Bij 2 recensies al sterren in Google- aan de slag met jouw recensies!

Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google? Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google. UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel. Van 5 naar 2 recensies Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen. Met minder recensies al sterren? Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen. Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig? Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen: Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet: En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf. De voordelen De voordelen laten zich niet raden: Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus; Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? ;-) De nadelen De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer: Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde) Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken. Bouw nu aan je voorsprong Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen? In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder? UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten. Aan de slag dus! Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee: Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google Hoe verzamel je reviews op Google? En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!

Reviewoverzicht hotels nu in Google met samenvattingen uit TrustYou

Samenvatting hotelreviews in Google zoekresultaten

Jouw hotel goed in de kijker spelen voor je potentiële klanten? Lees dan nu hoe je zelf invloed hebt op de review snippets die Google laat zien bij de zoekresultaten voor jouw hotel.

De Google Local Stack: het effect op de kliks naar jouw website

Google’s Local Stack: het effect op de kliks

In augustus 2015 rolde Google de Local Stack uit. Omdat in de Local Stack qua vormgeving en werking veel veranderde ten opzichte van de eerdere Local Pack, zorgde dat voor veel rumoer bij de specialisten op gebied van lokale SEO. Wat betekent de Local Stack voor jouw lokale vindbaarheid en de kliks naar je website? Impact op vindbaarheid lokale bedrijven Deze ingrijpende wijziging -die de gemiddelde gebruiker van Google mogelijk niet eens zal opvallen- heeft in veel gevallen forse impact op de vindbaarheid van lokale bedrijven. Alle 7-Packs zijn verdwenen en de Local Stack staat in de meeste gevallen boven de organische zoekresultaten. Wat dit betekent nemen we hieronder puntsgewijs door. Organische versus lokale zoekresultaten Allereerst is het van belang om te weten hoe het nu precies zit met de lokale zoekresultaten. De Local Stack behoort tot de lokale zoekresultaten. Deze lokale zoekresultaten worden weergegeven wanneer je zoekt naar een bedrijf of dienstverlening waarbij locatie (vaak) een rol speelt. Van winkels en horeca tot medische dienstverleners en personal trainers, vrijwel Al deze bedrijven vallen onder de lokale zoekresultaten. Wanneer worden deze lokale zoekresultaten vertoond? Er zijn twee specifieke omstandigheden waaronder de lokale zoekresultaten worden vertoond: Je zoekt op een van deze lokale bedrijven zonder de plaatsnaam in de zoekopdracht, bijvoorbeeld “rijschool”. Google zal dan aan de hand van je IP-adres (op pc, laptop of tablet) of gps-positie (smartphone of tablet met mobiel internet) detecteren waar je je op dat moment begeeft en op basis daarvan lokalen zoekresultaten tonen. Je zoekt op een lokaal bedrijf, met de plaatsnaam in de zoekopdracht. “Tekstschrijver Apeldoorn” bijvoorbeeld. Je hoeft niet in die plaats zelf te zijn, Google bepaalt de lokale zoekresultaten op basis van plaatsnaam die jij opgeeft. In het eerste geval zullen de zoekresultaten voornamelijk lokale bedrijven bevatten. In het tweede geval bevatten de organische zoekresultaten soms ook nog bedrijven niet in de door jou opgegeven plaats gevestigd zijn. Wat zijn de organische zoekresultaten? De organische zoekresultaten zijn de gewone zoekresultaten binnen Google zoals we die al sinds het begin van de zoekmachine kennen. Later zijn daar advertenties aan toegevoegd