Waarom Domain Authority een overschat onderdeel van SEO is

Waarom Domain Authority een overschat onderdeel van SEO is

Maart 2019: paniek in de SEO-wereld. Moz heeft wijzigingen aangebracht in de berekening van hun Domain Authority. En nu zien bedrijven, organisaties en bloggers hun Domain Authority (in veel gevallen) dalen. Verschrikkelijk, want ineens is je domein minder waard. Nee hoor, totale onzin. Je domein is qua waarde echt niet afhankelijk van dat getalletje dat Moz (of Ahrefs, of SEMRush) meegeeft.  Wat is Domain Authority? Domain Authority is een cijfer dat Moz meegeeft aan een website gebaseerd op het backlinkprofiel van de website. Het is een manier om weer te geven wat Google volgens de berekeningen van deze SEO-tool als PageRank zou geven aan dit domein. Waarom een alternatief voor PageRank? Googles PageRank is een indicatie van de kracht van de backlinks die een website heeft gekregen. Die backlinks zijn een krachtig signaal dat Google meeweegt voor de posities in de zoekresultaten. En SEO-tools als Moz, Ahrefs en SEMRush proberen die PageRank op hun manier te berekenen en hebben daar hun eigen namen voor. En toen kwam 2013 en werd de publieke weergave van de PageRank niet meer geüpdatet. En werden de PageRank-alternatieven fors populairder en werd dus ook de Domain Authority van Moz veel gebruikt. Waarvoor gebruiken mensen Domain Authority? Maar waarvoor gebruiken mensen die getalletjes dan? Nou, voor bijvoorbeeld linkbuilding, het actief werken aan backlinks voor een website. Want dat backlinkprofiel is belangrijk voor je posities in Google. Een link vanaf een website of pagina met een hoge PageRank was interessant. Dus nu schermt men met Domain Authority, in mails vaak afgekort met DA. Dat gebeurt in ieder geval in 2 soorten gevallen: Door mensen die jou links willen verkopen: Door bloggers: Dat schermen met DA is trouwens ook niet geheel terecht. Want enkel die Domain Authority zegt niet alles. Enkel DA zegt niet alles Kijk, die Domain Authority gaat over het domein, zoals de naam al zegt. Maar dat getalletje zegt nog niet alles over de pagina waar die link naar jou uiteindelijk op komt te staan. Als die pagina nieuw is, krijgt die nauwelijks iets van de PageRank van de website mee. Want uiteindelijk blijft het een nabootsing van de PageRank ;-) . Een hoge DA betekent dus niet dat de pagina waar je die link op krijgt veel autoriteit heeft. Je moet Page Authority hebben Waar het om gaat bij die link die je krijgt, is de Page Authority. PA dus. In het complexe systeem van linkbuilding geldt echter niet alleen de autoriteit van de pagina waar de link op staat, ook zaken als relevantie en het aantal links op die pagina -inclusief interne links– tellen mee. Meer hierover heb ik uitgelegd in dit artikel. Wat is er nu veranderd? Een heel verhaal, maar wat is er nu veranderd aan de Domain Authority en wat betekent dit nu? De Domain Authority is vele jaren hetzelfde gebleven, terwijl de manier waarop Google backlinks weegt is veranderd. En Moz is als bedrijf natuurlijk ook gegroeid en daarmee veranderd, dus hebben ze nog eens kritisch gekeken naar hoe de DA berekend werd en dat verbeterd. Verbeterd naar hoe zij denken dat de backlinks meewegen voor jouw posities in Google. En wat betekent dat dan? Bij dit soort wijzigingen kan jouw getalletje wijzigen. In veel gevallen betekent dit dat de Domain Authority die jij opgebouwd hebt lager uitpakt dan voorheen. Is dat erg? Absoluut niet. Eigenlijk is er niks veranderd, behalve dan de waardering die Moz aan jouw backlinkprofiel hangt. Jouw backlinkprofiel is nog steeds hetzelfde, jouw posities in Google veranderen er niet door. Zie je wel veranderingen in de posities, dan hebben die hier echt niks mee te maken en is dat toeval ;-) En toch is er paniek Wat is dan de reden voor paniek? Als je teruggaat naar ‘Waarvoor gebruiken mensen Domain Authority?’, zie je dat DA als argument wordt gebruikt om links als “waarde” te verkopen. Maar nu gaat die DA omlaag en kunnen ze er minder voor vragen, want ze hebben nu een “lager cijfer”. En omdat er nogal waarde wordt gehecht aan dat cijfertje, zijn ze ineens minder interessant. Is dat terecht? Minder interessant door een lager cijfertje? Is jouw website nu ineens minder interessant omdat jouw Domain Authority een lager cijfer heeft? Echt niet. Er is namelijk helemaal niks veranderd. Die score is enkel een score van Moz en daarnaast geldt die alleen voor jouw domein en niet voor de pagina waarop de links (komen te) staan. Terwijl juist de score van de pagina (noem het Page Authority, noem het URL Rating, geef het cijfertje een naampje) invloed heeft op de waarde van de link. En dan nog zijn het enkel scores van de tools die je gebruikt en doet Google daar zelf helemaal niks mee. Het blijft een nabootsing van… Uiteindelijk is en blijft dit soort getallen een nabootsing van de PageRank. Komt het in de buurt? Dat weet niemand, omdat niemand weet wat de PageRank van de URL’s is. Of het nu Moz’ Domain Authority is, Ahrefs’ Domain Rating of welke andere score dan ook, zie het in perspectief. De scores kun je het beste gebruiken als benchmark: Jouw score tegen die van je concurrenten Jouw score nu tegen jouw score op een later moment Jouw score als indicatie van jouw concurrentiepositie op het moment van meten En dan nog: je weet niet hoe goed alle tools hun backlinkscore kunnen berekenen. “Zien” ze alle links naar een bepaalde website? Grote kans van niet, mede omdat op bepaalde websites de crawlers van deze tools worden geblokkeerd en die links dus niet worden meegewogen. Dat kan positief zijn, dat kan negatief zijn. Het is en blijft een nabootsing en een indicatie. En als je dat in je achterhoofd houdt, kun je cijfers als de Domain Authority prima gebruiken voor je SEO-strategie. Gratis jouw Domain Authority checken, of misschien die van een concurrent? Dat kan bij SEO Review Tools. Gebruik jij Domain Authority en zo ja, heb jij nu een andere score? Wat is jouw mening over Domain Authority als score om blogs of websites op te beoordelen voor wat betreft de waarde van links? Ik ben benieuwd…

