Een pagina of blog kopiëren (en herschrijven) in WordPress

Als je serieus bezig bent met je website, onderhoud je je webpagina’s door ze te updaten. Met name je blogs verdienen weleens een update. Maar hoe pak je het aan als je het wilt herschrijven en dan opnieuw wilt publiceren? Zeker als je het zo tussen je werkzaamheden door doet, wil je niet telkens een kleine aanpassing doen en weer updaten, maar een nieuwe pagina aanmaken is ook zo omslachtig. De oplossing in WordPress is je pagina kopiëren (of eigenlijk dupliceren) met de Yoast Duplicate Post plugin. En daar zitten veel voordelen aan, dus doe je voordeel met alle tips en kopieer en herschrijf je pagina’s op je gemak met de Duplicate Post plugin.  Yoast Duplicate Post plugin? Hoezo Yoast Duplicate Post, die zijn toch van de Yoast SEO-plugin? Klopt, de plugin is een tool van ontwikkelaar Enrico Battocchi die Yoast in juni 2020 heeft overgenomen en die het bedrijf sindsdien doorontwikkelt. En dat doorontwikkelen is absoluut gelukt, Yoast Duplicate Post is echt een betere plugin geworden dan de oorspronkelijke plugin al was. Wat er zo handig aan is en hoe je deze plugin optimaal gebruikt voor het kopiëren en herschrijven van je webpagina’s gaan we nu doornemen. Waarom zou je een pagina kopiëren en herschrijven? Als je je afvraagt waarom je een WordPress-pagina zou kopiëren en herschrijven, leg ik dat natuurlijk graag even uit. Een paar belangrijke redenen, waarvan we de details later verder doornemen: Up-to-date houden van je blogartikelen en webpagina’s: met name blogs kunnen in de loop der tijd verouderen, maar ook je andere webpagina’s hebben eigenlijk weleens een goede update nodig. Je wilt dan niet je bestaande pagina bewerken met het risico dat er iets misgaat en je een pagina online hebt staan die half af is. Updaten en later opnieuw publiceren: als je zoals ik op vaste momenten je nieuwe of geüpdatete artikelen publiceert, is het fijn als het bestaande artikel online blijft staan terwijl wel op het gewenste moment de nieuwe versie online verschijnt. Pagina’s of artikelen samenvoegen: zeker een website die al enige tijd bestaat heeft het risico op kannibalisatie. Je hebt dan meerdere pagina’s of artikelen die al dan niet deels over hetzelfde onderwerp gaan of flinke overlap hebben en dus beter samengevoegd kunnen worden. Werken volgens een sjabloon en meerdere overeenkomende pagina’s maken: heb je bijvoorbeeld een landingspagina voor specifieke plaatsnamen, dan is het ideaal om die te kopiëren om daar een nieuwe versie van te maken. Of je hebt een product- of categoriepagina op een webshop die als basis voor de andere pagina’s dient, waardoor je tijd bespaart met het kopiëren en herschrijven. Je ziet het, genoeg redenen om snel een kopie van je pagina te maken en daarmee op de achtergrond te werken aan een nieuwe pagina (of nieuwe pagina’s). En je kunt misschien zelf ook nog wat redenen bedenken. Bespaar tijd en risico’s met Duplicate Post Zelf maakte ik altijd een nieuw bericht door het bestaande artikel te kopiëren om het te herschrijven als nieuw bericht. Daarna kopieerde ik alles weer om het op de oorspronkelijke pagina te plakken en opnieuw te publiceren. Dat moest dan op de donderdagochtend online verschijnen, waardoor het bestaande artikel even offline was en mensen daar dus niet bij konden komen. Dat is niet altijd zo erg, maar geen prettige ervaring voor bezoekers die je in Google vinden en dan toevallig net op de woensdagavond het artikel niet kunnen lezen. Je wilt al helemaal niet prutsen in een gepubliceerde pagina, met het risico dat je iets verwijdert wat je helemaal niet wilde verwijderen of de wijzigingen publiceert terwijl je nog niet klaar bent. Kopiëren, herschrijven en (opnieuw) publiceren in WordPress met Yoast Duplicate Post Goed, nu we helder hebben waarom, hoe doe je dat dan? Ik ga er even vanuit dat je zelf een plugin kunt installeren en activeren of dat je dat anders wel door iemand kunt laten doen. Je hebt dus de WordPress plugin Yoast Duplicate Post nodig en zodra die actief is in jouw website kun je kopiëren en herschrijven. Dat gaat heel makkelijk als je eenmaal ingelogd bent in je WordPress website: Op de gepubliceerde pagina zelf (dus de pagina die je bezoeker ziet) via ‘Duplicate Post’ bovenaan de pagina; In je backend in een pagina of bericht met ‘Kopieer naar nieuw concept’ of ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ in het blok ‘Publiceren’; Je gebruikt ‘Kopieer naar nieuw concept’ om een nieuwe pagina te maken op basis van je bestaande pagina, en ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ om een blogartikel of webpagina op je gemak te kunnen herschrijven en opnieuw te publiceren. In het overzicht van je pagina’s of berichten bij het bericht via ‘Dupliceer’, ‘Nieuw concept’ of ‘Herschrijven & Opnieuw publiceren; Met ‘Dupliceer’ maakt Yoast Duplicate Post een kopie in je concepten en met ‘Nieuw concept’ opent de nieuwe pagina direct zodat je eraan kunt werken,  ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ is al behandeld in punt 3; Er wordt een nieuwe pagina aangemaakt, waarbij er een verschil is tussen beide opties, daar gaan we zo verder op in; Je kunt wijzigen, herschrijven en doen wat je lief is, om te publiceren wanneer je klaar bent of wanneer jij wilt dat het gepubliceerd wordt. Het maakt dus wel uit of je kiest voor kopiëren of voor herschrijven en opnieuw publiceren. De eerste keuze is dus om een nieuwe pagina aan te maken met (iets) andere inhoud en een andere URL, de tweede is om onder dezelfde URL een nieuwe versie van je pagina te publiceren. In dat geval vervangt jouw nieuwe schrijfsel dus de bestaande pagina op het moment dat jij dat wilt. Kopiëren naar nieuw concept: zo werkt het Wanneer je een pagina kopieert naar een nieuw concept om er een andere pagina van te maken, krijg je een exacte kopie van de bestaande pagina. Dat is zoals je van WordPress gewend bent, inclusief dezelfde URL met een 2 erachter. Dat wil je natuurlijk niet, dus heb je wel wat te doen. Allereerst pas je de URL aan naar wat het echt moet zijn, daarna: pas je de content van de pagina aan zoals die moet worden: je wijzigt de woorden, afbeeldingen en andere onderdelen die anders moeten; wijzig je ook gelijk de paginatitel en SEO-titel: let op, dat zijn 2 aparte onderdelen die je wel beide wilt veranderen; herschrijf je de meta-omschrijving, die ook gekopieerd […]

