Waarom ik geen SEO-expert ben (maar wel SEO-specialist)

Waarom ik geen SEO-expert ben (maar wel SEO-specialist)

Je wilt scoren in Google en dus zoek je een SEO-expert. Toch? Ik durf te zeggen van niet. Want wat is expertise en wanneer mag iemand zichzelf expert noemen? Laten we daar eens op inzoomen en dan leg ik je ook even uit waarom ik mezelf SEO-specialist noem en niet SEO-expert, ondanks dat die laatste wel wat indrukwekkender klinkt. Wanneer ben je überhaupt “expert”? Laten we eens beginnen met het woord “expert”. Wanneer ben je dat? Hier zal vast niet iedereen het mee eens zijn, maar wat mij betreft ben je een expert als anderen jou als zodanig bestempelen. Je kunt het dus niet zelf claimen. Op ondernemershandboek.nl staat: De status van expert kun je bereiken wanneer anderen erkennen dat jij een expert bent. Dus ondanks dat je overtuigt [sic] bent van jouw expertise heb je wel de bevestiging nodig van klanten, collega’s, de organisatie of zelfs concurrenten. Dat is waar ik me ook aan houd. Expertise wordt jou toebedeeld door anderen, dat kun je zelf niet claimen. Daarom noem ik mezelf ook geen SEO-expert. Wel ben ik gespecialiseerd in SEO, waardoor ik mezelf SEO-specialist mag noemen. Wat daar ook nog aan bijdraagt is dat ik de opleiding tot SEO-specialist bij SEOguru heb gevolgd. Wil ik dan geen SEO-expert zijn? Natuurlijk vind ik het tof als anderen mij als expert betitelen. En als anderen mij zo noemen, mag ik dat gebruiken, vind ik. Mezelf zo profileren, zeker zonder dat iemand mij ooit zo genoemd heeft, vind ik alleen niet zo’n goed idee. Dus zul je mij nooit horen zeggen dat ik een “SEO-expert” ben. Wanneer er dus gevraagd wordt naar een SEO-expert, zal ik niet mijn vingertje opsteken ;-) Bloggen voor expertstatus Omdat ik al tijden overtuigd ben van de kracht van bloggen schreef ik het blog ‘5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen‘. Eén van de redenen die ik noem is dat je met bloggen autoriteit opbouwt. In het overigens uitstekende artikel ‘Zo staat jouw blog als een huis‘ stelt blogexpert Bastiaan Vercouteren (zie je wat ik daar deed? ;-) ) dat de belangrijkste reden om te bloggen is dat je je daarmee profileert als expert: Nou ja, maak ervan wat je zelf wilt hoor. Uiteindelijk is dat wel de status die een ander aan jou geeft door de kennis die je tentoonspreidt met jouw blogs. Autoriteit, specialist, expert, geef het beestje een naam. Mag jij mij wel zo noemen? Maar als jij mij dan SEO-expert noemt, vind ik dat wel oké? Natuurlijk. Zoals ik hiervoor al aangeef -en anderen ook al bevestigen- is het juist de bedoeling dat een ander jou de expertise toebedeelt. En of jij jezelf expert noemt, laat ik graag aan jouzelf over hoor. Ik kies er in ieder geval voor om mezelf niet zo te noemen. Hoe kijk jij tegen deze kwestie aan? 

Gebruik jij deze dooddoeners op je website

Gebruik jij deze dooddoeners op je website?

