Bouw zelf een gratis website dankzij Google

Bouw gratis een website voor jouw onderneming – met dank aan Google

Iedere ondernemer of onderneming hoort een eigen website te hebben. Je hebt nu zelfs geen excuus meer om geen website te hebben. Je bouwt ‘m nu namelijk zelf gratis en snel met dank aan Google. Met wat mitsen en maren overigens. Ik neem je stap-voor-stap door het proces en neem daarna de voor- en nadelen met je door.  Stap 1: Google Mijn Bedrijf Voorwaarde voor het bouwen van jouw gratis website is dat je een Google Mijn Bedrijf-pagina hebt. Wanneer je die niet hebt, kan ik je alleen maar aanraden om die direct aan te maken. Niet voor die gratis website, maar omdat een Google Mijn Bedrijf-pagina gewoon onmisbaar is in de online strategie voor jouw bedrijf. Voor het gemak ga ik er nu even vanuit dat je een Google Mijn Bedrijf-pagina hebt. Dus ga je naar business.google.com en daar krijg je -als je ingelogd bent- het volgende scherm te zien. Stap 2: selecteer jouw bedrijf Het kan zijn dat je meerdere bedrijven beheert in Google Mijn Bedrijf, dus selecteer je jouw bedrijf via het marktkraam-icoontje. Stap 3: maak je website Nadat je op het icoontje geklikt hebt, kom je in de beheeromgeving van jouw bedrijf. Daar selecteer je in het menu links ‘ Website’. Stap 4: bouw je eigen gratis website Er verschijnt een pop-up met daarop ‘Mijn bedrijfswebsite’.  Klik op ‘Aan de slag’ en tadaa… Stap 5: Welkom op je site ‘ Welkom op je site’, straalt Google jou toe. De basis staat, inclusief content op jouw nieuwe website. Dit wordt met name gebaseerd op de informatie die je zelf op Google Mijn Bedrijf hebt geplaatst. Bedrijfsnaam, foto’s en andere informatie worden alvast weergegeven.   Stap 6: kies een thema Hier zie je waar de eerste beperkingen zitten. Je hebt de keuze uit 10 verschillende thema’s en daarin ligt eigenlijk alles al vast. Denk hierbij aan lettertype, kleur voor je buttons en grootte van je headerfoto/omslagfoto. Het nadeel van gratis dus: geen echte keuze. Waar je bij betaalde diensten (lees: een webbouwer inzetten of zelf een theme kopen) flexibel in je keuzes bent, ligt hier het meeste al vast.   Stap 7: vertel je verhaal Nadat je jouw thema hebt gekozen en bevestigd, mag je jouw verhaal doen. Oftewel: jouw bedrijf presenteren aan het grote publiek. Hier kun je mensen –zonder te hard de verkoper uit te hangen- vertellen wat ze aan jou hebben. Stap 8: pas belangrijke informatie aan Hier is je mogelijkheid om nog een eigen draai te geven aan je eigen gratis website. Je voegt hier 4 onderdelen toe: Koptekst: De kopregel die getoond wordt in de header Beschrijving: Vergelijkbaar met de tagline op je website Koptekst samenvatting: In feite de (H1) koptekst van je tekst Hoofdtekst samenvatting: De tekst over jouw bedrijf De koptekst wordt hierbij de H1, de ‘koptekst samenvatting’ wordt een H2. Dit zijn dan ook de enige H1 en H2 op jouw website, verder kun je niks zelf toevoegen aan HTML-elementen. Ik kan in de paginabron zelfs geen meta-omschrijving terugvinden, dus ook die is er niet. Je kunt ook nergens een meta-omschrijving invullen. Stap 9: schrijf je “verkooppagina” De ‘Hoofdtekst samenvatting’ is jouw verkooptekst, zonder