Bedrijfsprofiel beheren in Google of Google Maps

Je Google Bedrijfsprofiel beheer je sinds 2022 in Google of Google Maps. De Google Mijn Bedrijf-website en apps zijn sinds januari 2022 niet meer te gebruiken. Althans, alleen als je meerdere locaties (ook meerdere bedrijven) beheert, kun je nog naar business.google.com om daar de locaties te beheren. Wat is er naast de naamswijziging naar Google Bedrijfsprofiel nog meer veranderd en hoe beheer je nu je bedrijfsprofiel zo goed mogelijk? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 19 juli 2017 en herschreven, geactualiseerd en opnieuw gepubliceerd op 6 januari 2022- Van Google Mijn Bedrijf naar Google Bedrijfsprofiel Zoals wel vaker bij Google wordt er nog weleens een naam gewijzigd. Waren we net gewend aan Google Mijn Bedrijf (na Google Places en Google+ Local), wordt het weer omgedoopt naar Google Bedrijfsprofiel. En met die naamswijziging kwam dus ook het direct beheren van je bedrijfsgegevens vanuit Googles zoekresultaten en in Google Maps. Althans, als enige manier, want dat kan dus niet meer via de Google Mijn Bedrijf-website die je eerder waarschijnlijk weleens gebruikte, en ook niet meer via de app. Bedrijfsprofiel beheren in Google zelf Dit proces is eigenlijk al in juli 2016 begonnen, toen je direct in Google bedrijfsgegevens kon aanpassen. En vanaf 2022 is het dus alleen nog maar mogelijk om vanuit Google en Google Maps je bedrijfsprofiel te beheren. Zoek je eigen bedrijf in Google (de zogenaamde ‘branded search‘) en wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende blok te zien: Klik je op ‘Profiel bewerken’, dan opent een overlay met een aantal opties: Je kunt hier nog niet alles doen wat je gewend was in Google Mijn Bedrijf, daarvoor zijn er nog de andere opties die je ziet onder ‘Je bedrijf op Google’ en als je in je Knowledge Card klikt op ‘Je bedrijfsinformatie bewerken’, krijg je een andere overlay met meer keuzes: Bewerk je gegevens en voeg meer toe Je ziet dat je in feite alles kunt doen wat je in de speciale website ook kon. Voor sommige mensen zal het prettiger zijn om direct vanuit Google hun bedrijf te beheren, voor anderen was business.google.com misschien prettiger. Dat is ongetwijfeld heel persoonlijk. Je ziet in ieder geval als bewerkingsopties: Over: de basisinformatie over jouw bedrijf, inclusief categorieën en beschrijving Contact: eigenlijk alles voor direct contact met jouw bedrijf, behalve je adres Locatie: je adresgegevens en servicegebied Openingstijden: hier pas je alle openingstijden aan, inclusief aangepaste openingstijden Meer: mogelijk zie jij dit niet, omdat dit verwijst naar opties op business.google.com Als je op een van deze items in het menu bovenin klikt, ga je naar die specifieke sectie, er zijn geen tabbladen voor, eigenlijk zijn dit ankerlinks naar deze secties in de overlay. En zo kun je nu dus de weergave van je bedrijf in Google grotendeels beheren vanuit Google zelf. Google Maps is wat vreemd In ieder geval op het moment van schrijven is het bewerken van je bedrijfsprofiel in Google Maps nog wat vreemd. Daar staat nu nog “Bewerking voorstellen”, wat iets heel anders lijkt dan je eigen bedrijfsgegevens bewerken. Dat is anders in de Google Maps app op je telefoon, waar het weer vergelijkbaar is met wat je in Google zoekresultaten te zien krijgt: Afijn, een kwestie van wennen en ontdekken dus. Wennen aan aanpassen in Google zelf of eventueel Google Maps, en ontdekken wat je prettig en handig vindt en waar je precies wat aanpast of toevoegt. Komt vast wel goed, dat was bij Google Mijn Bedrijf toch ook eerst wennen en ontdekken? Deed je al wat met je Google Bedrijfsprofiel of liet je het eigenlijk ook wat verslonzen? Heb je iets nieuws geleerd, heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen, laat het gerust achter in de reacties. Ik reageer altijd.

