Zo test en verbeter je de snelheid van je website

Enorm veel websites die ik tegenkom of test zijn traag. Haal je ze door de PageSpeed-test of een andere test die de laadtijd toont, zie je vaak dezelfde issues die de snelheid beïnvloeden. Je verbetert de snelheid van je website dus makkelijk door deze meest voorkomende problemen te checken en op te lossen. Test de snelheid jouw website zelf en verbeter nu de laadtijd van jouw webpagina’s. Waarom is de laadtijd belangrijk? Je zal het zelf ook wel ervaren: je klikt op een link vanuit Google of sociale media en dan begint het wachten… Hoe lang blijf je dan wachten tot de webpagina verschijnt? Het antwoord is een typisch SEO-antwoord: “Het hangt ervan af” Want: Op mobiel zul je minder geduldig zijn dan achter je laptop of pc Wil je de informatie echt graag lezen, dan heb je meer geduld dan wanneer je zo even wat opzoekt of tegenkomt Je kunt er zelf misschien nog wel wat andere redenen bij bedenken. Een trage website kost je klanten Het gerenommeerde Nielsen/Norman Group publiceerde al meerdere onderzoeken die aantoonden dat bezoekers afhaken bij trage websites. Zelfs zodanig dat fracties van seconden langere laadtijd bij webwinkels flinke impact hebben op de conversie. Moet je dan minutieus iedere pagina optimaliseren voor een klein beetje meer snelheid? Wat mij betreft niet, toch loont het de moeite om eens goed te kijken naar de laadtijd van je website. Hoe test je de laadtijd? Er zijn legio tools waarmee je de laadtijd van je website kunt testen. Of eigenlijk: de laadtijd van je webpagina’s. Want je kunt niet een complete website op snelheid testen zonder duurbetaalde tools. Daarnaast presteert iedere webpagina weer anders, dus de ene webpagina kan snel zijn, terwijl de ander juist enorm traag is. Je test dus pagina’s, waarbij je met het testen van enkele pagina’s wel vaak een goed beeld krijgt van hoe alle webpagina’s op jouw website presteren. Voor het testen is er een groot aantal gratis tools beschikbaar: GTmetrix; gratis te gebruiken, met een gratis account sla je zelfs je geschiedenis op en kun je je vooruitgang in de gaten houden Pingdom Tools; gratis, zonder verdere opties met een account, betaald account vooral interessant voor professionals Webpagetest; met veel interessante informatie over hoe jouw webpagina scoort in verschillende tabs Google PageSpeed Insights; van Google zelf dus, behoorlijk kritisch, vooral op de mobiele snelheid Testmysite van Google; vooral bedoeld om de mobiele snelheid te testen, ook behoorlijk kritisch Als je een goed beeld wilt, test je ten minste 3 pagina’s van je website op meerdere van deze tools. Meerdere tests geven het beste beeld Als je meerdere pagina’s test op snelheid, zie je vrijwel altijd een aantal punten terugkomen in zo’n rapportage die voor alle pagina’s opgaan. Test je dan met diverse tools, dan zie je dat iedere tool weer met andere metingen komt en andere verbeterpunten. Zo krijg je het beste beeld van wat er zoal te verbeteren valt. En ik kan je zo al een aantal problemen meegeven die vrijwel altijd naar voren komen. De meest voorkomende problemen die je laadtijd beïnvloeden Grote kans dat bij jouw tests 2 of meer van de volgende zaken worden aangemerkt om te verbeteren: Caching instellen of verbeteren Afbeeldingen comprimeren Afbeeldingen schalen Gzip inschakelen Inperken van CSS en JavaScript Dit is maar een klein aantal van de mogelijke adviezen, deze 5 zie ik wel het meest voorbij komen. En die kun je vaak behoorlijk goed zelf oplossen. De snelheid van je hele website testen Met de gratis tools hierboven test je losse pagina’s van je website op snelheid. Dat betekent dat je bij een beetje website een flinke klus hebt om de snelheid te testen. Moet je niet willen. Zoals ik al aangaf kun je met het testen van een paar pagina’s al wel een heel eind komen. Door daar de belangrijkste verbeterpunten uit te halen en toe te passen op al je webpagina’s, verbeter je al snel en makkelijk de snelheid van je website. Toch kan het ook slim zijn je hele website te testen. Hoe doe je dat dan? Site audits in betaalde tools Betaalde tools als Ahrefs, Moz en SEMrush hebben allemaal een Site Audit in hun pakket, waar je ook de laadsnelheid mee kunt testen. Voordeel van deze tools is dat je dan alle pagina’s van je website kunt sorteren van langzaam naar snel of andersom. En ik hoef je vast niet te vertellen dat je zo kunt beginnen met de traagste pagina om zo je hele website steeds sneller te maken. Ook handig is dat je in ieder geval in dit geval ziet of er pagina’s bij zitten die indexeerbaar zijn. De pagina’s waar onder ‘is indexable page’ No staat, kun je dan negeren, tenzij je weet dat die cruciaal is voor conversie. Want als een bezoeker heel lang moet wachten tot het winkelmandje laadt, kan je dat omzet kosten. Pagina’s als ‘Manage subscriptions’ in bovenstaande voorbeeld, zijn nauwelijks relevant en hebben dus geen prioriteit. Wat los je als eerste op? Vooropgesteld: de snelheid van je website is niet essentieel voor je SEO, wat nogal veel wordt beweerd. Ja, Google heeft aangegeven dat ze trage pagina’s “afstraffen”, maar dat gebeurt pas echt bij heeeeeeeel erg trage webpagina’s. Wil je je concurrent inhalen in de zoekresultaten, dan ga je dat met het verbeteren van de snelheid minder makkelijk en snel voor elkaar krijgen dan met het verbeteren van je content of een paar goede backlinks. Je doet het dus vooral voor je bezoeker en daarmee voor de conversie. Wat los je dan als eerste op? Hosting is essentieel Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: snelle servers zijn de basis voor een snelle website. Bezuinig dus niet op je hosting, uiteindelijk zijn dat de kosten ook niet. En soms is een (vaak kleinere) betere hostingpartij niet eens per se duurder. Heb je een beetje goed hostingbedrijf, dan zorgen ze ook voor de juiste cachinginstellingen, Gzip-compressie en daarnaast nog andere zaken die minder met de snelheid te maken hebben. Hoe doe je dat dan? Want je weet toch niet welke hosting beter is? Klopt, een beetje hostingbedrijf zal bereid zijn een kopie van jouw website op hun servers te zetten, zodat je de prestaties naast jouw huidige kunt leggen. Heb je alvast een beeld. Afbeeldingen gaan te vaak fout Zoals je in de meest voorkomende fouten […]

