Links van startpagina-dochters en startpaginaklonen: wat is het waard?
Als je in Nederland of België woont is het fenomeen Startpagina je vast wel bekend. Zo niet, dan ben je waarschijnlijk jong en ben je nog nooit op zo’n pagina vol links terechtgekomen. Startpagina’s zijn een typisch Nederlands fenomeen dat nog net de oversteek naar België heeft gemaakt, maar internationaal onbekend zijn. De dochters of dochterpagina’s zijn vaak gericht op een specifiek onderwerp en er zijn vele startpaginaklonen, waar er zelfs nog steeds nieuwe van bij komen. Wat heb je aan links vanaf deze pagina’s die zo’n beetje alleen maar links verzamelen, en wat is de toekomst van deze startpagina’s?
Van Startpagina.nl naar vele startpaginaklonen
Vrijwel iedereen noemt ze startpagina’s, naar het oorspronkelijke initiatief Startpagina.nl. Dat was enerzijds bedoeld als de letterlijke start in je browser, waar iedereen zijn favoriete links op een persoonlijke versie van de startpagina kon plaatsen. Een verzameling met bookmarks dus, met als basis de startpagina van Startpagina. Met advertenties en betaalde links op die homepagina een mooi verdienmodel. Die eigen bookmarks kun je nog steeds op de homepagina van Startpagina kwijt.
En als aanvulling allerlei subpagina’s die ieder over een specifiek onderwerp gaan, dochters of dochterpagina’s genoemd. Die dochters werden in eerste instantie beheerd door hobbyisten, die over hun favoriete onderwerp een pagina maakten en beheerden. Startpagina stelde daar vrij duidelijke en strikte regels voor op, zoals een minimaal aantal links en het actueel houden van de pagina, inclusief het verwijderen van dode links.
Domein van internetbureaus, onlinemarketingbureaus en linkbuilders
Omdat er op die dochters links staan, en omdat beheerders van dochterpagina’s ook vergoedingen voor links mochten vragen, werden de dochterpagina’s al snel het domein van internetbureaus, onlinemarketingbureaus en linkbuilders. Een dochterpagina optuigen kostte niks, behalve wat tijd, en gaf de mogelijkheid om onderling links te ruilen, links naar websites van klanten te plaatsen én linkplaatsingen te verkopen.
Van Startpagina.nl naar vele startpaginaklonen
Na Startpagina.nl volgden al snel vergelijkbare initiatieven, waarvan Startkabel de eerste was, en na Startpagina ook (nog steeds) de grootste. Sindsdien komen er steeds nieuwe startpaginaklonen bij. Er zijn nu zeker honderden, misschien wel duizenden domeinen waarop allerlei dochterpagina’s draaien. Er zijn partijen die vervallen domeinen opkopen omdat er links naartoe liggen, om er dan een startpaginakloon op te zetten. Dat gebeurt zelfs op domeinen die totaal onlogisch zijn, zoals restaurantdedijk.nl (fictief voorbeeld).
Twee bij mij bekende aanbieders van dit soort startpaginaklonen hebben elk meer dan 100 domeinen die ze hiervoor inzetten. Samen zijn ze goed voor minimaal 300 domeinnamen waarop allerlei dochterpagina’s staan. De kleinste van de twee heeft hiermee al meer dan 500.000 dochters online staan.
Zijn het linkfarms of link directories?
Vanuit een internationaal perspectief zou je deze startpagina’s als linkfarms of link directories kunnen zien. Websites of webpagina’s die er alleen maar staan om er veel links op te kunnen plaatsen, puur voor linkbuilding. Het oorspronkelijke idee van Startpagina voldoet daar niet aan, en of dat opgaat voor al die klonen laat ik aan je eigen oordeel over.
Zijn de links het waard?
De belangrijkste vraag voor jou is natuurlijk of de links het waard zijn voor jouw SEO-strategie. En daar is maar één antwoord op mogelijk, het antwoord dat bij vrijwel alles in SEO gebruikt kan worden: “Het ligt eraan” (it depends).
Je kan beter een aantal dochterpaginalinks hebben dan helemaal geen links. Aan de andere kant, als je concurrenten heel sterke links vanaf andere soorten websites krijgen, is de kans klein dat dochterpaginalinks iets uithalen. Hebben je concurrenten veel links vanaf dochterpagina’s, dan zou je met meer en vooral betere dochterpaginalinks nog wel wat resultaat kunnen behalen.
Domeinautoriteit, aantallen en ankerteksten spelen een rol
Zoals in alle gevallen bij backlinks, geldt dat er veel factoren een rol spelen in de effectiviteit van een link. Een aantal belangrijke die bij dit soort links van belang zijn, zijn:
- Domeinautoriteit (DR, DA);
- Ankerteksten;
- Aantallen.
Dit zijn dus maar enkele van de vele factoren die een rol spelen, maar wel heel belangrijke.