Hoe ik zonder actieve linkbuilding aan backlinks kom

Links zijn belangrijk voor SEO. Ze zijn per slot van rekening een belangrijk onderdeel van ‘autoriteit’ als 1 van de pijlers van SEO. En dus zal je weleens verteld worden dat je aan linkbuilding moet doen. Maar is dat zo? Ik leg je graag uit hoe ik zonder actieve linkbuilding toch aan links kom. Nou ja, met een klein beetje actieve linkbuilding dan… Google en links als SEO-factor Je weet ongetwijfeld al dat links naar je website -de zogenaamde backlinks– door Google worden gezien als een soort ‘stem’ op jouw website. Hoe meer stemmen, hoe belangrijker een website wel moet zijn, was het idee. En dus ontstond er een discipline binnen de zoekmachine-optimalisatie die zich puur op het verkrijgen van backlinks richt: linkbuilding. Actieve linkbuilding of niet? Er zijn vele manieren om actief aan linkbuilding te doen. En ik zal niet ontkennen dat ze over het algemeen werken. Al is het op de korte termijn. In een aantal gevallen is er wel een risico. Koop je namelijk links, dan weet je vaak niet op wat voor websites de backlinks naar jouw website komen te staan. De geschiedenis met het Nederlandse linkbuildingbedrijf Get Indexed toont aan dat die manier van werken niet geheel zonder risico is. Mijn links zijn verdiend Zo’n 95% van mijn links heb ik echt helemaal zelf “verdiend”, ik heb er zelf niet actief werk van gemaakt om ze te krijgen. Ongeveer 4% bestaat uit links die je krijgt bij een online vermelding, zoals die op bedrijvengidsen. De laatste procent komt van actief werken aan linkbuilding. Hoe ik de links krijg en waarom ik er toch ergens actief werk van heb gemaakt, vertel ik je graag. 1: Bied je lezer waardevolle content Dit is wel echt de basis voor de backlinks die ik krijg. Iedere week doe ik mijn stinkende best om een zo goed mogelijk artikel te schrijven voor jou. En er zijn mensen die ze zo waardevol vinden dat ze ernaar linken. Wat precies het idee is achter Googles PageRank. De echte basis van linkbuilding dus. 2: Plaats content op andere websites Zoals de hele wereld bestaat uit samenwerkingen, is er ook niks mis met samenwerken met andere website-eigenaren. Een gastblog kan voor de bezoekers van een website juist een waardevolle aanvulling zijn op de gebruikelijke blogs op die website. Zo vraag ik wel eens mensen om hun kennis te delen, omdat ik die zelf niet heb. En andersom word ik ook gevraagd om blogs te schrijven voor andere ondernemers. Gastbloggen op daarvoor bestemde platformen Er zijn ook veel platformen die drijven op gastblogs. Zonder externe auteurs kunnen ze niet bestaan, zo zijn er op gebied van (online) marketing diverse platformen: DutchCowboys FrankWatching Marketingfacts Emerce imu Uiteraard is het wel de bedoeling dat je artikelen aanlevert die echt wat toevoegen. Als lid van het SEO-panel van FrankWatching vis ik er zo uit wat er puur geschreven is om een linkje te krijgen. En zelfs dat is nog niet erg, als het er maar niet te dik bovenop ligt en het artikel zelf wel echt waardevol is. Zelf begon ik in 2014 met schrijven voor Marketingmed, dat inmiddels is overgenomen door en geïntegreerd in imu.nl. Maar Google haat gastbloggen, toch? Sinds 2014 zijn er veel SEO-specialisten die zeggen dat gastbloggen niet mag van Google. Ik durf te stellen dat dat wel heel zwart-wit gesteld is. Er werd te veel misbruik gemaakt van gastbloggen om op die manier maar een link te pakken, maar zoals ik hiervoor ook al aangaf: als je schrijft om waarde toe te voegen, is er niks mis met gastbloggen. Waar komt dat verhaal dan vandaan? Het verhaal is de ronde gaan doen nadat Matt Cutts, destijds nog ‘Head of webspam’ bij Google op zijn persoonlijke blog aangaf dat gastbloggen als SEO-tactiek wat hem betreft zijn langste tijd gehad had. Enkele redenen waarom je dit best met een korrel zout mag nemen: Het staat op Matt Cutts’ persoonlijke blog en is geen officiële uiting van Google Google kan niet zomaar “zien” of je een gastblog schrijft voor de link of niet Laten we eerlijk zijn: ze kunnen je niet zomaar afstraffen omdat je gastblogs schrijft. En verder… Het laatste dat ik er nog over wil zeggen is dat het wel een signaal naar Google kan zijn wanneer je plotseling op veel verschillende websites gastblogs plaatst. Zeker wanneer je veel vergelijkbare artikelen op die diverse websites plaatst, zoals die vermaledijde guestographic… 3: Vermeld je bedrijf op bedrijvengidsen Veel bedrijven slaan de plank mis doordat ze wel een website hebben, maar zich verder lijken te verstoppen. Als je op een bedrijfsnaam zoekt en niet meer vindt dan hun website, hoe betrouwbaar komt dat over? Vermeldingen op diverse bedrijvengidsen draagt bij aan de betrouwbaarheid. Je laat zien dat je niets te verbergen hebt door je bedrijf ook hier in de etalage te zetten. Ik sta zelf op bijna 100 bedrijvengidsen en op enkele heb ik daar een backlink te pakken. Iedere link helpt, en deze links zijn gratis… Met of zonder link: pak die vermeldingen Niet op alle bedrijvengidsen krijg je een backlink. En bij sommige is het een nofollow-link. Geeft niet, doe het gewoon, pak die vermeldingen. Google vindt het fijn als je je niet verstopt. Zeker voor lokale ondernemingen zijn die vermeldingen cruciaal voor je vindbaarheid. Maar niet alleen voor lokale ondernemingen, dus ga ermee aan de slag. Lees hier meer over op ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid’. 4: Gebruik webmentions als aanleiding voor een link Soms wordt jouw bedrijf online genoemd, maar staat daar geen link bij. Zonde, zeker ook omdat het de lezer dan extra moeite kost om zelf naar jouw website te gaan. Maak daarom gebruik van webmentions om backlinks te krijgen. Zelf heb ik dat een paar keer gedaan toen ik naar aanleiding van een training werd genoemd in enkele blogs. Want waarom zouden ze niet even dat linkje plaatsen naar mij, terwijl ze mij noemen? Hoe je ontdekt wie jou heeft genoemd lees je in dit artikel. 5: Toch een beetje actieve linkbuilding Bovengenoemde tactiek met de webmentions is natuurlijk al een vorm van actieve linkbuilding. En eentje die wat mij betreft niet verkeerd is. Iemand kan even vergeten zijn een link te plaatsen of geen idee hebben waarom het slim is om het wel te doen. Link outreach: zelf anderen benaderen voor een backlink […]