De beste tools als alternatief voor Googles Keyword Planner

Van oudsher was Googles Keyword Planner -in het Nederlands de Zoekwoordplanner, voorheen Google Keyword Tool- dé tool om suggesties voor zoektermen te krijgen en zoekvolumes op te halen voor de zoektermen. Tot Google de data beperkte en alleen nog zoekvolumes gaf voor accounts waar Google Ads op werden gebruikt. Wat zijn nu alternatieven voor de Keyword Planner, welke tools kun je gebruiken om je zoektermen te onderzoeken? Beperkingen van Keyword Planner Ook al draai je Google Ads en krijg je wel de zoekvolumes door van de Keyword Planner, dan valt er nog van alles aan te merken op de data die je krijgt. Daar ga ik verder niet op in, omdat je dat al lees in ‘Waarom zoektermenonderzoek met Googles Zoekwoordplanner dood is‘. Ga daar gerust de discussie met me aan als je het niet met me eens bent ;-) Hier help ik jou om alternatieve tools te vinden, al dan niet met zoekvolumes. Van iedere tool bespreek ik kort wat ik als voor- en nadelen zie. Keyword tools: gratis, betaald en freemium Zoals veel tools zijn ook de meeste keyword tools te verdelen in gratis, betaald en freemium. Freemium betekent dat je een model hebt met een gratis variant, die vaak beperkingen kent, waardoor een betaalde versie interessant(er) wordt. Bij iedere tool die ik hieronder behandel zie je direct wat voor model ze hanteren. Test zelf wat voor jou werkt Het is niet mijn bedoeling om voor jou te bepalen welke tool het beste is. Je krijgt dus geen reviews, geen oordelen, ik geef per tool kort aan hoe het werkt, of je zoekvolumes krijgt en of het betaald, gratis of freemium is. Daarnaast vermeld ik bijzonderheden die ik de moeite waard vind om te vermelden. Aan jou om te testen wat voor jou het fijnst werkt en waar je de informatie uit krijgt die voor jou handig is. Disclaimer: veranderingen vallen niet te voorspellen Omdat op het internet alles continu verandert, is er een kans dat tools die ik behandel ook veranderen. Van simpele zaken als layout tot ingrijpende zaken als verdienmodellen. Een gratis tool kan zomaar een betaalmodel krijgen of een tool bestaat om wat voor reden ineens niet meer. Ik houd mijn artikelen graag actueel, maar kan niet voorkomen dat ik achterhaald word door de actualiteit. Zie je iets dat niet (meer) klopt in dit artikel, laat het me dan even weten zodat ik dat kan aanpassen :-) . Direct naar een tool Lekker makkelijk: direct naar een specifieke tool waar je meer over wilt weten via onderstaande overzicht. Google Trends (gratis) Google Search Console (gratis) Bing Keyword Tool (gratis) Keyword Finder (gratis) Keyword Sheeter (gratis) Answer The Public (gratis) SEO Ruler Pro (gratis) WordStream Keyword Tool (gratis) WMS Everywhere (gratis) Hypersuggest (gratis) Ubersuggest (freemium) Keywords Everywhere (freemium) Searchvolume.io (freemium) Keywordtool.io (freemium) Serpstat (freemium) SpyFu (freemium) Canirank (betaald) KWFinder (betaald) SEO Suites (overzicht) Google Trends (gratis) We beginnen met Google Trends. Jazeker, een gratis tool van Google zelf. Je voert een zoekterm in -let daarbij wel goed op de instellingen voor het land- en krijgt te zien hoe de verhoudingen in zoekvolumes zijn over de afgelopen 12 maanden. Wat je moet weten: Geen zoekvolumes, alleen indexgetallen (relatieve getallen dus) en percentages in stijging voor de gerelateerde zoekopdrachten Wel verdeling ‘per subregio’, dus de verhoudingen tussen de provincies Suggesties uit ‘Gerelateerde zoekopdrachten’, al zijn die op basis van stijging in populariteit en zeggen die niets over zoekvolume Verder kun je wel de periode aanpassen om te zien of de interesse toe- of juist afneemt. Let wel: ook hierbij is het allemaal relatief. Het moment met de meeste zoekopdrachten op de zoekterm krijgt als indexgetal 100, wat dus niks zegt over het daadwerkelijke aantal zoekopdrachten per maand. Leuk om te zien: de fidget spinner was in de week van 14 tot 20 mei 2017 het populairst: Naar Google Trends. Google Search Console (gratis) Nog een tool van Google om ‘keywords’ mee te checken. Voorwaarde is wel dat je een bestaande website hebt die gekoppeld is met Google Search Console. Je kunt uit Search Console (GSC) zoektermen ophalen waar jouw website al op rankt, inclusief de gemiddelde positie en meer interessante data. Wat je moet weten: Alleen mogelijk als je een website hebt die al een tijdje online is en gekoppeld is met GSC Posities zijn gemiddelden, waar dat nou precies op gebaseerd is naast de geselecteerde periode, is niet helemaal duidelijk Je ziet niet welke pagina’s op welke zoektermen ranken Zo gebruik je Google Search Console om je vindbaarheid te verbeteren. Bing Keyword Tool (gratis) Zoals Google de Keyword Planner heeft, heeft Bing de Bing Keyword Tool. Ik wilde deze eens testen, maar heb al snel de moed opgegeven. Ik kon inloggen met diverse accounts, mijn website aanmelden Wat je moet weten: Complex om in de Keyword Tool te komen Zoekvolumes uit Bing natuurlijk Zoekvolumes mogelijk net als Googles Keyword Planner niet heel transparant en betrouwbaar Veel meer kan ik er voor wat Bing betreft niet van maken. Een link om er te komen ga ik dan ook niet geven. Keyword Finder (gratis) Niet te verwarren met de betaalde tool KWFinder. In Keyword Finder kun je in tegenstelling tot veel andere tools meerdere zoektermen invoeren om suggesties te krijgen. De resultaten zijn wel erg breed, dus er zit een hoop ruis tussen, dat je er weer uit moet zien te verwijderen. Wat je moet weten: Met zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner Zoekvolumes lijken wereldwijd, je kunt namelijk geen land instellen Je kunt woorden uitsluiten of juist insluiten Naar Keyword Finder. Keyword Sheeter (gratis) Ooit heette dit ‘Keyword Shitter’ en dat omschrijft eigenlijk ook precies wat deze tool doet: gooi er een woord of woordcombinatie in en hij poept een enorme brei aan suggesties uit. Met een beetje mazzel (of pech) krijg je een werkelijk enorme lijst aan zoektermsuggesties van. Wat je moet weten: De enorme lijst moet je zelf uitmesten op zoek naar geschikte zoektermen Geen zoekvolumes (althans, gratis) Gratis, maar met betaalde extra’s (bijvoorbeeld als je zoekvolumes wilt) Je koopt tegenwoordig ‘coins’ om bepaalde extra’s op te halen, zoals ‘Keyword Organic Difficulty’ en ‘Search Volume’. Ik heb dit getest en kan nu niet echt zeggen dat ik er enthousiast van word. Zonder verdere toelichting over de cijfertjes zegt dit niet echt veel: Dat is dan de ‘Keyword Organic Difficulty’, de ‘Search Volume’ komt […]

