Een pagina of blog kopiëren (en herschrijven) in WordPress

Als je serieus bezig bent met je website, onderhoud je je webpagina’s door ze te updaten. Met name je blogs verdienen weleens een update. Maar hoe pak je het aan als je het wilt herschrijven en dan opnieuw wilt publiceren? Zeker als je het zo tussen je werkzaamheden door doet, wil je niet telkens een kleine aanpassing doen en weer updaten, maar een nieuwe pagina aanmaken is ook zo omslachtig. De oplossing in WordPress is je pagina kopiëren (of eigenlijk dupliceren) met de Yoast Duplicate Post plugin. En daar zitten veel voordelen aan, dus doe je voordeel met alle tips en kopieer en herschrijf je pagina’s op je gemak met de Duplicate Post plugin.  Yoast Duplicate Post plugin? Hoezo Yoast Duplicate Post, die zijn toch van de Yoast SEO-plugin? Klopt, de plugin is een tool van ontwikkelaar Enrico Battocchi die Yoast in juni 2020 heeft overgenomen en die het bedrijf sindsdien doorontwikkelt. En dat doorontwikkelen is absoluut gelukt, Yoast Duplicate Post is echt een betere plugin geworden dan de oorspronkelijke plugin al was. Wat er zo handig aan is en hoe je deze plugin optimaal gebruikt voor het kopiëren en herschrijven van je webpagina’s gaan we nu doornemen. Waarom zou je een pagina kopiëren en herschrijven? Als je je afvraagt waarom je een WordPress-pagina zou kopiëren en herschrijven, leg ik dat natuurlijk graag even uit. Een paar belangrijke redenen, waarvan we de details later verder doornemen: Up-to-date houden van je blogartikelen en webpagina’s: met name blogs kunnen in de loop der tijd verouderen, maar ook je andere webpagina’s hebben eigenlijk weleens een goede update nodig. Je wilt dan niet je bestaande pagina bewerken met het risico dat er iets misgaat en je een pagina online hebt staan die half af is. Updaten en later opnieuw publiceren: als je zoals ik op vaste momenten je nieuwe of geüpdatete artikelen publiceert, is het fijn als het bestaande artikel online blijft staan terwijl wel op het gewenste moment de nieuwe versie online verschijnt. Pagina’s of artikelen samenvoegen: zeker een website die al enige tijd bestaat heeft het risico op kannibalisatie. Je hebt dan meerdere pagina’s of artikelen die al dan niet deels over hetzelfde onderwerp gaan of flinke overlap hebben en dus beter samengevoegd kunnen worden. Werken volgens een sjabloon en meerdere overeenkomende pagina’s maken: heb je bijvoorbeeld een landingspagina voor specifieke plaatsnamen, dan is het ideaal om die te kopiëren om daar een nieuwe versie van te maken. Of je hebt een product- of categoriepagina op een webshop die als basis voor de andere pagina’s dient, waardoor je tijd bespaart met het kopiëren en herschrijven. Je ziet het, genoeg redenen om snel een kopie van je pagina te maken en daarmee op de achtergrond te werken aan een nieuwe pagina (of nieuwe pagina’s). En je kunt misschien zelf ook nog wat redenen bedenken. Bespaar tijd en risico’s met Duplicate Post Zelf maakte ik altijd een nieuw bericht door het bestaande artikel te kopiëren om het te herschrijven als nieuw bericht. Daarna kopieerde ik alles weer om het op de oorspronkelijke pagina te plakken en opnieuw te publiceren. Dat moest dan op de donderdagochtend online verschijnen, waardoor het bestaande artikel even offline was en mensen daar dus niet bij konden komen. Dat is niet altijd zo erg, maar geen prettige ervaring voor bezoekers die je in Google vinden en dan toevallig net op de woensdagavond het artikel niet kunnen lezen. Je wilt al helemaal niet prutsen in een gepubliceerde pagina, met het risico dat je iets verwijdert wat je helemaal niet wilde verwijderen of de wijzigingen publiceert terwijl je nog niet klaar bent. Kopiëren, herschrijven en (opnieuw) publiceren in WordPress met Yoast Duplicate Post Goed, nu we helder hebben waarom, hoe doe je dat dan? Ik ga er even vanuit dat je zelf een plugin kunt installeren en activeren of dat je dat anders wel door iemand kunt laten doen. Je hebt dus de WordPress plugin Yoast Duplicate Post nodig en zodra die actief is in jouw website kun je kopiëren en herschrijven. Dat gaat heel makkelijk als je eenmaal ingelogd bent in je WordPress website: Op de gepubliceerde pagina zelf (dus de pagina die je bezoeker ziet) via ‘Duplicate Post’ bovenaan de pagina; In je backend in een pagina of bericht met ‘Kopieer naar nieuw concept’ of ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ in het blok ‘Publiceren’; Je gebruikt ‘Kopieer naar nieuw concept’ om een nieuwe pagina te maken op basis van je bestaande pagina, en ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ om een blogartikel of webpagina op je gemak te kunnen herschrijven en opnieuw te publiceren. In het overzicht van je pagina’s of berichten bij het bericht via ‘Dupliceer’, ‘Nieuw concept’ of ‘Herschrijven & Opnieuw publiceren; Met ‘Dupliceer’ maakt Yoast Duplicate Post een kopie in je concepten en met ‘Nieuw concept’ opent de nieuwe pagina direct zodat je eraan kunt werken,  ‘Herschrijven & opnieuw publiceren’ is al behandeld in punt 3; Er wordt een nieuwe pagina aangemaakt, waarbij er een verschil is tussen beide opties, daar gaan we zo verder op in; Je kunt wijzigen, herschrijven en doen wat je lief is, om te publiceren wanneer je klaar bent of wanneer jij wilt dat het gepubliceerd wordt. Het maakt dus wel uit of je kiest voor kopiëren of voor herschrijven en opnieuw publiceren. De eerste keuze is dus om een nieuwe pagina aan te maken met (iets) andere inhoud en een andere URL, de tweede is om onder dezelfde URL een nieuwe versie van je pagina te publiceren. In dat geval vervangt jouw nieuwe schrijfsel dus de bestaande pagina op het moment dat jij dat wilt. Kopiëren naar nieuw concept: zo werkt het Wanneer je een pagina kopieert naar een nieuw concept om er een andere pagina van te maken, krijg je een exacte kopie van de bestaande pagina. Dat is zoals je van WordPress gewend bent, inclusief dezelfde URL met een 2 erachter. Dat wil je natuurlijk niet, dus heb je wel wat te doen. Allereerst pas je de URL aan naar wat het echt moet zijn, daarna: pas je de content van de pagina aan zoals die moet worden: je wijzigt de woorden, afbeeldingen en andere onderdelen die anders moeten; wijzig je ook gelijk de paginatitel en SEO-titel: let op, dat zijn 2 aparte onderdelen die je wel beide wilt veranderen; herschrijf je de meta-omschrijving, die ook gekopieerd […]

Welke invloed heeft bloggen nu echt op je SEO?

