Waarom een button op je website moet opvallen

Waarom een button op je website moet opvallen

De onvermijdelijke button op je website. Tenminste, ik hoop echt dat jij buttons gebruikt. Want zonder buttons help je jouw bezoeker niet met de taak waar deze voor komt. Tenzij het om een artikel gaat natuurlijk. Die button moet opvallen. Als je dat nog niet wist, moet je echt verder lezen. Nou ja, dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten, maar volgens mij wil je dit niet missen. Waarom zou je buttons op je website willen? Buttons hebben een functie. Ze helpen de bezoekers van je website om dat te doen waar ze voor komen. Je zorgt dat je bezoekers converteren: in actie komen. Dat kan een harde conversie zijn, wat jou omzet oplevert. Keiharde pegels dus. Het kan ook een zachte conversie zijn, die jou op langere termijn omzet oplevert. Of misschien wel niet. Denk hierbij aan: Inschrijven op je nieuwsbrief (zachte conversie) Downloaden van je e-boek (zachte conversie) Offerte aanvragen (harde conversie) Product of dienst bestellen (harde conversie) Als jouw bezoeker dat wil (of “moet”) doen, maak het hem of haar dan zo makkelijk mogelijk met een duidelijke, opvallende button. Dan is het, zoals Aartjan noemt het ‘de banaan’ Aartjan van Erkel ken je vast wel. Zo niet: op https://www.schrijvenvoorinternet.nl/ schrijft hij veel waardevolle artikelen over copywriting en websiteverbetering. Een beetje zoals ik inderdaad, al pak ik er iets meer online marketing en SEO bij. Afijn, die Aartjan noemt het dus de banaan. Websitebezoekers zijn net aapjes op zoek naar hun banaan. Geef ze die, maak het ze niet te moeilijk, anders zoeken ze het ergens anders. Een banaan moet er uitzien als een banaan Die banaan moet er ook uitzien als een banaan. Je websitebezoeker moet ‘m herkennen en zo zonder nadenken kunnen klikken. Een mooi voorbeeld: Diana Bergsma van Spirituele Vakantie Reizen belde mij in 2017 voor hulp bij haar website. Er stond toen een grote ronde knop op die totaal niet op een button leek. Die was voor inschrijvingen op haar nieuwsbrief. Nadat ze die op mijn advies had aangepast in een opmaak die meer op een button lijkt, kreeg ze 5 tot 7 inschrijvingen per week in plaats van ongeveer 1 per week met de oude opmaak. De button mag ook gerust opvallen Veel vormgevers maken de buttons op in huisstijl. Is de hoofdkleur van jouw website blauw, dan maakt een vormgever de buttons ook op in blauw. En dat is jammer, want daarmee gaat de button op in de massa, waardoor deze totaal niet meer opvalt. En dan klikt je bezoeker echt minder snel van wanneer een button opvalt. Zo van “hier ben ik, klik op mij!” Gebruik dus zeker geen ghost button Prachtig zo’n ghost button. Echt mooi hoor, qua vormgeving. Maar wil je klikken, gebruik dan geen ghost buttons. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ghost buttons niet werken. Zo zie je in dit onderzoek van ConversionXL dat de buttons zowel minder gezien worden als minder klikken krijgen. Wat is een ghost button? Een ghost button is een knop die enkel is opgemaakt als een rand met daarin tekst. Zwart of wit, tegen de achtergrond van het blok waar die in staat, of zelfs een achtergrond met afbeelding. Die ghost button valt daardoor niet op. En krijgt fors minder klikken dan een opvallende button. Dat wil niet zeggen dat je ze helemaal niet kunt gebruiken op je website. Ghost buttons kun je prima gebruiken voor minder belangrijke calls to action. Zoals in een blok met meerdere keuzes, waarbij 1 keuze de belangrijkste moet zijn. De andere 2 kun je dan best met een ghost button weergeven. Zo krijgt de belangrijke knop de aandacht, terwijl je bezoeker voor de andere calls to action iets meer moeite moet doen. En als ze specifiek daarvoor komen, doen ze die moeite ook wel. Een button moet dus opvallen Een button moet opvallen, dat moge wel duidelijk zijn. Hoe dan? Daar is in principe 1 basisregel voor: maak ‘m op in een opvallende kleur. En dat is niet per se 1 bepaalde kleur. Mij wordt regelmatig gevraagd of die button dan oranje moet zijn. Dat is niet per se zo. Zolang die button maar opvalt. En als jouw huisstijlkleur oranje is, valt een oranje button niet op hè? ;-) Hoe pak je het aan? Er zijn veel webpagina’s die meerdere calls to action hebben. En dat is prima hoor. Bepaal dan wel wat de belangrijkste call to action is. Daarvoor gebruik je een opvallende button en die plaats je meerdere keren op je webpagina: Zoveel mogelijk bovenaan In de content op de pagina Onderaan de pagina Waarom en hoe? Nou; Zoveel mogelijk bovenaan de pagina De websitebezoeker die al overtuigd is en snel in actie wil komen, geef je die mogelijkheid natuurlijk gewoon. Met een lekkere vette button met call to action maak jij het ze makkelijk om direct actie te ondernemen. Zeker in geval van een webshop is dit van belang. Je verkoopt producten aan geïnteresseerde bezoekers; anders waren ze toch niet op je webpagina gekomen? Maak het ze dan ook zo makkelijk mogelijk om te kopen. Maar ook voor andere pagina’s waarop je iets aanbiedt wil je mensen die dat willen ook direct kunnen klikken, dus geef ze dat banaantje ;-) . In de content op de pagina Zeker wanneer je lange pagina’s hebt, wil je niet dat mensen halverwege afhaken. Je verwacht toch niet dat ze weer naar boven gaan scrollen waar ze net die button hebben gezien? Teveel moeite, tenzij iemand echt heel erg geïnteresseerd is. Maar ook die twijfelaar wil je over de streep helpen, dat doe je waarschijnlijk al in je teksten en zodra er een punt is waar je bezoeker toch echt wel overtuigd moet zijn, komt daar weer die opvallende button waarop deze lekker kan klikken. Onderaan de pagina Deze is minstens zo belangrijk als een button bovenaan de pagina. Websitebezoekers die jouw hele pagina hebben doorgescrold, al dan niet om ook echt alle tekst te lezen, zijn over het algemeen bijzonder geïnteresseerd en gemotiveerd. Grote kans dat die in actie willen komen. Bied ze die mogelijkheid dan ook wanneer ze helemaal onderaan die pagina komen en maak het ze lekker makkelijk met die heerlijke opvallende button. Klik! Leid zoveel mogelijk in naar de actie Een actie van je websitebezoeker dwing je niet af zonder concrete aanleiding. Een button zomaar middenin je content kan werken, maar een goede […]

