Zelf SEO doen of in ieder geval meer kennis opdoen over zoekmachine-optimalisatie? Hier lees je alles wat ik -en een enkele gastblogger- er al over schreef. Is er nog een onderwerp waar je meer over wilt weten? Mail me gewoon even.

Zo schrijf je de beste alt-tekst voor je afbeelding

Vrijwel iedereen denkt nog dat een alt-tekst vooral (woorden uit) je zoekterm moet bevatten. Daarmee doe je geen recht aan het daadwerkelijke doel en nut van de alt-tekst, en: als je de juiste regels volgt, gaat het heus wel goed komen met je SEO. Want je schrijft die alt-tekst dus niet voor SEO, terwijl je vindbaarheid er echt niet onder lijdt als je de regels goed volgt.  Waarom gebruik je een alt-tekst? Om te weten hoe je een goede alt-tekst schrijft, is het van belang om te weten waarom je überhaupt die alt-tekst gaat schrijven. De alt-tekst wordt namelijk gebruikt door mensen met een visuele beperking die dankzij hun screenreaders toch webpagina’s kunnen bezoeken. Daarnaast gebruiken ook andere hulpmiddelen deze tekst, waaronder de braille-leesregel. Ook mensen met andere beperkingen hebben baat bij de alt-tekst, zoals mensen met een cognitieve beperking die verminderd beeldbegrip hebben. Bij hen kan een error ontstaan waardoor beelden niet goed ‘vertaald’ worden naar informatie. Die screenreaders, die dankzij smartphones nog toegankelijker zijn geworden, lezen de alt-tekst voor. Als je dit in je achterhoofd houdt, weet je vaak al wat je echt moet schrijven. Gaan we nog verder op in, want er zijn ook nog details waar je dan rekening mee moet houden. Zegt de term je niks? Lees dan eerst “Wat is een alt-tekst?” Oorsprong van de alt-tekst Bij het huidige gebruik van de alt-tekst komt ook nog een stukje internetgeschiedenis. De alt-tekst was oorspronkelijk bedoeld om te omschrijven wat er op een afbeelding stond wanneer deze niet op een webpagina geladen werd. In de begintijd ging het internet nog over een telefoonlijn die veel minder snel was dan onze huidige internetsnelheden en waarbij je ook nog eens moest betalen per MB die je ophaalde. Daarom werd het laden van afbeeldingen uitgeschakeld, waarbij er een icoontje van een gebroken afbeelding getoond werd met daarin een balk met de alt-tekst. Als die ingevuld was tenminste. Zo wist je wat er op de afbeelding stond die je niet te zien kreeg. Niet alleen voor webpagina’s Een alt-tekst is echt niet alleen voorbehouden aan webpagina’s. Zo kun je ze ook gebruiken in mails en dus je e-mailnieuwsbrieven. Daarnaast kun je op sociale media ook alt-teksten toevoegen aan afbeeldingen die je daar plaatst. Meer hierover per platform: LinkedIn Twitter Facebook Pinterest Instagram Facebook en Instagram maken daarbij nu gebruik van kunstmatige intelligentie om automatisch alt-teksten te genereren, die je zelf nog kunt aanpassen. En dat wil je, zeker als je eenmaal weet hoe je een goede alt-tekst schrijft. De AI-gegenereerde tekst is te breed en algemeen, en daarmee niet echt helpend voor degene die de afbeelding niet ziet, zo blijkt. Leeg alt-attribuut bij puur decoratieve afbeeldingen Je hebt vast ook wel pagina’s met afbeeldingen die er puur voor “de leuk” staan; decoratieve afbeeldingen, zoals bijvoorbeeld een headerafbeelding of als achtergrond. Deze decoratieve afbeeldingen hoef je niet te omschrijven, er hoort wel een alt-tekst te staan. Althans, een lege alt-tekst. Ja, dat bestaat. Als je in de broncode van een webpagina kijkt, staat er bij afbeeldingen na de bestandslocatie: alt=”Hier komt dan de alt-tekst te staan.”  Alleen, die decoratieve afbeelding staat er maar een beetje decoratief te zijn. Daar hoef je dus niks in te vullen, al moet er dan wel dat alt-attribuut staan, en wel een lege: alt=”” dus.  Zo weet een screenreader dat er niks over de afbeelding te vertellen valt. En zo schrijf je ‘m dan Je weet nu dat je de afbeelding echt moet omschrijven. Houd daarbij in gedachte waarom je die afbeelding op je webpagina plaatst. Beschrijf zo  duidelijk mogelijk wat er op de afbeelding staat, waarbij je vooral ook uitlegt welke informatie je hiermee deelt (want dat is wat je ook doet met een afbeelding); Schrijf dit zoals je het zou vertellen aan iemand die de afbeelding niet kan zien; Houd het zo kort mogelijk, er is technisch gezien geen maximale lengte. Omschrijf de kern van de afbeelding liefst in maximaal 100 leestekens; Sluit iedere zin af met een leesteken, bij voorkeur een punt of vraagteken. Zo weet de screenreader ook dat de zin (en daarmee eventueel de alt-tekst) daar eindigt; Gebruik woorden die je echt nodig hebt om de afbeelding te beschrijven, vergeet je zoekterm. Als de afbeelding past bij de context van je tekst, komen die woorden er vanzelf in. Zo niet, ook geen probleem. Let er bij punt 1 vooral op dat die beschrijving afhankelijk is van het doel waarvoor, dan wel de reden waarom je de afbeelding in de tekst plaatst. We nemen een foto van mijzelf als voorbeeld: Als het puur om de foto zelf gaat, volstaat de alt-tekst “Nathan Veenstra” Dit is een omschrijving van wat er op de foto staat, meer is eigenlijk niet nodig. Sterker nog, hier moet het alt-attribuut eigenlijk zelfs leeggelaten worden, omdat de foto puur decoratief is. Houd je aan deze regels Er zijn enkele belangrijke regels voor de alt-teksten, waar maar heel weinig websites echt aan voldoen. Heel eerlijk: ik moet ook mijn hele website nalopen, omdat ik ook pas sinds 2019 weet hoe het zit en zelfs daarna meer gedetailleerde en onderbouwde kennis hierover heb opgedaan. Houd je hier dus aan: Elke afbeelding op je website krijgt een alt-tekst; de (“technische”) attributie althans. Decoratieve afbeeldingen krijgen een lege alt-tekst. Beschrijf de informatie die er op de afbeelding staat, dan wel de functie die de afbeelding dient. Geef buttons of afbeeldingen die bijvoorbeeld linken naar een andere pagina duidelijk mee waar ze naartoe leiden of wat ze doen als iemand erop klikt. Eindig iedere zin altijd met een punt. Of met een vraagteken als het een vraag is. Nee. Geen uitroeptekens. Nooit. En zet er geen overbodige informatie in, zoals de naam van de fotograaf. En dus ook geen zoektermen of woorden uit je zoekterm als die er gewoon niet in hoeven. Je schrijft voor degene die de afbeelding niet kan zien, niet voor je SEO. Kennis voor dit artikel heb ik opgedaan bij Axess Lab, ArtsHacker en AbilityNet. Met dank aan expert digitale toegankelijkheid Bart Pluijms die heeft geholpen om de inhoud op diverse details te verbeteren. Heb je nieuwe inzichten opgedaan over de alt-tekst, heb je vragen of misschien zelfs aanvullingen? Laat het weten in een reactie hieronder, ik kijk ernaar uit om de interactie met je aan te gaan.

