Zo schrijf je de beste alt-tekst voor je afbeelding

Vrijwel iedereen denkt nog dat een alt-tekst vooral (woorden uit) je zoekterm moet bevatten. Daarmee doe je geen recht aan het daadwerkelijke doel en nut van de alt-tekst, en: als je de juiste regels volgt, gaat het heus wel goed komen met je SEO. Want je schrijft die alt-tekst dus niet voor SEO, terwijl je vindbaarheid er echt niet onder lijdt als je de regels goed volgt.  Waarom gebruik je een alt-tekst? Om te weten hoe je een goede alt-tekst schrijft, is het van belang om te weten waarom je überhaupt die alt-tekst gaat schrijven. De alt-tekst wordt namelijk gebruikt door mensen met een visuele beperking die dankzij hun screenreaders toch webpagina’s kunnen bezoeken. Daarnaast gebruiken ook andere hulpmiddelen deze tekst, waaronder de braille-leesregel. Ook mensen met andere beperkingen hebben baat bij de alt-tekst, zoals mensen met een cognitieve beperking die verminderd beeldbegrip hebben. Bij hen kan een error ontstaan waardoor beelden niet goed ‘vertaald’ worden naar informatie. Die screenreaders, die dankzij smartphones nog toegankelijker zijn geworden, lezen de alt-tekst voor. Als je dit in je achterhoofd houdt, weet je vaak al wat je echt moet schrijven. Gaan we nog verder op in, want er zijn ook nog details waar je dan rekening mee moet houden. Zegt de term je niks? Lees dan eerst “Wat is een alt-tekst?” Oorsprong van de alt-tekst Bij het huidige gebruik van de alt-tekst komt ook nog een stukje internetgeschiedenis. De alt-tekst was oorspronkelijk bedoeld om te omschrijven wat er op een afbeelding stond wanneer deze niet op een webpagina geladen werd. In de begintijd ging het internet nog over een telefoonlijn die veel minder snel was dan onze huidige internetsnelheden en waarbij je ook nog eens moest betalen per MB die je ophaalde. Daarom werd het laden van afbeeldingen uitgeschakeld, waarbij er een icoontje van een gebroken afbeelding getoond werd met daarin een balk met de alt-tekst. Als die ingevuld was tenminste. Zo wist je wat er op de afbeelding stond die je niet te zien kreeg. Niet alleen voor webpagina’s Een alt-tekst is echt niet alleen voorbehouden aan webpagina’s. Zo kun je ze ook gebruiken in mails en dus je e-mailnieuwsbrieven. Daarnaast kun je op sociale media ook alt-teksten toevoegen aan afbeeldingen die je daar plaatst. Meer hierover per platform: LinkedIn Twitter Facebook Pinterest Instagram Facebook en Instagram maken daarbij nu gebruik van kunstmatige intelligentie om automatisch alt-teksten te genereren, die je zelf nog kunt aanpassen. En dat wil je, zeker als je eenmaal weet hoe je een goede alt-tekst schrijft. De AI-gegenereerde tekst is te breed en algemeen, en daarmee niet echt helpend voor degene die de afbeelding niet ziet, zo blijkt. Leeg alt-attribuut bij puur decoratieve afbeeldingen Je hebt vast ook wel pagina’s met afbeeldingen die er puur voor “de leuk” staan; decoratieve afbeeldingen, zoals bijvoorbeeld een headerafbeelding of als achtergrond. Deze decoratieve afbeeldingen hoef je niet te omschrijven, er hoort wel een alt-tekst te staan. Althans, een lege alt-tekst. Ja, dat bestaat. Als je in de broncode van een webpagina kijkt, staat er bij afbeeldingen na de bestandslocatie: alt=”Hier komt dan de alt-tekst te staan.”  Alleen, die decoratieve afbeelding staat er maar een beetje decoratief te zijn. Daar hoef je dus niks in te vullen, al moet er dan wel dat alt-attribuut staan, en wel een lege: alt=”” dus.  Zo weet een screenreader dat er niks over de afbeelding te vertellen valt. En zo schrijf je ‘m dan Je weet nu dat je de afbeelding echt moet omschrijven. Houd daarbij in gedachte waarom je die afbeelding op je webpagina plaatst. Beschrijf zo  duidelijk mogelijk wat er op de afbeelding staat, waarbij je vooral ook uitlegt welke informatie je hiermee deelt (want dat is wat je ook doet met een afbeelding); Schrijf dit zoals je het zou vertellen aan iemand die de afbeelding niet kan zien; Houd het zo kort mogelijk, er is technisch gezien geen maximale lengte. Omschrijf de kern van de afbeelding liefst in maximaal 100 leestekens; Sluit iedere zin af met een leesteken, bij voorkeur een punt of vraagteken. Zo weet de screenreader ook dat de zin (en daarmee eventueel de alt-tekst) daar eindigt; Gebruik woorden die je echt nodig hebt om de afbeelding te beschrijven, vergeet je zoekterm. Als de afbeelding past bij de context van je tekst, komen die woorden er vanzelf in. Zo niet, ook geen probleem. Let er bij punt 1 vooral op dat die beschrijving afhankelijk is van het doel waarvoor, dan wel de reden waarom je de afbeelding in de tekst plaatst. We nemen een foto van mijzelf als voorbeeld: Als het puur om de foto zelf gaat, volstaat de alt-tekst “Nathan Veenstra” Dit is een omschrijving van wat er op de foto staat, meer is eigenlijk niet nodig. Sterker nog, hier moet het alt-attribuut eigenlijk zelfs leeggelaten worden, omdat de foto puur decoratief is. Houd je aan deze regels Er zijn enkele belangrijke regels voor de alt-teksten, waar maar heel weinig websites echt aan voldoen. Heel eerlijk: ik moet ook mijn hele website nalopen, omdat ik ook pas sinds 2019 weet hoe het zit en zelfs daarna meer gedetailleerde en onderbouwde kennis hierover heb opgedaan. Houd je hier dus aan: Elke afbeelding op je website krijgt een alt-tekst; de (“technische”) attributie althans. Decoratieve afbeeldingen krijgen een lege alt-tekst. Beschrijf de informatie die er op de afbeelding staat, dan wel de functie die de afbeelding dient. Geef buttons of afbeeldingen die bijvoorbeeld linken naar een andere pagina duidelijk mee waar ze naartoe leiden of wat ze doen als iemand erop klikt. Eindig iedere zin altijd met een punt. Of met een vraagteken als het een vraag is. Nee. Geen uitroeptekens. Nooit. En zet er geen overbodige informatie in, zoals de naam van de fotograaf. En dus ook geen zoektermen of woorden uit je zoekterm als die er gewoon niet in hoeven. Je schrijft voor degene die de afbeelding niet kan zien, niet voor je SEO. Kennis voor dit artikel heb ik opgedaan bij Axess Lab, ArtsHacker en AbilityNet. Met dank aan expert digitale toegankelijkheid Bart Pluijms die heeft geholpen om de inhoud op diverse details te verbeteren. Heb je nieuwe inzichten opgedaan over de alt-tekst, heb je vragen of misschien zelfs aanvullingen? Laat het weten in een reactie hieronder, ik kijk ernaar uit om de interactie met je aan te gaan.