Verbeter zelf je website met Page Analytics

Verbeter zelf je website met Page Analytics

Veel website-eigenaren monitoren hun website met Google Analytics. Of misschien eigenlijk zelfs niet. Want ze komen er niet aan toe of Analytics is te moeilijk. Herkenbaar? Wil je Google Analytics wel gebruiken om verbeteringen aan je website te doen Maak dan kennis met Page Analytics. Wat is Page Analytics? Page Analytics is een add-on voor Google Chrome waarmee je de klikken van je websitebezoekers vrij eenvoudig analyseert. Daarnaast bekijk je met deze add-on ‘live’ de statistieken voor de webpagina’s die je bekijkt. Natuurlijk alleen voor websites waarvoor je zelf een Google Analytics-account hebt. Het grote voordeel van deze tool is dat je heel makkelijk en snel ziet waar je bezoekers op klikken, zodat je pagina’s daarop kunt optimaliseren. Speciale tools voor klikgedrag Ja, er zijn speciale tools voor klikgedrag met nog betere inzichten. Toch kun je met Page Analytics al de belangrijkste eerste verbeteringen doorvoeren aan je website. Zelfs zonder dat je zelf veel specialistische kennis hoeft te hebben en zonder een betaald abonnement voor een tool af te sluiten.  Hoe werkt het? Omdat Page Analytics een add-on voor Google Chrome is, spreekt het voor zich dat je Chrome als webbrowser nodig hebt. Daarnaast heb je uiteraard een Google Analytics-account nodig. De add-on download je in de Chrome webstore. Zodra je ‘m geïnstalleerd hebt, zet je de add-on heel makkelijk aan en uit, zodat je ‘m kunt gebruiken wanneer het jou uitkomt. Log in met Google Analytics en schakel de Page Analytics in en ga naar je website (of misschien de website van een ander die je beheert). Wat je kunt met Page Analytics Met Page Analytics ingeschakeld  zie je op de webpagina’s die je bekijkt hoeveel procent van je bezoekers op bepaalde links klikt. Dat is vooral interessant om te bepalen welke onderdelen je gaat aanpassen op je webpagina. Dit geldt vooral voor je homepagina en je verkooppagina’s, als daar onderdelen op staan waarop doorgeklikt kan worden. En ik ontdekte nog iets tijdens het schrijven van dit artikel waardoor je nog meer uit deze add-on haalt. Waar je wel rekening mee moet houden Een van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden is dat de tool een klikpercentage per link geeft. Als een link dus meerdere keren op een pagina voorkomt, zie je bij de verschillende links dan ook hetzelfde klikpercentage. Hieruit kun je dus enkel concluderen hoe vaak er naar die webpagina genavigeerd wordt vanaf de pagina die je analyseert. En in onderstaande screenshot zie je zelfs dat niet alle links percentages meekrijgen. Bij het hoofdmenu staat namelijk niks. Gebruik het voor globale inzichten Page Analytics is geen waterdicht systeem waaruit je gefundeerde conclusies kunt trekken. Wel kun je hier mee spelen als je geen dure tools wilt gebruiken. In het geval van mijn homepagina zou ik bijvoorbeeld kunnen experimenteren door: De 3 onderdelen ‘SEO’, ‘SEO-trainingen’ en ‘SEO-copywriting’ eens te wisselen De verschillende blokken op de homepagina te wisselen De links in mijn footer aanpassen Door de klikpercentages per periode met elkaar te vergelijken, kun je wel zien welke plaats op een pagina het beste werkt voor een bepaalde link. Meer klikken naar jouw belangrijkste pagina’s Als je het gebruikt zoals ik hierboven aangeef, kun je hiermee meer klikken realiseren naar de voor jou belangrijkste pagina’s op jouw website. Wanneer in mijn geval blijkt dat het eerste blok (nu ‘SEO’) het meest geklikt wordt en ik voor een ander blok meer klikken wil, kan ik schuiven en zien of dat resultaat oplevert. Stel een hypothese en test Stel dat ik nu meer klikken wil naar mijn pagina ‘SEO-trainingen‘, kan ik dat dus testen. Dan begin ik met een hypothese, die bijvoorbeeld luidt: “Het eerste blok krijgt sowieso meer dan 3% van de klikken” en kan ik dat testen. En dan kan blijken dat dit niet per se zo is, omdat ‘SEO‘ gewoon is waar de meeste bezoekers meer over willen weten. Óf ik heb gelijk en krijg inderdaad meer bezoekers naar mijn trainingenpagina. In het eerste geval is duidelijk dat men echt klikt op wat men zelf het meest interessant vindt. In het tweede geval blijkt dat de volgorde van de blokken van invloed is op het klikgedrag van mijn websitebezoekers. Werkt alleen als je ingelogd bent in Google Analytics Wel even rekening mee houden: Page Analytics werkt alleen als je ingelogd bent in de Google Analytics property dat bij de website hoort die je wilt analyseren. Wanneer je net als ik meerdere e-mailadressen hebt waarmee je Google Analytics gebruikt en/of toegang hebt tot meerdere properties is dat dus even opletten en soms even schakelen. Werkt de Page Analytics add-on niet, check dan of je wel ingelogd bent op de juiste Google Analytics property. Vergelijk ook historische klikken Je kunt in Google Analytics periodes met elkaar vergelijken, dat kun je ook doen met de klikpercentages op je webpagina. Klik in het Google Analytics blok links bovenin op de periode, stel de periode in en kies voor de periode waarmee je wilt vergelijken. Wees wel realistisch en vergelijk altijd met dezelfde periode vorig jaar. Dat geldt in ieder geval voor je statistieken in Google Analytics, maar ook voor Page Analytics is dat niet verkeerd om te doen. Verschillende percentages voor dezelfde link? Een geintje dat ik tegenkwam en waar ik tijdens het schrijven van dit artikel het antwoord op vond; verschillende klikpercentages voor dezelfde link: Meer klikken naar dezelfde link, dat kan toch niet? Klopt. Dat kan inderdaad niet. En dan komt het erop aan scherp te blijven en te onderzoeken hoe dit kan. Kijk daarom eens naar deze screenshots en wat je daar dan kan zien:           Heb je goed gekeken en zie je wat er aan de hand is? Inderdaad, de link is niet exact hetzelfde. de ene link is /zoekmachine-optimalisatie/ en de andere /zoekmachine-optimalisatie. Dus zonder de laatste backslash. Beide leiden gewoon naar de pagina, maar dat ene leesteken maakt het wel een andere URL. Voordeel: je hebt nog gedetailleerdere inzichten Jawel, we hebben een voordeel gevonden. Zo kun je alsnog zien op welke plek op je webpagina er meer op een link wordt geklikt. Door dat ene subtiele verschil weten we wel dat er meer mensen op de ankertekst onder de korte inleiding klikken dan op het icoon en de titel naast het icoon. Gebruik het om verder te testen Dit kun je dus uitstekend gebruiken om verder te […]