Zo schrijf je de beste alt-tekst voor je afbeelding

Vrijwel iedereen denkt nog dat een alt-tekst vooral (woorden uit) je zoekterm moet bevatten. Daarmee doe je geen recht aan het daadwerkelijke doel en nut van de alt-tekst, en: als je de juiste regels volgt, gaat het heus wel goed komen met je SEO. Want je schrijft die alt-tekst dus niet voor SEO, terwijl je vindbaarheid er echt niet onder lijdt als je de regels goed volgt.  Waarom gebruik je een alt-tekst? Om te weten hoe je een goede alt-tekst schrijft, is het van belang om te weten waarom je überhaupt die alt-tekst gaat schrijven. De alt-tekst wordt namelijk gebruikt door mensen met een visuele beperking die dankzij hun screenreaders toch webpagina’s kunnen bezoeken. Daarnaast gebruiken ook andere hulpmiddelen deze tekst, waaronder de braille-leesregel. Ook mensen met andere beperkingen hebben baat bij de alt-tekst, zoals mensen met een cognitieve beperking die verminderd beeldbegrip hebben. Bij hen kan een error ontstaan waardoor beelden niet goed ‘vertaald’ worden naar informatie. Die screenreaders, die dankzij smartphones nog toegankelijker zijn geworden, lezen de alt-tekst voor. Als je dit in je achterhoofd houdt, weet je vaak al wat je echt moet schrijven. Gaan we nog verder op in, want er zijn ook nog details waar je dan rekening mee moet houden. Zegt de term je niks? Lees dan eerst “Wat is een alt-tekst?” Oorsprong van de alt-tekst Bij het huidige gebruik van de alt-tekst komt ook nog een stukje internetgeschiedenis. De alt-tekst was oorspronkelijk bedoeld om te omschrijven wat er op een afbeelding stond wanneer deze niet op een webpagina geladen werd. In de begintijd ging het internet nog over een telefoonlijn die veel minder snel was dan onze huidige internetsnelheden en waarbij je ook nog eens moest betalen per MB die je ophaalde. Daarom werd het laden van afbeeldingen uitgeschakeld, waarbij er een icoontje van een gebroken afbeelding getoond werd met daarin een balk met de alt-tekst. Als die ingevuld was tenminste. Zo wist je wat er op de afbeelding stond die je niet te zien kreeg. Niet alleen voor webpagina’s Een alt-tekst is echt niet alleen voorbehouden aan webpagina’s. Zo kun je ze ook gebruiken in mails en dus je e-mailnieuwsbrieven. Daarnaast kun je op sociale media ook alt-teksten toevoegen aan afbeeldingen die je daar plaatst. Meer hierover per platform: LinkedIn Twitter Facebook Pinterest Instagram Facebook en Instagram maken daarbij nu gebruik van kunstmatige intelligentie om automatisch alt-teksten te genereren, die je zelf nog kunt aanpassen. En dat wil je, zeker als je eenmaal weet hoe je een goede alt-tekst schrijft. De AI-gegenereerde tekst is te breed en algemeen, en daarmee niet echt helpend voor degene die de afbeelding niet ziet, zo blijkt. Leeg alt-attribuut bij puur decoratieve afbeeldingen Je hebt vast ook wel pagina’s met afbeeldingen die er puur voor “de leuk” staan; decoratieve afbeeldingen, zoals bijvoorbeeld een headerafbeelding of als achtergrond. Deze decoratieve afbeeldingen hoef je niet te omschrijven, er hoort wel een alt-tekst te staan. Althans, een lege alt-tekst. Ja, dat bestaat. Als je in de broncode van een webpagina kijkt, staat er bij afbeeldingen na de bestandslocatie: alt=”Hier komt dan de alt-tekst te staan.”  Alleen, die decoratieve afbeelding staat er maar een beetje decoratief te zijn. Daar hoef je dus niks in te vullen, al moet er dan wel dat alt-attribuut staan, en wel een lege: alt=”” dus.  Zo weet een screenreader dat er niks over de afbeelding te vertellen valt. En zo schrijf je ‘m dan Je weet nu dat je de afbeelding echt moet omschrijven. Houd daarbij in gedachte waarom je die afbeelding op je webpagina plaatst. Beschrijf zo  duidelijk mogelijk wat er op de afbeelding staat, waarbij je vooral ook uitlegt welke informatie je hiermee deelt (want dat is wat je ook doet met een afbeelding); Schrijf dit zoals je het zou vertellen aan iemand die de afbeelding niet kan zien; Houd het zo kort mogelijk, er is technisch gezien geen maximale lengte. Omschrijf de kern van de afbeelding liefst in maximaal 100 leestekens; Sluit iedere zin af met een leesteken, bij voorkeur een punt of vraagteken. Zo weet de screenreader ook dat de zin (en daarmee eventueel de alt-tekst) daar eindigt; Gebruik woorden die je echt nodig hebt om de afbeelding te beschrijven, vergeet je zoekterm. Als de afbeelding past bij de context van je tekst, komen die woorden er vanzelf in. Zo niet, ook geen probleem. Let er bij punt 1 vooral op dat die beschrijving afhankelijk is van het doel waarvoor, dan wel de reden waarom je de afbeelding in de tekst plaatst. We nemen een foto van mijzelf als voorbeeld: Als het puur om de foto zelf gaat, volstaat de alt-tekst “Nathan Veenstra” Dit is een omschrijving van wat er op de foto staat, meer is eigenlijk niet nodig. Sterker nog, hier moet het alt-attribuut eigenlijk zelfs leeggelaten worden, omdat de foto puur decoratief is. Houd je aan deze regels Er zijn enkele belangrijke regels voor de alt-teksten, waar maar heel weinig websites echt aan voldoen. Heel eerlijk: ik moet ook mijn hele website nalopen, omdat ik ook pas sinds 2019 weet hoe het zit en zelfs daarna meer gedetailleerde en onderbouwde kennis hierover heb opgedaan. Houd je hier dus aan: Elke afbeelding op je website krijgt een alt-tekst; de (“technische”) attributie althans. Decoratieve afbeeldingen krijgen een lege alt-tekst. Beschrijf de informatie die er op de afbeelding staat, dan wel de functie die de afbeelding dient. Geef buttons of afbeeldingen die bijvoorbeeld linken naar een andere pagina duidelijk mee waar ze naartoe leiden of wat ze doen als iemand erop klikt. Eindig iedere zin altijd met een punt. Of met een vraagteken als het een vraag is. Nee. Geen uitroeptekens. Nooit. En zet er geen overbodige informatie in, zoals de naam van de fotograaf. En dus ook geen zoektermen of woorden uit je zoekterm als die er gewoon niet in hoeven. Je schrijft voor degene die de afbeelding niet kan zien, niet voor je SEO. Kennis voor dit artikel heb ik opgedaan bij Axess Lab, ArtsHacker en AbilityNet. Met dank aan expert digitale toegankelijkheid Bart Pluijms die heeft geholpen om de inhoud op diverse details te verbeteren. Heb je nieuwe inzichten opgedaan over de alt-tekst, heb je vragen of misschien zelfs aanvullingen? Laat het weten in een reactie hieronder, ik kijk ernaar uit om de interactie met je aan te gaan.

Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website

De homepage van je website is cruciaal voor de argeloze bezoeker. Die komt binnen op je website en wil weten wie je bent, wat je te bieden hebt en of deze bij jou vindt wat die zoekt. En daar gaat het bij veel homepagina’s nog mis. Homepagina’s zijn vaak onduidelijk, met te veel of juist te weinig informatie, waardoor veel potentiële klanten afhaken. Kijk mee wat er zoal misgaat en vooral: ontdek hoe jij het beter kunt doen om meer resultaat te halen met jouw homepagina. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 mei 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 16 september 2021- De homepage: jouw digitale bedrijfsentree De homepage (of in gewoon Nederlands ‘homepagina’) is wat mij betreft de digitale entree of digitale etalage van jouw bedrijf. Veel mensen komen daar binnen en willen direct een indruk hebben van wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. Je ontvangt ze daar, om ze van daaruit door te leiden naar de volgende belangrijke afdelingen (pagina’s) op de digitale versie van jouw bedrijf: jouw website. Laat niemand met vragen zitten Op die eerste pagina komt jouw bezoeker binnen om zo snel mogelijk te weten wat jij hem te bieden hebt. Hoe help je jouw bezoeker om dat te bereiken? Ieder onderdeel op je homepagina draagt daaraan bij. Dus vraag je bij alles af wat het toevoegt voor jouw mogelijke klant. En waar je dan aan de ene kant niet genoeg over je bedrijf kunt laten zien, wil je er ook voor zorgen dat het behapbaar blijft. Hieronder 4 fouten die ik erg vaak tegenkom op homepagina’s. 4 veelvoorkomende valkuilen Ik zie 4 verschillende veelvoorkomende valkuilen op homepagina’s: Te veel tekst; Te weinig tekst; Te veel focus op design; Onduidelijk menu/hamburgermenu. Eerder noemde ik dit nog ‘grote fouten’, maar daar moet ik op terugkomen. Met deze dingen hoeft niet per se iets mis te zijn. Alles is een keuze en als je er een echt goede onderbouwing voor hebt, valt die keuze te verdedigen. Althans, mits je ook openstaat voor een kritische tegenwerping. Er zit wel een fors risico aan deze 4 valkuilen, die ik je graag toelicht. Te veel tekst op je homepagina Veel organisaties en ondernemers zijn geneigd om direct hun hele verhaal op hun homepage te zetten. Maar vraag jezelf eens af: komen je bezoekers om gelijk een heel verhaal te lezen? Er zullen uitzonderingen zijn, maar de meeste bezoekers willen eerst weten wat je te bieden hebt voordat ze hele lappen tekst gaan lezen. En daar is je homepagina dus niet de plek voor. Presenteer je bedrijf, maar houd het beknopt. In een etalage krijg je ook niet alle productinformatie, als je meer wilt weten ga je de winkel in. Zo werkt het op een website ook: presenteer kort en bondig (een selectie van) je aanbod en zorg dat wie geïnteresseerd is naar de specifieke pagina gaat om daar meer te lezen. Te weinig tekst – ook dat kan … Het andere uiterste is natuurlijk te weinig tekst. Wanneer je alleen maar visueel maakt wat je doet, is dat ook niet voor iedereen direct duidelijk. Soms zijn iconen of afbeeldingen voldoende, meestal heb je tekst nodig. Met te weinig tekst help je jouw bezoeker ook niet verder. Niet alles is in beeld te vatten, en beeldmateriaal kan ook andere associaties of interpretatie opleveren, dus is tekst vrijwel altijd nodig ter verduidelijking. Maar wat is dan de juiste hoeveelheid tekst? Wat is de juiste hoeveelheid tekst op de homepage? Niet te veel tekst, niet te weinig tekst, wat is dan wel goed? Op een homepagina houd je het het liefst zo kort mogelijk, zonder dat het onduidelijk wordt. Bedenk voor jezelf wat het belangrijkste is om direct te laten zien. Geef dan niet direct alle informatie, maar zorg dat je jouw bezoekers prikkelt om meer te lezen. Je leidt ze dan naar een specifieke pagina zoals een product- of dienstenpagina. Gebruik dan een opvallende button met een call to action, of een goede ankertekst. Laat daarom jouw belangrijkste producten en/of diensten op je homepagina zien; je hoeft daarbij niet direct alles te tonen. Een winkel kan ook niet alle producten in de etalage zetten. Zorg er in ieder geval voor dat duidelijk is wat je bezoekers zoal bij jou kunnen vinden. Licht het waar nodig kort toe, en zorg dat ze direct door kunnen naar de pagina’s waar ze meer informatie vinden. Te veel focus op design Vooropgesteld: vormgeving is belangrijk. Een goed vormgegeven website straalt professionaliteit uit. Het design zelf is alleen geen doel op zich. Design staat in dienst van de doelen van jouw website. Toch slaan webdesigners soms te veel door in de vormgeving. Sliders, enorme headerfoto’s of video-achtergrond Wanneer je een pure vormgever aan het werk zet om jouw website te ontwerpen, is de kans groot dat beeld een belangrijke plek inneemt op de homepage. Soms is dat goed, maar kijk met name uit met: Sliders/carrousels Enorme headerfoto’s Video-achtergrond/hero movies In de meeste gevallen dienen deze dingen vooral het doel om jouw homepage “mooi” te maken. “Mooi” is niet de reden om iets te doen. Niet voor een website die geld moet opleveren in ieder geval. In dat laatste geval is het zelfs potentieel dodelijk voor je conversie, omdat het beeld kostbare ruimte in beslag neemt en je websitebezoeker daarmee niet snel komt waar deze echt moet zijn. Sliders zijn slecht voor je conversie Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het effect van sliders (carrousels) op je conversie. Vrijwel al deze onderzoeken wijzen uit dat sliders slecht zijn voor je conversie. Een duidelijk onderzoek hierover vind je bij AG Consult: Wat werkt beter: caroussel of statische banner? En ja, ik denk dat er wel situaties zijn waar in een slider/carrousel passend is. Wil je toch een carrousel op je homepage, moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. De belangrijkste vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: wat voegt het toe voor mijn bezoeker? Je bezoeker wacht niet tot ik al jouw carrousel-foto’s heb gezien Bedenk jezelf ook hoe groot de kans is dat je bezoekers alle foto’s uit je carrousel zien. Of denk je echt dat iedereen wacht tot ze al die foto’s in je carrousel voorbij hebben zien komen? Hoe vaak wacht jij op een website tot dat je al die foto’s hebt gezien? De slider […]

