Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Voice search is een veelbesproken onderwerpen in de wereld van SEO. Zoals vaak bij dit soort onderwerpen zijn er ook veel misverstanden en verkeerde interpretaties. Hoe zit het nu en hoe zorg jij dat jouw website geoptimaliseerd is voor voice search?  Wat is voice search? Voice search is een zoekopdracht die je met je stem ingeeft. Een spraakgestuurde zoekopdracht, om concreet ergens naar te zoeken. En daar zit de angel, want veel mensen verwarren een spraakgestuurde zoekopdracht met een spraakopdracht. Spraakgestuurde zoekopdrachten versus spraakopdrachten Een spraakgestuurde zoekopdracht is dus een zoekopdracht die je doet met je stem. Een spraakopdracht is een opdracht die je geeft aan een apparaat om iets te doen. Denk hierbij aan apparaten als: Smartphones Navigatiesystemen Smart speakers Een (klein) deel van die spraakopdrachten is een echte zoekopdracht en valt dus onder ‘voice search’. Wat zijn smart speakers? Smart speakers zijn speakers met een geïntegreerde microfoon die door een internetverbinding opdrachten kunnen uitvoeren. Je mag ze van mij trouwens ook gewoon slimme speakers noemen. Deze slimme speakers kunnen bijvoorbeeld door koppeling met andere slimme apparaten in huis je gordijnen bedienen, de temperatuur in huis regelen en verlichting aan zetten. Verder kun je ze vragen stellen en je agenda beheren. Dat wordt allemaal geregeld door voice assistants (ook wel virtuele assistenten of persoonlijke assistenten genoemd) die gevoed worden door AI (artificiële intelligentie). De (bekende) voice assistants Om verwarring te voorkomen: er zijn ook virtuele assistenten of ‘virtual assistants’ die ondernemers ondersteunen in hun werkzaamheden. Dat zijn echte mensen van vlees en bloed, die ondernemers vaak helpen door werk uit handen te nemen dat voor de ondernemer niet tot de kerntaken hoort, maar wel gedaan moet worden. Over die virtuele assistenten hebben we het dus niet. ‘Voice assistants’ is dus iets duidelijker. De grote software-ontwikkelaars hebben allemaal een eigen voice assistant ontwikkeld: Google Assistant van Google (duh!) Siri van Apple Cortana van Microsoft Alexa van Amazon Bixby van Samsung En er zijn smart speakers die met deze voice assistants werken, naast dat ze veelal zijn geïntegreerd in diverse smartphones. En met deze virtuele assistenten kun je dus spraakopdrachten geven en spraakgestuurd zoeken. De misvattingen rondom voice search Zoals ik hiervoor al vermeldde worden voice search en spraakopdrachten nogal eens door elkaar gehaald. Hierdoor worden er verkeerde conclusies getrokken, zoals dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 voice search zou zijn. Hoewel we in een wereld leven waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan en niets is uitgesloten, denk ik dat dit een verkeerde interpretatie is, gebaseerd op de verwarring tussen spraakopdrachten en zoekopdrachten. Sterker nog, Rebecca Sentance legt uit waarom de claim van 50% voice search in 2020 volledig uit zijn verband getrokken is. De manier van onderzoeken, analyseren en nuchter benaderen kon de mijne zijn ;-) Zoals je in deze video ook ziet, zijn de meeste “vragen” aan de Google Home spraakopdrachten en geen zoekopdrachten die je in de zoekmachine zou gebruiken: Inmiddels zo’n beetje legendarisch is ook de aankondiging dat Google Assistent straks namens jou een afspraak kan maken met bijvoorbeeld de kapper: Niet alleen op “smart devices” Voice search is niet alleen voorbehouden aan “smart devices”. Ook op de desktopversie van Google kun je gewoon via spraak je zoekopdracht opgeven. In de zoekbalk staat een microfoontje, waarbij ‘Gesproken zoekopdracht’ verschijnt als je er met je muis op komt. Op het moment van schrijven kan dat alleen in Google Chrome, nog niet in andere browsers. Daarvoor moet je wel eerst toestemming geven voor toegang tot je microfoon. Hoe optimaliseer je voor voice search? Eigenlijk zou optimaliseren voor voice search niet moeten verschillen van je normale SEO-werkzaamheden. Als jij vanaf het begin altijd je klant of bezoeker voor ogen hebt en daar de beste informatie voor geeft, is er niet per se een andere strategie nodig. Wil je bij een vraag via een smart device de website zijn waar het antwoord vandaan gehaald wordt, dan zijn er wat punten waar je mee aan de slag kunt. 1. Geef antwoord op vragen De zoekopdrachten die met spraak worden ingegeven zullen voor een groot gedeelte vragen zijn. De kans dat het aantal vragen toeneemt is niet eens groot, het is een zekerheid. Het stellen van vragen wordt namelijk veel makkelijker met voice search en dus gaat dat ook gebeuren. Denk aan vragen als: Hoe laat gaat de Albert Heijn in de buurt open? Wanneer treedt U2 op in Nederland? Wat is SEO? Het zijn zo wat verschillende soorten vragen, waar je op verschillende manieren antwoord op kunt geven. Voor de openingstijden van de Albert Heijn moet de vestiging bij jou in de buurt Google Mijn Bedrijf goed invullen en bijhouden (waaronder het invullen van de tijdelijk aangepaste openingstijden). En om echt goed antwoord te geven op jouw vraag met daarin “in de buurt”, lanceerde Google de Hummingbird update (voor het echt begrijpen van de vraag) en de Pigeon update (die nog meer inzoomt op locatie). Voor de optredens van bands is schema.org weer relevant, daar ga ik zo op in. En voor die vraag waar iemand echt een helder antwoord op wil, schrijf je dus het beste antwoord dat jij kunt schrijven op die vraag. Zoals ik dus ook heb gedaan voor ‘Wat is SEO?‘ :-) 2. Maak gebruik van schema.org-markup Om zoekmachines te helpen begrijpen wat er op webpagina’s staat is het schema.org-woordenboek opgesteld. Met de termen uit dat woordenboek voeg je zogenaamde structured data toe aan onderdelen van je webpagina. Als ergens een datum staat, weet de zoekmachine bijvoorbeeld nog niet wat er gebeurt op die datum. Als dat een training is, voeg je volgens het Schema woordenboek ‘EducationEvent‘ toe. Schema geeft daarbij aan dat je daaronder weer onderdelen kunt toevoegen als: locatie maximum aantal deelnemers organisator review startdatum en/of -tijd Een zoekmachine kan dit gebruiken om details hiervan te vertonen in de zoekresultaten. Voor voice search betekent het ook dat er makkelijker antwoord gegeven kan worden op vragen als “wanneer is de eerstvolgende SEO-training van Optimus Online?” Door Hummingbird snapt Google dat je met “wanneer” en “eerstvolgende” een datum bedoelt. En door die schema.org-markup weet de zoekmachine op welke datum die eerstvolgende training is. SEOguru maakt gebruik van schema.org-markup, waarmee de trainingen in de zoekresultaten van Google worden vertoond: Zo kan een smart speaker of voice assistant dus ook antwoord geven op bepaalde vragen dankzij schema.org-markup of andere zogenaamde structured data. 3. Gebruik waar mogelijk […]