Waarom Ahrefs’ klikdata zo waardevol zijn

Het is je vast wel opgevallen dat ik erg enthousiast ben over Ahrefs als SEO-tool. Of eigenlijk toolsuite, het gaat om een set aan tools voor SEO, van onderzoek tot analyse en monitoring. En er is een reden voor mijn enthousiasme. Die reden heet clickstream data, ik zou het in het Nederlands vertalen naar klikdata. Wat maakt nu die klikdata zo speciaal?  Van zoekvolume naar klikken Doe je zoektermenonderzoek, dan zeg je zoekvolume. Dat is in ieder geval lang zo geweest. We haalden uit Googles Zoekwoordplanner de zoekvolumes, waarop we onze SEO-strategie bepaalden. Tot de toegang fors beperkt werd en je een Ads-campagne moest hebben lopen om zoekvolumes te krijgen. En dan nog, de vraag is hoe betrouwbaar de data zijn die je krijgt in de Zoekwoordplanner (SPOILER ALERT: niet). Wat je echt wilt weten is hoeveel organisch zoekverkeer het je gaat opleveren. Van zoekvolume naar klikken dus. Lang niet iedereen klikt op een zoekresultaat We zijn natuurlijk allemaal behoorlijk bezig met getalletjes rondom zoektermen en SEO en hadden daarvoor vooral de zoekvolumes. En een gemiddeld aantal klikken per positie in de top 10. Het inmiddels ter ziele gegane Chitika kwam in 2013 met de volgende percentages per positie in de top 10: Misschien overbodig, ik wil je er toch even op wijzen dat een gemiddelde lang niet alles zegt. Zo kan een nummer 1-positie op de ene zoekterm je net zo goed maar rond de 17% aan klikken opleveren, terwijl het op een andere zoekterm misschien wel meer dan 50% is. Jouw bedrijfsnaam levert het meeste op Het is vrij logisch dat het percentage klikken op jouw bedrijfsnaam relatief hoog is. Meestal ligt dat rond de 60%, soms wat hoger. Waarom dat niet veel hoger ligt en zelfs richting de 100% gaat? Als je logisch nadenkt, kun je zelf vast ook bedenken dat mensen bijvoorbeeld jouw contactgegevens al in je Knowledge Panel kunnen vinden, misschien naar andere informatie over jouw bedrijf op zoek zijn of wat dan ook. Ze hebben dus lang niet altijd de intentie om naar jouw website te komen als ze op jouw bedrijfsnaam zoeken. Voor andere zoektermen wil je dus wel weten of het je genoeg zoekverkeer gaat opleveren. Klikdata in Ahrefs: van veel zoekvolume naar weinig bezoekers En daar komen de klikdata in Ahrefs dus om de hoek. Wanneer er wel veel op een zoekterm gezocht wordt, maar mensen niet of nauwelijks klikken in de zoekresultaten, wat zegt dat dan? Een voorbeeld: leuk om gevonden te worden op ‘zoekwoordplanner’, zou je denken als je in mijn vakgebied werkt. Met een zoekvolume van 1600 volgens Ahrefs, dus veel potentieel zoekverkeer. Zou je denken. Niet dus. Je ziet dat er maar 13% doorklikt naar een pagina in de zoekresultaten, wat resulteert in 257 klikken. Klopt dat wel?Een snelle rekensom levert op dat als 257 klikken 13% is, het zoekvolume ruim 1900 moet zijn, dus geen 1600. Toch klopt dit wel. Het aantal klikken is ook precies dat: het aantal klikken. Als iemand dus op 2 pagina’s klikt, zijn dat 2 klikken. Je kunt dus concluderen dat een deel van die 13% op meer dan 1 pagina uit de zoekresultaten klikt. Handig om te weten toch? Baseer je beslissingen vooral niet op zoekvolume Je ziet dus dat het slim is om je beslissingen niet (alleen) op zoekvolume te baseren. Bij bovenstaande zoekterm kom je dan namelijk bedrogen uit. Het levert je vrijwel geen bezoekers op als je überhaupt in de top 10 komt. Zeker ook omdat het behoorlijk logisch is dat de meeste mensen dan ook nog eens specifiek op zoek zijn naar de Zoekwoordplanner en dus op dat zoekresultaat zullen klikken. But Wait Theres More GIF from Oxiclean GIFs Organische klikken versus betaalde klikken Overtuigd van de klikken? Er is meer. Je ziet namelijk niet alleen hoeveel mensen er doorklikken en tot hoeveel klikken dat leidt. Ook de verdeling tussen organisch en betaald krijg je gewoon voorgeschoteld. In bovenstaande voorbeeld zie je dat er van de 55 klikken in de zoekresultaten 31% op ‘Paid clicks’ is. Dat betekent dus dat er zo’n 17 Google gebruikers op een advertentie klikken en er 28 potentiële organische bezoekers overblijven. Conclusie: gevonden worden op ‘zoekmachineoptimalisatie’ is leuk, maar niet de moeite om alle pijlen op te richten. Nog een voorbeeld dan: Je ziet dat je beter niet kunt inzetten op ‘fietsenwinkel’. Hoewel het aantal klikken in absolute zin wel hoog is, gaat daarvan wel 66% naar de advertenties. Dat betekent nog geen 22.ooo klikken op de organische zoekresultaten, krap 26%. En van die klikken zal het grootste gedeelte gaan naar de partij die ongetwijfeld ook de meeste klikken uit de betaalde zoekresultaten krijgt: fietsenwinkel.nl. Heb je ‘m door? Een ander voorbeeld is ‘bibs speen’. Bij deze zoekterm klikt 66% van de 1700 Google gebruikers door, waarvan 60% op organisch. Dat zijn ruim 1000 gebruikers in dit geval, die wel resulteren in ruim 2000 klikken. Dat betekent dus dat alle gebruikers die doorklikken gemiddeld bijna 2 klikken doen. Je kunt concluderen dat deze gebruikers dus echt aan het zoeken of oriënteren zijn en dus betrokken zijn bij dit onderwerp. Nog meer: herhaalde zoekopdracht (Return Rate) Kijk je naar de screenshots hierboven, dan zie je rechts ook CPC, CPS en RR. Dat zijn Cost Per Click (als je wilt adverteren dus), Clicks Per Search (kun je zien als klikpercentage, moet je het alleen even keer 10 doen ;-) ) en RR, dat is de Return Rate. Dat is nog zo’n interessant getal waar we even naar moeten kijken. De Return Rate geeft aan hoeveel mensen binnen een maand opnieuw zoeken op dezelfde zoekterm. Het is een relatief getal, dus 1.51 betekent niet dat de helft van de mensen opnieuw zoekt binnen een maand. Hoe hoger de Return Rate, hoe interessanter de zoekterm. Of juist niet. Hoezo juist niet? Ja, dat is even verwarrend hè, hoezo dan “of juist niet.”? De vraag is natuurlijk waarom mensen opnieuw zoeken. Bij een zoekterm met een commerciële zoekintentie is dat namelijk anders dan bij een meer informatieve zoekterm. Iemand die iets wil kopen of zich daarop oriënteert, zal logischerwijs wat meer websites bezoeken en dus meer klikken. Bij een informatieve zoekopdracht betekent meer klikken bijvoorbeeld dat de gebruiker niet tevreden was met de informatie op een pagina. Of dat deze andere pagina’s bezoekt voor verificatie. Waar komen die klikdata vandaan? Hoe krijgt Ahrefs die klikdata […]