Jij hebt vast ook weleens gehoord (of gelezen) dat je moet bloggen voor je vindbaarheid. Want “bloggen is goed voor je SEO”. Moet je dan maar gaan bloggen, ook als je dat niet kan? Of als je er geen tijd voor hebt of zin in hebt? Alleen maar omdat het goed is voor je SEO? Wat is er waar van de stelling dat bloggen goed is voor je SEO en wat moet je hier nu precies mee? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 1 november 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 26 augustus 2021- Bloggen & SEO: hoe zit dat nu precies? Direct maar het concrete antwoord: bloggen heeft niet gegarandeerd invloed op je SEO. Bloggen voor vindbaarheid in de zoekmachines is dus geen doorslaggevende reden. Dat blogs je helpen meer zichtbaar te zijn in de zoekmachines, is een ander verhaal. En ik hoor het je vragen: “Maar zoveel artikelen die verschijnen in Google dan?” Laat ik je gelijk uit de droom helpen: wanneer jouw blogs niet sterk zijn, heeft het zelfs een negatief effect op jouw SEO. En dat doe ik natuurlijk weer tot in de puntjes uit de doeken voor je. Flinterdunne content werkt negatief Net als jouw websitebezoeker houdt Google vooral van goede content. Wanneer je puur blogs gaat schrijven voor de vindbaarheid of om andere redenen dan waarde toevoegen voor de lezer, heeft dat een negatief effect op jouw SEO. Je schrijft dan namelijk dunne of zelfs flinterdunne content, en daar zit niemand op te wachten. Je websitebezoeker niet, en dus ook Google niet. Een kort blogje zonder waarde toe te voegen werkt eerder negatief dan positief. Kwalitatief voldoet de pagina dan niet en daarmee kom je niet verder in de zoekresultaten. Kwaliteit: Googles ‘quality raters’ Google heeft zo’n 10.000 quality raters die pagina’s in de zoekresultaten beoordelen op kwaliteit. Op basis van de beoordelingen van deze quality raters weet Google wat als kwalitatief goede pagina’s beschouwd worden en mede daar op gebaseerd past de zoekmachine zijn algoritmes aan. Wil je weten waar deze mensen je webpagina’s op beoordelen? Ga er dan rustig voor zitten en lees dit lijvige document met alle regels even door ;-) Bloggen is goed voor vindbaarheid In het artikel ‘5 redenen om nu te beginnen met zakelijk bloggen‘ kon je al lezen dat bloggen goed is voor je vindbaarheid. In het kort komt het erop neer dat iedere pagina inhoud heeft waarop je kunt scoren in de zoekmachine. Of je daarmee ook echt zorgt voor hoge posities in de zoekmachines, is een ander verhaal. Bloggen kan zeker bijdragen aan SEO, maar vindbaarheid is wat anders dan SEO. Vindbaarheid is wat anders dan SEO Er is een verschil tussen vindbaarheid en SEO. Vindbaarheid zegt alleen maar dat je te vinden bent in de zoekmachines. Of dat in de top 10 is, of pagina 2, 10 of 34 van Google, dat maakt dan niet uit. Je bent vindbaar. Zonder iets aan SEO te doen kun je gewoon vindbaar zijn. Soms zelfs met een aantal goede posities in de zoekmachines. Wil je serieus goed gevonden worden, dan ga je aan de slag met het optimaliseren van je website en je content. SEO dus. En blogs kunnen daaraan bijdragen. Hoe bloggen bijdraagt aan SEO Je blogs kunnen op verschillende manieren bijdragen aan SEO: Ieder blog kan hoog komen in Google doordat je er het beste artikel over een bepaald onderwerp van maakt (zie ook punt 5); In je blogs kun je intern linken naar pagina’s of andere blogs op je website, waarmee je die pagina’s weer SEO-waarde geeft; Afbeeldingen in je artikelen kunnen worden vertoond in Google en zo verkeer naar je website trekken; Regelmatig nieuwe content op je website zet Google aan om regelmatig opnieuw langs te komen; Goede artikelen, zeker de beste artikelen over bepaalde onderwerpen, leveren backlinks op. Zo’n opsomming is maar een samenvatting, dus ik leg het natuurlijk per onderdeel even goed uit. 1. Ieder blog kan zelf hoog komen in Google Ieder blogartikel dat je schrijft heeft een (hoofd)onderwerp. Daarop kun je in de zoekmachines “scoren”. En dat hoeft niet altijd op zoektermen met een hoog zoekvolume. Als je rankt met veel longtail zoektermen (zoektermen met weinig zoekvolume) kan je dat alsnog veel bezoekers opleveren. Zo zie je hieronder hoe mijn blog over het bij veel ondernemers welbekende belletje over “de gemeentegids” in 1 maand 200+ bezoekers uit Google oplevert uit 10 zoekopdrachten. In totaal leverde dit artikel meer dan 600 bezoekers op in die ene maand. 2. Intern linken in je blogs werkt voor SEO Links zijn een belangrijk onderdeel voor SEO. Dat geldt met name voor externe links -de zogenaamde backlinks-, maar in mindere mate ook voor interne links. Met interne links geef je ook linkjuice door naar de webpagina waar je naar linkt, waardoor die weer wat meer waarde krijgt in de ogen van Google. Link je regelmatig naar een bepaalde pagina op je website, dan bouwt die dus meer autoriteit op, wat weer betere posities in Google kan betekenen. Intern linken doe je niet voor SEO Hierbij wil ik wel de aantekening maken dat je de interne links niet aanlegt vanwege een eventueel SEO-voordeel. Je doet dit vooral om je lezer verder te helpen. Zo heb je vast wel gezien dat ik een aantal termen uit de wereld van SEO heb gelinkt naar een pagina uit mijn Begrippenlijst. Zo vind je eenvoudig de uitleg van die termen, waar ik die begrippenlijst ook speciaal voor heb aangemaakt. Dat dit wat SEO-voordeel oplevert is aardig, maar niet de reden om te linken. Die link moet dus echt wat toevoegen voor je bezoeker en deze naar een pagina met meer relevante informatie  brengen. 3. Afbeeldingen worden ook geïndexeerd Wanneer je jouw afbeeldingen goed optimaliseert, worden ook die beter vindbaar in de zoekmachines. Dankzij Google Universal Search zie je steeds vaker afbeeldingen in de zoekresultaten. En daarmee kun je dus ook bezoekers naar jouw website krijgen. Daarnaast dragen de juiste bestandsnamen ook weer (iets) bij aan de vindbaarheid van je pagina/artikel. Lees: Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quickwin Hoe afbeeldingen negatieve impact hebben op je SEO Afbeeldingen zijn niet alleen positief voor je SEO. Zo kom nog maar al te regelmatig tegen dat afbeeldingen in hoge resolutie zijn geüpload. Dat is absoluut niet nodig. Een afbeelding hoeft online niet heel groot en zeker niet in hoge […]