keihard te willen verkopen uiteraard :-). Hier kun je jouw bedrijf toelichten aan de lezer. Maak het niet te lang, maar wel lang genoeg om je klant een goed gevoel te geven. Maak eventueel tussenkopjes met vetgedrukte letters. H2- of H3-kopteksten kun je zelf niet toevoegen, dus je kunt dit enkel met bold letters toepassen. Teksteditor Je gratis website heeft een duidelijke, maar eenvoudige teksteditor. Je kunt tekst vetgedrukt (bold), schuingedrukt (italic) maken of onderstrepen en je kunt er een opsomming met bulletpoints of een genummerde lijst van maken. Daar houdt het dan ook wel mee op. Geen andere kleuren of lettertypes, geen H2, H3. Wel kun je links in je tekst plaatsen. Stap 10: voeg foto’s toe Wanneer je foto’s in Google Mijn Bedrijf hebt staan, worden deze automatisch toegevoegd aan jouw gratis website. Je hebt de mogelijkheid om er nog foto’s aan toe te voegen. Verwijderen van de foto’s lijkt niet te kunnen, ik heb in ieder geval niet kunnen ontdekken hoe. Ik vermoed dat je ze daarvoor eerst moet verwijderen uit je Google Mijn Bedrijf. Je kunt alleen geen foto’s toevoegen om je tekst mee op te leuken. Stap 11: instellingen Check voor je jouw website echt publiceert nog even de instellingen. Links onderaan zie je het radertje staan met ‘Instellingen’. Hier kun je eventueel nog de taal aanpassen en je website-adres aanpassen. En als je de website gewoon niet meer wilt vertonen, kun je het publiceren zelfs ongedaan maken. Stap 12: wordt dit jouw hoofdwebsite? In deze stap kies je of dit jouw belangrijkste website wordt voor Google Zoeken en Google Maps. Als je een bestaande website hebt, raad ik dat niet aan. Het staat automatisch aan (zie het vinkje in het blauwe vakje), dus vink het af. Tenzij je echt van plan bent deze “zelfgebouwde” website als je belangrijkste online platform te gebruiken natuurlijk ;). Stap 12: website-adres aanpassen (of niet) Google heeft alvast een adres voor jouw website bedacht. Zo zie je dat er in mijn geval letterzaken-online-marketing-bureau.business.site van gemaakt is. Ik heb ‘bureau’ zelf verwijderd en het zo korter gemaakt. Hier kun je dus zelf bepalen wat het website-adres voor jouw zelf gebouwde gratis website wordt. (Na de wijziging van bedrijfsnaam in juni 2020 is ook die URL aangepast ;-) ) Je kunt ook nog een echt eigen domeinnaam aanschaffen via Google. Hier betaal je dan een jaarlijks bedrag voor, waarmee “gratis” niet meer echt van toepassing is voor deze website. De kosten zijn gering, dus je loopt weinig risico. Maar toch, het is niet meer gratis. Bekijk mijn zelfgebouwde website live. Is het wat? Je kunt je website ook maken met je mobiel Ja hoor, dit is echt wel een knap staaltje. Je kunt je website ook maken en beheren vanaf je smartphone. Er is een Google Mijn Bedrijf-app, en ook daar klik je gewoon op ‘Website’ om je website te maken of te beheren. Helemaal goed toch, die gratis site? Of zijn er nadelen? En dan nu: het goede en het slechte. Want ja, het lijkt allemaal aangenaam en er zijn natuurlijk voordelen, maar welke nadelen kleven eraan? Allereerst -voor zover nodig- de voordelen: Het is gratis Je betaalt zelfs geen hosting De website is mobielvriendelijk Iedereen kan zo […]