Sloop die slider en verbeter je website

Sloop die slider en haal meer uit je website

Sliders (of carrousels) worden nog veel gebruikt op websites. En eerlijk gezegd snap ik dat niet. In dit artikel zoom ik dan ook in op de redenen waarom sliders gewoonweg overbodig zijn en daarmee vooral ook je conversie in de weg zitten. En wat voor sliders geldt, geldt ook voor achtergrondvideo’s.  Diverse onderzoeken tonen negatief effect van sliders Als je dit gemist hebt, heb je echt liggen slapen. Als je dit negeert, laat je omzet liggen. Zo simpel is het eigenlijk. Er zijn namelijk diverse gerenommeerde bureaus die onderzocht en onderbouwd hebben welk effect sliders hebben. Zowel grote onderzoeksbureaus als bedrijven die gespecialiseerd zijn in conversie op websites. Een overzicht: Onderzoek van AGConsult waarbij ze de carrousel vervingen door statische afbeeldingen Uitleg van Yoast waarom sliders ‘sucken’ (Engelstalig) Een onderzoek van NNGroup op de website van Siemens waar de testpersonen geen aanbieding voor wasmachines kon vinden En ja, die laatste is al uit 2013. Daarbij zou je kunnen beargumenteren dat we inmiddels toch wel zodanig gewend zouden moeten zijn aan carrousels op websites dat deze vlieger niet meer op gaat. Laat mij je aantonen waarom dat echt wel nog steeds zo is. Redenen om een slider te gebruiken De meest gehoorde reden om afbeeldingen in een carrousel op te nemen is dat een organisatie zo meerdere dingen kan laten zien aan de bezoeker. Een webwinkel laat zo een aantal producten of aanbiedingen zien en een fotograaf gebruikt het om mensen direct foto’s uit zijn of haar portfolio te laten zien. Zijn dat goede redenen om daadwerkelijk een carrousel te gebruiken? In bovenstaande voorbeeld is mij onduidelijk waarom er nu een slider van maar 2 afbeeldingen is gebruikt. In beide afbeeldingen komt dezelfde tekst naar voren. Dus welk doel dient dit? Gaat het om jou of om de websitebezoeker? De vraag die je je altijd moet stellen bij ieder onderdeel op je website of webpagina is: “Wat voegt het toe voor mijn websitebezoeker?” Wat heeft je bezoeker eraan, zeker als je er vanuit gaat dat er ook veel bezoekers op je website komen die jouw bedrijf nog niet kennen. Wat is dan het eerste dat ze te zien krijgen? Een slider met allerlei afbeeldingen, die nooit in de juiste snelheid wisselt? Nooit de juiste snelheid (echt hoor) De snelheid waarmee een slider van afbeelding wisselt is nooit goed. De ene keer duurt het te lang voor de volgende afbeelding er is, waardoor de bezoeker allang verder gescrold is. De andere keer gaat hij zo snel dat iemand nauwelijks in zich kan opnemen wat er op de afbeelding staat. Ik kom zo vaak sliders tegen waarbij ik de tekst in de afbeelding niet eens normaal kan lezen voor de afbeelding wisselt. In bovenstaande video zie je een slider waarbij de afbeeldingen wel heel snel wisselen. Ik word daar heel erg kriegel van. De tekst in de eerste afbeelding kan ik eigenlijk net niet helemaal lezen. In ieder geval niet op mijn dooie gemakje. Te langzaam bestaat ook En natuurlijk gaan ze ook wel eens te langzaam. Dan duurt het 8 seconden of langer voor er een nieuwe afbeelding geladen is. Denk je dat iemand gaat zitten wachten tot dat gebeurt? Als ze al doorhebben dat je een slider gebruikt natuurlijk. Grote kans dat je websitebezoeker gewoon doorscrolt naar beneden en je hele slider niet voorbij ziet komen. Alle afbeeldingen zien kost tijd Zoals we allemaal weten is de internettende mens ongeduldig. Dus als je carrousel te langzaam gaat, scrolt men door, zoals ik hiervoor al aangaf. Dus: gaat iemand braaf wachten tot alle afbeeldingen voorbij geschoven zijn? Dacht het niet. Zeker niet als er 8 afbeeldingen in de diashow zitten die elk 10 seconden blijven staan zoals hier: Ik durf wel te stellen dat niemand hier alle afbeeldingen gaat bekijken. Websitebezoeker zelf laten klikken Kies je dan voor een semi-statische diashow waarbij de websitebezoeker zelf kan klikken naar de volgende afbeelding? Ik zou het niet doen. Denk je dat er veel mensen die moeite gaan doen? Waarom zou ik klikken als ik niet weet wat er op de volgende afbeelding staat? Ik ga toch geen moeite doen als ik er geen voordeel bij heb of niet weet welk voordeel ik eraan heb… Een call-to-actionbutton in je slider: afrader De sliders worden regelmatig gebruikt om er een button met een call to action in te zetten. Zo kun je je bezoekers bijvoorbeeld aanbiedingen laten zien, zoals ik al eerder aangaf. Maar is dat slim? Ik vind van niet. Zelf heb ik al eens het probleem gehad dat ik wilde klikken op een button en de slider toen net zijn werk deed. De afbeelding wisselde en ik klikte net mis. Dat zorgt voor frustratie en websitebezoekers die afhaken. Een button in je sliderafbeeldingen is dus een afrader wanneer je frustratie wilt voorkomen. Weergave op mobiel: ook belangrijk Steeds meer mensen gebruiken een mobiele telefoon om mee te internetten. Hoe pakt je carrousel uit op de mobiele telefoon? Dat is ook niet altijd even goed, zoals je hier ziet: Jammer. Deze afbeelding die eigenlijk heel cool is, komt hier gewoon niet goed uit de verf. In andere gevallen zie je weer dat de carrousel mee schaalt en daardoor juist veel te klein is. En dus nutteloos is op mobiel. Achtergrondvideo’s: de nieuwe slider En toen werd het mede dankzij snel internet ook nog eens mogelijk om video’s in de header of helemaal als achtergrond te gebruiken. De achtergondvideo’s. ook wel hero movies genoemd. Minstens zo’n afrader. Net als de te snel wisselende sliderafbeeldingen leiden ze enorm af van waar het werkelijk om gaat. Ook hierbij is de vraag: wat heeft de bezoeker eraan? Als je daar echt een onweerlegbare onderbouwing voor hebt, zit je goed. De meeste website-eigenaren zullen dat niet hebben. Gebruik jij (nog) een slider op je website? Deel jouw mening, inzicht of andere kennis hieronder of stel je vraag. Ik zie hier graag een leuke discussie ontstaan.

