Zelf SEO doen of in ieder geval meer kennis opdoen over zoekmachine-optimalisatie? Hier lees je alles wat ik -en een enkele gastblogger- er al over schreef. Is er nog een onderwerp waar je meer over wilt weten? Mail me gewoon even.

Wat is een Google Partner? Laat je niet misleiden

Je komt op de website van een bureau dat SEO of online marketing aanbiedt en met op de website prominent een Google Partner-logo: dat wekt vertrouwen, toch? Een bedrijf met dat logo zal toch zeker wel goed zijn in online marketing, is je verwachting. Toch zegt dat Google Partner-logo lang niet alles. Tijd om eens helder te hebben waar die badge (zo heet het officieel) nu echt voor staat, en waarom de bewering dat ze dan ook de geschikte partij voor je SEO zijn onjuist is. Het is begrijpelijk dat die badge verwachtingen wekt en vertrouwen geeft, terwijl dat niet altijd terecht is. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 29 oktober 2015 en herschreven en opnieuw gepubliceerd op 2 december 2021- Google Partners heeft niks met SEO te maken Een bedrijf met het Google Partner-badge helpt jou niet gegarandeerd hoger in de organische zoekresultaten van Google. Google Partners is namelijk het programma van Google voor professionele bureaus die Google Ads verkopen. Dit staat dus los van SEO. Om dit logo te mogen voeren moet je aan een aantal eisen voldoen, waardoor je als klant weet dat je een ervaren partner hebt voor je Google Ads-campagne. Eisen aan partners Om de Google Partners-badge te mogen voeren, moet je aan aantal voorwaarden voldoen. Het bureau besteedt minimaal $10.000 aan Google Ads in 90 dagen; De campagnes van het bureau hebben een minimale optimalisatiescore van 70%; Ten minste de helft van de Ads-specialisten van het bureau hebben de benodigde certificeringen. Wanneer je als bedrijf nog niet voldoet aan deze eisen, maar je bent wel bereid dit te gaan behalen, doe je mee in het Google Partners programma. Je mag het logo dan niet voeren. En er zijn dan nog Premium Partners, dat zijn bureaus die bij de beste top 3% deelnemende bedrijven van een kalenderjaar horen; vanaf februari 2022 beste 3% van alle Partners. Misverstanden, misbruik en misleiding Google Partner-badge Rondom de Google Partner-badge bestaat een aantal misverstanden, en daarnaast is het inzet van misbruik en misleiding door enkele bedrijven die de badge (mogen) voeren. Misverstanden Het is vast wel duidelijk dat alleen deelname aan het Google Partners-programma al tot misverstanden kan leiden. Een bureau dat “Lid” is zou kunnen denken het logo te mogen voeren. In dat geval is er dus sprake van een misverstand. Andere redenen voor een misverstand kan ik me trouwens niet bedenken. Misbruik Misbruik is van een heel andere orde. Bedrijven die willens en wetens onterecht het Google Partners-logo op hun website plaatsen, maken misbruik van het logo. Ze schaden hiermee niet alleen de kwaliteit van dit logo, maar beschamen vooral ook het vertrouwen van hun klanten. Vergis je niet: er zijn bedrijven die gewoon het logo van Google Partners op hun website zetten, zonder dat ze Google Partner zijn. Controleer dus altijd of het gebruik van het logo terecht is. Misleiding Misleiding vind ik zelf minstens zo erg als misbruik. Vaak wordt er misbruik gemaakt van de onbekendheid van (potentiële) klanten met Google Partners. Hierbij wordt de klant dus verkeerd ingelicht of krijgt deze zelfs een totaal verkeerd beeld voorgespiegeld. Zo kwam ik op Twitter deze tweet eens tegen: In de tweet leggen ze duidelijk de link tussen zoekmachine-optimalisatie en Google Partners. Zoals ik hierboven al aangaf hebben beide niks met elkaar te maken. Je ziet dat ik erop reageer en dat er uiteindelijk gedraaid wordt om te doen alsof ze niet wilden impliceren dat Google Partners met zoekmachine-optimalisatie te maken heeft. Sterker nog: ze schuiven mij zelfs ‘interpretatie’ in de schoenen. Laten we eerlijk zijn: er valt weinig aan bovenstaande tweet te interpreteren. Er wordt duidelijk een link gelegd tussen “gecertificeerd partner van Google” en ‘zoekmachine optimalisatie’. En zo zijn er meer van dit soort voorbeelden: Hier geen impliciete of expliciete verwijzing naar SEO, maar ook geen duidelijke link naar Google Ads. Als je weinig of niks weet van SEO, SEA en online marketing, word je zo al snel op het verkeerde been gezet. Niet helemaal onjuist, maar transparant kun je dit nu ook niet noemen. En nu we toch bezig zijn, nog een voorbeeld: Ook hier weer mooie woorden, zonder duidelijk te maken waar de certificering nu echt voor staat. Sterker nog: ze wekken de indruk dat het voeren van het Google Partners logo met online marketing in het algemeen te maken heeft. Een bedrijf dat Google Partner is hoeft echter beslist niet goed te zijn in andere facetten van online marketing. Het zegt alleen maar iets over hun kwaliteiten en prestaties op het gebied van Google Ads. SEO en SEA zijn verschillende disciplines Het is vast wel duidelijk, maar toch: SEO en SEA zijn verschillende disciplines. Dat wil beslist niet zeggen dat je als persoon of bureau beide niet beheersen kunt. Maar iemand die goed is in SEO, hoeft niet per se goed te zijn in SEA en andersom. Beide kunnen elkaar wel heel goed aanvullen. Waarom SEO en SEA elkaar aanvullen SEO en SEA vullen elkaar zeker aan. Voor een tijdelijke campagne bijvoorbeeld, kun je prima Ads inzetten, omdat SEO lang niet altijd op korte termijn resultaat oplevert. SEA is dan sneller, terwijl goede SEO juist een meer duurzame tactiek is. Beide hebben wel baat bij kwalitatief goede websites en webpagina’s. Een goede website is  dus voor beide de basis. Daarnaast gebruiken bureaus die zowel SEO als SEA uitvoeren de inzichten die ze uit de Ads-campagnes halen vaak weer voor zoekmachine-optimalisatie. Is het noodzakelijk? Zeker niet, een beetje SEO-specialist heeft de nodige kennis, kunde en tools om ook zonder die inzichten te werken. Het is een van de opties die je hebt, een van de tools. Het gaat niet om de tools, maar om hoe je ze gebruikt en de data interpreteert. Voor Google Partners: wees transparant Zolang je niet duidelijk bent in wat Google Partner inhoudt, en zeker als je er niet bij vermeldt dat het op SEA/Adwords slaat, ben je wat mij betreft verkeerd bezig. Veel potentiële klanten weten niet waar Google Partner voor staat, dat betekent dat je daar transparant in moet zijn. Doe je dat niet, kom je wat mij betreft wel erg dicht in de buurt van misleiding. Voor klanten: weet met wie je zaken doet Wanneer je twijfelt of een bedrijf werkelijk Google Partner is, raadpleeg dan de Google Partners database. Blijkt een bureau dat schermt met het logo toch geen Google Partner te zijn, […]