Een uitklapmenu op je website? Dit moet je weten

Het lijkt zo aantrekkelijk: een uitklapmenu gebruiken op je website om zoveel mogelijk van je webpagina’s in het hoofdmenu te kunnen tonen. Je helpt er je bezoeker niet mee én het is SEO-technisch een slechte keuze. Waarom worden uitklapmenu’s gebruikt, wat zijn de nadelen en vooral: welke alternatieven heb je?  Waarom zou je een uitklapmenu gebruiken? Uitklapmenu’s (of de Engelse term die ook nogal eens gebruikt wordt ‘dropdown-menu’s’) worden nogal eens gebruikt wanneer een bedrijf of website-eigenaar veel te bieden heeft en dat liefst allemaal wil laten zien. Wat daarbij veel gebeurt is dat dienstverleners in hun hoofdmenu ‘Diensten’ opnemen en dat daar verschillende van hun diensten via het uitklapmenu te vinden zijn. Een escortbureau levert ook diensten … Vaak vertel ik dienstverleners die ‘Diensten’ in hun menu hebben staan dat ik een klant heb met een escortbureau, en dat die ook diensten verlenen. Lachen natuurlijk, omdat ik daarmee even prikkel en wil aangeven dat er veel soorten diensten zijn en ze daarmee dus niet duidelijk maken wat ze te bieden hebben. Dat hoofdmenu is ook belangrijk om direct duidelijkheid te bieden naar je klanten, zo simpel is het gewoon. En zo’n uitklapmenu heeft nadelen voor zowel je bezoeker als voor je vindbaarheid. De nadelen van uitklapmenu’s voor je bezoeker Voor je bezoeker betekent een uitklapmenu dat deze extra handelingen moet uitvoeren om op een relevante pagina uit te komen. Dus eerst ‘Diensten’ en daarna op jouw dienst waar ze interesse in hebben. Bedenk je daarbij ook dat het op mobiel zelfs nóg een handeling meer is. Op mobiel is een hamburgermenu inmiddels wel de standaard en dus moet je bezoeker eerst op de 3 streepjes klikken om het menu open te klappen. En daarna dus op ‘Diensten’ om dan jouw diensten te zien. Of nog erger, een dropdown-menu met nog eens een uitklapmenu per item uit die dropdown: Klik jij ook weleens mis? Deze extra laag laat nog eens extra zien hoe onhandig zo’n uitklapmenu is. Hoe vaak klik jij er weleens naast als je uit zo’n menu een keuze moet maken? Dit herken je vast wel: Zet je jouw diensten of een selectie van je diensten direct in het menu, dan scheelt dat dus al een klik ten opzichte van zo’n dropdown-menu. Daarnaast verklein je de kans op frustratie door bezoekers die er steeds naast klikken. En je geeft dus meer duidelijkheid, dat is altijd goed. De nadelen van uitklapmenu’s voor je vindbaarheid Wat is het eerste dat je bezoeker ziet op je website, na je logo? Juist, het menu. En dat is ook precies hoe het werkt voor de zoekmachines. Een zoekmachinebot ziet ook dat menu en ook daar gaat weer op dat duidelijkheid alles is. Neem je belangrijkste aanbod daarom op in je hoofdmenu omdat: je daarmee duidelijkheid geeft over de hoofdonderwerpen op je website je belangrijkste pagina’s met 1 klik vanaf je homepagina te bereiken zijn je zo laat zien wat de belangrijkste pagina’s zijn En je maakt het je bezoeker dus makkelijker. Alleen maar voordelen dus. Veel te bieden? Maak keuzes Heb je veel te bieden en kun je dat allemaal niet kwijt in je hoofdmenu? Dan moet je keuzes maken, zo simpel is het. Help je bezoeker door de belangrijkste keuzes eerst zelf te maken. Veel keuze is namelijk ook lastig, dus het is aan jou om je bezoeker te helpen met die keuzes. Wees niet bang om daarin rigoureuze keuzes te maken, als jij het niet doet kan het maar zo zijn dat je bezoeker het ook niet doet. Weleens van keuzestress gehoord? Keuzestress verminderen bij je klant In het kort: we denken dat we veel keuze willen, maar hoe meer keuze we hebben, hoe lastiger we het vinden. Hoe lang doe jij erover om je keuze te maken als je kunt kiezen uit 21 smaken ijs? En wat als je de keuze hebt uit 3 smaken? Als je dat als uitgangspunt neemt, kun je ook beginnen met de eerste belangrijke keuzes te maken voor je klant, bijvoorbeeld met hoofdonderwerpen en dan heb je nog allerlei opties om de rest van je aanbod voor te schotelen. Welke andere opties heb je verder? Er zijn echt genoeg opties, ook als je veel te bieden hebt en dus veel wilt laten zien, terwijl dat niet allemaal in je hoofdmenu kan. Allereerst begin je dus met het indelen  van je hoofdmenu in je belangrijkste onderwerpen. Op de pagina’s met die hoofdonderwerpen laat je de verschillende diensten of producten zien die daaronder vallen, zoals in mijn geval (op het moment van schrijven tenminste): SEO SEO-copywriting SEO-trainingen De tweede en derde lijken misschien onder de eerste te vallen, maar ik zie SEO-copywriting als iets dat zodanig specifiek is dat dit wel echt een apart onderwerp is. En ook de trainingen zijn van een andere orde dan bijvoorbeeld de SEO-samenwerking die ik met veel klanten heb en de website-analyses en zoektermenonderzoeken die ik uitvoer. Je ziet het, ook ik heb veel meer te bieden dan je misschien zou denken :-) Je hebt verschillende mogelijkheden om je aanbod buiten je websitemenu om te laten zien. En je kunt ze ook lekker met elkaar combineren. Gebruik je homepagina als etalage Grote kans dat de meeste bezoekers op je homepagina binnenkomen. Die homepagina beschouw ik altijd als de digitale etalage van je onderneming. In de etalage van een winkel kun je ook niet het hele assortiment kwijt, en daar worden dus ook keuzes gemaakt om de bezoekers te helpen én de aandacht van de het winkelend publiek te trekken. Met de juiste keuzes trek je die mensen je winkel binnen en dat is dan ook precies wat je op je homepagina wilt doen. Voor onderdelen die je niet in je websitemenu kwijt kunt, heb je ruimte op je homepagina. Maak ook hier weer keuzes als je niet alles kunt laten zien en maak een mooi overzicht van je aanbod zodat je bezoeker dat direct op de homepagina te zien krijgt. Daarin kun je ook gerust de pagina’s uit je menu opnemen, net wat jij denkt (of weet) wat werkt voor jouw doelgroep. Toon relevante andere pagina’s op je webpagina’s Als mensen op specifieke pagina’s op je website zijn, wil je ze daar ook laten zien wat je verder in huis hebt. Kies per pagina wat er in je aanbod zit dat aansluit op waar je bezoeker […]

