles-nietesspelletje worden en in dat geval zul je een jurist moeten inschakelen. Mede daarom is bewijs vastleggen heel belangrijk. Daarover verderop meer. Alles wat je wilt weten over auteursrecht vind je bij Charlotte’s Law. TIP: ‘plagiaat’ is dus geen juridische term, men spreekt over ‘inbreuk op het auteursrecht’. Houd daar rekening mee in je communicatie. 2. Duplicate content als gevolg van plagiaat Wanneer iemand exact hetzelfde als jij publiceert, is er sprake van duplicate content of ‘dubbele inhoud’. SEO-technisch hoeft dat niet zo gauw een probleem te zijn. Meestal zal degene die jou plagieert minder autoriteit hebben dan jij (anders hoeven ze jou toch niet te kopiëren?) en daarmee automatisch lager ranken in de zoekmachines. Toch kan het zijn dat Google de gekopieerde content hoger rankt dan het origineel en dan ben je niet blij. Verder is duplicate content normaliter niet echt een SEO-probleem. Lees hier meer over duplicate content en SEO. 3. Het gedoe dat je ervan hebt Plagiaat is gewoon gedoe. Allereerst moet je het zelf actief opsporen, dat kost tijd en moeite. En dan moet je het dus aanpakken, waarvoor je eerst alle bewijs moet vastleggen. En zodra je dan je auteursrecht claimt, krijg je er vaak een hoop gedoe van. De inbreukplegers ontkennen, komen met smoesjes en denken vaak dat het wel prima is als ze het alleen maar verwijderen. Maar goed, je moet eigenlijk wel actie ondernemen, want er wordt vaker geplagieerd dan je durft te denken. Zo vind ik jaarlijks minstens 10 gevallen van inbreuk op mijn auteursrecht, alleen op teksten van mijn eigen website. Teksten die we voor klanten hebben geleverd blijken ook zo goed dat die ook regelmatig door anderen worden overgenomen. TIP: Onderneem niet direct actie wanneer je inbreuk op jouw auteursrecht constateert. Je zit dan vaak (te) hoog in je emotie, waardoor je niet altijd alles rationeel benadert. Wacht even, denk goed na wat je moet doen en neem de tijd om je stappen te overwegen en te ondernemen. Auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag Online zijn auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag. Ieder jaar mag ik minstens 10 keer constateren dat iemand kennelijk vond dat de teksten van mijn website zo goed waren dat hij of zij dit zelf niet beter kon. Da’s een mooi compliment natuurlijk, maar geen reden om mijn teksten dan maar te kopiëren en te gebruiken alsof je het zelf geschreven hebt. Wat ik zoal tegengekomen ben: 1-op-1 kopiëren van teksten delen uit teksten kopiëren en daar een eigen tekst mee schrijven teksten herschrijven, zodat het geen exacte kopie is Vooral dat laatste is behoorlijk sneaky, omdat het daarmee soms lastiger te bewijzen is dat jouw auteursrecht daarmee is aangetast. Hoe spoor je die inbreukplegers nou op? Hoe spoor je inbreuk op auteursrecht op? Het ligt natuurlijk aan het type content dat je maakt hoe je de inbreukplegers op het spoor komt. Er zijn tools om online inbreuken op auteursrecht op te sporen. Voor zowel afbeeldingen als tekst vind je hieronder een overzicht van tools die je kunt gebruiken. Ontdek zelf wat voor jou werkt. Plagiaatcheckers voor teksten De meeste plagiaatcheckers voor teksten richten zich vooral op het controleren van stukken tekst die je zelf invoert in de tool. Deze bestaan dan ook vooral om te voorkomen dat studenten en andere schrijvers geen plagiaat plegen […]