Bedrijfsprofiel beheren in Google of Google Maps
Je Google Bedrijfsprofiel beheer je sinds 2022 in Google of Google Maps. De Google Mijn Bedrijf-website en apps zijn sinds januari 2022 niet meer te gebruiken. Althans, alleen als je meerdere locaties (ook meerdere bedrijven) beheert, kun je nog naar business.google.com om daar de locaties te beheren. Wat is er naast de naamswijziging naar Google Bedrijfsprofiel nog meer veranderd en hoe beheer je nu je bedrijfsprofiel zo goed mogelijk? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 19 juli 2017 en herschreven, geactualiseerd en opnieuw gepubliceerd op 6 januari 2022- Van Google Mijn Bedrijf naar Google Bedrijfsprofiel Zoals wel vaker bij Google wordt er nog weleens een naam gewijzigd. Waren we net gewend aan Google Mijn Bedrijf (na Google Places en Google+ Local), wordt het weer omgedoopt naar Google Bedrijfsprofiel. En met die naamswijziging kwam dus ook het direct beheren van je bedrijfsgegevens vanuit Googles zoekresultaten en in Google Maps. Althans, als enige manier, want dat kan dus niet meer via de Google Mijn Bedrijf-website die je eerder waarschijnlijk weleens gebruikte, en ook niet meer via de app. Bedrijfsprofiel beheren in Google zelf Dit proces is eigenlijk al in juli 2016 begonnen, toen je direct in Google bedrijfsgegevens kon aanpassen. En vanaf 2022 is het dus alleen nog maar mogelijk om vanuit Google en Google Maps je bedrijfsprofiel te beheren. Zoek je eigen bedrijf in Google (de zogenaamde ‘branded search‘) en wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende blok te zien: Klik je op ‘Profiel bewerken’, dan opent een overlay met een aantal opties: Je kunt hier nog niet alles doen wat je gewend was in Google Mijn Bedrijf, daarvoor zijn er nog de andere opties die je ziet onder ‘Je bedrijf op Google’ en als je in je Knowledge Card klikt op ‘Je bedrijfsinformatie bewerken’, krijg je een andere overlay met meer keuzes: Bewerk je gegevens en voeg meer toe Je ziet dat je in feite alles kunt doen wat je in de speciale website ook kon. Voor sommige mensen zal het prettiger zijn om direct vanuit Google hun bedrijf te beheren, voor anderen was business.google.com misschien prettiger. Dat is ongetwijfeld heel persoonlijk. Je ziet in ieder geval als bewerkingsopties: Over: de basisinformatie over jouw bedrijf, inclusief categorieën en beschrijving Contact: eigenlijk alles voor direct contact met jouw bedrijf, behalve je adres Locatie: je adresgegevens en servicegebied Openingstijden: hier pas je alle openingstijden aan, inclusief aangepaste openingstijden Meer: mogelijk zie jij dit niet, omdat dit verwijst naar opties op business.google.com Als je op een van deze items in het menu bovenin klikt, ga je naar die specifieke sectie, er zijn geen tabbladen voor, eigenlijk zijn dit ankerlinks naar deze secties in de overlay. En zo kun je nu dus de weergave van je bedrijf in Google grotendeels beheren vanuit Google zelf. Google Maps is wat vreemd In ieder geval op het moment van schrijven is het bewerken van je bedrijfsprofiel in Google Maps nog wat vreemd. Daar staat nu nog “Bewerking voorstellen”, wat iets heel anders lijkt dan je eigen bedrijfsgegevens bewerken. Dat is anders in de Google Maps app op je telefoon, waar het weer vergelijkbaar is met wat je in Google zoekresultaten te zien krijgt: Afijn, een kwestie van wennen en ontdekken dus. Wennen aan aanpassen in Google zelf of eventueel Google Maps, en ontdekken wat je prettig en handig vindt en waar je precies wat aanpast of toevoegt. Komt vast wel goed, dat was bij Google Mijn Bedrijf toch ook eerst wennen en ontdekken? Deed je al wat met je Google Bedrijfsprofiel of liet je het eigenlijk ook wat verslonzen? Heb je iets nieuws geleerd, heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen, laat het gerust achter in de reacties. Ik reageer altijd.