Hoog zoekvolume: niet (meer) het belangrijkst voor SEO

Het lijkt heel logisch om te kiezen voor het hoogste zoekvolume in Google wanneer je met SEO aan de slag gaat. Een hoog zoekvolume betekent meer bezoekers en dat kan toch alleen maar goed zijn? Nou, niet dus. Zoekvolume alleen zegt niks en daarnaast is het de vraag of je er wel echt de juiste bezoekers mee bereikt. Laten we eens kijken hoe jij de beste beslissingen neemt op basis van zoekvolume. En meer … -Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 23 juli 2015 en is grondig herzien en opnieuw gepubliceerd op 24 juni 2021- Wat is zoekvolume? We beginnen met de definitie van zoekvolume. Zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekterm (zoekwoordcombinatie) in Google. Als je Google Ads inzet krijg je die via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het gaat om een gemiddelde  over de afgelopen 12 maanden, wat een vrij beperkte periode is en niet alles zegt over de toekomst. Voor sommige zoektermen is het zoekvolume redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen kunnen ze enorm wisselen. En zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als bijvoorbeeld het weer een rol speelt in het zoekgedrag. Het hoogste zoekvolume is niet per se het belangrijkst Toen ik in 2015 schreef over zoekvolume, was ik er zelf nog van overtuigd dat je zoveel mogelijk zoektermen met een zo hoog mogelijk zoekvolume moest kiezen. Daar kijk ik inmiddels heel anders tegenaan. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je zoektermen wat potentie hebben, maar alleen het zoekvolume zegt niet alles. Om je een beeld te geven duiken we in de zoekterm ‘iphone’: Wat is de zoekintentie? Waar is iemand naar op zoek wanneer die googelt op bijvoorbeeld ‘iphone’? Is dat informatie over het nieuwste model, de geschiedenis van deze smartphone of wil die een iPhone kopen? Dat haal je niet uit deze zoekterm. Dan kan er 82.000 keer per maand op gezocht worden, maar als je iPhones verkoopt en het gros van deze duizenden mensen totaal niet de intentie heeft om te kopen, heb je weinig aan dat zoekvolume. Als de zoekintentie niet aansluit op jouw doel (verkopen, informeren), kan er nog zoveel op gezocht worden, je hebt er weinig aan. Wie klikken er door? Of het een effect is van de zoekintentie zul je per zoekterm moeten onderzoeken, maar het komt nogal eens voor dat er fors minder wordt geklikt in de zoekresultaten dan er op een zoekterm gezocht wordt. Dat zie je ook terug bij het voorbeeld van de iPhone, waarbij de 82.000 zoekopdrachten per maand zo’n 48.000 websitebezoeken opleveren. En dan zijn dat ook nog niet eens per se 48.000 bezoekers, omdat mensen ook op meerdere zoekresultaten klikken: Je ziet dat 35% van de zoekmachinegebruikers alleen op de organische zoekresultaten klikt, wat 28.700 bezoekers betekent. In totaal klikt 48% van de gebruikers door, wat op ongeveer 39.400 bezoekers van de 82.000 zoekenden oplevert. En dan is de vraag nog of jij past in die top 10 en of je kans maakt om daar tussen te komen: Ten eerste heb je dan te maken met de vraag of je aansluit op wat de gebruiker zoekt (relevantie) en of je net zoveel te bieden hebt op je pagina als de andere webpagina’s in die top 10. Ten tweede speelt autoriteit dan een rol, omdat backlinks nog altijd een heel belangrijke rol spelen en een autoriteit zijn in je vakgebied ook nog eens steeds belangrijker wordt. En dát zijn deze partijen natuurlijk wel. Wanneer hoog zoekvolume wel van belang is Wanneer je een webhop hebt, zul je het waarschijnlijk wel van hoog zoekvolume moeten hebben. Tenzij je producten verkoopt met flinke marge, is volume noodzaak om er wat aan over te houden. En dan is het zoals hiervoor ook al aangegeven wel zaak dat je kans maakt om in de top 10 terecht te komen. Anders gaat het je alsnog niks opleveren natuurlijk. Een hoog zoekvolume is dus vooral belangrijk bij: Lage marges op verkoopprijs en/of; Lage verkoopprijs Bij lage verkoopprijzen zijn de marges vaak ook al laag, in ieder geval in absolute zin. Je kunt dus ook stellen dat je bij een bepaald bedrag aan brutowinst een hoog zoekvolume nodig hebt. En daarbij heb je natuurlijk ook nog eens rekening te houden met je overheadkosten. Ja, SEO heeft ook gewoon te maken met bedrijfsvoering. Je marketing én verkoop zijn vervlochten met SEO. Op productniveau of categorieniveau? Nu kan het natuurlijk ook zijn dat de zoekvolumes op productniveau relatief laag zijn. Als er dan veel verschillende producten zijn in een bepaalde categorie, verandert dat de zaak weer. Stel dat je accessoires voor mobiele telefoons verkoopt, dan heb je per verkoop over het algemeen niet veel omzet en/of marge. Dus heb je wel volume nodig, maar dat zal vaak niet op productniveau zitten. Kijk maar eens hoe vaak er gezocht wordt naar iPhonehoesjes voor Spigen, toch een gerenommeerd merk: Daar ga je het dus niet mee redden, qua volume. Of je gaat volop inzetten op alle merken in combinatie met smartphonemodellen om zo op zijn minst wat volume te halen. Beter zou zijn om in te zetten op categorieën, dus ‘iphone hoesje’ in combinatie met de diverse modellen, zoals je hieronder ziet: De woordcombinaties met ‘iphone’, ’11’ en ‘hoesje’ leveren in totaal al bijna 31.000 zoekopdrachten op. Dat is inclusief varianten die je niet in de screenshot ziet, waar ook ‘apple’ nog eens bij komt in sommige combinaties. Dat is wel wat anders dan die tientallen voor de Spigen hè? Oh en de juiste spelling is zonder spatie, daar trekken veel Google-gebruikers zich niets van aan zoals je ziet ;-) ) Wanneer laag zoekvolume voldoende is Laag zoekvolume hoeft absoluut geen probleem te zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Kom je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines en levert dat je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. Als je zo enkele zoektermen hebt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: zeker doen. Als het natuurlijk een zoekterm is waarmee je ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig. […]

Domeinnaam kiezen: de beste tips (ook voor SEO)