Blogs schrijven? dicteer je blogs gewoon

Blogs schrijven is zo 2014, dicteer je blogs

Het probleem van veel ondernemers, vooral (“kleine”) zelfstandigen, is dat ze wel willen bloggen, maar er geen tijd voor denken te hebben. Vooropgesteld: ik vind dat je dat zelf goed moet plannen als je echt wilt bloggen en het dan ook echt moet doen. Maar ik begrijp ook heel goed dat het soms lastig is. Daarnaast kost een goed blog schrijven ook absoluut flink wat tijd. Maar waarom nog schrijven als je nu ook kunt dicteren? Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 24 april 2015 en is op 7 augustus 2018 geüpdatet Waarom zou je überhaupt bloggen? Natuurlijk hóef je niet te bloggen. Doe het vooral niet als het niet je ding is. Wat je misloopt wanneer je niet blogt, zul je toch niet kunnen achterhalen. Wel wil ik je op het hart drukken dat bloggen een van de goedkoopste marketingmiddelen is wanneer je een website hebt. Het kost jou -of een van je medewerkers- een paar uur en als je het goed doet, bereik je er duizenden potentiële klanten mee. Gericht potentiële klanten bereiken Met bloggen bereik je vooral ook gerichte potentiële klanten, want wie het leest, is oprecht geïnteresseerd in het onderwerp. Het bereik is daarmee gerichter dan een advertentie in je lokale huis-aan-huisblad. Ik schreef eerder al over het belang van zakelijk bloggen. De conclusies op een rijtje: Bloggen draagt enorm bij aan jouw autoriteit op je vakgebied Bloggen vergroot jouw online vindbaarheid Bloggen draagt bij aan het vergroten van je eigen kennis Bloggen draagt bij aan het vertrouwen in jou en je bedrijf Bovenstaande punten dragen elk, maar vooral samen, bij aan meer omzet voor jouw onderneming Al profiteer je maar van 1 of 2 van bovenstaande punten, dan is dat de investering van je tijd al waard. Bloggen is een langetermijnstrategie De voordelen van bloggen voor jou en je bedrijf zoals ik die hierboven noem, behaal je uiteraard niet op korte termijn. 1 enkel blog levert je niet direct resultaat op. Zowel het vertrouwen als  het indexeren in de zoekmachines kosten gewoonweg tijd. Je zult meerdere blogs moeten schrijven om dat te gaan bereiken. Structureel, regelmatig bloggen is dus het devies. Alle marketinggoeroes en blogexperts zijn het hier over eens. Een kwestie van consequent zijn en volhouden dus. Maar bloggen kost tijd… Een veelgehoorde, en zeker terechte opmerking is dat bloggen veel tijd kost. Dat is zeker waar, ook mij kost het vaak enkele uren om een blog te schrijven en op te maken. En als je net als ik ziet dat het aantal aanvragen en opdrachten alleen maar toeneemt, is het bezwaar van tijd zeker heel begrijpelijk. Maar wat het je oplevert weegt zeker op tegen de investering. Maar toch: de goedkoopste manier om klanten te bereiken Zeker voor kleine ondernemingen is bloggen de goedkoopste manier om op relatief korte termijn een groot bereik te creëren. En bedenk wel: iedere marketingstrategie kost tijd en/of geld. Als je het geld niet hebt, zul je dus moeten investeren door ergens tijd in te steken. Bloggen is de oplossing die niet direct geld, maar enkel tijd kost. En nu kun je ook nog eens tijd besparen door je blogs te dicteren. Dicteer je blogs Blogs dicteren? Iemand de tekst laten typen, waardoor het alsnog geld kost? Nee, sterker nog: het kost je letterlijk niks. Ik ontdekte dat je gewoon je blogs kunt dicteren. Je spreekt hierbij de tekst in en het besturingssysteem van je telefoon typt het voor je uit. Vrijwel iedereen heeft een smartphone tegenwoordig Het kan allemaal in diverse apps Dit kan op meerdere manieren, zo gebruikte ik vroeger de WordPress app voor iOS. Ik kon er werkelijk overal mee bloggen. Helaas werkt die app niet meer voor wordpress.org websites. Maar het kan ook in Android en op andere apps, zoals Evernote of Joomla. En in tekstverwerkers als Google Docs en MS Word, waar tegenwoordig ook apps voor zijn. Daarnaast heeft Apple de mogelijkheid tot dicteren nu ook in OS X (Yosemite) ingebouwd. Dicteerfunctie als onderdeel van je OS Eigenlijk maakt het dus niet uit welke app of programma je gebruikt, het is afhankelijk van de mogelijkheid om te dicteren in je besturingssysteem (OS). In iOS zit de dicteerfunctie sinds iOS 10 standaard in je toetsenbord. Blogs dicteren met de WordPress app Zelf heb ik een WordPress website, dus is dat waar ik zelf ervaring mee heb. Ik heb ook de gratis Joomla! app geprobeerd, ook daarop kun je prima dicteren. De functionaliteiten van de gratis Joomla! app zijn echter beperkt, waardoor je gebonden bent aan de betaalde versie van € 9,99. De WordPress app is gratis te downloaden in de App Store. Hiermee kun je alle WordPress.com websites waarvoor je een login hebt beheren. Zelfs wanneer je offline bent kun je artikelen dicteren en opslaan. Ideaal dus om bijvoorbeeld onderweg of lekker buiten te bloggen. De gratis WordPress app heeft uitgebreide functionaliteiten, iets wat de gratis app van Joomla! mist.   Hoe werkt het? Uitgebreide uitleg hoef ik eigenlijk niet te geven, de werking spreekt voor zich. Je opent de app waarin je de tekst wilt dicteren en maakt een nieuw document aan. Links onderin je toetsenbord, naast de spatiebalk bevindt zich het icoontje van de microfoon. Hier hoef je enkel op  te tikken om je blogs te dicteren. Je moet er wel voor zorgen dat je de juiste taal hebt gekozen. In het Nederlands inspreken terwijl het toetsenbord staat ingesteld op Engels is natuurlijk niet heel handig. Leestekens? Geen probleem Dicteren klinkt natuurlijk heel leuk, maar hoe zit het met komma’s, punten en andere leestekens? Ook die kun je gewoon dicteren. Het klinkt misschien wat gek op het moment dat je het aan het inspreken bent, maar door enkel het leesteken uit te spreken verschijnt dat leesteken ook. Je zegt dus gewoon “punt”, en er verschijnt een punt. Datzelfde geldt voor haakjes (“haakje openen”, “haakje sluiten”), aanhalingstekens, komma’s, dubbele punten et cetera. Geen enkel punt dus ;-) De voordelen van blogs dicteren De belangrijkste voordelen van het dicteren van je blogs zijn: Je kunt (bijna) overal waar je maar bent je blogs schrijven/dicteren Je bent over het algemeen minder tijd kwijt met het schrijven van je blogs Inspreken kost vaak minder tijd dan typen, zeker wanneer je geen typwonder bent Kortom: tijdwinst en efficiëntie. Blogs schrijven kost mij in ieder geval een stuk minder tijd dan wanneer ik alles typ. De nadelen (want die zijn er ook) Er zijn ook nadelen, dus goed om daar ook rekening mee […]

