Mangools KWFinder: alle voor- en nadelen + tips

Wanneer je zoektermenonderzoek wilt doen heb je legio tools die je daarvoor kunt gebruiken. Vraag je aan anderen welke tool je zou moeten gebruiken, dan krijg  je ook veel verschillende aanbevelingen. Een van de tools die vaak wordt aanbevolen is KWFinder van Mangools. Naar mijn persoonlijke mening is het een prima tool voor beginners in SEO en voor ondernemers die dure SEO-tools als Semrush, Moz of Ahrefs niet kunnen betalen of voor wie dat -wat mij betreft ook terecht- te duur is omdat ze er ook weer niet zoveel gebruik van maken. Wat kan jij met Mangools KWFinder en wat zijn de voor- en nadelen?

KWFinder: de tool waar Mangools mee begon

KWFinder is de eerste tool van Mangools, dat nu meerdere SEO-tools aanbiedt. Zoals de naam al weggeeft is KWFinder een tool voor zoektermenonderzoek*. Zelf spreek ik het dan ook uit als ‘keyword finder’, wat ik makkelijker vind dan ‘kay double you finder” 😉. Om verwarring te voorkomen met andere tools zeg ik zelfs ‘Mangools keyword finder’. Tot zover wat geneuzel over de naam.

Na KWFinder ontwikkelde Mangools nog een aantal tools, te weten SiteProfiler, LinkMiner, SERPWatcher en SERPChecker. Over die tools meer in een nog te verschijnen artikel, laten we kijken wat jij aan KWFinder hebt.

Zoektermenonderzoek met KWFinder: hoe werkt het?

Iedere tool voor zoektermenonderzoek heeft zo zijn handigheidjes die je even moet weten. Dat geldt ook voor KWFinder. In het startscherm kun je een woord of woordcombinatie invoeren, in vaktermen ook wel ‘seed keyword’ genoemd. Dit is het zaadje waar meer uit moet komen, zullen we maar zeggen. Die ‘seed keyword’ dient als basis voor zoektermsuggesties. Daarbij is het wel goed om op te letten welke keuzes je maakt in land en taal. Standaard staat Nederland als het goed is al ingeschakeld, de taal nog niet.

Taal aanpassen of niet?

Dan is de vraag of je de taal van ‘Any language’, wat er standaard staat, aanpast naar bijvoorbeeld ‘Dutch’ of niet. Je kan het sowieso nog aanpassen nadat KWFinder je de eerste resultaten heeft gegeven, dus op zich maakt dat niet zoveel uit. Het bijzondere is dat je juist met specifieke filters meer zoektermsuggesties krijgt. Dat zegt lang niet alles, want meer is echt niet altijd beter. Maar toch, dit is wel een onverwacht resultaat:

Anywhere-Any lang. Anywhere-Dutch Netherlands-Any lang. Netherlands-Dutch
sokken 33 3191 32 3180
iphone 813 1404 710 1342
tuin ontwerpen 1396 609 1103 609

Ik kan de verschillen niet verklaren, maar eerlijk gezegd lijkt me dat ook niet zo relevant. Kijk gewoon waar je de beste zoektermsuggesties mee krijgt als je dit in KWFinder doet. Dat geldt eigenlijk voor alle tools die je hiervoor gebruikt.

Meerdere zoektermen: importeren

Wil je meer dan 1 zoekterm gebruiken om te onderzoeken, dan ga je naar ‘Import’. dit staat wat verborgen bovenaan de pagina (onder het Mangools logo). Hier kun je een .csv- of tekstbestand in slepen of uploaden, of gewoon een hele rits woorden en woordcombinaties in typen of plakken. Let wel: in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, kun je niet gewoon op enter drukken om je resultaten te krijgen. Daarvoor moet je op de knop ‘Process keywords’ klikken aan de rechterkant.

De resultaten van je zoektermenonderzoek

Net als andere tools voor zoektermenonderzoek krijg je in KWFinder data die je kunt gebruiken in je SEO-strategie:

Met name die laatste is interessant, omdat je kunt zien of er gedurende het jaar pieken zijn waar je eventueel op in kunt spelen en je SEO-strategie op kunt afstemmen. Of eventueel kunt overwegen om SEA in te zetten in die piekperiodes.