Sociale media en SEO: hoe zit het nu precies?

Sociale media als onderdeel van je SEO-strategie? Ik raad het je niet aan. Maar hoe zit het dan precies met SEO en sociale media? Alles komt aan bod in dit artikel.

Nationaal Social Media Onderzoek 2019: Instagram snelste groeier

Welke sociale media zet je in als bedrijf en waarom? Zit jouw doelgroep wel op Facebook of zit de potentie juist in Instagram? Maak de juiste keuze gebaseerd op cijfers, maar vergeet vooral ook niet wat past bij jou én waar je doelgroep zit. De cijfers krijg je ieder jaar van onderzoeksbureau NewCom, die het ‘Nationaal Social Media Onderzoek’ jaarlijks uitvoert. Check de trends uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2019. Cijfers Nationaal Social Media Onderzoek 2019 Het Nationaal Social Media Onderzoek 2019 is alweer de negende editie van het grootste trendonderzoek van Nederland. Deze cijfers zijn natuurlijk heel interessant om te bepalen of je nog wel goed zit op een socialemediaplatform. Dit zijn de belangrijkste conclusies en trends uit het rapport: Facebook: flinke afname Een duidelijke afname van het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers. Maar liefst 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Op dit moment telt Nederland 10,1 miljoen gebruikers. In 2018 waren dit er nog 10,8 miljoen; een daling van 6%. Ook het dagelijks gebruik van Facebook is afgenomen, van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders per dag. Een afname van 10%. De daling in het dagelijks gebruik van Facebook is het sterkst onder 15- tot 19-jarigen (13%) en 20 tot 39-jarigen (9%). 240.000 Facebook-gebruikers hebben hun account afgelopen jaar opgezegd en 400.000 gebruikers loggen niet meer in. De voornaamste redenen: geen vertrouwen, te veel nepnieuws, nieuw privacybeleid en andere platformen zijn leuker. WhatsApp: de grootste WhatsApp heeft met 11,9 miljoen verreweg de meeste gebruikers van alle socialemediaplatforms in Nederland. Van die 11,9 miljoen zijn er maar liefst 9,1 miljoen die dagelijks gebruik maken van WhatsApp. Instagram: grootste groeier Instagram maakt de grootste groei door; van 4,1 miljoen gebruikers in 2018 naar 4,8 miljoen in 2019. Een stijging van 20%. Ook het dagelijks gebruik van Instagram blijft flink stijgen. Dagelijks maken 2,7 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram. In 2018 gebruikten nog 2,1 miljoen Nederlanders de app. Het dagelijks gebruik van Instagram ligt nu boven YouTube. Onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar heeft Instagram een duidelijke 2e plek ingenomen als het gaat om het dagelijks gebruik van sociale media. Snapchat: een trendbreuk Het gebruik van Snapchat laat een trendbreuk zien. De app wordt gebruikt door 2,4 miljoen Nederlanders, 75.000 minder dan in 2018. Een daling van 3%. Waar Instagram naast jongeren ook oudere doelgroepen weet te bereiken, heeft Snapchat veel hier veel meer moeite mee. Vooral 15- tot 19-jarigen maken gebruik van Snapchat, het gebruik onder Nederlanders van 40 jaar en ouder is minimaal. YouTube: tweede zoekmachine ter wereld YouTube –na Google de 2e zoekmachine ter wereld– doet het de laatste jaren goed in Nederland. In 2018 had dit videoplatform in Nederland 8 miljoen gebruikers. In steeg dit 2019 naar 8,7 miljoen gebruikers. Een toename van 9%. Na Instagram de grootste stijger dit jaar. LinkedIn Het totaal aantal LinkedIn-gebruikers is gestegen met 6%, van 4,4 miljoen in 2018 naar 4,6 miljoen in 2019. Ook het dagelijks gebruik van dit zakelijke, sociale netwerk steeg afgelopen