Lokaal vindbaar met plaatsnaampagina’s: werkt het?

Het gebeurt regelmatig dat ik mails krijg van klanten over aanbiedingen die zij krijgen van andere SEO-bedrijven. Zo ontving ik ook een mail over lokale landingspagina’s, “plaatsnaampagina’s” genoemd door de aanbieder, waar een heel aantal interessante dingen uit te halen valt. Van verdienmodel tot werkwijze. Lees mee.

In iedere regio dienstverleners benaderen

Van 2 klanten in een en dezelfde branche ontving ik de vraag wat ze aan moesten met het aanbod voor plaatsnaampagina’s dat ze hadden ontvangen. Uit de mail die ik doorgestuurd kreeg maakte ik op dat dit SEO-bureau dienstverleners in verschillende branches benaderde om die te helpen met hun lokale vindbaarheid. En ik kan me goed voorstellen dat het aanbod heel aantrekkelijk lijkt wanneer je het zo leest.

Mooi aanbod voor lokale vindbaarheid met plaatsnaampagina's. Althans, zo lijkt het.

Ze brengen het als een betaalbare dienst, terwijl dat niet zo is wanneer je een beetje gaat ranken in Google, wat geen garantie is op omzet. Want hoog in Google is prachtig, maar je hebt er werkelijk niets aan wanneer het je geen klanten oplevert. “Voor die prijs kun je het toch proberen?” hoor ik je denken. Nou, als je weet wat het je werkelijk kost…

Wat het je werkelijk kost

Bij dit soort interessante aanbiedingen is het niet verkeerd om even goed uit te rekenen wat je uiteindelijk kwijt zult zijn. Want de tarieven per pagina zijn dan wel schappelijk als je dat zo ziet, het is niet het enige dat je betaalt. Daarnaast gebruiken ze in de mail de term no cure, no pay, terwijl je wel gewoon betaalt voor de pagina’s die je afneemt. Eerst een snelle berekening van wat je kwijt bent.

Snelle berekening van de kosten voor je landingspagina’s

Zoals je ziet: 1 pagina kost je 38,-, maar dan moet je er minimaal 10 afnemen. Er is een staffel, waardoor het dan per pagina minder wordt. Dat lijkt voor jou interessant, maar eigenlijk schrijven ze dus maar 1 pagina, die ze telkens hergebruiken. Daarbij wijzigt alleen de plaatsnaam iedere keer. Da’s lekker verkopen, want de pagina uit het voorbeeld is maar een korte pagina van nog geen 150 woorden. Laat je een tekst van dat niveau en zo’n aantal woorden door een professionele tekstschrijver schrijven, kost je dat maximaal € 100,-. En zij rekenen er dus minimaal € 380,- voor. Maar wacht…

Maar wacht, er is meer

Met bovenstaande berekening zijn we er nog niet, want zodra je een top 10-positie haalt, ga je daarvoor nog eens 400,- betalen. Stel dat alle 10 pagina’s de top 10 halen, ben je dus nog eens 4000,- kwijt. In totaal is dat 4380,- voor een pagina waar zij maximaal 100,- in investeren. Hoe meer jij afneemt, hoe meer het hen oplevert. En dat mag hè, daar is op zich niets mis mee. Het is een slimme methode en als het werkt..

Maar we zijn er nog niet.

De volgende klapper is: na 1 jaar ga je per maand betalen. Dus je bent er nog niet met het bedrag dat je al betaalt/betaald hebt. Let wel: als je de investering eruit haalt, betaal je het natuurlijk graag. Toch is het goed om het verhaal compleet te hebben en dat doen we aan de hand van het bedrijf dat ze zelf als voorbeeld in hun mail gebruiken.

Voorbeeldtekst: ik vind ‘m meh

In de mail verwijzen ze naar een isolatiebedrijf, waarvan de tekst niet alleen bijzonder algemeen is, maar ook nog eens niet echt heel prikkelend om echt omzet te genereren. Daarnaast schort er taaltechnisch ook nog wel wat aan.

Voorbeeld van een plaatsnaampagina, waarbij opvalt dat er nogal wat taalfouten in zitten en de tekst niet bijster bijzonder is.