Private Blog Networks: zo versla je ze met echte SEO

Private Blog Networks: versla ze met echte SEO

Iedere week een nieuw artikel schrijven. Ik heb er gelukkig genoeg inspiratie voor, maar soms doet zich een buitenkansje voor. Dit artikel is namelijk geschreven door Matt Adams van Online Growth Guru en het past heel mooi bij mijn visie en eerdere blogs. Ik mocht het oorspronkelijke artikel over Private Blog Networks vertalen, zodat ook jij profiteert van zijn tips om deze PBN’s te herkennen.  Naast de informatie uit het artikel van Matt heb ik zelf ook enkele zaken toegevoegd uit mijn eigen kennis en ervaring. Over naar Matts artikel -met mijn aanvullingen-: In dit artikel krijg je alle signalen waarmee je kunt bepalen of je een blogger moet afwijzen wanneer die vraagt om te betalen voor een link op hun site. Zeker wanneer ze niet de hoge kwaliteit website ze hebben die ze claimen te hebben. Domain Authority, de autoriteitsscore die Moz geeft om de “kracht” van een website te bepalen, wordt misbruikt door nepbloggers. Dat moeten we dus zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer je op de lange duur succesvol wilt zijn in SEO en online marketing is het superbelangrijk om private blog networks (PBN’s) of linkfarms te herkennen. Dit soort websites is er namelijk alleen maar om de zoekmachines te manipuleren en zo geld aan jou te verdienen. Waarom moet je dit voorkomen? Het is niets minder dan verstandig om dit te voorkomen omdat Google, de absolute marktleider in zoekmachineland, al snel gaat ontdekken waar deze netwerken te vinden zijn. En zodra dat gebeurt, verdwijnen deze uit hun zoekresultaten. En daarna verdwijn JIJ uit de zoekresultaten. Wat voorkomt dat jij succesvol kan ondernemen, want Google is voor veel ondernemingen een belangrijke manier om klanten te krijgen. Nog een risico van PBN’s Een ander risico is dat het hele private blog network door de eigenaren wordt opgeheven. Dat kan zomaar gebeuren, om wat voor reden dan ook. Weg links waarvoor je betaald hebt en waarvan jij dacht dat je er baat bij zou hebben. > Lees hier meer over de risico’s van linkbuilding Herken zelf Private Blog Networks Ik weet zeker dat je deze websites makkelijk herkent als onderdeel van een PBN wanneer je dit een paar keer hebt gecheckt. Maar vergeet niet dat PBN’s niet de enige manier is waarmee mensen de zoekresultaten proberen te manipuleren. Een systeem als Keyboost van @iPower is een ander voorbeeld. Wanneer je hier gebruik van maakt is er een groot risico dat het organisch bezoek aan je website er zo uit gaat zien:   Waarom dit stuk over Private Blog Networks? Waarom ik dit schrijf? Omdat ik jou met mijn ervaring als business- en SEO-consultant wil helpen begrijpen wat er te overwegen valt, welke goede en slechte kanten dit soort dingen heeft. Wanneer jouw website of onderneming groeit, zul je regelmatig dit soort mails krijgen: Veel mensen die dit soort mails sturen zeggen duizenden blogs te hebben waar jij jouw link kunt toevoegen. Ten eerste: hoe is dat überhaupt mogelijk? Ten tweede: het is BULLS**T. Daarom geef ik je in dit artikel duidelijke, praktische tips om goed van slecht en geweldig van smerig te onderscheiden.  Te beginnen met een korte uitleg hoe blogs hun domeinautoriteit manipuleren. Hoe Private Blog Networks werken en hoe ze domeinautoriteit manipuleren Private Blog Networks zijn er enkel om de zoekmachine-algoritmes te manipuleren en omdat de eigenaren rijk willen worden van oprechte bedrijfseigenaren zoals jij en ik. De eigenaren zetten een hoeveelheid aan websites op die weer flink onderling naar elkaar linken. Zo geven de websites linkjuice door aan elkaar, waarmee ze de domeinautoriteit (DA) van deze websites even snel manipuleren. En die DA gebruiken ze dan om hun links aan jou te verkopen. Pro-actieve PBN’s Sommige PBN’s zijn heel pro-actief. Ze sturen continu mails om bedrijven zoals de jouwe te interesseren voor een betaald artikel of betaalde links op hun netwerk. En daarbij zullen ze de domeinautoriteit vaak ook gebruiken. Een spreadsheet met daarin prijzen wordt ook vaak gebruikt. BETAAL NIET voor deze links. Ik zal niet beweren dat al deze websites nep zijn, maar als er echte zijn, benader ze dan zelf. Doe het niet via deze onbekende persoon die jou een e-mail heeft gestuurd. Reactieve PBN’s Met de supersnelle groei van blogger outreach (het actief benaderen van bloggers voor linkbuilding) zijn er eigenaren van PBN’s die gewoon zitten te wachten op mails van mensen die als hongerige wolven op zoek zijn naar links. Als je dan een reactie krijgt, zal het iets zijn als: Je kunt een link plaatsen voor € 100,- En ook al adviseer ik om het niet te doen, ben ik zelf wel eens geneigd geweest om hier een zakelijke discussie van te maken. Dat hoort er een beetje bij als je opportunistisch bent. Maar als je meer links wilt krijgen, houd hier dan rekening mee: Hoe je een onbetrouwbaar PBN herkent 1: Check het e-mailadres Aan een e-mailadres herken je al snel de types waar je beter niet mee in zee kunt gaan. Vaak zijn het Gmail- of Hotmailadressen of andere relatief anonieme e-mailadressen. Waarom zou je een e-mailadres vertrouwen dat niet eens gekoppeld is aan de website van een legitiem bedrijf? Vertrouw daarom geen mensen die niet mailen vanaf hun zakelijke e-mailadres. In het voorbeeld hierboven zie je een mail.com e-mailadres. Wat ook opvalt is dat er een mail is gestuurd naar een info@-e-mailadres, dat bij ons niet in gebruik is. We ontvangen de mails wel, maar het e-mailadres wordt werkelijk nergens vermeld of gepromoot. Het feit dat men naar info@ e-mailt zegt dat ze gewoon maar op de gok e-mails sturen naar algemene e-mailadressen. Oké, het betekent niet per se dat het onbetrouwbaar is, dus laten we verder gaan. Bekijk de websites eens die ze je voorstellen en bekijk die eens met enige gepaste zorgvuldigheid. 2. Check de kwaliteit van hun on-page SEO Het eerste wat je doet op de websites is de kwaliteit van hun eigen SEO op de pagina’s zelf (on-page) eens kritisch bekijken. Vraag jezelf daarbij af: Zijn de paginatitels automatisch gegenereerd of algemeen of zijn ze uniek en weloverwogen? Dat doe je zo: Bezoek het domein in Google Chrome en ga dan met je muis op het tabblad staan. Wanneer je met de muis over het tabblad gaat, zie je iets dat eruitziet als hieronder. Dat is de paginatitel, die tot zo’n 60 leestekens lang mag zijn. Voor het geval je […]

Hoe Domain Rating of Domain Authority geen invloed heeft op je SEO. En toch weer wel.

Hoe domeinautoriteit geen invloed heeft op je SEO. En toch weer wel.