en varianten als afbeeldingen, video’s en dus ook de lokale zoekresultaten. Het betreft dus de verwijzingen naar websites die relevant zijn voor de door jou ingevoerde zoekopdracht. In het geval van een zoek opdracht met een lokale intentie zullen daar dan ook vooral de lokale bedrijven in worden weergegeven Lokale en organische zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht Wanneer je zoekt naar een lokaal bedrijf, wordt in een aantal gevallen de Local Stack weergegeven. Dat zijn sinds augustus 2015 dus enkel nog 3 lokale bedrijven. Verder krijg je -naast de betaalde vermeldingen- nog de organische zoekresultaten te zien, waarvan over het algemeen het grootste gedeelte ook lokaal zal zijn. Het percentage van de kliks op organische zoekresultaten is altijd hoger geweest dan de kliks op de betaalde zoekresultaten en de Local Pack. Wat verandert er nu? Local Stack staat bijna altijd boven organisch Uit onderzoek blijkt dat de Local Stack in 93% van de lokale zoekresultatenpagina’s (SERP’s) boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Bij de vroegere Local Pack stond er in 75% van de SERP’s nog minstens 1 organisch zoekresultaat boven de Pack. Google geeft nu dus meer voorrang aan de Local Stack. Een gevolg hiervan kan zijn dat het percentage kliks op de resultaten in de Pack toeneemt. Sowieso is het verstandig je te focussen op een goede positie in zowel de organische als lokale resultaten. Waarom beide zo belangrijk zijn, blijkt uit een tweetal onderzoeken die is gedaan naar kliks in de lokale zoekresultaten. Klikpercentages in de normale organische zoekresultaten Het meest recente onderzoek naar de klikpercentages in de organische zoekresultaten werd in 2013 gepubliceerd door Chitika. Hieruit bleek dat ongeveer 75% van de kliks in de organische zoekresultaten op de posities 1 tot en met 5 plaatsvindt. De meeste mensen herkennen de advertenties en kiezen eerder voor de organische zoekresultaten dan voor de betaalde resultaten. Maar wat als er lokale resultaten worden vertoond? Volgens een van de eerste onderzoeken na de introductie van de Local Stack, vindt op een lokale zoekresultatenpagina nog altijd ongeveer 50% van de kliks plaats op de organische zoekresultaten.   Kliks: organisch versus lokaal Waar gaan de overige 50% van de kliks in de lokale SERP’s dan naartoe? Uit datzelfde onderzoek blijkt dat rond de 25% naar de Local Stack gaat. En zo’n 25% naar de advertenties. Bij zoekresultaten waar geen advertenties getoond worden, liggen de verhoudingen wat anders en wordt er op pagina 1 vooral op de organische zoekresultaten geklikt. Conclusie: organische zoekresultaten zijn nog altijd de belangrijkste zoekresultaten. Maar wat nu de Local Stack vrijwel altijd boven de organische zoekresultaten staat? Hoe zit het met de kliks binnen die Local Stack? Kliks op de vermeldingen in de Local Stack Wat beweegt mensen om te klikken op een van de resultaten binnen de Local Stack? Dat is ook onderzocht, en daaruit blijkt hoe belangrijk het is om je lokale vermelding zelf goed te beheren. Overwegingen die mensen maakten om te klikken op resultaten in de Local Stack waren onder andere de reviews in de lokale vermeldingen. Zeker wanneer bij andere bedrijven in de zoekresultaten het gemiddelde van de recensies wordt weergegeven in de vorm van sterren, wordt eerder op de bedrijven met deze sterren geklikt.   Conclusie en wat jij nu moet doen We kunnen concluderen dat de organische zoekresultaten nog altijd heel relevant zijn. Je moet dus sowieso blijven werken aan het optimaliseren -of op zijn minst up-to-date houden- van je website voor de organische vindbaarheid. Verder is het van belang om lokaal in de top 3 te komen, zodat je in de Local Stack vertoond wordt. En dan zijn de recensies ook nog eens van belang, dus: zorg dat je recensies krijgt op je Google Mijn Bedrijf-pagina. Vragen, opmerkingen of eigen mening? Deel het! Heb je vragen of opmerkingen, of heb je een mening over bovenstaande? Schroom niet en deel hieronder. Wie weet worden we er allemaal wijzer van! Meer weten of hulp nodig bij je lokale vindbaarheid? Maak vrijblijvend kennis!  

