Onmisbare boeken over (online) copywriting

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Of je nu (semi-)professioneel tekstschrijver bent of ondernemer die zelf de teksten voor zijn/haar eigen website schrijft, je teksten kunnen beter met de juiste kennis. Sowieso begint het al met het verschil tussen teksten voor print en teksten voor online. En dan natuurlijk ook tussen shortcopy -of zelfs microcopy- en longcopy. Die woorden leg ik zo uit. Maar eerst: waarom deze lijst met ‘onmisbare boeken voor de (online) copywriter’? Waarom deze lijst? De lijst met boeken zet ik hier neer omdat ik regelmatig mensen advies geef om boeken uit deze lijst aan te schaffen of op zijn minst te lezen. Ook mijn copywriters hebben deze boeken als aanraders van mij doorgekregen, al in de kast staan of van mij cadeau gekregen. Je leert in deze boeken veel over hoe je teksten schrijft die je websitebezoeker verder helpen. En vaak gaan ze verder, en ontdek je hoe je jouw website nog beter maakt, even los van je teksten. Niet alleen voor tekstschrijvers Zoals je vast al uit het voorgaande opmaakt, zijn deze boeken dus niet puur en alleen voor tekstschrijvers bestemd. Ze gaan wel voornamelijk over copywriting (de kunst van goede commerciële teksten schrijven), maar ook over andere website-gerelateerde zaken. En daarmee hebben alle mensen die betrokken zijn bij de marketing van, en content op een website iets aan de meeste boeken uit deze lijst. Geen ellenlange boekenreviews, even kort waarom ik ze aanraad met links om ze direct aan te schaffen. Kies zelf je link Omdat ik hier tijd en moeite in steek, maak ik gebruik van affiliate links. Alle tijd die ik in mijn blogs steek, verdien ik niet terug. Met deze affiliate links verdien ik iets terug van de tijd die ik in mijn blogs steek. Ik laat de keuze helemaal aan jou wanneer je een boek wilt aanschaffen. Je kiest de webshop waar je ‘m wilt bestellen en je kiest zelf of je mij die kleine vergoeding gunt. Bij ieder boek staan zowel affiliate (aff.) als niet-affiliate links. Boeken over teksten schrijven (en meer) Allereerst heb ik een aantal boeken die specifiek over teksten schrijven gaan. Met name over teksten schrijven voor online gebruik. Een paar van deze boeken gaan verder en helpen je zo ook meer resultaat uit je teksten te halen. Er zijn veel meer boeken over (online) copywriting, dat weet ik, ik heb gekozen voor de boeken die ik echt onmisbaar vind. Dit zijn mijn aanraders: Aartjan van Erkel: ‘Verleiden op internet’ & ‘Maak ze gek!’ 2 boeken van dezelfde auteur. Beide niet alleen over copywriting, maar vooral over hoe je jouw website echt helemaal inricht voor je bezoeker en hoe je deze verleidt en omzet in klant. Als je moet kiezen, raad ik je aan om te beginnen met ‘Verleiden op internet’. Die staat al boordevol ijzersterke tips om je website te verbeteren. ‘Maak ze gek!’ is daar een vervolg op, dat echter ook op zichzelf staat. Beide zijn dus de moeite en jouw investering waard. Verleiden op internet Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Maak ze gek! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Dimitri Lambermont: ‘Online copywriting in 60 minuten’ Hardcore copywriter Dimitri Lambermont schreef een heel goed compact boekje in de ’60 minuten’-serie van uitgeverij Haystack. Uiterst waardevolle kennis, inclusief strategie om consistente teksten te schrijven en ook intern draagvlak te creëren voor de keuzes die je maakt. Denk hierbij aan de stijl en inhoud van de teksten, die je organisatiebreed moet doortrekken. Je leert ook kort te schrijven en rekening te houden met de informatiebehoefte van je lezer. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Eric Tiggeler: ‘Check je webtekst’ Een kort en praktisch boekje dat zich echt richt op online copywriting, net als dat van Dimitri Lambermont. In ‘Check je webtekst’ is alleen wat meer aandacht voor zoekmachine-optimalisatie. Ik heb wel 1 kanttekening bij wat Eric schrijft over het menu van een website. Hij zegt terecht dat die in het door hem aangehaalde voorbeeld van een advocatenkantoor beknopter kan. De keuzes voor de hoofdmenu-items zijn daarbij alleen niet de mijne: Ik heb moeite met ‘Wat doen wij?  en ‘Wie zijn wij?’. Bij de eerste zou ik juist wel ‘Letselschadezaken’ en eventueel ‘Advies en behandeling’ gebruiken, dat is direct duidelijk. Al vraag ik me nog steeds af wat die laatste voor mij zou betekenen… En ‘Wie zijn wij?’ kun je beknopter maken door er simpelweg ‘Over’ van te maken. Maar dat had je vast al gelezen in ‘Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?‘ ;-) Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Minder tekstschrijven, maar niet minder relevant en interessant Bovenstaande boeken focussen met name op het tekstschrijven, zowel inhoudelijk als (SEO-)technisch. Naast het tekstschrijven zelf zijn zaken als beïnvloeding/verleiden en meer praktische zaken ook van belang. Daar gaan de volgende boeken over. Robert Cialdini: Invloed Psychologie is belangrijker dan je denkt. Je hebt niet eens half een idee van hoe je beïnvloed wordt door marketeers en verkopers. In ‘Invloed’ lees je de 6 methodes die wetenschapper Robert Cialdini onderzocht en bewezen heeft. Dit boek is wat mij betreft echt onmisbaar. De vertaling vind ik niet heel makkelijk lezen, ik heb sommige stukken echt meerdere keren moeten lezen voor ik ze begreep. Maar wát een interessante materie. En dit is in veel situaties toe te passen, ook om jezelf te beschermen tegen ongewenste beïnvloeding… Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Pacelle van Goethem: IJs verkopen aan eskimo’s – De psychologie van overtuigen Net als het boek van Cialdini niet heel makkelijk leesbaar. Het is vooral een mooie aanvulling met iets andere insteek op de inzichten uit ‘Invloed’. Zeker een aanrader omdat je niet genoeg over deze materie kunt lezen en er altijd wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Met een andere invalshoek en andere voorbeelden een prima aanvulling. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant Met als ondertitel ‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’ weet je dat je ook hier weer een boek te pakken hebt waarmee je leert mensen op een slimme manier te overtuigen. Dit leest makkelijker weg dan het boek van Pacelle van Goethem en ook hier weer een andere invalshoek. De focus ligt meer op framing en hoe je dat weer kunt toepassen. Leuk! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Charlotte Meindersma: Wetboek voor bloggers Als laatste een boek waarvan de titel je misschien afschrikt. Dat is niet nodig. Ook dit […]

