Linkbuilding doe je (niet) zo - over linkruil en meer

Linkbuilding doe je (niet) zo: over linkruil en meer

Jij krijgt ze vast ook wel eens: mails met het voorstel om links te ruilen. Of een andersoortig voorstel wat betreft backlinks van iemand die je helemaal niet kent. Vaak gaat het om AB-linkruil, ook steeds meer om ABC-linkruil. Wat houdt het in en werkt het? 

Het linkruil-principe

Allereerst over linkruil: er zijn dus verschillende vormen. De meest voorkomende zijn:

  • AB-linkruil
  • ABC-linkruil

Ze staan in volgorde van eenvoud en daarmee ook het risico dat je ermee loopt. Hoewel er niet echt sprake is van een risico, omdat je niet per se wordt afgestraft, maar de links worden gedevalueerd door Google. Ik leg ze even per variant uit.

Wat is AB-linkruil?

AB-linkruil is de eenvoudigste vorm van linkruil. Deze is daarmee ook het meest eenvoudig te traceren door Google. Het principe werkt als volgt:

Website A linkt naar website B en website B linkt naar website A

AB-linkruil: website A linkt naar website B en andersom

De zoekmachines zien dat beide websites naar elkaar verwijzen en strepen beide links als het ware tegen elkaar weg. Vaak worden de links vrijwel tegelijkertijd geplaatst op beide websites, waardoor de zoekmachines het helemaal makkelijk als AB-linkruil herkennen. En je maakt het ze nóg makkelijker door een pagina ‘Links’, ‘Partners’ of zelfs ‘Linkpartners’ aan te maken. Niet doen dus.

Wat is ABC-linkruil?

ABC-linkruil is een iets complexere variant van linkruil, waarbij 3 websites onderling naar elkaar linken. En je kunt vast al bedenken hoe die werkt:

Website A linkt naar website B, website B linkt naar website C en website C linkt weer naar website A

ABC-linkruil: website A linkt naar website B, website B linkt naar website C en website C linkt weer naar website A

En zo is het cirkeltje dus rond. Of de driehoek zo je wilt. En die is dan weer niet rond, maar driehoekig ;-)

Maar zonder gein: ook dit is vrij makkelijk te traceren voor de zoekmachines. Zeker wanneer iemand dit regelmatig zo toepast. Dan gaat het natuurlijk opvallen. Google herkent patronen en gaat daar dan op letten. Dat klinkt als een arbeidsintensieve klus, maar dit gebeurt natuurlijk volledig geautomatiseerd. Googles zoekmachinebots zijn daar helemaal op geprogrammeerd.

Complexere varianten

Er zijn vast ook complexere varianten van linkruil, zoals ABCD-linkruil. En misschien wordt linkruil ook wel toegepast om linkwheels op te zetten. Over linkwheels lees je verderop in dit artikel meer. De risico’s zullen hier wellicht kleiner zijn, de vraag is of je het risico moet willen lopen. En hoe waardevol de links zijn die je zo krijgt.

Waarom je een risico loopt met deze technieken

Het idee achter links als ranking factor is gebaseerd op waardevolle content op jouw website. Het verwijzen naar een pagina op jouw website zou moeten gebeuren omdat de linkende partij bezoekers aanraadt om jouw website te bezoeken, gebaseerd op het feit dat jij iets waardevols te bieden hebt. Niet omdat er iets tegenover staat dus. Dit is wat Google erover zegt:

Google over linkuitwisseling en met name linkruil

Alles hierover lees je op deze pagina in de kwaliteitsrichtlijnen van Google.

Het boeit de ander echt niet of jij ervan profiteert

Zou degene die jou een mail stuurt het echt zo goed met jou voor hebben? Natuurlijk niet, het boeit een ander niet of jij hoger komt in Google. Degenen die dit soort outreach-e-mails sturen doen dit alleen voor hun eigen belang, of die van hun klanten. Jij bent echt alleen maar een middel om hún doel te bereiken. In een enkel geval geven ze het zelfs eerlijk toe:

Mail linkruil: "in het belang van onze klanten"

“in belang van onze klanten”. Nou dat dus.