SEO-teksten schrijven doe je zo

Je wilt ijzersterke SEO-teksten schrijven. Want ja, de webpagina die je schrijft mag best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, je wilt je plekje in de zoekmachine pakken. Omdat je met vindbaarheid in Google je bereik vergroot. Dus, hoe schrijf je die SEO-teksten? Met mijn jarenlange ervaring en SEO-kennis help ik je op weg om teksten te schrijven die zowel vindbaar zijn als gewoon lekker leesbaar zijn (dat mag ook gewoon). -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 februari 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 1 juli 2021- SEO-teksten? Houd het maar op SEO-proof teksten Eerst even dit: ik vind de term ‘SEO-teksten’ verkeerd. Hiermee wek je het idee dat je alleen maar schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Laten we dus het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar nodig rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid. En toch gebruikt vrijwel iedereen de term ‘SEO-teksten’ en klikken mensen meer door op ‘SEO-tekstschrijver‘ dan op bijvoorbeeld ‘webteksten‘: Dat is dus ook waarom ik hier de term ‘SEO-teksten’ aanhoud, je wordt namelijk alleen goed vindbaar als je ook aansluit op waar je doelgroep op zoekt. Hoe schrijf je SEO-teksten? Hoe schrijf je nu teksten waarmee je scoort in de zoekmachines en ook nog eens gewoon prima leesbare teksten schrijft? Want bij de uitdrukking ‘SEO-teksten’ hebben we nou niet echt het beeld van teksten die lekker lezen. We denken vooral aan teksten die bol staan van (woorden uit) de zoekterm en die daarmee heel onnatuurlijk lezen. Toch? Gelukkig hoeft dat niet meer. En je krijgt alle handvatten om je eigen teksten naast gewoon leesbaar ook volledig SEO-proof te maken. Voorbereiding: doe zoektermenonderzoek Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt? Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (als je in Breda zit natuurlijk). Je ziet: op ‘glasbewassing’ wordt wel meer gezocht, maar op ‘glazenwasser breda’ wordt meer doorgeklikt in de zoekresultaten (‘Clicks’). Belangrijk om te weten voor je teksten schrijft voor je website. Doe dus eerst zoektermenonderzoek (want ook hier: ik vind ‘zoekwoord’ een verkeerde uitdrukking) of laat het doen, dat kan natuurlijk ook. Als je het zelf doet, lees je hier hoe je zelf zoektermenonderzoek doet. De 4 onderdelen van je zoektermenonderzoek Een zoektermenonderzoek helpt je om de juiste tekst te schrijven bij de zoekterm die je doelgroep gebruikt. Daarbij breng je deze 4 onderdelen in kaart: Zoektermen Zoekvolume Zoekintentie Concurrentie Waarom je zoektermen in kaart brengt Natuurlijk zijn de zoektermen waarop je gevonden wilt worden van belang. Ooit kregen we dan op het hart gedrukt om 1 zoekterm per pagina in te zetten, nu weten we dat een webpagina gemakkelijk op meerdere zoektermen kan scoren. Wel heb je natuurlijk het hoofdonderwerp in de vorm van je focus zoekterm of hoofdzoekterm, die de basis vormt voor de inhoud van je pagina. Zoals je hierboven al hebt kunnen zien is het zinnig om te weten hoe je doelgroep zoekt en daar rekening mee te houden in plaats van stug vast te houden aan je eigen terminologie, wat vaak jargon is. Waarom je ook naar zoekvolume kijkt Zoekvolume is niet het belangrijkst, maar in principe wil je natuurlijk wel een beetje publiek bereiken. Je schrijft niet voor de kat zijn viool. En natuurlijk zijn er ook pagina’s waarbij je geen zoekterm met een beetje zoekvolume kunt vinden. Dat zijn vaak pagina’s die nu eenmaal geschreven moeten worden over onderwerpen waar (nog) niet op gezocht wordt. Maar dan gaat het dus niet om de SEO-teksten, dan kun je de vindbaarheid een keer helemaal laten varen. Ook prima. Het belang van zoekintentie Leuk en aardig om een blogartikel te schrijven over de iPhone, maar als iemand zoekt op enkel ‘iphone’ of specifiek het meest recente model is de kans enorm dat die deze wil kopen. Dan toont Google alleen maar webshops en kom je er met je artikel niet tussen. Als jouw tekst niet aansluit op de informatiebehoefte die Google aan de zoekterm koppelt, kom je de top 10 niet in. Sluit dus aan op de zoekintentie om ook echt te kunnen scoren met je tekst. Ontdek hier alles over de zoekintentie. Analyseer je concurrentie Wanneer je wilt winnen, moet je wel kans maken om te winnen. Als amateurhardloper win je niet van de professionals. Ook voor SEO gaat dit op, dus bekijk het speelveld en bepaal of je de wedstrijd aandurft. In het artikel over zoektermenonderzoek waar ik al naar verwees komt dit ook aan de orde. Voorbereidingen getroffen: aan de slag met schrijven Met de uitkomst van het onderzoek op basis van deze 4 pijlers kun je aan de slag met het schrijven van je SEO-teksten. Het onderzoek helpt je om gericht te schrijven en als je een mooie lijst met zoektermen hebt, krijg je misschien ook wel inspiratie waardoor je sneller en/of inhoudelijk beter kunt schrijven. Stap 1: Schrijf voor je doelgroep Goede teksten schrijven begint met weten voor wie je schrijft. Zo pas je jouw schrijfstijl aan op hun taalgebruik en niveau. Geen SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect helpt het zeker. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Als glazenwasser in Breda bijvoorbeeld, schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. En zo kun je vast ook zelf nog het nodige bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg. TIP: schrijft zoals je met je klanten praat, dan is de kans dat je met je teksten aansluit op je doelgroep heel groot. Stap 2: Gebruik de juiste SEO-elementen in je teksten Je schrijft teksten waarbij je ook vindbaar wilt zijn in de zoekmachines. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Zo’n 150 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het zaak om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten. Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid Een belangrijk deel van on-page SEO heeft te maken met woorden; tekst. Google herkent inmiddels heel […]

Hoeveel woorden heb je nodig voor de beste lengte van je webtekst of blog?

Hoeveel woorden als beste lengte voor een webtekst of blog?

