Leer van een ander: websitescan zininsieraden.nl.

Leer van een ander: websitescan zininsieraden.nl

Een website kan altijd beter (dus als jij nog iets tegenkomt op mijn website dat beter kan, laat het me zeker even weten ;-) ) en het is mijn missie om jou daarmee te helpen. Daarom voer ik (on)regelmatig een websitescan uit, waarbij ik een website met toestemming van de eigenaar in een video onder de loep neem en verbeterpunten aandraag. Veel van die verbeterpunten kun je ook naast je eigen website leggen om te zien of die ook op jouw website van toepassing zijn. Leer van een ander en verbeter je eigen website dus. Met vandaag in de hoofdrol: zininsieraden.nl.

Wat kun jij leren van zininsieraden.nl?

Van iedere websitescan steek jij als lezer/kijker iets op. Dus kijk goed welke punten voor jou leerzaam zijn en noteer de verbeterpunten die voor jouw website gelden. De websitescan is altijd een video, met daaronder de transcriptie. Zo kun je zelf kiezen op welke manier jij ‘m meepakt.

Vort met de geit. Hieronder de video en onder de video alles wat ik zeg nog even netjes uitgewerkt. Met een kleine correctie op taal en andere kleine dingetjes natuurlijk…

zininsieraden.nl websitescan

De websitescan voor zininsieraden.nl. Ik ga altijd zo’n scan in met een redelijk neutrale blik. Dus ik bereid eigenlijk zo weinig mogelijk voor, zodat ik direct ter zake kan komen met echt dingen die mij gewoon opvallen zonder daar verder alvast naar te hebben gekeken.

In een webshop wil ik zien wat ik kan kopen

We gaan naar zininsieraden.nl, daar komen we binnen en het eerste dat mij persoonlijk opvalt is dat deze headerbalk vrij hoog, vrij groot is. Ik vraag me af in hoeverre dat zin heeft. Want: wil ik dit [jouw aanbod, dat daaronder staat] niet gewoon zoveel mogelijk als eerste zien? Ik zou dus die (header)balk wat kleiner maken zodat dit [jouw aanbod] wat eerder in beeld komt. Dat is hetgeen waar ik voorkom als jij webshop hebt.

De homepagina van zininsieraden.nl, boven de vouw.

De website van zininsieraden.nl boven de vouw: wat je ziet zodra de homepagina opent.

Pas de topbalk aan

Dan viel mij op dat je bovenin een zwarte balk hebt staan. Eerlijk gezegd vind ik die zwarte balk een beetje triest. Als je dan graag aandacht wilt hebben voor de punten die daarin staan, zou ik het niet met zwart doen maar met een andere kleur die wat meer opvalt. En liefst ook niet in deze huisstijl (blauwe horizontale menubalk), want dan valt ‘ie weer minder op. Dus wil je hier aandacht voor creëren, zorg dan alsjeblieft voor dat het niet in een zwarte balk staat. Dat zwart valt sowieso niet zo op.

Van 2 menu’s naar 1?

Verder vind ik het handiger als je 1 menu gaat gebruiken, want links wordt mijn aandacht gevraagd en daarboven heb je een menu staan. Ik vraag me daarbij echt af: “Wat heb ik hier nou aan?”. Ik denk zelf dat als ik bijvoorbeeld meer wil weten over ‘Verzending’, dat ga ik daar wel voor ga scrollen. Dat staat vast ergens in de footer, meestal staat er in de footer wel iets over verzending. Daar staat bij jou nu ‘Bestelproces’: wat is het verschil tussen bestelproces en verzending?

Zo te zien aan de URL die je links onderin ziet [zichtbaar in de video; als je met je muis op een link gaat staan, verschijnt links onderin de URL] niet, zo te zien is het gewoon hetzelfde. Zorg er ook alsjeblieft voordat je daar consequent in bent. Zorg er dus ook voor dat het overal ‘Bestelproces heet, of ‘Verzending’, dat is duidelijker.

Verder opschonen van het hoofdmenu

Dus kan ‘Verzending’ weg uit je menu. Dan zie ik ‘Gastenboek’: ik vraag me heel erg af hoeveel mensen überhaupt nog een gastenboek kijken. En als ze dat dan doen, of dat ook echt zo belangrijk is omdat in het menu te zetten. ‘Over zin in sieraden’: ja prima,  wil ik meer weten dan vind ik dat wel of zoek ik dat wel. Wat je ook kunt doen om het in ieder geval wat korter te houden, zodat het in het menu past: alleen ‘Over’ is ook prima. En dan kan het in principe gewoon in het menu links, of dan kun je het menu links juist bovenin plaatsen, dan zit ‘Over’ er ook in. Vind ik ook prima.

