Lokaal vindbaar met plaatsnaampagina’s: werkt het?

Het gebeurt regelmatig dat ik mails krijg van klanten over aanbiedingen die zij krijgen van andere SEO-bedrijven. Zo ontving ik ook een mail over lokale landingspagina’s, “plaatsnaampagina’s” genoemd door de aanbieder, waar een heel aantal interessante dingen uit te halen valt. Van verdienmodel tot werkwijze en vooral: waar jij op moet letten wanneer een SEO-bureau jou iets aanbiedt. Lees mee.

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 16 januari 2020 en (mede op basis van een telefoongesprek met de aanbieder waarover het gaat) geüpdatet en aangevuld op 25 maart 2021-

In iedere regio dienstverleners benaderen

Van 2 klanten in een en dezelfde branche ontving ik de vraag wat ze aan moesten met het aanbod dat ze hadden ontvangen voor lokale landingspagina’s. Uit de mail die ze doorstuurden maakte ik op dat een SEO-bureau dienstverleners in verschillende branches benaderde om die te helpen met hun lokale vindbaarheid. En ik kan me goed voorstellen dat het aanbod heel aantrekkelijk lijkt wanneer je het zo leest.

Mooi aanbod voor lokale vindbaarheid met plaatsnaampagina's. Althans, zo lijkt het.

Ze brengen het als een betaalbare dienst, waarbij je extra betaalt wanneer je gaat ranken in Google, wat verder geen garantie is op omzet. Want hoog in Google is prachtig, maar je hebt er werkelijk niets aan wanneer het je geen klanten oplevert. Dus waar let je nu op bij zo’n aanbod?

Waar moet je op letten bij zo’n aanbod?

Krijg je zo’n aanbod, of misschien een ander aanbod van een SEO-bureau dat heel aantrekkelijk lijkt, houd dan het volgende in gedachte:

  • Wat betaal je nu echt?
  • Wat krijg je precies?
  • Wat levert het je op?

Laten we daar eens naar kijken.

Wat betaal je nu echt?

Bij dit soort interessante aanbiedingen is het zaak goed te berekenen wat het nu echt kost. De tarieven per pagina zijn dan wel schappelijk als je dat zo ziet, maar is dat wel echt wat je betaalt? Zo gebruiken ze in de mail de term no cure, no pay, terwijl je wel gewoon betaalt voor de pagina’s die je afneemt. Wat op zich niet zo gek is, omdat er wel werk geleverd wordt. Maar met ‘no cure no pay’ zou je kunnen denken dat je überhaupt niets betaalt als het niet goed uitpakt. Eerst een snelle berekening van wat je kwijt bent.

Snelle berekening van de kosten voor je landingspagina’s

Zoals je ziet: 1 pagina kost je 38 euro, maar dan moet je er minimaal 10 afnemen. Er is een staffel, waardoor je dan per pagina minder betaalt. Dat lijkt interessant, maar eigenlijk schrijven ze maar 1 pagina, die ze telkens hergebruiken. Daarbij wijzigt -zover ik het kan terughalen- alleen de plaatsnaam iedere keer. Da’s lekker verkopen, als ik zo afga uit de pagina uit het voorbeeld. Dat is namelijk maar een korte pagina van nog geen 150 woorden. Laat je een tekst van dat niveau en zo’n aantal woorden door een professionele tekstschrijver schrijven, kost je dat maximaal € 100,-. En zij rekenen er dus minimaal € 380,- voor. Maar wacht…

Er is meer

Je betaalt niet alleen voor de teksten, ze beloven ook linkbuilding te doen voor je lokale landingspagina’s. Nu hebben we 1 voorbeeld, namelijk de website die ze in de mail als voorbeeld aanhalen. Als ik die website even analyseer, dan zie ik vooral links vanaf dochterpagina’s (startpaginaklonen). Dat is over het algemeen de snelste, makkelijkste en goedkoopste manier om backlinks te scoren. Soms werkt het wel, soms heb je echt flinke aantallen links vanaf die dochterpagina’s nodig om daar resultaat mee te halen. Wat me vooral opvalt is dat ik echt maar weinig links naar die lokale landingspagina’s terugvind.

Zoektermen met lage concurrentie trouwens

De zoektermen waar het om gaat zijn ook niet heel erg hoog qua concurrentie moet ik zeggen. Lage zoekvolumes en daarmee vaak ook niet al te sterke concurrenten. Klopt ook wel, bedrijven die vooral lokaal opereren zitten niet zo bovenop hun SEO.

Terug naar de prijzen trouwens, daar waren we nog niet helemaal klaar mee.