SEO-mythe ontkracht: zoekwoorddichtheid/keyword density

SEO-mythe ontkracht: de zoekwoorddichtheid/keyword density

Als je wat informatie hebt gezocht over SEO, heb je vast wel eens gelezen dat er een bepaalde zoekwoorddichtheid (of keyword density) geldt. Minimaal zoveel % en maximaal zoveel % van de tekst moet of mag je zoekterm bevatten, zeggen ze dan. Zeggen ze. Klopt dat wel?  Keyword density: noem het maar gewoon zoekwoorddichtheid Je zult waarschijnlijk het meest de term ‘keyword density’ tegenkomen. Maar waarom zouden we dat doen als er ook gewoon een Nederlandse term is? Wat mij betreft houden we het gewoon op ‘zoekwoorddichtheid’. Al ben ik ook geen fan van de term ‘zoekwoord’ en gebruik ik liever ‘zoekterm’, zoals ik in dit artikel uit de doeken doe. Een reactie op mijn blog Wanneer je zelf een blog hebt, zul je ook regelmatig spamreacties krijgen. Sommige lijken alleen zo alarmerend dat je er wel even naar kijkt, zoals deze: Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword Lang verhaal kort: de zoekwoorddichtheid zou 3-5% moeten zijn. Ik geloof er geen snars van. Sterker nog: laat mij je aantonen dat het onzin is. Wat is zoekwoorddichtheid? De zoekwoorddichtheid is niets meer dan een percentage van het gebruik van jouw (hoofd)zoekterm in een tekst. Iedereen heeft percentages leren berekenen op de basisschool (in mijn tijd was het trouwens nog de lagere school ;-) ), dat doe je zo: 35 : 1289 x 100 = 2,7% 2,71528317 om precies te zijn. Hierbij is 1289 het aantal woorden op een pagina, 35 het aantal keer dat de zoekterm voorkomt en 2,7% is dus de uitkomst: je zoekwoorddichtheid. En dan? Wat zegt die zoekwoorddichtheid? En dan… inderdaad: het zegt niks. Helemaal niks. Natuurlijk, de zoekmachine heeft woorden nodig om te begrijpen waar een pagina over gaat. Een onderwerp 1 keer laten voorkomen geeft geen duidelijke bevestiging dat een pagina daarover gaat. Dus je (hoofd)onderwerp komt meerdere keren voor op een pagina. Maar daar is geen richtlijn voor. Kan ook niet. Nog iets: hoe ziet de zoekmachine het? Heel zwart-wit gesteld is de zoekwoorddichtheid gebaseerd op het gebruik van je exacte zoekwoordcombinatie in de tekst. Terwijl er vaak ook woorden verspreid over de tekst voorkomen. Mijn artikel over SEO-teksten schrijven bijvoorbeeld, heeft 3 woorden die prominent voorkomen in de tekst: SEO teksten schrijven Maar niet allemaal in de exacte formulering ‘SEO-teksten schrijven’. De ene keer gaat het over ‘SEO-teksten’, soms zelfs over ‘SEO-tekst’, soms staat het woord ’tekst’ of ’teksten’ in een zin, zonder de andere woorden… Afijn, je snapt wel wat ik bedoel. Zowel zoekmachine als lezer heeft het door En zo ziet de zoekmachine het dus ook. Die ziet die woorden en maakt daaruit heus wel op dat het over het schrijven van SEO-teksten gaat. En jij als lezer toch ook? En dus heeft het artikel al leuke posities in Google op het moment van schrijven. Geen top 10, omdat ik niet geschreven heb op vindbaarheid, maar met een vrij stevige concurrentie -want op deze zoektermen willen zeker enkele tientallen vakgenoten wel scoren in Google- toch een paar top 20-noteringen: Als een lezer doorheeft waar het artikel over gaat, heeft de zoekmachine het dus ook door (omdenkertje). Maak het niet te spammerig De belangrijkste stelregel als het gaat om je zoekterm is: maak het niet te spammerig. Want laten we eerlijk zijn: zodra de zoekterm te vaak voorkomt in en tekst, wordt het niet prettig leesbaar. Je ziet het: flinke zoekwoorddichtheid in deze tekst. Maar heb jij er wat aan als lezer? Soms moet je een woord nu eenmaal vaak gebruiken Toch zijn er situaties waarin je er niet aan ontkomt om een woord of woordcombinatie vaak te gebruiken. Dan komt het zomaar 3 keer of meer in 1 alinea voor bijvoorbeeld. Dat zou een veel te hoge zoekwoorddichtheid zijn. En het kan eens zo zijn dat je het hoofdonderwerp maar enkele keren toepast in je tekst. Niks mis mee, als het maar duidelijk is waar jouw pagina over gaat. Keyword density is eigenlijk wel heel oud… In 2014 maakte Rand Fishkin al een Whiteboard Friday over (onder andere) keyword density. Daarin geeft hij al aan dat het wel een heel oude tactiek is en het al sinds 2002 geen rol van belang meer speelt. Een steekproef dan Even een korte steekproef, die je zelf ook kunt uitvoeren voor welke zoekterm dan ook. Gewoon door te googelen. Ik gebruik mijn favoriete tool Ahrefs [aff.], om je zo een mooi overzicht te geven. De top 10 voor ‘webteksten’ heeft de volgende verdeling op zoekwoorddichtheid: Je ziet het, er valt geen peil op te trekken. Nummer 2 zou ‘keyword stuffing’ zijn, terwijl nummer 8 er niet zou “horen te staan” vanwege een te lage zoekwoorddichtheid. En verder staan ze lekker door elkaar qua percentages, al komt dat ook omdat er vele andere factoren een rol spelen. Hieronder dan ter vergelijking de absolute aantallen van de zoekterm in de teksten: Als het gebruik van de zoekterm een rol speelt, waarom staat de nummer 4 met maar liefst 35 keer de zoekterm niet hoger? En waarom staat nummer 3 dan tussen pagina’s met een hoger gebruik van de zoekterm? Dat valt niet te verklaren. Althans niet gebaseerd op zoekwoorddichtheid of absoluut aantal van de zoekterm in de tekst. Nog een mooi voorbeeld Ook leuk: webshops. Die willen […]