Tijdelijk je openingstijden aanpassen in Google doe je zo

Veel bedrijven hebben  rondom feestdagen als kerst, oud en nieuw, Pasen en Pinksteren aangepaste openingstijden. Winkels hebben ruimere openingstijden, restaurants zijn open op dagen waarop ze anders dicht zijn, allemaal afwijkende openingstijden. Die wil je ook in Google tonen, omdat je wilt voorkomen dat klanten voor een dichte deur komen te staan of juist niet komen terwijl je wel open bent. Zaak om je aangepaste openingstijden in Google aan te passen, en dat is ook gewoon tijdelijk. Net zo makkelijk. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 december 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 30 september 2021- Tijdelijk aangepaste openingstijden Als jouw bedrijf via Google Mijn Bedrijf een mooie Knowledge Panel heeft, staan daar jouw openingstijden in. Handig, zo kan een klant direct zien of je open bent. Rondom feestdagen en andere speciale dagen kunnen je openingstijden afwijken. Je bedrijf kan natuurlijk ook tijdelijk gesloten zijn vanwege een teamuitje of een andere speciale gelegenheid. Zorg ervoor dat je klanten weten wat je aangepaste openingstijden zijn. Hiervoor heb je beheerdersrechten of het eigendom van Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf nodig. Heb je dat nog niet, zorg dan dat je eerst jouw bedrijf claimt voor Local Search. Niet alleen in Google Mijn Bedrijf Naast Google Mijn Bedrijf zijn er andere websites (vooral online bedrijvengidsen) waar de openingstijden van jouw bedrijf op vermeld staan. Een van deze bedrijvengidsen is openingstijden.nl, waar je ook aangepaste openingstijden kunt vermelden. Niet alle bedrijvengidsen bieden de mogelijkheid om speciale openingstijden toe te voegen. Loop de bedrijvengidsen waarvan je weet dat je er openingstijden op vermeld hebt even na en pas aan waar het kan. Zover ik weet hebben de aangepaste openingstijden op deze bedrijvengidsen (nog) geen invloed op de weergave in Google. Focus je daarom eerst vooral op Google, door onderstaande stappen te doorlopen: Stappenplan voor je tijdelijke openingstijden Hieronder volgt het stappenplan voor je tijdelijk aangepaste openingstijden. Vind je het prettig om alles zowel te lezen als te zien, volg dan de stappen in de tekst onder de video. Vind je het makkelijker om het te zien en te horen, bekijk dan de stappen in deze video: Stap 1: log in op Google Mijn Bedrijf Je begint natuurlijk met inloggen op Google Mijn Bedrijf. Ga hiervoor rechtstreeks naar google.com/business, waar je direct een overzicht te zien krijgt van de bedrijven die je beheert. Als je alleen je eigen bedrijf beheert, kom je direct in de beheeromgeving van je bedrijf. Stap 2: selecteer bedrijf Wanneer je meerdere bedrijven beheert in Google Mijn Bedrijf, selecteer je het bedrijf waarvan je de openingstijden wilt aanpassen. Stap 3: voeg afwijkende openingstijden toe Zit je in de beheeromgeving het bedrijf waarvan je de aangepaste openingstijden wilt toevoegen, kies dan in het menu aan de linkerkant voor ‘Informatie’ en scrol naar ‘Voeg afwijkende openingstijden toe’, wat je onder de reguliere openingstijden vindt. Je kunt dan een datum selecteren, waar je dan kunt aangeven of je gesloten bent of welke afwijkende openingstijden er anders gelden. Dat kun je ook gelijk vooruit plannen, zodat je dat voor enkele maanden of zelfs een heel jaar alvast hebt ingevoerd. En zo ben jij klaar voor de komende periode en zijn je (potentiële) klanten op de hoogte van je aangepaste openingstijden. Wanneer mensen nu in Google zoeken naar jouw bedrijf zien ze direct in je Knowledge Card of je andere openingstijden hebt die week. Is dit artikel nuttig? Deel het dan met je netwerk. Vragen, opmerkingen of andere reacties zijn natuurlijk ook welkom en je krijgt altijd een reactie terug.

SEO-trends zijn onzin [update 2021-2022]