SEO-teksten schrijven doe je zo

Je wilt ijzersterke SEO-teksten schrijven. Want ja, de webpagina die je schrijft mag best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, je wilt je plekje in de zoekmachine pakken. Omdat je met vindbaarheid in Google je bereik vergroot. Dus, hoe schrijf je die SEO-teksten? Met mijn jarenlange ervaring en SEO-kennis help ik je op weg om teksten te schrijven die zowel vindbaar zijn als gewoon lekker leesbaar zijn (dat mag ook gewoon). -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 februari 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 1 juli 2021- SEO-teksten? Houd het maar op SEO-proof teksten Eerst even dit: ik vind de term ‘SEO-teksten’ verkeerd. Hiermee wek je het idee dat je alleen maar schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Laten we dus het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar nodig rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid. En toch gebruikt vrijwel iedereen de term ‘SEO-teksten’ en klikken mensen meer door op ‘SEO-tekstschrijver‘ dan op bijvoorbeeld ‘webteksten‘: Dat is dus ook waarom ik hier de term ‘SEO-teksten’ aanhoud, je wordt namelijk alleen goed vindbaar als je ook aansluit op waar je doelgroep op zoekt. Hoe schrijf je SEO-teksten? Hoe schrijf je nu teksten waarmee je scoort in de zoekmachines en ook nog eens gewoon prima leesbare teksten schrijft? Want bij de uitdrukking ‘SEO-teksten’ hebben we nou niet echt het beeld van teksten die lekker lezen. We denken vooral aan teksten die bol staan van (woorden uit) de zoekterm en die daarmee heel onnatuurlijk lezen. Toch? Gelukkig hoeft dat niet meer. En je krijgt alle handvatten om je eigen teksten naast gewoon leesbaar ook volledig SEO-proof te maken. Voorbereiding: doe zoektermenonderzoek Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt? Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (als je in Breda zit natuurlijk). Je ziet: op ‘glasbewassing’ wordt wel meer gezocht, maar op ‘glazenwasser breda’ wordt meer doorgeklikt in de zoekresultaten (‘Clicks’). Belangrijk om te weten voor je teksten schrijft voor je website. Doe dus eerst zoektermenonderzoek (want ook hier: ik vind ‘zoekwoord’ een verkeerde uitdrukking) of laat het doen, dat kan natuurlijk ook. Als je het zelf doet, lees je hier hoe je zelf zoektermenonderzoek doet. De 4 onderdelen van je zoektermenonderzoek Een zoektermenonderzoek helpt je om de juiste tekst te schrijven bij de zoekterm die je doelgroep gebruikt. Daarbij breng je deze 4 onderdelen in kaart: Zoektermen Zoekvolume Zoekintentie Concurrentie Waarom je zoektermen in kaart brengt Natuurlijk zijn de zoektermen waarop je gevonden wilt worden van belang. Ooit kregen we dan op het hart gedrukt om 1 zoekterm per pagina in te zetten, nu weten we dat een webpagina gemakkelijk op meerdere zoektermen kan scoren. Wel heb je natuurlijk het hoofdonderwerp in de vorm van je focus zoekterm of hoofdzoekterm, die de basis vormt voor de inhoud van je pagina. Zoals je hierboven al hebt kunnen zien is het zinnig om te weten hoe je doelgroep zoekt en daar rekening mee te houden in plaats van stug vast te houden aan je eigen terminologie, wat vaak jargon is. Waarom je ook naar zoekvolume kijkt Zoekvolume is niet het belangrijkst, maar in principe wil je natuurlijk wel een beetje publiek bereiken. Je schrijft niet voor de kat zijn viool. En natuurlijk zijn er ook pagina’s waarbij je geen zoekterm met een beetje zoekvolume kunt vinden. Dat zijn vaak pagina’s die nu eenmaal geschreven moeten worden over onderwerpen waar (nog) niet op gezocht wordt. Maar dan gaat het dus niet om de SEO-teksten, dan kun je de vindbaarheid een keer helemaal laten varen. Ook prima. Het belang van zoekintentie Leuk en aardig om een blogartikel te schrijven over de iPhone, maar als iemand zoekt op enkel ‘iphone’ of specifiek het meest recente model is de kans enorm dat die deze wil kopen. Dan toont Google alleen maar webshops en kom je er met je artikel niet tussen. Als jouw tekst niet aansluit op de informatiebehoefte die Google aan de zoekterm koppelt, kom je de top 10 niet in. Sluit dus aan op de zoekintentie om ook echt te kunnen scoren met je tekst. Ontdek hier alles over de zoekintentie. Analyseer je concurrentie Wanneer je wilt winnen, moet je wel kans maken om te winnen. Als amateurhardloper win je niet van de professionals. Ook voor SEO gaat dit op, dus bekijk het speelveld en bepaal of je de wedstrijd aandurft. In het artikel over zoektermenonderzoek waar ik al naar verwees komt dit ook aan de orde. Voorbereidingen getroffen: aan de slag met schrijven Met de uitkomst van het onderzoek op basis van deze 4 pijlers kun je aan de slag met het schrijven van je SEO-teksten. Het onderzoek helpt je om gericht te schrijven en als je een mooie lijst met zoektermen hebt, krijg je misschien ook wel inspiratie waardoor je sneller en/of inhoudelijk beter kunt schrijven. Stap 1: Schrijf voor je doelgroep Goede teksten schrijven begint met weten voor wie je schrijft. Zo pas je jouw schrijfstijl aan op hun taalgebruik en niveau. Geen SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect helpt het zeker. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Als glazenwasser in Breda bijvoorbeeld, schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. En zo kun je vast ook zelf nog het nodige bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg. TIP: schrijft zoals je met je klanten praat, dan is de kans dat je met je teksten aansluit op je doelgroep heel groot. Stap 2: Gebruik de juiste SEO-elementen in je teksten Je schrijft teksten waarbij je ook vindbaar wilt zijn in de zoekmachines. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Zo’n 150 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het zaak om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten. Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid Een belangrijk deel van on-page SEO heeft te maken met woorden; tekst. Google herkent inmiddels heel […]