Teksten schrijven is geen makkie. Ook niet als je het professioneel doet. Je kunt wel zelf voorkomen dat je vervalt in clichés en dooddoeners waardoor je echt de plank misslaat. De meeste van deze dooddoeners komen helaas nog regelmatig voor op websites. Welkom Ondanks dat dit al jarenlang wordt afgeraden, kom ik zit nog steeds tegen. Websites waar op de homepagina groot staat: “welkom op de website van…“ een absolute dooddoener, want daarom zal ik niet welkom zijn op je website? Je website is openbaar en bedoeld om bezoekers te ontvangen toch? Dat ik welkom ben is vanzelfsprekend, dat hoef je dus niet nog eens te benadrukken. Het is zelfs zonde van de kostbare ruimte op je homepagina, waar je websitebezoeker binnenkomt met de vraag: “wat vind ik hier en ben ik hier op de goede plek voor wat ik zoek?“ In plaats van het antwoord daarop te geven gebruik jij die kostbare ruimte om iemand welkom te heten. Niet doen dus. Zorg ervoor dat je gewoon een overzichtelijke homepagina maakt maar duidelijk bent staat wat je te bieden hebt en juist daarom klanten bij jou zouden moeten aankloppen. Pak de mogelijkheid om hier het onderscheid maken en van een bezoeker een klant te maken. Koffie Vooral hippe reclamebureaus en grafisch vormgevers hebben er een handje van om iets te roepen over koffie. Vaak gebruiken ze koffie als aanleiding voor een contactmoment. Volgens mij is het vrij logisch dat je een kennismaking doet onder het genot van een kop koffie of voor wie niet van koffie houdt natuurlijk een kop thee. Je bent in ieder geval verre van onderscheidend wanneer je koffie gebruikt bij uitnodiging om kennis te maken. Dat kan, dat mag, zolang je je daar maar van bewust bent. Klant is koning Natuurlijk komt ook de uitdrukking “de klant is koning” regelmatig voor op websites. Net als “welkom” is dat een dooddoener van jewelste. Natuurlijk is de klant koning, geen enkel bedrijf zal bewust klanten als oud vuil behandelen. Schrijf niet dat de klant koning is, maar laat de klant zich zo voelen. Natuurlijk doe je dat in je contactmomenten, maar voor de websitebezoekers die nog geen klant zijn er ook een oplossing. Laat je websitebezoeker voelen hoe jij omgaat met de klanten door middel van testimonals van eerdere klanten. Wanneer jouw klanten omschrijven hoezeer ze door jou geholpen zijn, voelen je bezoekers ook hoe het zou zijn om klant bij jou te zijn. Kwaliteit Wat doet het met jou wanneer een onderneming zegt dat ze kwaliteit leveren? Krab jij dan niet even achter je oren of vraag je jezelf af: “hoe dan?“ Net zoals het behoorlijk logisch is dat de klant koning is, is het ook vrij vanzelfsprekend dat je als bedrijf achter je producten en/of diensten staat. Het is dus niet meer dan logisch dat je je spreekt van kwaliteit. Waar zit die kwaliteit in? De vraag is alleen: waar zit het dan in, die kwaliteit? Misschien vind ik iets dat jij kwaliteit vindt wel vanzelfsprekend. Help me en laat het me juist voelen door te omschrijven waaruit die kwaliteit blijkt. Zo kan ik zelf een oordeel vellen en is kwaliteit niet meer een leeg woord waaraan ik zelf invulling kan geven. Aan het juiste adres Natuurlijk zegt een bedrijf dat ik bij hen aan het juiste adres ben. Eigenlijk is het net zo’n dooddoener als “welkom”. Waarom ben ik nou precies aan het juiste adres? Dat schrijven ze er meestal niet bij. Het is eigenlijk net zoals het hierboven genoemde kwaliteit: waar zit het ‘m in? Leg dat eens uit en laat het me zo voelen. Ontzorgen Wat houdt “ontzorgen” in? Heb jij daar snel een antwoord op? Vast niet. Dat ligt natuurlijk allereerst helemaal aan de omstandigheden. Daarnaast zal iedereen daar weer zijn of haar eigen invulling aan geven. Net als kwaliteit moet je me dit gewoon laten ‘voelen’ door te omschrijven waar dat ontzorgen nou precies in zit. … was een groot succes Er is een beurs geweest, een evenement, wat dan ook. En dan lees je vaak mensen schrijven dat het een (groot) succes was. Voor wie was het dan een succes? Waaruit blijkt dat grote succes dan? Het is makkelijk gezegd. Was het de opkomst? Waren het de reacties van de bezoekers? Ik lees het vrijwel nooit als ze schrijven over een groot succes. De boodschap is ook hier weer: licht toe waarom het een succes was en laat het me zelf zo ervaren. Jong en dynamisch Net begonnen met je bedrijf of zelfs nog met je studie bezig en al aan het ondernemen? Stoer. Vind ik echt. Maar noem jezelf dan niet “jong en dynamisch”. Ten eerste heb ik er niks aan als potentiële klant. Ten tweede is dat jonge er op een gegeven moment toch echt af. En als laatste ben je -net als de andere clichés in dit artikel- echt niet de enige die dit zegt… Oh en vergeet niet dat geen enkele onderneming zich zal presenteren als “oud en grijs” ;-) Ik heb een passie voor Het staat er vaak heel klinisch: “ik heb passie voor…” Het ontbreekt dan vaak aan de echte passie. Wat je wilt is dat het eraf spat, de passie echt van het scherm af knalt. Maar dat doet het niet als je het zo opschrijft. Schrijf dan iets als “ik word echt blij van …”, laat het echt even zien, want enkel “passie” is een leeg woord. Kantoorhond (ja echt) Prima hoor, dat je een hond meeneemt naar je kantoor. Als ik er maar geen last van heb. Houd er wel rekening mee dat je klanten kunt hebben met een allergie, dus misschien is het niet altijd zo’n goed idee. Maar goed, los daarvan hoef je die kantoorhond echt geen prominente plek op je website te geven. Waarom gebeurt het? Volgens mij zijn er 2 redenen waarom ondernemingen hun kantoorhond op de website plaatsen: Ze denken dat het ludiek en origineel is, wat het dus niet is. Die kantoorhond is hip, kennelijk willen ze laten zien dat ze ook hip zijn ;-) Punt 1 blijkt ook wel uit de vele grappig bedoelde benamingen die bedrijven meegeven aan hun kantoorhond. Zoals je ziet is een groot aantal van deze woorden en uitdrukkingen is echt leeg zonder enige toelichting. En het kan zelfs zo erg dat je meerdere clichés […]