Een veel gestelde vraag in de wereld van online marketing: hoeveel woorden moet een goede webtekst of blog hebben? De lengte van een tekst van een webpagina houdt de gemoederen bijna continu bezig. De ene keer omdat men ervan overtuigd is dat mensen online niet meer lezen, de andere keer omdat er weer bewijs zou zijn dat lengte van een tekst belangrijk is voor SEO. Hoe zit het nu echt? -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 september 2018 en aangevuld en geüpdatet op 10 december 2020- De juiste lengte van je tekst samengevat in 1 zin In de afgelopen jaren heb ik veel teksten voor websites opgeleverd en natuurlijk geschreven voor mijn eigen website. En heel eerlijk: voor mij bestaat er geen absoluut antwoord op de vraag hoe lang een tekst moet zijn. Toch heb ik 1 gouden regel voor je wanneer je teksten schrijft, of het nu een blogartikel of een webpagina betreft. Die gouden regel is: Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk Hoe je dit doet, daar komen we nog op. Eerst gaan we de 2 ogenschijnlijk tegenstrijdige uitgangspunten uit mijn gouden regel doorlichten. Kort omdat mensen online niet meer lezen? Een veelgehoord argument om korte teksten te schrijven is dat mensen online niet meer lezen. Maar is dat zo? Ga vooral zelf na hoe je leest. Lees je altijd alles? En wanneer je niet alles leest, hoe neem je de content dan tot je? Natuurlijk zijn er onderzoeken naar gedaan. Zowel AGConsult als het gerenommeerde onderzoeksinstituut Nielsen geven aan dat de meeste mensen vooral de content boven de vouw tot zich nemen. Heb je een interessant verhaal, dan lezen mensen echt wel verder. Mensen lezen online echt wel, maar anders Het is beslist niet zo dat mensen online niet meer lezen. Wel lezen ze selectiever. Er is zo ongelofelijk veel te vinden online, dat ze eerst een pagina snel scannen om te bepalen of de informatie die ze zoeken ook op die pagina staat. Herkenbaar? Heb jij dat stiekem ook gedaan bij dit artikel? Waarschijnlijk lees jij ook gewoon het hele artikel als blijkt dat dit relevante informatie bevat voor jou. En daar zijn de tussenkopjes belangrijk voor. We scrollen meer dan in 2010 Je zou misschien verwachten dat we steeds minder scrollen, maar dat is dus niet zo. NN Group onderzocht in 2018 nog eens het scrolgedrag van mensen en constateerde dat we weer meer scrollen dan in 2010. Daarbij speelt de lengte van een tekst wel mee natuurlijk, waarbij dit volgens NN Group vooral komt door de doordringendheid van lange pagina’s. Daar staat dus goede informatie, zo lijkt het. Verder is het natuurlijk zaak om te zorgen dat je zelf de lezer vasthoudt. Kies voor duidelijke, omschrijvende tussenkopjes Grote kans dat ook jij de tussenkopjes van dit artikel eerst snel gescand hebt. Daarom zijn deze dus ook belangrijk. Het zal je dan ook vast niet ontgaan zijn dat (vrijwel) iedere alinea een koptekst heeft. Met die kopteksten maak je een tekst overzichtelijk en scanbaar voor je lezer, hoe lang deze ook is. Want ik durf wel te stellen dat de lengte van een tekst niets uitmaakt. Daar kom ik zo op terug. Kort hoeft dus niet Kort hoeft echt niet per se. Mensen lezen heus nog wel online, ze lezen vooral anders. Help ze daar vooral bij door je tekst overzichtelijk te maken en de lezer te verleiden verder te lezen. Laten we eerst eens verder ingaan op lange content, dat vooral gehypet wordt als beter voor SEO. Is dat echt zo? En lezen mensen dat wel helemaal dan? 300 woorden of meer? Er is lang gesteld dat een webtekst minimaal 300 woorden lang moest zijn. Ook in Yoast SEO zul je het advies van minimaal 300 woorden tegenkomen, al nuanceren ze dat zelf in hun eigen blog nog wel: Hold your horses though, we don’t advise just adding content for the sake of it. Nobody wants to read badly written lengthy articles. Quality and user-friendliness still come first! Lees ook ‘Word count and SEO: how long should a blog post or page be?’: Word count and SEO: how long should a blog post or page be? En ja, ze hebben zeker een punt als ze stellen dat zoekmachines met meer tekst ook meer context zullen hebben. Dat is voor mensen niet anders. Heel zwart-wit gesteld: uit 1 zin van 30 tot 40 woorden kun je gewoon minder stellig opmaken wat het onderwerp is dan uit alinea van ongeveer 120 woorden. En met die ene zin kun je ook minder de diepte in gaan dan in een alinea. Laat staan een pagina met meerdere alinea’s. Is een hoger aantal woorden dan beter voor SEO? Lange content beter voor je SEO? Het is een van de vele mythes in de wereld van SEO: lange pagina’s met veel tekst scoren het beste in Google. Deze zogenaamde ‘skyscraper content’ van minstens 2000 woorden wordt bijna als garantie op goede posities gepresenteerd. Ik durf te stellen dat dat niet zo is. Maar waar is dat dan op gebaseerd? Onderzoek van serpIQ uit 2012: niet geheel duidelijk In april 2012 stelde serpIQ in een blog dat de pagina’s in Googles top 10 gemiddeld meer dan 2000 woorden bevatten. SerpIQ bestaat niet meer, maar ik heb het artikel via het WebArchive nog kunnen opsporen en nagelezen. Hierin mis ik nogal wat informatie, maar het is vooral belangrijk dat er met dit onderzoek alleen correlatie is aangetoond tussen lengte van een tekst en posities in Google. Let op: correlatie ≠ causaliteit Wat in het artikel van serpIQ erg gevaarlijk is, is conclusies trekken zonder verder onderzoek. Men ging ervan uit dat de lengte dus van invloed was op de posities in Google. Echter is dat op geen enkele manier bewezen. Er is hier sprake van correlatie: er is een verband (alle artikelen in de top 10 bevatten >2000 woorden), maar dat toont niet aan dat de top 10-positie een gevolg is van het aantal woorden. Een correlatie houdt in dat twee variabelen op een ordelijke manier een bepaalde samenhang vertonen. Echter, een correlatie betekent niet hetzelfde als causaliteit (i.e. oorzaak-gevolg relatie). In andere woorden, correlaties vertellen ons niet of er een oorzaak en gevolg relatie tussen twee variabelen bestaat. Meer over correlatie en causatie in dit artikel op psyblog.nl. We missen details bij serpIQ Wat niet duidelijk wordt […]

Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen - dit moet je weten.