Wat is SEO en wanneer begin je ermee? Zoekmachine-optimalisatie uitgelegd

Wat is SEO en wanneer begin je ermee? Zoekmachine-optimalisatie uitgelegd

Wat is SEO en wanneer begin je ermee? Dat behandel ik in dit artikel. Je krijgt de basisprincipes en enkele tips om ermee te starten. Ik leg je simpel uit wat SEO is, maar laat ook zien waar de complexiteit in zit. En je weet wanneer je kiest voor SEO of voor SEA. Waarom dit artikel? Er blijkt nog veel behoefte te zijn aan uitleg over SEO en de betekenis van SEO. Er wordt namelijk op het moment van schrijven maandelijks zo’n 1200 keer gezocht op “wat is SEO”. Niet iedereen klikt door, waarschijnlijk omdat er bovenin de zoekresultaten een featured snippet staat met het antwoord. Dat kan voor sommige mensen voldoende zijn en dan klikken ze niet door naar een van de webpagina’s in de zoekresultaten van Google. Toch geloof  ik dat er ook behoefte is aan uitgebreide uitleg en hoewel er al pagina’s met uitleg over SEO zijn, ben ik eigenwijs genoeg om mijn eigen uitleg toe te voegen. Een overzicht van onderdelen van dit artikel Misschien weet je al genoeg over SEO, misschien wil je specifieke dingen weten. In dit artikel komt vooral een aantal vragen aan de orde, die regelmatig gesteld worden. Alle onderdelen (alinea’s) van dit artikel vind je daarom netjes op een rijtje, waarbij je kunt doorklikken naar het onderdeel dat jij wilt lezen. Of je leest natuurlijk gewoon het hele artikel en als je dan nog vragen hebt, laat het dan zeker even weten. Dit komt allemaal aan de orde: Wat is SEO? Waarom is SEO belangrijk? Wat zijn organische zoekresultaten? Wat is SEA? Hoe werkt SEO? De 3 pijlers van SEO SEO is zowel simpel als ingewikkeld Begin altijd met zoektermenonderzoek Wat zijn SEO-teksten? Het belang van lokale SEO Meer weten? Wat is SEO? SEO is het verbeteren van jouw website, om zo hoger te komen in de zoekresultaten van de zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimization, in gewoon Nederlands ‘zoekmachine-optimalisatie’. SEO bestaat globaal uit 3 pijlers, die weer in 2 categorieën in te delen zijn. Deze pijlers en categorieën komen uiteraard in dit artikel aan de orde. Onderdeel van je online marketing SEO hoort wat mij betreft onderdeel te zijn van je onlinemarketingstrategie. Een onderneming of organisatie heeft een website en iemand die relevante informatie over jou of wat jij te bieden hebt zoekt, moet dat kunnen vinden in een zoekmachine. Door zoekmachine-optimalisatie help jij de gebruiker van die zoekmachine dus om jouw website te vinden. Waarom is SEO belangrijk? Zoals al aangehaald is SEO onderdeel van je onlinemarketingstrategie. En online marketing is weer een deel van je totale marketingstrategie. Dat betekent wat mij betreft trouwens ook dat het voor de ene organisatie belangrijker is dan voor de andere organisatie. Zodra je een website hebt, is vindbaarheid in de zoekmachines echter wel van belang. Je wilt toch op zijn minst dat je vindbaar bent op de naam van je organisatie. En dat is geen vanzelfsprekendheid wanneer er meerdere associaties zijn met die naam. Je zult toch Ajax heten en niet een voetbalclub zijn… Vindbaarheid op relevante zoektermen Je bedrijfsnaam is één, daar moet je sowieso op gevonden kunnen worden. Een unieke bedrijfsnaam helpt daarbij natuurlijk wel :-) . Maar je moet het niet alleen hebben van mensen die je bedrijfsnaam al kennen. Juist zij die jou nog niet kennen, moeten ontdekken wat jij te bieden hebt. Zo boor je een nieuwe klantengroep aan. En dan komt SEO om de hoek kijken. Door goed met zoekmachine-optimalisatie aan de slag te gaan, word je vindbaar op relevante zoektermen. Relevant voor zowel jouw bedrijf of organisatie als voor de zoekmachinegebruiker. En dan wil je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten staan. Over die organische zoekresultaten straks meer. Eerst even over die relevante zoektermen. Wat zijn relevante zoektermen? Relevante zoektermen zijn zoektermen die niet te breed en algemeen zijn. Het hiervoor al genoemde ‘ajax’ bijvoorbeeld, is te breed voor de leverancier van brandblussers. Een ander voorbeeld: ‘golf’ kent ook vele associaties. Dat geldt zelfs voor ‘golfclub’. Ook zoektermen die jargon zijn, zijn niet echt relevant, want daar zoekt je klant (meestal) niet op. Een term als ‘glasbewassing’ wordt in de schoonmaakwereld gebruikt, maar hun klanten zoeken een glazenwasser. Relevante zoektermen zijn concreet, liefst zo specifiek mogelijk: ajax brandblusser kopen tweedehands volkswagen golf glazenwasser amersfoort Bij deze zoektermen is het duidelijk waar de Google gebruiker echt op zoekt. En als jouw aanbod daarop aansluit, is dat dus relevant. Dat betekent wat mij betreft ook dat je als websitebouwer uit Amersfoort niet moet liegen dat je in Apeldoorn zit… Wat zijn organische zoekresultaten? Organische zoekresultaten zijn de niet-betaalde zoekresultaten in Google. Hoewel de organische resultaten niet statisch en stabiel zijn -ze worden zelfs per keer opnieuw berekend en gegenereerd-, zijn ze stabieler dan de betaalde zoekresultaten (advertenties). De advertenties herken je aan het blokje met daarin [Adv.] ervoor: De advertenties die via Google Ads worden geplaatst in de zoekresultaten, staan er zolang de adverteerder betaalt. Dit betekent dat deze resultaten meer en vaker veranderen dan de organische zoekresultaten. Voor de organische zoekresultaten betaal je niet, hoewel het goede zoekmachine-optimalisatie natuurlijk niet per se gratis is. Organische zoekresultaten zijn niet per se gratis Kijk, als je werk gaat maken van je vindbaarheid, kost dat in ieder geval tijd. En tijd is ook geld. Wil je zelf met SEO aan de slag, dan ben je tijd kwijt om je erin te verdiepen. En als je een SEO-cursus volgt, vraagt dat ook een financiële investering. Kun of wil je je zoekmachine-optimalisatie niet zelf doen, dan kun je het uitbesteden aan een SEO-specialist en dat is ook niet gratis. Uiteindelijk is het doel natuurlijk wel om die investering terug te verdienen. Over het algemeen gaat daar wel de nodige tijd overheen en garanties zijn er niet, want alleen Google bepaalt uiteindelijk waar je komt te staan. Snel resultaat behaal je in principe alleen met SEA. Wat is SEA? SEA staat voor Search Engine Advertising; adverteren in de zoekmachines dus. Dat geldt niet alleen voor Google, ook voor Bing en Yahoo. Adverteren in Google lijkt daarbij het meest voor de hand liggend. Dat doe je met Google Ads (voorheen AdWords). Ook voor SEA zijn specialisten te vinden, wat je soms meer oplevert dan zelf aan de slag gaan met adverteren. Bij het bieden in Ads komt namelijk meer kijken dan alleen de hoogste bieder zijn. […]

Hoe goed werkt DTG netwerkprofiel voor jouw lokale vindbaarheid?

Hoe werkt DTG Netwerkprofiel voor jouw lokale online vindbaarheid?