SEO-teksten? Weg ermee, schrijf voor je bezoeker, niet voor Google

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Totaal verkeerde uitdrukking Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij? Wat zijn nu precies SEO-teksten? Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn :-) ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten. Echte “SEO-teksten” zijn lelijk Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over? En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn… Niet sterk Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als: “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.” “Als Apeldoornse copywriters bieden wij” “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn“ Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is. Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“. Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook ;-) Vetgedrukt is geen SEO-factor Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus. Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij. De proef op de som Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“. Met gemak de top 10 in Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ’tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf. Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven: Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn. Vergeet SEO, denk aan je bezoekers Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar? Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op […]

De Google Local Stack: het effect op de kliks naar jouw website

Google’s Local Stack: het effect op de kliks

In augustus 2015 rolde Google de Local Stack uit. Omdat in de Local Stack qua vormgeving en werking veel veranderde ten opzichte van de eerdere Local Pack, zorgde dat voor veel rumoer bij de specialisten op gebied van lokale SEO. Wat betekent de Local Stack voor jouw lokale vindbaarheid en de kliks naar je website? Impact op vindbaarheid lokale bedrijven Deze ingrijpende wijziging -die de gemiddelde gebruiker van Google mogelijk niet eens zal opvallen- heeft in veel gevallen forse impact op de vindbaarheid van lokale bedrijven. Alle 7-Packs zijn verdwenen en de Local Stack staat in de meeste gevallen boven de organische zoekresultaten. Wat dit betekent nemen we hieronder puntsgewijs door. Organische versus lokale zoekresultaten Allereerst is het van belang om te weten hoe het nu precies zit met de lokale zoekresultaten. De Local Stack behoort tot de lokale zoekresultaten. Deze lokale zoekresultaten worden weergegeven wanneer je zoekt naar een bedrijf of dienstverlening waarbij locatie (vaak) een rol speelt. Van winkels en horeca tot medische dienstverleners en personal trainers, vrijwel Al deze bedrijven vallen onder de lokale zoekresultaten. Wanneer worden deze lokale zoekresultaten vertoond? Er zijn twee specifieke omstandigheden waaronder de lokale zoekresultaten worden vertoond: Je zoekt op een van deze lokale bedrijven zonder de plaatsnaam in de zoekopdracht, bijvoorbeeld “rijschool”. Google zal dan aan de hand van je IP-adres (op pc, laptop of tablet) of gps-positie (smartphone of tablet met mobiel internet) detecteren waar je je op dat moment begeeft en op basis daarvan lokalen zoekresultaten tonen. Je zoekt op een lokaal bedrijf, met de plaatsnaam in de zoekopdracht. “Tekstschrijver Apeldoorn” bijvoorbeeld. Je hoeft niet in die plaats zelf te zijn, Google bepaalt de lokale zoekresultaten op basis van plaatsnaam die jij opgeeft. In het eerste geval zullen de zoekresultaten voornamelijk lokale bedrijven bevatten. In het tweede geval bevatten de organische zoekresultaten soms ook nog bedrijven niet in de door jou opgegeven plaats gevestigd zijn. Wat zijn de organische zoekresultaten? De organische zoekresultaten zijn de gewone zoekresultaten binnen Google zoals we die al sinds het begin van de zoekmachine kennen. Later zijn daar advertenties aan toegevoegd en varianten als afbeeldingen, video’s en dus ook de lokale zoekresultaten. Het betreft dus de verwijzingen naar websites die relevant zijn voor de door jou ingevoerde zoekopdracht. In het geval van een zoek opdracht met een lokale intentie zullen daar dan ook vooral de lokale bedrijven in worden weergegeven Lokale en organische zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht Wanneer je zoekt naar een lokaal bedrijf, wordt in een aantal gevallen de Local Stack weergegeven. Dat zijn sinds augustus 2015 dus enkel nog 3 lokale bedrijven. Verder krijg je -naast de betaalde vermeldingen- nog de organische zoekresultaten te zien, waarvan over het algemeen het grootste gedeelte ook lokaal zal zijn. Het percentage van de kliks op organische zoekresultaten is altijd hoger geweest dan de kliks op de betaalde zoekresultaten en de Local Pack. Wat verandert er nu? Local Stack staat bijna altijd boven organisch Uit onderzoek blijkt dat de Local Stack in 93% van de lokale zoekresultatenpagina’s (SERP’s) boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Bij de vroegere Local Pack stond er in 75% van de SERP’s nog minstens 1 organisch zoekresultaat boven de Pack. Google geeft nu dus meer voorrang aan de Local Stack. Een gevolg hiervan kan zijn dat het percentage kliks op de resultaten in de Pack toeneemt. Sowieso is het verstandig je te focussen op een goede positie in zowel de organische als lokale resultaten. Waarom beide zo belangrijk zijn, blijkt uit een tweetal onderzoeken die is gedaan naar kliks in de lokale zoekresultaten. Klikpercentages in de normale organische zoekresultaten Het meest recente onderzoek naar de klikpercentages in de organische zoekresultaten werd in 2013 gepubliceerd door Chitika. Hieruit bleek dat ongeveer 75% van de kliks in de organische zoekresultaten op de posities 1 tot en met 5 plaatsvindt. De meeste mensen herkennen de advertenties en kiezen eerder voor de organische zoekresultaten dan voor de betaalde resultaten. Maar wat als er lokale resultaten worden vertoond? Volgens een van de eerste onderzoeken na de introductie van de Local Stack, vindt op een lokale zoekresultatenpagina nog altijd ongeveer 50% van de kliks plaats op de organische zoekresultaten.   Kliks: organisch versus lokaal Waar gaan de overige 50% van de kliks in de lokale SERP’s dan naartoe? Uit datzelfde onderzoek blijkt dat rond de 25% naar de Local Stack gaat. En zo’n 25% naar de advertenties. Bij zoekresultaten waar geen advertenties getoond worden, liggen de verhoudingen wat anders en wordt er op pagina 1 vooral op de organische zoekresultaten geklikt. Conclusie: organische zoekresultaten zijn nog altijd de belangrijkste zoekresultaten. Maar wat nu de Local Stack vrijwel altijd boven de organische zoekresultaten staat? Hoe zit het met de kliks binnen die Local Stack? Kliks op de vermeldingen in de Local Stack Wat beweegt mensen om te klikken op een van de resultaten binnen de Local Stack? Dat is ook onderzocht, en daaruit blijkt hoe belangrijk het is om je lokale vermelding zelf goed te beheren. Overwegingen die mensen maakten om te klikken op resultaten in de Local Stack waren onder andere de reviews in de lokale vermeldingen. Zeker wanneer bij andere bedrijven in de zoekresultaten het gemiddelde van de recensies wordt weergegeven in de vorm van sterren, wordt eerder op de bedrijven met deze sterren geklikt.   Conclusie en wat jij nu moet doen We kunnen concluderen dat de organische zoekresultaten nog altijd heel relevant zijn. Je moet dus sowieso blijven werken aan het optimaliseren -of op zijn minst up-to-date houden- van je website voor de organische vindbaarheid. Verder is het van belang om lokaal in de top 3 te komen, zodat je in de Local Stack vertoond wordt. En dan zijn de recensies ook nog eens van belang, dus: zorg dat je recensies krijgt op je Google Mijn Bedrijf-pagina. Vragen, opmerkingen of eigen mening? Deel het! Heb je vragen of opmerkingen, of heb je een mening over bovenstaande? Schroom niet en deel hieronder. Wie weet worden we er allemaal wijzer van! Meer weten of hulp nodig bij je lokale vindbaarheid? Maak vrijblijvend kennis!  

