Alle SEO-tips die in onze blogs staan vind je hier bij elkaar. Mis je tips over SEO die je wel had verwacht, bijvoorbeeld over een bepaald (sub)onderwerp? Laat het ons weten, stel je vraag en we helpen je verder op weg. Of het nu is met een link naar de SEO-tip die je zocht of dat we jouw vraag als basis gebruiken voor een volgend inhoudelijk artikel.

Gebruik ook de zoekfunctie om jouw specifieke onderwerp te vinden.

Hoe verzamel je reviews op Google - inclusief handige, praktische tips

Hoe verzamel je reviews op Google?

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Verder is het voor ieder bedrijf belangrijk om recensies te verzamelen. Beide helpen je om nieuwe klanten te werven. Dus wil je ook zichtbaar zijn met je reviews in Google. Daarin speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Hoe zorg je nu voor die reviews op Google? In dit artikel lees je er alles over, inclusief de manier waarop je een direct link naar je klanten stuurt. -Dit artikel werd gepubliceerd op 12 mei 2016 en is geüpdatet en aangevuld op 13 juni 2019- Google Mijn Bedrijf: onmisbaar voor lokale vindbaarheid De vindbaarheid van jouw bedrijf begint -naast je website- bij Google Mijn Bedrijf. Zeker voor lokale vindbaarheid het is Google Mijn Bedrijf essentieel. Wil je in de Local Pack voorkomen bij lokale zoekopdrachten? Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van reviews? Reviews worden belangrijker Je potentiële klant wil zekerheid. Dat wil je zelf toch ook wanneer je iets nieuws aanschaft of bij je nieuwe partij klant wordt? Reviews (recensies) worden daarom in de nog steeds groeiende wereld van internet steeds belangrijker. Google begrijpt dat en heeft daarom al meerdere stappen genomen om jouw potentiële klanten te helpen, onder andere door reviews te tonen in de lokale zoekresultaten. Ook reviews van externe partijen Naast de sterren die er te zien zijn in de Local Pack bij lokale zoekresultaten, heeft Google ook samenwerking met externe partijen om die reviews te tonen. Zo is voor hotels de samenwerking aangegaan met TrustYou. Door deze samenwerking krijgen hotels nu previews van reviews in de zoekresultaten bij branded search (wanneer je dus op een specifiek hotel zoekt). Verder haalt Google reviews op van bijvoorbeeld Facebook, De Telefoongids en Zorgkaart Nederland. Allerlei platforms waar je als onderneming reviews kunt ontvangen. Het is dus voor iedere onderneming van groot belang om ook bij externe partijen reviews te verzamelen. Daarnaast is -zeker voor lokale dienstverleners, winkels en horeca- het verzamelen van reviews op Google zelf ook van groot belang. Reviews op Google Waar komen de reviews in de Google Local Pack en Knowledge Panel vandaan? Je raadt het al, die komen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (ook dat kwam al voorbij in mijn artikel over lokale vindbaarheid). En die Google-recensies worden nu nog belangrijker. Deze gaan een rol spelen in de positie van jouw bedrijf in de Local Pack. Beoordelingen versus reviews in Google Google maakt een verschil tussen beoordelingen en reviews. Dat geldt in ieder geval voor de punten die Google gebruikers krijgen: wanneer ze enkel sterren geven geldt dat als een beoordeling waar ze 1 punt voor krijgen, schrijven ze er een begeleidende tekst bij, is dat een review die 10 punten oplevert. Hoe meer punten, hoe meer status voor de Google gebruiker en uiteindelijk krijg je er ook iets voor terug in de vorm van cloud opslag. Voor bedrijfseigenaren is het ook relevant, een review weegt waarschijnlijk zwaarder dan een beoordeling en een review kan je een mooie quote in de zoekresultaten opleveren. Quotes uit recensies zichtbaar in Google Het gemiddelde van jouw Google recensies wordt al enige tijd weergegeven in de zoekresultaten. Je ziet dan in de Knowledge Panel een weergave met sterren. Die geven het gemiddelde weer van de recensies die je ontvangen hebt via Google Mijn Bedrijf. In februari 2016 kregen hotels samenvattingen van (externe) reviews in hun Knowledge Panel. En nu staan er ook quotes uit Google recensies in de Knowledge Panel van bedrijven. Hoe krijg jij dat voor elkaar? Begin met recensies verzamelen Sowieso moet je eerst recensies hebben op je Google Mijn Bedrijf-pagina. En dan? Dan wordt vanaf 2 recensies* ook het gemiddelde van de reviews vertoond in de vorm van sterren. In eerste instantie dacht ik dat je ook voor de quotes ten minste 5 Google-recensies moest hebben. Ik kwam echter ook vermeldingen tegen met minder dan 5 recensies mét quotes en meer dan 5 recensies zónder quotes. Hoe zit dat nu precies? *In eerste instantie had je minimaal 5 reviews nodig voor de vertoning van het gemiddelde aantal sterren. Sinds februari 2017 worden er al sterren vertoond bij bedrijven die 2 recensies of meer hadden ontvangen. Is het dan de betrouwbaarheid die telt? Ik heb eens wat gegoogeld op bedrijven en heb gekeken naar de aanwezigheid van quotes. Bij sommige bedrijven waren 2 recensies al genoeg om quotes te krijgen in Google (zie hierboven). Bij andere bedrijven waren 5 recensies niet eens toereikend. Mijn eerste conclusie is hierbij dat de recensies die je krijgt betrouwbaar moeten zijn. Daarnaast heb je meerdere recensies met een tekstuele toelichting nodig. Zonder tekst geen quotes natuurlijk. Toch zijn begeleidende teksten geen garantie, zoals je ziet in onderstaande voorbeeld van een grillrestaurant in Apeldoorn: Hoe krijg jij die quotes in je Knowledge Panel? De vraag is: wanneer krijg je de quotes in je Knowledge Panel? En kun je er zelf nog invloed op uitoefenen? We zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten, omdat Google ons niet alles vertelt. Vooralsnog is mijn persoonlijke conclusie dat het een combinatie is van: aantal reviews (minimaal 2) aanwezigheid van recensieteksten hoeveelheid woorden in recensieteksten betrouwbaarheid van de reviewers (meerdere reviews gegeven) beheer van Google Mijn Bedrijf Punt 4 lijkt mij persoonlijk een terechte factor. Toch is ook dat niet aan de orde bij het voorbeeld van De Marketing Assistent hierboven, die 2 recensies heeft. Beide recensies zijn van personen die alleen bij haar een recensie hebben achtergelaten. Toch durf ik te stellen dat bovenstaande factoren een rol spelen, al dan niet een combinatie van 2 of meer van deze punten. Heb je jouw Google Mijn Bedrijf nog niet geclaimd, lees dan in dit artikel hoe je zelf jouw Google Mijn Bedrijf in beheer krijgt. Google-recensies als rankingfactor Google heeft zelf aangegeven welke onderdelen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid in de Local Pack. Daarbij hebben ze ook aangegeven dat de Google-recensies waarschijnlijk een rol spelen. Ik ben ervan overtuigd dat je het woord “waarschijnlijk” wel weg kunt laten. Het is dus van groot belang om zoveel mogelijk recensies te ontvangen.   Hoe krijg je die recensies? Hoe krijg je die recensies? Of beter nog: hoe maak je het hier […]