Misschien heb je wel eens gehoord van PageRank. Dat was vroeger een dingetje in de wereld van SEO. Vooral voor linkbuilding, maar ook de PageRank van je eigen website en webpagina’s was iets waar je je druk om maakte. Totdat de zichtbaarheid van de PageRank verdween. Nu zijn er andere scores voor domeinautoriteit, zoals TrustFlow, Domain Rating en Domain Authority. En daarover is nogal discussie qua relevantie voor je SEO. Hoe zit dat nu precies? Zo belangrijk zijn die scores niet Ja, dit is heel zwart-wit gesteld. Maar als je pragmatisch kijkt naar die scores zijn er globaal 4 redenen waarom je de scores voor domeinautoriteit niet zo zwaar moet laten wegen: De scores zijn subjectief en verschillen per bron/tool die je gebruikt Domeinautoriteit zegt nog niks over de score van de pagina waar jouw backlink op komt/staat De autoriteit van de pagina kan ook gewoon veranderen, zowel positief als negatief Relevantie speelt ook een belangrijke rol Kun je gelijk de mailtjes van linkbuilders weggooien. De linkbuilders focussen vaak op de domeinautoriteit Als je een website hebt of beheert, krijg je ongetwijfeld wel eens mails van linkbuilders die willen “samenwerken”. Vaak willen ze linkjes ruilen en dan sturen ze je een spreadsheet met websites waarop ze een link voor jou kunnen plaatsen. Veel van die lijstjes bevatten ook een domeinautoriteitsscore, of dat nu Domain Authority, Domain Rating, Trust Flow, Domain Score of een andere score is. Over deze verschillende benamingen verderop uiteraard meer. In dit artikel lees je hoe ik over linkruil denk. Het begon met PageRank PageRank was dé “score” van Google om de waarde van een website vast te stellen. Deze werd gebaseerd op het aantal backlinks dat je website kreeg, al was het niet per se 1+1=2. Het was een complexere berekening, waarin ook relevantie en het aantal links op een pagina een rol speelden. De PageRank (PR) was in principe een score van 0-100, maar er was ook een Google Chrome add-on waarmee je de ToolBar PageRank kon zien. Deze had een score van 0-10. Iets meer vereenvoudigd dus. En toen werd de ToolBar PageRank niet meer geüpdatet Veel SEO’ers die aan linkbuilding deden, gebruikten de ToolBar PageRank (TBPR) om te bepalen hoe interessant een website was om een link op te krijgen. Hoe hoger de TBPR, hoe beter. En toen werd in 2016 de TBPR verwijderd, nadat deze al lange tijd niet meer geüpdatet werd. Alles wat je moet weten over PR en TBPR schreef ik al in ‘Het grote misverstand over Google PageRank‘. De alternatieve scores van diverse SEO-tools Omdat PageRank wat ongrijpbaar was, hebben diverse SEO-tools hun eigen alternatieve scores gecreëerd waarmee ze proberen de PageRank te simuleren. Zo zijn er: Domain Authority (MOZ) Domain Score (SEMRush) Domain Rating (Ahrefs) Trust Flow (Majestic) Allemaal (iets) andere namen voor hetzelfde doel: een score à la PageRank meegeven aan een domein. Maar wat zeggen die domeinautoriteitsscores nu werkelijk als je met linkbuilding aan de slag gaat? Wat zeggen die domeinautoriteitsscores nu echt? Het lijkt leuk: een link kunnen krijgen van een domein met een hoge autoriteitsscore. In de complexiteit van linkbuilding is het alleen wel goed om realistisch te blijven. Soms kun je beter een backlink krijgen op een pagina van een domein met een lagere autoriteitsscore dan op een pagina van een domein met een hogere autoriteitsscore. Dat heeft alles te maken met de autoriteit van de pagina waarop die link komt. Iedere tool geeft een andere score Als je 1 website door alle tools haalt, zul je zien dat de score bij iedere tool anders is. Iedere tool werkt anders en daardoor vindt de ene tool mer backlinks dan de andere. Dus krijgt een website of webpagina dan een hogere of lagere score. Daarnaast worden die scores ook ieder op hun eigen manier berekend. Zie het dus vooral als een indicatie. Als ik letterzaken.nl door de tools haal, krijg ik de volgende scores: Domain Rating (Ahrefs): 44 Domain Authority (Moz): 31 Domain Score (SEMRush): 35 Trust Flow (Majestic): 14 Nogal uiteenlopende scores, vind je ook niet? Dat komt omdat zo’n score dus subjectief is, gecalculeerd volgens de waardes van de tool die je gebruikt. En gaan we het dan even realistisch benaderen, dan concludeer je dat je maar weinig hebt aan die domeinautoriteit. Het gaat namelijk om de autoriteit van de webpagina waarop jij een link krijgt. Hoge domeinautoriteit betekent niet per se hoge pagina-autoriteit De backlink die je krijgt, komt op een pagina en die pagina heeft niet de autoriteitsscore die jou wordt voorgehouden. Die is namelijk niet hetzelfde als de score van het domein. Het domein bouwt autoriteit op door alle backlinks die er naar de homepagina liggen, en daarbij door intern linken ook wat waarde (linkjuice) van de individuele pagina’s die backlinks ontvangen. De pagina’s hebben zelf dus ook hun eigen autoriteit door de backlinks die ze zelf ontvangen en weer een klein beetje door interne linkjuice. Een hoge domeinautoriteit betekent dus niet automatisch hoge pagina-autoriteit. Komt jouw link op een nieuwe pagina? Grote kans dat wanneer je een backlink krijgt, deze op een nieuwe pagina komt. Die pagina heeft dan met wat mazzel een klein beetje pagina-autoriteit, omdat die bijvoorbeeld via het blogoverzicht wat interne linkjuice krijgt. Verder moet deze pagina nog fors autoriteit opbouwen om qua linkjuice serieus iets voor jou op te leveren. Is dat erg? Is weinig linkjuice erg? Veel mensen die op links jagen zijn uit op zo hoog mogelijke linkwaarde/linkjuice. Begrijpelijk, want op korte termijn levert je dat het meeste op. Toch is er niks mis met een link op een kakelverse pagina die zelf weinig autoriteit heeft. Wanneer het onderwerp van de pagina relevant is, is dat ook waardevol. En die pagina kan nog flink aan autoriteit winnen, waar jij dan ook weer van profiteert. Daar komt wel bij dat een pagina ook weer autoriteit kan verliezen. Wanneer er backlinks naar de pagina verdwijnen of gedevalueerd worden, of de interne linkjuice minder wordt bijvoorbeeld. Natuurlijk wil jij ook goede autoriteitscijfers Uiteindelijk wil jij ook graag meer autoriteit. Zowel voor je domein als je individuele pagina’s. Een backlink vanaf een pagina met behoorlijke autoriteit helpt daarbij. Maar staar je niet blind op de cijfers en zeker niet op enkel die domeinautoriteit. Een hoge Domain Rating of Domain Authority zegt nog niks. Relevantie en een link waarvan je weet dat die er […]

Slimme linkbuilding-strategie - volg je online vermeldingen (webmentions)

Slimme linkbuilding-strategie: volg online vermeldingen (webmentions)