Google Local Stack - wat je moet weten

Wat je moet weten over Google Local Stack in lokale zoekresultaten

Google wijzigt regelmatig wat. Niet alleen in de algoritmes, maar ook in de lay-out van de SERPs. Zo is er sinds 7 augustus 2015 een nieuwe vormgeving voor de lokale resultaten. Door SEO-specialisten direct de ‘Local Stack‘ genoemd. Wat is het verschil met de eerdere Local Pack en vooral: wat betekent het voor jouw vermeldingen in de lokale zoekresultaten? Google Local Stack als nieuwe Local Pack Op 7 augustus 2015 tweette Dr. Pete Meyers van Moz dat hij bij lokale zoekopdrachten in Google enkel nog 3-packs zag. Bij verder onderzoek bleek dat op alle lokale zoekresultaten een nieuwe Local Pack te vinden was. Deze werd al snel ‘Local Stack’ genoemd en heeft een andere vormgeving dan de eerdere lokale zoekresultaten, waar een kaartje van Google Maps naast stond. Overigens werd de Local Stack vanaf 5 augustus al regelmatig gesignaleerd en zijn er door onder andere Blumenthals al over geschreven. Deze nieuwe lay-out zagen we in april 2015 al verschijnen bij de introductie van de Snack Pack. Local Stack vs. Local Pack Het eerste dat opvalt aan de Local Stack is dat deze maximaal 3 bedrijven weergeeft. Pete Meyers meldde nog weergaven te hebben gezien met 2 bedrijven (2-packs), maar die heb ik tijdens mijn onderzoek nog niet kunnen reproduceren. De Local Pack zag er zo uit in de 7-Pack versie: Bij deze 7-Pack zie je de pinnetjes met de letters A tot en met G, met daarbij de adresgegevens en telefoonnummer van het vermelde bedrijf. Links daarvan de link naar de website met daaronder de URL en een link naar de Google+ pagina of de Google-recensies (mits er meer dan 5 recensies zijn verzameld). De Local Stack verschilt naast de lay-out van de eerdere Local Pack op de volgende punten: Bij de bedrijfsvermelding worden rechts geen letters meer weergegeven (A, B, C) Naast de bedrijfsvermelding staan nu icoontjes voor de website en de route Contactgegevens van het bedrijf worden niet meer vermeld (adres, telefoonnummer) Openingstijden worden weergegeven wanneer deze bekend en van toepassing zijn Op de bedrijfsnaam klikken brengt je niet op de website van het bedrijf, maar naar een uitgebreider lokaal zoekresultaat (de Local Finder) De contactgegevens en openingstijden worden door Google uit Google Mijn Bedrijf (of de vroegere Google Places) opgehaald, wat het belang van goed beheren van je Google Mijn Bedrijf bevestigt. Local Finder In de eerdere Local Pack kon je onder de Pack op ‘Resultaten op kaart voor …‘ klikken, waarna je in Google Maps uitgebreidere informatie met meer bedrijven kreeg. Dit is in de Local Stack vervangen door de Local Finder. In de Local Finder krijg je wederom meer bedrijfsresultaten te zien, te weten 20 per pagina. De Local Finder krijg je nu echter direct te zien door op een van de bedrijven in de Local Stack te klikken. De mobiele versie van de Google Local Stack Het voordeel van de mobiele versie van de Local Stack is dat je direct kunt bellen, omdat er een icoontje staat. Ook krijg je met 1 klik toegang tot de routebeschrijving, die overigens direct opent in Google