Hoe goed werkt DTG netwerkprofiel voor jouw lokale vindbaarheid?

Hoe werkt DTG Netwerkprofiel voor jouw lokale online vindbaarheid?

DTG bood het Netwerkprofiel aan Nederlandse ondernemingen aan voor lokale online vindbaarheid. Ze hadden daar een video-advertentie online voor lopen, waardoor ik meer over dit product wilde weten. De video die ik te zien kreeg klopte best prima in het begin. En dan zoek ik graag uit hoe zoiets werkt en welke overwegingen je heb om dit al dan niet te doen. En wat dat dan kost. In 2020 veranderde DTG de naam naar Youvia en sinds die tijd heet deze dienst ‘Bedrijfsprofiel’. Belangrijk om jouw online vermeldingen te beheren De kern van de boodschap in de video was: het is belangrijk om jouw online vermeldingen te beheren. Klopt. En het kost tijd. Klopt ook. Dan zeggen ze dat het “kennis vergt”. Dat is naar mijn mening maar ten dele waar. Als jij weet dat je online vermeldingen -ook bekend als citations- consistent moeten zijn en dat zelf goed bijhoudt, ben je al goed op weg. Daarover schreef ik eerder al het artikel ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google‘. Er komt zeker het nodige bij kijken Youvia/DTG heeft groot gelijk dat ze een dienst aanbieden die hierop inspeelt. Het beheren en bijhouden van deze vermeldingen kost tijd en enige kennis. Met het hiervoor genoemde artikel weet je echter al genoeg en kun je al best wat zelf doen. Dit Netwerkprofiel/bedrijfsprofiel zal zeker voor enkele ondernemers en ondernemingen een uitkomst zijn. Alleen: is het het prijskaartje waard? Wat kost het? De kosten van het Netwerkprofiel stonden netjes online vermeld. Via Oplossingen > Lokale online vindbaarheid vond je de pagina waarop ook de prijs stond. Het kostte € 38,50 € 41 per maand (terwijl ik dit artikel schreef was de prijs alweer gestegen). Dat betekende dat je op jaarbasis € 462 € 492 kwijt was. Het Youvia Bedrijfsprofiel kost € 42 en komt op 504,- per jaar. Ook dat staat gewoon op de website onder Producten > Bedrijfsprofiel op netwerk. Daar staat trouwens ook dat het Bedrijfsprofiel meer is dan enkel het bijhouden van je online vermeldingen, laat dat wel duidelijk zijn. Zo kun je ook reviews van klanten bekijken en doorplaatsen en krijg je een socialemedia-dashboard. Of dat voor iedere MKB-onderneming nuttig is, is wel de vraag. Is het dat waard? Of dat het waard is, bepaal je zelf. Het aanmelden op bedrijvengidsen en het aanpassen van gegevens op die bedrijvengidsen kost je al snel 10 minuten per bedrijvengids. Soms wat meer, soms wat minder. DTG belooft jouw bedrijfsgegevens op 30+ sites en apps te beheren. Dat is dus al snel een uur of 5 aan werk. En je krijgt er dus ook de andere diensten nog bij. Dus: gelijk maar doen dan? Of is er nog meer waar je rekening mee moet houden? Hoe vaak moet er iets worden aangepast? Vraag jezelf in ieder geval af hoe vaak er iets moet worden aangepast. Je blijft namelijk betalen voor het Netwerkprofiel, waardoor de kosten dus wel flink oplopen: 1 jaar: € 492 2 jaar: € 984 3 jaar: € 1476 En ga zo maar door. Wanneer jouw onderneming 10 jaar gebruikmaakt van deze dienst, geef je hier al zo € 4.920 voor uit (mits de prijs hetzelfde blijft). Dus rijst de vraag: kun je opzeggen en wat gebeurt er dan? Wat gebeurt er als je jouw Netwerkprofiel opzegt? DTG werkt voor deze dienst samen met Yext, een partij die het beheer van citations geautomatiseerd heeft. Zowel aan het geautomatiseerd beheer van jouw citations als aan het opzeggen van deze dienst kleven nadelen. Specialist in lokale online vindbaarheid Whitespark heeft beide uitgezocht. Bij aanmelding zijn er de volgende zaken om rekening mee te houden: Problemen door dubbele vermeldingen Inconsistente vermeldingen die niet worden opgelost Problemen door dubbele vermeldingen worden niet standaard opgelost in dat pakket. Meer hierover in het uitgebreide artikel van Whitespark over het aanmelden bij Yext. Als je opzegt, krijg je met het volgende te maken: Vermeldingen worden teruggezet naar oude, inconsistente bedrijfsgegevens Aangemaakte vermeldingen worden verwijderd Opzeggen kan dus nadelige effecten hebben. Daarbij vraag ik me overigens ook af of je als onderneming zelf (weer) beheer kunt krijgen over je vermeldingen. Voor alle details over het opzeggen van Yext (en daarmee ook het Netwerkprofiel van DTG) lees je in het uitgebreide onderzoek van Whitespark over het opzeggen van Yext. Wat zijn de alternatieven? Je kunt natuurlijk kiezen voor het gemak van het Netwerkprofiel. Is dat het geld waard? Dat ligt aan hoe jij je organisatie hebt ingericht. En of je baat hebt bij de andere diensten die daarbij in zitten. Dat kan voor sommige ondernemingen de € 492 per jaar best waard zijn. Zeker als je ook gebruik maakt van de extra tools die je erbij krijgt. En mits die prijs niet in korte tijd enorm stijgt, zoals dat bij de websites van DTG gebeurde. Wat zijn je andere opties? 1. Zelf je online vermeldingen beheren Deze optie zou ik je eerlijk gezegd als eerste aanraden. Zorg gewoon dat je zelf je online vermeldingen beheert. Houd het goed bij, bijvoorbeeld in een Excelbestand en zorg ervoor dat je de inloggegevens die je bij de meeste van de bedrijvengidsen moet aanmaken ook (veilig) opslaat voor eventuele wijzigingen in de toekomst. Nadeel: het kost flink wat tijd, want je moet dus logins aanmaken, alles invullen en vaak zelfs nog verifiëren. 10 tot 15 minuten voor het aanmaken van 1 vermelding is helemaal niet zo gek. Voordeel: je bent niet afhankelijk van anderen en het kost je alleen je tijd. 2. Besteed het uit aan een specialist Natuurlijk kun je dit ook uitbesteden aan een onlinemarketingbureau of andere specialist. Voorwaarde vind ik dan wel dat je ook dan een overzicht hebt van alle vermeldingen in een spreadsheet of ander document. En dat je zelf ook weer toegang kunt krijgen tot de beheeromgeving (dus kunt inloggen) om wijzigingen door  te voeren wanneer dat nodig is. Waar moet je sowieso rekening mee houden? Wanneer je zelf je online vermeldingen (citations) bijhoudt, is het goed om te zorgen dat je een overzicht hebt van al die vermeldingen. En als een specialist het voor je doet, vind ik persoonlijk dat die jou ook een net overzicht aan te leveren. Hoe je het bijhoudt, mag je natuurlijk zelf bepalen. Ik zou zelf aanraden het in Excel te doen. Of een ander spreadsheetprogramma natuurlijk. Hierin houd je bij waar je aangemeld bent, […]