Backlinks (links die naar jouw website verwijzen) zijn nog altijd een belangrijke factor voor jouw SEO. Er is wel discussie dat het minder zou worden, maar met backlinks haal je echt nog altijd beter en makkelijker goede posities in Google dan zonder links. Links krijgen is echter geen sinecure en kopen mag niet. Een relatief makkelijke manier om backlinks te krijgen is door je online vermeldingen (webmentions) in de gaten te houden. Online vermeldingen: verschillende vormen Oké, online vermeldingen dus. Voor wie nog een uitleg wil: jouw naam of bedrijfsnaam die genoemd wordt op een andere website. Want er is eens nieuws over je gepubliceerd of je wordt genoemd als partner van een bedrijf. Of je hebt een referentie achtergelaten over een bedrijf. Het zijn even wat voorbeelden. Als jij of jouw bedrijf daar vermeld staat, waarom zou daar dan niet een link naar jouw website staan? Van vermelding naar backlink Zo’n vermelding is een mooie kans om een backlink te scoren. Want waarom zou een vermelding niet gepaard gaan met een link? Waarom zou de websitebezoeker zelf op zoek moeten naar de website van een bedrijf als deze gewoon op een link kan klikken? Alle reden dus om bij een vermelding te vragen om een verwijzing naar jouw website. Hoe pak je dat aan? Zoals ik al aangaf: waarom zou een websitebezoeker zelf een website moeten opzoeken? Alleen dat is al de reden om te vragen om die backlink. Benader de website-eigenaar of -beheerder dus en zet in de e-mail iets van de volgende strekking: “Je vermeldt ons bedrijf op deze pagina: https://url.nl/deze-pagina, waarvoor dank. De websitebezoekers kunnen nu alleen niet direct naar onze website en moeten daar eerst zelf naar zoeken. Je bezoekers zullen het waarderen als ze die moeite niet hoeven doen en er dus een link bij staat. Zou je hier een link naar https://onzewebsite.nl willen plaatsen?” Geef er natuurlijk zoveel mogelijk je eigen draai aan, voorkom copy/paste-werk. En maak zo’n mail ook zo persoonlijk mogelijk. Niemand vindt het leuk als ze het gevoel krijgen een mail te krijgen die niet echt persoonlijk aan hen geschreven is. Jij toch ook niet? Hoe kom je erachter dat je vermeld wordt? Ja leuk, maar hoe weet je nu of jij of je bedrijf vermeld wordt op internet? Daar zijn tools voor: Google Alerts (gratis) Ahrefs mentions (betaald -aff.) Moz Pro Fresh Web Explorer (betaald) Mention (betaald) Talkwalker Alerts (gratis) Verder is er ook nog Meltwater, die alleen geen duidelijke prijsstelling geeft. Prijzen zijn daar op aanvraag. Maar waarom zou je ook betalen als Google Alerts gratis is? Toch? Google Alerts is stuk Google Alerts kun je wat mij betreft vergeten. Het is stuk. Werkt niet naar behoren. Ik heb het zelf ingesteld voor mijn bedrijfsnaam en mijn eigen naam, maar krijg er nauwelijks meldingen van binnen. En dat terwijl ik uit Ahrefs [aff.] met dezelfde zoektermen binnen enkele uren na publicatie meldingen binnen krijg. Al sinds 2013 is er sprake van afname van meldingen via Google Alerts. Google Alerts is hier ook eigenlijk niet voor bedoeld Het doel van Google Alerts is eigenlijk dat je meldingen ontvangt wanneer er nieuws is over een onderwerp dat je interessant vindt. Dat kan zijn over bepaalde onderwerpen zoals de financiële wereld of politiek, maar ook bekende mensen of sportclubs. In feite is het een aardige bijkomstigheid dat je er ook online vermeldingen van jouw eigen naam of bedrijf mee kunt monitoren. Maar dat werkt dus niet meer goed… En Talkwalker dan? Leuk, zo’n gratis tool, maar Google Alerts is dus stuk. Je hebt er weinig aan. Tenzij je genoegen neemt met een resultaat dat misschien eens 10% is van wat je van een betaalde tool krijgt. Of overweeg Talkwalker. Volgens dit artikel op Moz.com doet Talkwalker het behoorlijk goed. Ik test de tool nu zelf en vind de resultaten tot nu toe aardig, maar niet heel sterk. Voor wie geen geld wil besteden aan een tool, een prima alternatief voor Google Alerts. Wil je betere resultaten, dan kom je toch uit op een betaalde tool. In bovenstaande screenshot zie je een reden waarom ik Talkwalker niet sterk vind. Misschien moet ik mijn naam tussen aanhalingstekens zetten, maar bij Google Alerts krijg ik ook zonder aanhalingstekens alleen de exacte overeenkomst. Enkel “Nathan Veenstra” dus. Als ik al meldingen krijg ;-) Gratis versus betaalde tools Zijn de betaalde tools dan de beste optie? Dat ligt aan jezelf. Ben je bereid een paar tientjes per maand te betalen voor enkel de vermeldingen of heb je sowieso al behoefte aan een tool die je helpt op het gebied van SEO? Want buiten Mention zijn de betaalde tools vooral SEO-tools. $ 29 per maand voor enkel vermeldingen of betaalde SEO-tool? Mention is de enige tool die zich puur op webmentions richt en vind ik voor een tool met maar 1 functie prijzig. Je moet toch even $ 29 per maand neerleggen voor enkel die online vermeldingen. De andere betaalde tools zijn complete ‘suites’ met diverse oplossingen voor zoekmachine-optimalisatie. Ahrefs en Moz zijn beide echte SEO-tools, en webmentions horen daar ook bij, daarom ook dit artikel. Maar deze tools gebruik je toch vooral als je flink inzet op SEO. De meldingen in mijn inbox Een goede test is natuurlijk het in de gaten houden van de meldingen. Voor zowel Ahrefs als Talkwalker en Google Alerts heb ik ‘Letterzaken’ ingesteld voor een melding in mijn inbox. Lamper Design publiceerde op 3 juni 2018 een blog waarin ik werd genoemd en van Ahrefs en Talkwalker kreeg ik op 5 juni vlak na elkaar meldingen van de webmentions. Niks van Google Alerts dus, al zou dat nog kunnen komen. Dat zou wel betekenen dat Google Alerts in ieder geval niet zo heel snel is. En de volgorde van de twee andere tools zegt (nog) niks, het kan zomaar zijn dat Talkwalker een keer eerder is dan Ahrefs. Dan komt hun crawler gewoon net iets eerder langs de website die mij vermeldt. Toch meer weten over deze tools? Wil je toch meer weten over deze tools, lees dan het artikel op Moz.com dat hierboven is aangehaald, of dit nuttige artikel van Jochem Koole. Aan jou de keuze welke tool je inzet. Als je überhaupt kiest voor het gebruik van een tool. Ga je aan de slag om backlinks te krijgen met je webmentions, begin dan met bestaande vermeldingen. Hoe je bestaande webmentions […]

De 5 meest gelezen blogs op letterzaken.nl in 2017 - plus een overzicht van alle blogs uit 2017