Hoe doe je zoektermenonderzoek met Ahrefs Keywords Explorer?

Er zijn legio tools waarmee je zoektermenonderzoek kunt doen. Uiteindelijk kies je er eentje die voor jou het beste werkt. Voor mij is dat Ahrefs Keywords Explorer. Waarom? Dat ontdek je in deze handleiding voor zoektermenonderzoek met de Keywords Explorer. Ik leg je uit hoe je deze tool inzet en wat je zoal met de data die je krijgt kunt doen. En waarom die data zo goed en waardevol zijn. En omdat het handig is: ook met video’s. Ahrefs Keywords Explorer: mijn favoriete tool Als je mij kent, zal het geen geheim zijn dat ik Ahrefs een superfijne tool vind. In mijn handleiding voor zoektermenonderzoek staan diverse andere tools die je kunt gebruiken voor zoektermenonderzoek, van gratis tools tot diverse betaalde tools. Bepaal gewoon zelf wat jij prettig vindt. Veel collega’s zijn bijvoorbeeld enthousiast over SEMRush, terwijl ik die qua gebruikersinterface en data minder geslaagd vind dan Ahrefs. Dus als jij een tool kiest, doe dat vooral om jouw eigen overwegingen. Voor de meeste betaalde tools kun je een proefperiode aangaan, gratis of tegen een erg kleine vergoeding. Zo is de proefperiode van Ahrefs $7 voor 7 dagen. Over naar wat ik je graag bijbreng over Ahrefs Keywords Explorer. Keywords Explorer is continu in ontwikkeling Dit is gelijk een van de redenen waarom Ahrefs Keywords Explorer mijn favoriete tool is. Ahrefs is er namelijk op gebrand om het beste te leveren aan hun gebruikers. Je betaalt serieus geld voor een abonnement op Ahrefs, maar daarvoor zitten ze dus ook niet stil. Inmiddels zijn we al aan Keywords Explorer versie 3 toe sinds de start van Ahrefs in 2011. En vanaf versie 3 is het echt een tool waar je niet onderuit kunt. SEO is meer dan Google Zoektermenonderzoek doe je om te zien waar jouw doelgroep op zoekt in een zoekmachine. Met natuurlijk als doel om te weten welke termen voor jou belangrijk zijn om op in te zetten. Daarbij zijn we alleen geneigd om te veel te denken aan alleen Google, terwijl er meer is, zeker als je écht verder denkt. Te beginnen met de tweede zoekmachine ter wereld: YouTube. Want als YouTuber wil je toch ook gevonden worden op zoektermen die mensen daar invoeren? Maar waar haal je die zoektermen dan vandaan? Juist, uit Ahrefs Keywords Explorer. En niet alleen Google en YouTube. Meer zoekmachines dan welke zoektermenonderzoektool dan ook Jahaa, bedenk een zoekmachine (behalve die die niet meer bestaan) en Ahrefs heeft er zoekvolumes bij: Google (natuurlijk) YouTube Bing Yahoo Amazon Yandex Baidu En verder zelfs nog Seznam (Tsjechië), Naver en Daum (beide Zuid-Korea). Ik neem aan dat ik je niet hoef te vertellen dat Baidu de zoekmachine voor China is en Yandex voor Rusland ;-) . Amazon een zoekmachine? Voor wie zich afvraagt waarom Amazon er tussen staat: natuurlijk is ook Amazon een zoekmachine. Als grootste webshop ter wereld (of is dat AliExpress inmiddels? In ieder geval een van de grootste webshops dan…) wordt er natuurlijk ook enorm veel gezocht binnen Amazon. Het is daarmee een verticale zoekmachine, net als YouTube, terwijl de zoekmachines die wij standaard zouden noemen de zogenaamde horizontale zoekmachines zijn. Voor wie bijvoorbeeld affiliate sites heeft met links naar producten op Amazon, wil natuurlijk