jaar. Van 513.000 dagelijkse gebruikers in 2018 naar 611.000 in 2019. Een stijging van 19%. Pinterest en Twitter Het online prikbord Pinterest doet het goed op dit moment. Waar er in 2018 nog 3 miljoen gebruikers waren, zijn dat er in 2019 3,5 miljoen (stijging 18%). De groeiende populariteit zien we ook terug in het dagelijks gebruik, van 587.000 in 2018 naar 734.000 dit jaar. En hoe zit het met Twitter? Vorig jaar vertoonde dit kanaal nog een heel lichte groei, maar ziet dit jaar een daling van 10% ten opzichte van 2018. Ook het dagelijkse gebruik van Twitter daalt met 10%, van 1.014.000 in 2018 naar 908.000 in 2019. Het volledige rapport met onderzoekscijfers vraag je bij NewCom aan. Kies je strategie Zoals ik al aangaf is het aan jou hoe je sociale media inzet. Waar zit je doelgroep en waar voel jij je lekker? Zelf kies ik vooral voor het laatste, omdat platformen waarop ik mij niet echt thuis voel zorgen dat ik niet op een natuurlijke manier daar aanwezig ben. En voor SEO hoef je sociale media niet in te zetten, dus hoef ik ook niet per se overal actief te zijn. Wat wel slim is, is om je profielen op diverse platformen te claimen, zodat een ander niet onder jouw naam kan posten. Daarom zie je Optimus Online bijvoorbeeld wel op Instagram, maar komen daar geen nieuwe posts. Het past niet bij mij, maar ik voorkom verwarring doordat de naam wel geclaimd is. Wat zijn jouw conclusies als je deze trends zo leest? Ga je jouw socialemediastrategie wijzigen, ben je juist al op de goede weg? Deel jouw mening of stel je vraag hieronder.

Waarom jij niet zonder Google Mijn Bedrijf kunt

Waarom je niet zonder Google Mijn Bedrijf kunt

Veel ondernemers laten kansen liggen door Google Mijn Bedrijf niet of niet goed in te zetten. Het kost niks, behalve een beetje tijd, terwijl het echt een belangrijke tool is voor zowel je vindbaarheid in Google als om je klanten te helpen. Google Mijn Bedrijf is dus echt relevant voor je omzet. Ontdek wat je er allemaal mee kan. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 20 februari 2014 en is grondig geüpdatet op 6 juni 2018   Verschillende typen Google Mijn Bedrijf Wanneer je nog geen Google Mijn Bedrijf-vermelding hebt, wordt het tijd om die aan te maken. Wanneer je dat doet, krijg je de keuze of je een lokaal bedrijf of merk bent. Wees je daar heel bewust van, omdat je bij een lokaal bedrijf jouw adresgegevens in Google laat vertonen. Wees gerust, er is een bijzonder kleine kans dat mensen zomaar bij je aan de deur komen. Mij is het in ieder geval nog nooit gebeurd. Maak alle keuzes in ieder geval heel bewust. Webshop? Dat kan een probleem worden In 2017 kwamen er bij mij meldingen binnen dat webshops werden verwijderd uit Google Mijn Bedrijf. Dat bleek te zijn omdat Google vond dat een webshop geen fysieke locatie had. Dus moest je een merkenpagina aanmaken in plaats van een lokaal bedrijf. Verzorgingsgebied instellen Heb je een onderneming, dan kun je in Google Mijn Bedrijf je verzorgingsgebied instellen. Dat kan door steden of provincies te selecteren, maar ook door een straal rondom je vestigingsplaats te kiezen. Handig, zo weet de zoekmachine namelijk precies waar jij je klanten vandaan wilt halen. Goed voor jou, goed voor je potentiële klanten. Waarom je Google Mijn Bedrijf wel móet gebruiken als onderneming Je komt als organisatie niet onder Google Mijn Bedrijf uit. Of je nu zelfstandig ondernemer bent, een internationaal bedrijf hebt of zelfs een organisatie bent die drijft op vrijwilligers. Google Mijn Bedrijf (ook bekend als Google My Business) is