DTG bood het Netwerkprofiel aan Nederlandse ondernemingen aan voor lokale online vindbaarheid. Ze hadden daar een video-advertentie online voor lopen, waardoor ik meer over dit product wilde weten. De video die ik te zien kreeg klopte best prima in het begin. En dan zoek ik graag uit hoe zoiets werkt en welke overwegingen je heb om dit al dan niet te doen. En wat dat dan kost. In 2020 veranderde DTG de naam naar Youvia en sinds die tijd heet deze dienst ‘Bedrijfsprofiel’. Belangrijk om jouw online vermeldingen te beheren De kern van de boodschap in de video was: het is belangrijk om jouw online vermeldingen te beheren. Klopt. En het kost tijd. Klopt ook. Dan zeggen ze dat het “kennis vergt”. Dat is naar mijn mening maar ten dele waar. Als jij weet dat je online vermeldingen -ook bekend als citations- consistent moeten zijn en dat zelf goed bijhoudt, ben je al goed op weg. Daarover schreef ik eerder al het artikel ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google‘. Er komt zeker het nodige bij kijken Youvia/DTG heeft groot gelijk dat ze een dienst aanbieden die hierop inspeelt. Het beheren en bijhouden van deze vermeldingen kost tijd en enige kennis. Met het hiervoor genoemde artikel weet je echter al genoeg en kun je al best wat zelf doen. Dit Netwerkprofiel/bedrijfsprofiel zal zeker voor enkele ondernemers en ondernemingen een uitkomst zijn. Alleen: is het het prijskaartje waard? Wat kost het? De kosten van het Netwerkprofiel stonden netjes online vermeld. Via Oplossingen > Lokale online vindbaarheid vond je de pagina waarop ook de prijs stond. Het kostte € 38,50 € 41 per maand (terwijl ik dit artikel schreef was de prijs alweer gestegen). Dat betekende dat je op jaarbasis € 462 € 492 kwijt was. Het Youvia Bedrijfsprofiel kost € 42 en komt op 504,- per jaar. Ook dat staat gewoon op de website onder Producten > Bedrijfsprofiel op netwerk. Daar staat trouwens ook dat het Bedrijfsprofiel meer is dan enkel het bijhouden van je online vermeldingen, laat dat wel duidelijk zijn. Zo kun je ook reviews van klanten bekijken en doorplaatsen en krijg je een socialemedia-dashboard. Of dat voor iedere MKB-onderneming nuttig is, is wel de vraag. Is het dat waard? Of dat het waard is, bepaal je zelf. Het aanmelden op bedrijvengidsen en het aanpassen van gegevens op die bedrijvengidsen kost je al snel 10 minuten per bedrijvengids. Soms wat meer, soms wat minder. DTG belooft jouw bedrijfsgegevens op 30+ sites en apps te beheren. Dat is dus al snel een uur of 5 aan werk. En je krijgt er dus ook de andere diensten nog bij. Dus: gelijk maar doen dan? Of is er nog meer waar je rekening mee moet houden? Hoe vaak moet er iets worden aangepast? Vraag jezelf in ieder geval af hoe vaak er iets moet worden aangepast. Je blijft namelijk betalen voor het Netwerkprofiel, waardoor de kosten dus wel flink oplopen: 1 jaar: € 492 2 jaar: € 984 3 jaar: € 1476 En ga zo maar door. Wanneer jouw onderneming 10 jaar gebruikmaakt van deze dienst, geef je hier al zo € 4.920 voor uit (mits de prijs hetzelfde blijft). Dus rijst de vraag: kun je opzeggen en wat gebeurt er dan? Wat gebeurt er als je jouw Netwerkprofiel opzegt? DTG werkt voor deze dienst samen met Yext, een partij die het beheer van citations geautomatiseerd heeft. Zowel aan het geautomatiseerd beheer van jouw citations als aan het opzeggen van deze dienst kleven nadelen. Specialist in lokale online vindbaarheid Whitespark heeft beide uitgezocht. Bij aanmelding zijn er de volgende zaken om rekening mee te houden: Problemen door dubbele vermeldingen Inconsistente vermeldingen die niet worden opgelost Problemen door dubbele vermeldingen worden niet standaard opgelost in dat pakket. Meer hierover in het uitgebreide artikel van Whitespark over het aanmelden bij Yext. Als je opzegt, krijg je met het volgende te maken: Vermeldingen worden teruggezet naar oude, inconsistente bedrijfsgegevens Aangemaakte vermeldingen worden verwijderd Opzeggen kan dus nadelige effecten hebben. Daarbij vraag ik me overigens ook af of je als onderneming zelf (weer) beheer kunt krijgen over je vermeldingen. Voor alle details over het opzeggen van Yext (en daarmee ook het Netwerkprofiel van DTG) lees je in het uitgebreide onderzoek van Whitespark over het opzeggen van Yext. Wat zijn de alternatieven? Je kunt natuurlijk kiezen voor het gemak van het Netwerkprofiel. Is dat het geld waard? Dat ligt aan hoe jij je organisatie hebt ingericht. En of je baat hebt bij de andere diensten die daarbij in zitten. Dat kan voor sommige ondernemingen de € 492 per jaar best waard zijn. Zeker als je ook gebruik maakt van de extra tools die je erbij krijgt. En mits die prijs niet in korte tijd enorm stijgt, zoals dat bij de websites van DTG gebeurde. Wat zijn je andere opties? 1. Zelf je online vermeldingen beheren Deze optie zou ik je eerlijk gezegd als eerste aanraden. Zorg gewoon dat je zelf je online vermeldingen beheert. Houd het goed bij, bijvoorbeeld in een Excelbestand en zorg ervoor dat je de inloggegevens die je bij de meeste van de bedrijvengidsen moet aanmaken ook (veilig) opslaat voor eventuele wijzigingen in de toekomst. Nadeel: het kost flink wat tijd, want je moet dus logins aanmaken, alles invullen en vaak zelfs nog verifiëren. 10 tot 15 minuten voor het aanmaken van 1 vermelding is helemaal niet zo gek. Voordeel: je bent niet afhankelijk van anderen en het kost je alleen je tijd. 2. Besteed het uit aan een specialist Natuurlijk kun je dit ook uitbesteden aan een onlinemarketingbureau of andere specialist. Voorwaarde vind ik dan wel dat je ook dan een overzicht hebt van alle vermeldingen in een spreadsheet of ander document. En dat je zelf ook weer toegang kunt krijgen tot de beheeromgeving (dus kunt inloggen) om wijzigingen door  te voeren wanneer dat nodig is. Waar moet je sowieso rekening mee houden? Wanneer je zelf je online vermeldingen (citations) bijhoudt, is het goed om te zorgen dat je een overzicht hebt van al die vermeldingen. En als een specialist het voor je doet, vind ik persoonlijk dat die jou ook een net overzicht aan te leveren. Hoe je het bijhoudt, mag je natuurlijk zelf bepalen. Ik zou zelf aanraden het in Excel te doen. Of een ander spreadsheetprogramma natuurlijk. Hierin houd je bij waar je aangemeld bent, […]