Inbreuk op auteursrecht vinden en oplossen: dit moet je weten

Je schrijft artikelen, fotografeert of creëert op een andere manier dingen die je (ook) digitaal publiceert. En dan moet je erachter komen dat iemand jouw materiaal heeft gebruikt. Plagiaat, of eigenlijk: inbreuk op auteursrecht. Verrekte irritant, want jij hebt er zo je best op gedaan. Gelukkig is jouw werk automatisch auteursrechtelijk beschermd en daarom mag je actie ondernemen. Hoe je die inbreuken opspoort, wat je kunt doen en hoe, krijg je helemaal voorgeschoteld.  Ga gerust direct naar de samenvatting als je het hele artikel te lang vindt ;-) -Dit artikel verscheen voor het eerst op 5 juli 2018 en is geüpdatet en aangevuld op 12 november 2020- Inbreuk op auteursrecht of plagiaat? Wanneer is het plagiaat en wanneer is het inbreuk op auteursrecht? Plagiaat is een nogal algemene term die gebruikt wordt wanneer iemand iets kopieert of overneemt van een ander. Juridisch gezien gebruik je de term ‘inbreuk op auteursrecht’. En: dat auteursrecht luistert wel nauw, dus je moet de inbreuk wel echt goed kunnen aantonen. In dit artikel heb ik het over plagiaat zijnde de daad van het kopiëren van jouw werk, of delen daarvan. En wanneer het gaat om de juridische kant, heb ik het over inbreuk op auteursrecht. Disclaimer: geen juridisch advies Let op: ik geef je hier geen juridisch advies. Voor alle juridische zaken omtrent intellectueel eigendom en auteursrecht verwijs ik je graag naar Charlotte’s Law. Een enkel advies krijg je wel op basis van de basiskennis die ik heb, voor alle juridische details moet je dus bij Charlotte zijn. In dit artikel kom je diverse links naar artikelen van Charlotte tegen. Wat is het probleem met plagiaat? Er zijn verschillende redenen waarom plagiaat een probleem is, of kan zijn: Inbreuk op auteursrecht; dit is sowieso aan de orde en wat mij betreft het belangrijkste probleem Duplicate content; hoeft niet per se een probleem te zijn en is het waarschijnlijk ook niet Gedoe; opsporen van plagiaat kost tijd, je moet er werk van maken en het is irritant dat iemand iets van jou jat En het is gewoon vreselijk irritant als iemand het gore lef heeft iets te jatten van jou, waar je tijd, moeite, creativiteit en meer in hebt gestoken. De problemen even nader toegelicht: 1. Inbreuk op auteursrecht Jij hebt iets gemaakt dat echt jouw ding is. Omdat ik zelf vooral inbreuk op het auteursrecht van teksten meemaak, heb ik het dan voornamelijk over teksten. Een tekst die jij hebt geschreven is dan uniek, het heeft jouw stijl. Daarnaast heb jij er natuurlijk veel moeite in gestoken om die tekst te schrijven (of dat beeldmateriaal te maken). Daar berust dan ook automatisch auteursrecht op. Tenzij het werk generiek te noemen is. En dát kan een lastige worden. Want wanneer is een tekst generiek? Vrijwel exacte overeenkomst is toch geen toeval? Wanneer er meerdere zinnen (vrijwel) exact overeenkomen, is het wel bijzonder aannemelijk dat er inbreuk op auteursrecht gepleegd is. Het kan geen toeval zijn wanneer er meer dan 80% overeenkomst is met jouw tekst. Toch kan het een welles-nietesspelletje worden en in dat geval zul je een jurist moeten inschakelen. Mede daarom is bewijs vastleggen heel belangrijk. Daarover verderop meer. Alles wat je wilt weten over auteursrecht vind je bij Charlotte’s Law. TIP: ‘plagiaat’ is dus geen juridische term, men spreekt over ‘inbreuk op het auteursrecht’. Houd daar rekening mee in je communicatie. 2. Duplicate content als gevolg van plagiaat Wanneer iemand exact hetzelfde als jij publiceert, is er sprake van duplicate content of ‘dubbele inhoud’. SEO-technisch hoeft dat niet zo gauw een probleem te zijn. Meestal zal degene die jou plagieert minder autoriteit hebben dan jij (anders hoeven ze jou toch niet te kopiëren?) en daarmee automatisch lager ranken in de zoekmachines. Toch kan het zijn dat Google de gekopieerde content hoger rankt dan het origineel en dan ben je niet blij. Verder is duplicate content normaliter niet echt een SEO-probleem. Lees hier meer over duplicate content en SEO. 3. Het gedoe dat je ervan hebt Plagiaat is gewoon gedoe. Allereerst moet je het zelf actief opsporen, dat kost tijd en moeite. En dan moet je het dus aanpakken, waarvoor je eerst alle bewijs moet vastleggen. En zodra je dan je auteursrecht claimt, krijg je er vaak een hoop gedoe van. De inbreukplegers ontkennen, komen met smoesjes en denken vaak dat het wel prima is als ze het alleen maar verwijderen. Maar goed, je moet eigenlijk wel actie ondernemen, want er wordt vaker geplagieerd dan je durft te denken. Zo vind ik jaarlijks minstens 10 gevallen van inbreuk op mijn auteursrecht, alleen op teksten van mijn eigen website. Teksten die we voor klanten hebben geleverd blijken ook zo goed dat die ook regelmatig door anderen worden overgenomen. TIP: Onderneem niet direct actie wanneer je inbreuk op jouw auteursrecht constateert. Je zit dan vaak (te) hoog in je emotie, waardoor je niet altijd alles rationeel benadert. Wacht even, denk goed na wat je moet doen en neem de tijd om je stappen te overwegen en te ondernemen. Auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag Online zijn auteursrechtinbreuken aan de orde van de dag. Ieder jaar mag ik minstens 10 keer constateren dat iemand kennelijk vond dat de teksten van mijn website zo goed waren dat hij of zij dit zelf niet beter kon. Da’s een mooi compliment natuurlijk, maar geen reden om mijn teksten dan maar te kopiëren en te gebruiken alsof je het zelf geschreven hebt. Wat ik zoal tegengekomen ben: 1-op-1 kopiëren van teksten delen uit teksten kopiëren en daar een eigen tekst mee schrijven teksten herschrijven, zodat het geen exacte kopie is Vooral dat laatste is behoorlijk sneaky, omdat het daarmee soms lastiger te bewijzen is dat jouw auteursrecht daarmee is aangetast. Hoe spoor je die inbreukplegers nou op? Hoe spoor je inbreuk op auteursrecht op? Het ligt natuurlijk aan het type content dat je maakt hoe je de inbreukplegers op het spoor komt. Er zijn tools om online inbreuken op auteursrecht op te sporen. Voor zowel afbeeldingen als tekst vind je hieronder een overzicht van tools die je kunt gebruiken. Ontdek zelf wat voor jou werkt. Plagiaatcheckers voor teksten De meeste plagiaatcheckers voor teksten richten zich vooral op het controleren van stukken tekst die je zelf invoert in de tool. Deze bestaan dan ook vooral om te voorkomen dat studenten en andere schrijvers geen plagiaat plegen […]