Ieder jaar is het zo tegen het einde van het jaar weer raak: overal verschijnen lijstjes met SEO-trends voor het komende jaar. Het lijkt inmiddels ook een soort wedstrijd wie als eerste met zo’n artikel komt. Net als bij de pepernoten lijkt het wel of het ieder jaar eerder is. Zo verscheen er op 23 augustus 2021 al een eerste ‘ SEO-trends 2022’. Wat is dat toch met die jaarlijkse lijstjes en zijn ze echt wel zo relevant? Het antwoord op de laatste vraag is in ieder geval gewoon “nee”. Niet in de laatste plaats omdat er eigenlijk relatief weinig op gegoogeld wordt. -Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 24 december 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 23 september 2021- Waarom SEO-trends onzin zijn Wat mij betreft is het heel simpel: SEO-trends zijn onzin. In ieder geval niet in de zin van trends die je kent uit de wereld van design en mode; geen ‘vandaag is dit hip, morgen dat’. Dat is niet het geval als het gaat om SEO. Er zijn sowieso geen trends als in ‘voor volgend jaar moet je je focussen op techniek X’. Voor SEO en vindbaarheid zijn er geen ontwikkelingen die tijdelijk “in” zijn. Verder zie ik ook elke keer weer voorspellingen voorbijkomen die geen voorspellingen zijn. SEO-voorspellingen die geen voorspellingen zijn In veel artikelen over “SEO-trends” staan voorspellingen, die niet eens echt voorspellingen zijn. Veel van de dingen die daarin voorspeld worden, zijn ontwikkelingen die al gaande zijn. Zo werd er in 2016 door verschillende partijen benadrukt dat mobiel belangrijk(er) zou worden. Nogal een dooddoener, omdat mobiel al sinds 2012 belangrijk is, al is het maar omdat het websitebezoek met smartphones sinds die tijd een enorme vlucht nam. In de SEO-trends voor 2022 zie ik nu de Core Web Vitals genoemd worden, terwijl die inmiddels allang als algoritme-update zijn uitgerold en dat in mei 2020 al werd aangekondigd. Niks nieuws onder de zon dus. Zo staan de meeste artikelen met “SEO-trends” bol van dooddoeners. Jaarlijkse SEO-trends voor FrankWatching Zoals je misschien weet ben ik sinds 2019 lid van het SEO-panel van FrankWatching. En daar krijgen we ieder jaar weer een artikel aangeboden over de SEO-trends voor het komende jaar. De redactie is daar terecht gevoelig voor, omdat ze merken dat dit soort artikelen gretig gelezen wordt. De meeste van deze artikelen dekken de lading niet en worden dan niet afgekeurd, maar krijgen een andere titel waardoor het de lading beter dekt en nog steeds een bruikbaar artikel over SEO is voor de lezers van FrankWatching. En zo rankt het artikel uit 2020 ook prima op de zoekterm ‘SEO trends’ ondanks dat dit niet per se de focus van het artikel is: Vooral voortzetting van huidige ontwikkelingen Zoals ik hiervoor al aangaf, worden in veel van dit soort “trendvoorspellingen” vooral of zelfs alleen maar ontwikkelingen genoemd die al gaande zijn. Je krijgt dus niets nieuws voorgeschoteld en je kunt de auteurs nu niet echt een voorspellend vermogen toedichten. En daarnaast geldt ook dat SEO geen trendgevoelig vakgebied is. SEO heeft alles te maken met duurzame strategieën. Wat je wel ziet is dat Google op alleen de zoekterm ‘SEO trends’ duidelijk recente artikelen laat zien, dus als je een paar jaar geleden over dit onderwerp schreef, ben je niet meer te vinden op die zoekterm. De zoekmachine begrijpt dus maar al te goed dat mensen die op die zoekterm googelen echt op zoek zijn naar actuele informatie. SEO en duurzame strategie SEO is niet trendgevoelig, het is een duurzame strategie. Als je telkens moet inspelen op trends word je ook gillend gek. Zorg er gewoon voor dat je jouw bezoekers helpt en daarbij je website optimaliseert waar het moet, dan ben je al een heel eind op de goede weg. En bij optimaliseren kun je denken aan het verkleinen van afbeeldingen of werken aan minder CSS en JavaScript op je website. Dat zijn geen trends, dat is gewoon je website (blijven) verbeteren. En dat levert je op de lange termijn gewoon goede posities in de zoekmachine op en is gericht op de toekomst, dus duurzaam. Toch is er nog iets… Wat is nu eigenlijk een trend? Als onderbouwing van de stelling dat SEO niet trendgevoelig is, is het wel zaak om de betekenis van het woord ‘trend’ vast te stellen. Waar anders dan in “de dikke Van Dale” vind je deze betekenis? Volgens dit gerenommeerde woordenboek is een trend  niet per se tijdelijk, zoals in de tweede omschrijving. Het is ook een ontwikkeling, een richting. Maar ook daarvan gaf ik al aan dat die ontwikkelingen al gaande zijn. Daar verandert binnen het vakgebied van SEO echt niet veel in. En als er dan al eens zo’n ontwikkeling ontstaat, valt die niet echt te voorspellen. Zo kon niemand in 2010 bevroeden dat Google zich met de Venice update meer op lokale zoekresultaten zou richten. SEO-trends -voor zover ze er zijn- laten zich dus niet makkelijk voorspellen. Kortom: SEO-trends zijn onzin We hoeven er verder niet veel woorden meer aan vuil te maken: die SEO-trends voor het komende jaar zijn gewoon onzin. Er zijn geen modegrillen binnen SEO en ontwikkelingslijnen zijn óf al bekend, óf niet te voorspellen. Dus tenzij je Captain Obvious wilt zijn en even wilt benadrukken welke zaken er al spelen, zoals dus meestal gebeurt, kun je jouw artikel over “SEO-trends voor [voer-hier-je-jaartal-in] lekker achterwege laten. Verdoe je tijd niet met voorspellingen. Volg(de) jij altijd braaf de SEO-trends die je in de jaarlijkse artikelen voorgeschoteld worden of zag je ook al in dat het geen voorspellingen waren en vooral bevestiging van wat er al speelt op SEO-gebied? Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie :-)  

Apple Places on Maps: wat moet je ermee?

Google Maps ken je natuurlijk, maar weet je dat ook Apple zijn eigen ‘Kaarten’ app heeft? En jouw bedrijf hoort gewoon ook op de kaart te staan in Apple Maps ( in het Nederlands dus gewoon ‘Kaarten’ op je Apple apparaat). In 2015 was het eindelijk mogelijk om dit via Apple Maps Connect zelf te doen vanuit Nederland. In 2021 is er het nodige veranderd en gebruik je Apple Places on Maps. Waarom je dat echt moet doen? Lees mee. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 7 mei 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 9 september 2021- Wat is Apple Places on Maps? Met Apple Places on Maps beheer je zelf de vermelding van je bedrijf op Apple Maps. Deze functionaliteit werd in oktober 2014 geïntroduceerd als Apple Maps Connect, en was toen eerst alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Vóór de introductie van Apple Maps Connect kon je als lokale onderneming alleen een vermelding op Apple Maps krijgen door je aan te melden bij Yelp. Met Apple Places on Maps kan iedere onderneming zich aanmelden om een plek op Apple Maps te krijgen. Waarom zou je die vermelding willen? Wat heb je aan die vermelding, als je bijvoorbeeld al vermeld wordt op Google Maps? Heel simpel, er zijn heel veel mensen met een iPhone. En daarop staat standaard Apple’s eigen ‘Kaarten’ geïnstalleerd. Zoekt een Apple-gebruiker dan een bedrijf via Siri, dan wordt onder andere Apple’s ‘Kaarten’ geraadpleegd. Vraag je bijvoorbeeld aan Siri “zoek makelaar in Apeldoorn”, dan krijg je het volgende te zien:   Zo kan een potentiële klant gemakkelijk naar je bedrijf navigeren op haar of zijn iPhone. Staat jouw bedrijf hier niet tussen, dan zou je zomaar klanten kunnen mislopen. Hoe vaak dit zo gebruikt wordt is onduidelijk. Omdat Siri steeds verder verbetert en mensen er daardoor ongetwijfeld meer gebruik van gaan maken, én omdat Siri ook op Apple’s HomePod gebruikt wordt, groeit dit gebruik jaar op jaar. Jouw bedrijf en Apple Places on Maps Aan de slag dus om jouw bedrijf zo snel mogelijk vindbaar te maken op Apple Maps. Let wel: je hebt een Apple ID nodig om dit te kunnen doen. Wanneer je die nog niet hebt, kun je die gratis aanmaken. Ga naar register.apple.com/placesonmaps, log in met je Apple ID en klik op ‘Voeg een locatie toe’. Hierna verschijnt een scherm waar je jouw bedrijf kunt zoeken. Want de kans is aanwezig dat jouw bedrijf al vermeld is. Apple werkt hiervoor samen met Yelp, dus als je ooit je bedrijf aangemeld hebt op Yelp, hoef je weinig werk meer te doen. Als je bedrijf nog niet vermeld staat, krijg je de mogelijkheid om je bedrijf toe te voegen. Volg de stappen Het verdere proces is niet zo moeilijk verder, alle stappen spreken voor zich. Zo wordt je gevraagd wat jouw relatie met het bedrijf is en worden er basisgegevens gevraagd. Als je bedrijf al bekend is, is het een kwestie van gegevens controleren en waar nodig aanpassen. Heb je alles gecontroleerd en/of correct ingevuld, dan start de verificatie. Dit gebeurt door middel van een pincode, die je ontvangt op het door jou opgegeven primaire zakelijke telefoonnummer. Zorg dus wel voor dat op het moment dat je je bedrijf op Apple Maps plaatst of claimt, iemand de telefoon kan opnemen om de pincode te noteren. Loop het hele proces door zoals het op je scherm komt en je bedrijf wordt geverifieerd op Apple Maps. Wanneer je bedrijfsvermelding al via Yelp is aangemaakt, is deze al terug te vinden op Google Kaarten in iOS. Hiermee kan een Apple-gebruiker de route naar jouw locatie plannen en je bedrijfsgegevens bekijken. Zoeken met Siri in iOS Dankzij deze bedrijfsvermelding word je nu met zoekopdrachten via Siri gevonden. Sterker: er kan nu met een spraakopdracht gebeld worden. Zowel de spraakopdracht “zoek bedrijfsnaam” als “bel bedrijfsnaam” werken. Iemand hoeft het telefoonnummer van je bedrijf niet in zijn of haar iPhone te hebben staan, de spraakopdracht via Siri is gekoppeld aan Apple Maps en bellen is hiermee een eitje geworden. Apple als zoekmachine Naast de uitrol van Apple Maps Connect, werd in 2014 ook bekend dat Apple een eigen bot inzet: Applebot. Deze werkt nu al prima voor Siri, maar het bericht leidde natuurlijk tot speculatie over een eigen zoekmachine. Wat geen heel gekke gedachte is gezien de titanenstrijd die al lange tijd gaande is tussen Google en Apple. En feitelijk haalt Siri de informatie als antwoord op je vragen al voor een groot gedeelte van het internet. Tot nu toe is het alleen nog niet gekomen van een Apple zoekmachine. Althans, een ‘internetzoekmachine‘, want met Siri en Spotlight heeft Apple wel ‘search’ geïntegreerd in hun ecosysteem. Waarom een Apple Maps vermelding? Terug naar Apple Plaes on Maps en waarom je hier wat mee moet doen. De eerder vermelde vindbaarheid en bereikbaarheid via iOS worden steeds relevanter. Ik verwacht dat we steeds minder afhankelijk willen en zullen zijn van losse “onderdelen” op onze telefoon. We willen snel handelen en spraakopdrachten helpen daarbij. Het gebruik van Siri als (interne) zoekmachine zal daarom een grote vlucht nemen. Daarnaast zou Apple Maps nog wel eens als desktopversie beschikbaar kunnen komen. Zij het als onderdeel van Apple’s eigen zoekmachine, zij het als losse kaartendienst. Ze zijn ook al een tijd bezig met een eigen Street View. En tenzij de strijd tussen de grootmachten echt een kinderachtig spelletje gaat worden, zal Google toch ook data uit de Apple Maps-vermeldingen gaan meewegen als citations, die weer van belang zijn voor lokale vindbaarheid. Sowieso is het als bedrijf verstandig om vindbaar te zijn waar het kan. Tenzij je niet nog meer omzet wilt natuurlijk ;) Sta jij al vermeld op Apple Maps? Wat zijn jouw verwachtingen na dit alles gelezen te hebben?