Heeft je domeinnaam invloed op SEO en is het daarom raadzaam om een websitenaam te kiezen met zoektermen erin? Voordat je een domeinnaam of zelfs domeinnamen aanschaft, heb je een aantal dingen om in overweging te nemen. Ik krijg regelmatig de vraag van klanten welke domeinnaam nu het beste is en zelfs wat een domeinnaam waard is. Dit, en alle andere zaken waar je rekening mee moet houden voor de definitieve keuze, krijg je allemaal op een presenteerblaadje. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 november 2017 en aangevuld en geüpdatet op 17 juni 2021, waarbij het artikel over .ml-domeinnamen is samengevoegd met dit artikel- Hoe kies je de beste domeinnaam? Laten we eerst kijken naar welke keuzes je eigenlijk hebt als je een domeinnaam kiest. En dat kan nog weleens meer zijn dan je denkt. We nemen ze allemaal door: EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam? Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht? Zijn koppeltekens in de domeinnaam handig? Hoe lang mag een een domeinnaam zijn? Welk TLD (Top Level Domain) kies je? Verschillende TLD’s voor verschillende varianten? Meerdere domeinnamen of niet? Registreer je allerlei variaties? Wat is een domeinnaam waard? Gekochte domeinnaam redirecten? Laten we beginnen met je belangrijkste eerste keuze. EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam? Voor je bedrijf of organisatie kun je kiezen uit een drietal soorten domeinnamen: Exact Match Domains of EMD’s Partial Match Domains of PMD’s Een domein met je bedrijfsnaam Exact Match Domains zijn domeinnamen met een exacte overeenkomst met de zoekterm. Denk aan tekstschrijverapeldoorn.nl voor ‘tekstschrijver apeldoorn’ of zelfs rijschool.nl voor een rijschool. Is dat goed voor de vindbaarheid op die zoekterm? Niet per se. De domeinnaam alleen bepaalt je vindbaarheid gewoon niet. Voordat de website goed gevonden wordt in Google, heb je toch echt goede, relevante content nodig. Een technisch goede website en backlinks helpen ook, zeker wanneer de concurrentie sterk is. En er speelt meer. Partial Match Domains zijn -zoals je vast al door hebt- domeinnamen die deels overeenkomst hebben met de zoekterm. Als ik als onlinemarketingbureau bekend zou willen staan, zou optimusonlinemarketing.nl een PMD zijn die daarbij past. Er is geen exacte overeenkomst, maar je ziet enkele woorden wel terugkomen in het domein. Voorbeelden van EMD’s die niet werken Dat een domeinnaam met exacte overeenkomst (EMD) geen garantie is op een hoge positie in Google, bewees ‘Internet Nederland’. Toen ik de eerste versie van dit artikel schreef, stond deze website op pagina 4 van Google op exact die zoekterm. Terwijl de domeinnaam dus precies die woorden bevatte. In exact die volgorde ook. Dit bewijst al dat alleen de domeinnaam het werk niet voor je gaat doen. Toen ik dit artikel in april 2019 voor de eerste keer updatete was de website zelfs verder gedaald en werd deze alleen nog gevonden op ‘internet in Nederland’, op een plek waar werkelijk niemand meer kijkt: De strijd waarin de domeinnaam het verschil niet direct maakt Toen ik vooral nog tekstschrijver was, won ik in Google van collega Arjan Jonker: lange tijd stond ik op 1 in Google met de zoekterm ‘webteksten‘. En dat terwijl Arjan die term in zijn domeinnaam heeft staan en ik niet (toen ook niet). Het is dan wel geen exacte overeenkomst, maar het woord ‘webteksten’ komt wel voor in zijn domeinnaam en ondanks dat stond hij lange tijd op 2 in Google en ik op 1. Ook hier weer het bewijs dat de zoekterm in je domeinnaam op zich niks zegt. Maar… website x scoort wel goed? Natuurlijk zijn er websites die wel goed scoren op hun domeinnaam met exacte overeenkomst. In de meeste gevallen zijn dat EMD’s of PMD’s omdat de bedrijfsnaam nu eenmaal zo is. Zo was er in Apeldoorn een rijschool die gewoon Verkeersschool Apeldoorn heette. Dan is verkeersschoolapeldoorn.nl toch wel het meest logisch en scoor je ook al snel op die zoekterm omdat dat ook je bedrijfsnaam is. Wanneer gebruik je dan een EMD in terwijl dat niet je bedrijfsnaam is? Wanneer een exacte domeinnaam wel nuttig is Er zijn situaties waarin een domeinnaam die afwijkt van je bedrijfsnaam wel nuttig is. Denk hierbij aan: Een website voor een speciale actie Een makkelijke domeinnaam voor een lastige bedrijfsnaam Stel dat Apple nog een hele reeks oude iPhones heeft waar ze van af willen. Overvoorraad van een oud model. Dat kunnen ze dan bijvoorbeeld via de speciale domeinnaam iphoneuitverkoop.nl doen. Makkelijk te onthouden en je komt direct waar je moet zijn, in plaats van op een algemene Apple website te zoeken naar die uitverkoop. Prima reden voor een speciale domeinnaam, ook voor een EMD. Een ander voorbeeld is Arnaud Mooij van Mooijer Graphic. Die heeft de domeinnaam ontwerpdatwerkt.nl gekocht, omdat ‘ontwerp dat werkt’ zijn slogan is. Bijkomend voordeel is dat deze domeinnaam makkelijker te onthouden is dan mooijer-graphic.nl. Want wie onthoudt de juiste spelling van zijn achternaam, het streepje en de precieze spelling van ‘graphic’? Ontwerpdatwerkt.nl onthoud je makkelijker en type je zo in. Prima idee dus. Maak een redirect In het voorbeeld van Arnaud wordt de URL wel geredirect naar mooijer-graphic.nl. Mensen tikken de makkelijk te onthouden domeinnaam in, met minder risico op spelfouten en komen dan op de eigenlijke URL uit. Zoiets zou Apple ook kunnen doen door iphoneuitverkoop.nl door te sturen naar apple.com/nl/iphone/uitverkoop. Want dat lijkt makkelijker te onthouden dan het werkelijk is. Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht? Zeker voor je bedrijfsnaam geldt dat je echt rekening moet houden met eventuele ontwikkelingen in de toekomst. Gebruik geen ‘trendy’ bedrijfsnaam, want die is al snel gedateerd. Zo was er ooit een tijd dat iets met ‘4U’ heel hip was, dat zie je nu nauwelijks meer. Maar houd ook rekening met de ontwikkeling van je bedrijf. Daar kan ik over meepraten, want hoe blij en enthousiast ik ook was over de naam Letterzaken, dat dekte al snel niet meer de lading omdat ik al snel meer deed dan alleen teksten. Dus kwam er in juni 2020 een nieuwe naam en daarmee ook een nieuwe domeinnaam. Zijn koppeltekens in een naam handig? Het lijkt een goed idee: koppeltekens om aan te geven wat de woorden in de domeinnaam zijn. Maar handig is het niet als iemand je domeinnaam moet intypen. Beperk daarom het aantal koppeltekens in je domeinnaam. Liefst geen een, en als het echt niet anders kan, maximaal 1 […]