SEO-teksten schrijven? Dit is waar je rekening mee moet houden

Je wilt voor de teksten die je schrijft toch iets meer doen aan vindbaarheid. Want ja, zo’n pagina die je schrijft mag toch best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, een plekje in de zoekmachine is helemaal niet verkeerd. Door vindbaarheid in Google bereik je wel nieuwe lezers. Dus hoe schrijf je SEO-teksten? SEO-teksten? Houd het maar op SEO-proof teksten Allereerst even dit: ik vind de term ‘SEO-teksten’ verkeerd. Hiermee wek je het idee dat je enkel schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Dus laten we het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar mogelijk rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid. 1. Weet welke woorden mensen gebruiken Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt. Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (mits je in Breda zit uiteraard). Doe dus zoektermenonderzoek (want ook hier: ik vind ‘zoekwoord’ een verkeerde uitdrukking) of laat het doen, dat kan natuurlijk ook. Zelf doe ik steeds meer zoektermenonderzoek in opdracht, omdat ik er de vaardigheid in heb en er de tools voor heb. En het voor deze klanten geen focus heeft en ze er daarom geen tijd voor hebben. Zelf doen is ook een optie, hier lees je hoe je zelf zoektermenonderzoek doet. 2. Schrijf voor je doelgroep Weet voor wie je schrijft. Houd rekening met hun taalgebruik en niveau en pas -mocht dat nodig zijn- daar jouw schrijfstijl op aan. Niet per se een SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect werkt het zeker mee. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Als glazenwasser in Breda bijvoorbeeld, schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. Verder kun je het vast ook wel bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg. 3. Weet welke SEO-elementen in je teksten zitten Je schrijft teksten, waarbij je ook de vindbaarheid in de zoekmachines van belang vindt. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Wel 200 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het wel goed om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten. Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid Een groot gedeelte van on-page SEO heeft te maken met woorden, tekst. Google is bijvoorbeeld wel bezig met herkenning van wat er op foto’s staat, maar kan daar nog niet alles mee. Als jij een foto plaatst van een zwarte labrador, kan Google daar wel van maken dat het een zwarte labrador is, maar weet dan niet wat de naam van de hond is. Laat staan wat de context is met het onderwerp van de pagina waar de foto op geplaatst is. Daar heeft de zoekmachine nog altijd tekst voor nodig die meer uitleg geeft. Een foto met als bestandsnaam IMG_2044.jpg vertelt zo weinig hè? Daarover meer verderop in dit artikel. SEO-element 1: de URL De URL van de pagina is een van de eerste elementen die de zoekmachine ziet. Het is voor zowel de zoekmachine als voor je websitebezoeker op zijn minst prettig als daar je zoekterm(en) in voorkomt/voorkomen. Overdrijf er niet mee door varianten in de slug te zetten. Maar voorkom toch ook vooral dat je een nietszeggende URL hebt zoals deze: Je ziet dat er uit de URL niet op te maken is waar de webpagina over gaat. Daar kan je bezoeker niks mee, de zoekmachine dus ook niet. SEO-element 2: de paginatitel De paginatitel wordt qua tekst als een van de belangrijkste elementen gezien voor SEO. Dat je zoekterm erin voor hoort te komen is wel logisch, de paginatitel wordt per slot van rekening getoond in de zoekresultaten en daar wil je dus mee aansluiten op de zoekopdracht van de Google gebruiker. Toch hoeft het je vindbaarheid voor andere zoektermen niet per se in de weg te zitten. Ik heb meerdere zoekresultatenpagina’s gezien waarbij de zoekterm niet in bepaalde paginatitels voorkwam. Het is geen noodzaak, wel logisch. Lees nu ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?‘ SEO-element 3: kopteksten Over de kopteksten wordt al heel lang geclaimd dat de zoekterm in zowel de H1 als andere kopteksten moet voorkomen. In de Yoast SEO plugin word je daar bijvoorbeeld ook op gewezen. Zelf heb ik de ervaring dat dit niet per se hoeft. Kopteksten zijn er om je tekst lekker leesbaar en scanbaar te houden, niet voor SEO. Schrijf dus vooral kopteksten die de aandacht trekken, en bovenal duidelijk maken waar de alinea eronder over gaat. Komt het uit om daar een (woord uit) je zoekterm in te gebruiken, prima. Past het niet, ga het dan niet krampachtig toch doen. Lees nu: ‘Heading tags (H1, H2…); hebben kopteksten invloed op SEO?‘ SEO-element 4: de tekst zelf In de tekst zelf behandel je alles wat er te behandelen valt over het onderwerp. In ieder geval zoveel dat je de belangrijkste vragen van je potentiële klant beantwoordt. En aangezien je zoekterm ook het belangrijkste onderwerp van je pagina is, is het logisch dat dat een aantal keer voorkomt in de tekst. Hierbij is er geen norm, geen minimum of maximum aantal. Er is geen sprake van zogenaamde zoekwoorddichtheid. Maarrr… er is wel wat anders om rekening mee te houden. Tel maar eens hoe vaak “SEO-teksten” -wat het hoofdonderwerp van deze pagina is- voorkomt in deze tekst. Daarmee zit ik ver onder het aanbevolen minimum percentage. En wedden dat ik er uiteindelijk toch mee in de top 20 kom in Google? Waar je wel rekening mee houdt Een tekst waar het onderwerp maar een enkele keer in voorkomt, is natuurlijk geen tekst over dat onderwerp. Voor zowel je lezer als voor de zoekmachines mag het best duidelijk zijn waar de tekst over gaat en daarom mag het onderwerp -je zoekterm dus- best een goed aantal keer voorkomen op de pagina. Zolang het maar niet onnatuurlijk overkomt wanneer de zoekterm in de tekst voorkomt. 1 keer is geen keer Het lijkt me duidelijk dat een woord of woordcombinatie die maar 1 […]

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Voor de weergave in Google en voor de weergave op Facebook en Twitter kun je aparte paginatitels en meta-omschrijvingen maken per pagina. Voor de weergave op sociale media gebruik je Open Graph. Maar welke verschillen zijn er tussen deze metadata en hoe pas je die toe op jouw website? En waarom zou je dat doen? Paginatitel en meta-omschrijving Twee van de belangrijkste metadata voor je website dan wel je webpagina’s zijn de paginatitel en meta-omschrijving. Deze moeten de aandacht van de Google-gebruiker trekken en aanzetten door te klikken naar jouw website. Paginatitel: de aandachttrekker De paginatitel is een van de eerste dingen die de Google gebruiker ziet. Grote blauwe letters die kort en krachtig omschrijven waar jouw pagina in de zoekresultaten over gaat. Kort, krachtig en prikkelend Voor je paginatitel heb je ongeveer 60 leestekens beschikbaar. In feite zijn het pixels, dus afhankelijk van de letters die je gebruikt kan dit meer of minder dan 60 leestekens zijn. Veel i’s en l’en geven meer ruimte dan veel w’s en m’en :-) Maar met 60 leestekens zit je meestal behoorlijk veilig. In die 60 leestekens omschrijf je kort en krachtig het onderwerp van je pagina, maar prikkel je het liefst ook om daadwerkelijk door te lezen. Bijvoorbeeld eerst door je meta-omschrijving te lezen of direct door te klikken naar de pagina. De meta-omschrijving: samenvatting die aanzet tot actie Onder de paginatitel staat de meta-omschrijving. Dit is de samenvatting van wat er op je pagina staat, hiermee bevestig je aan de Google gebruiker dat deze bij jou vindt wat hij zoekt. Het liefst sluit je af met een krachtige aanzet tot actie, waardoor de lezer ook doorklikt naar jou pagina. Meer over het schrijven van de meta-omschrijving lees je hier. Maar nu: Open Graph metadata Naast de aloude metadata voor de paginatitel en meta-omschrijving zijn er tegenwoordig ook de Open Graph metadata. Deze zijn met name bedoeld voor de weergave op Facebook, maar worden ook door de meest gangbare andere sociale media, zoals Twitter en LinkedIn overgenomen. Deze Open Graph metadata kun je dus apart invoeren. Waarom zou je? Waarom zou je apart Open Graph metadata invoeren? Goede vraag, ik had ‘m zelf bedacht kunnen hebben. Oh wacht… ;-) Afijn, waarom zou je? Bijvoorbeeld omdat een andere paginatitel op sociale media meer de aandacht trekt. Zo stelde Maikel Latour van Marketingschool.nl op Twitter eens de vraag of hij [BLOG] of [VIDEO] aan zijn paginatitel kon toevoegen: De vraag sloeg op de paginatitel en de invloed op posities in Google bij het plaatsen van die soort tags voor de titel. Even verder vragen leverde op dat hij dit graag zo wilde inzetten om op sociale media Maikel geeft hier aan dat het gaat om meer engagement (betrokkenheid en interactie) op sociale media (‘SM’). En daar zet je Open Graph dus voor in. Zo maak je eigen paginatitels voor sociale media. Wat Maikel zou moeten doen Wat Maikel in dit geval zou moeten doen is de blogtitels specifiek voor sociale media aanpassen. Laten we deze als voorbeeld nemen: Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips In Open Graph kan hij daar dan bijvoorbeeld van maken: [BLOG] Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips En dat kan ook heel mooi trouwens, want hoewel de oorspronkelijke paginatitel eigenlijk te lang is voor de weergave in Google (daar houd je liefst maximaal 60 leestekens voor aan), kan het in Open Graph prima met deze langere titel. Laten we gelijk ingaan op die lengte. De lengte van je Open Graph titel versus de paginatitel De lengte van de Open Graph titel is langer dan die van je paginatitel voor Google. Voor je paginatitel raad ik maximaal 60 leestekens aan, bij Open Graph kun je volgens Kissmetrics tot ongeveer 90 gaan. Bij 100 wordt je titel ingekort tot 88 leestekens. Maximaal 90 leestekens is dus veilig. De lengte is eigenlijk oneindig Oh trouwens, eigenlijk is de lengte oneindig. Omdat de Open Graph (ook OG) metatags betreft, zit daar geen limiet aan. Het gaat er dus eigenlijk om wanneer een sociaal netwerk het begint af te breken. Bij Facebook is dat dus bij 100 leestekens en de kans is behoorlijk dat dit bij de andere sociale media vergelijkbaar is. Houd je het op maximaal 90, dan zit je wel goed. En dan de beschrijving… Naast de titel is er natuurlijk ook de beschrijving onder de titel. Voor de zoekmachines is dat de meta-omschrijving, voor Open Graph de OG: description. In principe is er ook hier geen limiet, maar de verschillende sociale media hebben elk hun eigen maximale lengte. Afhankelijk van welke sociale media je gebruikt, is de aanbevolen maximale lengte 200 tot 300 leestekens. Een mooi overzicht vind je hier. Mogelijk gemaakt door OG: metatags Hoe halen de platforms deze data nu op? Dat zit in de OG: metatags. In de code van je website staat dan OG:title en OG: description. Twitter neemt die dus over, maar je kunt voor Twitter ook nog aparte metadata invoeren. Dan ziet het er ongeveer zo uit in de broncode van je website: Hoe zet je die metadata in je website? En dan is het natuurlijk wel prettig om te weten hoe je die gegevens in je website plaatst. De meeste CMS’en hebben daar wel invulvakken voor. Wanneer je een WordPress website hebt, is de kans bijzonder groot dat je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin en dan kun je die data ingeven via Yoast. Zowel metadata voor zoekmachines als Open Graph De Yoast SEO plugin geeft je de mogelijkheid om de metadata in te voeren voor zowel de zoekmachines als voor Open Graph. Bij de gratis versie van de plugin kun je dit alleen invoeren, bij de betaalde versie van de Yoast SEO plugin krijg je ook een voorvertoning (preview) te zien.   Ook zonder voorvertoning is hier natuurlijk prima mee te werken. Zelf vind ik het wel fijn om te kunnen zien hoe het eruit komt te zien. In Yoast SEO kun je dit dus ook ingeven voor Twitter, waardoor de Twitter metadata voor de zogenaamde Twitter card worden meegegeven. In enkele klikken invoeren Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, klik je enkel op het ‘deel’-symbool links in het Yoast blok van je website. Dat is dus het middelste icoontje aan de linkerkant. Geef je […]