Maak een lijst of exporteer alle suggesties

De resultaten uit je onderzoek kun je aanvinken en toevoegen aan een lijst, die je weer kunt exporteren. Je kunt ook gewoon alles aanvinken en exporteren. Bij het exporteren heb je de optie om de geselecteerde zoektermen te kopiëren of een CSV-bestand te downloaden. Als je zoektermenonderzoek doet kan je vast wel wat met Excel en weet je vast hoe je van een CSV-bestand een net Excel-overzicht maakt. Zo niet: hier moet je zijn.

In de CSV-export krijg je ook de zoekvolumes per maand waar de trend op gebaseerd is, voor zover daar historie van is. Dat kan tot enkele jaren terug gaan en daarmee heb je dus ook inzichtelijk of er in de loop van de jaren meer of minder op een zoekterm is gezocht.

Bij het kopiëren krijg je geen data, je kopieert dus alleen de zoektermen. Voor een heus zoektermenonderzoek is dat alleen nuttig als je op die manier een lijst wilt opstellen met zoektermen en zoektermsuggesties, en er geen zoekvolumes en andere data bij hoeft.

Lijsten, refresh en historie

Ben je bezig voor een bepaald project zoektermen te zoeken, dan kan je die opslaan in een lijst. Je selecteert de zoektermen en klikt onderaan op ‘Add to list’. Links daarvan zie je ook nog ‘Refresh’ staan, daarmee vraag je een actuele berekening van de keyword difficulty (KD) op. Dat kan handig zijn als de KD meer dan een jaar oud is en je zeker wilt weten of die nog actueel is. De datum van de KD kun je eenvoudig zien door met je muis op de KD te gaan staan.

Ook een handig onderdeel van KWFinder is de historie, waar je eerder ingevoerde zoektermen terugvindt.

Vanuit de suggesties zoeken naar gerelateerde zoektermen

Een prettige functie in KWFinder is dat je vanuit de suggesties die je krijgt weer verder kunt zoeken naar gerelateerde zoektermen. Ga je met je muis over de regel van een zoekterm, dan verschijnen er naast de Trends-grafiek twee opties: kopiëren (links) en zoeken naar gerelateerde zoektermen.

Let op: dit opent niet in een nieuw scherm, dus je huidige lijst met zoektermen verdwijnt. Zorg dus dat je eerst de zoektermen die je wilt bewaren opslaat in een lijst voordat je meer suggesties opvraagt.

Zoektermen ophalen voor een domeinnaam

Waarom zou je het moeilijk doen als het makkelijk kan? Kijk gewoon zoektermen af bij concurrenten. Dat kan door te kiezen voor ‘Search by Domain’ in KWFinder. De resultaten zijn wel beperkt tot duizend zoektermen per land, dus als een website op meer dan duizend zoektermen scoort, krijg je die niet allemaal te zien in KWFinder. Voor een SEO-specialist is dat verre van ideaal, voor wie gewoon inspiratie nodig heeft kunnen duizend zoektermen al ruim voldoende zijn. En met die duizend zoektermen per concurrent kun je ook een prima concurrentenanalyse maken.

De voor- en nadelen van Mangools en KWFinder

Laten we de voor- en nadelen even doornemen. Ik zet hieronder de belangrijkste op een rijtje, ga ik er daarna meer gedetailleerd op in.

Voordelen

  • Betaalbaar: vanaf ongeveer € 30 per maand;
  • Eenvoudig in gebruik en handige koppelingen met andere tools van Mangools;
  • Je kan ook op provinciaal, gemeentelijk en stedelijk niveau zoekvolumes genereren;
  • Historische zoekvolumes per maand in ‘trend’ en in je CSV-export;
  • Je kan segmenteren op autocomplete, vragen en gerelateerde zoektermen;
  • Je haalt ook organische zoektermen van je eigen website of die van concurrenten op.

Nadelen

  • Minder uitgebreid dan de duurdere tools;
  • De tool is niet vertaald en heeft dus geen Nederlandstalige interface;
  • Zoekvolumes komen uit Googles Zoekwoordplanner en zijn daarmee minder betrouwbaar;
  • Wil je meer dan één  ‘seed keyword’ invoeren, dan moet je wat extra moeite doen, iets wat in andere tools soms direct kan;
  • Bij het onderzoeken van meerdere zoektermen krijg je geen suggesties, alleen data voor die specifieke zoektermen;
  • Aantal organische zoektermen op domeinnaam beperkt tot 1.000 per land.