Linkbuilding voor SEO: tips voor een sterk linkprofiel

Voor goede posities in de zoekmachines zijn backlinks een uiterst krachtig signaal. Daarom is het niet gek dat linkbuilding een belangrijke plek innemen in SEO. Backlinks alleen zeggen alleen niet alles. Niet alle backlinks zijn gelijk; meer links is niet het belangrijkst. Een sterk linkprofiel voldoet aan een aantal voorwaarden. Pak deze tips mee en bouw aan een sterk linkprofiel. Een goed linkprofiel is een natuurlijk linkprofiel Een goed linkprofiel bestaat uit een gezonde mix van backlinks die voldoen aan onder andere de factoren die we hieronder doornemen. Daarbij is het goed om op te merken dat er nog veel meer factoren zijn, waarvan wij er sommige misschien niet eens weten. En iedere factor weegt weer anders mee, zelfs afhankelijk van de situatie. Daarom wordt er ook wel gezegd “Not all backlinks are created equal”; niet alle backlinks zijn gelijkwaardig dus. Of zoals ik het uitleg: Bij backlinks is er geen sprake (meer) van 1+1=2. Tegenwoordig kan 1+1 zelfs 3 zijn, of juist 0,3. Het komt er kort gezegd op neer dat allerlei factoren berekend worden waarbij die berekening zelfs als een geheel eigen algoritme kan worden gezien. Die berekening resulteert in de PageRank, die zowel op paginaniveau als op domeinniveau wordt berekend. Die gezonde mix van backlinks is wat we een natuurlijk linkprofiel noemen. Eerst duiken we in de factoren die een backlink meer of minder waardevol maken en dus bijdragen aan een natuurlijk linkprofiel. Factoren van een (natuurlijk) linkprofiel Dit is een aantal van de belangrijkste factoren van een natuurlijk backlinkprofiel, waarbij het goed is om je te realiseren dat er zeker meer kunnen zijn. We weten niet wat de zoekmachines echt allemaal meewegen en in welke mate, deze factoren spelen in ieder geval een rol: Relevantie: met name onderwerp en vakgebied Hoeveel overeenkomst hebben een bakker en een autodealer met elkaar? Die overeenkomst is ook van belang voor de backlinks die je krijgt. Die autodealer kan in dezelfde plaats gevestigd zijn, waardoor er overeenkomst en dus relevantie op dat gebied is, verder zijn de overeenkomsten ver te zoeken. Dus is een backlink van de bakker naar de autodealer of andersom niet zo heel veel waard en zal die voor een bakker minder gewicht in de schaal leggen dan een link van een meelfabrikant. Of voor de autodealer een link van het automerk waar deze dealer van is. TIP: Als de bakker auto’s afneemt bij de dealer is er natuurlijk wel een link te leggen dankzij berichtgeving over de levering van de auto’s. Dan is het voor beide partijen relevant en is er prima een link te leggen. Letterlijk en figuurlijk ;-) Autoriteit: backlinks naar de verwijzende pagina en website Iedere webpagina heeft zo zijn eigen autoriteit, wat grotendeels gebaseerd is op backlinks. Enerzijds zijn dat backlinks naar de website, anderzijds backlinks naar de pagina zelf. Die laatste zijn wel het meest krachtig, omdat die direct impact hebben op de autoriteit van de pagina. En ondanks dat Google zegt geen domeingerelateerde factoren te gebruiken, is er wel degelijk invloed van de domeinautoriteit op de vindbaarheid van een pagina. Een webpagina ‘erft’ als het ware een stukje autoriteit van het domein waar deze op staat, waardoor een nieuwe pagina op een domein met hoge autoriteit vrijwel gegarandeerd makkelijker rankt dan een pagina op een minder autoritatieve website. TIP: Focus niet te veel op de domeinautoriteit of zelfs de autoriteit van de webpagina als je aan linkbuilding doet. Ieder link is er eentje en andere factoren spelen ook een rol. Daarnaast kan de autoriteit van de verwijzende webpagina ook groeien, waar je uiteindelijk ook profijt van hebt. Lees ook: ‘Hoe domeinautoriteit geen invloed heeft op je SEO. En toch weer wel‘ Ankertekst: overdrijf niet met zoektermrijke ankerteksten De ankertekst geeft een indicatie van waar een pagina over gaat. Daarom nemen zoekmachines ankerteksten ook mee om te bepalen op welke zoekterm(en) een pagina gevonden moet worden. Overdrijf alleen niet door alleen maar een ‘exact match’ ankertekst te willen krijgen. Als er overdreven veel ankerteksten met je belangrijkste zoekterm gebruikt worden, is dat een signaal dat je weleens bezig kunt zijn met het willen beïnvloeden van de backlinks en de ankerteksten. Aan de andere kant is het soms ook logisch dat je op een natuurlijke manier één bepaalde ankertekst krijgt, zoals in het geval van mijn SERP Snippet Preview Tool. Die pagina heet nu eenmaal zo en dat neem je dan toch al gauw over? TIP: Met name voor je homepagina is ten minste 50% ‘branded’ ankertekst logisch en natuurlijk. Wees dus vooral blij met backlinks met jouw bedrijfsnaam (of welke naam er ook aan je website gekoppeld is) in plaats van zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Nofollow backlinks versus “follow” Zoals je vast wel weet geven backlinks met een nofollow-tag geen linkjuice door. Deze links verhogen de autoriteit van je webpagina en domein niet. Toch zijn ook nofollow-backlinks altijd nuttig, al is het maar als ze je bezoekers opleveren omdat ze op een prima webpagina staan waar bijvoorbeeld je doelgroep komt. En: juist bij backlinks met een nofollow-tag is het weer prima om zoektermrijke ankerteksten te krijgen. Ik heb meerdere keren gezien dat juist op deze manier wel prima stijgingen in de zoekresultaten plaatsvonden. Zo hebben nofollow-links op een andere manier toch invloed op SEO. Naast nofollow zijn er sinds 2019 ook de ugc- en sponsored-tags. TIP: Reageer ook gewoon op blogs van anderen en voeg je website toe als die mogelijkheid er is. Het levert je een nofollow- of ugc-link op, maar het echte voordeel is dat je werkt aan je naamsbekendheid en mensen via die link op jouw website kunnen komen (als ze zo nieuwsgierig zijn als ik). Aantal backlinks op verwijzende pagina De linkjuice wordt verdeeld over alle links op een pagina. Alle links ja, dus ook interne links. Dus hoe meer links op een webpagina, hoe minder linkjuice iedere link meekrijgt. Goed om daarbij te weten dat: meerdere links naar dezelfde webpagina ook meetellen voor de verdeling van de linkjuice, ze tellen dus elk mee als link nofollow-links dan wel geen linkjuice geven, ook deze links tellen wel mee in de verdeling van de linkjuice Je kunt dus beter een link krijgen op een pagina met een lage autoriteit waar maar enkele links op staan, dan op een pagina met een hoge autoriteit waar tientallen of zelfs honderden links op staan. Daarom […]