Heading tags (H1, H2…); hebben kopteksten invloed op SEO

H1, H2, H3 heading tags; hebben kopteksten invloed op SEO?

Een onjuist advies dat ik veel zie terugkomen als het gaat om vindbaarheid van webteksten gaat over het gebruik van kopteksten. Dit is een heel duidelijk voorbeeld van advies gebaseerd op geleende kennis. Wanneer je zelf onderzoekt en jezelf continu afvraagt of wat je geleerd is wel klopt, ontdek je wat er juist was en wat niet. Het gebruik van H1-, H2- en overige kopteksten is zoiets dat veel mensen verkeerd geleerd hebben. Ontdek in dit artikel hoe je de kopteksten goed inzet. Kopteksten, heading tags, H1, H2… #hoedan? Ik moet nog vaak uitleggen wat de H1, H2, H3 en dergelijke zijn. Dus hierbij nog even: het gaat om kopteksten, zoals de dikgedrukte tekst die je hierboven ziet staan. Het is dus het kopje boven een alinea. In de code van je website wordt dat weergegeven als <H1>, <H2>, <H3> of zelfs verder. Dat stukje code noemen we de heading tag. Heb je ‘m? Hoe krijg je die heading tags in je webpagina? Niet te moeilijk. Je hoeft niet te knutselen met HTML of zo, ieder CMS heeft de optie om te kiezen voor een koptekst. In zowel WordPress als Joomla!, twee van de meest gebruikte CMS’en, selecteer je dat eenvoudig uit een dropdown-menu. In WordPress kun je zelfs tijdens het typen met hekjes (#) je koptekst aanmaken. 1 hekje is de H1, 2 hekjes de H2, 3 hekjes de H3, enzovoorts. Fabel: kopteksten en SEO Oké, jou wordt verteld dat die kopteksten belangrijk zijn voor je SEO en dat je ze op een bepaalde manier moet gebruiken. Toch? Ik zie het advies regelmatig voorbijkomen. In rapporten aan (potentiële) klanten van mij, of online in artikelen. En ze hebben het allemaal mis. Sterker nog, in mei 2021 deed Cyrus Shepard (voorheen van Moz) een Twitterpoll waaruit bleek dat meer dan 50% van de SEO’s die daaraan meededen dachten dat meerdere H1’s een probleem zijn voor SEO: The answer is "no", Google generally makes no such recommendation strictly for SEO purposes (multiple H1 tags or no H1s are typically fine) That said, H1s can be important for screen readers, accessibility + other reason Sources: https://t.co/zsihOkkK5n, https://t.co/WJ9fVTZpSr https://t.co/MkfzLM1Ia9 — Cyrus (@CyrusShepard) May 12, 2021 Kopteksten zijn er voor je lezer Kopteksten zijn er niet zozeer voor SEO, als wel voor je lezer. Je helpt de tekst makkelijker scanbaar te maken door in die kopjes ook duidelijk te maken wat de lezer in de alinea eronder aan informatie vindt. Over de kopteksten en SEO leg ik verderop meer uit, eerst leg ik uit hoe het werkt met het gebruik van de heading tags voor je lezer. Hoe werkt het dan? Kijk, die koppen hebben je lezers nodig. Jij ziet al die kopteksten die ik schrijf toch ook? Ze hebben een functie: samenvatten waar de alinea eronder over gaat en zetten -als het goed is tenminste- je websitebezoeker aan om de alinea te lezen. Je tekst scanbaar maken en je lezer helpen, daar zijn je kopjes voor. En met H1, H2, H3 en (eventueel) verder geef je de hiërarchie aan. H1, H2, H3; wat gebruik je en hoe? Wanneer gebruik je nou een H1 of H2 en hoe verdeel je die heading tags op een webpagina? Het is wat mij betreft een kwestie van logisch nadenken. Je brengt met die kopteksten hiërarchie aan in de structuur van je tekst. En wel als volgt: Kop 1: de titel van het boek Ik vergelijk de eerste kop altijd met de titel van een boek. Dat is de belangrijkste kop en dus ook de grootste. Meestal is dat de H1, maar dat mag ook gerust een andere heading tag zijn. Kom ik later nog op terug. Wel is het logisch dat die maar 1 keer zichtbaar is als belangrijkste kop op de pagina. Kop 2: de hoofdstukken De tweede kop staat lager in de hiërarchie en is logischerwijs de H2. Mits je de H1 als eerste gebruikt. Vergelijk dit met de hoofdstukken van je boek. Die tweede koptekst mag je vaker gebruiken. Er zijn per slot van rekening meerdere hoofdstukken in een boek. Kop 3 en verder: verdere onderverdeling Zelf gebruik ik de H3 nauwelijks. Ook hier geldt weer: hiërarchie. Het is een subkop voor de kop erboven. Ik gebruik ‘m alleen om het onderwerp onder een H2 verder toe te lichten. Zie het als kopjes boven alinea’s in een boek. Je kunt met gemak een paar H3’s onder een H2 hebben. En daaronder eventueel zelfs nog H4’s. Net wat jij passend vindt. Fabel: je webpagina moet beginnen met een H1 Ook een veelgehoorde fabel: je zou met een H1 moeten beginnen. Hoeft niet per se hoor. Een H2 mag ook. Als je de hiërarchie maar in de gaten houdt, zoals ik hierboven al aangeef. Dus dan 1 H2, de rest H3’s en eventueel nog H4 en zelfs H5’s als je wilt. Ik ben er geen voorstander van hoor, het is wat mij betreft logisch om te beginnen met een H1 en dan de overige kopteksten hiërarchisch te gebruiken. Ik wil alleen maar aangeven dat het niet per se veel zal uitmaken voor de zoekmachines. Die beoordelen toch echt met name de inhoud. Gelukkig. Kopteksten en de invloed op SEO In de wereld van SEO wordt al jaren verteld dat H1’s, H2’s en dergelijke van belang zijn voor je vindbaarheid. Je zou je zoektermen zoveel mogelijk moeten laten terugkomen in de kopteksten. Als dat echt zo is, is de invloed werkelijk miniem. Bewijs? Heb ik. Al jaren op 1 in Google Mijn pagina webteksten staat al jaren hoog in Google, waarvan lange tijd en regelmatig bovenaan de organische resultaten. Misschien niet de meest concurrerende zoekterm, toch heb ik concurrentie van enkele sterke vakgenoten. Met een pagina waarbij de hoofdzoekterm maar 1 keer voorkomt in de kopteksten. Dit is maar 1 voorbeeld, er zijn meer voorbeelden te vinden. En het is logisch. Een tekst wordt er niet beter op als je de kopteksten volpropt met zoektermen. Nog meer bewijs En er is meer bewijs, van gerenommeerde SEO-platforms. Zo onderzocht Moz wat het effect van de zoekterm in de H1 op SEO was. Het resultaat zal je (niet) verbazen: geen effect. Ook Ahrefs stelt in hun SEO-checklist dat de H1 geen invloed heeft. Sterker nog, in een onderzoek naar maar liefst 2 miljoen zoektermen had 85% van de pagina’s in de top 10 geen […]