Voordeel 1: betaalbaar

Als je niet in SEO-tools leeft, zoals ik, heb je geen heel dure tools nodig. Dan is Mangools gewoon een prima keuze. Of je nu zelfstandig ondernemer bent en wat aan je SEO wilt doen, een startende SEO-specialist die nog weinig budget heeft, of wat voor andere reden je ook hebt om geen € 100,- of meer per maand stuk te slaan op SEO-tooling. Mangools Basic kost bij jaarlijkse betaling nog geen € 400,- * en het maandelijkse tarief staat op € 49,- wat ongeveer de helft is van de grote(re) SEO-suites als Semrush, Moz en Ahrefs. Zelfs voor eenmalige inzet is zo’n maandbedrag nog te doen, je zit ook niet voor langere tijd aan Mangools vast.

En: je krijgt meer dan alleen KWFinder voor dat bedrag.

Voordeel 2: eenvoudig in gebruik en handige koppelingen

KWFinder is redelijk intuïtief in gebruik, zeker met bovenstaande uitleg (toch? 😅). Geen afleiding van allerlei randzaken, geen overbodige en onbegrijpelijke getalletjes en scores, gewoon zoekvolume, keyword difficulty, en CPC en PPC-moeilijkheidsgraad per zoekterm. Als de trend overbodig is voor je, kan je die gewoon lekker laten voor wat het is.

En er zitten dus koppelingen in met de andere SEO-tools van Mangools. Zo kun je via ‘Analyze SERP’ boven de vertoonde SERP naar SERPChecker, waar je extra informatie per URL in de zoekresultaten krijgt. Dat is misschien wat meer voor de gevorderden, maar kan wel handig zijn voor je SEO-strategie.

Voordeel 3: ook op provinciaal, gemeentelijk en stedelijk niveau zoekvolumes genereren

Er zijn weinig tools waar je zoekvolumes op detailniveau krijgt. De meeste tools geven alleen landelijke zoekvolumes. Voor Nederland is dat op zich wel prima, zo groot is ons landje niet. Toch kan het wel handig zijn om wat meer regionaal inzicht te krijgen, bijvoorbeeld wanneer je dienstverlener bent en daarmee vooral in een bepaalde stad of provincie je klandizie hebt. Stel je bent fysiotherapeut in Eindhoven, dan is het best aardig om te weten dat er op de zoektermen ‘fysiotherapeut’ en ‘fysiotherapie’ samen (kom ik zo op onder Nadeel 3) zo ongeveer duizend keer per maand gezocht wordt, van de ongeveer 64.000 landelijke zoekopdrachten.

KWFinder toont zoekvolumes van 1000 voor zowel 'fysiotherapie' als 'fysiotherapeut' in Eindhoven.

Voordeel 4: historische zoekvolumes per maand

Leuk en aardig, die gemiddelde zoekvolumes, maar wil je echt profiteren van de pieken in zoekvolumes, dan heb je niks aan gemiddeldes. De pieken in ‘Trend’ geven al een mooi beeld van de verschillen in aantallen zoekopdrachten per maand, en daar krijg je nog meer details van te zien aan de rechterkant, boven de SERP. En die historische zoekvolumes per maand krijg je ook mooi in je CSV-export, handig!

Het meest handig is daarbij trouwens ‘Monthly search volumes’, omdat die daadwerkelijk zoekvolumes laten zien. De ‘Trends’ zijn Google Trends en daar zitten wat haken en ogen aan. Als je niet weet hoe het precies werkt met Google Trends, kan je daar verkeerde beslissingen op maken.

Voordeel 5: segmenteren op autocomplete, vragen en gerelateerd

Autocomplete of autosuggest is een handige functie in Google, die ook in sommige SEO-tools wordt gebruikt voor zoektermsuggesties. Zo ook in KWFinder. Het werkt wel echt letterlijk als autocomplete, dus je eerste woord(en) word(en) aangevuld, er komen geen suggesties met andere woorden er vóór. Dat maakt het niet minder bruikbaar natuurlijk, het is gewoon een handige extra functie.

Dat geldt ook voor ‘Questions’, waarmee je kunt inspelen op ‘Mensen vragen ook’ (People Also Ask) en waarmee je inspiratie kunt krijgen voor blogs en andere informatieve content.

Voordeel 6: organische zoektermen voor eigen website of concurrenten

Waarom zelf het wiel opnieuw uitvinden? Kijk waar je concurrenten op scoren en gebruik die zoektermen om je zelf op te richten of gebruik ze als basis voor een nog uitgebreidere lijst met zoektermen. Haal een aantal domeinnamen van concurrenten door KWFinder en je hebt zo een lijst met honderden of zelfs duizenden zoektermen. Daar ben je wel even zoet mee.