Zoekwoorden-onderzoek- een praktische handleiding.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dat zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek lijkt me logisch. Zonder te weten op welke zoekwoorden (hier zo meer over) je gevonden wilt worden, ben je als een kapitein die geen specifieke haven heeft om naartoe te varen. Omdat je niet weet wat je uiteindelijke doel of eindbestemming is, is er geen route, geen strategie. Dus doe je je zoekwoordenonderzoek om die doelen te bepalen. En dat kun je zelf doen. Of in ieder geval de basis. Want wie staat er aan de basis van jouw website? En ik denk dat je er nog weleens lol aan zult beleven ook. -Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 4 maart 2021- Waarom ‘zoekwoorden onderzoek’? Zonder zoekwoorden onderzoek ben je als een kapitein op een schip zonder duidelijke eindbestemming. Je zet koers, waarbij je wel een beetje idee hebt waarnaartoe, maar of je echt je doel bereikt is een kwestie van mazzel of toeval. Weet je waar mensen op zoeken, dan weet je waar je op moet inzetten om vindbaar te zijn in de zoekmachines. Het onderwerp van deze handleiding is daar een heel mooi voorbeeld van. Zoekwoorden onderzoek versus zoektermen onderzoek (en meer) Zoals je waarschijnlijk wel weet houd ik het zelf liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermenonderzoek dus ook, maar de meeste mensen blijken te zoeken op ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je ziet in onderstaande resultaten uit Ahrefs’ Keywords Explorer: En Google maakt ook nog een duidelijk verschil tussen ‘zoektermen onderzoek’ en ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je in de zoekresultaten ziet: Vergelijk bovenstaande top 5 voor ‘zoekwoorden onderzoek’ maar eens met de top 5 voor ‘zoektermen onderzoek’: Er zijn wat overeenkomsten, maar vooral ook duidelijke verschillen. De zoekmachine maakt dus zelf al onderscheid. Dat weet je alleen wanneer je onderzoek doet. Waar zoeken mensen naar en hoe sluit jij daar dan op aan? Je krijgt een stappenplan met zowel het wat als het hoe. Om aan te sluiten op de zoekterm moet ik dus toch rekening houden met ‘zoekwoorden onderzoek’ voor de vindbaarheid. Niet voor mijzelf, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat deze handleiding voor iedereen nuttig is en dus vindbaar moet zijn. De overbodige spatie vervang ik door een koppelteken, dan weet je waarom je vanaf nu vooral ‘zoekwoorden-onderzoek’ leest in dit artikel. Hoe doe je zoekwoorden-onderzoek? In een eerder betoog om te beginnen met zoektermenonderzoek kreeg je al 3 opties om mee te werken. Die hoef je niet op te zoeken, je vindt ze hieronder gewoon weer. En daarna ontdek je hoe je deze zelf kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen om de basis voor het eigenlijke onderzoek te leggen. Die krijg je zo als eerste. En daarmee kom ik ook tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op de eerste versie van dit artikel :-) Het stappenplan Het stappenplan dan, waarna we verschillende stappen en tools uitgebreid behandelen. Dit is hoe ik het aanpak: Zelf de eerste thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen Concurrentenanalyse uitvoeren Zoekwoordsuggesties verzamelen Data verzamelen Zoekintentie bepalen Strategie bepalen en website indelen 1. Thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen Je legt sowieso altijd zelf de basis voor het zoekwoorden-onderzoek. Het gaat om jouw bedrijf of organisatie, jouw website, dus jij kent de hoofdonderwerpen. Of je het daadwerkelijke onderzoek nu zelf doet of uitbesteedt, aan jou om een eerste lijst te maken met zoektermen. Let wel: hier is het echt essentieel om te focussen op woordcombinaties in plaats van losse woorden. De concurrentie op losse zoekwoorden is over het algemeen veel groter dan op specifiekere woordcombinaties. En de zoekintentie is duidelijker, daar komen we later op terug. Zo leg je zelf de basis voor het zoektermenonderzoek: 1. Denk zelf goed na Bedenk hoe jij zelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en zoekt je doelgroep daar ook op? Vooral bij dienstverlening is je klant vaak op zoek naar een oplossing voor een probleem en kent deze daarbij niet altijd de benaming voor die oplossing. Formuleer daarom het probleem of bedenk welke vraag je klant zou kunnen hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt over het algemeen wel naar merk, model en mogelijk wat specificaties. Als je zelf goed nadenkt kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen om verder te onderzoeken. Je kunt dit ook op papier of digitaal als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met 1 of meerdere belangrijke woorden en werkt van daaruit verder naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die je dan maakt gebruik je voor het uitgebreide onderzoek. 2. Vraag het aan je doelgroep of directe omgeving Hoe achterhaal je informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Door het te vragen natuurlijk. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, zij hebben vaak ook echt waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het daadwerkelijke zoekwoorden-onderzoek. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”. 2. Concurrentenanalyse om zoektermen te vinden Zelf het wiel uitvinden is idioterie natuurlijk. Als er concurrenten zijn, kun je de kunst afkijken, dus sla je slag! Dankzij betaalde tools als Ahrefs, Moz en Semrush kun je alle zoektermen en posities van je concurrenten ophalen. Dat scheelt je enorm veel tijd en zo heb je een bijzonder mooie lijst om je zoekwoorden-onderzoek mee te vervolgen. Heb je geen toegang tot deze tools, kun je een proefperiode gebruiken (zie het onderdeel ‘Betaalde tools’) of een professional inschakelen die deze tools gebruikt. Lees hier alles over de concurrentenanalyse voor SEO 3. Suggesties verzamelen Met de lijst die je nu hebt ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Dat levert je weer suggesties voor nieuwe zoekwoorden of zoekwoordcombinaties op waarmee je je lijst uitbreidt. Uiteindelijk […]

Hoeveel woorden heb je nodig voor de beste lengte van je webtekst of blog?

Hoeveel woorden als beste lengte voor een webtekst of blog?