wel weten waar veel vraag naar is. Gratis tools versus betaalde tools Ja, er zijn gratis tools. En die zijn best goed voor gratis tools. Toch zijn er voldoende redenen om betaalde tools serieus te overwegen. Of je zoektermenonderzoek anders uit te besteden aan een professional die de betaalde tools heeft. Een voorbeeld van de hoofdzoekterm die ik in de video hieronder behandel: Je ziet hier dat je 536 ‘Keyword Ideeën’ krijgt. Op zich niet verkeerd, maar het kan beter. Veel beter. Ook als je ‘Gerelateerd’ (nog eens 9.662 suggesties) erbij optelt. Want: de Keywords Explorer van Ahrefs geeft maar liefst 23.131 zoekterm-ideeën. Dat zijn er bijna 2x zoveel als het totaal in Ubersuggest.   Eerlijk is eerlijk: dit is maar 1 voorbeeld en er kunnen ook situaties zijn waarbij Ubersuggest meer of betere suggesties heeft. Daarom adviseer ik ook om meerdere tools te gebruiken voor de suggesties. Het verdere onderzoek doe je liefst wel in Ahrefs Keywords Explorer. Want wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is de betrouwbaarheid van de zoekvolumes. Ubersuggest haalt die duidelijk uit Googles Zoekwoordplanner, Je ziet dat 3 termen die erg op elkaar lijken maar niet per se hetzelfde zijn wel exact hetzelfde zoekvolume krijgen. Toeval? Nee. Googles Zoekwoordplanner gooit namelijk vergelijkbare zoektermen vrolijk op 1 hoop en telt de zoekvolumes bij elkaar op, zodat je niet weet op welke specifieke term nu echt het meest gezocht wordt. En het lijkt er zelfs op dat een ander ‘synoniem’ (‘zonnepanelen plaatsen’) ook op die hoop wordt geschoven. Daarom dus Keywords Explorer Bovenstaande is eigenlijk het topje van de ijsberg. Maar het toont wel aan waarom Ahrefs het geld waard is en Keywords Explorer een tool is die je in de gaten moet houden, omdat het niet zomaar om wat zoektermen uit Google gaat, maar ze verder gaan. En je mag verwachten dat er meer verbeteringen van de tool komen. Hoe doe je zoektermenonderzoek met Ahrefs Keywords Explorer? In deze video neem ik je stap voor stap mee in mijn werkwijze. Geen tijd, mogelijkheid of zin om de video te bekijken? Je kunt ook nog een samenvatting in tekst lezen onder de video. Na deze informatie volgt er nog een uitleg over de data, ook in een video en met korte samenvatting in tekst, én hoe je het uiteindelijk te downloaden CSV-bestand bewerkt en omzet naar een bruikbaar Excel-bestand. De eerste stappen We gebruiken voor dit onderzoek ‘zonnepanelen’ als voorbeeld, specifiek met koopintentie. Daarbij adviseer ik je om alvast een lijst met woorden zelf op te stellen en daarmee al wat suggesties uit andere tools te halen. Het gaat hierbij puur om de suggesties, het verdere onderzoek doe je in Ahrefs. Enkel de hoofdzoekterm We beginnen in Keywords Explorer enkel met de hoofdzoekterm, om daarop zoveel mogelijk zoektermsuggesties te ontvangen. Voor ‘zonnepanelen’ krijgen we dan een lijst met meer dan 23.000 zoektermsuggesties. Nu is het zaak om daar de meest relevante zoektermen uit te selecteren. Daarbij sla ik zoektermen over die voornamelijk informatieve woorden bevatten, zoals: salderen, terugleveren, aanmelden; deze termen hebben duidelijk te maken met oriënterend zoeken terugverdientijd, rendement, opbrengst; ook deze termen zijn voornamelijk oriënterend doe het zelf, […]