Google Local Stack - wat je moet weten

Wat je moet weten over Google Local Stack in lokale zoekresultaten

Google wijzigt regelmatig wat. Niet alleen in de algoritmes, maar ook in de lay-out van de SERPs. Zo is er sinds 7 augustus 2015 een nieuwe vormgeving voor de lokale resultaten. Door SEO-specialisten direct de ‘Local Stack‘ genoemd. Wat is het verschil met de eerdere Local Pack en vooral: wat betekent het voor jouw vermeldingen in de lokale zoekresultaten? Google Local Stack als nieuwe Local Pack Op 7 augustus 2015 tweette Dr. Pete Meyers van Moz dat hij bij lokale zoekopdrachten in Google enkel nog 3-packs zag. Bij verder onderzoek bleek dat op alle lokale zoekresultaten een nieuwe Local Pack te vinden was. Deze werd al snel ‘Local Stack’ genoemd en heeft een andere vormgeving dan de eerdere lokale zoekresultaten, waar een kaartje van Google Maps naast stond. Overigens werd de Local Stack vanaf 5 augustus al regelmatig gesignaleerd en zijn er door onder andere Blumenthals al over geschreven. Deze nieuwe lay-out zagen we in april 2015 al verschijnen bij de introductie van de Snack Pack. Local Stack vs. Local Pack Het eerste dat opvalt aan de Local Stack is dat deze maximaal 3 bedrijven weergeeft. Pete Meyers meldde nog weergaven te hebben gezien met 2 bedrijven (2-packs), maar die heb ik tijdens mijn onderzoek nog niet kunnen reproduceren. De Local Pack zag er zo uit in de 7-Pack versie: Bij deze 7-Pack zie je de pinnetjes met de letters A tot en met G, met daarbij de adresgegevens en telefoonnummer van het vermelde bedrijf. Links daarvan de link naar de website met daaronder de URL en een link naar de Google+ pagina of de Google-recensies (mits er meer dan 5 recensies zijn verzameld). De Local Stack verschilt naast de lay-out van de eerdere Local Pack op de volgende punten: Bij de bedrijfsvermelding worden rechts geen letters meer weergegeven (A, B, C) Naast de bedrijfsvermelding staan nu icoontjes voor de website en de route Contactgegevens van het bedrijf worden niet meer vermeld (adres, telefoonnummer) Openingstijden worden weergegeven wanneer deze bekend en van toepassing zijn Op de bedrijfsnaam klikken brengt je niet op de website van het bedrijf, maar naar een uitgebreider lokaal zoekresultaat (de Local Finder) De contactgegevens en openingstijden worden door Google uit Google Mijn Bedrijf (of de vroegere Google Places) opgehaald, wat het belang van goed beheren van je Google Mijn Bedrijf bevestigt. Local Finder In de eerdere Local Pack kon je onder de Pack op ‘Resultaten op kaart voor …‘ klikken, waarna je in Google Maps uitgebreidere informatie met meer bedrijven kreeg. Dit is in de Local Stack vervangen door de Local Finder. In de Local Finder krijg je wederom meer bedrijfsresultaten te zien, te weten 20 per pagina. De Local Finder krijg je nu echter direct te zien door op een van de bedrijven in de Local Stack te klikken. De mobiele versie van de Google Local Stack Het voordeel van de mobiele versie van de Local Stack is dat je direct kunt bellen, omdat er een icoontje staat. Ook krijg je met 1 klik toegang tot de routebeschrijving, die overigens direct opent in Google Maps wanneer je op ‘routebeschrijving’ klikt. Door op “meer” te klikken, opent ook op mobiel de Local Finder. Desktop versus mobiele weergave Opvallend is dat de mobiele versie van de Local Stack andere resultaten geeft dan de desktopversie. Hoewel er wordt gezegd dat het geen algoritme-update is, lijkt het er wel sterk op dat het effect van Google’s Mobile Friendly Update merkbaar is. Ik heb zelf meerdere verschillen tussen desktop- en mobiele resultaten gezien in de Local Stack. Ter illustratie: hieronder de desktop- en mobiele versie van de Local Stack voor “installatiebedrijf” wanneer je zoekt als je in Apeldoorn bent:   Bovenstaande lijkt wellicht een klein verschil, maar zeker in de mobiele resultaten is het naar mijn mening van groot belang om bij die 3 lokale vermeldingen te staan. Mobiele Local Stack: volledig adres Een van de opvallende wijzigingen in de Local Stack is dat enkel de straatnaam wordt weergegeven, zonder huisnummer. Echter: dit is enkel in de desktopversie het geval. De mobiele Local Stack geeft wel het volledige adres weer, inclusief huisnummer. Op mobiel wel door naar bedrijfsgegevens Opvallend is dat je bij het klikken op de bedrijfsnaam in de mobiele resultaten weer wordt doorgestuurd naar bedrijfsgegevens van het geselecteerde bedrijf, in plaats van naar de Local Finder. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Zoals je zelf al hebt kunnen concluderen, betekent de Local Stack dat je ervoor moet zorgen dat jouw bedrijf in deze 3-Pack zichtbaar wordt. Hiervoor zijn drie belangrijke stappen te nemen: Volledige controle hebben over de Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf Voldoende en vooral relevante online bedrijfsvermeldingen krijgen Zorg dragen voor congruentie in alle online bedrijfsvermeldingen Congruentie en aantal bedrijfsvermeldingen hebben een positieve invloed op de posities van jouw bedrijf in de Local Pack. Andere factoren spelen hierin ook nog een rol, bovenstaande 3 punten heb je echter zelf  volledig in de hand. Als dat niet het geval is, neem dan contact op om geheel vrijblijvend te bespreken wat Letterzaken daarin voor jou kan betekenen. Minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen Je ziet het, door de Local Stack is er minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen. Er worden nog maar 3 lokale vermeldingen in een Pack geplaatst. Je moet dus op de voor jou belangrijke zoektermen/vakgebieden in die lokale top 3 terechtkomen. Sta je daar uiteindelijk, dan loop je voor op je concurrentie. Maar ook weer meer kansen… Aangezien doorklikken op een resultaat in de Local Stack je naar de Local Finder brengt, liggen daar ook weer kansen. Mensen die nu doorklikken op een resultaat uit de Local Stak, komen in de Local Finder terecht en zien dan op desktop direct weer de eerste 7 vermeldingen. Daar zul je dus sowieso tussen moeten komen. Liefst sta je echter in de top 3, aangezien je dan direct zichtbaar bent en dus je concurrenten voor bent. Wat vind jij? Wat vind jij van de nieuwe Local Stack? Is dit beter voor je potentiële klanten of vond je de oude Local Pack beter? Deel je mening hieronder!  