7 veelgemaakte fouten die SEO in de weg zitten

7 veelgemaakte fouten die SEO in de weg zitten

In de afgelopen jaren heb ik een hoop websites geanalyseerd. Van een snelle check om iemand een beetje op weg te helpen tot een complete website-analyse waarin ik alles echt tot in detail uitpluis. En bij al die onderzoeken komt een aantal punten telkens terug. Laten we die dus eens doornemen, zodat jij die fouten kunt voorkomen. 6 veelgemaakte fouten +1 Oké, niet alle fouten komen regelmatig voor. 6 zie ik nogal vaak, 1 is een bijzondere bonus. Ze zijn wel allemaal funest voor je vindbaarheid. Geen duidelijk hoofdmenu Te zware afbeeldingen Verkeerde hosting gekozen Afbeeldingen niet SEO-proof Geen zoektermenonderzoek Voor iedere zoekterm een pagina Tekst als afbeelding opgemaakt Laten we ze allemaal eens onder de loep nemen. Geen duidelijk hoofdmenu Het hoofdmenu van een website helpt je bezoeker direct te begrijpen wat je doet en daarmee helpt het ook de zoekmachine. Laat dus je belangrijkste aanbod terugkomen in het hoofdmenu, zeker als je dienstverlener bent. Want zeg nou zelf, hoe duidelijk is ‘Diensten’ als onderdeel van je hoofdmenu? Gebruik ook geen woorden of termen die je vooral intern gebruikt, die begrijpt je bezoeker niet. En wat je zeker niet moet doen is een hamburgermenu op de desktopversie van je website. > Lees hier meer over de keuze voor een duidelijk hoofdmenu Te zware afbeeldingen: funest voor je laadtijd Je website moet gewoon lekker snel laden. Jij wacht toch ook niet graag al te lang voor je een webpagina kan lezen of bekijken? Zeker op je mobiel. Dan moet die pagina er gewoon binnen een paar seconden staan. Naast hosting en nog wat andere meer technische factoren, spelen jouw afbeeldingen daar een belangrijke rol in. Bij ruim 60% van alle websites die ik onderzoek zie ik dat de afbeeldingen te zwaar zijn. En dat is funest voor de laadtijd. Optimaliseer je afbeeldingen dus voor een sneller ladende webpagina. > Lees alles over technische optimalisatie van je afbeeldingen Verkeerde hosting gekozen? “Ons bin zunig hé?” Het was de slogan voor een botermerk, maar gaat voor veel Nederlanders op. En dus ook voor veel ondernemers. Hosting mag niet te veel kosten, merk ik vaak. Vergeet alleen niet dat alle waar naar zijn prijs is. Dat geldt ook voor hosting. Goedkope hosting betekent vaak gedeelde servers die bij drukte overbelast worden en je website weer traag maken. Moet je niet willen. Zorg dus dat je weet welke hosting past bij jouw website en het verwachte verkeer naar jouw website. > Vergelijk de snelheid van jouw website met misschien wel de snelste hosting van Nederland Afbeeldingen niet SEO-proof Afbeeldingen zijn niet alleen nodig om je teksten te ondersteunen, ze dragen ook bij aan jouw vindbaarheid in Google. Als je ze goed inzet tenminste. En daar gaat het dus nog wel eens mis. Afbeeldingen hebben geen goede bestandsnaam en titel, de alt-tekst ontbreekt… Het gebeurt echt nog té vaak. Doe het goed en het helpt je met je SEO. Zeker voor webshops en andere ondernemingen met een doelgroep die vooral visueel is ingesteld, is het ook nog eens belangrijk in Google Images te scoren. En dat doe je enkel met goed geoptimaliseerde afbeeldingen. > Lees nu hoe je jouw afbeeldingen SEO-proof maakt Geen zoektermenonderzoek uitgevoerd (au!) In bizar veel gevallen wanneer mij om hulp gevraagd wordt krijg ik als antwoord op de vraag of er zoektermenonderzoek gedaan is: “nee”. Hoe kun je nu werken aan vindbaarheid als je niet weet waarop je gevonden wilt worden? Of sterker nog, wat nu echt een relevante zoekterm is voor jouw onderneming? Dat laatste is belangrijker, want de zoekterm waar je zelf denkt op gevonden te moeten worden, kan wel eens minder relevant zijn dan je denkt. Daarom is het van groot belang dat je zoektermenonderzoek doet. Denk daarbij ook aan zoekintentie Een webshop in feestversiering kan wel eens bedacht hebben op ‘feestversiering’ gevonden te moeten worden, omdat daar zo’n 1100x per maand op gezocht wordt. De vraag is alleen wel wat mensen werkelijk zoeken als ze die zoekterm invoeren. Mogelijk zitten ze nog in de oriënterende fase en is het te hoog gegrepen om daar dan een positie in de top 10 op te krijgen. Is ‘feestversiering kopen’ dan niet interessanter en concreter? Het is 1 voorbeeld en overweging, om aan te tonen waarom zoektermenonderzoek doen zo belangrijk is. En waarom de zoekintentie niet vergeten mag worden. > Lees hier over de zoekintentie Slecht voorbeeld, Nathan Ik moet toegeven dat bovengenoemde voorbeeld niet het juiste voorbeeld is. Want als je dit naast mijn artikel over zoekintentie legt en dat dus onderzoekt, zie je dat de zoekresultaten in Google wel degelijk (en zelfs alleen maar) webshops bevat: Dit toont dan ook het belang van goed zoektermenonderzoek aan. Mijn hypothese klopte in dit geval niet. Daarom onderzoek je het ook, zodat je die hypothese kunt staven. En wie weet levert het nog wat andere interessante zoektermen op om op in te zetten. > Lees hier hoe je zelf zoektermenonderzoek doet Een pagina aangemaakt voor iedere zoekterm Dan heb je zoektermenonderzoek gedaan. En ga je aan de slag met je vindbaarheid. Voor iedere zoekterm maar een pagina? Dat was vroeger het devies. Dan had een tekstschrijver bijvoorbeeld pagina’s over: tekstschrijver copywriter tekst laten schrijven teksten laten schrijven Ja, zelfs op meervoud én enkelvoud, want hij wilde geen klanten mislopen die op een van die zoektermen zochten. Niet doen hoor. Tegenwoordig is het makkelijker geworden om gewoon op al deze termen te scoren in Google met 1 pagina. Het zijn allemaal woorden die bij elkaar horen, ze gaan over hetzelfde. En als het al niet makkelijk is om op verschillende zoektermen gevonden te worden, maak dan een keuze. Wat is de zoekterm met de meeste potentie  of relevantie voor jou of waar je het makkelijkst een goede positie mee kunt halen en behouden? Je zou nog een enkele doorway page kunnen overwegen Doorway pages (landingspagina’s enkel geschreven voor vindbaarheid op een bepaalde zoekterm) zijn niet de meest klantvriendelijke tactiek en daarom ook niet favoriet bij Google. Zolang ze nog werken, kan ik het je niet afraden. Als je er maar geen vreselijke baggertekst van maakt zoals ik ze vaak zie bij paginas’s die echt voor een bepaalde zoekterm zijn geschreven. Maar houd er wel rekening mee dat de houdbaarheid van dit soort tactieken volledig onzeker is. > Ontdek hier de voor- en nadelen van doorway pages Tekst opgemaakt […]

