Tijdelijk je openingstijden aanpassen in Google doe je zo

Veel bedrijven hebben  rondom feestdagen als kerst, oud en nieuw, Pasen en Pinksteren aangepaste openingstijden. Winkels hebben ruimere openingstijden, restaurants zijn open op dagen waarop ze anders dicht zijn, allemaal afwijkende openingstijden. Die wil je ook in Google tonen, omdat je wilt voorkomen dat klanten voor een dichte deur komen te staan of juist niet komen terwijl je wel open bent. Zaak om je aangepaste openingstijden in Google aan te passen, en dat is ook gewoon tijdelijk. Net zo makkelijk. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 december 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 30 september 2021- Tijdelijk aangepaste openingstijden Als jouw bedrijf via Google Mijn Bedrijf een mooie Knowledge Panel heeft, staan daar jouw openingstijden in. Handig, zo kan een klant direct zien of je open bent. Rondom feestdagen en andere speciale dagen kunnen je openingstijden afwijken. Je bedrijf kan natuurlijk ook tijdelijk gesloten zijn vanwege een teamuitje of een andere speciale gelegenheid. Zorg ervoor dat je klanten weten wat je aangepaste openingstijden zijn. Hiervoor heb je beheerdersrechten of het eigendom van Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf nodig. Heb je dat nog niet, zorg dan dat je eerst jouw bedrijf claimt voor Local Search. Niet alleen in Google Mijn Bedrijf Naast Google Mijn Bedrijf zijn er andere websites (vooral online bedrijvengidsen) waar de openingstijden van jouw bedrijf op vermeld staan. Een van deze bedrijvengidsen is openingstijden.nl, waar je ook aangepaste openingstijden kunt vermelden. Niet alle bedrijvengidsen bieden de mogelijkheid om speciale openingstijden toe te voegen. Loop de bedrijvengidsen waarvan je weet dat je er openingstijden op vermeld hebt even na en pas aan waar het kan. Zover ik weet hebben de aangepaste openingstijden op deze bedrijvengidsen (nog) geen invloed op de weergave in Google. Focus je daarom eerst vooral op Google, door onderstaande stappen te doorlopen: Stappenplan voor je tijdelijke openingstijden Hieronder volgt het stappenplan voor je tijdelijk aangepaste openingstijden. Vind je het prettig om alles zowel te lezen als te zien, volg dan de stappen in de tekst onder de video. Vind je het makkelijker om het te zien en te horen, bekijk dan de stappen in deze video: Stap 1: log in op Google Mijn Bedrijf Je begint natuurlijk met inloggen op Google Mijn Bedrijf. Ga hiervoor rechtstreeks naar google.com/business, waar je direct een overzicht te zien krijgt van de bedrijven die je beheert. Als je alleen je eigen bedrijf beheert, kom je direct in de beheeromgeving van je bedrijf. Stap 2: selecteer bedrijf Wanneer je meerdere bedrijven beheert in Google Mijn Bedrijf, selecteer je het bedrijf waarvan je de openingstijden wilt aanpassen. Stap 3: voeg afwijkende openingstijden toe Zit je in de beheeromgeving het bedrijf waarvan je de aangepaste openingstijden wilt toevoegen, kies dan in het menu aan de linkerkant voor ‘Informatie’ en scrol naar ‘Voeg afwijkende openingstijden toe’, wat je onder de reguliere openingstijden vindt. Je kunt dan een datum selecteren, waar je dan kunt aangeven of je gesloten bent of welke afwijkende openingstijden er anders gelden. Dat kun je ook gelijk vooruit plannen, zodat je dat voor enkele maanden of zelfs een heel jaar alvast hebt ingevoerd. En zo ben jij klaar voor de komende periode en zijn je (potentiële) klanten op de hoogte van je aangepaste openingstijden. Wanneer mensen nu in Google zoeken naar jouw bedrijf zien ze direct in je Knowledge Card of je andere openingstijden hebt die week. Is dit artikel nuttig? Deel het dan met je netwerk. Vragen, opmerkingen of andere reacties zijn natuurlijk ook welkom en je krijgt altijd een reactie terug.