Een veel gestelde vraag in de wereld van online marketing: hoeveel woorden moet een goede webtekst of blog hebben? De lengte van een tekst van een webpagina houdt de gemoederen bijna continu bezig. De ene keer omdat men ervan overtuigd is dat mensen online niet meer lezen, de andere keer omdat er weer bewijs zou zijn dat lengte van een tekst belangrijk is voor SEO. Hoe zit het nu echt? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 september 2018 en aangevuld en geüpdatet op 10 december 2020- De juiste lengte van je tekst samengevat in 1 zin In de afgelopen jaren heb ik veel teksten voor websites opgeleverd en natuurlijk geschreven voor mijn eigen website. En heel eerlijk: voor mij bestaat er geen absoluut antwoord op de vraag hoe lang een tekst moet zijn. Toch heb ik 1 gouden regel voor je wanneer je teksten schrijft, of het nu een blogartikel of een webpagina betreft. Die gouden regel is: Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk Hoe je dit doet, daar komen we nog op. Eerst gaan we de 2 ogenschijnlijk tegenstrijdige uitgangspunten uit mijn gouden regel doorlichten. Kort omdat mensen online niet meer lezen? Een veelgehoord argument om korte teksten te schrijven is dat mensen online niet meer lezen. Maar is dat zo? Ga vooral zelf na hoe je leest. Lees je altijd alles? En wanneer je niet alles leest, hoe neem je de content dan tot je? Natuurlijk zijn er onderzoeken naar gedaan. Zowel AGConsult als het gerenommeerde onderzoeksinstituut Nielsen geven aan dat de meeste mensen vooral de content boven de vouw tot zich nemen. Heb je een interessant verhaal, dan lezen mensen echt wel verder. Mensen lezen online echt wel, maar anders Het is beslist niet zo dat mensen online niet meer lezen. Wel lezen ze selectiever. Er is zo ongelofelijk veel te vinden online, dat ze eerst een pagina snel scannen om te bepalen of de informatie die ze zoeken ook op die pagina staat. Herkenbaar? Heb jij dat stiekem ook gedaan bij dit artikel? Waarschijnlijk lees jij ook gewoon het hele artikel als blijkt dat dit relevante informatie bevat voor jou. En daar zijn de tussenkopjes belangrijk voor. We scrollen meer dan in 2010 Je zou misschien verwachten dat we steeds minder scrollen, maar dat is dus niet zo. NN Group onderzocht in 2018 nog eens het scrolgedrag van mensen en constateerde dat we weer meer scrollen dan in 2010. Daarbij speelt de lengte van een tekst wel mee natuurlijk, waarbij dit volgens NN Group vooral komt door de doordringendheid van lange pagina’s. Daar staat dus goede informatie, zo lijkt het. Verder is het natuurlijk zaak om te zorgen dat je zelf de lezer vasthoudt. Kies voor duidelijke, omschrijvende tussenkopjes Grote kans dat ook jij de tussenkopjes van dit artikel eerst snel gescand hebt. Daarom zijn deze dus ook belangrijk. Het zal je dan ook vast niet ontgaan zijn dat (vrijwel) iedere alinea een koptekst heeft. Met die kopteksten maak je een tekst overzichtelijk en scanbaar voor je lezer, hoe lang deze ook is. Want ik durf wel te stellen dat de lengte van een tekst niets uitmaakt. Daar kom ik zo op terug. Kort hoeft dus niet Kort hoeft echt niet per se. Mensen lezen heus nog wel online, ze lezen vooral anders. Help ze daar vooral bij door je tekst overzichtelijk te maken en de lezer te verleiden verder te lezen. Laten we eerst eens verder ingaan op lange content, dat vooral gehypet wordt als beter voor SEO. Is dat echt zo? En lezen mensen dat wel helemaal dan? 300 woorden of meer? Er is lang gesteld dat een webtekst minimaal 300 woorden lang moest zijn. Ook in Yoast SEO zul je het advies van minimaal 300 woorden tegenkomen, al nuanceren ze dat zelf in hun eigen blog nog wel: Hold your horses though, we don’t advise just adding content for the sake of it. Nobody wants to read badly written lengthy articles. Quality and user-friendliness still come first! Lees ook ‘Word count and SEO: how long should a blog post or page be?’: Word count and SEO: how long should a blog post or page be? En ja, ze hebben zeker een punt als ze stellen dat zoekmachines met meer tekst ook meer context zullen hebben. Dat is voor mensen niet anders. Heel zwart-wit gesteld: uit 1 zin van 30 tot 40 woorden kun je gewoon minder stellig opmaken wat het onderwerp is dan uit alinea van ongeveer 120 woorden. En met die ene zin kun je ook minder de diepte in gaan dan in een alinea. Laat staan een pagina met meerdere alinea’s. Is een hoger aantal woorden dan beter voor SEO? Lange content beter voor je SEO? Het is een van de vele mythes in de wereld van SEO: lange pagina’s met veel tekst scoren het beste in Google. Deze zogenaamde ‘skyscraper content’ van minstens 2000 woorden wordt bijna als garantie op goede posities gepresenteerd. Ik durf te stellen dat dat niet zo is. Maar waar is dat dan op gebaseerd? Onderzoek van serpIQ uit 2012: niet geheel duidelijk In april 2012 stelde serpIQ in een blog dat de pagina’s in Googles top 10 gemiddeld meer dan 2000 woorden bevatten. SerpIQ bestaat niet meer, maar ik heb het artikel via het WebArchive nog kunnen opsporen en nagelezen. Hierin mis ik nogal wat informatie, maar het is vooral belangrijk dat er met dit onderzoek alleen correlatie is aangetoond tussen lengte van een tekst en posities in Google. Let op: correlatie ≠ causaliteit Wat in het artikel van serpIQ erg gevaarlijk is, is conclusies trekken zonder verder onderzoek. Men ging ervan uit dat de lengte dus van invloed was op de posities in Google. Echter is dat op geen enkele manier bewezen. Er is hier sprake van correlatie: er is een verband (alle artikelen in de top 10 bevatten >2000 woorden), maar dat toont niet aan dat de top 10-positie een gevolg is van het aantal woorden. Een correlatie houdt in dat twee variabelen op een ordelijke manier een bepaalde samenhang vertonen. Echter, een correlatie betekent niet hetzelfde als causaliteit (i.e. oorzaak-gevolg relatie). In andere woorden, correlaties vertellen ons niet of er een oorzaak en gevolg relatie tussen twee variabelen bestaat. Meer over correlatie en causatie in dit artikel op psyblog.nl. We missen details bij serpIQ Wat niet duidelijk wordt […]

SEO & spelling: zo ga je om met samengestelde woorden

Wat moet je nu met zoektermen die mensen vaak verkeerd spellen in Google? Vooral samengestelde woorden worden nog vaak verkeerd ingevoerd in de zoekbalk en Google draagt daar zelf ook nog eens aan bij met hun autocomplete-functie. Als er meer gezocht wordt op de spelling met spatie dan de juiste spelling zonder spatie, hoe ga je daar dan mee om in je teksten? Het is een eeuwige discussie waar we wat mij betreft nu korte metten mee maken.  -Dit artikel is op 6 september 2017 voor het eerst gepubliceerd en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 20 augustus 2020- Logisch toch, als je gevonden wilt worden? Het lijkt heel logisch om mee te gaan in de verkeerde spelling voor je vindbaarheid. Wanneer je bijvoorbeeld kunststof kozijnen verkoopt, kom je er met goed zoektermenonderzoek achter dat er nog behoorlijk veel mensen zoeken op ‘kunstof kozijnen’. Dus wil je daar ook op gevonden worden, toch? Dus moet je dan maar iets met ‘kunstof kozijnen’, naast ‘kunststof kozijnen’. Denk je. Samengestelde woorden: met spatie, koppelteken of aaneengeschreven? Er wordt meer gegoogeld op ‘zoekmachine optimalisatie’ dan op ‘zoekmachineoptimalisatie’. En dat terwijl de laatste nou net de juiste spelling is volgens de Nederlandse spellingsregels. Veel samengestelde woorden worden helaas verkeerd ingevoerd in Google. Zoals dus ‘zoekmachineoptimalisatie’: En zo zijn er meer voorbeelden te noemen waarbij er meer gezocht wordt op de spelling met spatie dan het samengestelde woord zonder spatie. Of überhaupt de verkeerde spelling. Moet je dan verkeerd spellen om goed vindbaar te zijn? Toch die spatie gebruiken die er niet hoort? Doe het alsjeblieft niet Mijn kortste antwoord op de vraag is: nee. Doe het alsjeblieft niet, het is lelijk en draagt bij aan blijvend gebruik van de verkeerde spelling. Heel eerlijk: Google draagt er helaas zelf ook aan bij door bij de automatische suggestie (autosuggest of autocomplete) de verkeerde spelling weer te geven. Maar Google geeft aan de andere kant ook vrijwel dezelfde zoekresultaten voor verschillende spellingen. Er was eens… Toen de zoekmachines nog in de kinderschoenen stonden, baseerden ze de posities in de zoekresultaten vooral op woorden die in letterlijk in de tekst voorkwamen. Als je gevonden wilde worden op samengestelde woorden die door de meeste mensen met spatie gespeld werden, moest je die ook met spatie opnemen in je tekst. Toen moest je dus wel rekening houden met spel- en typefouten van je ‘seo-woorden’. Gelukkig is dat niet meer zo. Zoekmachines worden steeds slimmer De zoekmachines evolueren. Ze worden steeds slimmer, hoewel ik ook regelmatig zaken tegenkom die ze allang verbeterd konden hebben, maar dat terzijde. Ze worden dus steeds slimmer, waar ook beter begrijpen van zoekintenties én spelfouten bij hoort. En: maak je een tikfout of maak je om een andere reden een spelfout, dan krijg je vaak toch automatisch het zoekresultaat voor de juiste spelling. Met daarbij de mogelijkheid om alsnog de zoekresultaten te zien voor de andere spelling. Maarrrrr… autosuggest draagt ook bij aan foutieve spelling Of het nu komt doordat veel mensen het verkeerd intypen, of omdat er mensen bij betrokken zijn die de autocomplete beheren voor Google, is mij niet bekend. Er sluipen echter wel fouten in de autosuggest, zoals bijvoorbeeld bij ‘zoekmachine optimalisatie’. Hier komt in autocomplete een spatie tussen, die er volgens de Nederlandse spelling niet in hoort. Zo draagt autocomplete helaas ook bij aan foutieve spelling. Doordat Google deze suggestie geeft, gaan mensen aannemen dat dit de juiste spelling is. Voorbeeld: zoekmachine optimalisatie vs. zoekmachineoptimalisatie Volgens de Nederlandse spellingsregels voeg je woorden samen wanneer ze één begrip vormen. Optimaliseren van je website voor de zoekmachines spel je dan als ‘zoekmachineoptimalisatie’ en niet als ‘zoekmachine optimalisatie’. Om het leesbaarder te maken, of in geval van klinkerbotsing, kun je ervoor kiezen om een koppelteken te gebruiken. ‘zoekmachine-optimalisatie‘ dus. In dit geval is er niet echt sprake van klinkerbotsing, ‘zoekmachine-optimalisatie’ leest gewoon wat makkelijker Of bedoelde je eigenlijk…? Een andere manier waarop Google spelfouten corrigeert, is door deze te detecteren en dan automatisch de zoekresultaten voor de juiste spelling weer te geven. Je ziet dan boven de zoekresultaten staan “Bedoelde je:” met daarnaast de mogelijkheid om alsnog op jouw foutieve spelling te zoeken. Verschil in zoekresultaten tussen verschillende varianten Nu Google verkeerde spelling herkent zou je toch mogen verwachten dat de zoekresultaten voor de verschillende varianten ook hetzelfde zijn. Helaas is dat niet het geval. De verschillen zijn meestal niet groot, maar ze zijn er wel. Kijk maar eens naar de zoekresultaten voor de 3 varianten op ‘zoekmachineoptimalisatie’. Hierbij valt vooral ook op dat de versie met spatie exact hetzelfde zoekresultaat geeft als de versie met koppelteken: Je ziet: losse woorden of met koppelteken, het geeft exact hetzelfde zoekresultaat. De juiste spelling van zoekmachineoptimalisatie, dus zonder spatie, geeft wel een iets andere top 6, maar je ziet dat er een groot aantal overeenkomen. Googel zelf eerst eens Dus voordat je je zo druk gaat maken over spelfouten: googel zelf eens. Zoek op de zoekterm met de spelfout en daarna ook op de juiste zoektermen. Vergelijk dan de zoekresultaten en je zult zien dat die meestal voor zo’n 90% hetzelfde zijn. Zeker bij samengestelde woorden. Nog een ander voorbeeld dan, namelijk een creatieve bedrijfsnaam. Je zal je bedrijf maar Effiecient hebben genoemd Een bedrijf waar ik mee samenwerkte, had een creatieve naam die gebruik maakte van afwijkende spelling: Effiecient* (je zag het hierboven al als voorbeeld voorbijkomen). Lastig wanneer iemand op die naam googelde, want Google corrigeerde dat in eerste instantie automatisch naar ‘efficiënt’. Dat soort situaties kun je voorkomen. Wat doe je in dat geval? Maak Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf, zo weet Google dat die gekke spelling bestaat Zorg dat jouw bedrijf op meerdere online bedrijvengidsen vermeld staat, zodat Google daar ook bevestiging krijgt van het bestaan van jouw afwijkende bedrijfsnaam Denk ook aan sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, maak daar een account of bedrijfspagina aan, om dezelfde reden als hierboven Wanneer je dus een bedrijfsnaam kiest met een creatieve spelling, help je de zoekmachines door diverse online vermeldingen. Hiermee bevestig je dat de spelling geen fout is, maar echt bestaat. Zo werd de zoekopdracht voor ‘effiecient’ in Google niet meer automatisch gecorrigeerd, maar kreeg je (nog) wel te zien “Bedoelde je”. *Effiecient bestaat inmiddels niet meer, het voorbeeld blijft relevant :-) Zo ga je met zoektermen met spelfouten om Heb je ontdekt dat de zoekterm waarop […]