Hoe schrijf je de beste meta descriptions voor SEO en conversie

Hoe schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie?

Er zijn enkele onderdelen in de weergave van de zoekresultaten van een zoekmachine waarmee jij kunt opvallen. De belangrijkste zaken die in iedere zoekmachine worden weergegeven zijn de paginatitel, URL en meta-description (ook: meta-omschrijving of meta-beschrijving). De meta-description heeft geen directe invloed op je SEO, maar is wel belangrijk. Hoe schrijf je nu een goede meta-description en waar moet je dan rekening mee houden?  Wat is de meta-description? De meta-description (zelf houd ik het liever op ‘meta-omschrijving‘) is de korte tekst van meestal enkele zinnen die je in de zoekresultaten ziet staan. Het is een soort samenvatting van wat je op die pagina aan informatie vindt. Die weergave in de zoekresultaten noemen we ook wel een snippet. De paginatitel is als eerste zichtbaar en dient ervoor om de aandacht te trekken van de gebruiker van de zoekmachine. Kort, krachtig, maar liefst ook prikkelend. Daaronder staat de URL, die de gebruiker moet laten zien waar deze terechtkomt na het klikken op het zoekresultaat. Daaronder staat de meta-omschrijving die meer vertelt over wat er op die webpagina te vinden is en de gebruiker moet overtuigen op het zoekresultaat te klikken als deze dat nog niet gedaan heeft. Hoe je een goede paginatitel schrijft lees je in ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?‘ Meta description, meta-omschrijving of snippet? Waarom kom je verschillende termen tegen voor hetzelfde ding? Een korte uitleg: Google noemt de verschillende onderdelen in de zoekresultaten ‘snippets’. De meta-omschrijving is dus 1 van de snippets in de zoekresultaten. ‘Snippet’ is dus eigenlijk te breed. Veel mensen noemen het de ‘meta description’, omdat in de wereld van SEO nog (te) veel Engelse termen 1-op-1 overgenomen worden. En -daar kom ik verderop in dit artikel in terug- het stukje code in je website voor deze tekst heet de ‘meta description tag’. Ik houd het zelf liefst op gewoon Nederlands. Er is ook gewoon een Nederlandstalige term voor: meta-omschrijving. Al is daar ook nog een variant op: meta-beschrijving. In dit artikel gebruik ik ze wat door elkaar omwille van de leesbaarheid en om het verschil te maken tussen de technische tag (meta description tag), de weergave in de zoekmachine (snippet) en de tekst zelf; de meta-omschrijving/ Meta-omschrijving en SEO Er zijn mensen die geloven dat de meta-omschrijving invloed heeft op je vindbaarheid in Google. Dat is niet het geval. Indirect kan je meta-omschrijving invloed hebben op je SEO, dat is -naast dat het indirect is- ook nog eens een heel kleine invloed. Hoe dat zit, lees je in het artikel ‘Meta-omschrijving & SEO: hoe zit het nu precies?‘. Als je SEO breed interpreteert echter… Eigenlijk draait SEO niet enkel om het verbeteren van je vindbaarheid. Als je het goed bekijkt, is optimaliseren voor de zoekmachines -waar ‘SEO’ voor staat- ook het optimaliseren voor de weergave in de zoekmachines. In die zin is het verbeteren van je meta-omschrijvingen wel SEO ;-) Wat is dan een goede meta-omschrijving? Tja, wat is dan een goede meta-omschrijving? Een paar dingen heb ik al weggegeven, alle wat mij betreft relevante punten op een rij. Een goede meta-omschrijving: is een samenvatting van wat ik op jouw webpagina kan lezen bevat -ondanks dat het geen invloed op SEO heeft- je belangrijkste zoekterm is maximaal 190 leestekens lang (maar houd liever 120-160 leestekens aan) prikkelt de lezer en: zet aan tot actie; zorgt er dus voor dat mensen doorklikken Natuurlijk neem ik alles even met je door :) Samenvatting van je webpagina De gebruiker van de zoekmachine zoekt de bevestiging dat wat hij of zij zoekt ook op jouw webpagina te vinden is. Dus hoort er een krachtige samenvatting te staan van wat jij te bieden hebt op die pagina. En natuurlijk hoort daar ook je belangrijkste zoekterm bij… Bevat je belangrijkste zoekterm Een gebruiker van een zoekmachine gebruikt zoektermen die uiteraard ook in de meta-omschrijving terug moeten komen. Want Google maakt de zoektermen vetgedrukt in de zoekresultaten om de gebruiker te laten zien dat de pagina echt over dat onderwerp gaat. Net als bij je paginatitel komt die zoekterm er dus in voor. Zet je die er niet in, dan zal Google zelf een meta-omschrijving samenstellen waar de woorden uit de gebruikte zoekterm wel in voorkomen. Er is dus geen garantie dat de zoekmachine de meta-description die jij hebt ingevoerd ook altijd weergeeft. Gebruik de meta description tag niet om te spammen met zoektermen, dan zal Google namelijk zelf een snippet maken. Maximaal aantal leestekens Het aantal leestekens is net als bij de paginatitel eigenlijk geen aantal leestekens, maar een aantal pixels. Omdat er bij de meta-omschrijving meer ruimte is, zit je al gauw veilig. Tot eind november 2017 was het aanbevolen aantal leestekens maximaal 156. In november 2017 wijzigde Google alleen het aantal leestekens en kondigde zelf officieel aan dat je tot wel 320 leestekens kon gebruiken voor je meta-descriptions. En in mei 2018 draaide Google deze lange meta-omschrijvingen weer terug, waar ik in het artikel over de langere meta-omschrijvingen al voor waarschuwde. Houd het daarom liefst kort, zo rond de 120 tot 160 leestekens. Test de lengte van jouw meta-omschrijving in de SERP snippet preview checker. Prikkel je lezer In die beperkte ruimte wil je ook de lezer prikkelen, interesse wekken en zorgen dat de zoekmachine-gebruiker doorklikt naar jouw webpagina. Gebruik daarvoor: Prikkelende woorden, zoals uniek, gratis, direct, ontdek – waar van toepassing natuurlijk Speciale tekens, zoals vinkjes, pijltjes of zelfs icoontjes/emoji Je USP’s – of eigenlijk UBR’s (Unique Buying Reasons); laat me weten waarom ik juist bij jou moet zijn En als je die aandacht hebt, wil je de lezer ook aanzetten om echt door te klikken naar jouw pagina op de zoekresultatenpagina. Dus zet je aan tot actie. Zet aan tot actie Gebruik een korte, afsluitende zin die mensen aanzet om te klikken. Gebruik daar liefst een actieve vorm in en gebruik krachtwoorden. Vergeet ‘Klik hier’ of ‘Lees meer’, maar maak het krachtig. Enkele voorbeelden: “Ontdek hoe wij dat doen” “Profiteer direct van de kracht van woorden” “Maak nu gebruik van dit unieke aanbod” Voel je zelf welke woorden hier ook iets doen? Ontdek de kracht van woorden, waar ik al eerder over schreef. Nog even over de lengte… Je hebt inmiddels ook gelezen dat Google wat heeft geëxperimenteerd met de lengte. Je kunt er dus nooit helemaal van op aan hoeveel ruimte je hebt. Daarom is het […]