5 praktische SEO-tips die niemand je vertelt

5 praktische SEO-tips die niemand je vertelt

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 12 juni 2014 en is geüpdatet en uitgebreid op 7 maart 2019 Er zijn online veel blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Er zijn er ook die je mooie dingen beloven, maar dat niet waarmaken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips licht ik hieronder elk uitgebreid toe: Zorg voor een betrouwbare website Vergeet de afbeeldingen niet Gebruik een goede tagline Schrijf niet voor Google Focus niet alleen op zoekvolume 1. Zorg voor een betrouwbare website Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze zo lang mogelijk op je site blijven. Een betrouwbare uitstraling is daar een belangrijke basis voor. Wanneer de bezoeker op een bepaald moment concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. Zo zwart-wit als een panda Onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s. 2. Vergeet de afbeeldingen niet Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid van een tekst, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebot om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze nog niet helemaal begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebot. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan: Geef de foto op je harde schijf een goede omschrijving, indien mogelijk/van toepassing inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan Geef de afbeelding dezelfde (of een iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen uit de bestandsnaam Schrijf een goede alt tekst; denk hierbij vooral aan hoe je de afbeelding zou omschrijven aan iemand die ‘m niet kan zien, inclusief context met het onderwerp van je pagina Op deze manier krijgt de Googlebot de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt. 3. Gebruik een goede tagline Zoals vele vakgenoten schreef ik ook een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, wordt dit door de Googlebot gelezen en dus ook meegewogen. Zorg er wel voor dat de tagline echt als tekst op je site wordt vermeld en dus niet in een afbeelding staat. 4. Schrijf niet voor Google Inderdaad: schrijf niet voor Google. En bedenk even dat ik dit advies in 2014 al gaf, toen ik dit artikel voor het eerst publiceerde. Al zolang ik webteksten schrijf, is dit mijn devies. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde tot ongeveer 2010 misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt gelukkig steeds slimmer en trapt er niet meer zo makkelijk in. Schrijf dus voor je klant en als die tijdens het lezen . 5. Focus niet alleen op zoekvolume Doe je wat aan SEO, dan doe je zoektermenonderzoek. Toch? Lees anders dit artikel nog even, waarin ik uitleg waarom je echt moet beginnen met zoektermenonderzoek. Doe je dat onderzoek, focus dan niet alleen op zoekvolume. Want er kan best veel gezocht worden op een bepaalde zoekterm, maar wat als er minder op geklikt wordt dan erop gezocht wordt? En wat als er vooral op Google Ads geklikt wordt en niet op de organische zoekresultaten? Jazeker, het gebeurt, zoektermen waar wel op gezocht wordt, maar fors minder op doorgeklikt wordt. Dat kan vele redenen hebben en daarom is het juist goed om dit goed te onderzoeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit voorbeeld: Wat valt er zoal op als je naar bovenstaande informatie kijkt? Ik zet het even voor je op een rijtje: Er wordt ongeveer 32.000 keer per maand gezocht op ‘adwords’ Er wordt maar 13.014 doorgeklikt in de zoekresultaten: slechts 41% klikratio Van die 13.014 klikken is 86% op de betaalde zoekresultaten; slechts 1.822 klikken zijn organisch Een snelle rekensom (oké: ik doe dat op de rekenmachine ;-) ) levert op dat maar 5,7% van alle mensen die googelt op ‘adwords’ doorklikt op de organische zoekresultaten. Loont het dan nog de moeite om dan vol in te zetten op SEO? Deze data krijg je uit Ahrefs (aff.), wat mij betreft de meest complete tool voor SEO-professionals, zeker als je kijkt naar deze klikdata in hun Keywords Explorer. Kies een zoekterm met meer potentie Uit dit rijtje zou ik dus een zoekterm kiezen met meer potentie, in dit geval ‘google shopping’. Daarvan is het grootste deel van de klikken wel organisch. Of ik zou verder onderzoeken of ik […]

Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

In Google Analytics kun je makkelijk kansen voor je SEO en zelfs de behoeften van je klanten ontdekken, waarmee je dus meer omzet kunt draaien. Of je nu een webshop of website hebt, met site search in Google Analytics leveren jouw bezoekers je de zoektermen aan. Als je een zoekbalk op je website hebt tenminste. Hoe werkt het? Met Google Analytics Site Search kun je achterhalen waar bezoekers op zoeken als ze op jouw website zijn. Daarvoor heb je uiteraard een koppeling van je website met Google Analytics nodig. Daarnaast moet er een zoekfunctie zijn op je website of webshop. Voor beide zijn er interessante inzichten uit te halen voor zowel SEO als je conversie. Je vindbaarheid verbeteren en/of meer omzet halen dus. En meer. Eerst leg ik uit hoe je site search opzet en dan geef ik je de inzichten wat je er zoal uithaalt voor jouw website. Hoe richt je Site Search in Google Analytics in? Om site search te gebruiken heb je dus eerst Google Analytics gekoppeld aan je website of webshop én is er een zoekfunctie op jouw website/webshop aanwezig. Heb je nog geen zoekfunctie, dan wordt het hoog tijd om die op je website te zetten. Voor webshops is het wat mij betreft een absolute no-brainer. Een poll in de Facebookgroep ‘Webshop Talk‘ wees ook uit dat vrijwel elke webshop een zoekfunctie heeft. Slechts 1 van de 49 mensen die reageerden had geen zoekfunctie: Waarom een zoekfunctie op je website? Maar wat moet je met een zoekfunctie op een “gewone” website? Da’s niet zo gek. Je hebt meestal meer pagina’s dan je in je hoofdmenu kwijt kan. En hoe slim je jouw website ook inricht, het is toch handig als mensen even kunnen zoeken om dat te vinden waarvoor ze naar je website komen. Daarnaast zijn er ook veel websites met interessante artikelen waarbij het handig is die te kunnen doorzoeken. Stap 1: naar ‘Beheer’ Om in Google Analytics te zien waar mensen op zoeken op jouw website, log je uiteraard in op Google Analytics en ga je naar het dashboard van jouw website. Je ziet dan links onderin een tandwiel staan met ‘Beheerder’ staan. Klik erop en dan verschijnt de pagina ‘Beheer’. Daar zie je 3 kolommen, waarbij je in de rechterkolom bovenin ‘Instellingen voor dataweergave’ vindt. En daar ga je naartoe natuurlijk ;-) Stap 1: In Google Analytics ga je naar ‘Beheer’ links onderin en dan naar ‘Instellingen voor dataweergave’ in de rechterkolom. Stap 2: Site Search inschakelen Op de pagina ‘Instellingen voor dataweergave’ scrol je naar beneden, waar je ‘Instellingen voor Site Search’ tegenkomt. Je ziet in onderstaande screenshot dat het uitgeschakeld staat. Hier zet je de schuif dus aan. Maar daarmee ben je er nog niet. Stap 3: Queryparameter invullen Na het inschakelen van Site Search haalt Google Analytics nog niet zomaar alle zoekopdrachten op. Daarvoor moet je wel eerst de Queryparameter invullen. Dat is een leesteken of serie leestekens die aangeeft wat de zoekopdracht was. Hoe vind je de queryparameter? Wat is die queryparameter dan en waar haal je die vandaan, is de vraag. Je vindt ‘m vrij makkelijk door zelf een zoekopdracht op je website te doen. Zodra de pagina met zoekresultaten verschijnt, zie je in de adresbalk een URL waar (vaak) een vraagteken in staat en een =-teken. Wat er na het vraagteken en voor het =-teken staat, is de queryparameter: Meestal is de queryparameter een q of een s. Zo ook op letterzaken.nl: Alleen dat ene leesteken of wat er anders staat, hoef je over te nemen en te plaatsen in Google Analytics. Vanaf dat moment houdt Analytics de zoekopdrachten op je website bij en kun je die dus in de gaten houden. Maar wat kan je daar dan verder mee? Wat kan je met de informatie uit Site Search? Klinkt leuk allemaal natuurlijk, die zoekopdrachten bijhouden en zo. Maar wat dan? Dat verschilt even per soort website. Een “gewone” website is daarin anders dan een webshop qua mogelijkheden. Vooropgesteld: een webshop is natuurlijk ook een website, met dat verschil dat de focus op verkopen van producten ligt. Daarin zit ook een verschil in gebruik van de data uit Site Search. Voor een website met diensten en kennisdeling Bied je diensten aan of deel je kennis, dan doe je ideeën op voor op jouw website. Bijvoorbeeld voor diensten die je aanbiedt, of het gebruik van woorden in je teksten die echt wel te maken hebben met wat je doet, maar die kennelijk nog niet op jouw website voorkomen. Als je blogt, is het helemaal interessant, omdat je zo ideeën krijgt om over te bloggen. Kennelijk hebben jouw websitebezoekers behoefte aan die bepaalde informatie. En als je daar nog niet over geblogd hebt, heb je zomaar een idee in je schoot geworpen gekregen. Enkele dingen die je dus opdoet uit Site Search: Mogelijke nieuwe diensten Ideeën om over te bloggen Andere informatiebehoeften van je bezoekers Wanneer je een webshop hebt Heb je een webshop, dan haal je uit Site Search verschillende ideeën: Nieuwe merken Nieuwe producten Nieuwe productcategorieën Andere benamingen voor producten Ik ga er even vanuit dat ik dit niet hoef uit te leggen. Wat er ingevoerd wordt is dus kennelijk niet direct vindbaar op de website en als je dit nog niet in je assortiment hebt, is het hoog tijd om daar eens goed over na te denken. Verkoop je het wel, dan zou je kunnen overwegen om het product, merk of de categorie prominenter te vertonen op je website en er zo meer van te verkopen. Site Search en Page Analytics: een gouden combinatie Zie jij het al voor je? De zoekopdrachten op jouw website die jou waardevolle informatie geven over wat er ontbreekt op jouw website of webshop? En dat wordt nog beter als je ook Page Analytics inzet. Daarmee zie je waar het meest op geklikt wordt op jouw webpagina’s. Deze tools zijn een gouden combinatie: pas dingen aan of voeg dingen toe dankzij inzichten uit Site Search en ontdek met Page Analytics of erop geklikt wordt, om zo verder te optimaliseren. Hoe Page Analytics werkt heb ik eerder helemaal uitgelegd. Maar wat moet ik nu? Natuurlijk kijk ik ook naar Site Search in Google Analytics. En daar komt voor 2018 het volgende resultaat uit: Kennelijk is er behoefte aan informatie over assimilatie en segregatie op letterzaken.nl. Waarom, mag Yoast weten ;-) En of […]

