Linkbuilding voor SEO: tips voor een sterk linkprofiel

Voor goede posities in de zoekmachines zijn backlinks een uiterst krachtig signaal. Daarom is het niet gek dat linkbuilding een belangrijke plek innemen in SEO. Backlinks alleen zeggen alleen niet alles. Niet alle backlinks zijn gelijk; meer links is niet het belangrijkst. Een sterk linkprofiel voldoet aan een aantal voorwaarden. Pak deze tips mee en bouw aan een sterk linkprofiel.

Een goed linkprofiel is een natuurlijk linkprofiel

Een goed linkprofiel bestaat uit een gezonde mix van backlinks die voldoen aan onder andere de factoren die we hieronder doornemen. Daarbij is het goed om op te merken dat er nog veel meer factoren zijn, waarvan wij er sommige misschien niet eens weten. En iedere factor weegt weer anders mee, zelfs afhankelijk van de situatie. Daarom wordt er ook wel gezegd “Not all backlinks are created equal”; niet alle backlinks zijn gelijkwaardig dus. Of zoals ik het uitleg:

Bij backlinks is er geen sprake (meer) van 1+1=2. Tegenwoordig kan 1+1 zelfs 3 zijn, of juist 0,3.

Het komt er kort gezegd op neer dat allerlei factoren berekend worden waarbij die berekening zelfs als een geheel eigen algoritme kan worden gezien. Die berekening resulteert in de PageRank, die zowel op paginaniveau als op domeinniveau wordt berekend.

Die gezonde mix van backlinks is wat we een natuurlijk linkprofiel noemen. Eerst duiken we in de factoren die een backlink meer of minder waardevol maken en dus bijdragen aan een natuurlijk linkprofiel.

Factoren van een (natuurlijk) linkprofiel

Dit is een aantal van de belangrijkste factoren van een natuurlijk backlinkprofiel, waarbij het goed is om je te realiseren dat er zeker meer kunnen zijn. We weten niet wat de zoekmachines echt allemaal meewegen en in welke mate, deze factoren spelen in ieder geval een rol:

Relevantie: met name onderwerp en vakgebied

Hoeveel overeenkomst hebben een bakker en een autodealer met elkaar? Die overeenkomst is ook van belang voor de backlinks die je krijgt. Die autodealer kan in dezelfde plaats gevestigd zijn, waardoor er overeenkomst en dus relevantie op dat gebied is, verder zijn de overeenkomsten ver te zoeken. Dus is een backlink van de bakker naar de autodealer of andersom niet zo heel veel waard en zal die voor een bakker minder gewicht in de schaal leggen dan een link van een meelfabrikant. Of voor de autodealer een link van het automerk waar deze dealer van is.

TIP: Als de bakker auto’s afneemt bij de dealer is er natuurlijk wel een link te leggen dankzij berichtgeving over de levering van de auto’s. Dan is het voor beide partijen relevant en is er prima een link te leggen. Letterlijk en figuurlijk ;-)

Autoriteit: backlinks naar de verwijzende pagina en website

Iedere webpagina heeft zo zijn eigen autoriteit, wat grotendeels gebaseerd is op backlinks. Enerzijds zijn dat backlinks naar de website, anderzijds backlinks naar de pagina zelf. Die laatste zijn wel het meest krachtig, omdat die direct impact hebben op de autoriteit van de pagina. En ondanks dat Google zegt geen domeingerelateerde factoren te gebruiken, is er wel degelijk invloed van de domeinautoriteit op de vindbaarheid van een pagina. Een webpagina ‘erft’ als het ware een stukje autoriteit van het domein waar deze op staat, waardoor een nieuwe pagina op een domein met hoge autoriteit vrijwel gegarandeerd makkelijker rankt dan een pagina op een minder autoritatieve website.

TIP: Focus niet te veel op de domeinautoriteit of zelfs de autoriteit van de webpagina als je aan linkbuilding doet. Ieder link is er eentje en andere factoren spelen ook een rol. Daarnaast kan de autoriteit van de verwijzende webpagina ook groeien, waar je uiteindelijk ook profijt van hebt.

Lees ook: ‘Hoe domeinautoriteit geen invloed heeft op je SEO. En toch weer wel

Ankertekst: overdrijf niet met zoektermrijke ankerteksten

De ankertekst geeft een indicatie van waar een pagina over gaat. Daarom nemen zoekmachines ankerteksten ook mee om te bepalen op welke zoekterm(en) een pagina gevonden moet worden. Overdrijf alleen niet door alleen maar een ‘exact match’ ankertekst te willen krijgen. Als er overdreven veel ankerteksten met je belangrijkste zoekterm gebruikt worden, is dat een signaal dat je weleens bezig kunt zijn met het willen beïnvloeden van de backlinks en de ankerteksten. Aan de andere kant is het soms ook logisch dat je op een natuurlijke manier één bepaalde ankertekst krijgt, zoals in het geval van mijn SERP Snippet Preview Tool. Die pagina heet nu eenmaal zo en dat neem je dan toch al gauw over?