Linkbuilding uitbesteden: dit was het effect

11 december 2014: groot nieuws in de SEO-wereld. Veel sites hebben een penalty te pakken, waaronder ook heel veel webshops van (toen nog) SEOshop. De grootste linkbuilding-partij in Nederland, Get Indexed, was afgestraft voor de technieken die ze gebruikte. Of eigenlijk: de klanten van Get Indexed waren afgestraft voor de technieken van hun linkbuilder. Linkbuilding uitbesteden is -hoewel Google actieve linkbuilding sterk afraadt- op zich prima, als je maar  weet waar de linkbuilder mee bezig is, waarmee je een onaangenaam effect voorkomt. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 12 december 2014 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 3 juni 2021- De risico’s van linkbuilding uitbesteden Google stelt dat iedere actie om een link naar je website te krijgen niet mag. Gaat mij wat ver. Waarom zou je niet mogen vragen om naar jouw website te linken als je genoemd wordt op een pagina? Uiteindelijk maak je het een bezoeker ook makkelijker om dan naar de website te gaan. En je zou dus ook geen profiel mogen aanmaken op een online bedrijvengids waar je ook een link naar jouw website op kunt zetten. Raar. Maar goed, aan uitbesteden kleven risico’s, zoals: matige tot slechte links die niks doen voor SEO, waardoor je je geld weggooit slechte of irrelevante links die juist een negatief effect hebben op je vindbaarheid een afstraffing in de vorm van een penalty als je veel foute links krijgt Die laatste is natuurlijk het ergste, al komt die niet vaak (meer) voor. Google zegt zelf te weten welke foute links ze kunnen negeren en daarom minder snel penalty’s te hoeven uitdelen. In december 2014 was dat dus wel anders. Handmatige penalty’s vanwege onnatuurlijke links Op 10 december 2014 kwamen de eerste berichten naar buiten van klanten van Get Indexed dat ze een handmatige penalty te pakken hadden. In Search Console kregen ze een melding dat er een patroon van onnatuurlijke links was geconstateerd. Waarom Get Indexed werd bestraft Get Indexed was sinds 2011 actief op het gebied van linkbuilding. Ze waren zelfs partner van een van de grootste aanbieders van webshopsoftware: SEOshop (tegenwoordig Lightspeed). In het kort: ze hadden een enorm aantal domeinnamen, waarop ze artikelen met links plaatsten voor hun klanten. Tegen betaling uiteraard. Of klanten konden dit zelf doen, voor een relatief laag bedrag per maand. Dit systeem wordt PBN genoemd: Private Blog Network. Hierop staan meestal nutteloze teksten, puur voor de backlinks, de sites waar ze op staan voegen niks toe aan het wereldwijde web. En die PBN’s bracht de klanten van Get Indexed dus in de problemen. Lees verder op Search Engine Watch waarom PBN’s zo gevaarlijk zijn. Klanten de dupe? De vraag is dan: zijn de klanten de dupe? Ja, maar ook nee. Klanten hebben betaald voor een dienst met een bepaalde verwachting die nu niet wordt ingelost. Aan de andere kant hebben veel klanten wel profijt gehad van de diensten waarvoor ze hebben betaald. Als ze stijgingen in hun posities hebben gehad, moet zich dat ook hebben vertaald in een stijgende omzet. Dat dit ook eens ophoudt, is ook niet ondenkbaar. Zolang je betaalt… In feite is het niet heel anders dan adverteren: zolang je betaalt, ben je zichtbaar. Betaal je niet meer, dan is het niet gek dat het effect ook afneemt. En is dat effect er? Op de website van Get Indexed vond ik de volgende tabel:   Sommige resultaten mogen er zijn, maar je kunt er ook heel kritisch naar kijken: een stijging van 1 positie met een zoekvolume van 210 is geen  noemenswaardig resultaat. Dat gaat je niet of nauwelijks extra bezoekers opleveren. Klanten konden het weten Wie er zelf in duikt of zich goed laat informeren, begrijpt dat het uitbesteden van linkbuilding risico’s met zichzelf meebrengt. Google geeft zelf in haar Kwaliteitsrichtlijnen al aan dat linkuitwisselingsprogramma’s in strijd met de richtlijnen zijn. In het interview dat Get Indexed eigenaar Stan Smulders destijds met SEOshop gaf, liet hij ook blijken te weten hoe gevaarlijk zijn werkzaamheden zijn: Het aanmaken van links is per definitie grey hat – manipulatie, want Google wil niet dat je betaalt voor links. Als linkbuilder begeef je je daardoor altijd op glad ijs. Even verderop probeert hij het nog wel even recht te praten: Technieken die nu werken kunnen in de toekomst door Google worden tegengewerkt. Toch kan je, als je de ontwikkelingen goed in de gaten houdt, de risico’s managen. Uiteindelijk blijkt dit laatste dus niet zo te zijn. Er zullen echt een keer ontwikkelingen zijn die jij pas merkt wanneer ze zijn doorgevoerd. Daarnaast, wanneer je links plaatst op websites die duidelijk zijn opgezet met als enige doel om die voor linkbuilding in te zetten, ga je echt volledig tegen de spelregels in. Vroeg of laat wordt dat afgestraft en dat hadden de klanten kunnen weten. Op het blog van Sitedeals.nl ontstond eind november 2014 al een discussie of de technieken van Get Indexed nu wel zo zuiver waren. Slechts 3 weken later werd duidelijk hoezeer deze discussie terecht was. Linkbuilding uitbesteden? Zo kan het wel Wil je wel meer backlinks en wil of kun je het niet zelf oppakken, dan is uitbesteden een optie. Hoewel Google het afraadt, gebeurt dit meer dan je denkt en werkt het vaak ook gewoon. Toch heb ik ook gezien bij klanten dat ze betaalden voor linkuilding en de links die ze kregen geen resultaat opleverden. Dus wil je het uitbesteden, vraag dan: wat voor soort links je krijgt en check of dat een mix van verschillende soorten links is zoals dat past in een natuurlijk linkprofiel of je van tevoren of in ieder geval achteraf overzichten krijgt met de links die voor jou zijn aangelegd op welke punten ze focussen bij het bouwen van de links Dat laatste punt heeft wat meer toelichting nodig als je hier niet eerder mee bezig bent geweest. Wat je wat mij betreft moet horen is dat ze letten op relevantie, autoriteit en een goede mix van diverse soorten links. Zelf aan je backlinks werken? Als je net je website hebt opgezet en/of geen budget hebt om linkbuilding uit te besteden, hoe krijg je die links dan? Het is sowieso zaak om in ieder geval een aantal links te krijgen, omdat Googlebot hiermee een signaal krijgt dat je website bestaat en ertoe doet. Dus hoe krijg je die links dan zelf? Een aantal tips om te […]

De geheimen van Google prijsgegeven?

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. En in maart 2016 werden er nog enkele geheimen prijsgegeven. Lees hier welke geheimen dat zijn.