SEO-teksten schrijven doe je zo

Je wilt ijzersterke SEO-teksten schrijven. Want ja, de webpagina die je schrijft mag best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, je wilt je plekje in de zoekmachine pakken. Omdat je met vindbaarheid in Google je bereik vergroot. Dus, hoe schrijf je die SEO-teksten? Met mijn jarenlange ervaring en SEO-kennis help ik je op weg om teksten te schrijven die zowel vindbaar zijn als gewoon lekker leesbaar zijn (dat mag ook gewoon). -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 februari 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 1 juli 2021- SEO-teksten? Houd het maar op SEO-proof teksten Eerst even dit: ik vind de term ‘SEO-teksten’ verkeerd. Hiermee wek je het idee dat je alleen maar schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Laten we dus het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar nodig rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid. En toch gebruikt vrijwel iedereen de term ‘SEO-teksten’ en klikken mensen meer door op ‘SEO-tekstschrijver‘ dan op bijvoorbeeld ‘webteksten‘: Dat is dus ook waarom ik hier de term ‘SEO-teksten’ aanhoud, je wordt namelijk alleen goed vindbaar als je ook aansluit op waar je doelgroep op zoekt. Hoe schrijf je SEO-teksten? Hoe schrijf je nu teksten waarmee je scoort in de zoekmachines en ook nog eens gewoon prima leesbare teksten schrijft? Want bij de uitdrukking ‘SEO-teksten’ hebben we nou niet echt het beeld van teksten die lekker lezen. We denken vooral aan teksten die bol staan van (woorden uit) de zoekterm en die daarmee heel onnatuurlijk lezen. Toch? Gelukkig hoeft dat niet meer. En je krijgt alle handvatten om je eigen teksten naast gewoon leesbaar ook volledig SEO-proof te maken. Voorbereiding: doe zoektermenonderzoek Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt? Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (als je in Breda zit natuurlijk). Je ziet: op ‘glasbewassing’ wordt wel meer gezocht, maar op ‘glazenwasser breda’ wordt meer doorgeklikt in de zoekresultaten (‘Clicks’). Belangrijk om te weten voor je teksten schrijft voor je website. Doe dus eerst zoektermenonderzoek (want ook hier: ik vind ‘zoekwoord’ een verkeerde uitdrukking) of laat het doen, dat kan natuurlijk ook. Als je het zelf doet, lees je hier hoe je zelf zoektermenonderzoek doet. De 4 onderdelen van je zoektermenonderzoek Een zoektermenonderzoek helpt je om de juiste tekst te schrijven bij de zoekterm die je doelgroep gebruikt. Daarbij breng je deze 4 onderdelen in kaart: Zoektermen Zoekvolume Zoekintentie Concurrentie Waarom je zoektermen in kaart brengt Natuurlijk zijn de zoektermen waarop je gevonden wilt worden van belang. Ooit kregen we dan op het hart gedrukt om 1 zoekterm per pagina in te zetten, nu weten we dat een webpagina gemakkelijk op meerdere zoektermen kan scoren. Wel heb je natuurlijk het hoofdonderwerp in de vorm van je focus zoekterm of hoofdzoekterm, die de basis vormt voor de inhoud van je pagina. Zoals je hierboven al hebt kunnen zien is het zinnig om te weten hoe je doelgroep zoekt en daar rekening mee te houden in plaats van stug vast te houden aan je eigen terminologie, wat vaak jargon is. Waarom je ook naar zoekvolume kijkt Zoekvolume is niet het belangrijkst, maar in principe wil je natuurlijk wel een beetje publiek bereiken. Je schrijft niet voor de kat zijn viool. En natuurlijk zijn er ook pagina’s waarbij je geen zoekterm met een beetje zoekvolume kunt vinden. Dat zijn vaak pagina’s die nu eenmaal geschreven moeten worden over onderwerpen waar (nog) niet op gezocht wordt. Maar dan gaat het dus niet om de SEO-teksten, dan kun je de vindbaarheid een keer helemaal laten varen. Ook prima. Het belang van zoekintentie Leuk en aardig om een blogartikel te schrijven over de iPhone, maar als iemand zoekt op enkel ‘iphone’ of specifiek het meest recente model is de kans enorm dat die deze wil kopen. Dan toont Google alleen maar webshops en kom je er met je artikel niet tussen. Als jouw tekst niet aansluit op de informatiebehoefte die Google aan de zoekterm koppelt, kom je de top 10 niet in. Sluit dus aan op de zoekintentie om ook echt te kunnen scoren met je tekst. Ontdek hier alles over de zoekintentie. Analyseer je concurrentie Wanneer je wilt winnen, moet je wel kans maken om te winnen. Als amateurhardloper win je niet van de professionals. Ook voor SEO gaat dit op, dus bekijk het speelveld en bepaal of je de wedstrijd aandurft. In het artikel over zoektermenonderzoek waar ik al naar verwees komt dit ook aan de orde. Voorbereidingen getroffen: aan de slag met schrijven Met de uitkomst van het onderzoek op basis van deze 4 pijlers kun je aan de slag met het schrijven van je SEO-teksten. Het onderzoek helpt je om gericht te schrijven en als je een mooie lijst met zoektermen hebt, krijg je misschien ook wel inspiratie waardoor je sneller en/of inhoudelijk beter kunt schrijven. Stap 1: Schrijf voor je doelgroep Goede teksten schrijven begint met weten voor wie je schrijft. Zo pas je jouw schrijfstijl aan op hun taalgebruik en niveau. Geen SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect helpt het zeker. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Als glazenwasser in Breda bijvoorbeeld, schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. En zo kun je vast ook zelf nog het nodige bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg. TIP: schrijft zoals je met je klanten praat, dan is de kans dat je met je teksten aansluit op je doelgroep heel groot. Stap 2: Gebruik de juiste SEO-elementen in je teksten Je schrijft teksten waarbij je ook vindbaar wilt zijn in de zoekmachines. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Zo’n 150 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het zaak om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten. Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid Een belangrijk deel van on-page SEO heeft te maken met woorden; tekst. Google herkent inmiddels heel […]