Je bent er niet met de eenmalige investering

Met je eenmalige investering ben je er nog niet, want zodra je een top 10-positie haalt, ga je daar nog eens 400,- voor betalen. Stel dat alle 10 pagina’s de top 10 halen, betaal je dus nog eens 4000,- bovenop je investering. In totaal is dat 4380,- voor een pagina waar zij waarschijnlijk niet meer dan 100,- in investeren voor copywriting. En misschien nog wat tientjes voor de links op de dochterpagina’s, die zelfs niks kosten als ze die zelf beheren. Hoe meer jij afneemt, hoe meer het hen oplevert als het jou top 10-posities oplevert. En dat mag hè, daar is op zich niets mis mee.

De volgende klapper is: na 1 jaar ga je per maand betalen. Dus je bent er nog niet met het bedrag dat je al betaalt voor het eerste jaar.

Betalen per top 10-positie: let goed op

Dit is ook wel een heel interessante, waar ik zelf nog niet eens bij stilgestaan had. Ik had een ondernemer aan de lijn die vertelde dat een SEO-bureau hem “opgelicht” had. Zijn woorden, ik quote hem. Wat was er gebeurd? Ze betaalden het bureau op basis van posities voor de zoektermen en daar kregen ze flinke facturen voor vanwege behaalde posities. Volgens deze ondernemer was het alleen zo dat ze niet lang op die posities hadden gestaan en de factuur wel op de hoogst behaalde positie gebaseerd was.

Conclusie: zorg dat je heel helder afspraken vastlegt over posities, vergoedingen en daarbij dus ook aan welke criteria die posities moeten voldoen. Enkel het behalen van een positie zegt niet alles, je kunt ‘m dus ook zo weer kwijt zijn. En als je dan wel betaalt voor de hoogste positie betaal je wel voor iets wat van korte duur is.

Van enkele tientjes per pagina naar duizenden euro’s

Al met al kun je zo duizenden euro’s kwijt zijn voor het eerste jaar. Tenzij die pagina’s niet in de top 10 komen voor de afgesproken zoektermen. Maar dan gaat het je ook al niet echt wat opleveren, want hoewel een laag zoekvolume niet per se verkeerd is, heb je wel een top 10-positie nodig om er mogelijk klanten uit te halen. Zeker bij een laag zoekvolume.

Het is voorzichtig berekend

De prijs per jaar heb ik voorzichtig ingeschat. In mijn berekening in de eerste versie van dit stuk kwam ik op een veel hoger bedrag, dat heb ik nu aangepast. Ik werd naar aanleiding van dit artikel gebeld door de eigenaar van het betreffende SEO-bureau. Volgens hem was mijn berekening in de eerste versie van het artikel veel te rooskleurig.

Wat het je echt gaat kosten is sowieso vooraf niet bekend, omdat het afhankelijk is van de posities. Mocht je overwegen om op zo’n aanbod in te gaan, zorg dan dus dat je op zijn minst duidelijk krijgt wat het je maximaal gaat kosten. En ook: wat je dan krijgt en of het je wat gaat opleveren.

Wat krijg je precies?

In de mail verwijzen ze naar een isolatiebedrijf, waarvan de tekst niet alleen heel generiek is, maar ook nog eens niet echt heel prikkelend om echt omzet te genereren. Daarnaast schort er taaltechnisch ook nog wel wat aan.

Voorbeeld van een lokale landingspagina met korte, nauwelijks overtuigende tekst inclusief ten minste 4 taalfouten.

In de tekst heb ik de zoekterm en de naam van de klant even onleesbaar gemaakt, daar gaat het namelijk niet om. Als je daar gewoon even doorheen leest, heb je een beeld van de tekst en kun je ‘m nog prima beoordelen. Persoonlijk vind ik het echt een heel matig stukje tekst en als het je al bezoekers naar de website oplevert, betwijfel ik of die dan ook klant worden. Zeg nou zelf: zet zo’n tekst jou aan om in actie te komen en contact op te nemen?

Voorbeeldteksten en afspraken over wat je krijgt

Als je net als ik niet echt onder de indruk bent van bovenstaande voorbeeld, zorg dan dat je op zijn minst een beeld krijgt van wat je krijgt. Vraag voorbeeldteksten aan en maak liefst afspraken over de kwaliteit van wat er geleverd wordt.

Wat levert het op?

Het bedrijf uit de mail heeft maar liefst 165 van deze lokale landingspagina’s afgenomen. Door de website door Ahrefs te halen heb ik een paar top 10-posities in Google gevonden. Waarschijnlijk worden er veel niet getoond omdat het zoekvolume op de combinatie van de zoekterm met plaatsnaam te laag is. En dat hoeft niet verkeerd te zijn hè? Als het jou 1 klant per jaar oplevert met een leuke omzet dan wel marge, kan dat al genoeg zijn om de investering terug te verdienen.

Zorg dus dat je op zijn minst een inschatting maakt van wat het je uiteindelijk oplevert -of zou moeten opleveren- als je een top 10-positie haalt met zo’n lokale landingspagina en wat je anders kwijt bent waar geen omzet tegenover staat.

Maar werkt het?