7 veelgemaakte fouten die SEO in de weg zitten

7 veelgemaakte fouten die SEO in de weg zitten

In de afgelopen jaren heb ik een hoop websites geanalyseerd. Van een snelle check om iemand een beetje op weg te helpen tot een complete website-analyse waarin ik alles echt tot in detail uitpluis. En bij al die onderzoeken komt een aantal punten telkens terug. Laten we die dus eens doornemen, zodat jij die fouten kunt voorkomen. 6 veelgemaakte fouten +1 Oké, niet alle fouten komen regelmatig voor. 6 zie ik nogal vaak, 1 is een bijzondere bonus. Ze zijn wel allemaal funest voor je vindbaarheid. Geen duidelijk hoofdmenu Te zware afbeeldingen Verkeerde hosting gekozen Afbeeldingen niet SEO-proof Geen zoektermenonderzoek Voor iedere zoekterm een pagina Tekst als afbeelding opgemaakt Laten we ze allemaal eens onder de loep nemen. Geen duidelijk hoofdmenu Het hoofdmenu van een website helpt je bezoeker direct te begrijpen wat je doet en daarmee helpt het ook de zoekmachine. Laat dus je belangrijkste aanbod terugkomen in het hoofdmenu, zeker als je dienstverlener bent. Want zeg nou zelf, hoe duidelijk is ‘Diensten’ als onderdeel van je hoofdmenu? Gebruik ook geen woorden of termen die je vooral intern gebruikt, die begrijpt je bezoeker niet. En wat je zeker niet moet doen is een hamburgermenu op de desktopversie van je website. > Lees hier meer over de keuze voor een duidelijk hoofdmenu Te zware afbeeldingen: funest voor je laadtijd Je website moet gewoon lekker snel laden. Jij wacht toch ook niet graag al te lang voor je een webpagina kan lezen of bekijken? Zeker op je mobiel. Dan moet die pagina er gewoon binnen een paar seconden staan. Naast hosting en nog wat andere meer technische factoren, spelen jouw afbeeldingen daar een belangrijke rol in. Bij ruim 60% van alle websites die ik onderzoek zie ik dat de afbeeldingen te zwaar zijn. En dat is funest voor de laadtijd. Optimaliseer je afbeeldingen dus voor een sneller ladende webpagina. > Lees alles over technische optimalisatie van je afbeeldingen Verkeerde hosting gekozen? “Ons bin zunig hé?” Het was de slogan voor een botermerk, maar gaat voor veel Nederlanders op. En dus ook voor veel ondernemers. Hosting mag niet te veel kosten, merk ik vaak. Vergeet alleen niet dat alle waar naar zijn prijs is. Dat geldt ook voor hosting. Goedkope hosting betekent vaak gedeelde servers die bij drukte overbelast worden en je website weer traag maken. Moet je niet willen. Zorg dus dat je weet welke hosting past bij jouw website en het verwachte verkeer naar jouw website. > Vergelijk de snelheid van jouw website met misschien wel de snelste hosting van Nederland Afbeeldingen niet SEO-proof Afbeeldingen zijn niet alleen nodig om je teksten te ondersteunen, ze dragen ook bij aan jouw vindbaarheid in Google. Als je ze goed inzet tenminste. En daar gaat het dus nog wel eens mis. Afbeeldingen hebben geen goede bestandsnaam en titel, de alt-tekst ontbreekt… Het gebeurt echt nog té vaak. Doe het goed en het helpt je met je SEO. Zeker voor webshops en andere ondernemingen met een doelgroep die vooral visueel is ingesteld, is het ook nog eens belangrijk in Google Images te scoren. En dat doe je enkel met goed geoptimaliseerde afbeeldingen. > Lees nu hoe je jouw afbeeldingen SEO-proof maakt Geen zoektermenonderzoek uitgevoerd (au!) In bizar veel gevallen wanneer mij om hulp gevraagd wordt krijg ik als antwoord op de vraag of er zoektermenonderzoek gedaan is: “nee”. Hoe kun je nu werken aan vindbaarheid als je niet weet waarop je gevonden wilt worden? Of sterker nog, wat nu echt een relevante zoekterm is voor jouw onderneming? Dat laatste is belangrijker, want de zoekterm waar je zelf denkt op gevonden te moeten worden, kan wel eens minder relevant zijn dan je denkt. Daarom is het van groot belang dat je zoektermenonderzoek doet. Denk daarbij ook aan zoekintentie Een webshop in feestversiering kan wel eens bedacht hebben op ‘feestversiering’ gevonden te moeten worden, omdat daar zo’n 1100x per maand op gezocht wordt. De vraag is alleen wel wat mensen werkelijk zoeken als ze die zoekterm invoeren. Mogelijk zitten ze nog in de oriënterende fase en is het te hoog gegrepen om daar dan een positie in de top 10 op te krijgen. Is ‘feestversiering kopen’ dan niet interessanter en concreter? Het is 1 voorbeeld en overweging, om aan te tonen waarom zoektermenonderzoek doen zo belangrijk is. En waarom de zoekintentie niet vergeten mag worden. > Lees hier over de zoekintentie Slecht voorbeeld, Nathan Ik moet toegeven dat bovengenoemde voorbeeld niet het juiste voorbeeld is. Want als je dit naast mijn artikel over zoekintentie legt en dat dus onderzoekt, zie je dat de zoekresultaten in Google wel degelijk (en zelfs alleen maar) webshops bevat: Dit toont dan ook het belang van goed zoektermenonderzoek aan. Mijn hypothese klopte in dit geval niet. Daarom onderzoek je het ook, zodat je die hypothese kunt staven. En wie weet levert het nog wat andere interessante zoektermen op om op in te zetten. > Lees hier hoe je zelf zoektermenonderzoek doet Een pagina aangemaakt voor iedere zoekterm Dan heb je zoektermenonderzoek gedaan. En ga je aan de slag met je vindbaarheid. Voor iedere zoekterm maar een pagina? Dat was vroeger het devies. Dan had een tekstschrijver bijvoorbeeld pagina’s over: tekstschrijver copywriter tekst laten schrijven teksten laten schrijven Ja, zelfs op meervoud én enkelvoud, want hij wilde geen klanten mislopen die op een van die zoektermen zochten. Niet doen hoor. Tegenwoordig is het makkelijker geworden om gewoon op al deze termen te scoren in Google met 1 pagina. Het zijn allemaal woorden die bij elkaar horen, ze gaan over hetzelfde. En als het al niet makkelijk is om op verschillende zoektermen gevonden te worden, maak dan een keuze. Wat is de zoekterm met de meeste potentie  of relevantie voor jou of waar je het makkelijkst een goede positie mee kunt halen en behouden? Je zou nog een enkele doorway page kunnen overwegen Doorway pages (landingspagina’s enkel geschreven voor vindbaarheid op een bepaalde zoekterm) zijn niet de meest klantvriendelijke tactiek en daarom ook niet favoriet bij Google. Zolang ze nog werken, kan ik het je niet afraden. Als je er maar geen vreselijke baggertekst van maakt zoals ik ze vaak zie bij paginas’s die echt voor een bepaalde zoekterm zijn geschreven. Maar houd er wel rekening mee dat de houdbaarheid van dit soort tactieken volledig onzeker is. > Ontdek hier de voor- en nadelen van doorway pages Tekst opgemaakt […]

Hoe scoor je in Google met weinig tekst en vooral afbeeldingen?