5 redenen om nu te beginnen met zakelijk bloggen

Moet je zakelijk bloggen of niet? En hoe en waar moet je dan beginnen? Dat zijn vragen die regelmatig voorbij komen. Stel je mij de vraag of je echt moet gaan bloggen, zeg ik dat het ervan af hangt. Niet iedereen zal het leuk vinden of er tijd voor hebben. En niet iedereen heeft zo de inspiratie. Met dat laatste ga ik je helpen in dit blog. En ik geef je de 5 belangrijkste redenen om zakelijk te bloggen dan wel daarmee te beginnen. -dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 januari 2015 en geüpdatet op 19 maart 2020- 5 redenen om zakelijk te bloggen Oké, er zijn echt wel redenen waarom je niet zou bloggen. De belangrijkste is dat je een prima lopende bedrijf hebt en er geen omzet meer bij wilt. Een andere is dat je echt niet kan schrijven en je op een andere manier beter communiceert. Daar heb ik wel een oplossing voor trouwens, dus bepaal eerst of je het eens bent met mijn redenen om wel zakelijk te bloggen en kijk daarna of de oplossingen iets voor je zijn. Er zijn wat mij betreft 5 essentiële redenen om zakelijk te bloggen: Je bouwt autoriteit op, toont je expertise Je wordt nóg beter in je vak Je vergroot het vertrouwen in jouw bedrijf Het vergroot je vindbaarheid Het levert omzet op 1. Met bloggen bouw je autoriteit op Door te bloggen laat je zien waar jouw kennis en passie liggen. Je laat aan je lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat omdat je jouw expertise toont. Je wordt daarmee een autoriteit in je vakgebied, waardoor je gemakkelijker klanten krijgt. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Zakelijk gaat het echt vooruit sinds ik ben begonnen met bloggen. Maar geef ik dan niet al mijn kennis weg? Veel ondernemers zijn angstig om te bloggen, want: “geef ik dan niet al mijn kennis weg?” Een begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. En je hoeft echt niet alles weg te geven. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat jouw websitebezoeker bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk daarbij dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat ze alle relevante informatie bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen. Daarnaast: wie het zelf wil doen, gaat het toch wel zelf doen. Je loopt dus geen klanten mis aan degenen die jouw kennis gratis willen. En ook zij kunnen zomaar eens wel hulp nodig hebben. En bij wie kloppen ze dan aan denk je?   2. Je wordt nóg beter in je vak Door te bloggen, zeker als je met vaste regelmaat een nieuw blog publiceert, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Dat komt doordat: je continu moet nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs je stellingen in je blogs moet onderbouwen en daar dus onderbouwing voor te vinden Dat eerste geldt waarschijnlijk niet voor iedereen, sommigen zijn zo creatief en zitten zo vol ideeën dat ze met gemak iedere week een blog kunnen schrijven. Toch zal het voor velen belangrijk zijn om de actualiteit in hun vakgebied bij te houden en zo inspiratie op te doen voor nieuwe blogs. Punt 2 gaat altijd op, tenzij je echt een absolute autoriteit op je vakgebied bent, of zelf onderzoek doet en daarover publiceert. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om altijd te zoeken naar onderbouwing voor je beweringen en liefst te verwijzen naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer een en ander over je vakgebied en doe je daar ook weer inspiratie mee op voor blogonderwerpen. Zo dwing je jezelf eigenlijk om nog meer kennis op te doen. En daar word je alleen maar beter van. 3. Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf Dit punt heeft eigenlijk alles te maken met de eerste 2 punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: als je moet kiezen aan wie jij je geld uitgeeft, doe je dat dan aan iemand die je vertrouwt, iemand die je een beetje vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt? Lijkt me een duidelijke zaak toch? Je website is meer dan een digitale brochure Een zakelijke website met alleen maar de standaard webpagina’s is vaak niet heel aantrekkelijk, vind je wel? Het wordt dan een soort digitale brochure, die alleen maar op verkopen gericht is. Met een zakelijk blog voeg je waarde toe en laat je zien dat je een levendige organisatie hebt, waardoor de website meer wordt dan een verkooppraatje. 4. Met bloggen vergroot je je vindbaarheid De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans wel groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft een paar belangrijke redenen: Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is Ieder blog wordt door Google gecrawld en geïndexeerd, waardoor het een plaatsje in de index krijgt en kans maakt op een positie in de zoekresultaten Dat laatste zegt nog niet alles, want op positie 100 zal vrijwel niemand je artikel zien. Ieder artikel is wel weer een kans op een positie in Google, of zelfs meerdere posities. En daarmee op het bereiken van een nieuwe groep mensen. Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Dat levert mij inmiddels meer dan tienduizend bezoekers per maand op en resulteert in […]