Natuurlijk is de vraag of deze SEO-strategie werkt. SEO-technisch werken deze lokale landingspagina’s (doorway pages) in veel gevallen gewoon nog. De klant uit het voorbeeld scoort ook gewoon op een aantal zoektermen met plaatsnamen. Het gaat er uiteindelijk om of het je klanten oplevert.

Beloftes of garanties

Hoewel er niet echt keiharde garanties gegeven worden, kun je wel stellen dat ze de lezer een aardig vette worst voorhouden. Garanties geven kan ook niet, zoals je waarschijnlijk wel weet. Lees anders het artikel over garantie op SEO en no cure, no pay SEO nog even. Blijf zelf in ieder geval realistisch, weet wat het je kan gaan kosten en zet dat weg tegen wat het moet opleveren.

Wat is jouw ervaring, werkt dit soort lokale landingspagina’s en levert het ook echt klandizie op? Zou jij de investering ervoor over hebben? Deel jouw mening of stel jouw vraag in de reacties hieronder.

4 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Poe, dat zijn wel schimmige tactieken he Nathan :). Als je 400 euro per zoekterm betaalt die in de top 10 komt, kan dat je ineens een smak geld gaan kosten. En dan gaat het vaak nog om zoektermen waar maar een handjevol mensen op zoekt. En dan krijg je ook nog een matige tekst met kromme spelling (portomonee haha).

    Nog wat overwegingen: Google houdt er niet van als je tig van dit soort locatiepagina’s op je site hebt staan (ze werken nu misschien nog wel, maar wie weet ook lang) en de vraag is hoeveel conversie het je oplevert. Ik zag laatst een laptopreparatiebedrijf dat dit soort locatiepagina’s had voor een zeer grote regio. Maar als het bedrijf in Amsterdam zit en iemand zoekt op ‘laptopreparatiebedrijf Groningen’, dan zoekt die persoon toch echt een bedrijf dat in Groningen zit en niet in Amsterdam. Weliswaar bood het bedrijf een gratis ophaal- en retourservice, maar dan nog: als die persoon via Google op de site komt en Amsterdam ziet staan, is ie waarschijnlijk zo weg, want hij zocht iets in Groningen en niet in Amsterdam. De vraag is wat dat bezoekersverkeer je oplevert: als je niet gevestigd bent in de betreffende plaats zul je er weinig/geen klanten uit halen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het oordeel over de tactiek laat ik graag aan anderen, het enige wat ik wil is informeren, op een rijtje zetten wat de kosten kunnen zijn en wat je mag verwachten bij zo’n aanbod. Daarbij zet ik zoveel mogelijk uiteen wat ik zo zie en wat ik ervan maak. Dat het je een smak geld kan gaan kosten is een van de meest opvallende zaken, omdat het in eerste instantie best betaalbaar lijkt.

      En naast die spelfout zag ik nog wel wat meer slordigheden, zoals verkeerd hoofdlettergebruik. En dan vind ik de kostprijs voor de tekst toch wel hoog, gezien lengte en kwaliteit.

      En jouw overweging qua locatie en afstand is zeker legitiem. Daar kun je in bepaalde gevallen nog wel een mouw aan passen, het meest vervelende vind ik zelf wanneer een tekst de illusie wekt dat een bedrijf daadwerkelijk in een bepaalde plaats zit, terwijl dat dus niet zo is. Daar kom je wat mij betreft niet mee weg, al trapt Google daar helaas nog wel in…

  2. Christian
    Christian zegt:

    Eens dat deze manier van werken best ‘bijzonder is’.

    We zijn inmiddels een jaar verder, maar volgens mij werken dit soort locatiepagina’s gewoon nog toch? Ik heb althans recent nog wel een paar voorbeelden gezien…

    Daarnaast denk ik dat het naast vindbaarheid van meerwaarde kan zijn als je bijvoorbeeld met lokale dealers samenwerkt. Als je die dan een pagina geeft op je eigen website laat je zien dat je lokaal aanwezig bent voor de klant en je hen op die manier kunt helpen, bijvoorbeeld als zij het product in de showroom willen zien/voelen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Yep, ik geef ook aan dat het gewoon nog werkt. Hoe goed dit soort landingspagina’s werkt is wel duidelijk afhankelijk van hoe sterk de concurrentie is. Dat natuurlijk ook in combinatie met de kwaliteit van een pagina/tekst. Dit soort -in mijn ogen- nogal inhoudsloze teksten van nog geen 150 woorden werken alleen wanneer er weinig sterke concurrentie is.

      De update was vooral even nodig omdat mijn berekening in de eerste versie van het artikel volgens de eigenaar van het SEO-bureau wel heel rooskleurig was in hun voordeel. Dat was beslist niet het geval. Wat je dan uiteindelijk wel betaalt heb ik vergeten te vragen en wordt mij verder ook niet echt duidelijk.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.