‘Verzending en ‘Gastenboek’ kunnen er wat mij betreft wel uit. Dan hou je ‘Over’ nog over om erbij te zetten. ‘Blog’ en ‘Contact’ vind ik zeker prima om erin te houden in een menu. ‘Contact’ sowieso: zeker bij een webshop vind ik het prettig om te kijken “wie zit er achter, waar neem ik contact op, waar zitten ze?”

Even naar de contactpagina

Ik ga er ook vanuit dat als ik naar contact ga, dat ik daar dan ook contactgegevens vind. Dat is dus niet het geval. En dan heb je dus een heel interessante: waarom alleen een korte tekst en een contactformulier? Waarom staan er verder geen contactgegevens? Geen adres, gen telefoonnummer (mocht je daar gebruik van maken) Ik zie het adres wel in de footer, maar waarom zet je het niet gewoon bij de contactgegevens op jouw contactpagina? Zou ik gewoon doen.

Inloggen op een bestaand account?

Dan ‘Inloggen’: als je een account hebt en je kan inloggen is het eigenlijk redelijk gebruikelijk dat het bovenin staat. Dat zou bij zininsieraden.nl bijvoorbeeld mooi naast ‘Winkelwagen’ kunnen staan, of eventueel bovenin de (nu nog zwarte) balk. Zo voorkom je dat je gebruik maakt van het hoofdmenu om dat erin te zetten. Zo zet je het op een andere en ook net zo logische plek, zoals het bij de meeste andere webwinkels ook is.

Houd je aan de bestaande internetconventies (de wattes?)

En dat is dan denk ik heel goede om mee te nemen: houd je eraan wat de meeste andere webshops ook bij dit soort dingen. Dat is makkelijk, dat is een zogenaamde conventie. Die conventies maken het mij als bezoeker juist makkelijk om sneller te begrijpen hoe ik door jouw webshop heen kan, hoe ik dingen vind. Dus als het gebruikelijk is dat de winkelwagen rechts bovenin staat is het prima om die daar neer te zetten. Dat betekent dat je zo’n inlog ook rechts bovenin zet, want dat zie ik ook bij bijna alle webshops die ik ken. Dat hoort niet in een hoofdmenu wat mij betreft, want het is niet een van de belangrijkste taken waarvoor ik kom.

Dubbele inhoud (duplicate content) gecreëerd?

En deze vind ik opvallend: ‘paginanaam’. Volgens mij is hier gewoon iets mis, als ik links onder in weer kijk naar de URL, is dat gewoon je domeinnaam met nog een extra slash (/) erachter. Ik denk dat dat zelfs een probleempje oplevert als ik daarop klik. Dat valt mee, hij opent [de website] gewoon opnieuw. Je ziet in de adresbalk bovenin ook gewoon exact die URL staan met de dubbele slash. Dat hij wel als risico dat er sprake is van dubbele inhoud.

Moet je de duplicate content nog oplossen?

Gelijk even in de paginabron kijken of er dan een rel=”canonical”-tag in staat. Die staat erin, dus de duplicate content (of dubbele inhoud) heb je hiermee wel getackeld, want de canonical link verwijst gewoon naar je domeinnaam. Maar hij is sowieso raar, die pagina hoort daar niet volgens mij.

Het verticale hoofdmenu links

We hebben het net ook al over het hoofdmenu links gehad. Dat is de belangrijkste eigenlijk zou ik die plaatsen waar het blauwe, horizontale hoofdmenu nu staat. Ik zie ook dat een deel hiervan ook hier weer terugkomt [onder het blauwe hoofdmenu]. Zorg ervoor dat het niet erg verwarrend wordt, dat ik wel als bezoeker, zeker als nieuwe neutrale bezoeker snap waar het over gaat. Dat ik mijn weg ook makkelijk weet te vinden.

Gastenboek of reviews?

Het gastenboek zie ik hier [links, onder het menu] ook weer even verschijnen. Dat zijn dus eigenlijk veel meer recensies, testimonials of reviews, hoe je het wil noemen. Waarom noem je het dan niet zo? Je ziet sterretjes erbij, ziet er ook echt dat het een reactie is van hoe mensen jouw webshop hebben ervaren. Dan is de benaming ‘Gastenboek’ niet helemaal van toepassing, dat is meer uit 2009 of misschien zelfs daarvóór, waar mensen gewoon een berichtje achter konden laten en dat is hier niet het geval.

