Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Voice search is een veelbesproken onderwerpen in de wereld van SEO. Zoals vaak bij dit soort onderwerpen zijn er ook veel misverstanden en verkeerde interpretaties. Hoe zit het nu en hoe zorg jij dat jouw website geoptimaliseerd is voor voice search?  Wat is voice search? Voice search is een zoekopdracht die je met je stem ingeeft. Een spraakgestuurde zoekopdracht, om concreet ergens naar te zoeken. En daar zit de angel, want veel mensen verwarren een spraakgestuurde zoekopdracht met een spraakopdracht. Spraakgestuurde zoekopdrachten versus spraakopdrachten Een spraakgestuurde zoekopdracht is dus een zoekopdracht die je doet met je stem. Een spraakopdracht is een opdracht die je geeft aan een apparaat om iets te doen. Denk hierbij aan apparaten als: Smartphones Navigatiesystemen Smart speakers Een (klein) deel van die spraakopdrachten is een echte zoekopdracht en valt dus onder ‘voice search’. Wat zijn smart speakers? Smart speakers zijn speakers met een geïntegreerde microfoon die door een internetverbinding opdrachten kunnen uitvoeren. Je mag ze van mij trouwens ook gewoon slimme speakers noemen. Deze slimme speakers kunnen bijvoorbeeld door koppeling met andere slimme apparaten in huis je gordijnen bedienen, de temperatuur in huis regelen en verlichting aan zetten. Verder kun je ze vragen stellen en je agenda beheren. Dat wordt allemaal geregeld door voice assistants (ook wel virtuele assistenten of persoonlijke assistenten genoemd) die gevoed worden door AI (artificiële intelligentie). De (bekende) voice assistants Om verwarring te voorkomen: er zijn ook virtuele assistenten of ‘virtual assistants’ die ondernemers ondersteunen in hun werkzaamheden. Dat zijn echte mensen van vlees en bloed, die ondernemers vaak helpen door werk uit handen te nemen dat voor de ondernemer niet tot de kerntaken hoort, maar wel gedaan moet worden. Over die virtuele assistenten hebben we het dus niet. ‘Voice assistants’ is dus iets duidelijker. De grote software-ontwikkelaars hebben allemaal een eigen voice assistant ontwikkeld: Google Assistant van Google (duh!) Siri van Apple Cortana van Microsoft Alexa van Amazon Bixby van Samsung En er zijn smart speakers die met deze voice assistants werken, naast dat ze veelal zijn geïntegreerd in diverse smartphones. En met deze virtuele assistenten kun je dus spraakopdrachten geven en spraakgestuurd zoeken. De misvattingen rondom voice search Zoals ik hiervoor al vermeldde worden voice search en spraakopdrachten nogal eens door elkaar gehaald. Hierdoor worden er verkeerde conclusies getrokken, zoals dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 voice search zou zijn. Hoewel we in een wereld leven waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan en niets is uitgesloten, denk ik dat dit een verkeerde interpretatie is, gebaseerd op de verwarring tussen spraakopdrachten en zoekopdrachten. Sterker nog, Rebecca Sentance legt uit waarom de claim van 50% voice search in 2020 volledig uit zijn verband getrokken is. De manier van onderzoeken, analyseren en nuchter benaderen kon de mijne zijn ;-) Zoals je in deze video ook ziet, zijn de meeste “vragen” aan de Google Home spraakopdrachten en geen zoekopdrachten die je in de zoekmachine zou gebruiken: Inmiddels zo’n beetje legendarisch is ook de aankondiging dat Google Assistent straks namens jou een afspraak kan maken met bijvoorbeeld de kapper: Niet alleen op “smart devices” Voice search is niet alleen voorbehouden aan “smart devices”. Ook op de desktopversie van Google kun je gewoon via spraak je zoekopdracht opgeven. In de zoekbalk staat een microfoontje, waarbij ‘Gesproken zoekopdracht’ verschijnt als je er met je muis op komt. Op het moment van schrijven kan dat alleen in Google Chrome, nog niet in andere browsers. Daarvoor moet je wel eerst toestemming geven voor toegang tot je microfoon. Hoe optimaliseer je voor voice search? Eigenlijk zou optimaliseren voor voice search niet moeten verschillen van je normale SEO-werkzaamheden. Als jij vanaf het