Hoe interne links bijdragen aan je SEO

De meeste SEO-specialisten en SEO-bureaus zijn gek op linkjes. Dan gaat het eigenlijk altijd over backlinks: de links die vanaf een andere website verwijzen naar jouw website. Of in het geval van de specialisten en bureaus naar die van hun klanten. Toch zijn ook interne links heel invloedrijk in je SEO-strategie. Waarom en hoe je hier dan slim gebruik van maakt en er zelfs een strategie aan koppelt, lees je in dit artikel. Interne links zijn altijd aanwezig op een website In principe bevat iedere website bijna als vanzelf interne links. Alleen one-page websites hebben geen interne links, omdat er geen pagina’s op de website zijn om naar te linken. Voor alle andere websites geldt dat er altijd vanuit het menu links liggen naar relevante pagina’s en dat er links zijn naar bijvoorbeeld de contactpagina of een pagina voor informatie-aanvraag. Maar dat is niet alles. Of dat zou het in ieder geval niet moeten zijn. Platte tekst helpt jouw bezoeker niet verder Het probleem wanneer je geen interne links plaatst is dat je jouw bezoeker voor geen meter helpt. Wanneer jij namelijk op een pagina iets vermeldt waar elders op jouw website meer informatie over te vinden is, moet de bezoeker zelf moeite doen om dat te vinden. Zonde. Ook omdat er een kans is om de bezoeker zo aan je te binden. Met enkel platte tekst help je jouw websitebezoeker dus niet verder. Wees de behulpzame verkoper Als ik nieuwe kleren koop vind ik het heel prettig dat een verkoper me wijst op andere kleren of accessoires om mijn nieuwe kledingstuk(ken) mee te combineren. Een bijpassende riem bijvoorbeeld, of een goed overhemd bij mijn nieuwe colbert. Of juist iets kleins als een paar sokken. Als de verkoper mij daar niet op attendeert, weet ik het niet en zal ik het niet kopen. Je interne links kun je hier wel mee vergelijken. Als jij jouw bezoeker niet wijst op jouw pagina met meer informatie, zal deze het nooit vinden en jouw website verlaten zonder die interessante pagina van jou te hebben gelezen. Wees dus die behulpzame verkoper door interne links te plaatsen om jouw websitebezoeker verder te helpen. Het effect van interne links op SEO Naast het gebruikersaspect speelt het vindbaar maken van jouw website in de zoekmachines ook een rol bij alles wat je doet met jouw website. Tenzij je jouw website natuurlijk alleen als portfolio gebruikt. Kleine kans dat je in dat geval dit blog leest… Dus let op: interne links hebben effect op jouw vindbaarheid en zijn dus belangrijk voor jouw SEO. Zoals bij alle SEO-factoren is het wel heel erg afhankelijk van diverse factoren hoeveel effect de interne links hebben. Het is sowieso een aspect van SEO dat je zelf goed kunt oppakken en beheren. Interne links versus externe links Als het gaat over links en SEO, denk je waarschijnlijk vooral aan externe links. Iedereen die iets weet van SEO zal weten dat het belangrijk is om die backlinks te krijgen. Wat niet iedereen weet is dat interne links net zo goed slim kunt inzetten om jouw vindbaarheid te vergroten. Ook interne links dragen namelijk SEO-waarde over, zoals (externe) backlinks dat doen. Interne links zijn ook een signaal naar Google Net zoals backlinks een signaal voor Google zijn dat de pagina waar ze naar verwijzen relevant is, is dat ook van toepassing op interne links. Wanneer je vanuit meer dan de helft van de pagina’s op jouw website linkt naar 1 bepaalde pagina, is dat voor Google het signaal dat dit wel een relevante pagina is op jouw website. Best logisch toch? Wel iets minder waarde Net zoals backlinks waarde overdragen, wat we ook wel link juice noemen, dragen ook interne links waarde over naar de doelpagina. Deze waarde is wel veel lager dan die van de externe backlinks, maar zijn niet te onderschatten. Gebruik je ze niet, profiteer je er sowieso niet van. Daarnaast help je jouw bezoeker er dus mee. Beïnvloed je sitelinks met interne links Een veel gestelde vraag is: hoe krijg ik andere pagina’s van mijn website in de sitelinks? Even kort over wat sitelinks precies zijn; Wanneer je op een bedrijfsnaam of organisatie zoekt, zie je in de meeste gevallen eerst de homepage in de zoekresultaten en daaronder een zestal andere pagina’s: Dat zijn dus de sitelinks. Tot oktober 2016 kon je in Google Search Console nog pagina’s uitsluiten van opname in de sitelinks. Nu dat niet meer kan, lijkt het alsof je dus aan Google bent overgeleverd. Toch is dat niet helemaal zo. Met je interne links heb je daar nog wel enige invloed op. Hoe dan Nathan? Natuurlijk wil jij weten hoe je dat dan doet. Je snapt vast wel dat interne links een signaal zijn voor Google hoe belangrijk een pagina is. Dat vrijwel iedere pagina verwijst naar de contactpagina, omdat die in het hoofdmenu staat. Mede daarom zal de contactpagina ook vrijwel altijd in de sitelinks staan. Maar wat als je sitelinks hebt die je graag anders ziet? Kijk dan of je meer interne links kunt plaatsen naar de pagina’s die je wel in die sitelinks wilt zien. Daarnaast is het slim om interne links naar de pagina’s die je uit de sitelinks wilt krijgen, juist te verwijderen. Volgens Kees van Lamper Design helpt het ook om links in de footer van je website te plaatsen. Hij heeft daar zelf in ieder geval resultaat mee gehaald. Let wel: het is nooit een garantie, uiteindelijk is het Google die bepaalt. En soms is het werkelijk niet te begrijpen hoe Google werkt. Welke pagina’s kunnen wel wat interne links gebruiken? Naast het beheren van je sitelinks, zijn er ook andere interne links waar je aan moet werken. Sorry, dat moet inderdaad. Dit doe je vooral voor pagina’s die niet goed genoeg scoren in Google. Zo help je die pagina’s aan wat meer waarde, waardoor de posities kunnen stijgen. Kunnen, want zoals al eerder aangegeven weet je het met Google nooit. Voor mijn klanten heeft het in veel gevallen wel geholpen. Voor hen relevante zoektermen stegen door de focus op interne links. Bepaal dus welke pagina’s wel wat interne links kunnen gebruiken. Daar zijn 2 manieren voor: Pagina’s die je hoger in Google wilt krijgen met voor jou relevante zoektermen Pagina’s die geen of nauwelijks interne links hebben De tweede zullen waarschijnlijk ook pagina’s zijn die […]