Wat we nu weten over Google's Mobile Friendly update

Wat we nu weten over de Google Mobile Friendly Update

Google maakte in februari 2015 bekend op 21 april 2015 de Google Mobile Friendly update uit te rollen. Deze algoritme-update zou impact hebben op websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het uitrollen van deze update is inmiddels gestart, wat weten we tot nu toe over deze Mobile Friendly Update van Google? Niet direct op 21 april uitgerold Hoewel Google aankondigde vanaf 21 april deze update uit te rollen, blijkt dat deze ook werkelijk vanaf 21 april is uitgerold. De eerste duidelijke wijzigingen in de mobiele zoekresultaten verschenen pas vanaf de 23e april. De verwachte “Mobilegeddon” op 21 april zelf bleef uit. Terwijl iedereen op 21 april zat te wachten op wijzigingen, liet het effect van de update nog even op zich wachten. En er is meer dat in februari niet werd verteld. Echt alleen zoekresultaten op mobiel De woorden van John Mueller over mobielvriendelijke website, zouden geïnterpreteerd kunnen worden als “mobiel en tablet zijn gelijk”. In januari 2015 zei John Mueller op de Webwinkelvakdagen namelijk dat “het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet”. Dit betekent echter niet dat de Mobile Friendly Update ook voor tablets geldt. Integendeel, in de FAQ over de Mobile Friendly Update vind je als antwoord op de eerste vraag dat deze update enkel voor mobiele apparaten (lees: telefoons) geldt. Geldt voor individuele webpagina’s Ook interessant is dat iedere webpagina individueel gewogen wordt op mobielvriendelijkheid. Dat betekent dat wanneer een website pagina’s heeft die niet mobielvriendelijk zijn, dit geen effect heeft op de positie van andere pagina’s in de mobiele zoekresultaten: Goede content blijft van essentieel belang Hoewel mobielvriendelijke websites door deze algoritme-update meer voorrang zullen krijgen in de mobiele zoekresultaten, maken niet-mobielvriendelijke sites nog altijd kans hoog in de mobiele zoekresultaten te eindigen. Google geeft in diezelfde FAQ aan dat de mobielvriendelijkheid van een website slechts één van de ranking factoren is. Andere SEO-factoren spelen dus ook nog steeds een rol, waaronder goede content. Zelf geeft Google aan dat wanneer de content goed en relevant is, deze nog steeds vertoond kan worden in de mobiele zoekresultaten, terwijl de website niet mobielvriendelijk is. Wat is de status van “Mobilegeddon”? In Nederland zijn er nog geen grote verschillen gerapporteerd. Nu is dat ook niet heel vreemd, omdat updates van Google altijd beginnen in de Engelstalige zoekresultaten. Het duurt vaak enkele dagen voor een update wereldwijd uitgerold is. In de Verenigde Staten is wel duidelijk geworden dat een aantal behoorlijk grote sites wel minder goed presteert in de mobiele zoekresultaten. Searchmetrics heeft een aantal belangrijke wijzigingen op een rijtje gezet. Wat betekent het voor Nederland? Wat gaat de Mobile Friendly update nu betekenen voor Nederland? Dat valt eigenlijk niet te voorspellen. Toen Google de update aankondigde, verwachtte iedereen een “Mobilegeddon” met wereldschokkende veranderingen. Nu blijken er in de VS wel grote partijen te zijn die de verschillen merken. Toch kan hier geen conclusie uit worden getrokken voor Nederland. Hoewel blijkt dat grote partijen als Blokker, Consumentenbond en zelfs ING nog geen mobielvriendelijke websites hebben, zien we ze nu nog niet verdwijnen uit de zoekresultaten. Conclusie Het blijft gewoon afwachten, maar ik verwacht dat jij je website al lang mobielvriendelijk had vóór “Mobilegeddon”, omdat ik al vaak heb aangekaart hoe belangrijk het is om een responsive of adaptive website te hebben (of desnoods een aparte mobiele website). Is dat nog niet zo, dan heb je wat te doen. Al is het enkel zorgen voor uiterst sterke content, waardoor Google je wel móet vertonen, ook in de mobiele zoekresultaten. Wat verwacht jij dat Google’s Mobile Friendly update gaat betekenen voor jouw posities? Zie je concurrenten die minder sterk zijn, die je nu in de mobiele zoekresultaten kunt verslaan? Ik ben benieuwd naar je reactie! PS: Het Belgische 0ptim1ze geeft je een tool om in je Google Analytics het mobiele verkeer te analyseren: HIER 