Domeinautoriteit: subdomein profiteert er een beetje van
Alle dochterpagina’s zijn subdomeinen en subdomeinen worden in de meeste gevallen behandeld als individuele websites. Dat betekent dat een hoge domeinautoriteit (let wel: Google kijkt anders naar domeinautoriteit dan tools die een DR of DA weergeven) lang niet alles zegt over de kracht van een link die je krijgt. Een subdomein kan wel profiteren van de autoriteit van het domein zelf, maar profiteert daar meestal maar een beetje van. Een link vanaf een dochterpagina met hoge DA of DR is dus niet zaligmakend. Een dochterpagina die zelf de nodige verwijzende links heeft zal beter voor je werken dan een dochterpagina die zelf geen backlinks krijgt.
Ankerteksten: kijk uit voor over-optimalisatie
Woorden in een ankertekst helpen zoekmachines om te begrijpen waar een pagina over gaat. Dat je zoekterm of woorden uit je zoekterm in de ankertekst voorkomen is dan ook een krachtig signaal. Als je alleen maar zogenaamde ‘exact match anchors’ hebt (ankertekst die exact overeenkomt met jouw belangrijkste zoekterm), gaat dat wel opvallen. Voorkom dus dat je naar je als fysiotherapeut in Breda alleen maar ‘fysiotherapeut Breda’ als ankertekst krijgt, dan is er sprake van over-optimalisatie. Over-optimalisatie leidt niet per se tot iets als een penalty, maar zal vooral resulteren in het negeren van de links, waardoor ze alsnog niks voor je vindbaarheid doen.
In een enkel geval heb ik wel gezien dat een exact match anchor werkte als de links nofollow waren. In dat geval helpt de link niet om jouw domeinautoriteit te verhogen, maar lijkt het er sterk op dat die ankertekst (meer) impact heeft op de vindbaarheid voor die zoekterm.
Aantallen: soms is meer ook echt beter
Omdat er op de meeste dochterpagina’s tientallen tot zelfs honderden links staan, moet je het op de startpaginaklonen toch echt hebben van volume. Aantallen zijn in dit geval dus wel beter. Ook omdat die subdomeinen zoals hierboven vermeld minder krachtig zijn dan het hoofddomein en de links daarom ook al minder krachtig zijn. Dan is het natuurlijk niet zo dat je gelijk honderden van die links moet hebben, overdrijven is ook een vak 😉.
Teruglinken in ruil voor een link
Het kan zijn dat je deze links kunt krijgen door terug te linken wanneer je zo’n link krijgt. Zou je kunnen doen, maar ik ben geen fan van linkruil. Je zou kunnen kijken of je heel slim op een (vrijwel) onvindbare pagina op je website kunt zetten, of eventueel op een andere website dan je eigen website. En ergens is het ook wel weer zo dat je er profijt van hebt dat die pagina (meer) backlinks krijgt.
Betalen voor een link: meer dan een paar tientjes zou ik niet doen
Er wordt ook wel betaald voor links op deze dochterpagina’s. Kan je voor kiezen als je het dat waard vindt. Let wel op of er voorwaarden zijn, zoals bijvoorbeeld jaarlijks betalen voor deze links. Mijn advies zou zijn om alleen te betalen voor een permanente plaatsing, mits het bedrag ook reëel is. Meer dan een paar tientjes per backlink zou ik er in ieder geval niet aan uitgeven.
Uit de index? Dan is je link niks waard
Een heel belangrijk laatste punt dan nog: een backlink heeft alleen effect op je vindbaarheid wanneer Google (of een andere zoekmachine) de link kan “zien”. En dat begint bij het indexeren van de pagina waarop die link staat. Staat de webpagina niet in de index, dan staat de backlink er ook niet. Dat is heel logisch.
En nu komt het: enerzijds zijn er dochters die niet geïndexeerd zijn en waar je dus niks aan hebt als je daar een link vandaan krijgt. Anderzijds mag je verwachten dat Google steeds kritischer wordt in de URL’s die ze opnemen in hun index. Het aantal webpagina’s blijft namelijk toenemen en de zoekmachines kunnen onmogelijk alle pagina’s in hun index opslaan. Dat ze steeds kritischer worden blijkt bijvoorbeeld uit de Helpful Content Update, die focust op echt waardevolle inhoud. En hoe waardevol en inhoudelijk zijn al die pagina’s met vooral overzichten van links dan eigenlijk?
Links op startpagina’s: jouw overwegingen
Afijn, allerlei overwegingen die je zelf kan maken om wel of niet aan dochterpaginalinks te beginnen. En er zijn nog best veel andere zaken te noemen, zoals relevantie. Sta je op een dochterpagina die echt gaat over jouw vakgebied of vestigingsplaats, dan zal ook dat meer effect hebben dan een fysiotherapeut uit Breda die op een dochterpagina over boten staat. Je hebt hier wat argumenten voor en tegen kunnen vinden, al is er nog veel meer te benoemen.
Heb jij nog vragen over links op startpagina’s, wil je jouw ervaring delen of iets aanvullen, doe dat in de reacties hieronder. Je krijgt altijd antwoord als dat van toepassing is. Ik ben benieuwd of je iets nieuws geleerd hebt of misschien juist heel andere ervaringen hebt.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!