Hoe landingspagina's en doorway pages invloed hebben op SEO

Hoe doorway pages tóch invloed hebben op SEO

Regelmatig komt de vraag voorbij of series met lokale landingspagina’s, waarbij telkens alleen de plaatsnaam wordt aangepast een negatieve invloed heeft op SEO. Of dat dit misschien zorgt voor duplicate content. Eigenlijk valt dit soort landingspagina’s onder wat Google doorway pages noemt. Hoe Google daarover denkt en of er inderdaad sprake is van duplicate content bij deze doorway pages, ga je nu ontdekken. Veelgebruikt als doorway-pagina: dienst+plaatsnaam Jij komt ze ongetwijfeld ook regelmatig tegen: pagina’s die duidelijk geschreven zijn op een combinatie van een dienst en een plaatsnaam. In veel gevallen zijn ze er echt helemaal op geschreven. En in vrijwel al die gevallen zit het bedrijf ook niet in de plaats waar die pagina voor geschreven is. Het zijn landingspagina’s die puur en alleen maar gemaakt zijn om jou als klant binnen te kunnen halen via die zoekterm. Doorway pages vs. landingspagina’s Eigenlijk is dit soort pagina’s een vorm van ‘doorway pages’: pagina’s die enkel gemaakt worden om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak worden de teksten voor deze doorway pages zo geschreven dat ze inhoudelijk weinig toevoegen. Ze bevatten vooral zoveel mogelijk de combinatie van de zoekterm en een plaatsnaam. Is er dan een verschil tussen landingspagina’s en doorway pages? Het verschil tussen deze twee soorten pagina’s Het onderscheid dat ik maak is als volgt: Een landingspagina is iedere webpagina waarop een bezoeker je website kan binnenkomen. Men kan er dus op belanden, of dat nu via een zoekmachine is, een advertentiecampagne of wat dan ook, maakt niet uit. Iemand “landt” daar, dus het is een landingspagina.* Een doorway page is een webpagina of website die echt puur en alleen is opgezet om gevonden te worden op die ene zoekterm. Dat werd nog weleens gedaan met een domeinnaam met de zoekterm erin, de zogenaamde EMD. Vaak een one-page website, enkel voor de vindbaarheid op die ene zoekterm. Het kan dus ook gewoon een pagina op een bestaande website zijn, zoals hiervoor aangegeven. Kan een pagina op een website dan ook géén landingspagina zijn? Jazeker. Wanneer je bijvoorbeeld pagina’s hebt die je uitsluit van indexering in de zoekmachines (noindex), kan iemand niet via die webpagina’s binnenkomen op jouw website. In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld pagina’s waar je je aanmeldt voor mijn SEO-trainingen of de pagina waar je je inschrijft voor mijn 5 gratis video’s met tips over Yoast SEO. *Je kan nog verder gaan in de definitie van landingspagina’s, het gaat mij hier vooral om het verschil tussen de landingspagina’s en doorway pages. Google houdt niet van doorway pages Google houdt expliciet niet van doorway pages en wil er van af. Officieel zijn ze zelfs in strijd met Googles richtlijnen voor webmasters. In 2015 kondigden ze dan ook aan dat ze maatregelen zouden treffen om het aantal doorway pages in de zoekresultaten te verminderen. Merken we iets van die maatregelen? Kan Google de doorway pages in de zoekresultaten verminderen? Als ik heel eerlijk ben is het antwoord op de vraag “nee”. Ten eerste zie ik zelf nog te vaak ondernemingen scoren op zoektermen voor een plaats waar ze zelf niet zitten. Want als jij googelt op ‘webdesigner apeldoorn’, zit je dan te wachten op een webdesigner uit Amsterdam? Krijg je het gevoel dat je dan goed zit bij iemand die “toevallig” goed scoort op die zoekterm? Maar toch, het werkt. Het werkt gewoon nog Maar het werkt gewoon nog wel. Zo hebben we dit uitgerold voor LEDsIMPRESS, die met bijvoorbeeld ‘led scherm ede’, ‘led scherm amersfoort’ en andere plaatsnamen gemakkelijk in de top 3 kwam. Dit was 1 standaardtekst die wij hiervoor hebben geschreven, waarbij enkel de plaatsnaam werd aangepast. Op verzoek van de klant doen we dit, al geven wij dan wel altijd aan dat er geen garantie is dat dit blijft werken. Let wel: wij schrijven daarbij wel met focus op de inhoud, zodat de lezer er wel degelijk iets aan heeft. Vooral bij lage concurrentie Deze strategie werkt vooral nog bij zoektermen met lage concurrentie. In bijvoorbeeld de grote steden presteerde LEDsIMPRESS minder goed. En bij populaire onderwerpen wordt het ook een stuk lastiger.  Je hebt dan meer nodig dan enkel een pagina met tekst over het onderwerp. Is enkel plaatsnaam wijzigen duplicate content? Betekent dit dat we duplicate content creëren? Nee, van duplicate content is niet echt sprake, omdat de plaatsnaam wel wordt aangepast en de zoekterm(en) waar deze pagina’s op scoren dus niet met elkaar concurreren. Daarnaast is duplicate content zelf niet per se een SEO-issue, maar dat is weer een ander verhaal. Waarom wij wel teksten schrijven voor dit soort pagina’s Google wil het niet, dus waarom schrijven wij deze pagina’s dan wel? Vooropgesteld, ik ben zelf best van de regeltjes en houd het internet graag netjes en “schoon”. Dus zonder vervuiling van overbodige pagina’s. Maar zolang dit nog werkt, kan ik het niet verkopen om het niet te doen. Als mijn klanten er omzet mee kunnen maken, help ik ze er graag mee. Ik zeg er dan wel bij dat ik niet kan garanderen dat het blijft werken. Ik laat me ook niet wegconcurreren Ooit had een tekstschrijverscollectief in Arnhem het idee opgevat om gevonden te worden voor ’tekstschrijver apeldoorn’. Daar schreven ze dus een pagina voor, waar alleen letterlijk in stond dat ze in Apeldoorn zaten. Dat was niet waar. Om 2 redenen heb ik een pagina als “antwoord” geschreven: Ik laat me niet wegconcurreren; ze kwamen niet hoger in Google dan ik voor die zoekterm, maar visten wel in mijn vijver. Dus wat zij deden, kon ik ook wel… Het is niet netjes om te liegen; ik vind het misleidend als je het echt wilt doen lijken alsof je ergens zit, terwijl dat niet zo is. Dus deed ik het anders. Op het moment van schrijven sta ik organisch op positie 1 in Google voor ’tekstschrijver arnhem’. Weten wat ik ervan maakte? Lees het zelf :-) Wat mij betreft geldt hier: zolang het werkt, werkt het. Houd er alleen rekening mee dat het op een gegeven moment minder kan worden of zelfs helemaal niet meer werkt. Heb jij hier nog een mening of vraag over? Laat het hieronder weten.  