Bij 2 recensies al sterren in Google- aan de slag met jouw recensies!

Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google? Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google. UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel. Van 5 naar 2 recensies Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen. Met minder recensies al sterren? Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen. Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig? Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen: Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet: En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf. De voordelen De voordelen laten zich niet raden: Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus; Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? ;-) De nadelen De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer: Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde) Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken. Bouw nu aan je voorsprong Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen? In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder? UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten. Aan de slag dus! Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee: Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google Hoe verzamel je reviews op Google? En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!

Bedrijfsgegevens Google Mijn Bedrijf aanpassen in Google zelf

Google Mijn Bedrijf beheren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vanaf nu in ieder geval niet meer. Je kunt vanuit Google nu heel makkelijk de gegevens van jouw bedrijf aanpassen. Maar wacht, er is meer! Bedrijfsgegevens aanpassen in Google zelf Allereerst het aanpassen van je bedrijfsgegevens. Daarvoor hoef je niet meer naar Google Mijn Bedrijf  Nu kan dat direct in Google zelf. Vind je eigen bedrijf Je begint uiteraard met zoeken naar je eigen bedrijf in Google. De zogenaamde ‘branded search‘. Wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende te zien: Je ziet dat je hier direct 3 dingen kunt doen: Gegevens bewerken Foto’s toevoegen Meer doen met Google Mijn Bedrijf Het grote voordeel is dat je gewoon vanuit Google wijzigingen kunt aanbrengen in jouw Google Mijn Bedrijf. Gewoon zoeken naar jouw bedrijf op Google en aan de slag. Bewerk je gegevens Hoe makkelijk kan het zijn? Je klikt op de regel “Gegevens bewerken” en je kunt aan de slag. Hier pas je een aantal zaken direct aan: Bedrijfsnaam; kleine kans dat je dit eens moet doen, maar toch Adres; zal iets vaker voorkomen, maar ook niet vaak, mag ik hopen voor je Telefoonnummer; ook dit zal niet vaak gebeuren, maar je past het hier in ieder geval makkelijk aan Openingstijden; hier pas je je standaard openingstijden aan Website; ook dit zal niet gauw gebeuren, maar de mogelijkheid is er Categorie; hier pas je alleen de hoofdcategorie aan, niet de extra categorieën Je kunt dus niet alles aanpassen, wat wel prettig was geweest. Voor bijvoorbeeld aangepaste openingstijden tijdens feestdagen, vakanties en andere speciale gelegenheden, moet je nog altijd naar Google Mijn Bedrijf. Eerder schreef ik al over de noodzaak van aangepaste openingstijden en hoe je dat aanpast in Google Mijn Bedrijf. De kans dat je deze wijzigingen moet uitvoeren, is vrij klein. Maar wacht, er is meer! Foto’s toevoegen Voor het toevoegen van foto’s hoef je in ieder geval niet meer naar Google Mijn Bedrijf. Vanuit je Google Knowledge Graph Box kun je nu direct foto’s toevoegen. Alhoewel, direct? Als je op ‘Foto’s Toevoegen’ klikt, kom je in de beheeromgeving van jouw Google Mijn Bedrijf. Prima dus, want ook direct op de plek waar je foto’s kunt toevoegen. En direct ook verschillende categorieën voor je foto’s. Handig! Zo kun je foto’s toevoegen van: Het interieur van je bedrijf De buitenkant van je bedrijf Mensen aan het werk Je team Oh en bovenaan staan ook nog de ‘Identiteitsfoto’s’. Daar kan je logo in, wat specifieke foto’s van je bedrijf, keurmerken. Alles wat maar relevant is voor de identiteit van je bedrijf. Maar wacht, er is meer! Doe eens meer met Google Mijn Bedrijf Nou ja, dat wil Google graag. Want de derde optie is ‘Doe meer met Google Mijn Bedrijf’. En dat leidt je naar de beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf, waar je nog meer details kunt toevoegen of wijzigen, inzichten krijgt en je Google reviews beheert. Had ik al verteld dat die Google reviews steeds belangrijker gaan worden? Hoe dan ook, als je jouw bedrijf serieus neemt en het beheer via Google Mijn Bedrijf toch met enige regelmaat oppakt, ken je deze omgeving vast wel: Beheer van Google Mijn Bedrijf nu makkelijker? Naar mijn mening wordt het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf nu wel makkelijker. Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jou ideeën en/of mening.