Wijzigingen Google april 2015: Google Carrousel - Hotel Finder en vermeldingen horeca

Wijzigingen lokale zoekresultaten, Google Carrousel en Hotel Finder

Google heeft weer eens iets gewijzigd, dit keer in de lokale zoekresultaten. Waar je voorheen bij je zoektocht naar lokale bedrijven een Google Carrousel kon openen vanuit de Google Knowledge Graph Box, is deze sinds eind april 2015 helemaal verdwenen. Althans, voor bepaalde categorieën. Wat is er nu precies aan de hand? Wat is de Knowledge Graph Box? Eerst een korte uitleg over de Google Carrousel en de Knowledge Graph Box. Veel mensen hebben ze wel eens gezien, maar hebben geen idee wat de term ervoor is. De Knowledge Graph Box wordt vaak weergegeven bij een informationele zoekopdracht, waarbij Google direct relevante informatie wil tonen. Dit kan een bedrijf zijn, een bekende persoon, een plaats, historische gebeurtenis of een andere wetenswaardigheid. In bepaalde gevallen is er de mogelijkheid om door te klikken naar gerelateerde zoekopdrachten, waarbij de Google Carrousel wordt weergegeven. Wat is de Google Carrousel? De Google Carrousel is een balk bovenin de zoekresultaten, waarbij je kunt bladeren in diverse aan elkaar verwante onderwerpen. Wil je iets weten over Martin Luther King, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box met onderin de vermelding ‘Gerelateerd’:   Klik je op een van die gerelateerde onderwerpen, dan kom je in de Google Carrousel en kun je naar hartelust kiezen uit alle verschillende personen (in dit geval) die gerelateerd zijn aan Martin Luther King:   De Google Carrousel was voor vrijwel iedere informatieve zoekopdracht beschikbaar via de methode zoals deze hierboven beschreven is. Zo ook voor lokale bedrijven. De Google Carrousel voor lokale bedrijven Dankzij de Google Carrousel kon je verschillende vergelijkbare bedrijven in jouw omgeving vinden. Had je een rijschool gevonden en wilde je weten welke andere rijscholen er in jouw stad of regio zitten, hoefde je via de Knowledge Graph Box maar te klikken op de resultaten onder ‘Mensen hebben ook gezocht naar’, om de Google Carrousel met alle bij Google bekende rijscholen tevoorschijn te toveren.     Ineens is de Carrousel voor lokale bedrijven weg! Omdat ik bovenstaande methode om gerelateerde lokale bedrijven te vinden kende, ging ik op zoek naar een geluidsverhuurbedrijf (ik wilde iemand helpen met wat suggesties). Tot mijn grote verbazing kon ik echter de Google Carrousel niet meer terugvinden. Ik heb daarna verschillende lokale bedrijven gegoogeld, om te zien of het toeval was, ik een fout had gemaakt of dat de Carrousel voor lokale ondernemingen echt verdwenen was. Dit onderzoek bevestigde dat de lokale ondernemingen niet meer in een Carrousel terechtkomen, terwijl andere categorieën, zoals bekende personen en bezienswaardigheden, nog wel een Carrousel krijgen.   Nieuwe weergave voor horeca Naast het verdwijnen van de Carrousel voor lokale bedrijven, is er voor zoekopdrachten naar horecabedrijven een nieuwe lokale weergave verschenen. Deze is -in tegenstelling tot bovenstaande beschrijving voor de lokale bedrijven- niet gekoppeld aan een zoekopdracht met een bedrijfsnaam, maar aan meer generieke zoekopdrachten als “hotel apeldoorn” of “restaurant apeldoorn”. Voor restaurants wordt een nieuwe 3-Pack weergegeven met beoordelingen en waar mogelijk openingstijden:   Hieruit blijkt dat het van groot belang is dat je je openingstijden goed vermeldt in Google Mijn Bedrijf. Vraag jezelf maar eens af wat jij zou doen als er bij het eerste restaurant geen openingstijden vermeld staan en bij de tweede wel duidelijk is dat ze vandaag open zijn? (het eerste restaurant in het voorbeeld is inmiddels op de hoogte gesteld, dus die zal eind april 2015 ongetwijfeld de openingstijden vermeld krijgen ;-) ) Meer informatie over de horecagelegenheden Bij cafe’s en restaurants (vermeldingen van hotels vallen onder Google Hotel Finder-zie hieronder) kun je doorklikken op een specifiek resultaat uit de 3-Pack. Hiermee open je het zoekresultaat voor dat horecabedrijf, waarbij je de Google Knowledge Graph Box van het bedrijf te zien krijgt, met daaronder andere relevante resultaten. Dat begint met de website van het bedrijf, gevolgd door resultaten als recensie- en reserveringswebsites, eventuele pagina’s op sociale media en bedrijvenverzamelwebsites. Hoewel je niet overal invloed op hebt, zijn zowel je lokale vermelding als de foto’s die al dan niet zichtbaar worden te beheren vanuit Google Mijn Bedrijf. Wees er dus zeker van dat je die zelf in beheer hebt! Zie je ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in de afbeelding, claim dan direct jouw vermelding door daarop te klikken! Google Hotel Finder nu ook in Nederland De Google zoekresultaten voor hotels gaan een stuk verder. Hier vind je ook waar mogelijk prijzen en zelfs de mogelijkheid om direct te reserveren. Deze optie heeft Google Hotel Finder genoemd: Google Hotel Finder was internationaal al uitgerold, maar is nu ook echt voor de Nederlandse markt beschikbaar. Klik je op een specifiek hotel in de Hotel Finder, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box van het hotel te zien, met de mogelijkheid om direct te reserveren. Onder de Knowledge Graph Box volgen de website van het hotel en recensiewebsites als Zoover en boekingswebsites. Die resultaten zijn vergelijkbaar met de extra resultaten die worden weergegeven voor andere horecagelegenheden, zoals hierboven vermeld. Waren deze wijzigingen jou al opgevallen? Wat vind je van deze vernieuwingen binnen Google? Laat het weten in je reactie hieronder!  