begin altijd je klant of bezoeker voor ogen hebt en daar de beste informatie voor geeft, is er niet per se een andere strategie nodig. Wil je bij een vraag via een smart device de website zijn waar het antwoord vandaan gehaald wordt, dan zijn er wat punten waar je mee aan de slag kunt. 1. Geef antwoord op vragen De zoekopdrachten die met spraak worden ingegeven zullen voor een groot gedeelte vragen zijn. De kans dat het aantal vragen toeneemt is niet eens groot, het is een zekerheid. Het stellen van vragen wordt namelijk veel makkelijker met voice search en dus gaat dat ook gebeuren. Denk aan vragen als: Hoe laat gaat de Albert Heijn in de buurt open? Wanneer treedt U2 op in Nederland? Wat is SEO? Het zijn zo wat verschillende soorten vragen, waar je op verschillende manieren antwoord op kunt geven. Voor de openingstijden van de Albert Heijn moet de vestiging bij jou in de buurt Google Mijn Bedrijf goed invullen en bijhouden (waaronder het invullen van de tijdelijk aangepaste openingstijden). En om echt goed antwoord te geven op jouw vraag met daarin “in de buurt”, lanceerde Google de Hummingbird update (voor het echt begrijpen van de vraag) en de Pigeon update (die nog meer inzoomt op locatie). Voor de optredens van bands is schema.org weer relevant, daar ga ik zo op in. En voor die vraag waar iemand echt een helder antwoord op wil, schrijf je dus het beste antwoord dat jij kunt schrijven op die vraag. Zoals ik dus ook heb gedaan voor ‘Wat is SEO?‘ :-) 2. Maak gebruik van schema.org-markup Om zoekmachines te helpen begrijpen wat er op webpagina’s staat is het schema.org-woordenboek opgesteld. Met de termen uit dat woordenboek voeg je zogenaamde structured data toe aan onderdelen van je webpagina. Als ergens een datum staat, weet de zoekmachine bijvoorbeeld nog niet wat er gebeurt op die datum. Als dat een training is, voeg je volgens het Schema woordenboek ‘EducationEvent‘ toe. Schema geeft daarbij aan dat je daaronder weer onderdelen kunt toevoegen als: locatie maximum aantal deelnemers organisator review startdatum en/of -tijd Een zoekmachine kan dit gebruiken om details hiervan te vertonen in de zoekresultaten. Voor voice search betekent het ook dat er makkelijker antwoord gegeven kan worden op vragen als “wanneer is de eerstvolgende SEO-training van Optimus Online?” Door Hummingbird snapt Google dat je met “wanneer” en “eerstvolgende” een datum bedoelt. En door die schema.org-markup weet de zoekmachine op welke datum die eerstvolgende training is. SEOguru maakt gebruik van schema.org-markup, waarmee de trainingen in de zoekresultaten van Google worden vertoond: Zo kan een smart speaker of voice assistant dus ook antwoord geven op bepaalde vragen dankzij schema.org-markup of andere zogenaamde structured data. 3. Gebruik waar mogelijk […]

SEO-mythe ontkracht: zoekwoorddichtheid/keyword density

SEO-mythe ontkracht: de zoekwoorddichtheid/keyword density

Als je wat informatie hebt gezocht over SEO, heb je vast wel eens gelezen dat er een bepaalde zoekwoorddichtheid (of keyword density) geldt. Minimaal zoveel % en maximaal zoveel % van de tekst moet of mag je zoekterm bevatten, zeggen ze dan. Zeggen ze. Klopt dat wel?  Keyword density: noem het maar gewoon zoekwoorddichtheid Je zult waarschijnlijk het meest de term ‘keyword density’ tegenkomen. Maar waarom zouden we dat doen als er ook gewoon een Nederlandse term is? Wat mij betreft houden we het gewoon op ‘zoekwoorddichtheid’. Al ben ik ook geen fan van de term ‘zoekwoord’ en gebruik ik liever ‘zoekterm’, zoals ik in dit artikel uit de doeken doe. Een reactie op mijn blog Wanneer je zelf een blog hebt, zul je ook regelmatig spamreacties krijgen. Sommige lijken alleen zo alarmerend dat je er wel even naar kijkt, zoals deze: Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword Lang verhaal kort: de zoekwoorddichtheid zou 3-5% moeten zijn. Ik geloof er geen snars van. Sterker nog: laat mij je aantonen dat het onzin is. Wat is zoekwoorddichtheid? De zoekwoorddichtheid is niets meer dan een percentage van het gebruik van jouw (hoofd)zoekterm in een tekst. Iedereen heeft percentages leren berekenen op de basisschool (in mijn tijd was het trouwens nog de lagere school ;-) ), dat doe je zo: 35 : 1289 x 100 = 2,7% 2,71528317 om precies te zijn. Hierbij is 1289 het aantal woorden op een pagina, 35 het aantal keer dat de zoekterm voorkomt en 2,7% is dus de uitkomst: je zoekwoorddichtheid. En dan? Wat zegt die zoekwoorddichtheid? En dan… inderdaad: het zegt niks. Helemaal niks. Natuurlijk, de zoekmachine heeft woorden nodig om te begrijpen waar een pagina over gaat. Een onderwerp 1 keer laten voorkomen geeft geen duidelijke bevestiging dat een pagina daarover gaat. Dus je (hoofd)onderwerp komt meerdere keren voor op een pagina. Maar daar is geen richtlijn voor. Kan ook niet. Nog iets: hoe ziet de zoekmachine het? Heel zwart-wit gesteld is de zoekwoorddichtheid gebaseerd op het gebruik van je exacte zoekwoordcombinatie in de tekst. Terwijl er vaak ook woorden verspreid over de tekst voorkomen. Mijn artikel over SEO-teksten schrijven bijvoorbeeld, heeft 3 woorden die prominent voorkomen in de tekst: SEO teksten schrijven Maar niet allemaal in de exacte formulering ‘SEO-teksten schrijven’. De ene keer gaat het over ‘SEO-teksten’, soms zelfs over ‘SEO-tekst’, soms staat het woord ’tekst’ of ’teksten’ in een zin, zonder de andere woorden… Afijn, je snapt wel wat ik bedoel. Zowel zoekmachine als lezer heeft het door En zo ziet de zoekmachine het dus ook. Die ziet die woorden en maakt daaruit heus wel op dat het over het schrijven van SEO-teksten gaat. En jij als lezer toch ook? En dus heeft het artikel al leuke posities in Google op het moment van schrijven. Geen top 10, omdat ik niet geschreven heb op vindbaarheid, maar met een vrij stevige concurrentie -want op deze zoektermen willen zeker enkele tientallen vakgenoten wel scoren in Google- toch een paar top 20-noteringen: Als een lezer doorheeft waar het artikel over gaat, heeft de zoekmachine het dus ook door (omdenkertje). Maak het niet te spammerig De belangrijkste stelregel als het gaat om je zoekterm is: maak het niet te spammerig. Want laten we eerlijk zijn: zodra de zoekterm te vaak voorkomt in en tekst, wordt het niet prettig leesbaar. Je ziet het: flinke zoekwoorddichtheid in deze tekst. Maar heb jij er wat aan als lezer? Soms moet je een woord nu eenmaal vaak gebruiken Toch zijn er situaties waarin je er niet aan ontkomt om een woord of woordcombinatie vaak te gebruiken. Dan komt het zomaar 3 keer of meer in 1 alinea voor bijvoorbeeld. Dat zou een veel te hoge zoekwoorddichtheid zijn. En het kan eens zo zijn dat je het hoofdonderwerp maar enkele keren toepast in je tekst. Niks mis mee, als het maar duidelijk is waar jouw pagina over gaat. Keyword density is eigenlijk wel heel oud… In 2014 maakte Rand Fishkin al een Whiteboard Friday over (onder andere) keyword density. Daarin geeft hij al aan dat het wel een heel oude tactiek is en het al sinds 2002 geen rol van belang meer speelt. Een steekproef dan Even een korte steekproef, die je zelf ook kunt uitvoeren voor welke zoekterm dan ook. Gewoon door te googelen. Ik gebruik mijn favoriete tool Ahrefs [aff.], om je zo een mooi overzicht te geven. De top 10 voor ‘webteksten’ heeft de volgende verdeling op zoekwoorddichtheid: Je ziet het, er valt geen peil op te trekken. Nummer 2 zou ‘keyword stuffing’ zijn, terwijl nummer 8 er niet zou “horen te staan” vanwege een te lage zoekwoorddichtheid. En verder staan ze lekker door elkaar qua percentages, al komt dat ook omdat er vele andere factoren een rol spelen. Hieronder dan ter vergelijking de absolute aantallen van de zoekterm in de teksten: Als het gebruik van de zoekterm een rol speelt, waarom staat de nummer 4 met maar liefst 35 keer de zoekterm niet hoger? En waarom staat nummer 3 dan tussen pagina’s met een hoger gebruik van de zoekterm? Dat valt niet te verklaren. Althans niet gebaseerd op zoekwoorddichtheid of absoluut aantal van de zoekterm in de tekst. Nog een mooi voorbeeld Ook leuk: webshops. Die willen […]

Meta keywords-tag goed voor je SEO? Integendeel!