TIP: Met name voor je homepagina is ten minste 50% ‘branded’ ankertekst logisch en natuurlijk. Wees dus vooral blij met backlinks met jouw bedrijfsnaam (of welke naam er ook aan je website gekoppeld is) in plaats van zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

Nofollow backlinks versus “follow”

Zoals je vast wel weet geven backlinks met een nofollow-tag geen linkjuice door. Deze links verhogen de autoriteit van je webpagina en domein niet. Toch zijn ook nofollow-backlinks altijd nuttig, al is het maar als ze je bezoekers opleveren omdat ze op een prima webpagina staan waar bijvoorbeeld je doelgroep komt. En: juist bij backlinks met een nofollow-tag is het weer prima om zoektermrijke ankerteksten te krijgen. Ik heb meerdere keren gezien dat juist op deze manier wel prima stijgingen in de zoekresultaten plaatsvonden. Zo hebben nofollow-links op een andere manier toch invloed op SEO.

Naast nofollow zijn er sinds 2019 ook de ugc- en sponsored-tags.

TIP: Reageer ook gewoon op blogs van anderen en voeg je website toe als die mogelijkheid er is. Het levert je een nofollow- of ugc-link op, maar het echte voordeel is dat je werkt aan je naamsbekendheid en mensen via die link op jouw website kunnen komen (als ze zo nieuwsgierig zijn als ik).

Aantal backlinks op verwijzende pagina

De linkjuice wordt verdeeld over alle links op een pagina. Alle links ja, dus ook interne links. Dus hoe meer links op een webpagina, hoe minder linkjuice iedere link meekrijgt. Goed om daarbij te weten dat:

  • meerdere links naar dezelfde webpagina ook meetellen voor de verdeling van de linkjuice, ze tellen dus elk mee als link
  • nofollow-links dan wel geen linkjuice geven, ook deze links tellen wel mee in de verdeling van de linkjuice

Je kunt dus beter een link krijgen op een pagina met een lage autoriteit waar maar enkele links op staan, dan op een pagina met een hoge autoriteit waar tientallen of zelfs honderden links op staan. Daarom bereik je met meerdere links van de zogenaamde dochterpagina’s (die behandelen we nog) soms minder dan met één link in een blog op een relatief nieuwe website.

TIP: Focus je zelf niet op (het beïnvloeden van) het aantal backlinks op de verwijzende pagina, wees je er vooral van bewust dat je minder SEO-effect hebt van links op pagina’s waar er nog veel meer op staan.

Type link en plaatsing van de link

Naast de nofollow versus ‘dofollow’ onderscheiden we nog een aantal typen links. Soms hebben die te maken met waar die link geplaatst wordt, soms is het hoe die link op een pagina staat. Het is daardoor eigenlijk een allegaartje:

  • In-content links; de naam zegt het al: links in de content, zoals je dat in dit artikel tegenkomt. Deze links horen tot de meest waardevolle en krachtige backlinks.
  • Footerlinks; onderaan webpagina’s staat vaak een blok dat op iedere pagina van een website gelijk is: de footer. Google zegt hier weinig waarde aan te hechten, al (b)lijken ze wel te helpen bij bijvoorbeeld het verkrijgen van sitelinks. Ook de footerlinks die websitebouwers graag standaard opnemen bij websites die ze hebben gebouwd lijken nog uitstekend te werken voor hun SEO.
  • Gelinkte afbeeldingen; vrij zeldzaam, maar het bestaat: een afbeelding die je doorstuurt naar een andere webpagina als je erop klikt.
  • Kale URL; ook wel ‘naked URL’: gewoon de URL zonder specifieke ankertekst.
  • JavaScript-links; links die opgemaakt zijn met de scripttaal JavaScript. Omdat Google JavaScript niet altijd even goed kan volgen, is er een risico dat je geen SEO-effect hebt van JavaScript-links.
  • Spammy links; als je zelf je backlinks monitort, herken je ze vast wel. Van die links van (vaak buitenlandse) blogsites en als je erop klikt zie je een webpagina die nou niet per se veel toevoegt aan het internet. Soms zelfs zogenaamde ‘gespinde content’: teksten warbij links en rechts wat van het internet gejat is en waarmee een “tekst” is gemaakt door van alles door elkaar te husselen. Weinig waard, helemaal niks waarschijnlijk zelfs. Grote kans dat ze ook vrij snel weer verdwijnen.
  • Partnerlinks; links op zogenaamde ‘partnerpagina’s’ of zelfs ‘linkpagina’s’, je herkent ze aan slugs als /partners of /links. Grote kans dat Google dit soort links negeert. Net als jij, of ploeg jij wel graag door tientallen links terwijl je geen idee hebt waar je terechtkomt als je op een link klikt?

