Meta keywords-tag gebruiken voor je SEO? Doe maar niet

Voeg jij meta-keywords toe aan je webpagina’s? Zonde van je tijd.  Er blijken nog steeds mensen te zijn die  denken dat de meta keywords-tag nog iets doet voor je vindbaarheid in Google. Niets is minder waar, het invullen van de de meta keywords-tag is zonde van je tijd en levert je niks op. Het kan ook geen kwaad verder, hoewel … 

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 12 juli 201 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 31 maart 2022-

Wat is de meta keywords-tag?

De meta keywords-tag is een van de metatags in de paginabron van een website. Met de meta keywords-tag geef je aan wat de belangrijkste onderwerpen van de webpagina zijn. Deze tag werd nogal misbruikt door deze vol te proppen met zoektermen en door er zelfs woorden in te plaatsen die niet voorkwamen op de pagina zelf.

Als je het over metatags hebt, heb je het niet automatisch over de meta keywords-tag. Veel gebruikte metatags zijn de meta description en de robots-tag, zoals je ze hieronder ziet:

Meta description- en meta robots-tag in broncode van een webpagina.

Unieke woorden per pagina

Gebruik je meta keywords, kies dan voor iedere webpagina zijn eigen unieke meta keyword(s). Hiermee geef je namelijk aan waar deze pagina specifiek over gaat. Dat is ook altijd het advies geweest. Toch dachten velen dat ze ook de belangrijkste zoektermen voor hun hele website in de meta keywords-tags  van iedere pagina moesten plaatsen. Hier raakt de zoekmachinebot juist van in de war, omdat die dan niet kan onderscheiden welke pagina nu de belangrijkste pagina over die zoekterm is.

Voorbeeld van meta keywords-tags in de broncode van een website met algemene termen als bloemen, planten, tulpen en varens en afsluitend met 'etc.'.

Voorbeeld gebruik meta keywords-tags

Laten we mijn blog over SEO-teksten als voorbeeld nemen. Wanneer ik de meta keywords-tag juist zou gebruiken, zou ik het het beste kunnen beperken tot “SEO-teksten” . Zou ik dan SEO, tekstschrijver, SEO-tekstschrijver en webteksten als meta keywords toevoegen, dan zou het niet duidelijk zijn wat nu echt het hoofdonderwerp van de pagina is. Zeker niet als ik op mijn pagina webteksten hetzelfde zou doen.

Daarom waren meta keywords-tags bij Bing ooit een negatieve SEO-factor. Daarover verderop meer.

Voorbeeld van verkeerd gebruik

Omdat ik bijna altijd op onderzoek uit ben, vond ik een mooi voorbeeld van fout gebruik van de meta keywords op de website van een ballonartiest. Omdat de meta keywords-tag (verkeerd) werd gebruikt op de eerste webpagina die ik bekeek, vermoedde ik al dat het ook op andere pagina’s zou worden gebruikt.

En dat ziet er dan zo uit:

In de broncode veel woorden waar deze ballonartiest op wil scoren in Google.

In de broncode zie je welke zoektermen zijn ingevuld op de homepagina van deze ballonartiest. Sommige kun je beschouwen als relevant, andere zijn te algemeen.

In de broncode van de pagina ‘Ballonnen’ stonden exact dezelfde zoektermen:

De broncode van een andere pagina heeft exact dezelfde woorden, er is geen onderscheid te maken tussen beide pagina's op basis van deze inhoud.

De vraag is dan: wat voor onderscheid is er tussen deze twee pagina’s? Er staan exact dezelfde woorden in. Je focust toch niet met verschillende pagina’s op dezelfde zoektermen? Waarom zou je dan dezelfde woorden in de meta keywords-tag plaatsen?

Meta keywords-tag als negatieve SEO-factor

Vanwege het volspammen van de meta keywords-tags is Google deze lang geleden al gaan negeren. In de Richtlijnen voor Webmasters vermeldt Google zelf niks over de meta keywords-tag als bruikbare metatag. Zoekmachine Bing ging zelfs een stap verder. In een vraag-en-antwoordsessie op Webmasterworld stelde Duane Forrester van Bing in 2011 dat verkeerd gebruik van de meta keywords-tag negatief uit kon pakken:

Duane Forrester van Bing waarschuwt dat misbruik van meta keywords-tag verkeerd kan uitpakken

Dat lijkt nu niet meer het geval als je uitgaat van een Twitter-conversatie, waarbij eerst aangegeven werd dat Bing  ook de meta keywords-tag negeert:

Toch volgde daar weer een antwoord op van (toenmalig) Bing-verantwoordelijke Frédéric Dubut, waarin dat onderuitgehaald leek te worden:

Het zou wel of geen factor kunnen zijn of worden, aldus Frédéric.

Verspil je tijd er niet aan

Bespaar je de tijd gewoon, het gaat niks doen voor je SEO als je die meta keywords-tags invult en als het wat oplevert, is het gerommel in de marge. Wanneer je ‘m wel gebruikt, gebruik iedere tag dan maar 1 keer op je hele website. En houd dan zelf goed bij voor welke pagina je welke tag gebruikt. Weet welke zoekterm je al gebruikt hebt, zodat je deze niet een tweede keer gebruikt.