Maps wanneer je op ‘routebeschrijving’ klikt. Door op “meer” te klikken, opent ook op mobiel de Local Finder. Desktop versus mobiele weergave Opvallend is dat de mobiele versie van de Local Stack andere resultaten geeft dan de desktopversie. Hoewel er wordt gezegd dat het geen algoritme-update is, lijkt het er wel sterk op dat het effect van Google’s Mobile Friendly Update merkbaar is. Ik heb zelf meerdere verschillen tussen desktop- en mobiele resultaten gezien in de Local Stack. Ter illustratie: hieronder de desktop- en mobiele versie van de Local Stack voor “installatiebedrijf” wanneer je zoekt als je in Apeldoorn bent:   Bovenstaande lijkt wellicht een klein verschil, maar zeker in de mobiele resultaten is het naar mijn mening van groot belang om bij die 3 lokale vermeldingen te staan. Mobiele Local Stack: volledig adres Een van de opvallende wijzigingen in de Local Stack is dat enkel de straatnaam wordt weergegeven, zonder huisnummer. Echter: dit is enkel in de desktopversie het geval. De mobiele Local Stack geeft wel het volledige adres weer, inclusief huisnummer. Op mobiel wel door naar bedrijfsgegevens Opvallend is dat je bij het klikken op de bedrijfsnaam in de mobiele resultaten weer wordt doorgestuurd naar bedrijfsgegevens van het geselecteerde bedrijf, in plaats van naar de Local Finder. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Zoals je zelf al hebt kunnen concluderen, betekent de Local Stack dat je ervoor moet zorgen dat jouw bedrijf in deze 3-Pack zichtbaar wordt. Hiervoor zijn drie belangrijke stappen te nemen: Volledige controle hebben over de Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf Voldoende en vooral relevante online bedrijfsvermeldingen krijgen Zorg dragen voor congruentie in alle online bedrijfsvermeldingen Congruentie en aantal bedrijfsvermeldingen hebben een positieve invloed op de posities van jouw bedrijf in de Local Pack. Andere factoren spelen hierin ook nog een rol, bovenstaande 3 punten heb je echter zelf  volledig in de hand. Als dat niet het geval is, neem dan contact op om geheel vrijblijvend te bespreken wat Letterzaken daarin voor jou kan betekenen. Minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen Je ziet het, door de Local Stack is er minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen. Er worden nog maar 3 lokale vermeldingen in een Pack geplaatst. Je moet dus op de voor jou belangrijke zoektermen/vakgebieden in die lokale top 3 terechtkomen. Sta je daar uiteindelijk, dan loop je voor op je concurrentie. Maar ook weer meer kansen… Aangezien doorklikken op een resultaat in de Local Stack je naar de Local Finder brengt, liggen daar ook weer kansen. Mensen die nu doorklikken op een resultaat uit de Local Stak, komen in de Local Finder terecht en zien dan op desktop direct weer de eerste 7 vermeldingen. Daar zul je dus sowieso tussen moeten komen. Liefst sta je echter in de top 3, aangezien je dan direct zichtbaar bent en dus je concurrenten voor bent. Wat vind jij? Wat vind jij van de nieuwe Local Stack? Is dit beter voor je potentiële klanten of vond je de oude Local Pack beter? Deel je mening hieronder!  