De meest gelezen artikelen van 2017 op letterzaken.nl

Het afgelopen jaar heb ik 44 artikelen gepubliceerd op letterzaken.nl. Omdat ik wekelijks iets wil publiceren hadden het er eigenlijk nu 51 moeten zijn. Begin dit jaar kwam ik er gewoon niet toe, terwijl ik in de drukte aan het eind van 2017 zelfs 2 artikelen heb geschreven… Hoe dan? Stok achter de deur Dit jaar begon ik met mijn wekelijkse mails met tips en blogs. Omdat er wekelijks een e-mail uit gaat, heb ik ook een stok achter de deur om wekelijks een vers blog voor jou te publiceren. Aan inspiratie ontbreekt het niet hoor. Een goed blog schrijven kost me alleen wel behoorlijk veel tijd. Ik doe namelijk altijd onderzoek om beweringen te onderbouwen, moet er afbeeldingen bij regelen en ben zo al gauw 3 uur bezig met 1 blog. Of langer… Afijn, de meest gelezen artikelen De meest gelezen artikelen uit 2017 zijn: Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico? Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet Telefoontje over een vermelding in de gemeentegids? Let goed op! Hoe ziet een goede homepagina eruit? 7 tips voor een succesvolle website Nu bij 2 recensies al vermelding van sterren in Google: aan de slag met jouw recensies! Lees ze zelf om te ontdekken waarom dit de populairste blogs van 2017 waren. Als je ze nog niet gelezen had natuurlijk ;-) Alle blogs van 2017 op een rijtje Wil je zeker weten dat je niet nog een voor jou interessant artikel hebt gemist? Loop dan even door alle blogs van 2017, ik zet ze even netjes op een rijtje voor je: Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies! Telefoontje over vermelding in gemeentegids? Let goed op! Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk? Wanneer plaats je een nofollow-link op je website? Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website Zijn jouw webpagina’s doodlopende straten? Haal er omzet uit! Ben jij de snelle verkoper op jouw website? Alles wat we nu weten over de Google Mobile-first index Straalt jouw website professionaliteit uit? Overdrijf niet met design op jouw website Bouw gratis een website voor jouw onderneming – met dank aan Google HTTPS voor jouw website is onvermijdelijk. Dit is waarom Meta keywords-tag goed voor je SEO? Integendeel! Google maakt homepage à la Facebook met nieuwsoverzicht, is dat slim? Staat jouw klant centraal in je webteksten? Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win! (geüpdatet artikel) Waarom spaties in je bestandsnaam uit den boze zijn (gastblog Kim Pittoors) Moet je verkeerde spelling gebruiken op je website voor vindbaarheid? Waarom mijn e-boek een ECHT gratis weggever is Zin en onzin over SEO op Twitter 7 punten waar een goede webbouwer aan moet voldoen Iedereen bouwt nu zijn eigen website in WordPress. Of toch niet? SEO en conversie gaan hand in hand Nog een reden waarom HTTPS op jouw website noodzakelijk is De mythe over Googles 200 SEO-factoren Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert, of omzet kost Welke invloed heeft bloggen nu echt op je SEO? Enkel zoekvolume is niet voldoende bij zoektermenonderzoek SEO regel je niet met een plugin Welke invloed heeft een nofollow-link op je SEO? Betalen voor vermelding in telefoongids of bedrijvengids? Domeinnamen en SEO: hoe zit het nu precies? Linkbuilding doe je (niet) zo: over linkruil en meer Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie? Langere meta-omschrijvingen in Google: hoe zit dat precies? Hoe schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie? Doe er je voordeel mee, er staat vast het een en ander tussen wat jij kunt toepassen voor jouw website en/of SEO-strategie. Of anderszins voor jouw onderneming. En voel je vrij om reacties of vragen onder mijn artikelen te plaatsen :-)

Linkbuilding doe je (niet) zo - over linkruil en meer

Linkbuilding doe je (niet) zo: over linkruil en meer

Jij krijgt ze vast ook wel eens: mails met het voorstel om links te ruilen. Of een andersoortig voorstel wat betreft backlinks van iemand die je helemaal niet kent. Vaak gaat het om AB-linkruil, ook steeds meer om ABC-linkruil. Wat houdt het in en werkt het?  Het linkruil-principe Allereerst over linkruil: er zijn dus verschillende vormen. De meest voorkomende zijn: AB-linkruil ABC-linkruil Ze staan in volgorde van eenvoud en daarmee ook het risico dat je ermee loopt. Hoewel er niet echt sprake is van een risico, omdat je niet per se wordt afgestraft, maar de links worden gedevalueerd door Google. Ik leg ze even per variant uit. Wat is AB-linkruil? AB-linkruil is de eenvoudigste vorm van linkruil. Deze is daarmee ook het meest eenvoudig te traceren door Google. Het principe werkt als volgt: Website A linkt naar website B en website B linkt naar website A De zoekmachines zien dat beide websites naar elkaar verwijzen en strepen beide links als het ware tegen elkaar weg. Vaak worden de links vrijwel tegelijkertijd geplaatst op beide websites, waardoor de zoekmachines het helemaal makkelijk als AB-linkruil herkennen. En je maakt het ze nóg makkelijker door een pagina ‘Links’, ‘Partners’ of zelfs ‘Linkpartners’ aan te maken. Niet doen dus. Wat is ABC-linkruil? ABC-linkruil is een iets complexere variant van linkruil, waarbij 3 websites onderling naar elkaar linken. En je kunt vast al bedenken hoe die werkt: Website A linkt naar website B, website B linkt naar website C en website C linkt weer naar website A En zo is het cirkeltje dus rond. Of de driehoek zo je wilt. En die is dan weer niet rond, maar driehoekig ;-) Maar zonder gein: ook dit is vrij makkelijk te traceren voor de zoekmachines. Zeker wanneer iemand dit regelmatig zo toepast. Dan gaat het natuurlijk opvallen. Google herkent patronen en gaat daar dan op letten. Dat klinkt als een arbeidsintensieve klus, maar dit gebeurt natuurlijk volledig geautomatiseerd. Googles zoekmachinebots zijn daar helemaal op geprogrammeerd. Complexere varianten Er zijn vast ook complexere varianten van linkruil, zoals ABCD-linkruil. En misschien wordt linkruil ook wel toegepast om linkwheels op te zetten. Over linkwheels lees je verderop in dit artikel meer. De risico’s zullen hier wellicht kleiner zijn, de vraag is of je het risico moet willen lopen. En hoe waardevol de links zijn die je zo krijgt. Waarom je een risico loopt met deze technieken Het idee achter links als ranking factor is gebaseerd op waardevolle content op jouw website. Het verwijzen naar een pagina op jouw website zou moeten gebeuren omdat de linkende partij bezoekers aanraadt om jouw website te bezoeken, gebaseerd op het feit dat jij iets waardevols te bieden hebt. Niet omdat er iets tegenover staat dus. Dit is wat Google erover zegt: Alles hierover lees je op deze pagina in de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Het boeit de ander echt niet of jij ervan profiteert Zou degene die jou een mail stuurt het echt zo goed met jou voor hebben? Natuurlijk niet, het boeit een ander niet of jij hoger komt in Google. Degenen die dit soort outreach-e-mails sturen doen dit alleen voor hun eigen belang, of die van hun klanten. Jij bent echt alleen maar een middel om hún doel te bereiken. In een enkel geval geven ze het zelfs eerlijk toe: “in belang van onze klanten”. Nou dat dus. En knap dat deze beste man heeft gelezen dat ik linkbuilding aanbied. Want dat heeft werkelijk nog nooit op mijn website gestaan. :-D Lekker anoniem mailen Wat ook opvalt is dat vrijwel geen enkele outreach-e-mail komt van een e-mailadres dat bij een bedrijf hoort. Vaak zijn het Gmail-adressen of e-mailadressen van andere veelal gratis services. Sterker nog: vaak zijn het ook namen die heel echt lijken, maar wanneer je eens een zoekopdracht doet, geen duidelijke profielen opleveren. Haal zo’n naam maar eens door Google, LinkedIn en/of Facebook en ontdek of ze echt bestaan. En als de naam wel voorkomt, of ze dan werken bij het bedrijf of het soort bedrijf waarvan ze claimen te zijn. Grote kans dat je zoektocht tevergeefs is. Jou helpen? Waarom zouden ze? In de linkruil-e-mails staat vaak iets van de strekking: “zo helpen we elkaar” of “zo groeien beide websites”. Los van het feit dat Google die links tegen elkaar wegstreept: denk je echt dat zij enig belang hebben bij jou helpen? Vergeet het. Het zijn vrijwel allemaal anoniem opererende medewerkers van internet- of SEO-bureaus die enkel hun klant hoger willen krijgen in Google. Of jou het wat oplevert zal ze werkelijk worst zijn. Of denk je echt dat ze er blij van worden om jou “te helpen”? Wanneer linkruil wel werkt Helemaal uitsluiten van linkruil wil ik nou ook weer niet doen. Wanneer jij in een artikel van jouzelf linkt naar een ander en die ander linkt in een artikel van hen weer naar jou, is dat in ieder geval natuurlijker en waardevoller dan de standaard linkruil. In dat geval zal er ook niet (ongeveer) tegelijkertijd naar elkaar gelinkt worden. Deze wederkerigheid is ook uit te leggen. Logische over-en-weer verwijzing Uiteindelijk is het logisch dat ik bijvoorbeeld link naar webbouwers die een goed stuk schrijven waar ik naar verwijs. En dat zij andersom een linken naar mijn website voor meer informatie. Dat kan omdat we elkaar kennen en nogal hetzelfde denken over de materie, waardoor het vrij automatisch gebeurt dat we naar elkaar linken. Op een natuurlijke manier dus, waardoor het gewoon naar elkaar verwijzen is. De plaatsing maakt het verschil Er zit in dit geval ook een belangrijk verschil in de plaatsing van de link. Niet op een ‘partners’-pagina, of erger nog: ‘linkpartners’ (denk je dat Google nou echt zó dom is? ;-) ). Nee, deze links staan gewoon in de content. In een artikel dat gerelateerd is aan het artikel waar weer naar gelinkt wordt. En dat is ook hoe het wereldwijde web hoort te werken en de gedachte achter Googles PageRank. En toen kwam de guestographic… Natuurlijk zijn SEO-specialisten altijd op zoek naar nieuwe manieren om links te krijgen. Dus kwam Brian Dean van Backlinko met de guestographic: een infographic die je aanbiedt om bij een ander op de website te plaatsen, meestal met een (kort) blog erbij. Maar natuurlijk met een link naar de partij die de infographic heeft aangeleverd. En dus krijg ik nu regelmatig dit soort mails: Rot op […]