Kortom: een hoop tijd voor iets wat je niks gaat opleveren en waarbij je eigenlijk zelfs je concurrenten een inkijkje geeft in de onderwerpen dan wel zoektermen die jij belangrijk vindt.

Dit is wat Google er zelf over zegt:

Gebruik jij de meta keywords-tag nog of heb je ze gebruikt? Heb jij er negatieve of misschien zelfs juist positieve effecten van gemerkt? Deel je ervaring hieronder in de reacties.

 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

7 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    De meta keywords gebruik ik al lang niet meer. Wellicht dat het nog iets doet voor de kleinere zoekmachines, maar Google negeert het verder. Eigenlijk is er geen reden meer om het nog te gebruiken. In Yoast SEO kan je het ook al niet meer invullen.

    Als je de meta keywords misbruikt door er heel veel zoekwoorden in te gooien, heeft het zeker een negatief effect (net zoals andere vormen van spam niet aan te raden zijn, zoals je zoekwoord in elke zin van de tekst zetten of zo).

    Of het nodig is iedere tag maar 1 keer te gebruiken op je website als je wel de meta keywords invult, weet ik niet. In WordPress kun je “tags” en “categories” aangeven voor je berichten. Die worden voor meerdere berichten gebruikt en dat ziet Google juist graag. Als die ballonartiest bijvoorbeeld 20 artikelen heeft die over “ballonvouwen” gaan, is het voor bezoekers (en Google) handig als die in WordPress allemaal dezelfde tag of categorie krijgen, zodat bezoekers gelijk naar een overzichtspagina kunnen doorklikken met alle artikelen over dat onderwerp. Als je de tags en categories in WordPress gaat misbruiken door er heel veel irrelevante in te kloppen die geen betrekking hebben op dat specifieke bericht, lijkt het me wel een probleem, net zoals dat bij de meta keywords het geval zou zijn als je dat zou doen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie uitgebreide reactie weer Michiel, waarvoor dank :-)

      Ik vergelijk de meta keywords-tag het liefst met de (hoofd)zoekterm: je wilt ook niet concurreren met je eigen pagina’s op dezelfde zoekterm. Hoe dan ook, het kost meer (tijd) om het te doen, dan dat het wat oplevert ;-)

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Ja, ik reageer wat af op deze site de laatste tijd geloof ik :-D

      Keyword cannibalization is inderdaad geen goed idee. Maar daar is pas sprake van als je meerdere pagina’s volledig optimaliseert (qua tekst, koppen, titles etc.) voor dezelfde zoekterm. Qua tags/categorieën (vergelijkbaar met meta keywords) is het juist de bedoeling dat dezelfde zoekwoorden meerdere keren worden gebruikt, zodat Google inzicht krijgt in de contentstructuur en weet welke artikelen bij elkaar horen. Als je 1 hoofdartikel hebt over “ballonvouwen” en 19 sub-artikelen die allemaal over onderdelen van het ballonvouwen gaan (en met interne links weer terugverwijzen naar de hoofdpagina) lijkt het me prima dat die allemaal de categorie of tag ballonvouwen hebben. Zo zijn ze allemaal mooi aan elkaar geknoopt en kan een bezoeker onder het artikel op de tag of categorie “ballonvouwen” klikken voor een overzicht van alle artikelen die daarover gaan :-P.

      Ik dacht trouwens dat je meta keywords niet kon in vullen met Yoast SEO, maar ik zie dat je het alsnog aan kan zetten in de settings. Er staat wel bij: “Ik weet niet waarom je meta-trefwoorden wilt gebruiken, maar als je dat wilt, vink dit aan.” :)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      De meta keywords-tag komt in wat ik heb geleerd op mij over als het onderwerp van de pagina. Die zou ik daarom niet gelijk stellen aan categorieën of tags zoals je die in WordPress gebruikt. Maar goed, daar hoeven we niet echt een discussie over te hebben, aangezien Google het sowieso volkomen negeert. En dat Bing het dan wel als negatieve factor ‘kan’ gebruiken is een risico dat je -zeker in Nederland- gerust kunt nemen ;-)

      Ja, Yoast had de meta keywords-tag al willen verwijderen uit de plugin. Reken maar dat dat alsnog een keer gebeurt :-)

  2. Joost
    Joost zegt:

    Bedankt voor je uitleg. Ik stond net op het punt om de tags weer terug te zetten op mijn website, maar die moeite kan ik me dus besparen. Wel raar dat het dan niet uit WordPress gehaald is, als het zinloos is.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik zie nergens de mogelijkheid voor de meta keyword tag meer Joost. Let wel: er is een verschil tussen ‘tags’ die je voor je artikelen kunt gebruiken om ze te rubriceren en ‘meta keyword tags’, die voorheen de functie hadden om een pagina onderwerpen mee te geven voor de zoekmachines.

      Je kunt jouw blogs/artikelen prima naast de categorieën ook tags meegeven, als dat jouw bezoeker helpt om bepaalde typen artikelen te vinden. Daar is niks mis mee.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.