Hoog zoekvolume: niet (meer) het belangrijkst voor SEO

Het lijkt heel logisch om te kiezen voor het hoogste zoekvolume in Google wanneer je met SEO aan de slag gaat. Een hoog zoekvolume betekent meer bezoekers en dat kan toch alleen maar goed zijn? Nou, niet dus. Zoekvolume alleen zegt niks en daarnaast is het de vraag of je er wel echt de juiste bezoekers mee bereikt. Laten we eens kijken hoe jij de beste beslissingen neemt op basis van zoekvolume. En meer … -Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 23 juli 2015 en is grondig herzien en opnieuw gepubliceerd op 24 juni 2021- Wat is zoekvolume? We beginnen met de definitie van zoekvolume. Zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekterm (zoekwoordcombinatie) in Google. Als je Google Ads inzet krijg je die via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het gaat om een gemiddelde  over de afgelopen 12 maanden, wat een vrij beperkte periode is en niet alles zegt over de toekomst. Voor sommige zoektermen is het zoekvolume redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen kunnen ze enorm wisselen. En zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als bijvoorbeeld het weer een rol speelt in het zoekgedrag. Het hoogste zoekvolume is niet per se het belangrijkst Toen ik in 2015 schreef over zoekvolume, was ik er zelf nog van overtuigd dat je zoveel mogelijk zoektermen met een zo hoog mogelijk zoekvolume moest kiezen. Daar kijk ik inmiddels heel anders tegenaan. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je zoektermen wat potentie hebben, maar alleen het zoekvolume zegt niet alles. Om je een beeld te geven duiken we in de zoekterm ‘iphone’: Wat is de zoekintentie? Waar is iemand naar op zoek wanneer die googelt op bijvoorbeeld ‘iphone’? Is dat informatie over het nieuwste model, de geschiedenis van deze smartphone of wil die een iPhone kopen? Dat haal je niet uit deze zoekterm. Dan kan er 82.000 keer per maand op gezocht worden, maar als je iPhones verkoopt en het gros van deze duizenden mensen totaal niet de intentie heeft om te kopen, heb je weinig aan dat zoekvolume. Als de zoekintentie niet aansluit op jouw doel (verkopen, informeren), kan er nog zoveel op gezocht worden, je hebt er weinig aan. Wie klikken er door? Of het een effect is van de zoekintentie zul je per zoekterm moeten onderzoeken, maar het komt nogal eens voor dat er fors minder wordt geklikt in de zoekresultaten dan er op een zoekterm gezocht wordt. Dat zie je ook terug bij het voorbeeld van de iPhone, waarbij de 82.000 zoekopdrachten per maand zo’n 48.000 websitebezoeken opleveren. En dan zijn dat ook nog niet eens per se 48.000 bezoekers, omdat mensen ook op meerdere zoekresultaten klikken: Je ziet dat 35% van de zoekmachinegebruikers alleen op de organische zoekresultaten klikt, wat 28.700 bezoekers betekent. In totaal klikt 48% van de gebruikers door, wat op ongeveer 39.400 bezoekers van de 82.000 zoekenden oplevert. En dan is de vraag nog of jij past in die top 10 en of je kans maakt om daar tussen te komen: Ten eerste heb je dan te maken met de vraag of je aansluit op wat de gebruiker zoekt (relevantie) en of je net zoveel te bieden hebt op je pagina als de andere webpagina’s in die top 10. Ten tweede speelt autoriteit dan een rol, omdat backlinks nog altijd een heel belangrijke rol spelen en een autoriteit zijn in je vakgebied ook nog eens steeds belangrijker wordt. En dát zijn deze partijen natuurlijk wel. Wanneer hoog zoekvolume wel van belang is Wanneer je een webhop hebt, zul je het waarschijnlijk wel van hoog zoekvolume moeten hebben. Tenzij je producten verkoopt met flinke marge, is volume noodzaak om er wat aan over te houden. En dan is het zoals hiervoor ook al aangegeven wel zaak dat je kans maakt om in de top 10 terecht te komen. Anders gaat het je alsnog niks opleveren natuurlijk. Een hoog zoekvolume is dus vooral belangrijk bij: Lage marges op verkoopprijs en/of; Lage verkoopprijs Bij lage verkoopprijzen zijn de marges vaak ook al laag, in ieder geval in absolute zin. Je kunt dus ook stellen dat je bij een bepaald bedrag aan brutowinst een hoog zoekvolume nodig hebt. En daarbij heb je natuurlijk ook nog eens rekening te houden met je overheadkosten. Ja, SEO heeft ook gewoon te maken met bedrijfsvoering. Je marketing én verkoop zijn vervlochten met SEO. Op productniveau of categorieniveau? Nu kan het natuurlijk ook zijn dat de zoekvolumes op productniveau relatief laag zijn. Als er dan veel verschillende producten zijn in een bepaalde categorie, verandert dat de zaak weer. Stel dat je accessoires voor mobiele telefoons verkoopt, dan heb je per verkoop over het algemeen niet veel omzet en/of marge. Dus heb je wel volume nodig, maar dat zal vaak niet op productniveau zitten. Kijk maar eens hoe vaak er gezocht wordt naar iPhonehoesjes voor Spigen, toch een gerenommeerd merk: Daar ga je het dus niet mee redden, qua volume. Of je gaat volop inzetten op alle merken in combinatie met smartphonemodellen om zo op zijn minst wat volume te halen. Beter zou zijn om in te zetten op categorieën, dus ‘iphone hoesje’ in combinatie met de diverse modellen, zoals je hieronder ziet: De woordcombinaties met ‘iphone’, ’11’ en ‘hoesje’ leveren in totaal al bijna 31.000 zoekopdrachten op. Dat is inclusief varianten die je niet in de screenshot ziet, waar ook ‘apple’ nog eens bij komt in sommige combinaties. Dat is wel wat anders dan die tientallen voor de Spigen hè? Oh en de juiste spelling is zonder spatie, daar trekken veel Google-gebruikers zich niets van aan zoals je ziet ;-) ) Wanneer laag zoekvolume voldoende is Laag zoekvolume hoeft absoluut geen probleem te zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Kom je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines en levert dat je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. Als je zo enkele zoektermen hebt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: zeker doen. Als het natuurlijk een zoekterm is waarmee je ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig. […]