Hoe scoor je in Google met weinig tekst en vooral afbeeldingen?

Een webpagina moet minimaal 300 woorden bevatten. Toch? Dat zeggen ze allemaal. Da’s goed voor je SEO, minimaal 300 woorden. Maar wat als je vooral met beeld werkt, omdat je fotograaf bent, ontwerper, of op een andere manier vooral met dingen werkt die visueel beter uitkomen dan in tekst? Kun je dan nog wel een positie halen in Google? En hoe?  Het antwoord is… Gelijk maar met de deur in huis: het antwoord is “ja”. Kan best. Al ligt het wel helemaal aan de situatie, met name aan de concurrentie. Én tekst blijft belangrijk. Laat dat wel duidelijk zijn. Met alleen foto’s ga je het echt niet redden. Maar er is ook een andere reden waarom je tekst nodig hebt. Met alleen beeldmateriaal haal je de bezoekers aan jouw website namelijk niet zomaar over om klant te worden. Zoekmachines leren foto’s herkennen Gelukkig worden zoekmachines steeds slimmer. Zo zijn ze bezig met herkenningssoftware om te kunnen herkennen wat er op een foto staat. Een interessante ontwikkeling, maar je kunt er niet volledig op terugvallen. De software zal prima kunnen zien dat er bijvoorbeeld een hond op een foto staat, en zelfs het ras herkennen. Maar dan weten ze nog niet alles natuurlijk. Zorg zelf voor de complete context Een aantal details zal de software (nog) niet herkennen, denk daarbij aan: de naam van de hond de omgeving waarin de foto genomen is de gelegenheid van het nemen van de foto En of het nu een hond betreft of een persoon, buitengebied, meubelstuk of wat dan ook, je kunt zelf wel bedenken welke context de zoekmachine wel eens zou kunnen missen. Daar moet je uiteindelijk dus zelf voor zorgen. Eerder schreef ik al hoe je afbeeldingen optimaliseert voor SEO. Dus met afbeeldingen alleen kom ik er wel? Ik geloof wel dat het kan. Als je de kunst van SEO voor afbeeldingen tot in de puntjes beheerst, zul je ongetwijfeld kunnen ranken met alleen afbeeldingen. De vraag is alleen: is dat slim? Ik durf wel te stellen dat dat niet zo is. Help je al je bezoekers ermee? Natuurlijk realiseer ik me dat er veel mensen zijn die visueel zijn ingesteld en het liefst vooral afbeeldingen zien. Toch zullen ook die mensen wel eens meer informatie willen. Ook die mensen willen context. Die ene prachtige foto, waar was dat? Of: waar is die genomen? Frustrerend als je iets of iemand herkent, maar niet kan achterhalen wie, wat of waar het is. Toch? Denk verder dan alleen jouw doelgroep Natuurlijk staat je doelgroep voorop. Maar wat weet je echt van hun informatiebehoefte? En hoe zit het met andere potentiële klanten? Weten die genoeg met alleen beeldmateriaal op jouw website? Denk verder dan alleen jouw (directe) doelgroep en jouw eigen ideeën, vraag jezelf af wat iemand wil weten om voor jouw product of dienst te kiezen. En geef daar antwoord op. Help je potentiële klanten Het internet is zelfbediening. Je zoekt, vindt, selecteert en bestelt online. Net zo makkelijk. Maar wel met de juiste informatie. Want je wilt wel zeker weten dat je goed zit als je geld uitgeeft. En daar is tekst dan weer noodzakelijk voor. Want: Hoe neem jij mijn twijfels weg? Hoe overtuig je mij van de voordelen die ik bij jou heb? Hoe weet ik waar ik zoal op mag rekenen als ik klant word bij jou? Het zijn zo maar wat vragen die ik als potentiële klant heb en waar je met alleen afbeeldingen geen antwoord op geeft. Natuurlijk, een fotograaf overtuigt wel met de foto’s die er schitterend uitzien. Toch wil ik dan ook meer weten. Bedenk zelf eens welke vragen jij zou hebben als mogelijke klant. Of ga eens na welke vragen jou regelmatig gesteld worden. Daar zul je toch antwoord op moeten geven. En daar heb je tekst voor nodig. Het hoeft niet veel tekst te zijn Als jouw doelgroep echt “van de plaatjes is”, is het prima om daar de nadruk op te leggen. Houd er alleen wel rekening mee dat -zoals ik hiervoor aangaf- tekst echt bijdraagt aan het omzetten van bezoekers in klanten. Lees daarvoor ook het artikel ‘Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert of omzet kost’. Afbeeldingen en vindbaarheid nog maar eens Uiteindelijk ging het om vindbaarheid en afbeeldingen. Ik reken erop dat je het belang van tekst inmiddels wel door hebt. Ook bij de vindbaarheid van en met afbeeldingen speelt tekst een belangrijke rol. In het artikel over afbeeldingen en SEO, dat ik eerder al aanhaalde, komt een aantal factoren naar voren: Bestandsnaam van de afbeelding Titel van de afbeelding Al-tekst of alt-attribuut van de afbeelding Onderschrift bij de afbeelding En vergeet ook de bestandsgrootte van de afbeelding niet. Die is van invloed op de laadtijd van je webpagina en dat de laadtijd een SEO-factor is, is algemeen bekend. Een afbeelding hoeft online niet meer dan 100 kB te zijn. Hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt, lees je in dit gastblog over het technisch optimaliseren van je afbeeldingen. Het bewijs dat het zonder veel tekst kan Veel webshops die goed scoren hebben echt niet veel tekst. Kijk bijvoorbeeld eens op de webpagina’s uit de top 10 voor ‘iPad kopen’. Met name de webpagina’s van Apple, MediaMarkt en leapp hebben weinig tekst en met name afbeeldingen: Bij leapp staat er nog wel wat tekst onder. Die tekst is vrij beknopt; met 188 woorden komt het niet aan de 300 woorden waaraan vaak gerefereerd wordt voor SEO. Daarnaast is de tekst nuttig en overtuigt deze waarom je een iPad zou willen kopen én waarom je dat bij leapp zou doen: Afbeeldingen en tekst zijn niet de enige factoren Andere factoren dan alleen de content spelen natuurlijk ook een rol voor hun vindbaarheid. Dit is wat mij betreft wel een bewijs dat SEO ook kan met voornamelijk afbeeldingen. Als je niet al te veel tekst wilt, kan dat. Ook voor wat betreft SEO. Houd alleen wel altijd in gedachte of je alle informatie geeft aan je bezoeker om deze uiteindelijk wel over te halen voor jou te kiezen. Wat geleerd? Of heb je nog vragen of een kritische noot? Laat je reactie gerust achter, ik reageer altijd.