Hoe profiteer je van laaghangend fruit in SEO?

Hoe profiteer je van laaghangend fruit in SEO?

De makkelijkste manier om snel resultaat te halen uit je SEO-inspanningen is door in te zetten op het laaghangend fruit. Wat is dat precies en hoe profiteer je daar dan van? Wat is laaghangend fruit? Allereerst goed om te weten wat we in SEO bedoelen met ‘laaghangend fruit’. Dat zijn zoektermen die al wel goed tot aardig goed gevonden worden in Google. Je kunt dat wat mij betreft opdelen in 3 varianten: Zoektermen op positie 2 of 3; top 3, maar nog niet nummer 1 Zoektermen op een positie van 4 tot 10; top 10, maar nog geen top 3 Zoektermen op een positie van 11 tot 20; pagina 2, dus nog net geen top 10 De ene SEO-specialist zal de derde variant als laaghangend fruit benoemen, een ander 2 van de 3 of misschien alle drie. Waar het om gaat is dat je nog een mooie stap kunt zetten naar een betere positie in Google. Je kunt er nog wat ander gewicht aan hangen De posities zijn in principe wel de belangrijkste factor om iets laaghangend fruit te noemen. Maar als je het nog wat ander gewicht wilt meegeven, kun je ook kijken naar relevantie en zoekvolume. In ieder geval om te bepalen of een zoekterm interessant genoeg is om als laaghangend fruit te behandelen. Waarom met deze zoektermen beginnen? Met laaghangend fruit profiteer je relatief snel van je SEO-inspanningen. Je wordt al op deze zoektermen gevonden en je hoeft alleen nog maar verder te optimaliseren voor nog betere posities. Japke-d Bouma vindt het geen fijne term. En dat mag. Ze zegt er zelfs het volgende over: laaghangend fruit is voor kleuters. Voor de échte resultaten zul je hard moeten werken, in het zweet jouwer aanschijnsch. Voor SEO gaat dit wat mij betreft niet op. Het hoeft namelijk niet te betekenen dat het om zoektermen gaat die weinig tot niks waard zijn. Het kunnen namelijk net zo goed posities zijn waar je al hard voor hébt gewerkt. Die posities heb je niet voor niks al. En nu kun je dus verder werken om de reeds behaalde posities te verbeteren. Mooi toch? Hoe doe je dat dan? Wil je de posities verbeteren, dan is het vooral kijken naar wat je ziet bij de concurrentie die boven je staat. Kijk daarbij met name naar de grote, veelomvattende SEO-pijlers: Backlinks Techniek Content Nee, dat hoef je niet allemaal zelf uit te zoeken, ik geef je graag mee hoe je dat dan oppakt. Ik neem als voorbeeld fotograaf Henry Faber. Hier een voorbeeld van laaghangend fruit voor zijn website: Ik zou zeggen: begin met plukken ;-). Niet alles is relevant natuurlijk. Zo zou ik ‘collodium kopen’ niet verder optimaliseren, omdat Henry dat niet verkoopt. Backlinks Deze is niet per se voor iedereen zomaar uit te voeren, want hoe weet je hoeveel backlinks een concurrent heeft? Daar zijn tools voor, die vooral SEO-specialisten gebruiken. Bij sommige kun je een gratis proefperiode gebruiken, waarmee je zelf dit onderzoek kunt doen, bij enkele anderen is er een goedkope proefperiode. De tools vind je in mijn artikel over zoektermenonderzoek. Kijken we bij Henry Faber, zien we dat zijn pagina ‘bedrijfsreportage‘ net als veel van zijn concurrenten geen backlinks heeft. Slechts 2 van de pagina’s in de top 10 hebben 1 of meerdere backlinks. Kijk je nog iets verder, dan is het zelfs zo dat de pagina’s die een backlink hebben, die van slechts 1 domein hebben. Grote kans dat Henry stijgt in Google wanneer hij backlinks kan krijgen voor deze webpagina. TIP: Zorg er in ieder geval voor dat je in kaart brengt hoeveel backlinks de concurrerende pagina’s hebben en met name van hoeveel verschillende domeinen (websites). Techniek Voor de techniek hoef je niet per se heel diep te gaan graven en dus ook niet heel veel van technische SEO te weten. Het gaat er in eerste instantie vooral om wat de laadtijd is van de pagina. Een traag ladende pagina zal uiteindelijk minder goed laden dan een snelle pagina. Alles voor de gebruiker. Meet de laadtijd met ten minste 2 tools en vergeet niet jouw eigen laadtijd te meten. De tools die je kunt gebruiken zijn: GTMetrix WebPageTest Pingdom Tools Google PageSpeed Insights In alle tools krijg je een indicatie van de snelheid van een webpagina. Je zult zien dat ze ook nog weleens uiteenlopen, daarom adviseer ik ook om meerdere tools in te zetten. En vergeet niet de laadtijd van jouw eigen webpagina te meten. TIP: Noteer welke verbeterpunten de tools geven voor jouw webpagina en zorg ervoor dat je daarmee de laadtijd verbetert. Content Je hebt content, goede content en retegoede content. Wat lees jij het liefst? Juist. Dus zorg ervoor dat jouw webpagina de beste pagina over het onderwerp is die jij erover kunt maken. En kijk dan ook hoe goed je de content van de concurrentie vindt. Let wel: het moet wel echt jouw content zijn wat erop staat. Inspiratie opdoen is prima, je concurrent heeft misschien net een detail opgenomen dat jij vergeten was. Maar de basis moet 100% van jouzelf zijn en afkijken bij de concurrent doe je dus enkel om te kijken wat jij nog vergeten bent. TIP: Verbeter je content in eerste instantie zelf en kijk dan wat je kunt leren van je concurrenten. Verbeter je SEO, begin bij laaghangend fruit Ben je het met me eens dat dat laaghangend fruit zo gek nog niet is? In ieder geval als het om SEO gaat dan… Sla je slag, pak het op en verbeter je posities in Google. Heb je zelf nog tips of zijn er vragen? Laat ze hieronder zeker even weten.