Langere meta-omschrijvingen in Google_ hoe zit dat precies

Langere meta-omschrijvingen in Google: hoe zit dat precies?

156 leestekens, dat was het aanbevolen maximum voor je meta-omschrijving of meta description in Google. 160 werd ook wel eens aangehouden. En voor mobiel heb ik altijd 120 aangeraden. Tot begin december 2017. Want toen bevestigde Google officieel dat de meta-omschrijvingen in de zoekresultaten langer waren geworden. Wat betekent dit voor jou? De bevestiging van Google: langere snippets Google bevestigde begin december 2017 aan Search Engine Land dat de ‘snippets’  in de zoekresultaten langer waren geworden. Een aantal leestekens heeft Google daar zelf niet voor opgegeven. Statistieken van RankRanger (zie artikel Search Engine Land) wezen uit dat het gemiddelde van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen van 160 naar 230 leestekens was gestegen. Let wel: het gaat dus om een gemiddeld aantal leestekens dat Google weergeeft. Het gemiddelde is tricky… Dat gemiddelde is een tricky ding. Want wat ik zelf heb gezien is dat een aantal meta-omschrijvingen dat door de website-eigenaar (dan wel de beheerder van de website) heeft ingevoerd ook nog wordt overgenomen. En die hebben zich natuurlijk netjes aan de regels gehouden, waarmee het gemiddelde nu wel wat omlaag gehaald wordt. Er zijn al veel meta-omschrijvingen van rond de 320 leestekens gesignaleerd. Is 320 leestekens nu verstandig? De vraag is of je er verstandig aan doet om nu gelijk optimaal gebruik te maken van het nieuwe maximum. In eerste instantie zou ik zeggen van niet, omdat je nooit weet of Google het weer terugdraait. Dit deed Google uiteindelijk ook met Google Authorship in 2014. Toch vertrouwt Pete Meyers erop dat dit blijvend is, omdat Google al langer met langere snippets experimenteerde: En dan nog wat Kijk, je kunt braaf je meta-omschrijvingen invullen op je website, maar uiteindelijk is het die verrekte zoekmachine weer die bepaalt wat er in de zoekresultaten komt te staan. Je weet nooit zeker wanneer Google de door jou opgegeven meta-omschrijving overneemt. In de meeste gevallen gebeurt dat, maar wanneer iemand net een aantal woorden gebruikt in de zoekopdracht die niet in jouw meta-omschrijving staan, ben je al de sjaak. De lengte op mobiel Op mobiel wordt al jaren een kortere meta-omschrijving weergegeven dan op desktop. Dus die 320 lijkt leuk, maar hoeveel ruimte heb je op mobiel? Laat ik dat nu voor je uitgezocht hebben. Want ja, zo ben ik hè? :) In bovenstaande test heb ik een aantal pagina’s gepubliceerd met meta-omschrijvingen in verschillende lengtes. De langste was bijna 320 leestekens, de kortste 162. De meta-omschrijving van 160 wordt netjes door Google overgenomen, die met 252 leestekens wordt afgebroken. Alles boven 210 leestekens wordt afgebroken Uit mijn onderzoek blijkt dat alles boven de 210 leestekens op mobiel wordt afgebroken. En wel bij het woord dat de omschrijving net onder de 210 leestekens houdt. Google breekt geen woorden af, de afbreking is altijd na een volledig woord. Bij de ene zin is dat na 200 leestekens, bij de ander na 209 leestekens. Houd daar dus goed rekening mee. Vergeet ook de datum van publicatie niet Als je artikelen publiceert, kun je ervoor kiezen om daarbij de datum te laten weergeven. In veel gevallen gebeurt dit zelfs automatisch, bij WordPress ligt dat vaak aan je theme. Houd er rekening mee dat ook die leestekens van jouw snippet in Google af gaan. Je hebt daarmee ongeveer 15 leestekens minder. 5 redenen waarom je beter geen 320 leestekens kunt invullen Waarom zou je eigenlijk 320 leestekens invullen voor je meta-omschrijving? Hier heb je 5 redenen waarom ik het je afraad: Het kan nog altijd teruggedraaid worden Google kan altijd nog zelf een meta-omschrijving creëren Op mobiel worden nog steeds minder leestekens weergegeven dan op desktop Bij artikelen gaan er nog zo’n 15 leestekens vanaf vanwege de datum Kort en krachtig is misschien wel beter dan heel lang [BONUSREDEN] De laatste is natuurlijk geen harde reden, maar wel iets om over na te denken. Want wie gaat die 320 leestekens echt lezen? En waarom zou je het niet kort houden als je dat kunt? Ik vind zelf korte meta-omschrijvingen van 2 regels lekker krachtig en nu zelfs heel verfrissend. Mijn advies Mijn advies is om niet gretig gebruik te maken van de volledige lengte die er nu is. Als je nu meta-omschrijvingen schrijft, houd dan hier rekening mee: Maximaal 195 leestekens voor artikelen, maximaal 210 voor pagina’s, anders wordt je snippet op mobiel afgebroken Is er sprake van een antwoord, geef dan gelijk het antwoord in je meta-omschrijving en zorg dat men dan wil doorklikken Kan het kort, doe het dan; waarschijnlijk val je er straks juist meer mee op En houd er dus altijd rekening mee dat een zoekmachine zelf bepaalt of deze jouw meta-omschrijving overneemt of niet. Als je echt retegoed bent in copywriting en/of tijd te veel hebt, kun je meta-omschrijvingen schrijven die rond de 300 woorden liggen, en dan rekening houden met de afbreking rond de 210 leestekens. En 195 bij artikelen, waarbij de datum wordt weergegeven in de zoekresultaten. Dus je schrijft tot ongeveer 205 (of 190) leestekens, waarna de belangrijkste informatie ophoudt en vult het daarna aan met extra tekst die op mobiel wordt weggelaten, maar op desktop wel wordt weergegeven. En Bing dan? Er zijn natuurlijk ook nog andere zoekmachines. Naast Bing is er ook nog DuckDuckGo. Die hebben samen een paar procent marktaandeel. Overige zoekmachines zijn wat mij betreft de moeite al niet meer om aandacht aan te besteden. Dus heb ik Bing en DuckDuckGo nog voor je onderzocht. Bing en DuckDuckGo: één pot nat De snippets in Bing en DuckDuckGo zijn exact hetzelfde. En daar is een reden voor. DuckDuckGo gebruikt de Bing API voor zijn zoekresultaten. Beide zoekresultaten zijn dus hetzelfde. En de snippets? Daar is niet echt een peil op te trekken. Houd het erop dat 160 veilig lijkt, al heb ik omschrijvingen gezien die langer zijn. Wil je rekening houden met deze zoekmachines, dan doe je er verstandig aan om maximaal 160 leestekens aan te houden. Mijn advies voor de lengte Als je het echt nog wilt weten: mijn advies is om onder het maximale aantal van Google te blijven.  Met zo’n 120-160 leestekens zit je gewoon goed. Kort en krachtig werkt online nog altijd het beste. Hoe denk jij erover? Ga je optimaal gebruik maken van die lengte? Heb je zelf andere ideeën over de lengte en inhoud van de meta-omschrijving? Ik ben benieuwd.