Welke internetzoekmachines zijn er? Een overzicht

Als we het hebben over zoekmachines, bedoelen we vrijwel altijd internetzoekmachines. In feite kan ieder systeem dat is opgezet om informatie te vinden een zoekmachine genoemd worden. Programma’s waarmee je een collectie doorzoekt zijn dus zoekmachines, die zijn er ook voor bijvoorbeeld bibliotheken of andere verzamelingen. Op internet lijkt er maar 1 zoekmachine te tellen: Google. Maar er zijn er zoveel meer. Zelfs websites die jij misschien niet als zoekmachine ziet. Leuk om meer van te weten toch? Hier vind je uitleg én een lijst met internetzoekmachines. Horizontale en verticale zoekmachines Eerst het volgende: waar weinig mensen bij stilstaan is dat er verschillende soorten zoekmachines zijn, namelijk horizontale en verticale zoekmachines. Verticale zoekmachines Verticale zoekmachines zijn zoekmachines waar je één bepaald type zoekresultaat zoekt: personen: Facebook (vooral privé), LinkedIn (zakelijk) producten: Amazon, Bol video: YouTube afbeeldingen: Pinterest Sta je er nu zelf ook bij stil hoe vaak je eigenlijk zoekt op bepaalde websites die je zelf niet als zoekmachine ziet? Daarmee is YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld. En onderdeel van hetzelfde concern ook nog. En je kan zelf misschien nog wel de nodige andere websites bedenken waar je ook zo vaak zoekt binnen e website dat het daarmee eigenlijk ook een (verticale) zoekmachine is. Horizontale zoekmachines Horizontale zoekmachines zijn zoals je vast wel doorhebt de zoekmachines waarmee je dus “in de breedte” (horizontaal) zoekt naar allerlei typen informatie. Die horizontale zoekmachines zijn dan ook de zoekmachines die we gaan doornemen. Daar zijn er namelijk meer van dan je denkt. Welke horizontale zoekmachines zijn er? Dooddoenertje? Ik denk het niet. Vrijwel niemand staat er namelijk bij stil dat er toch echt zoveel meer is dan Google. En waar Google de ogenschijnlijk onverslaanbare marktleider is, is er wel keuze, zeker voor mensen die om specifieke redenen bewust kiezen voor een andere zoekmachine. Waarom zou je kiezen voor een andere zoekmachine? Op dit moment zijn er twee belangrijke redenen voor mensen om te kiezen voor een andere zoekmachine dan “de grote G”: Uit oogpunt van duurzaamheid Uit oogpunt van privacy Hoewel Google zelf stelt volledig CO2-neutraal te zijn, is dat voor veel mensen niet voldoende, of ze geloven er niet zo in. Dat kan reden zijn om voor een meer expliciet duurzame zoekmachine te kiezen. Daarnaast zijn er steeds grotere bezwaren tegen hoe Google omgaat met (online) privacy, wat ertoe leidt dat mensen meer privacyvriendelijke alternatieven zoeken. Verder zou je ook kunnen kiezen voor een andere zoekmachine omdat je vindt dat die betere zoekresultaten geeft. Persoonlijk vind ik dat bij Google nog altijd het beste, maar dat is ook maar een mening ;-) Dit zijn ze dan Je krijgt de verschillende zoekmachines voorgeschoteld in verschillende categorieën: Algemeen Landspecifiek Privacyvriendelijk Duurzaam De horizontale zoekmachines: algemeen Als je niet uit privacy- of duurzaamheidsoverwegingen een andere zoekmachine zoekt, maar “gewoon eens” een andere zoekmachine wilt proberen, heb je al meer keuze dan je waarschijnlijk denkt. Google: de gigant We ‘googelen’ tegenwoordig allemaal. Het gebruik van Google is zo vanzelfsprekend geworden dat het een werkwoord is geworden. Met een wereldwijd marktaandeel van meer dan 90% is Google met recht een zoekmachinegigant. Los van wat je van Google vindt mogen we wel bedenkingen hebben bij het feit dat er zo’n machtige partij is. Want zo’n enorm marktaandeel geeft nu eenmaal ook veel macht. Dus is het niet verkeerd dat er keuze is, met Bing als eerste uitdager. Bing: de eerste uitdager Bing is qua horizontale zoekmachine wereldwijd de nummer 2. Met een licht stijgende lijn sinds 2013 komt Bing begin 2021 op een marktaandeel van bijna 7%, tegen ruim 3% in 2013. Dit is deels te verklaren door de zoekfunctie in Windows 10 en andere slimmigheden die Microsoft in hun besturingssysteem heeft geïmplementeerd waardoor je naar Bing gestuurd wordt. Denk bijvoorbeeld aan het startscherm met een willekeurige foto, waarbij je meer informatie over bijvoorbeeld de locatie van de foto krijgt als je erop klikt. Yahoo! Search: eigenlijk geen eigen zoekmachine Met nog geen 3% marktaandeel (2021) komt Yahoo! Search op de derde plek van horizontale zoekmachines wereldwijd. Maar eigenlijk is Yahoo! Search zelf geen zoekmachine. Het is een webportaal waar ook een zoekfunctie in zit waarvan ze de zoekresultaten niet zelf generen. Al sinds de start van Yahoo! Search halen ze hun zoekresultaten bij andere partijen op, sinds 2009 is dat Bing. Bekijk hier de wereldwijde marktaandelen van de belangrijkste horizontale zoekmachines. Ask: vooral in de VS Ask, voorheen bekend als Ask Jeeves, wordt vooral nog gebruikt in de VS. Misschien heb jij ooit ook meegemaakt dat Ask automatisch werd ingesteld in je browser. Het heeft de zoekmachine niet echt populair gemaakt. De zoekmachine geeft wel heel veel advertenties weer na een zoekopdracht en die zijn wat mij betreft nog slechter te onderscheiden van de organische zoekresultaten dan de Google Ads. Doe eens een poging om er wat te zoeken en ervaar het zelf. Exalead: ander type SERP Exalead is de zoekmachine van de Franse software-onderneming Dassault Systèmes. De SERP ziet er wel wat anders uit dan we gewend zijn. Zo worden er afbeeldingen naast de zoekresultaten weergegeven, al zie ik dat alleen bij de HTTP-variant van de zoekmachine en is dat weg bij de HTTPS-variant. Best gek. Wel aardig: je kunt instellen hoe jij je zoekresultaten wilt zien onder ‘Preferences’. Lycos: het bestaat nog Lycos is een klassiekertje onder de zoekmachines. Aangezien ik een hekel heb aan sliders en er doodzenuwachtig van word, haak ik al snel af. De grijze letters in de meta-omschrijvingen zijn trouwens ook geen aanrader. En ook bij Lycos veel advertenties die nauwelijks als advertentie herkenbaar zijn. Meer zoekmachines? Zeker wel We kunnen doorgaan met het opsommen van zoekmachines door allerlei kleine spelers te blijven opnoemen, maar dan zijn we alleen maar bezig met lijstjes bouwen om het lijstjes bouwen. Laten we naar wat meer specifieke horizontale zoekmachines kijken. Landspecifieke zoekmachines Er zijn zoekmachines die je vaak niet vrijwillig gebruikt, maar die zo’n beetje worden afgedwongen omdat Google in een land niet beschikbaar is of enorm beperkt wordt. En er zijn zoekmachines die om andere redenen in het land van oorsprong groot zijn. Yandex: de Nederlandse Rus In 1997 werd yandex.ru in Rusland gelanceerd. Daarmee is de zoekmachine eerder gelanceerd dan Google, dat -hoewel in 1996 begonnen- in 1998 werd gelanceerd. Met een marktaandeel van net onder de 50% is het inmiddels in Nederland gevestigde Yandex […]

Wat zijn featured snippets en hoe krijg je ze?

Wat zijn featured snippets en hoe krijg je ze?