Google Local Stack - wat je moet weten

Wat je moet weten over Google Local Stack in lokale zoekresultaten

Google wijzigt regelmatig wat. Niet alleen in de algoritmes, maar ook in de lay-out van de SERPs. Zo is er sinds 7 augustus 2015 een nieuwe vormgeving voor de lokale resultaten. Door SEO-specialisten direct de ‘Local Stack‘ genoemd. Wat is het verschil met de eerdere Local Pack en vooral: wat betekent het voor jouw vermeldingen in de lokale zoekresultaten? Google Local Stack als nieuwe Local Pack Op 7 augustus 2015 tweette Dr. Pete Meyers van Moz dat hij bij lokale zoekopdrachten in Google enkel nog 3-packs zag. Bij verder onderzoek bleek dat op alle lokale zoekresultaten een nieuwe Local Pack te vinden was. Deze werd al snel ‘Local Stack’ genoemd en heeft een andere vormgeving dan de eerdere lokale zoekresultaten, waar een kaartje van Google Maps naast stond. Overigens werd de Local Stack vanaf 5 augustus al regelmatig gesignaleerd en zijn er door onder andere Blumenthals al over geschreven. Deze nieuwe lay-out zagen we in april 2015 al verschijnen bij de introductie van de Snack Pack. Local Stack vs. Local Pack Het eerste dat opvalt aan de Local Stack is dat deze maximaal 3 bedrijven weergeeft. Pete Meyers meldde nog weergaven te hebben gezien met 2 bedrijven (2-packs), maar die heb ik tijdens mijn onderzoek nog niet kunnen reproduceren. De Local Pack zag er zo uit in de 7-Pack versie: Bij deze 7-Pack zie je de pinnetjes met de letters A tot en met G, met daarbij de adresgegevens en telefoonnummer van het vermelde bedrijf. Links daarvan de link naar de website met daaronder de URL en een link naar de Google+ pagina of de Google-recensies (mits er meer dan 5 recensies zijn verzameld). De Local Stack verschilt naast de lay-out van de eerdere Local Pack op de volgende punten: Bij de bedrijfsvermelding worden rechts geen letters meer weergegeven (A, B, C) Naast de bedrijfsvermelding staan nu icoontjes voor de website en de route Contactgegevens van het bedrijf worden niet meer vermeld (adres, telefoonnummer) Openingstijden worden weergegeven wanneer deze bekend en van toepassing zijn Op de bedrijfsnaam klikken brengt je niet op de website van het bedrijf, maar naar een uitgebreider lokaal zoekresultaat (de Local Finder) De contactgegevens en openingstijden worden door Google uit Google Mijn Bedrijf (of de vroegere Google Places) opgehaald, wat het belang van goed beheren van je Google Mijn Bedrijf bevestigt. Local Finder In de eerdere Local Pack kon je onder de Pack op ‘Resultaten op kaart voor …‘ klikken, waarna je in Google Maps uitgebreidere informatie met meer bedrijven kreeg. Dit is in de Local Stack vervangen door de Local Finder. In de Local Finder krijg je wederom meer bedrijfsresultaten te zien, te weten 20 per pagina. De Local Finder krijg je nu echter direct te zien door op een van de bedrijven in de Local Stack te klikken. De mobiele versie van de Google Local Stack Het voordeel van de mobiele versie van de Local Stack is dat je direct kunt bellen, omdat er een icoontje staat. Ook krijg je met 1 klik toegang tot de routebeschrijving, die overigens direct opent in Google