Googles John Mueller over mobielvriendelijke websites

Op woensdag 21 januari 2015 was ik aanwezig bij de presentatie van Google’s John Mueller over de toekomst van web en mobiel. tijdens deze presentatie gaf hij de visie van Google over mobiel geschikte websites en mobile search. Later op de dag had ik de gelegenheid om John zelf te spreken over het voor mobiel label, waar ik eerder een artikel over schreef. Tijdens dit gesprek bleek dat Google een weloverwogen beslissing heeft gemaakt bij de definitieve introductie van het ‘Voor mobiel’ label. De belangrijkste informatie uit de presentatie en het gesprek vind je in dit artikel.   John Mueller over ‘The mobile friendly web’ John Mueller was op de Webwinkel Vakdagen om te vertellen over ‘The mobile friendly web’. Hoewel hier geen wereldschokkend nieuws werd verkondigd, zijn zeker interessante details ter sprake gekomen. Ik neem je mee in de punten die relevant zijn, waarna ik je vertel wat John te vertellen had over het ‘Voor mobiel’ label dat in december 2014 uitgerold werd. Wat wordt bedoeld met mobiel? Het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet. Dus wanneer jouw website geschikt is voor een smartphone, is deze volledig mobiel geschikt. Belangrijk is te weten dat verwacht wordt dat dit jaar (2015) het gebruik van internet met mobiele apparaten het gebruik van internet met desktop en laptop zal overstijgen. Het is daarom van groot belang dat je onmiddellijk actie onderneemt wanneer jouw websites nu nog niet mobielvriendelijk is (dat heb ik ook gedaan, nog heel even geduld ;) ). Waar moet je rekening mee houden? Heel moeilijk is het allemaal niet, voor Google geldt feitelijk hetzelfde als voor je bezoeker. Wanneer je website goed is voor je bezoeker, is deze ook goed voor Google. Zorg dus voor een website die toegespitst is op de verwachtingen en wensen van je bezoeker. Een paar relevante punten: Zorg voor een website die geschikt is voor mobiel: maak je website responsive of adaptive Zorg voor afbeeldingen die snel genoeg laden Gebruik geen Flash of andere technieken die niet werken op mobiel Als je ook een app hebt, maak geen melding van de app wanneer iemand op je website terechtkomt, maar leid de bezoeker direct naar de juiste pagina (veel Amerikaanse websites hebben hier een handje van) Verder gaf John aan dat het prima mogelijk is dat op termijn de zoekresultaten op mobiele apparaten anders zullen zijn dan die op desktop. Ten tijde van de presentatie gaf Google nog met een korte tekst aan dat een website geschikt is voor mobiele apparaten:   Uiteindelijk kan dus het zo zijn dat de algoritmes zo worden aangepast dat de resultaten voor mobiele apparaten voorrang zullen geven aan mobielvriendelijke websites. Sterker nog: dit lijkt heel logisch, en als het logisch is, mag je verwachten dat Google daaraan gaat voldoen. Belangrijkste boodschap De belangrijkste boodschap van deze presentatie John Mueller is: het gebruik van mobiele apparaten om internet mee te bezoeken groeit enorm snel. Binnen de kortste keren zal er meer internetverkeer naar je website komen via mobiel dan via desktop. Ook zoekopdrachten zullen logischerwijs vaker met mobiel worden uitgevoerd. Zorg er dus voor dat je website geschikt gemaakt wordt voor mobiel, als dit nog niet het geval is. De keuze voor het ‘Voor mobiel’ label Ik had het geluk VIP-toegang te hebben tijdens de Webwinkel Vakdagen, waardoor ik in mijn pauze John Mueller zag zitten in de VIP-ruimte. Dit was een unieke kans om hem aan te spreken op het feit dat het ‘Voor mobiel’ label ruimte afsnoepte van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen. Uit de reacties op een -inmiddels niet meer actueel en dus verwijderd- artikel over het ‘Voor mobiel’ label bleek dat vrijwel iedereen liever het icoontje zag terugkeren. John Mueller legde uit dat de keuze voor het huidige label in de vorm van tekst een bewuste was geweest. De beslissing is gebaseerd op een uitgebreide serie tests door Google. Uitgebreid testen Google doet namelijk exact wat alle conversiemarketeers aanbevelen: uitgebreid testen voordat ze een beslissing nemen. Uit deze tests bleek dat er beduidend minder werd geklikt op de zoekresultaten met een icoontje van een mobiele telefoon ervoor. Waarschijnlijk dachten de meeste mensen dat ze direct telefonisch contact opnamen met de betreffende bedrijven wanneer ze op de link klikten. Er werd duidelijk minder op deze zoekresultaten geklikt dan op de resultaten met een tekstuele vermelding. Uiteindelijk draait het om de kliks door de bezoekers, dus koos Google voor het ‘Voor mobiel’ label, dat inmiddels verdwenen is. Andere vorm of insteek niet uitgesloten Toen ik meldde dat dit wel enigszins oneerlijk was, omdat per land het aantal leestekens voor dit label verschilt, kreeg ik een interessant antwoord. John sloot niet uit dat in de toekomst het label anders ingezet zou worden, of zelfs dat juist de websites die niet geschikt zijn voor mobiel een label krijgen. Vergelijk het met de waarschuwing wanneer een website flash gebruikt, of waarschuwingen voor niet-veilige websites. Kies voor je bezoeker, kies voor mobiel Het moge duidelijk zijn: websitebezoekers verwachten in toenemende mate dat je website geschikt is voor mobiel. Ik raad je daarbij af om een app in te zetten voor mobiele gebruikers. Als ik een link in Twitter aanklik en ik kom op een website die niet mobielvriendelijk is, ga ik echt niet nog eens de app openen. En reken er maar op dat mensen steeds meer links voorgeschoteld krijgen via mobiele apparaten, onder andere dankzij sociale media. Hoewel de actualiteit dit artikel inmiddels heeft ingehaald, staat het (in ieder geval nu) nog wel online voor de archieven. Heb je hier nog vragen of opmerkingen over, zijn die natuurlijk gewoon welkom. 