Je hebt vast wel gehoord van de featured snippet en wilt weten hoe je die krijgt. Of misschien wil je eerst weten wat het nu precies is. Komt dat even uit, dat gaan we doornemen en ik geef je ook ter overweging mee of je wel een featured snippet moet willen. Deze speciale weergave bovenaan Google heeft namelijk niet alleen voordelen.  Wat is de featured snippet? De featured snippet is een blokje bovenaan de organische zoekresultaten in Google, waarin het antwoord staat op de vraag die je hebt ingevoerd. Deze verschijnt vooral bij concrete vragen, de WWWHWW-vragen (wie, wat, waar, hoe, wanneer en waarom). Ook bij het invoeren van enkel een begrip kun je de featured snippet te zien krijgen, zoals hier bij het begrip ‘content marketing’: Featured snippet versus kennisvenster Je ziet in het voorbeeld voor ‘content marketing’ nu ook aan de rechterkant nog een blok met de definitie die Wikipedia geeft. Dat blok is het kennisvenster, ook wel Knowledge Panel. In beide gevallen staat er in dit geval een uitleg/definitie van een term, het is wel een zeldzaamheid dat beide op een zoekresultatenpagina voorkomen. De featured snippet wordt ook wel de answer box genoemd, er staat over het algemeen een antwoord op een vraag in. Soorten featured snippets Er zijn verschillende soorten featured snippets, die elk dus ook met een specifieke zoekintentie te maken hebben. Of nog verder dan dat eigenlijk, namelijk met een specifieke informatiebehoefte. Definitie of paragraaf De meest voorkomende featured snippet bevat de definitie van een woord of begrip, zoals we hierboven ook al zagen voor het begrip ‘content marketing’. Vaak zal deze ook vertoond worden bij zoekopdrachten met ‘wat is …?’ De definitiebox is dus meestal echt het antwoord op een al dan niet expliciete vraag. In het voorbeeld hierboven zie je dat dit ook gebeurt bij een impliciete vraag, zoals het invoeren van een bepaald begrip in de zoekbalk van Google. Vooral W-vragen (wie, wat, waar, wanneer en waarom) resulteren in een answer box met een aantal regels tekst. Niet-geordende lijst/opsomming Bij een niet-geordende lijst krijg je een opsomming van een aantal items, waarbij er geen bepaalde hiërarchie of volgorde moet zijn. Bijvoorbeeld wanneer je wilt weten welke Duitse automerken er zoal zijn. Geordende lijst/stappen Een geordende lijst laat je een opsomming in een bepaalde volgorde zien, waarbij het ook vaak gaat om een stappenplan. Het meest bekende voorbeeld hiervan is een recept, waarbij je stap voor stap meekrijgt hoe je iets bereidt. Tabel Je krijgt een tabel in de featured snippets te zien wanneer je op zoek bent naar een vergelijking. Dat kunnen formaten zijn of prijzen, bijvoorbeeld. YouTube-video’s Voor instructies ga je natuurlijk naar YouTube. Althans, als je het prettig vindt om instructies in beeld te krijgen. Zelf vind ik dat wel prettig in ieder geval. En zo kun je dus ook een featured snippet met een YouTube-video krijgen. Deze verschillende definities zijn opgesteld door onder andere Brian Dean en Robbie Richards. Hoe krijg je die featured snippet? Nu wil je vast aan de slag om zelf ook zoveel mogelijk featured snippets te pakken in de zoekresultaten. Dus is het zaak om te weten hoe je dat voor elkaar krijgt. Vooropgesteld: op de featured snippet heb je zelf beduidend minder invloed dan op de gewone organische zoekresultaten. Voor de laatste kun je nog het nodige optimaliseren op je website om je posities te verbeteren, voor de featured snippet is niet duidelijk wat nu echt de doorslag geeft. En: er kleven ook nadelen aan deze zoekweergave in Google, daar komen we later op. Vraag > antwoord > featured snippet Zoals we weten wil Google het beste antwoord op de vragen van zijn gebruikers geven. Formuleer dus het beste antwoord dat je kunt geven op een bepaalde vraag. Daarbij help je de zoekmachine wel door ook de vraag op je pagina te herhalen. Wat de zoekmachine daarnaast prettig lijkt te vinden zijn: Gestructureerde data Lijstjes/opsommingen Een kort antwoord op de vraag Houd het concreet en neutraal Gebruik afbeeldingen Gestructureerde data: niet essentieel Hoewel veel mensen denken dat gestructureerde data nodig zijn om een featured snippet te krijgen is niet gebleken dat het echt nodig is. Met gestructureerde data help je de zoekmachine wel beter, zeker bij bijvoorbeeld opsommingen of tabellen, het is alleen geen essentieel onderdeel. Veel featured snippets komen van pagina’s zonder gestructureerde data, vooral het beste en meest passende antwoord op een vraag zorgt voor een grote kans op een plek in die answer box. De hierboven getoonde tabel met de afmetingen van de sportvelden bijvoorbeeld, is niet voorzien van enige gestructureerde data op de pagina van Wikipedia. Lijstjes of opsommingen: zet erin wat nodig is Als het past om een lijst te maken, maak die lijst. Een opsomming met bulletpoints of met cijfers, net wat jij vindt passen. Houd daarbij vooral aan dat je erin zet wat er volgens jou ook echt in moet staan. Als de lijst langer is dan in de answer box past, wordt er altijd onderin weergegeven dat er meer is. En dat is een trigger om door te klikken naar jouw website als iemand echt meer wil weten. Kort antwoord op de vraag Een kort en krachtig antwoord op de vraag is voor met name de paragraaf belangrijk. Dat is namelijk wat Google wil vertonen. Verdere uitleg over het onderwerp is zeker verstandig, maar zorg dat Google jouw antwoord kan weergeven in die answer box. Want ook daar is de ruimte niet oneindig. Of je gaat heel slim om met de ruimte om mensen zo naar je website te trekken… Concreet en (vooral) neutraal Naast het korte antwoord is het ook goed om concreet te blijven. Concreet is vaak kort, terwijl het ook betekent dat je bij het onderwerp blijft. En een neutraal antwoord werkt het best. Het gaat om definities, toelichtingen, uitleg of andere informatie, waarbij meningen ongewenst zijn. Meer zichtbaarheid met afbeeldingen In veel answer boxes staan ook afbeeldingen. Zorg dus ook voor relevante afbeeldingen bij je tekst, om zo ook de weergave van de afbeelding te kunnen pakken. Zo ben je nog zichtbaarder. Of je pakt niet de tekstweergave, maar wel de afbeelding in de answer box en profiteert zo alsnog van extra zichtbaarheid. Kijk naar de huidige answer box Wil je echt die featured snippet te pakken krijgen, kijk dan naar de huidige answer box. Wat staat daar nu in […]

Waarom Google algoritme-updates helemaal geen probleem zijn.