Maps wanneer je op ‘routebeschrijving’ klikt. Door op “meer” te klikken, opent ook op mobiel de Local Finder. Desktop versus mobiele weergave Opvallend is dat de mobiele versie van de Local Stack andere resultaten geeft dan de desktopversie. Hoewel er wordt gezegd dat het geen algoritme-update is, lijkt het er wel sterk op dat het effect van Google’s Mobile Friendly Update merkbaar is. Ik heb zelf meerdere verschillen tussen desktop- en mobiele resultaten gezien in de Local Stack. Ter illustratie: hieronder de desktop- en mobiele versie van de Local Stack voor “installatiebedrijf” wanneer je zoekt als je in Apeldoorn bent:   Bovenstaande lijkt wellicht een klein verschil, maar zeker in de mobiele resultaten is het naar mijn mening van groot belang om bij die 3 lokale vermeldingen te staan. Mobiele Local Stack: volledig adres Een van de opvallende wijzigingen in de Local Stack is dat enkel de straatnaam wordt weergegeven, zonder huisnummer. Echter: dit is enkel in de desktopversie het geval. De mobiele Local Stack geeft wel het volledige adres weer, inclusief huisnummer. Op mobiel wel door naar bedrijfsgegevens Opvallend is dat je bij het klikken op de bedrijfsnaam in de mobiele resultaten weer wordt doorgestuurd naar bedrijfsgegevens van het geselecteerde bedrijf, in plaats van naar de Local Finder. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Zoals je zelf al hebt kunnen concluderen, betekent de Local Stack dat je ervoor moet zorgen dat jouw bedrijf in deze 3-Pack zichtbaar wordt. Hiervoor zijn drie belangrijke stappen te nemen: Volledige controle hebben over de Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf Voldoende en vooral relevante online bedrijfsvermeldingen krijgen Zorg dragen voor congruentie in alle online bedrijfsvermeldingen Congruentie en aantal bedrijfsvermeldingen hebben een positieve invloed op de posities van jouw bedrijf in de Local Pack. Andere factoren spelen hierin ook nog een rol, bovenstaande 3 punten heb je echter zelf  volledig in de hand. Als dat niet het geval is, neem dan contact op om geheel vrijblijvend te bespreken wat Letterzaken daarin voor jou kan betekenen. Minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen Je ziet het, door de Local Stack is er minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen. Er worden nog maar 3 lokale vermeldingen in een Pack geplaatst. Je moet dus op de voor jou belangrijke zoektermen/vakgebieden in die lokale top 3 terechtkomen. Sta je daar uiteindelijk, dan loop je voor op je concurrentie. Maar ook weer meer kansen… Aangezien doorklikken op een resultaat in de Local Stack je naar de Local Finder brengt, liggen daar ook weer kansen. Mensen die nu doorklikken op een resultaat uit de Local Stak, komen in de Local Finder terecht en zien dan op desktop direct weer de eerste 7 vermeldingen. Daar zul je dus sowieso tussen moeten komen. Liefst sta je echter in de top 3, aangezien je dan direct zichtbaar bent en dus je concurrenten voor bent. Wat vind jij? Wat vind jij van de nieuwe Local Stack? Is dit beter voor je potentiële klanten of vond je de oude Local Pack beter? Deel je mening hieronder!  