Gratis SEO-tools: check zelf je SEO-resultaten

Gratis SEO-tools: check zelf je SEO-resultaten

Of je nu zelf je SEO doet voor je website, of wilt checken of degene die het voor je doet vooruitgang boekt, er is een leuk aantal gratis tools die je kunt gebruiken. Natuurlijk zijn er ook de nodige betaalde tools voor de echte specialisten. Als je weet dat je daar tijd mee bespaart en waardevolle data uit haalt die je tijd besparen of geld opleveren, is dat natuurlijk een goede keuze. Wil je gratis, dan vind je hier een aantal handige SEO-tools. Gratis tools voor verschillende SEO-gerelateerde taken In dit artikel geef ik je een groot aantal gratis tools die je kunt gebruiken voor verschillende SEO-gerelateerde zaken. Daarom heb ik ze ook per type taak onderverdeeld, lekker overzichtelijk. En we beginnen natuurlijk met tools die je kunt gebruiken voor zoektermenonderzoek: Tools voor zoektermenonderzoek SEO begint met zoektermenonderzoek. Dus beginnen we met tools voor zoektermenonderzoek. Daar zijn veel gratis tools voor, die enorm uiteenlopen in mogelijkheden en vooral data. Een enkele geeft zoekvolumes, een ander enkel (veel) zoektermsuggesties. De tools die ik aanraad zijn: Ubersuggest; flink verbeterd in de afgelopen jaren, nadeel is dat zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner komen* KWFinder (aff.); 10 dagen gratis proefperiode met zoekvolumes en beperkte functionaliteiten, meer data bij een (betaalbaar) abonnement Keyword Shitter; krijg je bizar veel zoektermsuggesties mee, maar daar zit ook echt een hoop onbruikbare bagger bij Answer The Public; vooral interessant voor vraaggerichte zoektermen, zonder zoekvolumes Searchvolume; met zoekvolumes, die echter enorm afwijken van wat bijvoorbeeld Ubersuggest geeft* Er zijn er meer, hierover schreef ik al in mijn artikel over zoektermenonderzoek. *zoekvolumes zijn altijd indicatief, maar lopen wel heel erg uiteen tussen de verschillende tools. De kans dat de zoekvolumes in betaalde tools betrouwbaarder zijn, is wel groot. Een tool als Ahrefs bijvoorbeeld, maakt gebruik van clickstreamdata, wat nauwkeuriger en betrouwbaarder is dan de containers die Googles Zoekwoordplanner gebruikt. Posities in Google (Rank Trackers) Vooropgesteld: iedere rank tracker werkt op zijn eigen manier. Daarnaast zijn zoekresultaten eigenlijk geen vast gegeven. Google berekent namelijk bij iedere zoekopdracht opnieuw hoe de volgorde van de zoekresultaten moet zijn. Toch kun je over het algemeen stellen dat je wel op een bepaald moment een positie bereikt op een bepaalde zoekterm. En die positie meet een Rank Tracker voor je op zo neutraal mogelijke manier. Neutrale posities zijn lastig Het is wel heel lastig om echt neutrale posities te meten. Voor de ene zoekterm is er weinig dynamiek in de zoekresultaten, voor de andere is het zoekresultaat sterk afhankelijk van factoren als locatie of nieuwswaardigheid van een onderwerp. Jouw positie in de zoekresultaten meet je gratis met: WhatsMySERP SERP check WhatsMySERP werkt redelijk eenvoudig: je gaat naar https://whatsmyserp.com/serp-check voert daar de domeinnaam in die je wilt checken kiest ‘Region’ (land eigenlijk); voor Nederland is dat even scrollen… voert de zoektermen in die je wilt checken (maximaal 25)* en klikt op ‘Check all’ Even wachten en je krijgt je posities te zien. *Wanneer je een gratis account aanmaakt, kun je maximaal 25 zoektermen controleren. Zonder account is dat maximaal 10. SmallSEOtools Keyword Position tool Voor SmallSEOtools geldt eigenlijk weinig anders dan voor WhatsMySERP. Je moet alleen eerst even langs wat advertenties en ander overbodig gedoe scrollen, maar goed: je gaat naar https://smallseotools.com/keyword-position/ scrolt en voert de domeinnaam in die je wilt checken kiest bij ‘Search engines’ voor google.nl (of een ander land natuurlijk) voert de zoektermen in die je wilt checken (hier zijn het er maximaal 20) en klikt op ‘Check position’ (een rode button die je vindt nadat je eerst langs een advertentie scrolt) Ook hier weer even wachten voor je posities. Meer weten over jouw posities in Google? Ga naar het artikel over de rank trackers. Laadtijd en techniek van je website Een snel ladende website wordt steeds belangrijker. Niet in de laatste plaats omdat we steeds meer onze mobiele telefoons gebruiken om te internetten. Klik je dan een link, dan wil je niet al te lang wachten tot de webpagina laadt. Toch? Test dus ook altijd de laadtijd van je website. En eigenlijk zelfs van enkele pagina’s van je website, want 1 pagina is niet representatief voor je hele website Voordeel van testen van meerdere pagina’s Als je meerdere pagina’s test, zie je uiteindelijk wel een rode draad. De adviezen of problemen die enkele tools aangeven, zullen op een gegeven moment herkenbaar worden. Die pak je dus als eerste op. Er zijn vele gratis tools waarmee je de snelheid van je laadtijd kunt testen: GTMetrix: top, ook zonder login Zelf vind ik dit de fijnste tool. Je krijgt duidelijke terugkoppeling over wat er beter kan en als je een (ook gratis) login aanmaakt, kun je webpagina’s telkens opnieuw testen. Zo zie je of je inspanningen ook resultaat opleveren. Ga dus naar GTMetrix, voer de URL van je webpagina in, kies een locatie (liefst zo dichtbij mogelijk, dat is voor Nederland London) en klik op ‘Analyze’. Je ziet dan: PageSpeed en Yslow; beide scores op je snelheid De laadtijd; deze houd je het liefst onder de 3 seconden Totale paginagrootte; deze houd je het liefst onder de 1MB Requests; deze wil je ook beperken, het aantal requests heeft invloed op de snelheid En daaronder krijg je allemaal adviezen wat er beter kan. In volgorde van prioriteit. Wel zo makkelijk. Het gaat te ver om echt alles uit te leggen over zowel GTMetrix als andere tools. Zeker voor deze tools kun je het beste onthouden dat je noteert wat er zoal moet gebeuren om je website te verbeteren en dat door te geven aan een specialist. Pingdom Tools: ook mooi, zullen we maar zeggen Oké, dat komt misschien wel wat negatief over en is niet zo bedoeld. Pingdom is gewoon één van de tools die je ook kunt inzetten, zeker als extra check als je GTMetrix gebruikt. Zoals aangegeven doet iedere tool het weer net iets anders en dat zie je ook in de resultaten: Het meest opvallende vind ik dat de laadtijd echt behoorlijk verschilt. Verder zie je in mijn voorbeeld een aantal matige tot slechte scores, die niet terecht zijn wat mij betreft. Een CDN is niet per se nodig wanneer je doelgroep niet buiten de landsgrenzen zit. Daarmee serveer je namelijk een deel van je content via servers die dichterbij de bezoeker zitten. Hierdoor laadt je website in het buitenland sneller. Verder kunnen we niet zonder cookies en hebben die nou ook weer niet […]