Je moet dus wel plezier hebben in spreadsheets maken, daar in filteren en zo alle overbodige rommel eruit halen om een mooie lijst met interessante zoektermen te krijgen. Als je dat niet hebt, is het eigenlijk al heel stoer dat je tot hier bent gekomen, maar misschien wil je liever je zoektermenonderzoek uitbesteden 😁.

Nadeel 1: Minder uitgebreid

Als je net als ik een (vak)idioot bent die eigenlijk niet genoeg informatie kan krijgen, kan KWFinder wat teleurstellend zijn. Je bent al gauw klaar met ‘nerden’ in deze tool.  Dan kom je toch al gauw uit bij de duurdere SEO-tools.

Nadeel 2: geen Nederlandstalige interface

De meesten zullen prima overweg kunnen met Engels, maar als jou dat toevallig niet ligt, moet je ook niet bij KWFinder zijn. De complete interface is in het Engels en daar moet je het mee doen. Misschien kan je Google Translate aanzetten, maar of dat helemaal de uitkomst is …

Nadeel 3: minder betrouwbare zoekvolumes (HET GROOTSTE NADEEL)

Het grootste nadeel van KWFinder is wat mij betreft wel dat ze de zoekvolumes uit Googles Zoekwoordplanner halen. Als je het weet en weet wat daar de nadelen van zijn hoeft dat misschien geen probleem te zijn, ik vind het wel onhandig. Ik weet liever wel of er meer op ‘fysiotherapeut’ of juist op ‘fysiotherapie’ wordt gezocht, ook al kan Google best goed omgaan met die varianten en synoniemen. Het is toch beter om in te zetten op de zoekterm met het hoogste zoekvolume dan op die met een lager zoekvolume.

En voor het geval je het niet weet: er wordt dus niet maandelijks 64.000 keer gezocht op ‘fysiotherapeut’, én nog eens 64.000 keer op ‘fysiotherapie’. Die 64.000 is de som van die twee varianten en waarschijnlijk nog een aantal andere zoektermen die Google als synoniem ziet.

Lees hier waarom de zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner onbruikbaar zijn.

Nadeel 4: meerdere zoektermen tegelijk onderzoeken kost meer moeite

Je kan meerdere zoektermen invoeren om daar data voor op te halen, maar daarvoor moet je meer moeite doen dan bij andere tools, waar je gewoon direct 1 of juist meerdere zoektermen invoert voor je zoektermenonderzoek. Is dat heel bezwaarlijk? Voor de prijs die je betaalt niet, toch?

Nadeel 5: geen suggesties bij importeren van lijsten met zoektermen

Je krijgt bij KWFinder geen suggesties als je een lijst met zoektermen invoert, je krijgt alleen de data bij die zoektermen. Bij andere tools is het wel mogelijk om nog suggesties te krijgen op basis van de (meerdere) ingevoerde zoektermen. Voor zoektermsuggesties moet je dus iedere zoekterm apart invoeren in KWFinder. Dat maakt het omslachtiger en tijdrovender.

Nadeel 6: organische zoektermen per domeinnaam beperkt

Wil je serieus weten waar een concurrent op rankt in Google, dan helpt KWFinder je niet echt verder. Behalve wanneer je concurrent op maximaal duizend zoektermen rankt of misschien een beetje meer. Heb je concurrenten zoals ik in mijn vakgebied heb, dan kunnen die zomaar vele duizenden organische posities hebben. Die geeft KWFinder dus niet. Moet je toch weer de portemonnee trekken voor een duurdere tool.

Gratis proberen

Ben je nieuwsgierig geworden naar KWFinder en de andere tools van Mangools? Je kan het 10 dagen gratis uitproberen* en daar hoef je niet eens je creditcard voor tevoorschijn te halen. Voor zover ik weet krijg je dan wel de Basic-variant, het voordeel is wel dat je dan gelijk weet of dat voldoende is voor jouw wensen.

Hoewel ik het zo kort mogelijk heb willen houden is het nog een behoorlijk verhaal geworden. Mis je nog iets, of heb je aanvullingen, vragen of wat dan ook, laat het gewoon weten in een reactie. Zorg ik ervoor dat je daar weer antwoord op krijgt.

*In dit artikel gebruik ik affiliate-links. Het kost jou niks meer en ik krijg een kleine vergoeding als jij via mijn link iets aanschaft. Zo krijg ik nog een beetje financieel beloond voor de tijd die ik in mijn artikelen steek.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.