Wijzigingen Google april 2015: Google Carrousel - Hotel Finder en vermeldingen horeca

Wijzigingen lokale zoekresultaten, Google Carrousel en Hotel Finder

Google heeft weer eens iets gewijzigd, dit keer in de lokale zoekresultaten. Waar je voorheen bij je zoektocht naar lokale bedrijven een Google Carrousel kon openen vanuit de Google Knowledge Graph Box, is deze sinds eind april 2015 helemaal verdwenen. Althans, voor bepaalde categorieën. Wat is er nu precies aan de hand? Wat is de Knowledge Graph Box? Eerst een korte uitleg over de Google Carrousel en de Knowledge Graph Box. Veel mensen hebben ze wel eens gezien, maar hebben geen idee wat de term ervoor is. De Knowledge Graph Box wordt vaak weergegeven bij een informationele zoekopdracht, waarbij Google direct relevante informatie wil tonen. Dit kan een bedrijf zijn, een bekende persoon, een plaats, historische gebeurtenis of een andere wetenswaardigheid. In bepaalde gevallen is er de mogelijkheid om door te klikken naar gerelateerde zoekopdrachten, waarbij de Google Carrousel wordt weergegeven. Wat is de Google Carrousel? De Google Carrousel is een balk bovenin de zoekresultaten, waarbij je kunt bladeren in diverse aan elkaar verwante onderwerpen. Wil je iets weten over Martin Luther King, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box met onderin de vermelding ‘Gerelateerd’:   Klik je op een van die gerelateerde onderwerpen, dan kom je in de Google Carrousel en kun je naar hartelust kiezen uit alle verschillende personen (in dit geval) die gerelateerd zijn aan Martin Luther King:   De Google Carrousel was voor vrijwel iedere informatieve zoekopdracht beschikbaar via de methode zoals deze hierboven beschreven is. Zo ook voor lokale bedrijven. De Google Carrousel voor lokale bedrijven Dankzij de Google Carrousel kon je verschillende vergelijkbare bedrijven in jouw omgeving vinden. Had je een rijschool gevonden en wilde je weten welke andere rijscholen er in jouw stad of regio zitten, hoefde je via de Knowledge Graph Box maar te klikken op de resultaten onder ‘Mensen hebben ook gezocht naar’, om de Google Carrousel met alle bij Google bekende rijscholen tevoorschijn te toveren.     Ineens is de Carrousel voor lokale bedrijven weg! Omdat ik bovenstaande methode om gerelateerde lokale bedrijven te vinden kende, ging ik op zoek naar een geluidsverhuurbedrijf (ik wilde iemand helpen met wat suggesties). Tot mijn grote verbazing kon ik echter de Google Carrousel niet meer terugvinden. Ik heb daarna verschillende lokale bedrijven gegoogeld, om te zien of het toeval was, ik een fout had gemaakt of dat de Carrousel voor lokale ondernemingen echt verdwenen was. Dit onderzoek bevestigde dat de lokale ondernemingen niet meer in een Carrousel terechtkomen, terwijl andere categorieën, zoals bekende personen en bezienswaardigheden, nog wel een Carrousel krijgen.   Nieuwe weergave voor horeca Naast het verdwijnen van de Carrousel voor lokale bedrijven, is er voor zoekopdrachten naar horecabedrijven een nieuwe lokale weergave verschenen. Deze is -in tegenstelling tot bovenstaande beschrijving voor de lokale bedrijven- niet gekoppeld aan een zoekopdracht met een bedrijfsnaam, maar aan meer generieke zoekopdrachten als “hotel apeldoorn” of “restaurant apeldoorn”. Voor restaurants wordt een nieuwe 3-Pack weergegeven met beoordelingen en waar mogelijk openingstijden:   Hieruit blijkt dat het van groot belang is dat je je openingstijden goed vermeldt in Google Mijn Bedrijf. Vraag jezelf maar eens af wat jij zou doen als er bij het eerste restaurant geen openingstijden vermeld staan en bij de tweede wel duidelijk is dat ze vandaag open zijn? (het eerste restaurant in het voorbeeld is inmiddels op de hoogte gesteld, dus die zal eind april 2015 ongetwijfeld de openingstijden vermeld krijgen ;-) ) Meer informatie over de horecagelegenheden Bij cafe’s en restaurants (vermeldingen van hotels vallen onder Google Hotel Finder-zie hieronder) kun je doorklikken op een specifiek resultaat uit de 3-Pack. Hiermee open je het zoekresultaat voor dat horecabedrijf, waarbij je de Google Knowledge Graph Box van het bedrijf te zien krijgt, met daaronder andere relevante resultaten. Dat begint met de website van het bedrijf, gevolgd door resultaten als recensie- en reserveringswebsites, eventuele pagina’s op sociale media en bedrijvenverzamelwebsites. Hoewel je niet overal invloed op hebt, zijn zowel je lokale vermelding als de foto’s die al dan niet zichtbaar worden te beheren vanuit Google Mijn Bedrijf. Wees er dus zeker van dat je die zelf in beheer hebt! Zie je ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in de afbeelding, claim dan direct jouw vermelding door daarop te klikken! Google Hotel Finder nu ook in Nederland De Google zoekresultaten voor hotels gaan een stuk verder. Hier vind je ook waar mogelijk prijzen en zelfs de mogelijkheid om direct te reserveren. Deze optie heeft Google Hotel Finder genoemd: Google Hotel Finder was internationaal al uitgerold, maar is nu ook echt voor de Nederlandse markt beschikbaar. Klik je op een specifiek hotel in de Hotel Finder, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box van het hotel te zien, met de mogelijkheid om direct te reserveren. Onder de Knowledge Graph Box volgen de website van het hotel en recensiewebsites als Zoover en boekingswebsites. Die resultaten zijn vergelijkbaar met de extra resultaten die worden weergegeven voor andere horecagelegenheden, zoals hierboven vermeld. Waren deze wijzigingen jou al opgevallen? Wat vind je van deze vernieuwingen binnen Google? Laat het weten in je reactie hieronder!  