De 5 meest gelezen blogs op letterzaken.nl in 2017 - plus een overzicht van alle blogs uit 2017

De meest gelezen artikelen van 2017 op letterzaken.nl

Het afgelopen jaar heb ik 44 artikelen gepubliceerd op letterzaken.nl. Omdat ik wekelijks iets wil publiceren hadden het er eigenlijk nu 51 moeten zijn. Begin dit jaar kwam ik er gewoon niet toe, terwijl ik in de drukte aan het eind van 2017 zelfs 2 artikelen heb geschreven… Hoe dan? Stok achter de deur Dit jaar begon ik met mijn wekelijkse mails met tips en blogs. Omdat er wekelijks een e-mail uit gaat, heb ik ook een stok achter de deur om wekelijks een vers blog voor jou te publiceren. Aan inspiratie ontbreekt het niet hoor. Een goed blog schrijven kost me alleen wel behoorlijk veel tijd. Ik doe namelijk altijd onderzoek om beweringen te onderbouwen, moet er afbeeldingen bij regelen en ben zo al gauw 3 uur bezig met 1 blog. Of langer… Afijn, de meest gelezen artikelen De meest gelezen artikelen uit 2017 zijn: Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico? Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet Telefoontje over een vermelding in de gemeentegids? Let goed op! Hoe ziet een goede homepagina eruit? 7 tips voor een succesvolle website Nu bij 2 recensies al vermelding van sterren in Google: aan de slag met jouw recensies! Lees ze zelf om te ontdekken waarom dit de populairste blogs van 2017 waren. Als je ze nog niet gelezen had natuurlijk ;-) Alle blogs van 2017 op een rijtje Wil je zeker weten dat je niet nog een voor jou interessant artikel hebt gemist? Loop dan even door alle blogs van 2017, ik zet ze even netjes op een rijtje voor je: Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies! Telefoontje over vermelding in gemeentegids? Let goed op! Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk? Wanneer plaats je een nofollow-link op je website? Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website Zijn jouw webpagina’s doodlopende straten? Haal er omzet uit! Ben jij de snelle verkoper op jouw website? Alles wat we nu weten over de Google Mobile-first index Straalt jouw website professionaliteit uit? Overdrijf niet met design op jouw website Bouw gratis een website voor jouw onderneming – met dank aan Google HTTPS voor jouw website is onvermijdelijk. Dit is waarom Meta keywords-tag goed voor je SEO? Integendeel! Google maakt homepage à la Facebook met nieuwsoverzicht, is dat slim? Staat jouw klant centraal in je webteksten? Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win! (geüpdatet artikel) Waarom spaties in je bestandsnaam uit den boze zijn (gastblog Kim Pittoors) Moet je verkeerde spelling gebruiken op je website voor vindbaarheid? Waarom mijn e-boek een ECHT gratis weggever is Zin en onzin over SEO op Twitter 7 punten waar een goede webbouwer aan moet voldoen Iedereen bouwt nu zijn eigen website in WordPress. Of toch niet? SEO en conversie gaan hand in hand Nog een reden waarom HTTPS op jouw website noodzakelijk is De mythe over Googles 200 SEO-factoren Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert, of omzet kost Welke invloed heeft bloggen nu echt op je SEO? Enkel zoekvolume is niet voldoende bij zoektermenonderzoek SEO regel je niet met een plugin Welke invloed heeft een nofollow-link op je SEO? Betalen voor vermelding in telefoongids of bedrijvengids? Domeinnamen en SEO: hoe zit het nu precies? Linkbuilding doe je (niet) zo: over linkruil en meer Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie? Langere meta-omschrijvingen in Google: hoe zit dat precies? Hoe schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie? Doe er je voordeel mee, er staat vast het een en ander tussen wat jij kunt toepassen voor jouw website en/of SEO-strategie. Of anderszins voor jouw onderneming. En voel je vrij om reacties of vragen onder mijn artikelen te plaatsen :-)