Zo schrijf je de beste SEO-titels (ook voor conversie)

Je paginatitel is belangrijk voor SEO, maar ook voor een stuk conversie. Met een goede paginatitel trek je namelijk bezoekers naar je website, terwijl een minder goede je juist bezoekers kan kosten. Wat is nu een goede paginatitel voor zowel SEO als conversie? En wanneer spreek je van een SEO-titel en wat is het verschil met een paginatitel? Wat is precies de paginatitel? Gelijk even duidelijkheid over wat de paginatitel is. Dat is de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachines én die in het tabblad van de webbrowser verschijnt. Deze zie je niet altijd ook op de webpagina zelf verschijnen. In de tekst zelf zet je een koptekst (H1), die mag afwijken van je paginatitel. De beste lengte Wanneer je de paginatitel gaat schrijven is het goed om rekening te houden met de lengte. Google geeft de paginatitels niet zomaar volledig weer in de zoekresultaten. Een te lange paginatitel wordt afgebroken in de zoekresultaten, waardoor jouw intentie met de tekst mogelijk weg is. Het is goed om te weten dat Google hierbij een lengte van 580 pixels aanhoudt en het dus niet echt een aantal leestekens is. 60 leestekens is veilig Veel i’s en l’en betekent dat je meer leestekens kunt gebruiken. Hoofdletters en w’s en m’en kosten meer ruimte. Want pixels hè? En geen leestekens eigenlijk. Maar hoe weet je nou hoeveel pixels jouw paginatitel is? Da’s lastig. Dus houd maximaal 60 leestekens aan, dan zit je wel veilig. Handige tool voor paginatitels én meta-omschrijvingen Wil je niet tellen of wil je gewoon zeker weten dat je het aantal pixels niet overschrijdt, dan is er de SERP snippet preview tool. Een hele “mond vol” voor een gratis en gebruiksvriendelijke tool om zelf te checken of de lengtes van je paginatitels en meta-omschrijvingen aan de normen voldoen. Natuurlijk houd je rekening met SEO Het belangrijkste is dat je paginatitel wel prikkelt, de aandacht trekt. Want alleen even aanhalen waar je pagina over gaat is wat karig. En trekt de aandacht niet echt. Toch? Dat is alleen niet alles, iets met vindbaarheid in Google is ook niet verkeerd. En daarbij speelt die paginatitel ook een rol. Hoe houd je daar dan rekening mee? De paginatitel en SEO Het is niet gek dat de paginatitel een rol speelt in SEO. Een titel vertelt toch waar een pagina over gaat? Dus neem je daar ook je zoektermen in mee. Ook omdat de zoekmachine die paginatitel wil overnemen in de zoekresultaten en dus ook het hoofdonderwerp en daarmee je belangrijkste zoekterm daar ook in wil terugzien. Het zou gek zijn als mijn pagina over webteksten ‘Ik schrijf de beste teksten voor je’ als paginatitel zou hebben. Want dat konden ook andere teksten zijn. Gebruik sowieso je zoekterm in de paginatitel Het zou toch gek zijn als een zoekterm niet wordt weergegeven in de voorbeeldweergaven in de zoekresultaten? Iemand zoekt naar een bepaald onderwerp, dan wil deze de bevestiging dat de pagina ook daar over gaat. Dus hoort de zoekterm ook in de paginatitel. Daarbij geldt uiteraard dat je een (hoofd)onderwerp hebt waarvan je hebt onderzocht of daarop gezocht wordt. Je hebt dus voordat je begon met schrijven in ieder geval een basis zoektermenonderzoek gedaan. > Lees hier hoe je zoektermenonderzoek doet Zet je zoekterm zoveel mogelijk vooraan SEO-technisch blijkt het verstandig te zijn om deze zoekterm zoveel mogelijk vooraan in de paginatitel te gebruiken. Natuurlijk doe je dat niet te krampachtig. Als de paginatitel daardoor niet lekker loopt, dan maar verderop in de tekst. Leesbaarheid en een aantrekkelijke paginatitel gaan boven vindbaarheid. Met een beetje creativiteit schuif je die zoekterm zelfs nog wel een stuk naar voren in je paginatitel 🙂 Gebruik niet enkel het hoofdonderwerp Naast de zoekterm en de lengte komt ook het onderdeel conversie om de hoek. Je wilt dat de titel opvalt in de zoekresultaten en de aandacht trekt. Dus schrijf je meer dan enkel het hoofdonderwerp. Zeker als het gaat om je producten of diensten. Want die bieden je concurrenten ook al aan, dus waarom zou ik op jouw pagina in de zoekresultaten klikken? Zelf deed ik het ook fout Mijn eerste paginatitels bevatten ook enkel de namen van mijn diensten. Dus voor mijn pagina ‘Webteksten’ gebruikte ik enkel “Webteksten – SEO-specialist Letterzaken Apeldoorn”. Doet dat wat met je? Denk het niet hè? Gebruik die 60 leestekens dus om de aandacht te trekken. Om interesse te wekken. Onderscheid je van de rest en zorg dat je zo bezoekers naar je website trekt. Dit maakte ik er zelf van Die pagina ‘Webteksten’ verdient natuurlijk een titel die de aandacht trekt. Want wie klikt er nou enkel op een zoekresultaat met “Webteksten – Letterzaken Online Marketing”? Dus paste ik ‘m aan en dit is wat er nu staat: Wat is het verschil: vooral dat er een belofte in staat, een resultaat. Dit mag je verwachten van mijn webteksten. Dat is in ieder geval altijd de insteek. Alles op een rijtje Dus, ga je aan de slag met je paginatitels- of je nu een nieuwe pagina of artikel schrijft, of je loopt al je bestaande paginatitels door om die te optimaliseren- houd dan hier rekening mee: Houd een maximum aantal leestekens van 60 (of 580 pixels) aan Gebruik je hoofdonderwerp/zoekterm in je paginatitel Zet de zoekterm liefst zoveel mogelijk vooraan Maak er een interessante, aantrekkelijke titel van, die uitnodigt om verder te lezen En daarna volgt de meta-omschrijving. Die vult je paginatitel aan. > Lees hier hoe je de beste meta-omschrijvingen schrijft Check de lengte van je paginatitel en meta-omschrijving in de gratis SERP snippet preview tool. Heb jij ook zulke weinigzeggende paginatitels geschreven? Of waren ze te lang? Deel je ervaring hieronder, of stel je vraag. Je krijgt altijd antwoord.