SEO-mythe ontkracht: zoekwoorddichtheid/keyword density

SEO-mythe ontkracht: de zoekwoorddichtheid/keyword density

Als je wat informatie hebt gezocht over SEO, heb je vast wel eens gelezen dat er een bepaalde zoekwoorddichtheid (of keyword density) geldt. Minimaal zoveel % en maximaal zoveel % van de tekst moet of mag je zoekterm bevatten, zeggen ze dan. Zeggen ze. Klopt dat wel?  Keyword density: noem het maar gewoon zoekwoorddichtheid Je zult waarschijnlijk het meest de term ‘keyword density’ tegenkomen. Maar waarom zouden we dat doen als er ook gewoon een Nederlandse term is? Wat mij betreft houden we het gewoon op ‘zoekwoorddichtheid’. Al ben ik ook geen fan van de term ‘zoekwoord’ en gebruik ik liever ‘zoekterm’, zoals ik in dit artikel uit de doeken doe. Een reactie op mijn blog Wanneer je zelf een blog hebt, zul je ook regelmatig spamreacties krijgen. Sommige lijken alleen zo alarmerend dat je er wel even naar kijkt, zoals deze: Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword Lang verhaal kort: de zoekwoorddichtheid zou 3-5% moeten zijn. Ik geloof er geen snars van. Sterker nog: laat mij je aantonen dat het onzin is. Wat is zoekwoorddichtheid? De zoekwoorddichtheid is niets meer dan een percentage van het gebruik van jouw (hoofd)zoekterm in een tekst. Iedereen heeft percentages leren berekenen op de basisschool (in mijn tijd was het trouwens nog de lagere school ;-) ), dat doe je zo: 35 : 1289 x 100 = 2,7% 2,71528317 om precies te zijn. Hierbij is 1289 het aantal woorden op een pagina, 35 het aantal keer dat de zoekterm voorkomt en 2,7% is dus de uitkomst: je zoekwoorddichtheid. En dan? Wat zegt die zoekwoorddichtheid? En dan… inderdaad: het zegt niks. Helemaal niks. Natuurlijk, de zoekmachine heeft woorden nodig om te begrijpen waar een pagina over gaat. Een onderwerp 1 keer laten voorkomen geeft geen duidelijke bevestiging dat een pagina daarover gaat. Dus je (hoofd)onderwerp komt meerdere keren voor op een pagina. Maar daar is geen richtlijn voor. Kan ook niet. Nog iets: hoe ziet de zoekmachine het? Heel zwart-wit gesteld is de zoekwoorddichtheid gebaseerd op het gebruik van je exacte zoekwoordcombinatie in de tekst. Terwijl er vaak ook woorden verspreid over de tekst voorkomen. Mijn artikel over SEO-teksten schrijven bijvoorbeeld, heeft 3 woorden die prominent voorkomen in de tekst: SEO teksten schrijven Maar niet allemaal in de exacte formulering ‘SEO-teksten schrijven’. De ene keer gaat het over ‘SEO-teksten’, soms zelfs over ‘SEO-tekst’, soms staat het woord ’tekst’ of ’teksten’ in een zin, zonder de andere woorden… Afijn, je snapt wel wat ik bedoel. Zowel zoekmachine als lezer heeft het door En zo ziet de zoekmachine het dus ook. Die ziet die woorden en maakt daaruit heus wel op dat het over het schrijven van SEO-teksten gaat. En jij als lezer toch ook? En dus heeft het artikel al leuke posities in Google op het moment van schrijven. Geen top 10, omdat ik niet geschreven heb op vindbaarheid, maar met een vrij stevige concurrentie -want op deze zoektermen willen zeker enkele tientallen vakgenoten wel scoren in Google- toch een paar top 20-noteringen: Als een lezer doorheeft waar het artikel over gaat, heeft de zoekmachine het dus ook door (omdenkertje). Maak het niet te spammerig De belangrijkste stelregel als het gaat om je zoekterm is: maak het niet te spammerig. Want laten we eerlijk zijn: zodra de zoekterm te vaak voorkomt in en tekst, wordt het niet prettig leesbaar. Je ziet het: flinke zoekwoorddichtheid in deze tekst. Maar heb jij er wat aan als lezer? Soms moet je een woord nu eenmaal vaak gebruiken Toch zijn er situaties waarin je er niet aan ontkomt om een woord of woordcombinatie vaak te gebruiken. Dan komt het zomaar 3 keer of meer in 1 alinea voor bijvoorbeeld. Dat zou een veel te hoge zoekwoorddichtheid zijn. En het kan eens zo zijn dat je het hoofdonderwerp maar enkele keren toepast in je tekst. Niks mis mee, als het maar duidelijk is waar jouw pagina over gaat. Keyword density is eigenlijk wel heel oud… In 2014 maakte Rand Fishkin al een Whiteboard Friday over (onder andere) keyword density. Daarin geeft hij al aan dat het wel een heel oude tactiek is en het al sinds 2002 geen rol van belang meer speelt. Een steekproef dan Even een korte steekproef, die je zelf ook kunt uitvoeren voor welke zoekterm dan ook. Gewoon door te googelen. Ik gebruik mijn favoriete tool Ahrefs [aff.], om je zo een mooi overzicht te geven. De top 10 voor ‘webteksten’ heeft de volgende verdeling op zoekwoorddichtheid: Je ziet het, er valt geen peil op te trekken. Nummer 2 zou ‘keyword stuffing’ zijn, terwijl nummer 8 er niet zou “horen te staan” vanwege een te lage zoekwoorddichtheid. En verder staan ze lekker door elkaar qua percentages, al komt dat ook omdat er vele andere factoren een rol spelen. Hieronder dan ter vergelijking de absolute aantallen van de zoekterm in de teksten: Als het gebruik van de zoekterm een rol speelt, waarom staat de nummer 4 met maar liefst 35 keer de zoekterm niet hoger? En waarom staat nummer 3 dan tussen pagina’s met een hoger gebruik van de zoekterm? Dat valt niet te verklaren. Althans niet gebaseerd op zoekwoorddichtheid of absoluut aantal van de zoekterm in de tekst. Nog een mooi voorbeeld Ook leuk: webshops. Die willen […]

De 5 meest gelezen blogs op letterzaken.nl in 2017 - plus een overzicht van alle blogs uit 2017

De meest gelezen artikelen van 2017 op letterzaken.nl

Het afgelopen jaar heb ik 44 artikelen gepubliceerd op letterzaken.nl. Omdat ik wekelijks iets wil publiceren hadden het er eigenlijk nu 51 moeten zijn. Begin dit jaar kwam ik er gewoon niet toe, terwijl ik in de drukte aan het eind van 2017 zelfs 2 artikelen heb geschreven… Hoe dan? Stok achter de deur Dit jaar begon ik met mijn wekelijkse mails met tips en blogs. Omdat er wekelijks een e-mail uit gaat, heb ik ook een stok achter de deur om wekelijks een vers blog voor jou te publiceren. Aan inspiratie ontbreekt het niet hoor. Een goed blog schrijven kost me alleen wel behoorlijk veel tijd. Ik doe namelijk altijd onderzoek om beweringen te onderbouwen, moet er afbeeldingen bij regelen en ben zo al gauw 3 uur bezig met 1 blog. Of langer… Afijn, de meest gelezen artikelen De meest gelezen artikelen uit 2017 zijn: Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico? Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet Telefoontje over een vermelding in de gemeentegids? Let goed op! Hoe ziet een goede homepagina eruit? 7 tips voor een succesvolle website Nu bij 2 recensies al vermelding van sterren in Google: aan de slag met jouw recensies! Lees ze zelf om te ontdekken waarom dit de populairste blogs van 2017 waren. Als je ze nog niet gelezen had natuurlijk ;-) Alle blogs van 2017 op een rijtje Wil je zeker weten dat je niet nog een voor jou interessant artikel hebt gemist? Loop dan even door alle blogs van 2017, ik zet ze even netjes op een rijtje voor je: Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies! Telefoontje over vermelding in gemeentegids? Let goed op! Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk? Wanneer plaats je een nofollow-link op je website? Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website Zijn jouw webpagina’s doodlopende straten? Haal er omzet uit! Ben jij de snelle verkoper op jouw website? Alles wat we nu weten over de Google Mobile-first index Straalt jouw website professionaliteit uit? Overdrijf niet met design op jouw website Bouw gratis een website voor jouw onderneming – met dank aan Google HTTPS voor jouw website is onvermijdelijk. Dit is waarom Meta keywords-tag goed voor je SEO? Integendeel! Google maakt homepage à la Facebook met nieuwsoverzicht, is dat slim? Staat jouw klant centraal in je webteksten? Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win! (geüpdatet artikel) Waarom spaties in je bestandsnaam uit den boze zijn (gastblog Kim Pittoors) Moet je verkeerde spelling gebruiken op je website voor vindbaarheid? Waarom mijn e-boek een ECHT gratis weggever is Zin en onzin over SEO op Twitter 7 punten waar een goede webbouwer aan moet voldoen Iedereen bouwt nu zijn eigen website in WordPress. Of toch niet? SEO en conversie gaan hand in hand Nog een reden waarom HTTPS op jouw website noodzakelijk is De mythe over Googles 200 SEO-factoren Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert, of omzet kost Welke invloed heeft bloggen nu echt op je SEO? Enkel zoekvolume is niet voldoende bij zoektermenonderzoek SEO regel je niet met een plugin Welke invloed heeft een nofollow-link op je SEO? Betalen voor vermelding in telefoongids of bedrijvengids? Domeinnamen en SEO: hoe zit het nu precies? Linkbuilding doe je (niet) zo: over linkruil en meer Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie? Langere meta-omschrijvingen in Google: hoe zit dat precies? Hoe schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie? Doe er je voordeel mee, er staat vast het een en ander tussen wat jij kunt toepassen voor jouw website en/of SEO-strategie. Of anderszins voor jouw onderneming. En voel je vrij om reacties of vragen onder mijn artikelen te plaatsen :-)