Waarom Domain Authority een overschat onderdeel van SEO is

Waarom Domain Authority een overschat onderdeel van SEO is

Maart 2019: paniek in de SEO-wereld. Moz heeft wijzigingen aangebracht in de berekening van hun Domain Authority. En nu zien bedrijven, organisaties en bloggers hun Domain Authority (in veel gevallen) dalen. Verschrikkelijk, want ineens is je domein minder waard. Nee hoor, totale onzin. Je domein is qua waarde echt niet afhankelijk van dat getalletje dat Moz (of Ahrefs, of SEMRush) meegeeft.  Wat is Domain Authority? Domain Authority is een cijfer dat Moz meegeeft aan een website gebaseerd op het backlinkprofiel van de website. Het is een manier om weer te geven wat Google volgens de berekeningen van deze SEO-tool als PageRank zou geven aan dit domein. Waarom een alternatief voor PageRank? Googles PageRank is een indicatie van de kracht van de backlinks die een website heeft gekregen. Die backlinks zijn een krachtig signaal dat Google meeweegt voor de posities in de zoekresultaten. En SEO-tools als Moz, Ahrefs en SEMRush proberen die PageRank op hun manier te berekenen en hebben daar hun eigen namen voor. En toen kwam 2013 en werd de publieke weergave van de PageRank niet meer geüpdatet. En werden de PageRank-alternatieven fors populairder en werd dus ook de Domain Authority van Moz veel gebruikt. Waarvoor gebruiken mensen Domain Authority? Maar waarvoor gebruiken mensen die getalletjes dan? Nou, voor bijvoorbeeld linkbuilding, het actief werken aan backlinks voor een website. Want dat backlinkprofiel is belangrijk voor je posities in Google. Een link vanaf een website of pagina met een hoge PageRank was interessant. Dus nu schermt men met Domain Authority, in mails vaak afgekort met DA. Dat gebeurt in ieder geval in 2 soorten gevallen: Door mensen die jou links willen verkopen: Door bloggers: Dat schermen met DA is trouwens ook niet geheel terecht. Want enkel die Domain Authority zegt niet alles. Enkel DA zegt niet alles Kijk, die Domain Authority gaat over het domein, zoals de naam al zegt. Maar dat getalletje zegt nog niet alles over de pagina waar die link naar jou uiteindelijk op komt te staan. Als die pagina nieuw is, krijgt die nauwelijks iets van de PageRank van de website mee. Want uiteindelijk blijft het een nabootsing van de PageRank ;-) . Een hoge DA betekent dus niet dat de pagina waar je die link op krijgt veel autoriteit heeft. Je moet Page Authority hebben Waar het om gaat bij die link die je krijgt, is de Page Authority. PA dus. In het complexe systeem van linkbuilding geldt echter niet alleen de autoriteit van de pagina waar de link op staat, ook zaken als relevantie en het aantal links op die pagina -inclusief interne links– tellen mee. Meer hierover heb ik uitgelegd in dit artikel. Wat is er nu veranderd? Een heel verhaal, maar wat is er nu veranderd aan de Domain Authority en wat betekent dit nu? De Domain Authority is vele jaren hetzelfde gebleven, terwijl de manier waarop Google backlinks weegt is veranderd. En Moz is als bedrijf natuurlijk ook gegroeid en daarmee veranderd, dus hebben ze nog eens kritisch gekeken naar hoe de DA berekend werd en dat verbeterd. Verbeterd naar hoe zij denken dat de backlinks meewegen voor jouw posities in Google. En wat betekent dat dan? Bij dit soort wijzigingen kan jouw getalletje wijzigen. In veel gevallen betekent dit dat de Domain Authority die jij opgebouwd hebt lager uitpakt dan voorheen. Is dat erg? Absoluut niet. Eigenlijk is er niks veranderd, behalve dan de waardering die Moz aan jouw backlinkprofiel hangt. Jouw backlinkprofiel is nog steeds hetzelfde, jouw posities in Google veranderen er niet door. Zie je wel veranderingen in de posities, dan hebben die hier echt niks mee te maken en is dat toeval ;-) En toch is er paniek Wat is dan de reden voor paniek? Als je teruggaat naar ‘Waarvoor gebruiken mensen Domain Authority?’, zie je dat DA als argument wordt gebruikt om links als “waarde” te verkopen. Maar nu gaat die DA omlaag en kunnen ze er minder voor vragen, want ze hebben nu een “lager cijfer”. En omdat er nogal waarde wordt gehecht aan dat cijfertje, zijn ze ineens minder interessant. Is dat terecht? Minder interessant door een lager cijfertje? Is jouw website nu ineens minder interessant omdat jouw Domain Authority een lager cijfer heeft? Echt niet. Er is namelijk helemaal niks veranderd. Die score is enkel een score van Moz en daarnaast geldt die alleen voor jouw domein en niet voor de pagina waarop de links (komen te) staan. Terwijl juist de score van de pagina (noem het Page Authority, noem het URL Rating, geef het cijfertje een naampje) invloed heeft op de waarde van de link. En dan nog zijn het enkel scores van de tools die je gebruikt en doet Google daar zelf helemaal niks mee. Het blijft een nabootsing van… Uiteindelijk is en blijft dit soort getallen een nabootsing van de PageRank. Komt het in de buurt? Dat weet niemand, omdat niemand weet wat de PageRank van de URL’s is. Of het nu Moz’ Domain Authority is, Ahrefs’ Domain Rating of welke andere score dan ook, zie het in perspectief. De scores kun je het beste gebruiken als benchmark: Jouw score tegen die van je concurrenten Jouw score nu tegen jouw score op een later moment Jouw score als indicatie van jouw concurrentiepositie op het moment van meten En dan nog: je weet niet hoe goed alle tools hun backlinkscore kunnen berekenen. “Zien” ze alle links naar een bepaalde website? Grote kans van niet, mede omdat op bepaalde websites de crawlers van deze tools worden geblokkeerd en die links dus niet worden meegewogen. Dat kan positief zijn, dat kan negatief zijn. Het is en blijft een nabootsing en een indicatie. En als je dat in je achterhoofd houdt, kun je cijfers als de Domain Authority prima gebruiken voor je SEO-strategie. Gratis jouw Domain Authority checken, of misschien die van een concurrent? Dat kan bij SEO Review Tools. Gebruik jij Domain Authority en zo ja, heb jij nu een andere score? Wat is jouw mening over Domain Authority als score om blogs of websites op te beoordelen voor wat betreft de waarde van links? Ik ben benieuwd…

Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

In Google Analytics kun je makkelijk kansen voor je SEO en zelfs de behoeften van je klanten ontdekken, waarmee je dus meer omzet kunt draaien. Of je nu een webshop of website hebt, met site search in Google Analytics leveren jouw bezoekers je de zoektermen aan. Als je een zoekbalk op je website hebt tenminste. Hoe werkt het? Met Google Analytics Site Search kun je achterhalen waar bezoekers op zoeken als ze op jouw website zijn. Daarvoor heb je uiteraard een koppeling van je website met Google Analytics nodig. Daarnaast moet er een zoekfunctie zijn op je website of webshop. Voor beide zijn er interessante inzichten uit te halen voor zowel SEO als je conversie. Je vindbaarheid verbeteren en/of meer omzet halen dus. En meer. Eerst leg ik uit hoe je site search opzet en dan geef ik je de inzichten wat je er zoal uithaalt voor jouw website. Hoe richt je Site Search in Google Analytics in? Om site search te gebruiken heb je dus eerst Google Analytics gekoppeld aan je website of webshop én is er een zoekfunctie op jouw website/webshop aanwezig. Heb je nog geen zoekfunctie, dan wordt het hoog tijd om die op je website te zetten. Voor webshops is het wat mij betreft een absolute no-brainer. Een poll in de Facebookgroep ‘Webshop Talk‘ wees ook uit dat vrijwel elke webshop een zoekfunctie heeft. Slechts 1 van de 49 mensen die reageerden had geen zoekfunctie: Waarom een zoekfunctie op je website? Maar wat moet je met een zoekfunctie op een “gewone” website? Da’s niet zo gek. Je hebt meestal meer pagina’s dan je in je hoofdmenu kwijt kan. En hoe slim je jouw website ook inricht, het is toch handig als mensen even kunnen zoeken om dat te vinden waarvoor ze naar je website komen. Daarnaast zijn er ook veel websites met interessante artikelen waarbij het handig is die te kunnen doorzoeken. Stap 1: naar ‘Beheer’ Om in Google Analytics te zien waar mensen op zoeken op jouw website, log je uiteraard in op Google Analytics en ga je naar het dashboard van jouw website. Je ziet dan links onderin een tandwiel staan met ‘Beheerder’ staan. Klik erop en dan verschijnt de pagina ‘Beheer’. Daar zie je 3 kolommen, waarbij je in de rechterkolom bovenin ‘Instellingen voor dataweergave’ vindt. En daar ga je naartoe natuurlijk ;-) Stap 1: In Google Analytics ga je naar ‘Beheer’ links onderin en dan naar ‘Instellingen voor dataweergave’ in de rechterkolom. Stap 2: Site Search inschakelen Op de pagina ‘Instellingen voor dataweergave’ scrol je naar beneden, waar je ‘Instellingen voor Site Search’ tegenkomt. Je ziet in onderstaande screenshot dat het uitgeschakeld staat. Hier zet je de schuif dus aan. Maar daarmee ben je er nog niet. Stap 3: Queryparameter invullen Na het inschakelen van Site Search haalt Google Analytics nog niet zomaar alle zoekopdrachten op. Daarvoor moet je wel eerst de Queryparameter invullen. Dat is een leesteken of serie leestekens die aangeeft wat de zoekopdracht was. Hoe vind je de queryparameter? Wat is die queryparameter dan en waar haal je die vandaan, is de vraag. Je vindt ‘m vrij makkelijk door zelf een zoekopdracht op je website te doen. Zodra de pagina met zoekresultaten verschijnt, zie je in de adresbalk een URL waar (vaak) een vraagteken in staat en een =-teken. Wat er na het vraagteken en voor het =-teken staat, is de queryparameter: Meestal is de queryparameter een q of een s. Zo ook op letterzaken.nl: Alleen dat ene leesteken of wat er anders staat, hoef je over te nemen en te plaatsen in Google Analytics. Vanaf dat moment houdt Analytics de zoekopdrachten op je website bij en kun je die dus in de gaten houden. Maar wat kan je daar dan verder mee? Wat kan je met de informatie uit Site Search? Klinkt leuk allemaal natuurlijk, die zoekopdrachten bijhouden en zo. Maar wat dan? Dat verschilt even per soort website. Een “gewone” website is daarin anders dan een webshop qua mogelijkheden. Vooropgesteld: een webshop is natuurlijk ook een website, met dat verschil dat de focus op verkopen van producten ligt. Daarin zit ook een verschil in gebruik van de data uit Site Search. Voor een website met diensten en kennisdeling Bied je diensten aan of deel je kennis, dan doe je ideeën op voor op jouw website. Bijvoorbeeld voor diensten die je aanbiedt, of het gebruik van woorden in je teksten die echt wel te maken hebben met wat je doet, maar die kennelijk nog niet op jouw website voorkomen. Als je blogt, is het helemaal interessant, omdat je zo ideeën krijgt om over te bloggen. Kennelijk hebben jouw websitebezoekers behoefte aan die bepaalde informatie. En als je daar nog niet over geblogd hebt, heb je zomaar een idee in je schoot geworpen gekregen. Enkele dingen die je dus opdoet uit Site Search: Mogelijke nieuwe diensten Ideeën om over te bloggen Andere informatiebehoeften van je bezoekers Wanneer je een webshop hebt Heb je een webshop, dan haal je uit Site Search verschillende ideeën: Nieuwe merken Nieuwe producten Nieuwe productcategorieën Andere benamingen voor producten Ik ga er even vanuit dat ik dit niet hoef uit te leggen. Wat er ingevoerd wordt is dus kennelijk niet direct vindbaar op de website en als je dit nog niet in je assortiment hebt, is het hoog tijd om daar eens goed over na te denken. Verkoop je het wel, dan zou je kunnen overwegen om het product, merk of de categorie prominenter te vertonen op je website en er zo meer van te verkopen. Site Search en Page Analytics: een gouden combinatie Zie jij het al voor je? De zoekopdrachten op jouw website die jou waardevolle informatie geven over wat er ontbreekt op jouw website of webshop? En dat wordt nog beter als je ook Page Analytics inzet. Daarmee zie je waar het meest op geklikt wordt op jouw webpagina’s. Deze tools zijn een gouden combinatie: pas dingen aan of voeg dingen toe dankzij inzichten uit Site Search en ontdek met Page Analytics of erop geklikt wordt, om zo verder te optimaliseren. Hoe Page Analytics werkt heb ik eerder helemaal uitgelegd. Maar wat moet ik nu? Natuurlijk kijk ik ook naar Site Search in Google Analytics. En daar komt voor 2018 het volgende resultaat uit: Kennelijk is er behoefte aan informatie over assimilatie en segregatie op letterzaken.nl. Waarom, mag Yoast weten ;-) En of […]

Waarom ik geen SEO-expert ben (maar wel SEO-specialist)

Waarom ik geen SEO-expert ben (maar wel SEO-specialist)

Je wilt scoren in Google en dus zoek je een SEO-expert. Toch? Ik durf te zeggen van niet. Want wat is expertise en wanneer mag iemand zichzelf expert noemen? Laten we daar eens op inzoomen en dan leg ik je ook even uit waarom ik mezelf SEO-specialist noem en niet SEO-expert, ondanks dat die laatste wel wat indrukwekkender klinkt. Wanneer ben je überhaupt “expert”? Laten we eens beginnen met het woord “expert”. Wanneer ben je dat? Hier zal vast niet iedereen het mee eens zijn, maar wat mij betreft ben je een expert als anderen jou als zodanig bestempelen. Je kunt het dus niet zelf claimen. Op ondernemershandboek.nl staat: De status van expert kun je bereiken wanneer anderen erkennen dat jij een expert bent. Dus ondanks dat je overtuigt [sic] bent van jouw expertise heb je wel de bevestiging nodig van klanten, collega’s, de organisatie of zelfs concurrenten. Dat is waar ik me ook aan houd. Expertise wordt jou toebedeeld door anderen, dat kun je zelf niet claimen. Daarom noem ik mezelf ook geen SEO-expert. Wel ben ik gespecialiseerd in SEO, waardoor ik mezelf SEO-specialist mag noemen. Wat daar ook nog aan bijdraagt is dat ik de opleiding tot SEO-specialist bij SEOguru heb gevolgd. Wil ik dan geen SEO-expert zijn? Natuurlijk vind ik het tof als anderen mij als expert betitelen. En als anderen mij zo noemen, mag ik dat gebruiken, vind ik. Mezelf zo profileren, zeker zonder dat iemand mij ooit zo genoemd heeft, vind ik alleen niet zo’n goed idee. Dus zul je mij nooit horen zeggen dat ik een “SEO-expert” ben. Wanneer er dus gevraagd wordt naar een SEO-expert, zal ik niet mijn vingertje opsteken ;-) Bloggen voor expertstatus Omdat ik al tijden overtuigd ben van de kracht van bloggen schreef ik het blog ‘5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen‘. Eén van de redenen die ik noem is dat je met bloggen autoriteit opbouwt. In het overigens uitstekende artikel ‘Zo staat jouw blog als een huis‘ stelt blogexpert Bastiaan Vercouteren (zie je wat ik daar deed? ;-) ) dat de belangrijkste reden om te bloggen is dat je je daarmee profileert als expert: Nou ja, maak ervan wat je zelf wilt hoor. Uiteindelijk is dat wel de status die een ander aan jou geeft door de kennis die je tentoonspreidt met jouw blogs. Autoriteit, specialist, expert, geef het beestje een naam. Mag jij mij wel zo noemen? Maar als jij mij dan SEO-expert noemt, vind ik dat wel oké? Natuurlijk. Zoals ik hiervoor al aangeef -en anderen ook al bevestigen- is het juist de bedoeling dat een ander jou de expertise toebedeelt. En of jij jezelf expert noemt, laat ik graag aan jouzelf over hoor. Ik kies er in ieder geval voor om mezelf niet zo te noemen. Hoe kijk jij tegen deze kwestie aan?