Afbeeldingen optimaliseren 2- technische optimalisatie

Afbeeldingen optimaliseren 2 – Technische SEO

Afbeeldingen optimaliseren deel 2: technische optimalisatie Er is veel gezegd en geschreven over SEO voor content (relevante tekst, juiste titels, sleutelwoorden en omschrijvingen, etc.) maar niet al te veel over een andere soort content, namelijk afbeeldingen. Als redacteur heb je de controle over de titel en alttekst-attributen maar niet altijd over de technische aspecten van afbeeldingen in je site. Hier heb je een goede samenwerking met je webdeveloper nodig. Als vervolg op het vorige artikel over het optimaliseren van afbeeldingen, gaat dit blogartikel over de meer technische aspecten van afbeeldingen en wat jij of je webdeveloper kan doen om problemen te voorkomen. Zo laadt je site sneller en daarmee maak je ook de zoekmachines blij. Laten we beginnen met de afmetingen van afbeeldingen.   “Size matters”, ook bij afbeeldingen Desktop site Stel dat je een pakkend artikel schrijft over je nieuwste product en je krijgt er van de leverancier een mooie foto van. Deze zet je in je artikel en dan bekijk je het in de browser. Goh wat duurt het lang voordat de pagina laadt. Dit krijg je als je een afbeelding gebruikt die eigenlijk bedoeld is voor drukwerk – 3000 x 2000 pixels en dan 12MB! Dit is een extreem voorbeeld maar het gebeurt vaker dan je denkt. De huidige maximale breedte van het contentgebied op een webpagina is nu rond de 1000 pixels (met uitzondering van full-width sliders, die kunnen 1600 pixels breed zijn). De extra 2000 pixels in dit voorbeeld zijn dus overbodig en kosten alleen maar meer bandbreedte en laadtijd dan nodig is. Je verliest ook wat kwaliteit omdat je het aan de browser overlaat om de afbeelding te schalen. De manier van schalen en het resultaat verschilt per browser en OS. De oplossingen kunnen verschillen per systeem maar ik zal me hier focussen op het meest gebruikte CMS (Content Management System): WordPress. De oplossing(en): Als je WordPress gebruikt kun je zelf de maximale afmetingen (en verhoudingen) van alle afbeeldingen instellen (Instellingen -> Media). Deze zouden/moeten overeenkomen met de gebruikte ruimtes in de site (full-width, blog content en widget thumbnails). Vraag je webdeveloper om de juiste afmetingen in te stellen. WordPress gebruikt standaard 3 instelbare afbeeldingsformaten: Grote afmeting – afbeeldingen die gebruikt wordt over de volle breedte van de site – meestal tussen de 960 en 1000 pixels breed. Gemiddelde afmeting – afbeeldingen voor blog berichten – vaak 100% van de breedte waarin het bericht past +/-600 pixels Thumbnails – afbeeldingen voor bijvoorbeeld widgets – +/- 150 pixels Kies bij het inzetten van de afbeeldingen in je berichten/pagina’s het juiste afbeeldingsformaat. Zie afbeelding hieronder. Voor sommige doeleinden (bijvoorbeeld full-width sliders) moet je toch zelf de afbeeldingen op de juiste formaat croppen en vergroten of verkleinen. WordPress gebruikt dan de oorspronkelijke afbeeldingsformaat voor sliders zonder ze te schalen. Photoshop blijft hier nog altijd het beste gereedschap voor. Vraag naar de juiste afmetingen bij je webdeveloper. Uitgelichte afbeeldingen worden voor verschillende doeleinden gebruikt in WordPress; als afbeeldingen in een bloglijst, portfolio’s, galerijen, etc. De maker van je thema is verantwoordelijk voor het gebruiken van de juiste afmetingen. Een webdeveloper kan beter beoordelen of ze toch niet te groot zijn. N.B. Ook als je de afmetingen verandert in de instellingen moet je alle afbeeldingen weer aanpassen aan de nieuwe waarden. Dit gaat jammer genoeg niet automatisch. Je kunt hiervoor een plugin gebruiken: Regenerate Thumbnails. Mobiele site Bovengenoemde probleem wordt nog duidelijker op de mobiele versie van je site. Met beperkte bandbreedte zal je bezoeker nog langer moeten wachten voor die te grote afbeeldingen. Als het te lang duurt om een mobiele pagina te laden wegens te grote afbeeldingen zullen Google en de bezoeker je hiervoor bestraffen; mobiel page-ranking naar beneden stellen en je zal waarschijnlijk bezoekers verliezen. Er zijn wat trucjes voor om andere content en ook verkleinde versies van je afbeeldingen te vertonen op mobiel. De oplossing(en): Een apart mobiel thema gebruiken – (bijvoorbeeld met WPTouch Themes). De content wordt automatisch geformatteerd en afbeeldingen worden verkleind. Met wat javascript en PHP kan je webdeveloper de site laten reageren op verschillende apparaten en/of beeldschermresoluties. Voor mobiele apparaten zal WordPress dan verkleinde versies van je afbeeldingen gebruiken. In het het geval van Retina-schermen zal die ook grotere resoluties gebruiken. Het meest gebruikte javascript hiervoor op dit moment is Retina.js (zie “Afbeeldingen voor Retina en andere hoge resolutie schermen” hieronder). Steeds meer thema’s ondersteunen Retina afbeeldingen. Het Retina.js-script maak je ook mogelijk met deze handige plugin (aanvulling mei 2017). Compressie Zelfs als je een afbeelding wegschrijft vanuit Photoshop via “Opslaan voor web” is dat niet het einde van het verhaal. Leuk en aardig, die afbeeldingen vanuit Photoshop die rond de 80kb zijn, maar als je toch 12 afbeeldingen op een pagina weergeeft dan is dat bijna 1MB. Kan het wat kleiner? Ja, dat kan. Voor elk bestandsformaat (.jpg, .png en zelfs .gif) is er een andere oplossing. De meeste van deze verwijderen onder andere de meta-informatie (EXIF) en overbodige kleurprofielen uit de afbeeldingen. Je 1MB in afbeeldingsgrootte wordt gereduceerd tot wel 80%! Er zijn ook twee varianten van het comprimeren; “lossless” en “lossy” oftwel het niet weggooien van kleurinformatie en dus behoud van kwaliteit of wel informatie weggooien en kwaliteitsverlies. Het kenmerk van zware JPEG compressie is zichtbare blokken van 8 x 8 pixels. Hieronder zie je een extreem voorbeeld van “lossy” compressie. Hier zijn wat tools voor het comprimeren van je afbeeldingen die je kunt opnemen in je redactionele ‘workflow’. De oplossing(en) afhankelijk van OS: ImageOptim; Offline tool, voor Mac computers: PNG, JPG RIOT; Offline tool, voor Windows computers: PNG, JPG Smush.it; Online tool; PNG en JPG afbeeldingen tot een bestandsgrootte van 1MB) SuperPNG; Photoshop plugin om PNG-bestanden nog kleiner te maken dan de standaard van Photoshop Tiny PNG; Online tool: voor PNG en JPG (was eerst alleen PNG) JPGmini Online tool: alleen voor JPG Compress PNG/JPG; Online tool voor zowel PNG als JPG N.B. Zelfs bij de “lossy” methoden zul je vaak het verschil niet zien. Eerst experimenteren dus. Vaak kun je wat agressievere “lossy” compressie loslaten op afbeeldingen voor Retina-schermen. Zie volgende sectie. Afbeeldingen voor Retina en andere hogeresolutieschermen Stel dat je een afbeelding van 320 pixels breed gebruikt op je desktop site en dezelfde afbeelding op een Retina-scherm of andere hogeresolutie-apparaat bekijkt. Dat ziet er waarschijnlijk minder goed uit. Dit komt omdat de 72 PPI (pixels per inch) van je desktopscherm wordt ‘uitgesmeerd’ (technisch gezien ‘verdrievoudigd’ of meer) over de 220 t/m 326 PPI van een Retina-scherm. Minder informatie […]