Wijzigingen Google april 2015: Google Carrousel - Hotel Finder en vermeldingen horeca

Wijzigingen lokale zoekresultaten, Google Carrousel en Hotel Finder

Google heeft weer eens iets gewijzigd, dit keer in de lokale zoekresultaten. Waar je voorheen bij je zoektocht naar lokale bedrijven een Google Carrousel kon openen vanuit de Google Knowledge Graph Box, is deze sinds eind april 2015 helemaal verdwenen. Althans, voor bepaalde categorieën. Wat is er nu precies aan de hand? Wat is de Knowledge Graph Box? Eerst een korte uitleg over de Google Carrousel en de Knowledge Graph Box. Veel mensen hebben ze wel eens gezien, maar hebben geen idee wat de term ervoor is. De Knowledge Graph Box wordt vaak weergegeven bij een informationele zoekopdracht, waarbij Google direct relevante informatie wil tonen. Dit kan een bedrijf zijn, een bekende persoon, een plaats, historische gebeurtenis of een andere wetenswaardigheid. In bepaalde gevallen is er de mogelijkheid om door te klikken naar gerelateerde zoekopdrachten, waarbij de Google Carrousel wordt weergegeven. Wat is de Google Carrousel? De Google Carrousel is een balk bovenin de zoekresultaten, waarbij je kunt bladeren in diverse aan elkaar verwante onderwerpen. Wil je iets weten over Martin Luther King, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box met onderin de vermelding ‘Gerelateerd’:   Klik je op een van die gerelateerde onderwerpen, dan kom je in de Google Carrousel en kun je naar hartelust kiezen uit alle verschillende personen (in dit geval) die gerelateerd zijn aan Martin Luther King:   De Google Carrousel was voor vrijwel iedere informatieve zoekopdracht beschikbaar via de methode zoals deze hierboven beschreven is. Zo ook voor lokale bedrijven. De Google Carrousel voor lokale bedrijven Dankzij de Google Carrousel kon je verschillende vergelijkbare bedrijven in jouw omgeving vinden. Had je een rijschool gevonden en wilde je weten welke andere rijscholen er in jouw stad of regio zitten, hoefde je via de Knowledge Graph Box maar te klikken op de resultaten onder ‘Mensen hebben ook gezocht naar’, om de Google Carrousel met alle bij Google bekende rijscholen tevoorschijn te toveren.     Ineens is de Carrousel voor lokale bedrijven weg! Omdat ik bovenstaande methode om gerelateerde lokale bedrijven te vinden kende, ging ik op zoek naar een geluidsverhuurbedrijf (ik wilde iemand helpen met wat suggesties). Tot mijn grote verbazing kon ik echter de Google Carrousel niet meer terugvinden. Ik heb daarna verschillende lokale bedrijven gegoogeld, om te zien of het toeval was, ik een fout had gemaakt of dat de Carrousel voor lokale ondernemingen echt verdwenen was. Dit onderzoek bevestigde dat de lokale ondernemingen niet meer in een Carrousel terechtkomen, terwijl andere categorieën, zoals bekende personen en bezienswaardigheden, nog wel een Carrousel krijgen.   Nieuwe weergave voor horeca Naast het verdwijnen van de Carrousel voor lokale bedrijven, is er voor zoekopdrachten naar horecabedrijven een nieuwe lokale weergave verschenen. Deze is -in tegenstelling tot bovenstaande beschrijving voor de lokale bedrijven- niet gekoppeld aan een zoekopdracht met een bedrijfsnaam, maar aan meer generieke zoekopdrachten als “hotel apeldoorn” of “restaurant apeldoorn”. Voor restaurants wordt een nieuwe 3-Pack weergegeven met beoordelingen en waar mogelijk openingstijden:   Hieruit blijkt dat het van groot belang is dat je je openingstijden goed vermeldt in Google Mijn Bedrijf. Vraag jezelf maar eens af wat jij zou doen als er bij het eerste restaurant geen openingstijden vermeld staan en bij de tweede wel duidelijk is dat ze vandaag open zijn? (het eerste restaurant in het voorbeeld is inmiddels op de hoogte gesteld, dus die zal eind april 2015 ongetwijfeld de openingstijden vermeld krijgen ;-) ) Meer informatie over de horecagelegenheden Bij cafe’s en restaurants (vermeldingen van hotels vallen onder Google Hotel Finder-zie hieronder) kun je doorklikken op een specifiek resultaat uit de 3-Pack. Hiermee open je het zoekresultaat voor dat horecabedrijf, waarbij je de Google Knowledge Graph Box van het bedrijf te zien krijgt, met daaronder andere relevante resultaten. Dat begint met de website van het bedrijf, gevolgd door resultaten als recensie- en reserveringswebsites, eventuele pagina’s op sociale media en bedrijvenverzamelwebsites. Hoewel je niet overal invloed op hebt, zijn zowel je lokale vermelding als de foto’s die al dan niet zichtbaar worden te beheren vanuit Google Mijn Bedrijf. Wees er dus zeker van dat je die zelf in beheer hebt! Zie je ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in de afbeelding, claim dan direct jouw vermelding door daarop te klikken! Google Hotel Finder nu ook in Nederland De Google zoekresultaten voor hotels gaan een stuk verder. Hier vind je ook waar mogelijk prijzen en zelfs de mogelijkheid om direct te reserveren. Deze optie heeft Google Hotel Finder genoemd: Google Hotel Finder was internationaal al uitgerold, maar is nu ook echt voor de Nederlandse markt beschikbaar. Klik je op een specifiek hotel in de Hotel Finder, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box van het hotel te zien, met de mogelijkheid om direct te reserveren. Onder de Knowledge Graph Box volgen de website van het hotel en recensiewebsites als Zoover en boekingswebsites. Die resultaten zijn vergelijkbaar met de extra resultaten die worden weergegeven voor andere horecagelegenheden, zoals hierboven vermeld. Waren deze wijzigingen jou al opgevallen? Wat vind je van deze vernieuwingen binnen Google? Laat het weten in je reactie hieronder!