SEO-teksten schrijven? Dit is waar je rekening mee moet houden

Je wilt voor de teksten die je schrijft toch iets meer doen aan vindbaarheid. Want ja, zo’n pagina die je schrijft mag toch best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, een plekje in de zoekmachine is helemaal niet verkeerd. Door vindbaarheid in Google bereik je wel nieuwe lezers. Dus hoe schrijf je SEO-teksten? SEO-teksten? Houd het maar op SEO-proof teksten Allereerst even dit: ik vind de term ‘SEO-teksten’ verkeerd. Hiermee wek je het idee dat je enkel schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Dus laten we het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar mogelijk rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid. 1. Weet welke woorden mensen gebruiken Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt. Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (mits je in Breda zit uiteraard). Doe dus zoektermenonderzoek (want ook hier: ik vind ‘zoekwoord’ een verkeerde uitdrukking) of laat het doen, dat kan natuurlijk ook. Zelf doe ik steeds meer zoektermenonderzoek in opdracht, omdat ik er de vaardigheid in heb en er de tools voor heb. En het voor deze klanten geen focus heeft en ze er daarom geen tijd voor hebben. Zelf doen is ook een optie, hier lees je hoe je zelf zoektermenonderzoek doet. 2. Schrijf voor je doelgroep Weet voor wie je schrijft. Houd rekening met hun taalgebruik en niveau en pas -mocht dat nodig zijn- daar jouw schrijfstijl op aan. Niet per se een SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect werkt het zeker mee. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Als glazenwasser in Breda bijvoorbeeld, schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. Verder kun je het vast ook wel bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg. 3. Weet welke SEO-elementen in je teksten zitten Je schrijft teksten, waarbij je ook de vindbaarheid in de zoekmachines van belang vindt. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Wel 200 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het wel goed om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten. Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid Een groot gedeelte van on-page SEO heeft te maken met woorden, tekst. Google is bijvoorbeeld wel bezig met herkenning van wat er op foto’s staat, maar kan daar nog niet alles mee. Als jij een foto plaatst van een zwarte labrador, kan Google daar wel van maken dat het een zwarte labrador is, maar weet dan niet wat de naam van de hond is. Laat staan wat de context is met het onderwerp van de pagina waar de foto op geplaatst is. Daar heeft de zoekmachine nog altijd tekst voor nodig die meer uitleg geeft. Een foto met als bestandsnaam IMG_2044.jpg vertelt zo weinig hè? Daarover meer verderop in dit artikel. SEO-element 1: de URL De URL van de pagina is een van de eerste elementen die de zoekmachine ziet. Het is voor zowel de zoekmachine als voor je websitebezoeker op zijn minst prettig als daar je zoekterm(en) in voorkomt/voorkomen. Overdrijf er niet mee door varianten in de slug te zetten. Maar voorkom toch ook vooral dat je een nietszeggende URL hebt zoals deze: Je ziet dat er uit de URL niet op te maken is waar de webpagina over gaat. Daar kan je bezoeker niks mee, de zoekmachine dus ook niet. SEO-element 2: de paginatitel De paginatitel wordt qua tekst als een van de belangrijkste elementen gezien voor SEO. Dat je zoekterm erin voor hoort te komen is wel logisch, de paginatitel wordt per slot van rekening getoond in de zoekresultaten en daar wil je dus mee aansluiten op de zoekopdracht van de Google gebruiker. Toch hoeft het je vindbaarheid voor andere zoektermen niet per se in de weg te zitten. Ik heb meerdere zoekresultatenpagina’s gezien waarbij de zoekterm niet in bepaalde paginatitels voorkwam. Het is geen noodzaak, wel logisch. Lees nu ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?‘ SEO-element 3: kopteksten Over de kopteksten wordt al heel lang geclaimd dat de zoekterm in zowel de H1 als andere kopteksten moet voorkomen. In de Yoast SEO plugin word je daar bijvoorbeeld ook op gewezen. Zelf heb ik de ervaring dat dit niet per se hoeft. Kopteksten zijn er om je tekst lekker leesbaar en scanbaar te houden, niet voor SEO. Schrijf dus vooral kopteksten die de aandacht trekken, en bovenal duidelijk maken waar de alinea eronder over gaat. Komt het uit om daar een (woord uit) je zoekterm in te gebruiken, prima. Past het niet, ga het dan niet krampachtig toch doen. Lees nu: ‘Heading tags (H1, H2…); hebben kopteksten invloed op SEO?‘ SEO-element 4: de tekst zelf In de tekst zelf behandel je alles wat er te behandelen valt over het onderwerp. In ieder geval zoveel dat je de belangrijkste vragen van je potentiële klant beantwoordt. En aangezien je zoekterm ook het belangrijkste onderwerp van je pagina is, is het logisch dat dat een aantal keer voorkomt in de tekst. Hierbij is er geen norm, geen minimum of maximum aantal. Er is geen sprake van zogenaamde zoekwoorddichtheid. Maarrr… er is wel wat anders om rekening mee te houden. Tel maar eens hoe vaak “SEO-teksten” -wat het hoofdonderwerp van deze pagina is- voorkomt in deze tekst. Daarmee zit ik ver onder het aanbevolen minimum percentage. En wedden dat ik er uiteindelijk toch mee in de top 20 kom in Google? Waar je wel rekening mee houdt Een tekst waar het onderwerp maar een enkele keer in voorkomt, is natuurlijk geen tekst over dat onderwerp. Voor zowel je lezer als voor de zoekmachines mag het best duidelijk zijn waar de tekst over gaat en daarom mag het onderwerp -je zoekterm dus- best een goed aantal keer voorkomen op de pagina. Zolang het maar niet onnatuurlijk overkomt wanneer de zoekterm in de tekst voorkomt. 1 keer is geen keer Het lijkt me duidelijk dat een woord of woordcombinatie die maar 1 […]