Google Carrousel nu ook in Nederland

Google Carrousel in Nederland In de wereld van SEO en Google wordt al lange tijd gesproken over de ‘Google Carousel‘ (Engelse spelling, de Nederlandse spelling is ‘carrousel’) en de mogelijke uitrol buiten de Verenigde Staten. Nadat ‘Google Carousel’ in de eerste helft van 2013 werd uitgerold in de Verenigde Staten, was het een kwestie van tijd voor dit wereldwijd zou worden uitgerold. Wat is de Google Carrousel (ik houd vanaf nu de Nederlandse spelling aan) en wat betekent dit voor jouw website?   Wat is de Google Carrousel? De Google Carrousel is een visuele toevoeging aan de zoekresultaten in een balk bovenin de SERPs (zoekresultatenpagina). Deze afbeeldingen hebben te maken met de zogenaamde Knowledge Graph (in het Nederlands: Kenniskaart) die er ook al voor zorgde dat je content uit Wikipedia te zien kreeg over bepaalde onderwerpen. De Knowledge Graph is ook verantwoordelijk voor de weergave van diverse lokale ondernemingen met afbeeldingen. In mijn artikel over de uitrol van Google Pigeon werd de carrousel al even aangestipt. Wat je te zien krijgt is een overzicht van diverse bedrijven uit dezelfde categorie, met bijbehorende foto’s. Deze foto’s worden uit de Google Mijn Bedrijf vermelding van desbetreffende bedrijven gehaald. Als bedrijf heb je dus zelf  een zekere invloed op jouw vertoning in de Carrousel door de foto’s op Google Mijn Bedrijf te beheren.  Zo zie je in onderstaande voorbeeld dat veel rijscholen nog geen afbeeldingen hebben toegevoegd aan hun Google Mijn Bedrijf en daarom vertoond worden met hun Maps vermelding.   De uitrol in Nederland Zonder enige aankondiging was hij er dan: de Google Carrousel in de Nederlandse zoekresultaten. Nog wel enigszins verstopt, want je moet er wat moeite voor doen om ‘m tevoorschijn te toveren, maar hij ís er wel nu. Eduard de Boer van Reputatiecoaching ontdekte bij toeval op 5 november de Google Carrousel in Nederland. In de video dat bij zijn artikel staat, wordt al uitgelegd hoe je de Carrousel tevoorschijn tovert: Zoek op een onderwerp in Google, bijvoorbeeld een bekende persoon of een (lokaal) bedrijf. Gebruik een naam, bijvoorbeeld “Martin Luther King” of “Verkeersschool Frank Schuurman”. In de rechterkolom op Google verschijnt de ‘One Box’ van het onderwerp, met daaronder de vermelding ‘Gerelateerd’ (bij onderwerpen) of ‘Andere mensen zochten ook naar’ (bij bedrijven). Klik op een van de vermeldingen daaronder en zie de Google Carrousel verschijnen:   Wat betekent dit voor jouw website? Wanneer je met jouw bedrijf in de Google Carrousel wilt verschijnen, zul je allereerst de koppeling tussen je Google Mijn Bedrijf en je website in orde moeten hebben: Heb je een Google Mijn Bedrijf pagina voor je bedrijf? Is je website vermeld op je Google Mijn Bedrijf pagina? Is er een koppeling op je website met je Google Mijn Bedrijf middels rel=”publisher”? Wanneer dit allemaal geregeld is, ben je overgeleverd aan Google om deze al dan niet mee te nemen in de zoekresultaten. Dit is onder andere afhankelijk van de bedrijfscategorieën, omdat niet alle categorieën een SERP (pagina met zoekresultaten) tonen met Knowledge Base informatie. Zorg er in ieder geval voor dat je afbeeldingen hebt toegevoegd aan je Google Mijn Bedrijf, zodat je geen vertoning van je vermelding op Google Maps in de Carrousel krijgt. Onderzoek zelf regelmatig of de afbeelding in de Carrousel komt en of die afbeelding representatief is. Is dat laatste niet het geval, schuif dan met je afbeeldingen en test of er dan een betere foto vertoond wordt.   Moet je nu alles in het werk zetten om in de Carrousel te komen? De belangrijkste vraag is of je nu je pijlen moet richten op de Google Carrousel. Vooralsnog is er op het moment van schrijven weinig reden toe. Als je alles uit bovenstaande alinea hebt toegepast, heb je in ieder geval zelf de belangrijkste stappen voor jouw bedrijf gezet. Er zijn twee redenen waarom je er vooralsnog verder weinig meer aan zou moeten doen: De Google Carrousel verschijnt niet automatisch bij de zoekresultaten. Men moet er moeite voor doen om deze te laten verschijnen en weinig mensen zullen dat gaan doen. Ze zijn op zoek naar een bepaald onderwerp of bedrijf en klikken daarom niet zo gauw op de andere resultaten. We weten niet of Google Carrousel een blijvertje is. De geschiedenis leert ons dat Google veel experimenteert en dus ook regelmatig weer elementen verwijdert uit de SERPs. Zo verdween eerder in 2014 de auteursfoto en uiteindelijk verdween Google Authorship volledig. Zorg er eerst in ieder geval wel voor dat je de basis hebt liggen door de koppelingen tussen je website en Google+ te maken en goede foto’s op Google Mijn Bedrijf te zetten.   Zie jij het nut in van Google Carrousel? Nu je dit alles zo gelezen hebt, zie jij dan het nut in van Google Carrousel? Voegt het volgens jou iets toe aan de zoekresultaten? Ik ben benieuwd, dus laat je reactie hieronder achter!