In de tekst heb ik de zoekterm en de naam van de klant even onleesbaar gemaakt, daar gaat het namelijk niet om. Als je daar gewoon even doorheen leest, heb je een beeld van de tekst en kun je ‘m nog prima beoordelen. En zeg nou zelf: is dit iets dat jou prikkelt om in actie te komen en contact op te nemen?

Als jij deze klant zou zijn

Dit bedrijf heeft maar liefst 165 van deze plaatsnaampagina’s afgenomen. Daarbij heb ik bij een check de nodige top 10-posities in Google gevonden, laten we er vanuit gaan dat het 50% is, ronden we het af op 80 van de 165 pagina’s. Dan kun je met een voorzichtige berekening een beeld krijgen van de kosten voor deze lokale vindbaarheid:

  • 165 pagina’s à € 25 p/s = € 4.125,-
  • 80 x € 400,- = € 32.000,-
  • 165 pagina’s à € ?,- = € ?

Dat laatste is helaas even niet duidelijk, maar ik gok zo dat het niet hetzelfde als de prijs voor de pagina zal zijn, dus laten we eens uitgaan van € 100,-per pagina. Komt er nog eens € 16.500 per jaar bij. Zo ben je voor 2 jaar ruim € 50.000,- kwijt. Daar mag je flink wat omzet uit halen -natuurlijk afhankelijk van je marge- om de investering terug te verdienen.

Het is nog voorzichtig berekend

De prijs per jaar heb ik al voorzichtig ingeschat. Daarnaast heb ik nog een detail niet meegerekend, namelijk dat er meerdere zoektermen per pagina kunnen worden afgesproken. Zo zie je in de mail al dat ze 2 zoektermen voor die ene pagina voorstellen. Dat betekent bij posities in de top 10 voor beide zoektermen een vergoeding van € 800,- per plaatsnaampagina. Zo kan het nog verder in de papieren lopen.

Maar werkt het?

Natuurlijk is de vraag of deze SEO-strategie werkt. SEO-technisch werken deze plaatsnaampagina’s gewoon nog. Daar schreef ik eerder al over en zoals je hierboven ook al las, scoort de klant uit het voorbeeld ook gewoon goed op een aantal zoektermen met plaatsnamen, dus qua SEO hebben ze een verhaal. Het is alleen wel zo dat enkel hoog in Google niet alles is. Zou jij op basis van zo’n pagina klant worden of een aanvraag doen? Levert zo’n pagina dus klanten op? Dat is waar het echt om gaat. Het kost je duizenden euro’s en dat moet je ook gewoon terugverdienen. Plus: het is een lock-in werkwijze.

Vendor lock-in?

Voor wie het niet kent, een vendor lock-in is een manier om klanten afhankelijk van jou te maken. In dit geval ben je namelijk alles kwijt wanneer je niet meer betaalt. Wanneer jij met dit soort plaatsnaampagina’s hoog staat in de zoekresultaten, wil je die posities niet kwijt toch? Dan ben je dus jaarlijks een aardig bedrag kwijt als je een aantal van dit soort plaatsnaampagina’s afneemt om daarmee lokaal vindbaar te zijn. Als je per pagina de investering dik terugverdient, lach je erom, dus weeg vooral af of je het werkelijk gaat terugverdienen.

Lokale SEO: investeer je erin of niet?

Lokale vindbaarheid is zeker relevant wanneer je jouw producten of diensten levert in bepaalde plaatsen. De zoekvolumes zijn wel laag, dus als je al hoog in de zoekmachines komt, is het wel de vraag hoeveel bezoekers het je oplevert. En dan moeten die bezoekers ook nog op zijn minst contact opnemen, zodat je er klanten aan overhoudt.

Zoekvolumes van de voorbeelden zijn maximaal 90 per maand.

Lokale pagina’s + laag zoekvolume=?