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Voor de weergave in Google en voor de weergave op Facebook en Twitter kun je aparte paginatitels en meta-omschrijvingen maken per pagina. Voor de weergave op sociale media gebruik je Open Graph. Maar welke verschillen zijn er tussen deze metadata en hoe pas je die toe op jouw website? En waarom zou je dat doen? Paginatitel en meta-omschrijving Twee van de belangrijkste metadata voor je website dan wel je webpagina’s zijn de paginatitel en meta-omschrijving. Deze moeten de aandacht van de Google-gebruiker trekken en aanzetten door te klikken naar jouw website. Paginatitel: de aandachttrekker De paginatitel is een van de eerste dingen die de Google gebruiker ziet. Grote blauwe letters die kort en krachtig omschrijven waar jouw pagina in de zoekresultaten over gaat. Kort, krachtig en prikkelend Voor je paginatitel heb je ongeveer 60 leestekens beschikbaar. In feite zijn het pixels, dus afhankelijk van de letters die je gebruikt kan dit meer of minder dan 60 leestekens zijn. Veel i’s en l’en geven meer ruimte dan veel w’s en m’en :-) Maar met 60 leestekens zit je meestal behoorlijk veilig. In die 60 leestekens omschrijf je kort en krachtig het onderwerp van je pagina, maar prikkel je het liefst ook om daadwerkelijk door te lezen. Bijvoorbeeld eerst door je meta-omschrijving te lezen of direct door te klikken naar de pagina. De meta-omschrijving: samenvatting die aanzet tot actie Onder de paginatitel staat de meta-omschrijving. Dit is de samenvatting van wat er op je pagina staat, hiermee bevestig je aan de Google gebruiker dat deze bij jou vindt wat hij zoekt. Het liefst sluit je af met een krachtige aanzet tot actie, waardoor de lezer ook doorklikt naar jou pagina. Meer over het schrijven van de meta-omschrijving lees je hier. Maar nu: Open Graph metadata Naast de aloude metadata voor de paginatitel en meta-omschrijving zijn er tegenwoordig ook de Open Graph metadata. Deze zijn met name bedoeld voor de weergave op Facebook, maar worden ook door de meest gangbare andere sociale media, zoals Twitter en LinkedIn overgenomen. Deze Open Graph metadata kun je dus apart invoeren. Waarom zou je? Waarom zou je apart Open Graph metadata invoeren? Goede vraag, ik had ‘m zelf bedacht kunnen hebben. Oh wacht… ;-) Afijn, waarom zou je? Bijvoorbeeld omdat een andere paginatitel op sociale media meer de aandacht trekt. Zo stelde Maikel Latour van Marketingschool.nl op Twitter eens de vraag of hij [BLOG] of [VIDEO] aan zijn paginatitel kon toevoegen: De vraag sloeg op de paginatitel en de invloed op posities in Google bij het plaatsen van die soort tags voor de titel. Even verder vragen leverde op dat hij dit graag zo wilde inzetten om op sociale media Maikel geeft hier aan dat het gaat om meer engagement (betrokkenheid en interactie) op sociale media (‘SM’). En daar zet je Open Graph dus voor in. Zo maak je eigen paginatitels voor sociale media. Wat Maikel zou moeten doen Wat Maikel in dit geval zou moeten doen is de blogtitels specifiek voor sociale media aanpassen. Laten we deze als voorbeeld nemen: Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips In Open Graph kan hij daar dan bijvoorbeeld van maken: [BLOG] Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips En dat kan ook heel mooi trouwens, want hoewel de oorspronkelijke paginatitel eigenlijk te lang is voor de weergave in Google (daar houd je liefst maximaal 60 leestekens voor aan), kan het in Open Graph prima met deze langere titel. Laten we gelijk ingaan op die lengte. De lengte van je Open Graph titel versus de paginatitel De lengte van de Open Graph titel is langer dan die van je paginatitel voor Google. Voor je paginatitel raad ik maximaal 60 leestekens aan, bij Open Graph kun je volgens Kissmetrics tot ongeveer 90 gaan. Bij 100 wordt je titel ingekort tot 88 leestekens. Maximaal 90 leestekens is dus veilig. De lengte is eigenlijk oneindig Oh trouwens, eigenlijk is de lengte oneindig. Omdat de Open Graph (ook OG) metatags betreft, zit daar geen limiet aan. Het gaat er dus eigenlijk om wanneer een sociaal netwerk het begint af te breken. Bij Facebook is dat dus bij 100 leestekens en de kans is behoorlijk dat dit bij de andere sociale media vergelijkbaar is. Houd je het op maximaal 90, dan zit je wel goed. En dan de beschrijving… Naast de titel is er natuurlijk ook de beschrijving onder de titel. Voor de zoekmachines is dat de meta-omschrijving, voor Open Graph de OG: description. In principe is er ook hier geen limiet, maar de verschillende sociale media hebben elk hun eigen maximale lengte. Afhankelijk van welke sociale media je gebruikt, is de aanbevolen maximale lengte 200 tot 300 leestekens. Een mooi overzicht vind je hier. Mogelijk gemaakt door OG: metatags Hoe halen de platforms deze data nu op? Dat zit in de OG: metatags. In de code van je website staat dan OG:title en OG: description. Twitter neemt die dus over, maar je kunt voor Twitter ook nog aparte metadata invoeren. Dan ziet het er ongeveer zo uit in de broncode van je website: Hoe zet je die metadata in je website? En dan is het natuurlijk wel prettig om te weten hoe je die gegevens in je website plaatst. De meeste CMS’en hebben daar wel invulvakken voor. Wanneer je een WordPress website hebt, is de kans bijzonder groot dat je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin en dan kun je die data ingeven via Yoast. Zowel metadata voor zoekmachines als Open Graph De Yoast SEO plugin geeft je de mogelijkheid om de metadata in te voeren voor zowel de zoekmachines als voor Open Graph. Bij de gratis versie van de plugin kun je dit alleen invoeren, bij de betaalde versie van de Yoast SEO plugin krijg je ook een voorvertoning (preview) te zien.   Ook zonder voorvertoning is hier natuurlijk prima mee te werken. Zelf vind ik het wel fijn om te kunnen zien hoe het eruit komt te zien. In Yoast SEO kun je dit dus ook ingeven voor Twitter, waardoor de Twitter metadata voor de zogenaamde Twitter card worden meegegeven. In enkele klikken invoeren Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, klik je enkel op het ‘deel’-symbool links in het Yoast blok van je website. Dat is dus het middelste icoontje aan de linkerkant. Geef je […]

Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam? Check het zelf en los het op

Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam?

Als je erover nadenkt, is het heel logisch dat je jouw logo een goede bestandsnaam en vooral alt-tag en titel meegeeft. Toch gaat dit nog enorm vaak mis, zie ik. Lees dus gauw verder hoe jij SEO-technisch winst behaalt met het logo op je website. Je logo staat overal op je website Een logo is een vast onderdeel op een website. Op iedere pagina van die website komt dat logo dus terug. Dat betekent dat je logo behoorlijke invloed heeft op jouw vindbaarheid in Google. Waar gaat het mis? Gek genoeg blijken weinig webbouwers te weten of beseffen hoe belangrijk de bestandsnaam, titel en al-tag van het logo zijn. Ik kom op veel websites nog logo’s tegen die totaal verkeerde benamingen hebben meegekregen. En met die benamingen associeert de zoekmachine jouw website… Bestandsnaam, titel en alt-tag Voor afbeeldingen zijn er drie elementen waarin je woorden uit de zoekterm kunt gebruiken. Beter gezegd: er zijn drie elementen waarmee je beter kunt omschrijven waar een afbeelding overgaat. Je logo is een afbeelding, daarvoor geldt dus hetzelfde. Deze drie elementen zijn: Bestandsnaam Titel Alt-tag Bestandsnaam Dit is wat mij betreft een nobrainer. De bestandsnaam moet zodanig zijn dat je jouw logo altijd terug kunt vinden in je bestanden op je pc. Dus logo.png volstaat niet. Wanneer je vormgever bent bijvoorbeeld, staan jouw bestandsmappen dan vol met logo’s met diezelfde bestandsnaam. Als je voor iedere klant een logo.png maakt, hoe vind je dan alles nog terug? Maar ook voor jou als bedrijfseigenaar is het handig om zonder alle mappen te hoeven doorbladeren snel en makkelijk je logo terug te kunnen vinden. Toch? De bestandsnaam moet dus sowieso altijd de bedrijfsnaam bevatten. Dat je daar het woord ‘logo’ ook bij gebruikt, lijkt me logisch. Zo kun je op bedrijfsnaam+logo altijd snel je logo terugvinden met de zoekfunctie op je pc. Het meenemen van een bedrijfsomschrijving of je belangrijkste diensten of producten in die bestandsnaam valt zeker te overwegen voor het logo op je website. Titel De titel is minder relevant, maar valt wel te overwegen. Als jouw logo klikbaar is, zodat je websitebezoeker op die manier altijd terug gaat naar je homepage, is het niet nodig. Dan voeg je een titel toe aan de link, zoals wordt aangeraden in dit artikel op Searchengineland. Alt-tag De alt-tag is SEO-technisch het belangrijkste element van afbeeldingen op je website. Voorzie je logo dus altijd van een goede beschrijvende alt-tag. Afhankelijk van jouw bedrijfsactiviteiten, kun je daarin de volgende onderdelen overwegen: Plaats/locatie Tagline Producten/diensten Branche/vakgebied Bedenk zelf wat het meest passend is zonder dat je overdrijft. Dat je bedrijfsnaam ook in de alt-tag staat, spreekt voor zich. De domeinnaam in de alt-tag van het logo (‘alt=’), zoals in de afbeelding hierboven, is totaal overbodig. Je ziet dat de bron (‘img src=’) al de domeinnaam met zich meedraagt. Een gemiste kans dus. Zeker omdat je hier dus echt wat kunt toevoegen aan de context bij het logo. Denk als een argeloze bezoeker Voor je logo geldt niets anders dan voor alle andere afbeeldingen op je website. Dit artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor je vindbaarheid geldt daarom net zo goed voor je logo. Samengevat: denk als een argeloze bezoeker, wat staat er op deze afbeelding (logo) en wat is de context met deze website? Omschrijf dat concreet en beknopt. Kijk uit dat je niet te spammerig wordt Het risico van het volgen van bovenstaande adviezen, is dat je gaat spammen met woorden uit je zoektermen. Doe dat niet, word niet te spammerig. Houd ook hierbij rekening met je argeloze bezoeker, houd het natuurlijk en leesbaar. Is jouw logo in orde? Als je het nog niet gedaan hebt, raad ik je aan om onmiddellijk te controleren of dit alles op jouw logo is toegepast. Weet je niet hoe je dit moet controleren, volgt dan de volgende eenvoudige stappen: Open je website (duh…) Gebruik je rechter muisknop om in je browser een menuutje openen: Klik op ‘Inspecteren’ in Google Chrome, of op ‘Element inspecteren’ in Mozilla Firefox Kijk in de code, die rechts op je scherm verschijnt de bestandsnaam, titel en alt-tag van je logo En, wat staat daar? Ik ben benieuwd wat jou opvalt en of je hier eventueel nog vragen over hebt. Laat je het weten in de reacties hieronder?

Bij 2 recensies al sterren in Google- aan de slag met jouw recensies!

Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google? Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google. UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel. Van 5 naar 2 recensies Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen. Met minder recensies al sterren? Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen. Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig? Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen: Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet: En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf. De voordelen De voordelen laten zich niet raden: Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus; Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? ;-) De nadelen De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer: Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde) Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken. Bouw nu aan je voorsprong Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen? In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder? UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten. Aan de slag dus! Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee: Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google Hoe verzamel je reviews op Google? En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!