Welke invloed heeft een nofollow-link op je SEO

Welke invloed heeft een nofollow-link op je SEO?

Dat backlinks belangrijk zijn voor SEO moet je wel bekend zijn. Zo niet, kom eens een training bij me volgen ;-) Maar niet iedere link krijgt dezelfde waarde mee. En dan zijn er ook nog de nofollow-links, die geen linkjuice overdragen. Hebben die dan geen enkele invloed op je SEO? Laten we daar eens naar kijken. Wanneer wordt een backlink nofollow? Eerder schreef ik al een artikel over wanneer je een nofollow-link plaatst. Standaard is een link dofollow*, tenzij je er een rel=”nofollow” tag aan koppelt. Die rel=”nofollow” geeft aan dat er geen linkjuice mag worden overgedragen via die link. Degene die die backlink krijgt, bouwt dus geen autoriteit op dankzij die link. In enkele gevallen wordt een link automatisch nofollow: Op sociale media In reacties op blogs Bij de meeste online advertenties Er zijn wel eens partijen die vergeten om advertenties die ze handmatig op hun website plaatsen de nofollow-tag mee te geven. Dan heb je als adverteerder mazzel, al ben je je SEO-voordeel dan wel kwijt wanneer de advertentie weg is. Daarnaast zou het kunnen dat Google de advertentie herkent als advertentie en de link automatisch devalueert. *Je zou nog kunnen discussiëren over de vraag of een dofollow-link wel bestaat. Door de rel=nofollow-tag toe te voegen, ontstaat er een nofollow-link, maar er is geen dofollow-tag. Dofollow is dus enkel een term om mee aan te kunnen geven dat de backlink waarde overdraagt in de vorm van linkjuice. Je krijgt geen linkjuice, dus geen autoriteit Je link krijgt met een nofollow-tag geen linkjuice mee, wat betekent dat je er geen waarde van meekrijgt die meebouwt aan jouw online autoriteit. Die autoriteit begon trouwens in 1996, toen Google als eerste zoekmachine niet enkel naar woorden in de tekst keek, maar ook links ging meewegen als ranking factor. Dat resulteerde in de PageRank, waar misbruik van werd gemaakt, waarna Google besloot geen PageRank meer te communiceren. Diverse SEO-tools hebben hun eigen variant op de PageRank: Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) van Moz Domain Rating (DR) en URL Rating (UR) van Ahrefs [aff.*] Je ziet dat deze tools dit opsplitsen in een autoriteit per domein en per pagina. Uiteindelijk is het zo dat een pagina autoriteit opbouwt door de backlinks die ernaar verwijzen. De backlinks van al die pagina’s bij elkaar bouwen weer mee aan een profiel voor het domein als geheel. *Dit is een affiliate link; meld jij je aan bij Ahrefs, krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niks meer, terwijl ik beloond word voor mijn hulp… Het is geen lineair systeem Net als de oorspronkelijke PageRank zijn de autoriteitsscores van deze tools geen lineair systeem. De groei van je DA/PA of DR/UR gaat dus niet evenredig mee met het aantal backlinks. De eerste links dragen dus snel bij aan groei van je scores, maar hoe meer backlinks je krijgt, hoe minder hard je score meegroeit. We noemen dit een logaritmische schaal. Logaritmische schaal: van 1 naar 2 of van 9 naar 10 maakt een enorm verschil Bij een logaritmische schaal is iedere volgende stap weer een stuk moeilijker. Van 1 naar 2 is dus vrij makkelijk te realiseren, maar van 2 naar 3 alweer moeilijker. Van 9 naar 10 is zelfs vele malen moeilijker dan van 1 naar 2. DA/PA en DR/UR worden beide van 0 tot 100 geschaald. Je kunt je voorstellen dat het dus heel pittig is om al boven de 50 te komen. En nu terug naar de nofollow-links Hoewel er nog wel meer uitleg mogelijk is bij bovenstaande, laat ik het hier even bij. Het gaat hier om de invloed van nofollow-links op je SEO. Bovengenoemde is allemaal gebaseerd op links zonder nofollow-attribuut. Wat doet een nofollow-link dan voor je en moet je die wellicht maar zien te voorkomen? Moet je een nofollow voorkomen? Het voorkomen van nofollow is beslist niet nodig. Sterker nog: het ontbreken van nofollow-links zal bij de zoekmachine alleen maar alarmbellen doen rinkelen. Bij een behoorlijk aantal links naar je website in ieder geval. Wanneer je 100 backlinks hebt waarvan er geen enkele nofollow is, komt dat niet natuurlijk over. Je hebt ze dus nodig voor een natuurlijk linkprofiel. En kwaad kunnen ze sowieso niet. Sterker nog: uiteindelijk kunnen ze wel effect hebben op je SEO. Hoe ze toch effect kunnen hebben op je SEO In eerste instantie mis je dus de een positief effect op je SEO, maar dat kun je alsnog krijgen. Er is namelijk een kans dat jouw pagina of website via die nofollow-link ontdekt wordt door iemand die het de moeite waard vindt om er later zelf naar te linken. En zo krijg je alsnog die backlink zonder rel=nofollow tag, dus mét linkjuice, en dus SEO-waarde voor je. Uiteindelijk toch SEO-voordeel van je nofollow-links Breng jouw artikelen -en eventueel andere pagina’s- dus zeker onder de aandacht van anderen. Op sociale media, in reacties op blogs, waar het ook maar op een netter, natuurlijke manier kan. Want zo heb jij vast ook verschillende interessante artikelen ontdekt, toch? Vertel eens, weet jij nog hoe je mijn blogs hebt ontdekt? Of heb je een verhaal van een ander interessant blog dat je hebt ontdekt dankzij een (al dan niet nofollow-)link? Ik ben benieuwd.