Een goede tekstschrijver is niet alleen goed in teksten schrijven.

Een goede tekstschrijver is niet alleen goed in teksten schrijven

Je zou denken dat een tekstschrijver gewoon goed is in teksten schrijven. Maar een echt goede tekstschrijver heeft nog een aantal andere kwaliteiten, die wat mij betreft net zo belangrijk zijn als wat leuke woorden uit het toetsenbord laten vloeien. En dan heb ik het niet alleen over een stuk taalkundigheid, spelling of grammatica. Sterker nog, die vind ik persoonlijk niet het belangrijkst voor een tekstschrijver. Maar wat dan wel? Van SEO-tekstschrijver naar SEO-specialist In 2012 begon ik met Letterzaken met als belangrijkste focus teksten voor websites schrijven. In het begin door zelf alle teksten te schrijven, sinds 2017 vooral in samenwerking met copywriters, die de (meeste) teksten schrijven, waarbij ik met mijn eindredactie de teksten verder aanscherp en waar nodig de SEO-insteek verbeter. Vanaf 2012 heb ik mijzelf vooral verder ontwikkeld als SEO-specialist en kreeg ik eigenlijk meer plezier in SEO dan in webteksten schrijven. In al die jaren heb ik genoeg kijk gekregen op wat een tekstschrijver zoal moet kunnen, naast teksten schrijven. Wat een goede tekstschrijver nog meer kan Natuurlijk kun je een tekstschrijver beoordelen op de teksten die zij of hij eerder schreef. Dat is zeker een factor die je mee moet nemen. Maar er zijn meer vaardigheden die een goede tekstschrijver wat mij betreft hoort te beheersen: Inleven in jouw doelgroep Lastige materie vertalen naar eenvoudige taal Alles uit jou trekken voor de juiste tekst Kritische noten plaatsen De juiste woorden kiezen Consumentenpsychologie kennen Klinken ze logisch of juist niet? Ik licht ze allemaal even toe. Inleven in jouw doelgroep Teksten zijn geen communicatiemiddel meer waarbij je alleen zendt. Jouw doelgroep moet centraal staan en zich aangesproken voelen. Een goede tekstschrijver weet dat, leest zich in en leeft zich in in jouw doelgroep om zo teksten te schrijven die jouw potentiële klanten raken. Lastige materie vertalen naar eenvoudige taal Soms spreek je met je klanten in jargon, vaktaal. Meestal is dat juist niet zo en begrijpt jouw klant de vaktechnische uitdrukkingen die jij gebruikt niet. Een goede tekstschrijver maakt de vertaalslag van jargon en ander taalgebruik dat jouw klant niet snapt naar eenvoudige, begrijpelijke taal. Zo leest je tekst lekker, waardoor klanten op jouw website blijven en je ze uiteindelijk binnen kunt halen als klant. Alles uit jou trekken voor de juiste tekst De eerste 2 punten (inleven in jouw doelgroep & lastige materie vertalen naar eenvoudige taal) kan een tekstschrijver alleen wanneer deze de juiste input krijgt. En die krijgt hij of zij alleen door jou helemaal uit te vragen. Lastige vragen? Alleen maar goed. Als het lastig wordt, krijgen we pas echt de juiste antwoorden. Zo voorkomen we dat jouw tekst oppervlakkig en inwisselbaar wordt. Het laatste dat je wilt is een tekst die net zo goed op de website van een concurrent kan staan. Of nog erger: ieder willekeurig ander bedrijf. Kritische noten plaatsen Aanvullend op het uitvragen voor de juiste input, is het ijzersterk als de tekstschrijver tijdens een vraaggesprek (of eventueel via de digitale weg) ook kritisch reageert op jouw input. Als jij zegt dat jouw bedrijf staat voor kwaliteit, moet de tekstschrijver daar geen genoegen mee nemen. Kwaliteit is namelijk 1 van de vele nietszeggende woorden waar jouw lezer niks aan heeft. Met scherpe vragen en kritische noten haalt de tekstschrijver het beste uit jouw tekst, waardoor deze omzet oplevert in plaats van geld kost. De juiste woorden kiezen De kritische noten zijn er dus voor om te voorkomen dat je nietszeggende woorden in je tekst krijgt. De ervaring leert namelijk dat ondernemingen graag een aantal dingen benoemen die werkelijk niks zeggen zonder nadere toelichting. Woorden als: Kwaliteit Innovatief Ontzorgen Ze zeggen zo verschrikkelijk weinig zonder enige toelichting. Wat versta jij onder “ontzorgen” en wat verstaat jouw buurman of buurvrouw eronder? Wedden dat iedereen daar weer een ander beeld bij heeft? En op veel websites ben je nog steeds: welkom aan het juiste adres koning als klant Natuurlijk ben ik welkom op je website, het zal eens niet zo zijn zeg. En je zal gek zijn om te zeggen dat een klant toch echt niet bij jou moet zijn en een ander adresje mag zoeken. Je snapt ‘m inmiddels wel hè? Een goede tekstschrijver kiest rake woorden, die jouw bedrijf even goed in de spotlights zetten, waarbij vooral de klant centraal staat. Deze moet het gevoel hebben dat het om haar of hem draait. Die rake woorden weet de tekstschrijver wel te vinden voor je. Consumentenpsychologie kennen: klanten verleiden Dat klinkt even ingewikkeld hè, dat “consumentenpsychologie”? Hoeft het niet te zijn, al is het toch ook wel echt iets waar je een studie van moet maken. Het gaat om slimme technieken om mensen te verleiden. En die kun je ethisch inzetten of onethisch. We kennen het verhaal wel van Booking.com, dat beweerde dat er nog maar 1 kamer vrij was, terwijl dat niet helemaal klopte. Dat is misleiden en daarmee de verkeerde manier van consumentenpsychologie inzetten. Schaarste kun je prima inzetten, maar dan moet het wel echt kloppen. Wat kan dan wel? De 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Mits goed gebruikt, zoals we hierboven ook al konden concluderen. Het zijn: Schaarste Sociale bewijskracht (social proof) Sympathie Consistentie Autoriteit Wederkerigheid Eenheid Het leidt te ver om ze hier verder helemaal te behandelen, een goede tekstschrijver kent ze en weet ze waar mogelijk of nodig toe te passen. Zo verleidt de tekstschrijver jouw websitebezoeker met de juiste woorden, waardoor jij er omzet uit haalt. Extra: kennis van SEO Niet iedere tekstschrijver schrijft ook webteksten, dus deze hoef je niet per se te verwachten. Toch is het wel zaak dat een copywriter die teksten schrijft voor jouw website ook weet hoe dat SEO-technisch werkt. Vooral ook om te voorkomen dat je typische SEO-teksten krijgt, die jou niet gaan helpen aan omzet. Zoals deze voor een groothandel in nagels, die op deze manier overduidelijk gevonden wil worden op ‘gelnagels groothandel’: En daar hoort dus ook een stuk opmaak bij… Het zal je vast ook opgevallen zijn dat de tekst in bovenstaande screenshot niet heel lekker leest. En dat komt niet alleen door de matige tekst die puur voor de zoekmachines lijkt te zijn geschreven door de herhaling van ‘gelnagels groothandel’. Dat is ook omdat de regels veel te lang zijn. Een beetje tekstschrijver zal ook daarover adviseren en ervoor zorgen dat alle teksten goed aangeleverd worden met korte […]