Kies vóór 25 mei 2018 jouw bewaarperiode in Google Analytics

Kies voor 25 mei jouw Google Analytics bewaarperiode

Grote kans dat jij Google Analytics gebruikt voor jouw website. Deze tool geeft je inzicht in bezoekersstatistieken en daar zit een bewaarperiode aan. Vóór 25 mei 2018 moet jij de keuze hebben gemaakt hoe lang jij de data wilt bewaren. Hoe je dat doet, leg ik je natuurlijk graag uit. Mail van Google Analytics Wanneer je zelf beheerder bent van jouw Google Analytics, heb je een mail ontvangen van ze. Daarin geven ze aan dat je voor 25 mei de keuze moet maken voor de bewaarperiode van de gegevens over  gebruikers en gebeurtenissen. Alle data worden na de door jou ingestelde periode automatisch verwijderd. Handig, want zo hoef jij er zelf niet aan te denken, waarmee je automatisch aan de AVG voldoet. Moet je ze handmatig verwijderen, dan loop je het gevaar niet aan de AVG te voldoen, omdat je privacygevoelige data langer bewaart dan je belooft. Niet voor de standaard Analytics-rapportage Let wel, deze bewaarperiode heeft geen effect op de standaard rapportages in Google Analytics. Het gaat om de bewaarperiode van “gegevens op gebruikersniveau en op gebeurtenisniveau die zijn gekoppeld aan cookies, gebruikers-ID’s en advertentie-ID’s (bijvoorbeeld DoubleClick-cookies, Advertising-ID van Android, Identifier for Advertisers van Apple).” Ook voor je eigen overzichten Wanneer je eigen overzichten maakt, gebaseerd op persoonlijke gegevens zoals leeftijd/leeftijdscategorie, locatie en gegenereerde omzet, is deze bewaarperiode voor jou ook van groot belang. Maak je segmenten aan in Google Analytics, dan gaat dit dus ook op voor jou. En ook al gebruik je al deze dingen nu nog niet, dan is het niet verkeerd om nu wel vast de keuze te maken voor de bewaarperiode. Anders raak je ze geheid kwijt… De keuze die je moet maken Je heb de keuze uit een aantal vastgestelde periodes voor het bewaren van de gegevens: 14 maanden 26 maanden 38 maanden 50 maanden Waar deze eenheden vandaan komen is mij totaal onduidelijk. Je zou zeggen dat periodes van kwartalen, halve jaren of hele jaren hieraan ten grondslag liggen. Dat is overduidelijk niet het geval. Maar goed, het is wat het is en we hebben het er gewoon mee te doen zo. Hoe stel je die bewaarperiode nu in? Hoe stel je de bewaarperiode in? Natuurlijk wil je weten hoe je dit instelt. Want in Google Analytics is het niet altijd zo makkelijk te vinden allemaal. Laat ik het nou gedocumenteerd hebben toen ik het voor mezelf instelde. Kijk -en lees- mee en stel makkelijk zelf jouw bewaarperiode in. Stap 1: inloggen (duh) Natuurlijk begint het met inloggen in Google Analytics. Heb je meerdere websites in beheer, dan kies je ook voor welke website je de bewaarperiode gaat instellen. Nadat je de website hebt gekozen, kies je links onderin ‘Beheerder’: Stap 3: naar Trackinginfo In de beheerdersomgeving zie je diverse blokken, waaronder ‘Property’. Hier vind je ook ‘Trackinginfo’. Daar vind je waar het om gaat: Gegevensbehoud. Stap 3: Gegevensbehoud Heb je op ‘Trackinginfo’ geklikt, dan vind je links weer een overzicht met onderdelen, waaronder ‘Gegevensbehoud’. Klik je daarop, dan krijg je daar de mogelijkheid om te kiezen hoe lang de gegevens van gebruikers en gebeurtenissen bewaard blijven. Je hebt hier de keuze uit de 4 eerder genoemde bewaarperiodes. Of je dit nadien nog kunt aanpassen is mij onduidelijk. Het lijkt erop alsof Google je hier een definitieve keuze wil laten maken, terwijl veel instellingen in tools die je gebruikt juist altijd kunnen worden gewijzigd… De keuze is aan jou, maar heb je ook nagedacht over wat je hier verder nog mee moet? Wat moet je hier verder mee? De datum van 25 mei 2018 lijkt te maken te hebben met de ingangsdatum van de AVG. Wat je ook doet, leg vast hoe lang de bewaarperiode is die je instelt in Google Analytics en neem die op in je privacyverklaring. Dat is, als je geen gebruik maakt van geanonimiseerde gegevens. Of doe het heel netjes en zet het er sowieso in, zoals ik ook heb gedaan. Alle informatie over deze bewaarperiode vind je in dit artikel op Google Analytics Help.   Heb je vragen, aanvullingen of opmerkingen? Laat het weten :-)

Slimme linkbuilding-strategie - volg je online vermeldingen (webmentions)

Slimme linkbuilding-strategie: volg online vermeldingen (webmentions)