Waarom Google algoritme-updates echt geen probleem zijn

Iedere keer als er iets bekend wordt over een (mogelijke) Google algoritme-update schieten website-eigenaren en vooral SEO-specialisten en online marketeers in een kramp. Of het nu rumoer is omdat er een update is geconstateerd of dat -zoals dat sinds 2019 gebeurt- Google een algoritme-update aankondigt. Want wat betekent het voor de posities van je website of die van je klanten? Die angst is niet nodig, kan ik je zeggen. We duiken in enkele basisprincipes van de algoritme-updates uit en je ontdekt waarom jij hier niet voor hoeft te vrezen. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 16 maart 2017 en aangevuld en geüpdatet op 29 oktober 2020- Dagelijks updates (ja echt!) Je hebt het niet door, maar Google rolt dagelijks meerdere algoritme-updates uit. Als antwoord op een vraag op Twitter gaf Gary Illyes aan dat er gemiddeld zo’n 3 updates per dag plaatsvinden: we have 3 updates a day in average. I think it's pretty safe to assume there was one recently… — Gary 鯨理/경리 Illyes (@methode) March 9, 2017 Het gaat dan niet om enorme wijzigingen die direct impact hebben op de zoekresultaten. Die grote updates vinden minder regelmatig plaats en worden tegenwoordig zelfs van tevoren door Google aangekondigd. Het gaat om wat ze zelf noemen Core Algorithm Updates, wat de echt ingrijpende updates zijn en wat ook de algoritme-updates zijn die verder in dit artikel centraal staan. Het doel van de algoritme-updates Het doel van de algoritme-updates is het verbeteren van de organische zoekresultaten in de zoekmachine. Google wil de beste resultaten bieden voor zijn gebruikers. Hiervoor hebben ze complexe algoritmes ontwikkeld, die bepalen welke webpagina het beste zoekresultaten is voor een bepaalde zoekopdracht. Om de beste zoekresultaten te blijven bieden, moeten ze die algoritmes updaten. Daar zijn verschillende redenen voor. Redenen voor de algoritme-updates Voor deze algoritme-updates zijn diverse redenen te noemen. Een aantal voor de hand liggende redenen zijn: Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen Veranderingen in de wereld van het internet Uitsluiten en voorkomen van misbruik Je kunt je er vast wel het nodige bij voorstellen, zo niet of wanneer je er toch meer over wilt weten, nemen we ze even door. Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen Google test alles. Oké, misschien niet alles, maar wel heel veel. Reken er maar op dat ze dus in de gaten houden wat het klikgedrag in de zoekresultaten is. Of dat ze door middel van bijvoorbeeld panels testen of de zoekresultaten voldoen aan de verwachtingen van hun gebruikers. Om aan de verwachtingen van hun gebruikers te blijven voldoen, worden de algoritmes dus continu geüpdatet. Omdat stilstand achteruitgang is. Jij werkt toch ook continu aan verbetering? Ook jij moet continu blijven werken aan de verbetering van jouw bedrijf, producten/diensten, website et cetera. Je website bijvoorbeeld is nooit echt af. Er valt altijd wat te verbeteren, toe te voegen of aan te passen. Met de algoritme-updates verbetert Google de zoekmachine en dus de zoekresultaten in de zoekmachine. Veranderingen in de online wereld Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Dit heeft ook invloed op websites, waaronder bijvoorbeeld techniek en eisen van de websitebezoekers. Zo is het inmiddels ondenkbaar dat je geen mobielvriendelijke website hebt, of het nu een responsive website is of eventueel een aparte mobiele versie. Het aantal bezoekers dat via mobiele apparaten websites bezoekt neemt jaarlijks toe. Ook dit soort ontwikkelingen moet een zoekmachine dus meenemen in de algoritme-updates. Toename gebruik mobiel Sinds de introductie van de smartphone neemt het gebruik van internet op mobiele apparaten jaarlijks toe. Bij B2C-websites is inmiddels het grootste gedeelte van het bezoek via smartphones. Is jouw website dan niet mobielvriendelijk, dan is dat een tegenvaller voor de bezoeker. Dat is de reden waarom Google mobielvriendelijkheid als rankingfactor meeweegt. Dit is een van de belangrijkste wijzigingen geweest sinds de start van Google. Sinds 2018 wordt zelfs de volledige index gebaseerd op de mobiele versies van websites.   Laadtijd van je website Aansluitend op mobielvriendelijkheid is ook laadtijd een factor. Je weet zelf vast wel hoe irritant het is als je lang moet wachten tot een website op je scherm verschijnt. Zeker op je mobiel wil je niet al te lang wachten. Dus heeft Google de laadtijd van webpagina’s steeds zwaarder laten meewegen in de algoritme-updates die ze hebben doorgevoerd. Met name de mobiele laadtijd is een belangrijke factor geworden. Uitsluiten en voorkomen van misbruik Met het ontstaan van de zoekmachines ontstond uiteindelijk ook het vakgebied zoekmachine-optimalisatie. SEO’s hebben vanaf het ontstaan van dit vakgebied hun best gedaan om te ontrafelen hoe de zoekmachines werken en hoe ze die dus kunnen beïnvloeden. Daaruit ontstonden technieken waarvan een aantal niet positief bijdroeg aan de kwaliteit van de zoekresultaten. Pagina’s die niet voldeden aan de verwachtingen van de bezoeker kwamen hoog in de zoekmachine en dat is dus niet de bedoeling. Deze trucjes zijn wat mij betreft de ultieme reden voor algoritme-updates. Een aantal van deze trucs op een rij: Cloaking Hier moet je niet eens aan willen beginnen en ik verbaas mij er ook over dat er gewoon nog naar gevraagd wordt. Cloaking is content op een webpagina wel aan Googlebot tonen en niet aan de bezoeker. Daarmee zou je dus kunnen scoren op zoektermen die niet te vinden zijn op je webpagina. Hiermee misleid je jouw websitebezoekers en dat is geen goede gebruikerservaring, maar vooral: geen goede beurt voor Google omdat de gebruiker van de zoekmachine teleurgesteld is. Die vindt niet wat deze verwacht te vinden op de webpagina. Links op linkfarms Dat links relevant zijn voor zoekmachine-optimalisatie is geen geheim. Toen dit duidelijk werd, ontstonden er allerlei bedrijven die linkbuilding aanboden via slinkse trucs. Je kon links kopen op linkfarms en PBN’s en dat werkte als een tierelier. Het sloot alleen niet aan op het idee achter links als SEO-factor. Dus kwam Google met de Penguin update om die trucs af te straffen. Doorway-pagina’s Doorway-pagina’s zijn pagina’s die enkel het doel hebben om bezoekers naar je website te trekken op een bepaalde zoekterm. Dat kan een combinatie van een dienst met een plaatsnaam zijn of een pagina voor iedere variant van een zoekterm die je maar kunt bedenken, in mijn vakgebied bijvoorbeeld: SEO zoekmachine-optimalisatie SEO-optimalisatie SEO-bureau SEO-specialist Je krijgt vast wel een idee zo. En daar vindt Google wat van, al moet ik wel zeggen dat ze in sommige gevallen nog wel gewoon […]

Wat er niet klopt aan Googles '200 SEO ranking factors'.