Keyboost van iPower voor linkbuilding inzetten?

Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico?

Wanneer je serieus bezig bent met SEO, is de kans groot dat je de naam Keyboost wel eens tegengekomen bent. Zelfs wanneer je niet eens zo actief bent met je eigen website, kun je wel eens een mail hebben ontvangen van Keyboost, Gregory Liénard of @iPower, het bedrijf achter Keyboost. In onderstaande artikel legt Kim Pittoors van Nethit exact uit hoe het systeem van Keyboost werkt en wat de risico’s zijn. Eerst wat informatie van mijn kant. Hoe ik Keyboost ontdekte Ik kwam zelf in aanraking met Keyboost door een ongevraagd e-mailtje van ene Gregory Liénard, waar ik eigenlijk een beetje om moest lachen. Er stond namelijk in dat ik met de zoekterm ‘webteksten’ op positie 5 stond in Google.be. En dat zij wel konden helpen om mij hoger te krijgen. Google.be heeft mijn aandacht niet Leuk en aardig allemaal, maar ik focus mij op Nederland. Google.be heeft mijn aandacht dus niet. Als ik klanten vanuit België zou krijgen, zou ik kritisch met ze doornemen of ze mij als Nederlander nodig hebben of niet beter iemand uit eigen land zouden kiezen. Zeker als het om teksten gaat, zitten er kleine, maar essentiële verschillen in het taalgebruik tussen Nederlanders en Vlamingen. Ik richt mij dus niet expliciet op België, dus daar ging Gregory Liénard al mis. Backlinks vanaf onbekende domeinnamen Ook kreeg ik op een gegeven moment backlinks binnen vanaf onbekende domeinnamen. Als ik dan keek ik waar die links vandaan kwamen, zag ik websites met korte stukjes tekst, die overduidelijk vanaf de oorspronkelijke website waren gekopieerd. De opmaak van de webpagina’s was bepaald niet om enthousiast over te worden en de links zelf waren waardeloos, omdat ze nofollow waren. Het artikel van Kim over Keyboost En toen kwam ik het artikel van Kim over Keyboost tegen. Een gedegen onderzoek naar hoe het systeem werkt, inclusief een opsomming van de voor- en nadelen. Dat artikel is in het Engels en daarom heb ik gevraagd aan Kim of we er een Nederlandse vertaling van op mijn site mochten plaatsen. Hieronder volgt de vertaling van dat artikel, dat erg grondig en daarom enorm de moeite waard is: Keyboost toont aan dat black hat SEO-technieken nog steeds werken Gisteren stuitte ik weer op een scraper-site die naar een website van mij linkte. Ik zie dit te vaak gebeuren en ik vind het erg frustrerend dat mensen dit nog steeds doen. Als je het me eerder had gevraagd, had ik gezegd dat dit soort black hat SEO- technieken niet meer werken. Omdat het niet zo zou moeten zijn. Maar weet je wat? Ik had het helemaal fout. Maar doe het sowieso niet, want de kans is groot dat het in de toekomst een negatief effect heeft! Hoe zit het precies? Na wat onderzoek ontdekte ik een Belgisch bedrijf dat behoorlijk succesvol links verkoopt via een service die Keyboost heet. Ze hebben 69 reviews met een gemiddelde van 4,3 sterren op hun Facebookpagina (augustus 2016). Vrijwel iedereen is erg positief over deze dienst. Toen ik op hun website keek, kon ik alleen geen enkele duidelijkheid krijgen over hoe deze dienst werkt. Ze zijn er erg vaag over. Wat ik wel zag, was een verhaal over backlinks. Daarnaast vermelden ze dat er geen wijzigingen op je website/webpagina’s nodig zijn om deel te nemen. De rest kun je dan zelf invullen. Dat hoeft alleen niet, ik heb het voor je uitgezocht. Zo zag ik op Facebook al dat ze toegaven dat het gebaseerd is op links. Toen ik wat research deed, ontdekte ik dat iPower enkele duizenden domeinen heeft, die gevuld zijn met gescrapete content. Google zoekresultaten succesvol volgespamd tot pagina 10 Wat ze ook doen, het werkt goed. Op korte termijn in ieder geval. Nadat ik de positieve ervaringen had gelezen, googelde ik op “Keyboost klachten”. Het verbaasde me hoe ze de zoekresultaten van Google succesvol volspammen tot de 10e pagina. Dit is wat ik tegenkwam toen ik googelde op “Keyboost klachten”: Het triggerde mij: hoe doen ze dit? En belangrijker nog: waarom dit detecteert Google dit niet, hoe komt het dat het werkt? Deze vragen zullen onbeantwoord blijven. Alleen Google weet het. Maar ik ging wat verder graven en ontdekte dit… Sneaky technieken om linkjuice te beïnvloeden Toen ik deze gescrapete pagina’s voor het eerst zag, dacht ik dat het een of andere amateuristische negatieve SEO-tactiek was. Maar toen ik verder keek in de broncode van de Keyboost pagina’s, zag ik dat alle gescrapete links een nofollow-attributie hadden. Dat is een opluchting, ondanks dat Google eerder al eens gezegd heeft dat je je geen zorgen hoeft te maken over schimmige backlinks van scraperpagina’s. Ze claimen het verschil te kunnen zien, maar waarom werkt dit systeem van Keyboost dan nog? Nadat ik in de broncode had gekeken, kreeg ik het idee dat er iets voor mij verborgen moest zijn. Waarom zouden ze dit soort pagina’s maken? Alle links waren nofollow, dus er werd totaal geen linkjuice doorgegeven. Het eerste dat in me opkwam was zoekmachine-cloaking. Dus ging ik terug naar de zoekresultaten en liep enkele van de gecachte versies na. Dit is wat ik toen zag: In de gecachte versies zag ik 8 dofollow-links bovenaan de pagina. De eerste 3 links gingen naar eigen websites en de andere vijf zijn hoogstwaarschijnlijk klanten van Keyboost. Mijn theorie is: Ze scrapen content, cloaken Googlebot en gebruiken rel=”nofollow” om zelf alle controle over de linkjuice te houden. Om precies te zijn voorkomt de nofollow dat de linkjuice wordt doorgegeven naar pagina’s waar ze het niet naartoe willen laten vloeien, maar het resultaat is hetzelfde. En Google Penguin dan? Hoe ontkomen ze dan aan de voor hun zo gevaarlijke Google Penguin? Daar heb ik helaas geen antwoord op. En zo weet ik ook niet of ze dit zo wel kunnen blijven doen. Het ergste is echter dat dit serieuze consequenties kan hebben voor de mensen die ongewild meedoen aan dit linkschema. Conclusie: sommige black hat SEO-technieken werken nog, maar moeten dood! Als professionele SEO’er wil ik alleen maar kwaliteit leveren aan mijn klanten. Ik speel het spelletje volgens de regels, omdat ik het risico niet wil nemen om De bedrijven voor wie ik werk in gevaar te brengen. Ik werk niet alleen maar voor mijn eigen gewin. Dit betekent ook dat SEO’er een hoop werk oplevert. Dat betekent meedenken me klanten, hun bedrijf en hun vak begrijpen en goede websites maken. Mijn doel is websites maken die het goed doen in Google […]