Verbeter zelf je website met Page Analytics

Verbeter zelf je website met Page Analytics

Veel website-eigenaren monitoren hun website met Google Analytics. Of misschien eigenlijk zelfs niet. Want ze komen er niet aan toe of Analytics is te moeilijk. Herkenbaar? Wil je Google Analytics wel gebruiken om verbeteringen aan je website te doen Maak dan kennis met Page Analytics. Wat is Page Analytics? Page Analytics is een add-on voor Google Chrome waarmee je de klikken van je websitebezoekers vrij eenvoudig analyseert. Daarnaast bekijk je met deze add-on ‘live’ de statistieken voor de webpagina’s die je bekijkt. Natuurlijk alleen voor websites waarvoor je zelf een Google Analytics-account hebt. Het grote voordeel van deze tool is dat je heel makkelijk en snel ziet waar je bezoekers op klikken, zodat je pagina’s daarop kunt optimaliseren. Speciale tools voor klikgedrag Ja, er zijn speciale tools voor klikgedrag met nog betere inzichten. Toch kun je met Page Analytics al de belangrijkste eerste verbeteringen doorvoeren aan je website. Zelfs zonder dat je zelf veel specialistische kennis hoeft te hebben en zonder een betaald abonnement voor een tool af te sluiten.  Hoe werkt het? Omdat Page Analytics een add-on voor Google Chrome is, spreekt het voor zich dat je Chrome als webbrowser nodig hebt. Daarnaast heb je uiteraard een Google Analytics-account nodig. De add-on download je in de Chrome webstore. Zodra je ‘m geïnstalleerd hebt, zet je de add-on heel makkelijk aan en uit, zodat je ‘m kunt gebruiken wanneer het jou uitkomt. Log in met Google Analytics en schakel de Page Analytics in en ga naar je website (of misschien de website van een ander die je beheert). Wat je kunt met Page Analytics Met Page Analytics ingeschakeld  zie je op de webpagina’s die je bekijkt hoeveel procent van je bezoekers op bepaalde links klikt. Dat is vooral interessant om te bepalen welke onderdelen je gaat aanpassen op je webpagina. Dit geldt vooral voor je homepagina en je verkooppagina’s, als daar onderdelen op staan waarop doorgeklikt kan worden. En ik ontdekte nog iets tijdens het schrijven van dit artikel waardoor je nog meer uit deze add-on haalt. Waar je wel rekening mee moet houden Een van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden is dat de tool een klikpercentage per link geeft. Als een link dus meerdere keren op een pagina voorkomt, zie je bij de verschillende links dan ook hetzelfde klikpercentage. Hieruit kun je dus enkel concluderen hoe vaak er naar die webpagina genavigeerd wordt vanaf de pagina die je analyseert. En in onderstaande screenshot zie je zelfs dat niet alle links percentages meekrijgen. Bij het hoofdmenu staat namelijk niks. Gebruik het voor globale inzichten Page Analytics is geen waterdicht systeem waaruit je gefundeerde conclusies kunt trekken. Wel kun je hier mee spelen als je geen dure tools wilt gebruiken. In het geval van mijn homepagina zou ik bijvoorbeeld kunnen experimenteren door: De 3 onderdelen ‘SEO’, ‘SEO-trainingen’ en ‘SEO-copywriting’ eens te wisselen De verschillende blokken op de homepagina te wisselen De links in mijn footer aanpassen Door de klikpercentages per periode met elkaar te vergelijken, kun je wel zien welke plaats op een pagina het beste werkt voor een bepaalde link. Meer klikken naar jouw belangrijkste pagina’s Als je het gebruikt zoals ik hierboven aangeef, kun je hiermee meer klikken realiseren naar de voor jou belangrijkste pagina’s op jouw website. Wanneer in mijn geval blijkt dat het eerste blok (nu ‘SEO’) het meest geklikt wordt en ik voor een ander blok meer klikken wil, kan ik schuiven en zien of dat resultaat oplevert. Stel een hypothese en test Stel dat ik nu meer klikken wil naar mijn pagina ‘SEO-trainingen‘, kan ik dat dus testen. Dan begin ik met een hypothese, die bijvoorbeeld luidt: “Het eerste blok krijgt sowieso meer dan 3% van de klikken” en kan ik dat testen. En dan kan blijken dat dit niet per se zo is, omdat ‘SEO‘ gewoon is waar de meeste bezoekers meer over willen weten. Óf ik heb gelijk en krijg inderdaad meer bezoekers naar mijn trainingenpagina. In het eerste geval is duidelijk dat men echt klikt op wat men zelf het meest interessant vindt. In het tweede geval blijkt dat de volgorde van de blokken van invloed is op het klikgedrag van mijn websitebezoekers. Werkt alleen als je ingelogd bent in Google Analytics Wel even rekening mee houden: Page Analytics werkt alleen als je ingelogd bent in de Google Analytics property dat bij de website hoort die je wilt analyseren. Wanneer je net als ik meerdere e-mailadressen hebt waarmee je Google Analytics gebruikt en/of toegang hebt tot meerdere properties is dat dus even opletten en soms even schakelen. Werkt de Page Analytics add-on niet, check dan of je wel ingelogd bent op de juiste Google Analytics property. Vergelijk ook historische klikken Je kunt in Google Analytics periodes met elkaar vergelijken, dat kun je ook doen met de klikpercentages op je webpagina. Klik in het Google Analytics blok links bovenin op de periode, stel de periode in en kies voor de periode waarmee je wilt vergelijken. Wees wel realistisch en vergelijk altijd met dezelfde periode vorig jaar. Dat geldt in ieder geval voor je statistieken in Google Analytics, maar ook voor Page Analytics is dat niet verkeerd om te doen. Verschillende percentages voor dezelfde link? Een geintje dat ik tegenkwam en waar ik tijdens het schrijven van dit artikel het antwoord op vond; verschillende klikpercentages voor dezelfde link: Meer klikken naar dezelfde link, dat kan toch niet? Klopt. Dat kan inderdaad niet. En dan komt het erop aan scherp te blijven en te onderzoeken hoe dit kan. Kijk daarom eens naar deze screenshots en wat je daar dan kan zien:           Heb je goed gekeken en zie je wat er aan de hand is? Inderdaad, de link is niet exact hetzelfde. de ene link is /zoekmachine-optimalisatie/ en de andere /zoekmachine-optimalisatie. Dus zonder de laatste backslash. Beide leiden gewoon naar de pagina, maar dat ene leesteken maakt het wel een andere URL. Voordeel: je hebt nog gedetailleerdere inzichten Jawel, we hebben een voordeel gevonden. Zo kun je alsnog zien op welke plek op je webpagina er meer op een link wordt geklikt. Door dat ene subtiele verschil weten we wel dat er meer mensen op de ankertekst onder de korte inleiding klikken dan op het icoon en de titel naast het icoon. Gebruik het om verder te testen Dit kun je dus uitstekend gebruiken om verder te […]