SEO voor beginners: in 5 stappen naar betere vindbaarheid

SEO is behoorlijk ingewikkeld, zeker voor beginners. Hoe werkt het precies en waar begin je nu echt? En hoe meer je jezelf erin verdiept, hoe complexer het lijkt te worden. Komen daar bovenop ook nog eens wijzigingen die maar lijken door te blijven gaan en je zit met je handen in het haar. Kan het niet simpel? Ja hoor, want de basis blijft in principe hetzelfde en je kunt een paar eerste stappen zetten waarmee je de basis legt. Van ingewikkeld naar begrijpelijk Laat ik wel eerst even melden dat je met deze 5 stappen je geen garantie voor succes hebt. En dat het zelfs 5 behoorlijk globale stappen zijn die eigenlijk zelfs nog uit individuele onderdelen bestaan, op de eerste na. Het zijn wel de belangrijkste stappen als je als beginner met SEO aan de slag wilt, of je nu al een website hebt of nog een website gaat opzetten. Het belangrijkste doel is dat je de complexiteit van het geheel beter overziet door de 5 globale stappen. Van ingewikkeld (op detailniveau) naar begrijpelijk (in grote lijnen) dus. Als je ergens dieper op in wilt gaan, vind je de nodige links naar uitgebreidere artikelen in dit artikel, zodat je van beginner naar meer ervaren gaat. Stap 1: doe zoektermenonderzoek Als je niet weet waar je op gevonden wilt worden, kun je niet in de gaten houden of je successen boekt, maar heb je vooral ook geen idee hoe je aan de slag moet met je SEO. Of zoals ik al stelde: zonder zoektermenonderzoek ben je als kapitein op een schip zonder haven als eindbestemming. Je vaart wat rond en of je echt je doel bereikt is puur gebaseerd op toeval. Denk daarbij ook aan zoekintentie, zoekvolume zegt lang niet alles. En zorg dat je weet wat longtail en shorttail precies is. Meer over zoektermen en zoektermenonderzoek: Vergeet zoekvolume Ontdek de kracht van zoekintentie Waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord Zoekwoordenonderzoek: een handleiding (ja, toch ‘zoekwoorden’, lees het in het artikel ;-) ) Stap 2: maak en/of optimaliseer de content van je webpagina’s Nu je een lijst met zoektermen hebt, kun je aan de slag met de content van je webpagina’s. Let wel: het gaat inderdaad om de pagina’s. Zoekmachines indexeren webpagina’s, niet per se hele websites. Als iemand een zoekopdracht invoert, staan er in de zoekresultaten links naar webpagina’s. Je hebt pagina’s op je website over bepaalde onderwerpen, waarbij er zeker aparte pagina’s voor subonderwerpen mogen zijn. Als er voldoende te vertellen is over een subonderwerp, kun je er gerust een eigen pagina over schrijven. Komen we zo op, eerst het maken en optimaliseren van content. Hoe maak je een pagina SEO-proof? Welke SEO-elementen zitten er dan in teksten?  Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn: de content en de (SEO-)titel. Zoekmachines ‘zien’ net als je bezoeker de titel als eerste en op basis daarvan moet toch duidelijk zijn waar een tekst over gaat. Dat daar de zoekterm in voorkomt, of op zijn minst woorden uit je zoekterm, is logisch maar ook noodzakelijk. Als het er niet in staat, hoe is dan duidelijk waar een pagina over gaat? En in de tekst zelf komt het onderwerp logischerwijs ook regelmatig voor. Bekijk je tekst altijd door de ogen van een bezoeker: snapt die nog waar het over gaat en is er geen misverstand over het (hoofd)onderwerp? Kijk ook eens bij de pagina’s waarmee je concurreert op de door jou gekozen zoekterm: hebben ze eenzelfde insteek als jij en geef jij -op je geheel eigen manier- net zulke goede informatie als de ander? Aparte pagina over subonderwerpen Wanneer maak je ergens een eigen pagina over? Mijn stelregel is altijd: kun je er minstens 300 woorden over schrijven? Dan is het de moeite waard om daar een aparte pagina over te schrijven. Zo wijk je niet teveel af van het hoofdonderwerp en geef je het subonderwerp alle aandacht op een eigen pagina. Ook hier kun je weer kijken hoe je concurrent het doet. Meer over SEO en content: Zo schrijf je SEO-teksten H1, H2, H3: welke invloed hebben kopteksten op SEO? Zo schrijf je de beste paginatitels voor SEO Hoeveel woorden zijn er nodig voor een webtekst of blog? Stap 3: zorg voor een snelle laadtijd (met goede hosting) Deze stap had ook stap 1 of 2 kunnen zijn trouwens. Techniek is belangrijk, vooral voor je bezoeker. Die ervaart dan namelijk een website die gesmeerd loopt en dat is gewoon prettig. Technische optimalisatie hebben voor SEO vaak maar weinig effect, dus dat doe je meer voor je bezoeker dan voor je vindbaarheid. Waarom komt het dan toch aan de orde? Omdat er zeker invloed is en de belangrijkste stap daarin echt zwaar onderschat wordt. Wanneer snelheid en techniek wél echt invloed hebben Laten we eerst beginnen met duidelijkheid omtrent techniek en de invloed op SEO. Een website moet technisch sowieso goed werken; hoe meer problemen er met een website zijn, hoe groter de kans dat ook een zoekmachine problemen heeft met je website en je dus minder goed gaat scoren. Zo kan de zoekmachinebot je website minder goed crawlen, wat je gaat merken. Daarnaast is een traag ladende website geen pretje en heeft vooral een super trage website wel een negatief effect op je SEO. Het gaat wel echt om laadtijden van 10 seconden of meer. Daaronder hebben verbeteringen op laadtijd niet heel veel invloed op je vindbaarheid. Snelle hosting is wel essentieel Natuurlijk is een snel ladende website voor iedereen wel zo prettig. En dat begint met je hosting. Snelle servers zijn echt hun geld waard, bespaar daar dus niet op. Je hebt minder snel te maken met vertragende elementen, bent minder tijd kwijt aan het monitoren van je snelheid en bespaart tijd en vaak zelfs geld op het optimaliseren voor snelheid. Meer over snelheid en technische optimalisatie: Test & verbeter de snelheid van je website Technische optimalisatie van afbeeldingen Beperk CSS & JavaScript En houd zeker ook de Core Web Vitals in de gaten. De snelheid van je website is vooral van belang voor je bezoeker en minder voor SEO, dus je doet het vooral voor de bezoeker en dat levert uiteindelijk ook SEO-voordeel op. Stap 4: scoor links (ook interne) Het was Google die als eerste zoekmachine links van de ene website naar de andere ging meewegen als SEO-factor. De andere zoekmachines […]

De geheimen van Google prijsgegeven?