En knap dat deze beste man heeft gelezen dat ik linkbuilding aanbied. Want dat heeft werkelijk nog nooit op mijn website gestaan. :-D

Lekker anoniem mailen

Wat ook opvalt is dat vrijwel geen enkele outreach-e-mail komt van een e-mailadres dat bij een bedrijf hoort. Vaak zijn het Gmail-adressen of e-mailadressen van andere veelal gratis services. Sterker nog: vaak zijn het ook namen die heel echt lijken, maar wanneer je eens een zoekopdracht doet, geen duidelijke profielen opleveren. Haal zo’n naam maar eens door Google, LinkedIn en/of Facebook en ontdek of ze echt bestaan. En als de naam wel voorkomt, of ze dan werken bij het bedrijf of het soort bedrijf waarvan ze claimen te zijn. Grote kans dat je zoektocht tevergeefs is.

Jou helpen? Waarom zouden ze?

In de linkruil-e-mails staat vaak iets van de strekking: “zo helpen we elkaar” of “zo groeien beide websites”. Los van het feit dat Google die links tegen elkaar wegstreept: denk je echt dat zij enig belang hebben bij jou helpen? Vergeet het. Het zijn vrijwel allemaal anoniem opererende medewerkers van internet- of SEO-bureaus die enkel hun klant hoger willen krijgen in Google. Of jou het wat oplevert zal ze werkelijk worst zijn. Of denk je echt dat ze er blij van worden om jou “te helpen”?

Wanneer linkruil wel werkt

Helemaal uitsluiten van linkruil wil ik nou ook weer niet doen. Wanneer jij in een artikel van jouzelf linkt naar een ander en die ander linkt in een artikel van hen weer naar jou, is dat in ieder geval natuurlijker en waardevoller dan de standaard linkruil. In dat geval zal er ook niet (ongeveer) tegelijkertijd naar elkaar gelinkt worden. Deze wederkerigheid is ook uit te leggen.

Logische over-en-weer verwijzing

Uiteindelijk is het logisch dat ik bijvoorbeeld link naar webbouwers die een goed stuk schrijven waar ik naar verwijs. En dat zij andersom een linken naar mijn website voor meer informatie. Dat kan omdat we elkaar kennen en nogal hetzelfde denken over de materie, waardoor het vrij automatisch gebeurt dat we naar elkaar linken. Op een natuurlijke manier dus, waardoor het gewoon naar elkaar verwijzen is.

De plaatsing maakt het verschil

Er zit in dit geval ook een belangrijk verschil in de plaatsing van de link. Niet op een ‘partners’-pagina, of erger nog: ‘linkpartners’ (denk je dat Google nou echt zó dom is? ;-) ). Nee, deze links staan gewoon in de content. In een artikel dat gerelateerd is aan het artikel waar weer naar gelinkt wordt. En dat is ook hoe het wereldwijde web hoort te werken en de gedachte achter Googles PageRank.

En toen kwam de guestographic…

Natuurlijk zijn SEO-specialisten altijd op zoek naar nieuwe manieren om links te krijgen. Dus kwam Brian Dean van Backlinko met de guestographic: een infographic die je aanbiedt om bij een ander op de website te plaatsen, meestal met een (kort) blog erbij. Maar natuurlijk met een link naar de partij die de infographic heeft aangeleverd. En dus krijg ik nu regelmatig dit soort mails:

Engelstalige mail over een infographic die hij ongetwijfeld als guestographic wil plaatsen

Rot op met je guestographic

En wat gebeurt er meestal? Zo’n slimmerd biedt de infographic aan meerdere partijen aan en je bent dus niet uniek. Enkel met de begeleidende tekst, want ze zijn wel slim genoeg om er per website een andere tekst voor aan te leveren. Maar doen ze het echt om iets toe te voegen aan jouw website? Nee. Ze doen het enkel voor de link. Met dank aan Brian Dean.

Wat is een linkwheel?