Wat woorden doen: hoe tekst omzet oplevert of omzet kost

Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert, of omzet kost

Tekst heeft een enorme impact op jouw organisatie. Gek genoeg onderschatten veel organisaties nog steeds de kracht van woorden. En bezuinigen ze dus op teksten. Een copywriter is niet nodig, denken ze. Want iedereen kan wel een tekst schrijven. Fout. Teksten schrijven kan inderdaad iedereen die letters op papier of een scherm kan toveren. Teksten die klanten opleveren echter, is totaal andere kost. Ontdek waarom (te) veel organisaties verkeerd bezuinigen door zelf hun teksten te schrijven, van brochure tot webteksten. Natuurlijk focus ik me in dit artikel voor een groot deel op webteksten, omdat ik me als SEO-specialist enkel met SEO-copywriting bezighoud. Maar: bijna alles in dit artikel is ook van toepassing op brochureteksten, teksten op sociale media en andere communicatie met jouw (potentiële) klanten. Woorden zijn krachtiger dan je denkt Er moet wat staan en het maakt niet zoveel uit hoe het geformuleerd is, toch? Als het zo simpel was, was iedere website succesvol, want maakte het niet uit wat je schreef. Woorden zijn alleen krachtiger dan menigeen denkt. Een goed geformuleerde tekst maakt echt het verschil tussen een afhaker en een klant. Dat is de reden waarom een goede tekst schrijven niet even in een uurtje kan. Lees meer over mijn visie op teksten schrijven op mijn pagina ‘Weloverwogen woorden‘. Eerst een voorbeeld hoe woorden het verschil maken In dit artikel sla ik je om je oren met voorbeelden waar woorden het verschil maken. Uiteraard krijg je ook veel tips om zelf je teksten te verbeteren. Maar eerst een concreet voorbeeld uit een blog dat ik redigeer. Hierin stond oorspronkelijk de volgende zinsnede: “Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Wil je dus geen conversie, gebruik dan vooral minimaal 1 slider.” Die tekst heb ik aangepast naar: “Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Wil je dus geen omzet, gebruik dan vooral minimaal 1 slider.” Zeg nou zelf, die tweede komt toch veel meer binnen? Het woord ‘conversie’ zegt vooral marketeers en verkopers iets. Veel zelfstandig ondernemers zijn niet bezig met dat woord, ondanks dat het wel super relevant is voor ze. Maak je er ‘omzet’ van, wordt het veel concreter. Want omzet, dat willen we allemaal. Teksten en SEO Allereerst is er de factor vindbaarheid. Je wilt dat je website ook naar voren komt in de zoekmachines wanneer iemand zoekt naar voor jou relevante zoektermen. En een zoekmachine begrijpt woorden nog steeds het best. Dus draagt een goede tekst bij aan je vindbaarheid. Daarbij geldt trouwens wel dat je bezoeker voorop staat. Stouw je teksten dus niet vol met zoektermen, daar wordt niemand blij van. Maar ook je bezoeker zoekt de bevestiging dat je pagina gaat over dat onderwerp waar deze voor op je website komt. Dat je zoekterm daarom meerdere keren in de tekst voorkomt, is niet meer dan logisch. Je paginatitel maakt al verschil De paginatitel van je webpagina -ook wel SEO-titel genoemd- is een van de eerste dingen die een Google gebruiker ziet. Als je op de eerste pagina van Google verschijnt tenminste. Want wie kijkt er nog verder dan pagina 1? Hoe dan ook, die paginatitel moet de aandacht trekken, de Google gebruiker prikkelen en zorgen dat deze liefst je meta-omchrijving leest. Of beter nog: doorklikt naar jouw website. Met een simpele paginatitel kom je er niet Toegegeven: ook ik deed het lange tijd verkeerd. Een paginatitel die niet meer deed dan het hoofdonderwerp vermelden: Zoals je ziet stond er enkel ‘Webteksten’ in de paginatitel, en daarna mijn bedrijfsnaam. Oké, er staat nog ‘SEO-specialist’ voor. Geen idee of mensen dat willen weten. Wat ik wel denk wat je wilt weten, is wat die webteksten bereiken voor je. Dus ziet het er nu zo uit: Wat hier staat trekt toch veel meer je aandacht? Want je wilt toch omzet uit je website halen? Het begint al met die kop. Als die de aandacht niet trekt, ben je de websitebezoeker al kwijt. En dan volgt de meta-omschrijving. Triggert die goed, dan krijg je de bezoeker wel naar je website. De kracht van een goede meta-omschrijving Wanneer je een goede paginatitel hebt, ben je er dus nog niet. Als de meta-omschrijving niet aanspreekt, haakt de Google-gebruiker alsnog af. Je ziet als het goed is de subtiele verbetering die ik heb gemaakt in de meta-omschrijving. Vooral de afsluiter is krachtiger en levert meer klikken op naar mijn website. Tekst en conversie Bovenstaande is eigenlijk al een voorbeeld van conversie. Met een betere paginatitel en/of meta-omschrijving meer bezoekers naar je website trekken. Komen ze daar, dan is het tijd ze echt binnen te halen. Als ze daar aan toe zijn natuurlijk ;-) En wat blijkt: daar is tekst toch echt een heel belangrijke factor in. Bovenstaande tweet van Els Aerts (van het gerenommeerde bureau AG Consult) geeft al iets aan. Zij bevestigt wat Kieran Flanagan (@searchbrat dus) van Hubspot zei tijdens een talk: tekst is een van de belangrijkste factoren als het gaat om conversie. In dit artikel ga je hier veel voorbeelden van zien. Woorden hebben enorme invloed op conversie Bij AG Consult volgde ik de online training Usability & Conversie-optimalisatie, waarin usability-expert Karl Gillis het volgende zegt: Heb je het genoteerd? In 75% van de A/B-testen waar ze echt grote winst boeken heeft het te maken met woorden. Daar heb ik natuurlijk ook voorbeelden van. Zowel in positieve als negatieve context… Ken je clickbait? Je móet wel hebben gehoord van clickbait: titels of kopteksten die je zo prikkelen dat je wel móet klikken. Vaak omdat je iets leest wat je niet kunt geloven of wat zo sensationeel is dat je er alles over wilt weten. Veel nepnieuwswebsites maken er gebruik van. Maar ook sites als PowNews hebben er een handje van. Iedere bezoeker naar hun website krijgt namelijk advertenties te zien en dat is hun verdienmodel. Iedere klik is dus geld waard, dus doen ze er alles aan om jou maar te laten klikken. Elke klik is een conversie. Meer weten over clickbait? Lees dan het artikel “Wat is clickbait? De uitkomst zal je verbazen!” van collega Arjan Jonker. Phishing en andere e-mailoplichting Iedereen ontvangt ze wel eens: mails van bekende bedrijven of instanties met een waarschuwing dat het account komt te vervallen, een bankrekening wordt geblokkeerd of wat dan ook. Nep hè, niet echt van deze bedrijven… Deze mails maken […]