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. En in maart 2016 werden er nog enkele geheimen prijsgegeven. Lees hier welke geheimen dat zijn.

Je verbinding is niet privé: los mixed content op

Het zal jou ook weleens gebeuren als je een webpagina wilt bezoeken, een waarschuwing op je scherm: “Je verbinding is niet privé.” Hoewel je waarschijnlijk wel weet dat het vaak niet zo erg is, wil je dat voorkomen voor jouw eigen website. Iedere keer dat zo’n melding verschijnt levert dat afhakers op omdat je site als ‘niet veilig’ wordt beschouwd. In de meeste gevallen heb je dan te maken met mixed content. Wat is dat nu precies en vooral: hoe los je het op? Je verbinding is niet privé: waarom niet? Je klikt op een link om een webpagina te openen en ziet staan “Je verbinding is niet privé”, met verder een waarschuwing over cybercriminelen die je gegevens kunnen stelen. Wat is er dan aan de hand? Dat kan aan meerdere zaken liggen: Er is sprake van mixed content  Het TLS-certificaat (nog steeds foutief SSL-certificaat genoemd) is niet geldig Er zijn problemen met je besturingssysteem en/of browser die conflicteren met de website Punt 3 komt het minst vaak voor en heeft vooral met de bezoeker te maken. We gaan hier vooral in op punt 3: mixed content. Helaas komt dat namelijk nog regelmatig voor, terwijl het over het algemeen snel op te lossen is. Punt 2 is een kwestie van controleren of het TLS-certificaat in orde is. Is het certificaat verlopen of is de certificering voor de website om een andere reden niet in orde? Als bezoeker kun je het controleren door op de website zelf in de adresbalk te klikken op ‘Niet veilig’, wat (meestal) voor de URL staat als er iets mis is met het TLS-certificaat. Er verschijnt dan een overzicht met details over zowel cookies als het beveiligingscertificaat voor de website. Door daarop te klikken zie je de details voor het certificaat. Je kunt daar ook zien welke cookies een website allemaal gebruikt. Mixed content als oorzaak van de beveiligingsmelding Mixed content is een veel voorkomende oorzaak van de melding “Je verbinding is niet privé”. En dat is een probleem dat over het algemeen gemakkelijk op te lossen is. Daar hoef je zelf niet eens heel technisch voor te zijn. En het is ook zeker zaak om dat op te lossen, je wilt toch niet dat je bezoekers die beveiligingsmelding te zien krijgen en daardoor afhaken? Wat is mixed content? Mixed content is een conflict binnen je website, waarbij jouw website via een beveiligde verbinding (HTTPS) loopt, terwijl er intern verwezen wordt naar HTTP-pagina’s. Dat gebeurt vooral bij interne links en afbeeldingen. Het probleem is dus dat je website een HTTPS-verbinding heeft, waarbij de overdracht van de gegevens van jouw website naar de browser van je bezoeker beveiligd plaatsvindt en er intern juist interne links met een HTTP-verbinding zijn. Dat leidt trouwens niet altijd tot die melding “Je verbinding is niet privé”, maar kan ook in de adresbalk “Niet veilig” verschijnen. Wat is er mis mee? Het probleem van mixed content is dat je website met HTTPS ook volledig daarop moet draaien. Zodra de waarschuwing wordt gegeven aan je bezoeker, zijn de onveilige onderdelen al geladen en is het eigenlijk te laat. Je webpagina is door de onbeveiligde links minder veilig en daar kunnen kwaadwillenden misbruik van maken door je website aan te vallen. Meer over mixed content, inclusief de twee verschillende vormen in dit artikel (Engels). Hoe los je mixed content op? Je bent natuurlijk hier om te weten hoe je het oplost. Allereerst is het natuurlijk zaak om te weten waar het probleem zit. Daar heb je bijvoorbeeld SEO-tools voor.  Zo krijg ik in Ahrefs Site Audit te zien wanneer er sprake is van mixed content, zodat we het kunnen oplossen. Wil je dus op de hoogte gesteld worden van mixed content, dan zijn site audits zoals van Moz, Semrush en Ahrefs de meest logische manier. Je kunt ook nog gebruikmaken van een crawler als Screaming Frog waarmee je per website dit soort audits kunt draaien. Heb je er geen budget voor of wil je gewoon een enkele pagina checken waarvan je weet dat er sprake is van mixed content, dan zijn er bijvoorbeeld: Whynopadlock: gratis bij losse URL’s, hele website checken tegen een vergoeding Mixed content checker: gratis (met wat reclame op de pagina), maar wel per pagina, dus je moet handmatig URL’s invoeren en eigenlijk al weten dat er sprake is van mixed content Oplossen dus Wil je het oplossen, kun je handmatig alles wijzigen. Soms is dat snel genoeg gedaan, zoals ik onlangs had bij een klant waarbij er nog interne links met HTTP in de footer stonden. Enkele links handmatig aanpassen en binnen een paar minuten is het klaar. Is er sprake van allerlei interne links die voor problemen zorgen, dan is zoeken en vervangen een snellere oplossing. Hoe je dat voor je WordPress website doet heeft Kees Lamper voor je uit de doeken gedaan. Afbeeldingen zijn een ander verhaal Bij afbeeldingen kun je niet hetzelfde doen als bij interne links. Daar zul je dus meer werk van moeten maken. Of je moet de afbeeldingen opnieuw in de pagina’s plaatsen, of je zult aan de slag moeten met zoek & vervang zoals uit het blog van Lamper Design dat ik hiervoor aanhaal. Voorkomen is beter dan genezen Sowieso is voorkomen beter dan genezen. Met interne links kan dat vrij eenvoudig. Als je in plaats van de volledige URL voortaan alleen de slug gebruikt als link, werkt de link ook én blijft de link werken binnen je website, wat er ook gebeurt. Dus ook wanneer je bijvoorbeeld van domeinnaam verandert, zoals wij in 2020 deden, blijven al je interne links werken en hoef je daar geen extra handelingen voor uit te voeren. Dit is hoe je dat doet: Je ziet dat ik de domeinnaam geselecteerd heb (daarom is die blauw) en als ik die verwijder blijft de slug over. Voor een interne link is dat helemaal prima. Heb jij te maken (gehad) met mixed content, was jij je wel bewust van dit probleem? Heb je iets aan te vullen of heb je nog vragen, laat het dan weten in de reacties.