Een linkwheel (ik zou het liever gewoon ‘linkwiel’ noemen) is een complex linkschema. Je zet als het ware een reeks websites op om deze met elkaar te verbinden. Vooral om vanuit al die websites te linken naar jouw belangrijkste domein. Ik kan je niet garanderen of dit werkt of niet werkt, wel geloof ik dat Google ziet wanneer bepaalde websites nogal eenzijdig extern linken en daar dan weer kritisch naar kijkt. Daar komt bij dat de meeste van die websites uit je linkwheel niet echt iets toevoegen aan het wereldwijde web als je deze techniek gebruikt voor enkel linkbuildingdoeleinden.

Doen of niet doen?

Volgens mij is het wel duidelijk dat de standaard linkruil je niet veel gaat opleveren. Dat zou ik je sowieso afraden. De guestographic… Tja. Moet ik er nog wat van zeggen? Voor zowel de guestographic als de linkwheels geldt dat ze serieus iets moeten toevoegen en dat ze anders nog wel eens waardeloos kunnen blijken te zijn. Ik kies zelf liever voor retegoede content creëren en de links echt te verdienen.

Een aantal ideeën om je linkbuilding te doen, krijg je van Klikproces in ‘103 Nederlandse linkbuildingstrategieën‘. Doe er je voordeel mee.

Heb jij meegedaan aan linkruil? Heeft het je geholpen of juist niet? Ik ben heel benieuwd naar alle ervaringen op dit vlak, dus deel jouw mening, ervaring en kennis of stel gerust je vraag hieronder.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

4 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Het is een tricky onderwerp! Ik denk dat A-B-links toch wel waarde hebben: veel internetmarketingbedrijfjes willen het maar al te graag, getuige alle linkruilverzoeken. Kennelijk werkt het voor hen en hebben ze er voordeel van (op korte termijn, de lange termijn is een ander verhaal). Als niet het overgrote deel van je links uit reciprocal links bestaat, kom je er kennelijk mee weg. Er zijn natuurlijk ook genoeg legitieme voorbeelden van linkruil in de vorm van partnerpagina’s en wederzijdse promotie. Excessieve linkruil is Google niet blij mee, maar er zijn wel meer tactieken die in Googles zwarte boekje staan, maar die nog volop blijken te werken helaas.

    Ik denk dat het vooral draait om relevantie voor je bezoeker. Is een link echt een toegevoegde waarde voor je website en heeft je bezoeker er wat aan? En is de link die de ander naar jou plaatst een relevante link die mogelijk voor veel interessant targeted traffic gaat zorgen? Dan is het zeker de moeite waard en gaat de waarde van de link verder dan alleen de eventuele SEO-waarde. Maar ja, het overgrote deel van de verzoeken tot linkruil die je krijgt, valt niet in die categorie. Dat zijn alleen pogingen om zelf een SEO-boost te krijgen en vaak zijn het totaal niet gerelateerde websites of websites van lage kwaliteit :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wanneer het resulteert in links die voor de websitebezoeker relevant zijn, lijkt het me prima. Maar wie kijkt er nog op een ‘links’ of ‘linkpartners’-pagina? Linkruil enkel om het linkjes ruilen voegt gewoon geen waarde toe aan het internet. Daarom verwijs ik ook naar links die (vrijwel) tegelijkertijd naar elkaar worden geplaatst.

      Wanneer het gaat om een link in een artikel van website A waar een link naar een pagina of artikel van website B staat en andersom gebeurt dat ook, maar niet (ongeveer) op hetzelfde moment, is het wel iets dat waarde toevoegt en dus kan. Zo link ik regelmatig naar artikelen van Lamper Design, omdat er waardevolle informatie in staat voor mijn lezers. En andersom gebeurt dat ook. Daar is inderdaad niks mis mee.

      Dus ja, relevantie, toegevoegde waarde, verkeer, dat zijn factoren die een backlink waardevol maken. Als de linkruil niet maar enkel is om daarmee een linkje te pakken vanwege de vermeende SEO-waarde. En dat is waar veel partijen die mails versturen voor linkruil wel echt op uit zijn. En daarbij staat het belang van degene die ze mailen echt beslist niet voorop. Het gaat ze alleen maar om links te krijgen voor hun klanten. Jouw website zal ze een rotzorg zijn.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.