Hierboven zie je wat zoekvolumes van de pagina’s die de aanbieder van deze lokale SEO-teksten als voorbeeld opgeeft. De zoekterm heb ik weer even geblurd, per plaatsnaam zie je de zoekvolumes. Die zijn vrij laag en daarbij geeft KWFinder, waar dit uit komt, ook nog eens behoorlijk hoge zoekvolumes, waar Ahrefs nog eens lagere zoekvolumes laat zien. Gaan we uit van een gemiddelde, dan kom je op enkele tientallen zoekopdrachten per maand, wat je bij een nummer 1-positie in Google slechts enkele bezoekers per maand oplevert. En als daarvan een klein gedeelte klant wordt, is het dus wel zaak dat die ook voldoende opleveren om dit terug te verdienen.

Overweeg dus vooral ook heel goed hoeveel klanten zo’n pagina jou moet opleveren voor deze zich terugverdient. Is dat met enkele klanten het geval, dan kan het de investering waard zijn. Dan moet en die pagina’s dus ook hun werk doen en aanvragen genereren.

Beloftes of garanties

Hoewel er niet echt keiharde garanties gegeven worden, kun je wel stellen dat ze de lezer een aardig vette worst voorhouden. Kan ook niet, zoals je waarschijnlijk wel weet. Zo niet, lees dan het artikel over garantie op SEO en no cure, no pay SEO nog even. Blijf zelf in ieder geval heel realistisch, weet wat het je kan gaan kosten en zet dat weg tegen wat het moet opleveren. Want met lokale SEO (‘local SEO’) zit je gerichter in de doelgroep, maar moet je ze nog wel even binnenhalen als klant.

Wat is jouw ervaring, werkt dit soort local SEO-pagina’s en levert het ook echt klandizie op? Zou jij de investering ervoor over hebben? Deel jouw mening of stel jouw vraag in de reacties hieronder.

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Poe, dat zijn wel schimmige tactieken he Nathan :). Als je 400 euro per zoekterm betaalt die in de top 10 komt, kan dat je ineens een smak geld gaan kosten. En dan gaat het vaak nog om zoektermen waar maar een handjevol mensen op zoekt. En dan krijg je ook nog een matige tekst met kromme spelling (portomonee haha).

    Nog wat overwegingen: Google houdt er niet van als je tig van dit soort locatiepagina’s op je site hebt staan (ze werken nu misschien nog wel, maar wie weet ook lang) en de vraag is hoeveel conversie het je oplevert. Ik zag laatst een laptopreparatiebedrijf dat dit soort locatiepagina’s had voor een zeer grote regio. Maar als het bedrijf in Amsterdam zit en iemand zoekt op ‘laptopreparatiebedrijf Groningen’, dan zoekt die persoon toch echt een bedrijf dat in Groningen zit en niet in Amsterdam. Weliswaar bood het bedrijf een gratis ophaal- en retourservice, maar dan nog: als die persoon via Google op de site komt en Amsterdam ziet staan, is ie waarschijnlijk zo weg, want hij zocht iets in Groningen en niet in Amsterdam. De vraag is wat dat bezoekersverkeer je oplevert: als je niet gevestigd bent in de betreffende plaats zul je er weinig/geen klanten uit halen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het oordeel over de tactiek laat ik graag aan anderen, het enige wat ik wil is informeren, op een rijtje zetten wat de kosten kunnen zijn en wat je mag verwachten bij zo’n aanbod. Daarbij zet ik zoveel mogelijk uiteen wat ik zo zie en wat ik ervan maak. Dat het je een smak geld kan gaan kosten is een van de meest opvallende zaken, omdat het in eerste instantie best betaalbaar lijkt.

      En naast die spelfout zag ik nog wel wat meer slordigheden, zoals verkeerd hoofdlettergebruik. En dan vind ik de kostprijs voor de tekst toch wel hoog, gezien lengte en kwaliteit.

      En jouw overweging qua locatie en afstand is zeker legitiem. Daar kun je in bepaalde gevallen nog wel een mouw aan passen, het meest vervelende vind ik zelf wanneer een tekst de illusie wekt dat een bedrijf daadwerkelijk in een bepaalde plaats zit, terwijl dat dus niet zo is. Daar kom je wat mij betreft niet mee weg, al trapt Google daar helaas nog wel in…

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.