Nationaal Social Media Onderzoek 2019: Instagram snelste groeier

Welke sociale media zet je in als bedrijf en waarom? Zit jouw doelgroep wel op Facebook of zit de potentie juist in Instagram? Maak de juiste keuze gebaseerd op cijfers, maar vergeet vooral ook niet wat past bij jou én waar je doelgroep zit. De cijfers krijg je ieder jaar van onderzoeksbureau NewCom, die het ‘Nationaal Social Media Onderzoek’ jaarlijks uitvoert. Check de trends uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2019.

Cijfers Nationaal Social Media Onderzoek 2019

Het Nationaal Social Media Onderzoek 2019 is alweer de negende editie van het grootste trendonderzoek van Nederland. Deze cijfers zijn natuurlijk heel interessant om te bepalen of je nog wel goed zit op een socialemediaplatform. Dit zijn de belangrijkste conclusies en trends uit het rapport:

Facebook: flinke afname

  • Een duidelijke afname van het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers. Maar liefst 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Op dit moment telt Nederland 10,1 miljoen gebruikers. In 2018 waren dit er nog 10,8 miljoen; een daling van 6%.
  • Ook het dagelijks gebruik van Facebook is afgenomen, van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders per dag. Een afname van 10%.
  • De daling in het dagelijks gebruik van Facebook is het sterkst onder 15- tot 19-jarigen (13%) en 20 tot 39-jarigen (9%).
  • 240.000 Facebook-gebruikers hebben hun account afgelopen jaar opgezegd en 400.000 gebruikers loggen niet meer in. De voornaamste redenen: geen vertrouwen, te veel nepnieuws, nieuw privacybeleid en andere platformen zijn leuker.

WhatsApp: de grootste

  • WhatsApp heeft met 11,9 miljoen verreweg de meeste gebruikers van alle socialemediaplatforms in Nederland.
  • Van die 11,9 miljoen zijn er maar liefst 9,1 miljoen die dagelijks gebruik maken van WhatsApp.

Instagram: grootste groeier

  • Instagram maakt de grootste groei door; van 4,1 miljoen gebruikers in 2018 naar 4,8 miljoen in 2019. Een stijging van 20%.
  • Ook het dagelijks gebruik van Instagram blijft flink stijgen. Dagelijks maken 2,7 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram. In 2018 gebruikten nog 2,1 miljoen Nederlanders de app. Het dagelijks gebruik van Instagram ligt nu boven YouTube.
  • Onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar heeft Instagram een duidelijke 2e plek ingenomen als het gaat om het dagelijks gebruik van sociale media.

Snapchat: een trendbreuk

  • Het gebruik van Snapchat laat een trendbreuk zien. De app wordt gebruikt door 2,4 miljoen Nederlanders, 75.000 minder dan in 2018. Een daling van 3%.
  • Waar Instagram naast jongeren ook oudere doelgroepen weet te bereiken, heeft Snapchat veel hier veel meer moeite mee. Vooral 15- tot 19-jarigen maken gebruik van Snapchat, het gebruik onder Nederlanders van 40 jaar en ouder is minimaal.

YouTube: tweede zoekmachine ter wereld

  • YouTube –na Google de 2e zoekmachine ter wereld– doet het de laatste jaren goed in Nederland. In 2018 had dit videoplatform in Nederland 8 miljoen gebruikers. In steeg dit 2019 naar 8,7 miljoen gebruikers. Een toename van 9%.
  • Na Instagram de grootste stijger dit jaar.

LinkedIn

  • Het totaal aantal LinkedIn-gebruikers is gestegen met 6%, van 4,4 miljoen in 2018 naar 4,6 miljoen in 2019.
  • Ook het dagelijks gebruik van dit zakelijke, sociale netwerk steeg afgelopen jaar. Van 513.000 dagelijkse gebruikers in 2018 naar 611.000 in 2019. Een stijging van 19%.

Pinterest en Twitter

  • Het online prikbord Pinterest doet het goed op dit moment. Waar er in 2018 nog 3 miljoen gebruikers waren, zijn dat er in 2019 3,5 miljoen (stijging 18%). De groeiende populariteit zien we ook terug in het dagelijks gebruik, van 587.000 in 2018 naar 734.000 dit jaar.
  • En hoe zit het met Twitter? Vorig jaar vertoonde dit kanaal nog een heel lichte groei, maar ziet dit jaar een daling van 10% ten opzichte van 2018. Ook het dagelijkse gebruik van Twitter daalt met 10%, van 1.014.000 in 2018 naar 908.000 in 2019.

Het volledige rapport met onderzoekscijfers vraag je bij NewCom aan.

Kies je strategie

Zoals ik al aangaf is het aan jou hoe je sociale media inzet. Waar zit je doelgroep en waar voel jij je lekker? Zelf kies ik vooral voor het laatste, omdat platformen waarop ik mij niet echt thuis voel zorgen dat ik niet op een natuurlijke manier daar aanwezig ben. En voor SEO hoef je sociale media niet in te zetten, dus hoef ik ook niet per se overal actief te zijn.

Wat wel slim is, is om je profielen op diverse platformen te claimen, zodat een ander niet onder jouw naam kan posten. Daarom zie je Optimus Online bijvoorbeeld wel op Instagram, maar komen daar geen nieuwe posts. Het past niet bij mij, maar ik voorkom verwarring doordat de naam wel geclaimd is.

Wat zijn jouw conclusies als je deze trends zo leest? Ga je jouw socialemediastrategie wijzigen, ben je juist al op de goede weg? Deel jouw mening of stel je vraag hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.