Not provided opgelost met Search Analytics for Sheets
Wat zou het toch mooi zijn als je al je posities in Google kon achterhalen. Toch? En dan de zoektermen met daarbij de pagina’s die op die zoektermen ranken? In Google Analytics kan dat niet, daar zie je vooral ‘Not provided’ en in Google Search Console krijg je weer niet te zien welke pagina nu op welke zoekterm rankt. Moet je nu aan de slag met betaalde tools om je posities te koppelen aan de pagina’s? Nee, met Search Analytics for Sheets kun je wel duizenden zoektermposities van jouw website ontdekken.
Het ‘Not provided’-probleem in Google Analytics
Ooit zag je gewoon in Google Analytics welke pagina’s zoekverkeer opleverden via welke zoektermen, maar vanaf 2011 rolde Google updates uit waardoor je steeds meer ‘Not provided’ te zien kreeg. Vanaf 2012 is het aandeel ‘Not provided’ in Google Analytics zodanig toegenomen dat dit in de meeste gevallen 90% of meer is. Je krijgt zo dus geen zoektermen meer te zien waarop bezoekers op je website binnenkomen. Terwijl dat juist heel nuttig is. Hoe achterhaal je die zoektermen, de pagina’s die daarop ranken en liefst ook de posities dan wel?
Betaalde tools voor zoektermen en posities
Online marketeers en SEO-specialisten hebben mooie betaalde tools waarmee deze zoektermen wel te achterhalen zijn, een greep uit de mogelijkheden:
- SEO-suites als Moz, Semrush en Ahrefs; vanaf $ 99 per maand
- Iets meer betaalbare toolsets als Mangools* en SE Ranking*; vanaf ongeveer € 14 per maand
- Keyword Hero; gratis tot 2000 sessies, betaald vanaf € 9 per maand
Bij de eerste 2 opties heb je pakketten met daarin tools voor zoektermenonderzoek, backlinkanalyse en rank tracking en alleen Keyword Hero is puur gericht op het oplossen van het ‘Not provided’-probleem. Maar wat als je daar geen geld voor (over) hebt? Dan zijn er nog 2 mogelijkheden.
Eerst over Keyword Hero
Keyword Hero kan voor jou best een prima oplossing zijn. De gratis versie geeft informatie tot 2.000 zoektermen en dat is voor veel (relatief) kleine websites al heel veel. Heb je er dan nog € 9 per maand of meer voor over als je meer data krijgt, ga je gang. Het werkt in het kort als volgt:
- Je maakt een account aan bij Keyword Hero
- Je koppelt Keyword Hero aan je Google Account waarmee je Google Analytics (GA) en Google Search Console (GSC) beheert
- Je kiest de property waar je de zoektermen voor wilt zien; als je meerdere websites in beheer hebt of varianten van 1 domein in GA hebt staan, krijg je die keuze
- Je geeft akkoord om je GA- en GSC-data te verwerken en na 24 uur verschijnen de eerste resultaten in een speciale weergave in je GA
Je ziet, Keyword Hero is gekoppeld aan je GA- en GSC-property’s, omdat ze daar de data uit moeten halen voor je. En afhankelijk van de hoeveelheid zoektermen waar jouw website op rankt, krijg je alles te zien of de limiet uit het abonnement waarvoor je hebt gekozen. Je krijgt in principe wekelijks mails van Keyword Hero met daarin de belangrijkste informatie en je kunt dus zelf via GA je zoektermposities inzien.
Zoektermen en posities in Google Search Console
In Google Search Console (GSC) kun je de gemiddelde posities voor jouw website op bepaalde zoektermen zien. Je ziet alleen niet welke pagina er dan op die zoekterm rankt. Nu kun je dat natuurlijk zelf wel achterhalen of zelfs bedenken, maar het is handiger als je dit bij elkaar ziet toch? Je kunt ook de paginaweergaven en paginabezoeken zien in GSC, maar daarbij dus weer niet via welke zoektermen je bezoekers op je webpagina’s komen.
Pagina’s én zoektermen uit Google Search Console? Check!
Kun je dan nog wel zien welke pagina’s op welke zoektermen gevonden worden? Jazeker. En je krijgt dan zelfs meer zoektermen te zien dan wanneer je een standaard export uit GSC haalt, waarmee je maximaal 1000 zoektermen te zien krijgt. Ik presenteer je: Search Analytics for Sheets.
Dé oplossing voor ‘Not provided’: Search Analytics for Sheets
Met Keyword Hero kom je er ook, maar dat is niet voor iedereen de investering waard. En we blijven Nederlanders: als het gratis kan…
Dankzij de ‘Search Analytics for Sheets‘ add-on voor Google Sheets haal je misschien wel alle zoektermen waar jouw website op rankt op, inclusief de pagina’s die op die zoektermen ranken. Dit gaat van duizenden tot wel honderdduizenden zoektermen, afhankelijk van je website en de periode die je kiest. Het werkt vrij simpel:
- Installeer de ‘Search Analytics for Sheets’ add-on in Google Sheets
- Open Google Sheets en open via Extra > Add-ons ‘Search Analytics for Sheets’
- Kies (indien nodig) je property en selecteer onder ‘Date range’ eventueel de periode waarvan je de data wilt zien
- Selecteer onder ‘Group by’ zowel ‘Query’ als ‘Page’
- Selecteer eventueel onder ‘Filter by’ Country en kies het land waarvoor je de zoektermen wilt zien (Nederland is nld)
- Kies voor ‘Active sheet’ of ‘Blad 1’ als je geen nieuw tabblad wilt openen met de data
- Klik op ‘Request data’
Voilà: een overzicht met meer zoektermen dan je waarschijnlijk had durven denken.
Ben je visueel ingesteld, heb ik hier een video voor je:
NB: punt 5 is later toegevoegd en zie je niet terug in de video.
Alle zoektermen in een overzicht
Met Search Analytics for Sheets heb je echt alle zoektermen in een overzicht. Wat ook handig is, is dat je kunt filteren, sorteren en kunt zien of er verschillende pagina’s op dezelfde zoekterm ranken. Als je ziet dat je op een zoekterm rankt met meerdere pagina’s en geen van die pagina’s in de top 10 staat, loont het de moeite om eens te kijken of je die pagina’s kunt samenvoegen. En zo omzeil je niet alleen ‘Not provided’ en haal je nog eens veel meer waardevolle data op, maar los je ook nog eens mogelijke keyword cannibalization op.
Is jouw probleem met ‘Not provided’ zo opgelost? Of gebruikte je al een van deze tools of misschien een andere? Deel jouw mening, ervaring of vraag in de reacties hieronder.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!