Domeinnaam kiezen: de beste tips (ook voor SEO)

Heeft je domeinnaam invloed op SEO en is het daarom raadzaam om een websitenaam te kiezen met zoektermen erin? Voordat je een domeinnaam of zelfs domeinnamen aanschaft, heb je een aantal dingen om in overweging te nemen. Ik krijg regelmatig de vraag van klanten welke domeinnaam nu het beste is en zelfs wat een domeinnaam waard is. Dit, en alle andere zaken waar je rekening mee moet houden voor de definitieve keuze, krijg je allemaal op een presenteerblaadje. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 november 2017 en aangevuld en geüpdatet op 17 juni 2021, waarbij het artikel over .ml-domeinnamen is samengevoegd met dit artikel- Hoe kies je de beste domeinnaam? Laten we eerst kijken naar welke keuzes je eigenlijk hebt als je een domeinnaam kiest. En dat kan nog weleens meer zijn dan je denkt. We nemen ze allemaal door: EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam? Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht? Zijn koppeltekens in de domeinnaam handig? Hoe lang mag een een domeinnaam zijn? Welk TLD (Top Level Domain) kies je? Verschillende TLD’s voor verschillende varianten? Meerdere domeinnamen of niet? Registreer je allerlei variaties? Wat is een domeinnaam waard? Gekochte domeinnaam redirecten? Laten we beginnen met je belangrijkste eerste keuze. EMD (Exact Match Domain), PMD (Partial Match Domain) of bedrijfsnaam? Voor je bedrijf of organisatie kun je kiezen uit een drietal soorten domeinnamen: Exact Match Domains of EMD’s Partial Match Domains of PMD’s Een domein met je bedrijfsnaam Exact Match Domains zijn domeinnamen met een exacte overeenkomst met de zoekterm. Denk aan tekstschrijverapeldoorn.nl voor ‘tekstschrijver apeldoorn’ of zelfs rijschool.nl voor een rijschool. Is dat goed voor de vindbaarheid op die zoekterm? Niet per se. De domeinnaam alleen bepaalt je vindbaarheid gewoon niet. Voordat de website goed gevonden wordt in Google, heb je toch echt goede, relevante content nodig. Een technisch goede website en backlinks helpen ook, zeker wanneer de concurrentie sterk is. En er speelt meer. Partial Match Domains zijn -zoals je vast al door hebt- domeinnamen die deels overeenkomst hebben met de zoekterm. Als ik als onlinemarketingbureau bekend zou willen staan, zou optimusonlinemarketing.nl een PMD zijn die daarbij past. Er is geen exacte overeenkomst, maar je ziet enkele woorden wel terugkomen in het domein. Voorbeelden van EMD’s die niet werken Dat een domeinnaam met exacte overeenkomst (EMD) geen garantie is op een hoge positie in Google, bewees ‘Internet Nederland’. Toen ik de eerste versie van dit artikel schreef, stond deze website op pagina 4 van Google op exact die zoekterm. Terwijl de domeinnaam dus precies die woorden bevatte. In exact die volgorde ook. Dit bewijst al dat alleen de domeinnaam het werk niet voor je gaat doen. Toen ik dit artikel in april 2019 voor de eerste keer updatete was de website zelfs verder gedaald en werd deze alleen nog gevonden op ‘internet in Nederland’, op een plek waar werkelijk niemand meer kijkt: De strijd waarin de domeinnaam het verschil niet direct maakt Toen ik vooral nog tekstschrijver was, won ik in Google van collega Arjan Jonker: lange tijd stond ik op 1 in Google met de zoekterm ‘webteksten‘. En dat terwijl Arjan die term in zijn domeinnaam heeft staan en ik niet (toen ook niet). Het is dan wel geen exacte overeenkomst, maar het woord ‘webteksten’ komt wel voor in zijn domeinnaam en ondanks dat stond hij lange tijd op 2 in Google en ik op 1. Ook hier weer het bewijs dat de zoekterm in je domeinnaam op zich niks zegt. Maar… website x scoort wel goed? Natuurlijk zijn er websites die wel goed scoren op hun domeinnaam met exacte overeenkomst. In de meeste gevallen zijn dat EMD’s of PMD’s omdat de bedrijfsnaam nu eenmaal zo is. Zo was er in Apeldoorn een rijschool die gewoon Verkeersschool Apeldoorn heette. Dan is verkeersschoolapeldoorn.nl toch wel het meest logisch en scoor je ook al snel op die zoekterm omdat dat ook je bedrijfsnaam is. Wanneer gebruik je dan een EMD in terwijl dat niet je bedrijfsnaam is? Wanneer een exacte domeinnaam wel nuttig is Er zijn situaties waarin een domeinnaam die afwijkt van je bedrijfsnaam wel nuttig is. Denk hierbij aan: Een website voor een speciale actie Een makkelijke domeinnaam voor een lastige bedrijfsnaam Stel dat Apple nog een hele reeks oude iPhones heeft waar ze van af willen. Overvoorraad van een oud model. Dat kunnen ze dan bijvoorbeeld via de speciale domeinnaam iphoneuitverkoop.nl doen. Makkelijk te onthouden en je komt direct waar je moet zijn, in plaats van op een algemene Apple website te zoeken naar die uitverkoop. Prima reden voor een speciale domeinnaam, ook voor een EMD. Een ander voorbeeld is Arnaud Mooij van Mooijer Graphic. Die heeft de domeinnaam ontwerpdatwerkt.nl gekocht, omdat ‘ontwerp dat werkt’ zijn slogan is. Bijkomend voordeel is dat deze domeinnaam makkelijker te onthouden is dan mooijer-graphic.nl. Want wie onthoudt de juiste spelling van zijn achternaam, het streepje en de precieze spelling van ‘graphic’? Ontwerpdatwerkt.nl onthoud je makkelijker en type je zo in. Prima idee dus. Maak een redirect In het voorbeeld van Arnaud wordt de URL wel geredirect naar mooijer-graphic.nl. Mensen tikken de makkelijk te onthouden domeinnaam in, met minder risico op spelfouten en komen dan op de eigenlijke URL uit. Zoiets zou Apple ook kunnen doen door iphoneuitverkoop.nl door te sturen naar apple.com/nl/iphone/uitverkoop. Want dat lijkt makkelijker te onthouden dan het werkelijk is. Is je domeinnaam of bedrijfsnaam wel toekomstgericht? Zeker voor je bedrijfsnaam geldt dat je echt rekening moet houden met eventuele ontwikkelingen in de toekomst. Gebruik geen ‘trendy’ bedrijfsnaam, want die is al snel gedateerd. Zo was er ooit een tijd dat iets met ‘4U’ heel hip was, dat zie je nu nauwelijks meer. Maar houd ook rekening met de ontwikkeling van je bedrijf. Daar kan ik over meepraten, want hoe blij en enthousiast ik ook was over de naam Letterzaken, dat dekte al snel niet meer de lading omdat ik al snel meer deed dan alleen teksten. Dus kwam er in juni 2020 een nieuwe naam en daarmee ook een nieuwe domeinnaam. Zijn koppeltekens in een naam handig? Het lijkt een goed idee: koppeltekens om aan te geven wat de woorden in de domeinnaam zijn. Maar handig is het niet als iemand je domeinnaam moet intypen. Beperk daarom het aantal koppeltekens in je domeinnaam. Liefst geen een, en als het echt niet anders kan, maximaal 1 […]