Meta keywords-tag goed voor je SEO? Integendeel!

Een van de vele misverstanden in de wereld van SEO is de meta keywords-tag. Veel mensen denken dat deze nog van belang is voor je vindbaarheid. Niets is minder waar, de meta keywords-tag is eerder een negatieve factor dan dat deze jou echt helpt. Wat is de meta keywords-tag? De meta keywords-tag is een van de vele metatags in de paginabron van een website. Deze werd vroeger gebruikt om aan te geven wat de belangrijkste onderwerpen van de pagina waren. Deze tag werd echter al snel misbruikt door deze vol te proppen met zoektermen en door er zelfs woorden in te plaatsen die niet voorkwamen op de pagina zelf. Unieke woorden per pagina Iedere webpagina hoorde zijn eigen unieke meta keyword mee te krijgen. Hierbij gaf je dus aan waar deze pagina specifiek over ging. Toch meenden velen -zoals hiervoor genoemd- dat ze ook de belangrijkste zoektermen voor hun hele website in de meta keywords-tags moesten plaatsen. Hier raakt de zoekmachinebot juist van in de war, omdat deze dan niet kan onderscheiden welke pagina nu de belangrijkste pagina over die zoekterm is. Voorbeeld fout gebruik versus goed gebruik Laten we mijn blog over SEO-teksten als voorbeeld nemen. Wanneer ik de meta keywords-tag juist zou gebruiken, zou enkel “SEO-teksten” ingevuld mogen zijn. Ik heb ook pagina’s op mijn website met als onderwerp webteksten, SEO-tekstschrijver en SEO. Wat ik dus beslist niet zou moeten doen is het toevoegen van: SEO, tekstschrijver, SEO-tekstschrijver en webteksten. Alleen ‘SEO-teksten’ is uniek voor deze pagina, de andere onderwerpen hebben eigen pagina’s op mijn website. Wanneer ik die woorden ook zou toevoegen als meta keywords-tags aan deze pagina, zou dat verwarrend zijn voor de zoekmachines.Reden waarom meta keywords-tags nu een negatieve SEO-factor zijn. Voorbeeld van verkeerd gebruik Tijdens mijn dagelijkse speurwerk op het internet (ja sorry, ik ben nu eenmaal een vakidioot en zoek dus altijd naar voorbeelden ;) ) kwam ik op de website van een ballonartiest. Toen ik zag dat de meta keywords-tag (verkeerd) werd gebruikt op een pagina, vermoedde ik al dat het ook op andere pagina’s zou worden gebruikt. En dat ziet er dan zo uit: Ik keek naar de pagina ‘Ballonnen’ en zag exact dezelfde zoektermen staan: Meta keywords-tag als negatieve SEO-factor Door het volspammen van de meta keywords-tags, is Google deze metatag gaan negeren. Bij verkeerd gebruik verwar je de zoekmachinebot, waardoor deze -mits die de tag überhaupt gebruikt- niet weet welke pagina nu echt relevant is voor die tag. Of andersom: welke tag relevant is voor die pagina. In die zin zou je het als negatieve factor kunnen zien. In de Richtlijnen voor Webmasters vermeldt Google zelf niks over de meta keywords-tag als bruikbare metatag. Bij Bing werkt verkeerd gebruik negatief Zoekmachine Bing gaat zelfs een stap verder. In een vraag-en-antwoordsessie op Webmasterworld stelt Duane Forrester van Bing in 2011 dat verkeerd gebruik van de meta keywords-tag negatief uit kan pakken: Liever niet gebruiken dus Je kunt de meta keywords-tag dus beter niet gebruiken, omdat de kans meer dan aanwezig is dat deze tegen je werkt. Wanneer je ‘m wel gebruikt, gebruik iedere tag dan maar 1 keer op je website. En houd dan zelf goed bij voor welke pagina je welke tag gebruikt. Weet welke zoekterm je al gebruikt hebt, zodat je deze niet een tweede keer gebruikt. En jij? Gebruik jij de meta keywords-tag nog of heb je ze gebruikt? Heb jij er negatieve of misschien zelfs juist positieve effecten van gemerkt? Deel je ervaring hieronder in de reacties.