De grootste nadelen van WordPress
WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld, dus het moet wel een top-CMS zijn toch? Heel eerlijk: er zijn ook nadelen. En dat zeg ik, als fervent gebruiker van WordPress. Maar je kent me, ik vind dat je ook dat moet benoemen. Niets is perfect en ook dat moet je weten voordat je een keuze maakt. Dus hierbij de punten die ik ervaar als nadelen van WordPress.
De 5 belangrijkste nadelen van WordPress op een rijtje
Hoe langer je met een CMS werkt, hoe meer je ontdekt wat er beter kan.
- Meta-omschrijvingen alleen met SEO-plugin
- Lege alt-attributen onmogelijk
- Dik gedrukt is standaard <strong>, terwijl <b> beter is
- Schuin is <em> in plaats van <i>
- Risico’s met gratis themes en plugins
Plugin nodig voor meta-omschrijvingen
In de zoekresultatenpagina’s van zoekmachines zie je bij de organische zoekresultaten sinds jaar en dag 3 elementen terugkomen:
- Titel
- URL
- Meta-omschrijving
In de loop der jaren zijn er elementen bij gekomen en ook weer verdwenen, de meeste daarvan staan of stonden niet bij alle zoekresultaten. Denk aan bijvoorbeeld sitelinks en auteursfoto’s. De genoemde 3 zijn er altijd en het vreemde is dat je in WordPress niet standaard zelf een meta description kan invoeren. Daar heb je een SEO-plugin voor nodig. Wat mij betreft hoort WordPress echt heel snel te zorgen dat je de meta description gewoon standaard kunt invullen in het CMS, zonder tussenkomst van een plugin.
Geen leeg alt-attribuut mogelijk
Een afbeelding op een webpagina hoort een alt-attribuut mee te krijgen. Nu kun je dat in WordPress wel invullen, maar geen leeg alt-attribuut genereren. Laat je de alt-tekst leeg, dan staat er geen alt-attribuut in de broncode van de webpagina. Terwijl er altijd een alt-attribuut hoort te staan leeg of ongevuld. Kun je wel weer een plugin voor gebruiken, maar waarom genereert WordPress niet gewoon standaard een alt-attribuut bij ieder IMG-element?
Standaard <strong> voor dikgedrukte letters (bold)
In je teksteditor in WordPress heb je een paar keuzes voor de opmaak van je tekst. Daarbij zit natuurlijk dikgedrukt, wat in het Engels bold heet. Als je de B in je teksteditor aanklikt, wordt de HTML-tag <strong> in de broncode van je website gezet. Daarmee krijg je wel dikgedrukte letters, maar <strong> is bedoeld om duidelijk de tekst te benadrukken en kracht mee te geven.
Standaard <em> voor schuingedrukte letters (italic)
Net als bij dikgedrukte letters, gaat het bij schuingedrukte mis. Althans, vanuit usability-perspectief. Als je op de schuine I klikt, krijgt de tekst de code <em> mee, wat voor ’emphasised’ staat, wat betekent dat je de tekst wilt benadrukken. Volgens usability-expert Bart Pluijms is dat niet handig voor schermlezers en moet dat <i> zijn. Tenzij je het wel echt gebruikt om de nadruk op die tekst te leggen, wat vaak niet het geval is. Bij mijn teksten in ieder geval niet ;-)
Dit artikel van Siteimprove legt dat ook uit en gaat er daarbij vanuit dat je die tags wel bedoelt om ergens de nadruk op te leggen. Je kunt het dus ook omdraaien en dan snap je dat bijvoorbeeld het intro en de afsluiting van dit artikel inderdaad niet benadrukt hoeven te worden en dus geen <strong> nodig hebben.
Handmatig aanpassen
Je kunt die <strong> en <em> zelf wel aanpassen en dat is niet eens zo gek veel werk, het zou alleen wel handiger zijn als het niet zou hoeven natuurlijk. Hoe pas je het dan zelf aan? In de backend van je WordPress website kun je overschakelen van ‘Visueel’ naar ‘Tekst’, waar je die tags kunt wijzigen naar de juiste tags. In onderstaande screenshot zie je hoe dat eruitziet.
Let wel op dat de tekst opent met de tag tussen de driehoekige haakjes en dat het daarmee ook eindigt, waarbij </strong> met de schuine streep aangeeft dat hiermee de dikgedrukte tekst eindigt. Vervang dan ‘strong’ door ‘b’ en/of ’em’ door ‘i’ en je bent klaar.
Risico’s met gratis themes en plugins
In de basis is WordPress best kaal, en ontbreken er de nodige functionaliteiten waar je plugins voor nodig hebt. En omdat alles al genoeg geld kost, ben je natuurlijk geneigd om te kiezen voor gratis plugins en themes. Helaas loop je daarmee ook wel een aantal risico’s:
- Plugins die veiligheidslekken blijken te hebben waardoor je website gehackt kan worden;
- Plugins met kwaadaardige code of plugins die eigenlijk ergens anders voor dienen dan ze zich voordoen;
- Themes die niet meer geüpdatet worden, vooral bij gratis themes een risico.
Let dus vooral goed op voor je iets installeert op je WordPress website. Kies liever voor een betaald theme, waarmee je een grotere kans hebt op een theme dat toekomstbestendig is. En check reviews van plugins voor je ze installeert, zeker bij gratis plugins.
Weeg de voordelen en nadelen zelf goed af
Ik benoem deze nadelen natuurlijk zodat je een bewuste afweging kunt maken of WordPress iets voor je is. Vergeet daarbij niet de vele voordelen die WordPress heeft en neem dus zowel de voor- als nadelen mee in je keuze. Weet dat ieder CMS zijn voor- en nadelen heeft en staar je niet blind op alleen de nadelen.
Was jij je bewust van deze nadelen en zouden hier redenen bij zitten om af te haken op WordPress? Ken je nog andere nadelen die hier niet benoemd zijn of wil je iets vragen of opmerken naar aanleiding van dit artikel? Laat je reactie hieronder achter.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Nathan,
Weer een goede lijst denk ik van wat WordPress minder optimaal maakt. Als ik ook echter kijk naar hoe de rest van de CMS wereld dit doet dan heeft iedereen zo zijn zaken. Umbraco heeft weer als nadeel dat je hier een bureau voor dient in te schakelen, of je moet zelf leren coderen. Ditzelfde heeft Drupal ook.
WordPress is eigenlijk de enige waar je out of the box, met plugins, gelijk los kunt gaan. Ik houdt af en toe eens een dagje waar ik even los ga op andere systemen en wat installeer en mee speel. Maar voor de average joe, is WordPress nog steeds de optie.
Gr
Frank
Dank je wel voor je inhoudelijke reactie Frank. Zo heeft inderdaad ieder CMS zijn voor- en nadelen en dat zouden de punten moeten zijn om een CMS te overwegen. En dat is ook precies waarom ik het wel zo handig vond de punten waar ik zelf in ieder geval tegenaan loop bij WordPress op een rijtje te zetten.
Dat blijft inderdaad toch wel wonderlijk hè :). Dat WordPress al sinds jaar en dag geen mogelijkheid heeft om meta-omschrijvingen in te vullen. Dat zou echt basisfunctionaliteit voor een CMS moeten zijn. En ook niet zo ingewikkeld om toe te voegen aan WordPress core lijkt me. Misschien komt het er ooit nog eens :).
Het gekke is dus dat die basisfunctionaliteit er al jaren had kunnen zijn. Waarom dat niet zo is, mag Yoast weten ;-)