Waarom mijn e-boek een ECHT gratis weggever is

Waarom mijn e-boek een ECHT gratis weggever is

Hoe vaak zie jij ze op websites: gratis e-boeken, gratis videocursussen of andere gratis weggevers? Vaak ook onder de aandacht gebracht met een pop-up of een opvallend blokje aan de rechterkant van een webpagina. Eigenlijk zijn die weggevers vrijwel nooit gratis, ondanks dat het altijd zo wordt gebracht: “download mijn gratis e-boek”, “volg mijn gratis videocursus”. Je denkt misschien dat het gratis is, maar dat is het niet. De meeste weggevers zijn helemaal niet gratis Misschien ervaar je het niet zo, toch zijn de meeste weggevers niet echt gratis. In de meeste gevallen moet je eerst je naam en e-mailadres geven, voordat je jouw “gratis” weggever krijgt. Lijkt dat jou nog steeds gratis? Is het niet. Jouw contactgegevens zijn namelijk geld waard. Niet voor niets is in de marketingwereld hiervoor de uitdrukking “the money is in the list” gebruikelijk. Ieder e-mailadres op jouw lijst is namelijk een potentiële klant. Dus wanneer je jouw contactgegevens geeft voor die gratis weggever, is dat niet gratis, maar ruilen. Jouw e-mailadres in ruil voor een “weggever” Jouw gegevens zijn dus geld waard en je “krijgt” de weggever dus eigenlijk met jouw gegevens als ruilmiddel. Een strategie die blijkt te werken, en dus veel wordt ingezet én aangeraden. Toch merk ik dat er wel een kentering gaande is. Steeds meer ondernemers krijgen kriebels van dit systeem en wijken ervan af. Al voordat ik mijn weggever überhaupt maar bedacht had, wist ik al dat ik het écht gratis ging weggeven. Dat idee deed ik op tijdens de Master Online Overtuigen. Wat ik leerde en nu toepas De Master Online Overtuigen gaat over neuromarketing en online verleiden. Daar leerde ik over wederkerigheid: ik geef jou iets, zonder daar wat voor terug te vragen, waardoor jij ergens onderbewust bij mij in het krijt staat. Dat is voor mij trouwens niet de reden om dit te doen. Ik vind vooral het principe “gratis” niet kloppen, als daar toch eerst een e-mailadres voor in ruil gevraagd wordt. Je wordt misleid, want het is niet zoals het je echt beloofd is. Ook dat is neuromarketing: wat doet een belofte met jouw websitebezoeker? Mijn belangrijkste reden voor een écht gratis e-boek Mijn belangrijkste reden om het e-boek echt gratis aan te bieden is mijn eigen ervaring. Ik merkte dat ik heel vaak een e-boek downloadde en bij de eerste mail die ik kreeg – ik kwam per slot van rekening op een e-maillijst- mijzelf uitschreef van de nieuwsbrief. Het e-boek was per slot van rekening waar het om ging. Dus groeide het besef dat deze methode niet paste bij mij. Gratis is gratis, dus het e-boek is ook echt gratis; geen addertje onder het gras, geen verplichte inschrijving op een nieuwsbrief. Als jij dat e-boek wilt, download je ‘m toch wel, dus waarom zou ik jou dan eerst verplichten op mijn e-maillijst te komen? Ik ben niet de enige Ik ben niet de enige die wel een beetje klaar is met die misleiding. Ook Meta Groot-Antink van Tekst met Pit schreef hier al over en Hannie Bakker van Rhapsody Design denkt er niet anders over. Dit blog had ik zelf al even in de pen, deze