Waar je op moet letten bij het vertalen van webteksten

Waar je op moet letten bij het vertalen van webteksten

Als we kijken naar Nederland, kijken we naar een markt van slechts 17 miljoen inwoners. Haal hier alle niet interessante groeperingen uit en er blijft slechts een klein deel over wat voor jouw onderneming interessant is. Vergelijk dit met andere landen in Europa, of zelfs daarbuiten, en de mogelijkheden zijn oneindig! De vraag is alleen; durf jij de stap te maken naar het buitenland? -gastblog door Rodney te Wierik van ForResult- Je website is je (internationale) online aanwezigheid Het betreden van een onbekende markt kan een spannende opgave zijn. Pak je het goed aan, dan kan het wel eens de beste keuze zijn die je in tijden gemaakt hebt. Om online een goede entree te maken op een buitenlandse markt zal je eerst vindbaar moeten worden op de voor jou belangrijke zoektermen. Maar wat zijn nou de belangrijkste punten waar je op moet letten bij het vertalen van webteksten voor jouw bedrijfswebsite? Juiste keuze van zoektermen Synoniemen en correcte vertalingen Zoekwoorddichtheid & -verwerking Media- en kleurgebruik Vertaling van zoektermen Nogal een overduidelijk punt, maar zeker noemenswaardig. Momenteel wordt je onderneming op bepaalde zoektermen gevonden binnen Google. Logischerwijs wil je dan ook dat je op deze zoektermen gevonden gaat worden in het buitenland. Zorg er dan voor dat je de juiste vertaling pakt. Het kan namelijk zo zijn dat de vertaling op zich wel correct is, maar dat jouw doelgroep andere woorden gebruikt om tot jouw dienst/product te komen. Doe hier dus uitgebreid onderzoek naar. Voorbeeld: je verkoopt kledingkasten en neemt als Engelse vertaling clothing cabinet, maar de correcte vertaling is wardrobe. Vergeet daarbij niet dat de juiste vertaling soms minder gezocht wordt in Google. Daarom is het zoektermenonderzoek ook zo van belang. Soms is een synoniem mogelijk populairder in dagelijks taalgebruik, of zijn er verschillen per taalgebied. Zo is een broek in het Brits ‘trousers’, terwijl Amerikanen het over ‘pants’ hebben. Synoniemen van de zoekterm Als je eenmaal de goede zoektermen te pakken hebt, is het zaak dat je ook (sterk) vergelijkbare synoniemen meeneemt in je webteksten. Hierdoor geef je Google meer handvatten om erachter te komen waar je website over gaat en of die aansluit bij de zoekopdracht. Zo vergroot je de kans flink dat je hoog in de zoekresultaten komt. Voorbeeld: jij hebt je met je pagina gefocust op tuinlampen, verwerk dan ook de zoektermen tuinverlichting en buitenverlichting. Zoekwoorddichtheid Net als in Nederland is het bij een vertaling van een webtekst van groot belang om het belangrijkste zoekwoord voor die pagina regelmatig terug te laten komen. Dit betekent niet dat je het zoekwoord 100x terug moet laten komen, 3 keer per 300 woorden is meer dan genoeg. Houd daarbij altijd in je achterhoofd dat je niet schrijft voor een zoekterm maar voor de gebruiker. Hierdoor zal de zoekterm op natuurlijke wijze meerdere malen terugkomen in het artikel in plaats van geforceerd veel. Verwerking zoekterm in koppen Nederlanders houden van scannen. Snel de tussenliggende kopjes scannen om tot de informatie te komen waar zij naar op zoek zijn. Gelukkig zijn ze in het buitenland geen haar anders. Zorg er dus voor dat als je je webteksten vertaalt, belangrijke informatie en zoektermen terugkomen in de tussenkopjes. Pas op met media- en kleurgebruik Maakt je website veel gebruik van diverse media als foto, video of andere illustraties? Gebruik dit materiaal dan ook zeker voor je vertaalde webteksten. Maar pas hier wel mee op. Wat in de ene cultuur als grappig wordt beschouwd, kan in de andere cultuur weer beledigend overkomen. Ook kleuren hebben in ieder land of iedere regio weer een andere betekenis. Zelfs de manier waarop een tekst geschreven is of wat het doel van de gebruikte media is (zeer direct of juist inhoudelijk) kan van grote invloed op je resultaten zijn. Analyseer daarom voorafgaand je grootste toekomstige concurrenten om te kijken wat voor hen werkt. Voorkom problemen en stress: werk met professionals Wil je graag de stap naar een buitenlandse markt maken maar heb je geen tijd om zelf aan de slag te gaan met het vertalen van al je webteksten? Begrijpelijk, als ondernemer heb je het natuurlijk al druk genoeg. Dagelijks vragen er mensen, e-mails en telefoontjes om jouw aandacht. Daarbij is de kans op fouten een stuk groter wanneer je geen native speaker bent van de te vertalen tekst. Een klein foutje in zinsopbouw of woordkeuze kan er namelijk al voor zorgen dat jouw potentiële klanten afhaken. Door een professioneel vertaalbureau in te schakelen kan je volledig ontzorgd worden van dit proces. Vertaalbureaus werken met native speakers waardoor jij verzekerd bent van zeer kwalitatieve webteksten met correcte zinsopbouw en woordkeuze. Daarbij kijken de native speakers ook naar de cultuur en de branche om hier zo goed mogelijk op in te kunnen spelen. En een beetje vertaler heeft natuurlijk ook de opleiding ‘SEO voor vertalers’ gevolgd ;-) Overweeg jij internationaal te gaan of heb je die stap al gezet? Hoe pak(te) jij de vertaling op? We zijn benieuwd naar jouw verhaal.