essentieel voor je vindbaarheid en weergave in Google. Ik geef je 9 redenen waarom je Google Mijn Bedrijf móet gebruiken als onderneming:  1. Je helpt de zoekmachine jouw bedrijf te begrijpen In Google Mijn Bedrijf geef je alle belangrijke bedrijfsgegevens door aan dé grote zoekmachine. Het gaat hierbij om NAW-gegevens (Naam, Adres, Woonplaats), maar uiteraard ook je website en openingstijden. Daarnaast geef je ook je bedrijfscategorie op en kun je er een korte omschrijving van jouw bedrijf in kwijt. Zo weet Google meer over jouw bedrijf en begrijpt de zoekmachine beter wat je doet. 2. Weergave van jouw bedrijf bij branded search Wanneer je googelt op een bedrijf, zie je naast de organische (en eventueel betaalde) zoekresultaten aan de rechterkant ook een blokje met informatie. Dat is de Knowledge Card, ook wel Knowledge Panel. De Knowledge Panel voor bedrijven wordt gebaseerd op de gegevens uit Google Mijn Bedrijf. Die Knowledge Card wil je natuurlijk zelf beheren, om zo: altijd de juiste gegevens voor jouw bedrijf weer te laten geven tijdelijk aangepaste openingstijden te laten weergeven te kunnen reageren op ontvangen recensies En er staan enkele interessante gegevens in de Knowledge Panel, die je zelf grotendeels in de hand hebt. En ja, daar ga ik ook verder op in in dit artikel :-) 3. Weergave van jouw bedrijf in de Local Pack De bedrijfsgegevens uit Google Mijn Bedrijf gebruikt Google ook voor de weergave in de Local Pack. Dat is het overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten, wanneer je googelt op een bedrijf dat lokale diensten aanbiedt. Denk hierbij aan een fysiotherapeut, rijschool of administratiekantoor. Je hoeft enkel een van die woorden in te typen en je krijgt al een Local Pack te zien: Natuurlijk is de toevoeging van de plaatsnaam in je zoekterm ook prima en verschijnt er dan ook in veel gevallen een Local Pack. Deze kan afwijken van je zoekopdracht zonder plaatsnaam. Onderzoek zelf maar eens welke verschillen er zijn voor jouw zoekopdracht met of zonder plaatsnaam. Jouw positie in de Pack We verdelen de Local Pack tegenwoordig in A, B en C. Tot 2015 stonden er 7 of 3 bedrijven in de Pack, sinds 2015 bestaat de Local Pack standaard uit 3 vermeldingen: A, B en C dus. En je wilt dus zo hoog mogelijk komen in dat overzicht. Wanneer er sterke concurrentie is, heb je zelf nog enige invloed op jouw positie. Het lijkt er namelijk sterk op dat reviews invloed hebben op jouw plek in de Local Pack. Dus wil je op A komen terwijl je op B, C of lager staat, werk dan aan het ontvangen van reviews op jouw bedrijfsvermelding. Steeds meer vertoningen op microniveau Daarbij wil ik wel opgemerkt hebben dat ik tegenwoordig steeds meer Local Packs zie die wel heel erg op microniveau gegenereerd worden. Daarmee bedoel ik dat de bedrijven in de Pack echt in de directe omgeving zitten, meestal binnen een straal van 1 of 2 kilometer. Toch is het wel slim om te blijven werken aan die reviews. Lees ook: ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google‘  4. Reviews in Google Klanten met een Google account kunnen dankzij jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding een recensie voor je achterlaten. Daar hoef je dus geen betaald account voor af te nemen bij partijen als KiyOh, Klantenvertellen, Trustpilot of Feedback Company. Potentiële klanten kunnen dus direct in Google al zien wat anderen van je vinden. Mits je actief recensies verzamelt natuurlijk. Google recensies als sociale bewijskracht Recensies werken als social proof. In het kort houdt het in