Ieder type link heeft zo zijn eigenschappen en voor- en nadelen. Zoals je ziet zijn er links die Google kan negeren of zelfs niet eens ziet. En waar het helemaal geen probleem is om backlinks te krijgen die voor jou echt niet nuttig zijn of zelfs gevaarlijk lijken (zoals de spammy links) is er niet gauw een gevaar dat het negatief uitpakt. Als het echt niet goed zit, krijg je vanzelf een penalty en die krijg je echt niet zo snel (meer). Google negeert bepaalde links gewoon omdat ze weten dat iedereen ook dit soort links kan krijgen, bijvoorbeeld door gespinde content.

TIP: Wijs links niet zomaar af (disavowen), Google negeert het allergrootste deel van de foute links al en met disavowen kun je zelfs links afwijzen die toch enige positief effect hebben. Ga pas aan de slag met de disavow-tool als je posities in Google keihard dalen, liefst zelfs pas wanneer je een penalty krijgt.

Backlinks vanaf ‘nieuwe’ website of nieuwe vanaf hetzelfde domein

Een backlink vanaf een website die nog niet naar je linkt is krachtiger dan een link vanaf een domein waar je al een link te pakken hebt. De eerste link vanaf een domein is het krachtigst, daarna telt iedere link weer wat minder mee. Wat niet wegneemt dat het nog steeds allemaal bij elkaar optelt en dus alsnog prima is om er links bij te krijgen van hetzelfde domein. En daarbij spelen de ankerteksten natuurlijk ook nog een rol.

TIP: Focus voor je actieve linkbuilding op ‘nieuwe’ websites, benader de website-eigenaren daarbij op een manier waarop je zelf benaderd zou willen worden.

Backlinks op sociale media

Ik krijg nog heel regelmatig de vraag hoeveel invloed backlinks vanaf sociale media hebben. Voor SEO doen ze niks tot zo goed als niks. Je kunt ze daar veel te makkelijk krijgen, wat al een eerste indicatie is van hoeveel een link daar waard zou mogen zijn. En de links op sociale media krijgen standaard een nofollow-tag mee.

TIP: Zet sociale media vooral in om je artikelen te promoten. Wie weet levert het uiteindelijk wel een waardevolle backlink op.

Linkbuilding: de mogelijkheden en linksoorten

Ga je aan de slag met linkbuilding, dan zijn er verschillende mogelijkheden om die links te krijgen. Die mogelijkheden zou je in veel gevallen ook linksoorten kunnen noemen, waarop de stelling “Not all links are created equal” op van toepassing is. Het ene type link is nu eenmaal krachtiger dan het andere en dat heeft deels ook te maken met welke linkmogelijkheid het is. Het mooie is: het gaat allemaal gewoon in de mix, dus je hoeft niet al te berekenend te werk te gaan. Pak de kansen die je kunt pakken en creëer zo je geheel eigen backlinkprofiel.

PR/persberichten: ga er slim mee om

Eigenlijk is het wel logisch dat de publiciteit zoeken een van de meest natuurlijke manieren is om links te krijgen. Je brengt iets onder de aandacht, dat wordt gepubliceerd en er wordt gelinkt naar de bron of de partij waar het over gaat. Dat doe je niet door allemaal platformen te zoeken waar je al dan niet gratis je persbericht op kunt gooien, maar met een slimme strategie om daadwerkelijk jouw nieuws of een persbericht gepubliceerd te krijgen. Weet aan wie je het persbericht stuurt en zorg ervoor dat er een grote kans is dat ze het ook gaan publiceren.

Search Advocate John Mueller van Google blijkt ook wel gecharmeerd van PR:

Sowieso is deze digitale PR een kans die veel ondernemingen en organisaties laten liggen. Je weet zelf welke ontwikkelingen er spelen binnen je organisatie en daar kun je dus nieuws van maken. Realiseer je wat de nieuwswaardigheid is, maak dat ook echt zo nieuwswaardig mogelijk en benader partijen die hierover kunnen publiceren. Denk hierbij aan nieuwsplatformen, vakmedia en platformen waar je specifieke kennis en nieuws kwijt kunt.