Not provided opgelost met Search Analytics for Sheets

Wat zou het toch mooi zijn als je al je posities in Google kon achterhalen. Toch? En dan de zoektermen met daarbij de pagina’s die op die zoektermen ranken? In Google Analytics kan dat niet, daar zie je vooral ‘Not provided’ en in Google Search Console krijg je weer niet te zien welke pagina nu op welke zoekterm rankt. Moet je nu aan de slag met betaalde tools om je posities te koppelen aan de pagina’s? Nee, met Search Analytics for Sheets kun je wel duizenden zoektermposities van jouw website ontdekken.  Het ‘Not provided’-probleem in Google Analytics Ooit zag je gewoon in Google Analytics welke pagina’s zoekverkeer opleverden via welke zoektermen, maar vanaf 2011 rolde Google updates uit waardoor je steeds meer ‘Not provided’ te zien kreeg. Vanaf 2012 is het aandeel ‘Not provided’ in Google Analytics zodanig toegenomen dat dit in de meeste gevallen 90% of meer is. Je krijgt zo dus geen zoektermen meer te zien waarop bezoekers op je website binnenkomen. Terwijl dat juist heel nuttig is. Hoe achterhaal je die zoektermen, de pagina’s die daarop ranken en liefst ook de posities dan wel? Betaalde tools voor zoektermen en posities Online marketeers en SEO-specialisten hebben mooie betaalde tools waarmee deze zoektermen wel te achterhalen zijn, een greep uit de mogelijkheden: SEO-suites als Moz, Semrush en Ahrefs; vanaf $ 99 per maand Iets meer betaalbare toolsets als Mangools* en SE Ranking*; vanaf ongeveer € 14 per maand Keyword Hero; gratis tot 2000 sessies, betaald vanaf € 9 per maand Bij de eerste 2 opties heb je pakketten met daarin tools voor zoektermenonderzoek, backlinkanalyse en rank tracking en alleen Keyword Hero is puur gericht op het oplossen van het ‘Not provided’-probleem.  Maar wat als je daar geen geld voor (over) hebt? Dan zijn er nog 2 mogelijkheden. Eerst over Keyword Hero Keyword Hero kan voor jou best een prima oplossing zijn. De gratis versie geeft informatie tot 2.000 zoektermen en dat is voor veel (relatief) kleine websites al heel veel. Heb je er dan nog € 9 per maand of meer voor over als je meer data krijgt, ga je gang. Het werkt in het kort als volgt: Je maakt een account aan bij Keyword Hero Je koppelt Keyword Hero aan je Google Account waarmee je Google Analytics (GA) en Google Search Console (GSC) beheert Je kiest de property waar je de zoektermen voor wilt zien; als je meerdere websites in beheer hebt of varianten van 1 domein in GA hebt staan, krijg je die keuze Je geeft akkoord om je GA- en GSC-data te verwerken en na 24 uur verschijnen de eerste resultaten in een speciale weergave in je GA Je ziet, Keyword Hero is gekoppeld aan je GA- en GSC-property’s, omdat ze daar de data uit moeten halen voor je. En afhankelijk van de hoeveelheid zoektermen waar jouw website op rankt, krijg je alles te zien of de limiet uit het abonnement waarvoor je hebt gekozen. Je krijgt in principe wekelijks mails van Keyword Hero met daarin de belangrijkste informatie en je kunt dus zelf via GA je zoektermposities inzien. Zoektermen en posities in Google Search Console In Google Search Console (GSC) kun je de gemiddelde posities voor jouw website op bepaalde zoektermen zien. Je ziet alleen niet welke pagina er dan op die zoekterm rankt. Nu kun je dat natuurlijk zelf wel achterhalen of zelfs bedenken, maar het is handiger als je dit bij elkaar ziet toch? Je kunt ook de paginaweergaven en paginabezoeken zien in GSC, maar daarbij dus weer niet via welke zoektermen je bezoekers op je webpagina’s komen. Pagina’s én zoektermen uit Google Search Console? Check! Kun je dan nog wel zien welke pagina’s op welke zoektermen gevonden worden? Jazeker. En je krijgt dan zelfs meer zoektermen te zien dan wanneer je een standaard export uit GSC haalt, waarmee je maximaal 1000 zoektermen te zien krijgt. Ik presenteer je: Search Analytics for Sheets. Dé oplossing voor ‘Not provided’: Search Analytics for Sheets Met Keyword Hero kom je er ook, maar dat is niet voor iedereen de investering waard. En we blijven Nederlanders: als het gratis kan… Dankzij de ‘Search Analytics for Sheets‘ add-on voor Google Sheets haal je misschien wel alle zoektermen waar jouw website op rankt op, inclusief de pagina’s die op die zoektermen ranken. Dit gaat van duizenden tot wel honderdduizenden zoektermen, afhankelijk van je website en de periode die je kiest. Het werkt vrij simpel: Installeer de ‘Search Analytics for Sheets’ add-on in Google Sheets Open Google Sheets en open via Extra > Add-ons ‘Search Analytics for Sheets’ Kies (indien nodig) je property en selecteer onder ‘Date range’ eventueel de periode waarvan je de data wilt zien Selecteer onder ‘Group by’ zowel ‘Query’ als ‘Page’ Kies voor ‘Active sheet’ of ‘Blad 1’ als je geen nieuw tabblad wilt openen met de data Klik op ‘Request data’ Voilà: een overzicht met meer zoektermen dan je waarschijnlijk had durven denken. Ben je visueel ingesteld, heb ik hier een video voor je: Alle zoektermen in een overzicht Met Search Analytics for Sheets heb je echt alle zoektermen in een overzicht. Wat ook handig is, is dat je kunt filteren, sorteren en kunt zien of er verschillende pagina’s op dezelfde zoekterm ranken. Als je ziet dat je op een zoekterm rankt met meerdere pagina’s en geen van die pagina’s in de top 10 staat, loont het de moeite om eens te kijken of je die pagina’s kunt samenvoegen. En zo omzeil je niet alleen ‘Not provided’ en haal je nog eens veel meer waardevolle data op, maar los je ook nog eens mogelijke keyword cannibalization op. Is jouw probleem met ‘Not provided’ zo opgelost? Of gebruikte je al een van deze tools of misschien een andere? Deel jouw mening, ervaring of vraag in de reacties hieronder.