dames waren mij voor met het publiceren van hun artikelen. Soms vond ik de e-boeken gewoon… Juist omdat ik niet op de nieuwsbrieven zit te wachten, maak ik er nu een sport van om de downloads gewoon te vinden. Want als ik me uiteindelijk toch uitschrijf van de nieuwsbrief, hebben ze toch niks aan mijn gegevens. Dus heb ik bij enkele (zelfverklaarde) SEO-specialisten mijzelf de uitdaging gesteld de e-boeken zonder mijn e-mailadres te moeten afgeven tóch te downloaden. Makkie. Hoe ik de e-boeken vond Tja, je weet hoe zoekmachines werken of niet. En websites. Want als je zoals ik bezig bent met zoekmachine-optimalisatie, weet je ook hoe je moet zoeken. En dan blijkt dat sommige SEO-specialisten hun boeltje toch niet zo goed in orde hebben. Of ligt het aan de Phoenix website van IMU, die ze (toevallig?) alle drie hebben? Hoe dan ook, ik vond de e-boeken door: gewoon te googelen, op domeinnaam + “e-book” of “pdf” de sitemap uit te pluizen In beide gevallen niet sterk. De ene SEO-specialist had dus zijn e-boek gewoon laten indexeren door Google, terwijl je dat dus kunt afschermen, zodat het dus niet in de zoekresultaten verschijnt. De ander wist kennelijk niet dat alle pagina’s automatisch in de sitemap worden geplaatst. Dat vind ik dan wel weer grappig ;-) Downloaden zonder inschrijving op een nieuwsbrief Omdat het mij gewoon niet aanstaat, sterker nog, omdat het een trucje geworden is dat mij tegenstaat, downloadde (!) je bij mij het e-boek dus echt gratis. Zonder je gegevens eerst achter te moeten laten om een nieuwsbrief te ontvangen waar je niet zelf bewust voor kiest. NB: het e-boek was in 2020 toch echt aan vervanging toe. Vanwege naamswijziging van Letterzaken naar Optimus Online en omdat er inhoudelijk een update nodig was. Je vindt het e-boek dus niet meer op deze website. Je wordt gewoon genept Je hebt het zelf vast ook wel eens meegemaakt: er verschijnt een pop-app met een mooie grote beton met daarin de tekst “direct downloaden”. Daar klik je dan op en dan blijkt dat je helemaal niet direct kunt downloaden. Geen directe download Natuurlijk is er geen directe download. Dat hele “gratis” product dat je wordt aangeboden, het is alleen maar een valstrik om jouw contactgegevens te krijgen. Dan voel jij je toch ook genept? Want na het klikken op de knop, volgt ‘Stap 2’ en moet je je gegevens invullen. Jouw gegevens zijn dus wat waard en daarmee is de download niet gratis. En er is helemaal geen directe download. Je mag je van mij misleid voelen. Ik vind het in ieder geval misleiding, omdat je niet letterlijk krijgt wat je beloofd wordt. En dan komt ineens de AVG/GDPR om de hoek Per 25 mei 2018 kun je niet eens meer een e-boek of andere gratis weggever aanbieden met daarbij een automatische inschrijving op de nieuwsbrief. Dit is namelijk niet volgens de AVG/GDPR, die stelt dat iemand ondubbelzinnig en uit eigen vrije wil moet kiezen om in een e-maillijst te worden opgenomen.  Inschrijving voor je nieuwsbrief mag geen voorwaarde zijn om een gratis weggever te ontvangen. Maar hoe moet het dan? Dat het anders moet, is wel duidelijk Bovenstaande praktijken mogen per 25 mei 2018 gewoon niet […]