Dat doe je dan als volgt:

  • Schrijf je nieuws zo dat het direct overgenomen en gepubliceerd kan worden
  • Benadruk wat de nieuwswaardigheid is, zodat er ook echt aanleiding is om het te publiceren
  • Schrijf per type platform een bericht met een insteek dat daarbij past, waarmee je de kans op publicatie vergroot

Maak je er niet druk om als er een publicatie geplaatst wordt zonder backlink. Iedere plaatsing mét link is er een en daar staan ook plaatsingen zonder link tegenover. Volgende keer beter. Daarnaast is het wel gewoon weer publiciteit en ook daar is niks mis mee.

TIP: Maak een lijst met platformen waar je jouw nieuws kwijt kunt en deel die op in categorieën, zodat je per categorie een nieuwsbericht met een passende insteek kunt schrijven. Zo vergroot je de kans dat het echt gepubliceerd wordt.

Link earning: de meest natuurlijke manier van linkbuilding

Link earning is in feite de basis van het idee achter backlinks als rankingfactor. Je verdient een link, dat is waarom die link dus meeweegt. En dat begint dan weer met goede content, linkwaardige content zelfs. Maar als je die content niet onder de aandacht brengt, zal het je niet snel backlinks opleveren. Dus plaats het op sociale media, deel het in je e-mails (je nieuwsbrief bijvoorbeeld) en als je een stap verder wilt zetten: ga actief op zoek naar anderen die interesse kunnen hebben in wat je geschreven hebt. Dan doe je zelf aan actieve linkbuilding, met een passende insteek, iets waar John Mueller zich ook positief over uitsprak:

Dit lijkt een verandering van standpunt vanuit Google, omdat ze lange tijd vrij zwart-wit stelden dat iedere actie om een backlink te vragen in strijd met de Google guidelines was.

TIP: Blijf je content onder de aandacht brengen. Vrijwel niemand leest al jouw berichten of mails en mensen vergeten ook gewoon dingen. Door het te herhalen bereik je vrijwel altijd weer een nieuw publiek.

Zo verdien ik met mijn artikelen al jaren behoorlijk wat backlinks.

Linkruil: weet wat je doet

Officieel is het niet toegestaan om links te ruilen. Linkruil is vaak ook niet de meest krachtige manier om links te krijgen. Soms is het niet verkeerd, als je maar rekening houdt met relevantie en hoe je het uitvoert. Zet je de links op een pagina ‘partners’ of ‘links’, dan is het voor iedereen duidelijk dat het daar alleen maar om de links gaat en help je je bezoeker er ook niet echt mee. Grote kans dat die links ook weinig impact hebben. Je wilt ze zelf toch liever ook niet?

Screenshot van een linkpartners-pagina met een allegaartje aan onderwerpen en ankerteksten, inclusief link met kale URL.

TIP: Kijk bij linkruil of je een backlink in een artikel kunt plaatsen/krijgen. Je hebt dan een prima ‘in content’ link en die is toch een stuk natuurlijker dan zo’n enorme lijst waar jouw link ergens tussen staat.

Gastblogs: volgens Google geen terechte link

Al jaren ageert Google tegen backlinks naar jouw eigen website wanneer je een artikel plaatst op de website van een ander. Gastbloggen mag je dus geen link opleveren. Aan de ene kant begrijpelijk, als je ziet wat voor kwaliteit artikelen er vaak aangeboden wordt, waaruit je kunt concluderen dat ze alleen een artikel schrijven voor die backlink. Aan de andere kant: als een artikel de moeite waard is, waarom mag de auteur dan niet een link in de credits krijgen? En als je verwijst naar een goed artikel op je eigen website, omdat daar meer te vinden is, waarom zou dat niet mogen? Daar kun je dus nog wel even over discussiëren.

Daarnaast zie ik vooral nog een positieve impact als je een backlink krijgt als gastauteur. Dus of de soep nu echt zo heet gegeten wordt …

TIP: Schrijf gewoon retegoede artikelen, zet er alleen een link naar jouw eigen website in als die past en pak die link in je auteursbio. Als het goed is, “mag” dat wel ;-)

Artikelmarketing: meestal niet de beste manier

Hoe is artikelmarketing anders dan gastbloggen? Simpel: bij artikelmarketing zijn de teksten vrijwel altijd inhoudsloos, je wordt er echt niks slimmer van. Ze staan bol van de clichés en dooddoeners. En de artikeltjes zijn bijna altijd maximaal 300 tot 500 woorden. Artikelmarketingsites zijn ook nog eens websites die in de meeste gevallen alle kanten opgaan qua onderwerpen, dus de relevantie is ver te zoeken.