Wat woorden doen: hoe tekst omzet oplevert of omzet kost

Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert, of omzet kost

Tekst heeft een enorme impact op jouw organisatie. Gek genoeg onderschatten veel organisaties nog steeds de kracht van woorden. En bezuinigen ze dus op teksten. Een copywriter is niet nodig, denken ze. Want iedereen kan wel een tekst schrijven. Fout. Teksten schrijven kan inderdaad iedereen die letters op papier of een scherm kan toveren. Teksten die klanten opleveren echter, is totaal andere kost. Ontdek waarom (te) veel organisaties verkeerd bezuinigen door zelf hun teksten te schrijven, van brochure tot webteksten. Natuurlijk focus ik me in dit artikel voor een groot deel op webteksten, omdat ik me als SEO-specialist enkel met SEO-copywriting bezighoud. Maar: bijna alles in dit artikel is ook van toepassing op brochureteksten, teksten op sociale media en andere communicatie met jouw (potentiële) klanten. Woorden zijn krachtiger dan je denkt Er moet wat staan en het maakt niet zoveel uit hoe het geformuleerd is, toch? Als het zo simpel was, was iedere website succesvol, want maakte het niet uit wat je schreef. Woorden zijn alleen krachtiger dan menigeen denkt. Een goed geformuleerde tekst maakt echt het verschil tussen een afhaker en een klant. Dat is de reden waarom een goede tekst schrijven niet even in een uurtje kan. Lees meer over mijn visie op teksten schrijven op mijn pagina ‘Weloverwogen woorden‘. Eerst een voorbeeld hoe woorden het verschil maken In dit artikel sla ik je om je oren met voorbeelden waar woorden het verschil maken. Uiteraard krijg je ook veel tips om zelf je teksten te verbeteren. Maar eerst een concreet voorbeeld uit een blog dat ik redigeer. Hierin stond oorspronkelijk de volgende zinsnede: “Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Wil je dus geen conversie, gebruik dan vooral minimaal 1 slider.” Die tekst heb ik aangepast naar: “Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Wil je dus geen omzet, gebruik dan vooral minimaal 1 slider.” Zeg nou zelf, die tweede komt toch veel meer binnen? Het woord ‘conversie’ zegt vooral marketeers en verkopers iets. Veel zelfstandig ondernemers zijn niet bezig met dat woord, ondanks dat het wel super relevant is voor ze. Maak je er ‘omzet’ van, wordt het veel concreter. Want omzet, dat willen we allemaal. Teksten en SEO Allereerst is er de factor vindbaarheid. Je wilt dat je website ook naar voren komt in de zoekmachines wanneer iemand zoekt naar voor jou relevante zoektermen. En een zoekmachine begrijpt woorden nog steeds het best. Dus draagt een goede tekst bij aan je vindbaarheid. Daarbij geldt trouwens wel dat je bezoeker voorop staat. Stouw je teksten dus niet vol met zoektermen, daar wordt niemand blij van. Maar ook je bezoeker zoekt de bevestiging dat je pagina gaat over dat onderwerp waar deze voor op je website komt. Dat je zoekterm daarom meerdere keren in de tekst voorkomt, is niet meer dan logisch. Je paginatitel maakt al verschil De paginatitel van je webpagina -ook wel SEO-titel genoemd- is een van de eerste dingen die een Google gebruiker ziet. Als je op de eerste pagina van Google verschijnt tenminste. Want wie kijkt er nog verder dan pagina 1? Hoe dan ook, die paginatitel moet de aandacht trekken, de Google gebruiker prikkelen en zorgen dat deze liefst je meta-omchrijving leest. Of beter nog: doorklikt naar jouw website. Met een simpele paginatitel kom je er niet Toegegeven: ook ik deed het lange tijd verkeerd. Een paginatitel die niet meer deed dan het hoofdonderwerp vermelden: Zoals je ziet stond er enkel ‘Webteksten’ in de paginatitel, en daarna mijn bedrijfsnaam. Oké, er staat nog ‘SEO-specialist’ voor. Geen idee of mensen dat willen weten. Wat ik wel denk wat je wilt weten, is wat die webteksten bereiken voor je. Dus ziet het er nu zo uit: Wat hier staat trekt toch veel meer je aandacht? Want je wilt toch omzet uit je website halen? Het begint al met die kop. Als die de aandacht niet trekt, ben je de websitebezoeker al kwijt. En dan volgt de meta-omschrijving. Triggert die goed, dan krijg je de bezoeker wel naar je website. De kracht van een goede meta-omschrijving Wanneer je een goede paginatitel hebt, ben je er dus nog niet. Als de meta-omschrijving niet aanspreekt, haakt de Google-gebruiker alsnog af. Je ziet als het goed is de subtiele verbetering die ik heb gemaakt in de meta-omschrijving. Vooral de afsluiter is krachtiger en levert meer klikken op naar mijn website. Tekst en conversie Bovenstaande is eigenlijk al een voorbeeld van conversie. Met een betere paginatitel en/of meta-omschrijving meer bezoekers naar je website trekken. Komen ze daar, dan is het tijd ze echt binnen te halen. Als ze daar aan toe zijn natuurlijk ;-) En wat blijkt: daar is tekst toch echt een heel belangrijke factor in. Bovenstaande tweet van Els Aerts (van het gerenommeerde bureau AG Consult) geeft al iets aan. Zij bevestigt wat Kieran Flanagan (@searchbrat dus) van Hubspot zei tijdens een talk: tekst is een van de belangrijkste factoren als het gaat om conversie. In dit artikel ga je hier veel voorbeelden van zien. Woorden hebben enorme invloed op conversie Bij AG Consult volgde ik de online training Usability & Conversie-optimalisatie, waarin usability-expert Karl Gillis het volgende zegt: Heb je het genoteerd? In 75% van de A/B-testen waar ze echt grote winst boeken heeft het te maken met woorden. Daar heb ik natuurlijk ook voorbeelden van. Zowel in positieve als negatieve context… Ken je clickbait? Je móet wel hebben gehoord van clickbait: titels of kopteksten die je zo prikkelen dat je wel móet klikken. Vaak omdat je iets leest wat je niet kunt geloven of wat zo sensationeel is dat je er alles over wilt weten. Veel nepnieuwswebsites maken er gebruik van. Maar ook sites als PowNews hebben er een handje van. Iedere bezoeker naar hun website krijgt namelijk advertenties te zien en dat is hun verdienmodel. Iedere klik is dus geld waard, dus doen ze er alles aan om jou maar te laten klikken. Elke klik is een conversie. Meer weten over clickbait? Lees dan het artikel “Wat is clickbait? De uitkomst zal je verbazen!” van collega Arjan Jonker. Phishing en andere e-mailoplichting Iedereen ontvangt ze wel eens: mails van bekende bedrijven of instanties met een waarschuwing dat het account komt te vervallen, een bankrekening wordt geblokkeerd of wat dan ook. Nep hè, niet echt van deze bedrijven… Deze mails maken […]