Backlinks (links die naar jouw website verwijzen) zijn nog altijd een belangrijke factor voor jouw SEO. Er is wel discussie dat het minder zou worden, maar met backlinks haal je echt nog altijd beter en makkelijker goede posities in Google dan zonder links. Links krijgen is echter geen sinecure en kopen mag niet. Een relatief makkelijke manier om backlinks te krijgen is door je online vermeldingen (webmentions) in de gaten te houden. Online vermeldingen: verschillende vormen Oké, online vermeldingen dus. Voor wie nog een uitleg wil: jouw naam of bedrijfsnaam die genoemd wordt op een andere website. Want er is eens nieuws over je gepubliceerd of je wordt genoemd als partner van een bedrijf. Of je hebt een referentie achtergelaten over een bedrijf. Het zijn even wat voorbeelden. Als jij of jouw bedrijf daar vermeld staat, waarom zou daar dan niet een link naar jouw website staan? Van vermelding naar backlink Zo’n vermelding is een mooie kans om een backlink te scoren. Want waarom zou een vermelding niet gepaard gaan met een link? Waarom zou de websitebezoeker zelf op zoek moeten naar de website van een bedrijf als deze gewoon op een link kan klikken? Alle reden dus om bij een vermelding te vragen om een verwijzing naar jouw website. Hoe pak je dat aan? Zoals ik al aangaf: waarom zou een websitebezoeker zelf een website moeten opzoeken? Alleen dat is al de reden om te vragen om die backlink. Benader de website-eigenaar of -beheerder dus en zet in de e-mail iets van de volgende strekking: “Je vermeldt ons bedrijf op deze pagina: https://url.nl/deze-pagina, waarvoor dank. De websitebezoekers kunnen nu alleen niet direct naar onze website en moeten daar eerst zelf naar zoeken. Je bezoekers zullen het waarderen als ze die moeite niet hoeven doen en er dus een link bij staat. Zou je hier een link naar https://onzewebsite.nl willen plaatsen?” Geef er natuurlijk zoveel mogelijk je eigen draai aan, voorkom copy/paste-werk. En maak zo’n mail ook zo persoonlijk mogelijk. Niemand vindt het leuk als ze het gevoel krijgen een mail te krijgen die niet echt persoonlijk aan hen geschreven is. Jij toch ook niet? Hoe kom je erachter dat je vermeld wordt? Ja leuk, maar hoe weet je nu of jij of je bedrijf vermeld wordt op internet? Daar zijn tools voor: Google Alerts (gratis) Ahrefs mentions (betaald -aff.) Moz Pro Fresh Web Explorer (betaald) Mention (betaald) Talkwalker Alerts (gratis) Verder is er ook nog Meltwater, die alleen geen duidelijke prijsstelling geeft. Prijzen zijn daar op aanvraag. Maar waarom zou je ook betalen als Google Alerts gratis is? Toch? Google Alerts is stuk Google Alerts kun je wat mij betreft vergeten. Het is stuk. Werkt niet naar behoren. Ik heb het zelf ingesteld voor mijn bedrijfsnaam en mijn eigen naam, maar krijg er nauwelijks meldingen van binnen. En dat terwijl ik uit Ahrefs [aff.] met dezelfde zoektermen binnen enkele uren na publicatie meldingen binnen krijg. Al sinds 2013 is er sprake van afname van meldingen via Google Alerts. Google Alerts is hier ook eigenlijk niet voor bedoeld Het doel van Google Alerts is eigenlijk dat je meldingen ontvangt wanneer er nieuws is over een onderwerp dat je interessant vindt. Dat kan zijn over bepaalde onderwerpen zoals de financiële wereld of politiek, maar ook bekende mensen of sportclubs. In feite is het een aardige bijkomstigheid dat je er ook online vermeldingen van jouw eigen naam of bedrijf mee kunt monitoren. Maar dat werkt dus niet meer goed… En Talkwalker dan? Leuk, zo’n gratis tool, maar Google Alerts is dus stuk. Je hebt er weinig aan. Tenzij je genoegen neemt met een resultaat dat misschien eens 10% is van wat je van een betaalde tool krijgt. Of overweeg Talkwalker. Volgens dit artikel op Moz.com doet Talkwalker het behoorlijk goed. Ik test de tool nu zelf en vind de resultaten tot nu toe aardig, maar niet heel sterk. Voor wie geen geld wil besteden aan een tool, een prima alternatief voor Google Alerts. Wil je betere resultaten, dan kom je toch uit op een betaalde tool. In bovenstaande screenshot zie je een reden waarom ik Talkwalker niet sterk vind. Misschien moet ik mijn naam tussen aanhalingstekens zetten, maar bij Google Alerts krijg ik ook zonder aanhalingstekens alleen de exacte overeenkomst. Enkel “Nathan Veenstra” dus. Als ik al meldingen krijg ;-) Gratis versus betaalde tools Zijn de betaalde tools dan de beste optie? Dat ligt aan jezelf. Ben je bereid een paar tientjes per maand te betalen voor enkel de vermeldingen of heb je sowieso al behoefte aan een tool die je helpt op het gebied van SEO? Want buiten Mention zijn de betaalde tools vooral SEO-tools. $ 29 per maand voor enkel vermeldingen of betaalde SEO-tool? Mention is de enige tool die zich puur op webmentions richt en vind ik voor een tool met maar 1 functie prijzig. Je moet toch even $ 29 per maand neerleggen voor enkel die online vermeldingen. De andere betaalde tools zijn complete ‘suites’ met diverse oplossingen voor zoekmachine-optimalisatie. Ahrefs en Moz zijn beide echte SEO-tools, en webmentions horen daar ook bij, daarom ook dit artikel. Maar deze tools gebruik je toch vooral als je flink inzet op SEO. De meldingen in mijn inbox Een goede test is natuurlijk het in de gaten houden van de meldingen. Voor zowel Ahrefs als Talkwalker en Google Alerts heb ik ‘Letterzaken’ ingesteld voor een melding in mijn inbox. Lamper Design publiceerde op 3 juni 2018 een blog waarin ik werd genoemd en van Ahrefs en Talkwalker kreeg ik op 5 juni vlak na elkaar meldingen van de webmentions. Niks van Google Alerts dus, al zou dat nog kunnen komen. Dat zou wel betekenen dat Google Alerts in ieder geval niet zo heel snel is. En de volgorde van de twee andere tools zegt (nog) niks, het kan zomaar zijn dat Talkwalker een keer eerder is dan Ahrefs. Dan komt hun crawler gewoon net iets eerder langs de website die mij vermeldt. Toch meer weten over deze tools? Wil je toch meer weten over deze tools, lees dan het artikel op Moz.com dat hierboven is aangehaald, of dit nuttige artikel van Jochem Koole. Aan jou de keuze welke tool je inzet. Als je überhaupt kiest voor het gebruik van een tool. Ga je aan de slag om backlinks te krijgen met je webmentions, begin dan met bestaande vermeldingen. Hoe je bestaande webmentions […]

Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam? Check het zelf en los het op

Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam?