Er is trouwens een bijzonder dunne scheidslijn tussen PBN’s en artikelmarketingsites.

TIP: Laat artikelmarketingsites en PBN’s lekker voor wat ze zijn. De kans dat ze een positief effect hebben is miniem.

Linkbuilding-outreach: verschillende mogelijkheden

Als je anderen benadert voor een backlink naar jouw website, heet dat in de linkbuilding-terminologie ‘outreach’. Daarmee kun je op verschillende manieren aan je backlinks komen:

  • Link insertion: vragen om te linken naar een relevante pagina op jouw website in een al bestaand artikel, omdat het daar prima past. Dit wordt ook wel niche edits genoemd.
  • Artikel aanbieden: ook wel gastbloggen, zoals je vast ook wel door hebt. Daarvoor moet je wel echt een relevant artikel kunnen leveren.
  • Idee pitchen: lever een idee aan voor een nieuw artikel dat de andere partij kan publiceren, met daarin verwijzing naar een artikel van jou met meer informatie.

Dit zijn de belangrijkste, waar je natuurlijk ook nog allerlei varianten aan kunt toevoegen. Ideeën die je uit dit artikel hebt opgedaan bijvoorbeeld :-)

TIP: Ga bij linkbuilding-outreach altijd uit van wat je de ander te bieden hebt en maak je mail zo persoonlijk mogelijk. Niemand zit te wachten op een onpersoonlijke mail die ook nog eens overduidelijk alleen draait om het krijgen van een backlink.

Unlinked mentions: vragen om een link?

Er is best een kans dat jouw bedrijf (of jij zelf) genoemd wordt op een webpagina, zonder dat er een link naar jouw website gaat. We noemen dat unlinked mentions, brand mentions of webmendions en die wil je graag omzetten in een link toch? Prima idee, want waarom zou de ander niet naar jou linken om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken? Die hoeft dan niet meer te googelen om op jouw website te komen. Vind ik tenminste. Rand Fishkin, met jaren aan SEO-ervaring, denkt daar anders over. Hij verwacht dat ook de ‘inferred links’, zoals hij het noemt, door Google opgepikt zullen worden. Is dat realistisch? Wat mij betreft niet per se.

Er zijn meerdere autobedrijven met de naam Bakker. Dus als er ‘autobedrijf Bakker’ of ‘garage Bakker’ in een tekst staat, over welke van deze autobedrijven gaat het dan? En zo zijn er meer (bedrijfs)namen die niet uniek zijn, dus hoe gaat het dan werken met zo’n inferred link?

TIP: Zoek zo af en toe eens naar je online vermeldingen en kijk of je die kunt omzetten in een backlink.

Bedrijvengidsen: ook nuttig zonder backlink

Er zijn meer bedrijvengidsen dan je kunt bedenken. Nu is het ook wel een komen en een gaan van dat soort websites. Van de lijst die ik er ooit van had gemaakt waren na ongeveer 2 jaar zeker 30 bedrijvengidsen verdwenen.

TIP: Zorg dat je in ieder geval op de belangrijkste bedrijvengidsen vermeld staat.

Interne links: geen backlinks, maar wel effectief

Geen backlinks, maar wel effectief voor je SEO, zijn interne links. Met interne links bouw je aan je interne SEO. Onderschat interne links dan ook niet. Gebruik ze vooral voor pagina’s die je nog hoger in Google wilt krijgen en maak er geen trucje van.

TIP: Overdrijf het allemaal niet met interne links, dus plaats ze alleen wanneer ze echt nuttig zijn voor je lezer.

Linkbuilding is relaties bouwen (en beheren)

Ga je zelf actief aan de slag met linkbuilding, bedenk je dan ook zelf hoe je de mails met verzoek om een link vindt die je ongetwijfeld ook krijgt. En vraag jezelf dan af hoe je zou reageren als je (bijna) dezelfde mail zou krijgen van iemand die je al kent. Krijg je ‘m door? Linkbuilding is een kwestie van relaties bouwen. Zorg dus dat je een vertrouwde naam wordt bij vakgenoten en andere partijen voordat je om een link vraagt. Hoewel je natuurlijk altijd partijen kunt benaderen die onbekend zijn, als je echt vindt dat jouw link op hun webpagina past.

Heb je iets nieuws geleerd, heb je nog vragen of wil je iets aanvullen? Plaats je reactie hieronder, stel ik enorm op prijs en ik reageer gegarandeerd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.