SEO regel je niet met een plugin

SEO kun je zelf doen. Voor een deel in ieder geval. Sterker nog, je bent zelf verantwoordelijk voor je website, dus ook voor SEO. Dus heb je ook verantwoordelijkheid voor SEO. En dat regel je niet met een plugin. Als website-eigenaar is het belangrijk om zelf in ieder geval enige basiskennis van SEO te hebben. Waarom je kennis van SEO moet hebben en wat een plugin wel of niet voor je doet, lees je hier. De noodzaak van basiskennis van SEO Allereerst: waarom moet je zelf enige basiskennis van SEO hebben? Wat mij betreft geldt: als iemand werk voor jou uitvoert, moet je inzicht hebben op wat hij (of zij) doet. Een automonteur kan jou van alles op je mouw spelden over mankementen aan je auto, zo kan een online marketeer ook van alles over je website roepen. Aan jou om inzicht te hebben in hoeverre zo’n online marketeer het bij het rechte eind heeft. Er wordt van alles geroepen door zelfbenoemde specialisten Wanneer je zelf weinig weet over SEO, kan iedereen je van alles wijsmaken. Dus komen er op vooral sociale media allerlei zaken voorbij die mensen klakkeloos voor waar aannemen. Zo wordt er nog steeds regelmatig gezegd dat sociale media invloed hebben op je vindbaarheid in Google of zelfs dat een platform als Pinterest een “SEO-parel” zou zijn. Of dat de PageSpeed Insights score de alles zeggende waarde is voor SEO, zoals op LinkedIn werd beweerd:   Tijd voor basiskennis dus. Die geef ik je in dit artikel niet, omdat we het nu hebben over het nut van een plugin voor je SEO. Maar weet dat je ook voor het gebruik van zo’n plugin best wat basiskennis van SEO kunt gebruiken. Die plugin doet het werk namelijk niet voor je. Ook met een plugin moet je toch nog heel wat zelf uitvogelen In een Facebookgroep kwam ik deze opmerking tegen: SEO is idd belangrijk maar tegenwoordig heb je ook speciale plugins hiervoor dus dan hoef je het zelf niet helemaal uit te vogelen. Dat zou toch ideaal zijn: een plugin installeren en je SEO wordt voor je geregeld… Was het maar zo’n feest. Voor jou dan hè? ;-) Zo eenvoudig ligt het alleen niet. Die plugin doet vrij weinig voor je. Je zult het toch echt zelf moeten doen. Maar waar is die plugin dan voor? Terechte vraag waar die plugin dan voor is. De plugin is een hulpmiddel, niets meer en niets minder. Zonder een beetje kennis van SEO is de kans enorm dat je ‘m verkeerd gebruikt. De plugin helpt je op weg en heeft zelfs zo zijn nadelen. In het kort een aantal van de belangrijkste nadelen: Yoast gebruikt de exacte formulering, terwijl Google ook kijkt naar het gebruik van de woorden uit je focus zoekterm door je hele pagina Yoast geeft groene, oranje en rode bolletjes voor onderdelen die niet per se bijdragen aan je SEO Een groen bolletje is geen garantie voor hoge posities Andersom kun je ook met een oranje bolletje prima scoren Wat de plugin goed doet is jou herinneren aan punten waar je zelf wellicht niet aan had gedacht. Anders gezegd: de Yoast SEO plugin helpt jou nog even kritisch naar je pagina te kijken en daar waar mogelijk dan wel nodig verbeteringen aan te brengen. Je moet altijd zelf aan de bak Handig, zo’n plugin, maar je moet wel altijd zelf aan het werk. Alle punten nalopen en kijken of je verbeteringen kunt doorvoeren. Alleen wel met gezond verstand. Als je tekst er niet beter van wordt, voor je de voorgestelde wijziging niet door. De optimale zoekwoorddichtheid bestaat wat mij betreft namelijk niet, om maar een voorbeeld te noemen. Soms kom je er niet onderuit om je belangrijkste zoekterm veel te gebruiken. En dan kom je boven de “magische” 2,5%. Nou en? Zoekwoorddichtheid is een fabeltje Al jaren wordt er van alles geroepen over zoekwoorddichtheid, ook wel keyword density. Met mijn pleidooi voor het gebruik van de uitdrukking ‘zoekterm’ zou ik dan zelfs ‘zoektermdichtheid’ moeten zeggen ;-) . Dat zou maximaal 2,5% mogen zijn. En vroeger zou een hoge zoekwoorddichtheid juist heel goed zijn geweest. Dat laatste geloof ik wel. Vroeger baseerden de zoekmachines de posities vooral op het aantal keer dat een zoekterm voorkwam. Nu is dat niet meer het geval. Al jaren niet meer. Al jaren geen SEO-factor meer Je bezoeker heeft niks aan een hoge zoekwoorddichtheid. Die heeft belang bij leesbaarheid. Dus doet het percentage aan zoektermen er niet (meer) toe. Als is het natuurlijk wel zo dat het duidelijk moet zijn waar je webpagina over gaat. Maar of dat nu 0,9% is of 4,7%, lekker boeien. Het aantal zoektermen is al jaren geen SEO-factor meer, daar schreef Karel Geenen in 2009 al over. En ik kan het -jaren later- er alleen maar 100% mee eens zijn. Gebruik de plugin dus als hulpmiddel, niet als doel Zo’n SEO-plugin is handig om net even wat kleine verbeteringen door te voeren. Maar dan ook echt als het verbeteringen zijn. Mijn pagina Webteksten staat al lange tijd op 1 in Google op de zoekterm ‘webteksten’. En dat terwijl volgens Yoast SEO: De zoekterm (focus-trefwoord) niet in de eerste alinea voorkomt Ik maar 1 tussenkop heb met de zoekterm Er geen uitgaande link op de pagina staat Hierbij geldt dat de laatste sowieso al geen echte SEO-factor is. En ook de tussenkoppen zijn dus net per se noodzakelijk, zo blijkt. En de zoekterm komt wel voor in de eerste alinea, maar Yoast detecteert dat niet goed omdat ik een pagebuilder gebruik. Hierdoor “ziet” Yoast SEO een blok als eerste alinea, terwijl Google dat anders detecteert. Die “leest” de pagina zoals je bezoeker dat doet. Je moet het toch zelf doen Uiteindelijk is SEO een zaak van zelf aan je website en webpagina’s werken. Een plugin helpt met wat ondersteuning, maar doet het werk beslist niet voor je. Sterker nog: die ziet nog de nodige zaken over het hoofd, zoals afbeeldingen, technische optimalisatie en links. Al is dat laatste bij het maken van een pagina nog niet aan de orde. Is zo’n plugin dan nutteloos? Heb ik je onzeker gemaakt nu? Ik hoop het niet. Want zo’n plugin is heus niet nutteloos. Ook voor mij niet als SEO-specialist. Het is altijd handig om zo’n ruggesteuntje te hebben. Een extra controle op wat je doet. Helemaal niet […]