dat je zoekt naar bewijs van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Op Marketingfacts vind je  een goede uitleg van het fenomeen social proof. Hier kun je op in spelen door onder andere vermelding van reviews op je site. Maar wat als die reviews al zichtbaar worden bij de zoekresultaten in Google? Wat als jij een restaurant zoekt en je ziet deze zoekresultaten: 5. Vertoning openingstijden – ook tijdelijke wijzigingen In Google Mijn Bedrijf kun je ook je openingstijden invoeren. Deze neemt de zoekmachine weer over in je Knowledge Panel. Zo zien potentiële klanten altijd of ze nog bij je terecht kunnen. En in de Local Pack wordt getoond wanneer je sluit of -wanneer je op het moment van zoeken gesloten bent- wanneer je open gaat. De voorbeelden zie je heel mooi in de Packs hierboven :-) . 6. Plaats direct berichten in Google met Google Posts Een nieuw blog of […]

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Voor de weergave in Google en voor de weergave op Facebook en Twitter kun je aparte paginatitels en meta-omschrijvingen maken per pagina. Voor de weergave op sociale media gebruik je Open Graph. Maar welke verschillen zijn er tussen deze metadata en hoe pas je die toe op jouw website? En waarom zou je dat doen? Paginatitel en meta-omschrijving Twee van de belangrijkste metadata voor je website dan wel je webpagina’s zijn de paginatitel en meta-omschrijving. Deze moeten de aandacht van de Google-gebruiker trekken en aanzetten door te klikken naar jouw website. Paginatitel: de aandachttrekker De paginatitel is een van de eerste dingen die de Google gebruiker ziet. Grote blauwe letters die kort en krachtig omschrijven waar jouw pagina in de zoekresultaten over gaat. Kort, krachtig en prikkelend Voor je paginatitel heb je ongeveer 60 leestekens beschikbaar. In feite zijn het pixels, dus afhankelijk van de letters die je gebruikt kan dit meer of minder dan 60 leestekens zijn. Veel i’s en l’en geven meer ruimte dan veel w’s en m’en :-) Maar met 60 leestekens zit je meestal behoorlijk veilig. In die 60 leestekens omschrijf je kort en krachtig het onderwerp van je pagina, maar prikkel je het liefst ook om daadwerkelijk door te lezen. Bijvoorbeeld eerst door je meta-omschrijving te lezen of direct door te klikken naar de pagina. De meta-omschrijving: samenvatting die aanzet tot actie Onder de paginatitel staat de meta-omschrijving. Dit is de samenvatting van wat er op je pagina staat, hiermee bevestig je aan de Google gebruiker dat deze bij jou vindt wat hij zoekt. Het liefst sluit je af met een krachtige aanzet tot actie, waardoor de lezer ook doorklikt naar jou pagina. Meer over het schrijven van de meta-omschrijving lees je hier. Maar nu: Open Graph metadata Naast de aloude metadata voor de paginatitel en meta-omschrijving zijn er tegenwoordig ook de Open Graph metadata. Deze zijn met name bedoeld voor de weergave op Facebook, maar worden ook door de meest gangbare andere sociale media, zoals Twitter en LinkedIn overgenomen. Deze Open Graph metadata kun je dus apart invoeren. Waarom zou je? Waarom zou je apart Open Graph metadata invoeren? Goede vraag, ik had ‘m zelf bedacht kunnen hebben. Oh wacht… ;-) Afijn, waarom zou je? Bijvoorbeeld omdat een andere paginatitel op sociale media meer de aandacht trekt. Zo stelde Maikel Latour van Marketingschool.nl op Twitter eens de vraag of hij [BLOG] of [VIDEO] aan zijn paginatitel kon toevoegen: De vraag sloeg op de paginatitel en de invloed op posities in Google bij het plaatsen van die soort tags voor de titel. Even verder