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Of je nu (semi-)professioneel tekstschrijver bent of ondernemer die zelf de teksten voor zijn/haar eigen website schrijft, je teksten kunnen beter met de juiste kennis. Sowieso begint het al met het verschil tussen teksten voor print en teksten voor online. En dan natuurlijk ook tussen shortcopy -of zelfs microcopy- en longcopy. Die woorden leg ik zo uit. Maar eerst: waarom deze lijst met ‘onmisbare boeken voor de (online) copywriter’? Waarom deze lijst? De lijst met boeken zet ik hier neer omdat ik regelmatig mensen advies geef om boeken uit deze lijst aan te schaffen of op zijn minst te lezen. Ook mijn copywriters hebben deze boeken als aanraders van mij doorgekregen, al in de kast staan of van mij cadeau gekregen. Je leert in deze boeken veel over hoe je teksten schrijft die je websitebezoeker verder helpen. En vaak gaan ze verder, en ontdek je hoe je jouw website nog beter maakt, even los van je teksten. Niet alleen voor tekstschrijvers Zoals je vast al uit het voorgaande opmaakt, zijn deze boeken dus niet puur en alleen voor tekstschrijvers bestemd. Ze gaan wel voornamelijk over copywriting (de kunst van goede commerciële teksten schrijven), maar ook over andere website-gerelateerde zaken. En daarmee hebben alle mensen die betrokken zijn bij de marketing van, en content op een website iets aan de meeste boeken uit deze lijst. Geen ellenlange boekenreviews, even kort waarom ik ze aanraad met links om ze direct aan te schaffen. Kies zelf je link Omdat ik hier tijd en moeite in steek, maak ik gebruik van affiliate links. Alle tijd die ik in mijn blogs steek, verdien ik niet terug. Met deze affiliate links verdien ik iets terug van de tijd die ik in mijn blogs steek. Ik laat de keuze helemaal aan jou wanneer je een boek wilt aanschaffen. Je kiest de webshop waar je ‘m wilt bestellen en je kiest zelf of je mij die kleine vergoeding gunt. Bij ieder boek staan zowel affiliate (aff.) als niet-affiliate links. Boeken over teksten schrijven (en meer) Allereerst heb ik een aantal boeken die specifiek over teksten schrijven gaan. Met name over teksten schrijven voor online gebruik. Een paar van deze boeken gaan verder en helpen je zo ook meer resultaat uit je teksten te halen. Er zijn veel meer boeken over (online) copywriting, dat weet ik, ik heb gekozen voor de boeken die ik echt onmisbaar vind. Dit zijn mijn aanraders: Aartjan van Erkel: ‘Verleiden op internet’ & ‘Maak ze gek!’ 2 boeken van dezelfde auteur. Beide niet alleen over copywriting, maar vooral over hoe je jouw website echt helemaal inricht voor je bezoeker en hoe je deze verleidt en omzet in klant. Als je moet kiezen, raad ik je aan om te beginnen met ‘Verleiden op internet’. Die staat al boordevol ijzersterke tips om je website te verbeteren. ‘Maak ze gek!’ is daar een vervolg op, dat echter ook op zichzelf staat. Beide zijn dus de moeite en jouw investering waard. Verleiden op internet Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Maak ze gek! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Dimitri Lambermont: ‘Online copywriting in 60 minuten’ Hardcore copywriter Dimitri Lambermont schreef een heel goed compact boekje in de ’60 minuten’-serie van uitgeverij Haystack. Uiterst waardevolle kennis, inclusief strategie om consistente teksten te schrijven en ook intern draagvlak te creëren voor de keuzes die je maakt. Denk hierbij aan de stijl en inhoud van de teksten, die je organisatiebreed moet doortrekken. Je leert ook kort te schrijven en rekening te houden met de informatiebehoefte van je lezer. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Eric Tiggeler: ‘Check je webtekst’ Een kort en praktisch boekje dat zich echt richt op online copywriting, net als dat van Dimitri Lambermont. In ‘Check je webtekst’ is alleen wat meer aandacht voor zoekmachine-optimalisatie. Ik heb wel 1 kanttekening bij wat Eric schrijft over het menu van een website. Hij zegt terecht dat die in het door hem aangehaalde voorbeeld van een advocatenkantoor beknopter kan. De keuzes voor de hoofdmenu-items zijn daarbij alleen niet de mijne: Ik heb moeite met ‘Wat doen wij?  en ‘Wie zijn wij?’. Bij de eerste zou ik juist wel ‘Letselschadezaken’ en eventueel ‘Advies en behandeling’ gebruiken, dat is direct duidelijk. Al vraag ik me nog steeds af wat die laatste voor mij zou betekenen… En ‘Wie zijn wij?’ kun je beknopter maken door er simpelweg ‘Over’ van te maken. Maar dat had je vast al gelezen in ‘Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?‘ ;-) Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Minder tekstschrijven, maar niet minder relevant en interessant Bovenstaande boeken focussen met name op het tekstschrijven, zowel inhoudelijk als (SEO-)technisch. Naast het tekstschrijven zelf zijn zaken als beïnvloeding/verleiden en meer praktische zaken ook van belang. Daar gaan de volgende boeken over. Robert Cialdini: Invloed Psychologie is belangrijker dan je denkt. Je hebt niet eens half een idee van hoe je beïnvloed wordt door marketeers en verkopers. In ‘Invloed’ lees je de 6 methodes die wetenschapper Robert Cialdini onderzocht en bewezen heeft. Dit boek is wat mij betreft echt onmisbaar. De vertaling vind ik niet heel makkelijk lezen, ik heb sommige stukken echt meerdere keren moeten lezen voor ik ze begreep. Maar wát een interessante materie. En dit is in veel situaties toe te passen, ook om jezelf te beschermen tegen ongewenste beïnvloeding… Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Pacelle van Goethem: IJs verkopen aan eskimo’s – De psychologie van overtuigen Net als het boek van Cialdini niet heel makkelijk leesbaar. Het is vooral een mooie aanvulling met iets andere insteek op de inzichten uit ‘Invloed’. Zeker een aanrader omdat je niet genoeg over deze materie kunt lezen en er altijd wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Met een andere invalshoek en andere voorbeelden een prima aanvulling. Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant Met als ondertitel ‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’ weet je dat je ook hier weer een boek te pakken hebt waarmee je leert mensen op een slimme manier te overtuigen. Dit leest makkelijker weg dan het boek van Pacelle van Goethem en ook hier weer een andere invalshoek. De focus ligt meer op framing en hoe je dat weer kunt toepassen. Leuk! Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.) Bol.com / Managementboek Charlotte Meindersma: Wetboek voor bloggers Als laatste een boek waarvan de titel je misschien afschrikt. Dat is niet nodig. Ook dit […]