Wat er niet klopt aan Googles ‘200 SEO ranking factors’

Al jaren wordt er beweerd dat Google “meer dan 200 SEO ranking-factoren“ zou hanteren. Veel mensen verspreiden het verhaal van de 200 SEO-factoren maar al te graag. Wat er allemaal wel of niet klopt van die 200 SEO-factoren neem ik graag met je door. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 18 oktober 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 15 oktober 2020- Waarom hebben ze het over die 200 ‘ranking factoren’? Waarom hebben nog zoveel mensen het over die 200 SEO-factoren? Nou, het bekt zo lekker en daarnaast geeft het ook de indruk dat je precies weet hoe het zit. Dus zijn er op veel websites lijstjes met daarin precies 200 ‘ranking factors’. Maar die 200 punten zijn er niet. Althans, het zijn er niet precies zoveel. Hoeveel het er wel zijn, weten we gewoonweg niet. Ja, er is zeker het nodige bekend over wat er wel of niet werkt voor zoekmachine-optimalisatie, maar exact weten doen we het gewoon niet. Ontdek hier hoe het precies zit. SEO-specialisten op zoek naar hét antwoord Al sinds er zoekmachines bestaan, zijn mensen op zoek naar de factoren die invloed hebben op je vindbaarheid. Vroeger was het vrij makkelijk: de woorden waarop je gevonden wilde worden lekker vaak in je tekst plaatsen en je werd wel goed gevonden. Zoekwoorddichtheid speelde toen nog de grootste rol. Gelukkig is het niet meer zo eenvoudig en spelen er veel factoren een rol, waaronder de laadtijd, backlinks en kwaliteit. Omdat Google de algoritmes regelmatig wijzigt, blijven SEO-specialisten zoeken naar hét antwoord op welke factoren nu echt werken en hoe. Waar komt het verhaal van die 200 SEO-factoren vandaan? In 2006 werd er tijdens een persdag van Google door Alan Eustace gezegd dat Google ‘over 200 signals for ranking‘ gebruikt. Dat werd al snel in de SEO-wereld overgenomen als “200 ranking factors”. Niet veel later volgde nog een aanvulling dat die meer dan 200 signalen wel 50 variaties konden hebben. Even helder op een rijtje: Het gaat om meer dan 200 signalen Al die signalen kunnen 50 variaties hebben Al met al zijn dat dus duizenden signalen, en al zeker niet precies 200. Wie dus met een lijstje met 200 factoren komt, mist wat of richt zich alleen maar op dat ‘magische’ getal. In dit artikel op Moz haalt Gianluca Fiorelli een aantal veel genoemde onderdelen uit de lijstjes met 200 rankingfactoren onderuit. Je kan de collega’s die over die 200 rankingfactoren schrijven trouwens weinig kwalijk nemen. Mensen googelen er nu eenmaal op en daar spelen mijn vakgenoten op in. Mensen willen hier dus over lezen en die willen zo’n lijstje. Zo simpel is het niet, hoe graag we dat ook zouden willen. Er zijn werkelijk duizenden artikelen over “Google’s 200 ranking factors” te vinden, zoals je hieronder ziet. De belangrijkste pijlers zijn duidelijk We hebben het bij SEO over 3 pijlers. Dat zijn dus heel brede en globale hoofdcategorieën. In 2016 zei Googler Andrey Lipattsev content, links en RankBrain de belangrijkste factoren zijn. Wat ik wel mis in dat rijtje is de techniek, die toch echt een rol speelt, onder andere in de snelheid van je website. En daar kijkt Google ook naar. Terecht ook, want niemand zit meer te wachten op een traag ladende website. De 3 pijlers van SEO We spreken in SEO over de 3 pijlers: Content Techniek Autoriteit, met name backlinks Onder die 3 pijlers vallen weer heel veel verschillende factoren en signalen. Die (kunnen) we dus lang niet allemaal weten en ze hebben daarnaast allemaal bij iedere zoekopdracht een eigen weging. Over weging gesproken De weging van de rankingfactoren is ook een punt van discussie. Zo las ik onlangs dat een bedrijf claimde te weten hoe de verdeling was in exact de percentages tussen content, links en techniek. Ze stelden daarbij dat links maar liefst 70% invloed hebben en dat content en techniek beide elk 15% invloed hebben op je vindbaarheid. Hoe kunnen ze dat zo exact weten? Hoezo weten ze dat zo exact? Hoe kunnen ze dat zo exact weten? Het enige juiste antwoord is: dat kunnen ze niet. Allereerst geeft Google geen informatie vrij over de weging van de factoren, daarnaast is het geen exacte wetenschap. In mijn ervaring hebben links zeker invloed, maar niet per se 70% procent. Wel kan het zo zijn dat in voorkomende gevallen links om en nabij de 70% invloed hebben. Dit zal alleen niet in alle gevallen zo zijn. Sterker nog, het is echt een zeldzaamheid dat backlinks de grootste invloed hebben. Niemand kent die 200 factoren van Google precies Dus Google gaf ooit aan “meer dan 200 signalen” te gebruiken. Of je die dan allemaal SEO-factoren kunt noemen, is allereerst de vraag. Een signaal is nog niet per se iets dat (grote) invloed heeft. Links op sociale media zijn bijvoorbeeld signalen, maar die dragen niks bij aan je SEO. Verder geeft Google die signalen of factoren natuurlijk nooit prijs. Net zo goed als Coca Cola het recept van hun cola niet prijsgeeft. Die SEO-factoren van Google kent niemand precies en wie dat wel beweert mag dat dan maar eens bewijzen ;-) Door onderzoek en uitvoering hebben we een idee Sinds SEO een serieus vak is, doen SEO-specialisten en -bedrijven onderzoek naar wat er zoal invloed heeft op de posities in Google. Zo hebben we een idee van wat er zoal een rol speelt en in welke mate. Maar weet wel: per zoekopdracht wegen alle verschillende factoren weer anders. Sterker nog, iedere individuele zoekopdracht is eigenlijk een nieuwe berekening van allerlei factoren. Daarmee kan het zoekresultaat per keer verschillen. Door onderzoek en het uitvoeren van ons werk weten we van een behoorlijk aantal factoren dat ze invloed hebben. We kunnen alleen niet precies zeggen hoeveel invloed ze hebben én er zijn hoogstwaarschijnlijk factoren die we niet kennen. De SEO-factoren blijven aan verandering onderhevig De wereld verandert razendsnel. Internet verliep in het begin nog via een modem en je vaste telefoonlijn, mobiele telefoons hadden nog geen internet en een video op je website was onmogelijk. Hoe anders is dat nu, waar we WiFi hebben, meer zoeken via onze mobiele telefoon en je zonder video niet meer meetelt. Daar moet de zoekmachine ook op inspelen en daarom zijn er in de loop der tijd SEO-factoren bijgekomen, zoals: Mobielvriendelijkheid Locatie/lokale vindbaarheid Laadtijd/snelheid van je website of pagina Ook de algoritmes wijzigen continu Los van […]

Wat is Google PageRank en hoe werkt het?