vragen leverde op dat hij dit graag zo wilde inzetten om op sociale media Maikel geeft hier aan dat het gaat om meer engagement (betrokkenheid en interactie) op sociale media (‘SM’). En daar zet je Open Graph dus voor in. Zo maak je eigen paginatitels voor sociale media. Wat Maikel zou moeten doen Wat Maikel in dit geval zou moeten doen is de blogtitels specifiek voor sociale media aanpassen. Laten we deze als voorbeeld nemen: Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips In Open Graph kan hij daar dan bijvoorbeeld van maken: [BLOG] Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips En dat kan ook heel mooi trouwens, want hoewel de oorspronkelijke paginatitel eigenlijk te lang is voor de weergave in Google (daar houd je liefst maximaal 60 leestekens voor aan), kan het in Open Graph prima met deze langere titel. Laten we gelijk ingaan op die lengte. De lengte van je Open Graph titel versus de paginatitel De lengte van de Open Graph titel is langer dan die van je paginatitel voor Google. Voor je paginatitel raad ik maximaal 60 leestekens aan, bij Open Graph kun je volgens Kissmetrics tot ongeveer 90 gaan. Bij 100 wordt je titel ingekort tot 88 leestekens. Maximaal 90 leestekens is dus veilig. De lengte is eigenlijk oneindig Oh trouwens, eigenlijk is de lengte oneindig. Omdat de Open Graph (ook OG) metatags betreft, zit daar geen limiet aan. Het gaat er dus eigenlijk om wanneer een sociaal netwerk het begint af te breken. Bij Facebook is dat dus bij 100 leestekens en de kans is behoorlijk dat dit bij de andere sociale media vergelijkbaar is. Houd je het op maximaal 90, dan zit je wel goed. En dan de beschrijving… Naast de titel is er natuurlijk ook de beschrijving onder de titel. Voor de zoekmachines is dat de meta-omschrijving, voor Open Graph de OG: description. In principe is er ook hier geen limiet, maar de verschillende sociale media hebben elk hun eigen maximale lengte. Afhankelijk van welke sociale media je gebruikt, is de aanbevolen maximale lengte 200 tot 300 leestekens. Een mooi overzicht vind je hier. Mogelijk gemaakt door OG: metatags Hoe halen de platforms deze data nu op? Dat zit in de OG: metatags. In de code van je website staat dan OG:title en OG: description. Twitter neemt die dus over, maar je kunt voor Twitter ook nog aparte metadata invoeren. Dan ziet het er ongeveer zo uit in de broncode van je website: Hoe zet je die metadata in je website? En dan is het natuurlijk wel prettig om te weten hoe je die gegevens in je website plaatst. De meeste CMS’en hebben daar wel invulvakken voor. Wanneer je een WordPress website hebt, is de kans bijzonder groot dat je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin en dan kun je die data ingeven via Yoast. Zowel metadata voor zoekmachines als Open Graph De Yoast SEO plugin geeft je de mogelijkheid om de metadata in te voeren voor zowel de zoekmachines als voor Open Graph. Bij de gratis versie van de plugin kun je dit alleen invoeren, bij de betaalde versie van de Yoast SEO plugin krijg je ook een voorvertoning (preview) te zien.   Ook zonder voorvertoning is hier natuurlijk prima mee te werken. Zelf vind ik het wel fijn om te kunnen zien hoe het eruit komt te zien. In Yoast SEO kun je dit dus ook ingeven voor Twitter, waardoor de Twitter metadata voor de zogenaamde Twitter card worden meegegeven. In enkele klikken invoeren Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, klik je enkel op het ‘deel’-symbool links in het Yoast blok van je website. Dat is dus het middelste icoontje aan de linkerkant. Geef je […]