Google Carrousel nu ook in Nederland

Google Carrousel in Nederland In de wereld van SEO en Google wordt al lange tijd gesproken over de ‘Google Carousel‘ (Engelse spelling, de Nederlandse spelling is ‘carrousel’) en de mogelijke uitrol buiten de Verenigde Staten. Nadat ‘Google Carousel’ in de eerste helft van 2013 werd uitgerold in de Verenigde Staten, was het een kwestie van tijd voor dit wereldwijd zou worden uitgerold. Wat is de Google Carrousel (ik houd vanaf nu de Nederlandse spelling aan) en wat betekent dit voor jouw website?   Wat is de Google Carrousel? De Google Carrousel is een visuele toevoeging aan de zoekresultaten in een balk bovenin de SERPs (zoekresultatenpagina). Deze afbeeldingen hebben te maken met de zogenaamde Knowledge Graph (in het Nederlands: Kenniskaart) die er ook al voor zorgde dat je content uit Wikipedia te zien kreeg over bepaalde onderwerpen. De Knowledge Graph is ook verantwoordelijk voor de weergave van diverse lokale ondernemingen met afbeeldingen. In mijn artikel over de uitrol van Google Pigeon werd de carrousel al even aangestipt. Wat je te zien krijgt is een overzicht van diverse bedrijven uit dezelfde categorie, met bijbehorende foto’s. Deze foto’s worden uit de Google Mijn Bedrijf vermelding van desbetreffende bedrijven gehaald. Als bedrijf heb je dus zelf  een zekere invloed op jouw vertoning in de Carrousel door de foto’s op Google Mijn Bedrijf te beheren.  Zo zie je in onderstaande voorbeeld dat veel rijscholen nog geen afbeeldingen hebben toegevoegd aan hun Google Mijn Bedrijf en daarom vertoond worden met hun Maps vermelding.   De uitrol in Nederland Zonder enige aankondiging was hij er dan: de Google Carrousel in de Nederlandse zoekresultaten. Nog wel enigszins verstopt, want je moet er wat moeite voor doen om ‘m tevoorschijn te toveren, maar hij ís er wel nu. Eduard de Boer van Reputatiecoaching ontdekte bij toeval op 5 november de Google Carrousel in Nederland. In de video dat bij zijn artikel staat, wordt al uitgelegd hoe je de Carrousel tevoorschijn tovert: Zoek op een onderwerp in Google, bijvoorbeeld een bekende persoon of een (lokaal) bedrijf. Gebruik een naam, bijvoorbeeld “Martin Luther King” of “Verkeersschool Frank Schuurman”. In de rechterkolom op Google verschijnt de ‘One Box’ van het onderwerp, met daaronder de vermelding ‘Gerelateerd’ (bij onderwerpen) of ‘Andere mensen zochten ook naar’ (bij bedrijven). Klik op een van de vermeldingen daaronder en zie de Google Carrousel verschijnen:   Wat betekent dit voor jouw website? Wanneer je met jouw bedrijf in de Google Carrousel wilt verschijnen, zul je allereerst de koppeling tussen je Google Mijn Bedrijf en je website in orde moeten hebben: Heb je een Google Mijn Bedrijf pagina voor je bedrijf? Is je website vermeld op je Google Mijn Bedrijf pagina? Is er een koppeling op je website met je Google Mijn Bedrijf middels rel=”publisher”? Wanneer dit allemaal geregeld is, ben je overgeleverd aan Google om deze al dan niet mee te nemen in de zoekresultaten. Dit is onder andere afhankelijk van de bedrijfscategorieën, omdat niet alle categorieën een SERP (pagina met zoekresultaten) tonen met Knowledge Base informatie. Zorg er in ieder geval voor dat je afbeeldingen hebt toegevoegd aan je Google Mijn Bedrijf, zodat je geen vertoning van je vermelding op Google Maps in de Carrousel krijgt. Onderzoek zelf regelmatig of de afbeelding in de Carrousel komt en of die afbeelding representatief is. Is dat laatste niet het geval, schuif dan met je afbeeldingen en test of er dan een betere foto vertoond wordt.   Moet je nu alles in het werk zetten om in de Carrousel te komen? De belangrijkste vraag is of je nu je pijlen moet richten op de Google Carrousel. Vooralsnog is er op het moment van schrijven weinig reden toe. Als je alles uit bovenstaande alinea hebt toegepast, heb je in ieder geval zelf de belangrijkste stappen voor jouw bedrijf gezet. Er zijn twee redenen waarom je er vooralsnog verder weinig meer aan zou moeten doen: De Google Carrousel verschijnt niet automatisch bij de zoekresultaten. Men moet er moeite voor doen om deze te laten verschijnen en weinig mensen zullen dat gaan doen. Ze zijn op zoek naar een bepaald onderwerp of bedrijf en klikken daarom niet zo gauw op de andere resultaten. We weten niet of Google Carrousel een blijvertje is. De geschiedenis leert ons dat Google veel experimenteert en dus ook regelmatig weer elementen verwijdert uit de SERPs. Zo verdween eerder in 2014 de auteursfoto en uiteindelijk verdween Google Authorship volledig. Zorg er eerst in ieder geval wel voor dat je de basis hebt liggen door de koppelingen tussen je website en Google+ te maken en goede foto’s op Google Mijn Bedrijf te zetten.   Zie jij het nut in van Google Carrousel? Nu je dit alles zo gelezen hebt, zie jij dan het nut in van Google Carrousel? Voegt het volgens jou iets toe aan de zoekresultaten? Ik ben benieuwd, dus laat je reactie hieronder achter!