PageRank is sinds de start van Google in 1998 een belangrijk onderdeel van het Google algoritme. Het maakte Google onderscheidend ten opzichte van andere internetzoekmachines. Sinds 2013 gaat het hardnekkige gerucht dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet. Waar dat vandaan komt en hoe het zit met de invloed op je SEO, ga je nu ontdekken. -Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 12 november 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 27 augustus 2020- Wat is nu precies de PageRank? Heel kort gezegd is de PageRank de waarde van een website of webpagina, gebaseerd op het aantal links die echt naar die website of webpagina liggen. Het is daarmee een soort autoriteitsscore voor een webpagina. Dat is een heel simpele uitleg, in werkelijkheid is het systeem namelijk veel complexer. Zo wordt de waarde van iedere backlink gewogen, waarbij de autoriteit van de verwijzende pagina meetelt, maar ook het aantal uitgaande links op die pagina. Daarnaast is er ook nog eens het belangrijke verschil tussen de Toolbar PageRank en de werkelijke PageRank. Deze Toolbar PageRank (TBPR) is de oorzaak van het misverstand dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet. SEO-factor of (onderdeel van) een algoritme; zeg het maar In de introductie noemde ik het een SEO-factor, eigenlijk is dat niet helemaal waar. PageRank is een heel complexe berekening van alle backlinks naar je webpagina, die uiteindelijk wel invloed heeft op je vindbaarheid, maar niet echt een factor op zich. Je zou het eerder een algoritme kunnen noemen, dat weer onderdeel uitmaakt van het core algoritme. Zo zie ik het in ieder geval, en zoals met veel dingen in dit vakgebied is er geen algehele consensus over. Vraag je het een andere SEO-specialist, dan is er een kans dat die het wel een rankingfactor zal noemen. En dat mag, uiteindelijk gaat het niet om wat het nu eigenlijk is, maar welke invloed het heeft. De invloed op je SEO De invloed van PageRank (PR) op je vindbaarheid is in ieder geval onmiskenbaar. Websites met een hoge PR ranken echt gemakkelijker dan websites met een lage(re) PR. Backlinks zijn en blijven gewoon een heel krachtig signaal en de kracht van die backlinks wordt gevat in de PageRank. Waarom de oprichters van Google met PageRank kwamen De oprichters van Google bedachten bij de start van de zoekmachine dat er een reden was waarom bepaalde webpagina’s veel backlinks kregen. Volgens hen was dit een signaal van de waarde van deze webpagina. Er moest wel waardevolle informatie te vinden zijn, je linkt toch alleen naar een pagina die waarde toevoegt? Dus gingen ze deze verwijzingen meetellen als een soort stem op de website of webpagina, waardoor deze een hogere positie in de rankings kreeg. Omdat links zo belangrijk zijn, ontstond de praktijk van linkbuilding. Manipulatie van links Toen SEO-bedrijven en -specialisten ontdekten dat de hoeveelheid inkomende links een positief effect had op de rankings, gingen ze op zoek naar mogelijkheden om zoveel mogelijk inkomende links te verkrijgen. Daarin gingen ze zelfs zo ver dat er complete netwerken werden opgezet, alleen maar om zoveel mogelijk links te kunnen aanleggen. Maar Google is niet gek en met de Penguin update werd deze vorm van linkbuilding flink afgewaardeerd. 2012: de Penguin update In april 2012 rolde Google de Penguin update uit. Met deze update wilde de zoekmachine misbruik van linkbuilding tegengaan. Hier werden veel grote websites flink de dupe van en ze zagen hun posities in de zoekresultaten fors dalen. Google Penguin komt er in het kort op neer dat Google belang hecht aan echt relevante links. Daarom is de PageRank ook geen simpele optelsom van het aantal verwijzende links naar een website. Het is geen simpel rekensommetje, maar een wiskundig complex systeem. Wiskundig complex systeem De PageRank lijkt een eenvoudig rekensommetje: hoe meer links, hoe hoger je PageRank. Het is alleen meer dan dat, het is een wiskundig complex systeem, waarbij een stukje van de PageRank van de verwijzende website wordt verdeeld over de onderliggende pagina’s, en de waarde van links (linkjuice) weer wordt verdeeld over het aantal uitgaande links op een pagina. Zo krijg je per link dus wat PageRank mee, wat altijd is weergegeven in een getal van 0-10 of 0-100. Die schaal klopt niet helemaal, want in feite is het een oneindig getal waar iedere link weer wat meer van maakt. Weging van backlinks voor autoriteit Er is dus sprake van de weging van iedere link voor de autoriteit die je van die link krijgt. Een aantal punten die invloed kunnen hebben op hoe zwaar een backlink meeweegt voor je PageRank: de linkjuice wordt verdeeld over alle links op een pagina, dus hoe meer links, hoe minder linkjuice je krijgt een nofollow-link draagt meestal niet bij aan je SEO, al kan Google de nofollow-tag negeren een webpagina die zelf veel backlinks krijgt, krijgt zelf ook een hogere PageRank en geeft dus meer waarde mee PageRank geef je ook intern door, waardoor iedere backlink naar een webpagina jouw website als geheel meer PageRank geeft een link op een pagina die qua onderwerp aansluit bij jouw website, is krachtiger dan eentje op een pagina over een totaal ander onderwerp Alle details over de PageRank, inclusief de formule, lees je in het blog van SEOguru. Toolbar PageRank De eerder aangehaalde PageRank in een schaal van 0-10 is dan ook geen volledig juiste weergave van de PageRank. Deze schaal van 0-10 heet de Toolbar PageRank. Tot ongeveer 2014 waren er verschillende tools waarmee je deze Toolbar PageRank (TBPR) kon zien, Google zelf gaf je zelfs de mogelijkheid om de TBPR te controleren. De TBPR was de belangrijkste oorzaak van het grote misverstand omtrent het al dan niet meer bestaan van de PageRank, omdat de TBPR al jaren niet meer wordt geüpdatet. Toolbar PageRank wordt niet meer geüpdatet De Toolbar PageRank wordt al sinds 2013 niet meer geüpdatet. Waar dit voorheen nog met vaste regelmaat gebeurde, bleek de laatste update in december 2013 niet meer gebeurd. Google’s Matt Cutts gaf in antwoord op een tweet in oktober van dat jaar nog aan geen PageRank update meer te verwachten vóór 2014. Die update gebeurde als bij toeval wel, maar sindsdien is de update van de TBPR uitgebleven. Maar waarom updatet Google de TBPR niet meer? Waarom geen updates meer? Er is niet expliciet uitgesproken waarom Google de TBPR niet updatet. Het meest waarschijnlijk is dat men vond […]

Wat is Google Trends en hoe werkt het?