Als je erover nadenkt, is het heel logisch dat je jouw logo een goede bestandsnaam en vooral alt-tag en titel meegeeft. Toch gaat dit nog enorm vaak mis, zie ik. Lees dus gauw verder hoe jij SEO-technisch winst behaalt met het logo op je website. Je logo staat overal op je website Een logo is een vast onderdeel op een website. Op iedere pagina van die website komt dat logo dus terug. Dat betekent dat je logo behoorlijke invloed heeft op jouw vindbaarheid in Google. Waar gaat het mis? Gek genoeg blijken weinig webbouwers te weten of beseffen hoe belangrijk de bestandsnaam, titel en al-tag van het logo zijn. Ik kom op veel websites nog logo’s tegen die totaal verkeerde benamingen hebben meegekregen. En met die benamingen associeert de zoekmachine jouw website… Bestandsnaam, titel en alt-tag Voor afbeeldingen zijn er drie elementen waarin je woorden uit de zoekterm kunt gebruiken. Beter gezegd: er zijn drie elementen waarmee je beter kunt omschrijven waar een afbeelding overgaat. Je logo is een afbeelding, daarvoor geldt dus hetzelfde. Deze drie elementen zijn: Bestandsnaam Titel Alt-tag Bestandsnaam Dit is wat mij betreft een nobrainer. De bestandsnaam moet zodanig zijn dat je jouw logo altijd terug kunt vinden in je bestanden op je pc. Dus logo.png volstaat niet. Wanneer je vormgever bent bijvoorbeeld, staan jouw bestandsmappen dan vol met logo’s met diezelfde bestandsnaam. Als je voor iedere klant een logo.png maakt, hoe vind je dan alles nog terug? Maar ook voor jou als bedrijfseigenaar is het handig om zonder alle mappen te hoeven doorbladeren snel en makkelijk je logo terug te kunnen vinden. Toch? De bestandsnaam moet dus sowieso altijd de bedrijfsnaam bevatten. Dat je daar het woord ‘logo’ ook bij gebruikt, lijkt me logisch. Zo kun je op bedrijfsnaam+logo altijd snel je logo terugvinden met de zoekfunctie op je pc. Het meenemen van een bedrijfsomschrijving of je belangrijkste diensten of producten in die bestandsnaam valt zeker te overwegen voor het logo op je website. Titel De titel is minder relevant, maar valt wel te overwegen. Als jouw logo klikbaar is, zodat je websitebezoeker op die manier altijd terug gaat naar je homepage, is het niet nodig. Dan voeg je een titel toe aan de link, zoals wordt aangeraden in dit artikel op Searchengineland. Alt-tag De alt-tag is SEO-technisch het belangrijkste element van afbeeldingen op je website. Voorzie je logo dus altijd van een goede beschrijvende alt-tag. Afhankelijk van jouw bedrijfsactiviteiten, kun je daarin de volgende onderdelen overwegen: Plaats/locatie Tagline Producten/diensten Branche/vakgebied Bedenk zelf wat het meest passend is zonder dat je overdrijft. Dat je bedrijfsnaam ook in de alt-tag staat, spreekt voor zich. De domeinnaam in de alt-tag van het logo (‘alt=’), zoals in de afbeelding hierboven, is totaal overbodig. Je ziet dat de bron (‘img src=’) al de domeinnaam met zich meedraagt. Een gemiste kans dus. Zeker omdat je hier dus echt wat kunt toevoegen aan de context bij het logo. Denk als een argeloze bezoeker Voor je logo geldt niets anders dan voor alle andere afbeeldingen op je website. Dit artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor je vindbaarheid geldt daarom net zo goed voor je logo. Samengevat: denk als een argeloze bezoeker, wat staat er op deze afbeelding (logo) en wat is de context met deze website? Omschrijf dat concreet en beknopt. Kijk uit dat je niet te spammerig wordt Het risico van het volgen van bovenstaande adviezen, is dat je gaat spammen met woorden uit je zoektermen. Doe dat niet, word niet te spammerig. Houd ook hierbij rekening met je argeloze bezoeker, houd het natuurlijk en leesbaar. Is jouw logo in orde? Als je het nog niet gedaan hebt, raad ik je aan om onmiddellijk te controleren of dit alles op jouw logo is toegepast. Weet je niet hoe je dit moet controleren, volgt dan de volgende eenvoudige stappen: Open je website (duh…) Gebruik je rechter muisknop om in je browser een menuutje openen: Klik op ‘Inspecteren’ in Google Chrome, of op ‘Element inspecteren’ in Mozilla Firefox Kijk in de code, die rechts op je scherm verschijnt de bestandsnaam, titel en alt-tag van je logo En, wat staat daar? Ik ben benieuwd wat jou opvalt en of je hier eventueel nog vragen over hebt. Laat je het weten in de reacties hieronder?

Keyboost van iPower voor linkbuilding inzetten?

Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico?