Je hebt vast wel eens gehoord van Google Trends. Misschien is het je zelfs aangeraden om te gebruiken voor je zoektermenonderzoek. Een interessante keuze, vooral omdat je wel eens flink kan worden misleid door de data in de tool. Je kan er zeker interessante informatie uit halen, als je maar weet wat Google Trends nu echt is en doet en hoe het werkt. Ik help je voorkomen dat je hiermee de mist in gaat. Wat is Google Trends? Google Trends is een gratis tool van Google waarmee je interessante data over zoekgedrag over bepaalde zoektermen in Google kunt achterhalen. Dit gaat behoorlijk ver qua details, op 1 ding na: zoekvolume. En daar kan je enorm mee de mist in gaan. Als je enkel naar de grafieken en cijfers kijkt, kan je nog wel eens behoorlijk misleid worden. Het is namelijk een tool die de trends echt vergelijkt en geen absolute cijfers geeft. Daarover straks meer, eerst is het goed om te weten wat je zoal kan met Google Trends. Hoe werkt Google Trends? Google Trends is zoals aangegeven een tool die het aantal zoekopdrachten voor een zoekterm vergelijkt. En: het gaat dus ook om trends, dus welke beweging zit er in het zoekgedrag? Dat is heel handig voor je strategie. Niet alleen voor je SEO-strategie, ook voor je gehele marketingstrategie. Je kan namelijk op basis van trends gedurende het jaar bepalen wanneer je welke onderwerpen inplant in je marketing, zowel online als offline. Inkopen en verkopen van producten voor je webshop of winkel Voor webshops of winkels is het handig om te weten wanneer er naar specifieke producten gezocht wordt. Wanneer gaan mensen zich oriënteren op een bepaald product en wanneer heb je dus voorraad nodig? Zo kun je tijdig inkopen om niet ‘nee’ te hoeven verkopen.  In bovenstaande voorbeeld voor de zoekopdracht ‘voortent’ zie je dat er ieder jaar een piek is vanaf mei/juni en dat de trend in 2020 piekt. Door de situatie rondom het coronavirus zullen meer mensen erop uit trekken met de caravan en dus een voortent willen. Als verkoper van kampeerartikelen kon je via Google Trends de piek waarschijnlijk zien aankomen. Je ziet ook dat vooral in Zeeland, Drenthe en Friesland veel gezocht wordt op ‘voortent’. Zo kun je bijvoorbeeld bij een Google Ads-campagne specifiek targeten op die provincies. Van breed tot specifiek; geografisch en tijdlijn Je kunt veel kanten op om voor jou interessante data op te halen in Google Trends. Zo kun je zowel geografisch als gedurende de tijd zien hoe er op specifieke zoektermen gezocht wordt.  Geografisch kun je specificeren op: Wereldwijd Land Regio/provincie Plaats Qua tijd kun je ook zo specifiek of juist breed gaan. Zo kun je zelfs specificeren op: Afgelopen uur Afgelopen 4 uur Afgelopen dag of afgelopen x dagen Afgelopen jaar  Afgelopen 5 jaar 2004 tot heden Aangepaste periode Je ziet het, er vallen veel data uit te halen die juist specifiek interessant zijn voor jouw bedrijf. Of dat nu is voor SEO, online advertenties of zelfs je offline marketing of zelfs inkoop. Ontdek gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten Naast behoorlijk gedetailleerde informatie over je zoekterm, krijg je ook wat voor een zoektermenonderzoek relevant en wat mij betreft zelfs noodzakelijk is: suggesties. Focus op alleen je zelfgekozen zoektermen zorgt voor een te beperkte reikwijdte, je mist dan zoektermen die jouw doelgroep ook gebruikt. Een zoektermenonderzoek doe je voor een zo compleet mogelijk overzicht aan zoektermen waar jouw website op gevonden moet worden, niet om dat te beperken tot wat jij zelf bedacht hebt. Dus is het zaak om meer munitie te krijgen. En die krijg je in Google Trends. Breed: gerelateerde onderwerpen Je krijgt bij de zoekterm die je invoert suggesties op basis van onderwerp: gerelateerde onderwerpen. Daarmee kun je dus meer richting ander product- of dienstenaanbod. Of je krijgt zo onderwerpen voor blogs of artikelen. En dat zijn dan onderwerpen, die ga je dan natuurlijk verder onderzoeken op specifieke zoektermen of zoekopdrachten. Specifieker: gerelateerde zoekopdrachten Voor je opgegeven zoekterm krijg je ook gerelateerde zoekopdrachten in Google Trends. Daarbij ligt standaard de focus op zoekopdrachten die een stijgende lijn hebben. Er staat dan ook bij of het een ‘snelle stijger’ is of  zelfs dat die met een bepaald percentage gestegen is. Heb je gelijk weer wat suggesties voor je zoektermen, die je weer verder kunt onderzoeken. Handig toch? Je ziet of de belangstelling toeneemt of afneemt Google Trends is heel handig om te zien of de belangstelling voor een bepaald onderwerp dan wel een bepaalde zoekopdracht toeneemt of afneemt. Of redelijk stabiel blijft en eventueel nog oplevingen heeft in seizoenen of wat dan ook. En dat kan ook breed, dus gedurende een aantal jaren, of juist weer heel specifiek, tot realtime; de afgelopen 7 dagen tot 4 uur geleden. Dat laatste is vooral voor heel actuele onderwerpen handig.  Google Trends voor actuele onderwerpen Wil je bijvoorbeeld een artikel schrijven over iets in je vakgebied dat actueel is, maar al wel een paar dagen speelt, kun je zien of de belangstelling nog groeit of alweer afneemt. In het laatste geval heeft het weinig zin om er zelf nog over te schrijven. Zo bespaar je jezelf de tijd en moeite, terwijl je juist nog wel snel kan profiteren van de actualiteit als de interesse nog groeit of op zijn minst even groot is. Let wel: als je in een heel krappe niche zit, kan het zijn dat er wel weinig zoekvolume op zit en je geen data krijgt. Nadelen aan Google Trends: suggesties en indexgetal  Er kleven ook nadelen aan Google Trends. Allereerst is er het nadeel dat je niet altijd (goede) suggesties krijgt. Stel dat jouw zoekterm niet zo populair blijkt, dan krijg je ook geen gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten. Gelukkig zijn daar nog diverse andere SEO-tools voor, waarbij we ook wel zo realistisch moeten zijn dat ook die tools bij lage zoekvolumes minder data en suggesties zullen geven of zelfs nauwelijks of geen data hebben.  Maar dan: de grote valkuil van Google Trends. De grote valkuil: indexgetal is ‘bewegend maximum’ Als je zo de grafieken in Google Trends bekijkt, lijkt het soms enorme pieken en diepe dalen te hebben. De ene week wordt er enorm veel op gezocht, de andere keer niet of nauwelijks. Zo lijkt het. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn. De tool werkt namelijk met een soort indexgetal -het getal […]