Wanneer je serieus bezig bent met SEO, is de kans groot dat je de naam Keyboost wel eens tegengekomen bent. Zelfs wanneer je niet eens zo actief bent met je eigen website, kun je wel eens een mail hebben ontvangen van Keyboost, Gregory Liénard of @iPower, het bedrijf achter Keyboost. In onderstaande artikel legt Kim Pittoors van Nethit exact uit hoe het systeem van Keyboost werkt en wat de risico’s zijn. Eerst wat informatie van mijn kant. Hoe ik Keyboost ontdekte Ik kwam zelf in aanraking met Keyboost door een ongevraagd e-mailtje van ene Gregory Liénard, waar ik eigenlijk een beetje om moest lachen. Er stond namelijk in dat ik met de zoekterm ‘webteksten’ op positie 5 stond in Google.be. En dat zij wel konden helpen om mij hoger te krijgen. Google.be heeft mijn aandacht niet Leuk en aardig allemaal, maar ik focus mij op Nederland. Google.be heeft mijn aandacht dus niet. Als ik klanten vanuit België zou krijgen, zou ik kritisch met ze doornemen of ze mij als Nederlander nodig hebben of niet beter iemand uit eigen land zouden kiezen. Zeker als het om teksten gaat, zitten er kleine, maar essentiële verschillen in het taalgebruik tussen Nederlanders en Vlamingen. Ik richt mij dus niet expliciet op België, dus daar ging Gregory Liénard al mis. Backlinks vanaf onbekende domeinnamen Ook kreeg ik op een gegeven moment backlinks binnen vanaf onbekende domeinnamen. Als ik dan keek ik waar die links vandaan kwamen, zag ik websites met korte stukjes tekst, die overduidelijk vanaf de oorspronkelijke website waren gekopieerd. De opmaak van de webpagina’s was bepaald niet om enthousiast over te worden en de links zelf waren waardeloos, omdat ze nofollow waren. Het artikel van Kim over Keyboost En toen kwam ik het artikel van Kim over Keyboost tegen. Een gedegen onderzoek naar hoe het systeem werkt, inclusief een opsomming van de voor- en nadelen. Dat artikel is in het Engels en daarom heb ik gevraagd aan Kim of we er een Nederlandse vertaling van op mijn site mochten plaatsen. Hieronder volgt de vertaling van dat artikel, dat erg grondig en daarom enorm de moeite waard is: Keyboost toont aan dat black hat SEO-technieken nog steeds werken Gisteren stuitte ik weer op een scraper-site die naar een website van mij linkte. Ik zie dit te vaak gebeuren en ik vind het erg frustrerend dat mensen dit nog steeds doen. Als je het me eerder had gevraagd, had ik gezegd dat dit soort black hat SEO- technieken niet meer werken. Omdat het niet zo zou moeten zijn. Maar weet je wat? Ik had het helemaal fout. Maar doe het sowieso niet, want de kans is groot dat het in de toekomst een negatief effect heeft! Hoe zit het precies? Na wat onderzoek ontdekte ik een Belgisch bedrijf dat behoorlijk succesvol links verkoopt via een service die Keyboost heet. Ze hebben 69 reviews met een gemiddelde van 4,3 sterren op hun Facebookpagina (augustus 2016). Vrijwel iedereen is erg positief over deze dienst. Toen ik op hun website keek, kon ik alleen geen enkele duidelijkheid krijgen over hoe deze dienst werkt. Ze zijn er erg vaag over. Wat ik wel zag, was een verhaal over backlinks. Daarnaast vermelden ze dat er geen wijzigingen op je website/webpagina’s nodig zijn om deel te nemen. De rest kun je dan zelf invullen. Dat hoeft alleen niet, ik heb het voor je uitgezocht. Zo zag ik op Facebook al dat ze toegaven dat het gebaseerd is op links. Toen ik wat research deed, ontdekte ik dat iPower enkele duizenden domeinen heeft, die gevuld zijn met gescrapete content. Google zoekresultaten succesvol volgespamd tot pagina 10 Wat ze ook doen, het werkt goed. Op korte termijn in ieder geval. Nadat ik de positieve ervaringen had gelezen, googelde ik op “Keyboost klachten”. Het verbaasde me hoe ze de zoekresultaten van Google succesvol volspammen tot de 10e pagina. Dit is wat ik tegenkwam toen ik googelde op “Keyboost klachten”: Het triggerde mij: hoe doen ze dit? En belangrijker nog: waarom dit detecteert Google dit niet, hoe komt het dat het werkt? Deze vragen zullen onbeantwoord blijven. Alleen Google weet het. Maar ik ging wat verder graven en ontdekte dit… Sneaky technieken om linkjuice te beïnvloeden Toen ik deze gescrapete pagina’s voor het eerst zag, dacht ik dat het een of andere amateuristische negatieve SEO-tactiek was. Maar toen ik verder keek in de broncode van de Keyboost pagina’s, zag ik dat alle gescrapete links een nofollow-attributie hadden. Dat is een opluchting, ondanks dat Google eerder al eens gezegd heeft dat je je geen zorgen hoeft te maken over schimmige backlinks van scraperpagina’s. Ze claimen het verschil te kunnen zien, maar waarom werkt dit systeem van Keyboost dan nog? Nadat ik in de broncode had gekeken, kreeg ik het idee dat er iets voor mij verborgen moest zijn. Waarom zouden ze dit soort pagina’s maken? Alle links waren nofollow, dus er werd totaal geen linkjuice doorgegeven. Het eerste dat in me opkwam was zoekmachine-cloaking. Dus ging ik terug naar de zoekresultaten en liep enkele van de gecachte versies na. Dit is wat ik toen zag: In de gecachte versies zag ik 8 dofollow-links bovenaan de pagina. De eerste 3 links gingen naar eigen websites en de andere vijf zijn hoogstwaarschijnlijk klanten van Keyboost. Mijn theorie is: Ze scrapen content, cloaken Googlebot en gebruiken rel=”nofollow” om zelf alle controle over de linkjuice te houden. Om precies te zijn voorkomt de nofollow dat de linkjuice wordt doorgegeven naar pagina’s waar ze het niet naartoe willen laten vloeien, maar het resultaat is hetzelfde. En Google Penguin dan? Hoe ontkomen ze dan aan de voor hun zo gevaarlijke Google Penguin? Daar heb ik helaas geen antwoord op. En zo weet ik ook niet of ze dit zo wel kunnen blijven doen. Het ergste is echter dat dit serieuze consequenties kan hebben voor de mensen die ongewild meedoen aan dit linkschema. Conclusie: sommige black hat SEO-technieken werken nog, maar moeten dood! Als professionele SEO’er wil ik alleen maar kwaliteit leveren aan mijn klanten. Ik speel het spelletje volgens de regels, omdat ik het risico niet wil nemen om De bedrijven voor wie ik werk in gevaar te brengen. Ik werk niet alleen maar voor mijn eigen gewin. Dit betekent ook dat SEO’er een hoop werk oplevert. Dat betekent meedenken me klanten, hun bedrijf en hun vak begrijpen en goede websites maken. Mijn doel is websites maken die het goed doen in Google […]

Bij 2 recensies al sterren in Google- aan de slag met jouw recensies!

Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google? Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google. UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel. Van 5 naar 2 recensies Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen. Met minder recensies al sterren? Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen. Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig? Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen: Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet: En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf. De voordelen De voordelen laten zich niet raden: Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus; Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? ;-) De nadelen De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer: Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde) Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken. Bouw nu aan je voorsprong Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen? In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder? UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten. Aan de slag dus! Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee: Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google Hoe verzamel je reviews op Google? En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!