Goed dat je hier gebruik gemaakt, want hiermee bevestig je voor mij potentiële klant: “ik ben hier op de goeie plek, want de reviews zijn goed.” Maar noem het dan gewoon wat het is en misschien kun je het zelfs al wat eerder naar voren laten komen. Nu zie ik alleen je aanbod wanneer ik je webshop binnenkom, maar je zou het bijvoorbeeld direct onder het aanbod dat je nu toont met afbeeldingen kunnen tonen.

Leest iemand dat blok tekst wel?

Onder jouw productoverzicht staat een tekst. Ik vraag me af in hoeverre dat echt relevant is. Waarom zou je dit hier op jouw homepagina zetten? Hoeveel mensen denk je nou echt dat dit zo zullen lezen? Ik vermoed zelf heel weinig, ik zou het niet doen dat ziet er niet echt prettig leesbaar uit vanwege de opmaak; de brede (lange) regels. Zo moet je na de tweede regel aan het einde helemaal terug naar begin van (volgende) de regel. Dat ziet er moeilijk leesbaar uit. Het lijkt vrij veel tekst waardoor ik niet gauw zal lezen en het is al redelijk duidelijk wat je te bieden hebt, dus waarom zou je het daar neerzetten?

Een blok tekst en een onduidelijke banner op de homepagina van zininsieraden.nl.

Verkoop meer met een duidelijkere banner

Dan zie ik hier een beetje een vage banner, waarvan ik me afvraag: “Hoe belangrijk is dit nou?” Wat mij ook opvalt is: oké dit is dus nieuw natural jewellery, het is handmade. Maar ik snap het nog niet zo, terwijl als ik links onderin zie wat de URL is;  dat is sieraden-met-kurk oftewel “sieraden met kurk”. Dat is een heel ander verhaal, dan trigger je me veel meer, waarom staat in de banner niet niet dat het sieraden met kurk zijn? Dan is het in 1 keer heel ander verhaal, want dat ken ik niet dat is interessant, daar wil ik misschien wel meer over weten.

Terwijl ik dat als leek in ieder geval niet per se direct  uit de banner opmaken. Bekijken we de pagina over je sieraden met kurk, dan zou ik die tekst niet per se bovenaan zetten, want ik wil eigenlijk die sieraden zien. Mijn advies hierin:

  • De bovenste zin laten staan, die is interessant
  • De vragen en antwoorden onder het assortiment zetten; wil ik dat weten, kom ik dat wel tegen als ik scrol

Mag het wat opvallender?

Dat zijn de tips tot zover en dan als laatste nog even terug, want bij een websitescan ga ik vooral van de homepagina uit. Wat me bij ‘Home’ nog opvalt is de blauwe balk met ‘Nieuw in het assortiment’. Maar die valt niet echt op. Dat blauw en dan vooral met die zwarte letters erin trekt niet de aandacht. Je hebt het er vast niet voor niks staan, je wilt hier waarschijnlijk meer aandacht voor. Zorg er dan voor dat het iets meer opvalt.

Hoe dan?

Zelf denk ik dat als je de letters aanpast van zwart naar wit, dat het al iets gaan doen. Je moet maar eens kijken wat het verschil als er witte letters in staan. Ik denk eigenlijk zelfs dat zo’n balkje wel een andere kleur mag krijgen, waardoor die nog iets meer opvalt. Of zelfs helemaal geen balk en alleen letters: iets groter, iets dikker, iets duidelijker, zodat het meer opvalt.

Maak het me niet te moeilijk…

Als laatste nog 1 dingetje dat mij op de contactpagina nog opviel. Ik kan niet op het e-mailadres klikken. Dat is jammer, want ik moet dan extra moeite doen om een mail te kunnen sturen. Je kunt het klikbaar maken, zorg ervoor dat mensen alleen maar op het e-mailadres hoeven te klikken om een mail te sturen.

En het woord ‘formulier’ is killing, want niemand houdt ervan om een formulier in te vullen. Dat deden we vroeger ook niet toen we dat nog op papier hadden en dat is hier net zo goed het geval. Dus zet er neer “vul onderstaande gegevens in”, “laat hieronder een bericht achter” of iets van die strekking, maar niet “het formulier”. Dat doet ons te veel denken aan de belastingen waar we al te veel mee te maken hebben.

En nu: aan de slag

Tot zover alle tips over zininsieraden.nl. Kijk wat je ermee kan zowel als eigenaar van zininsieraden.nl, maar ook als eigenaar van een webshop of website kun je weer wat uit het leren wat van toepassing is voor jouw website.

Wil je zelf nu ook zo’n websitescan? Dat kan, geef je op door een mail te sturen naar nathan@letterzaken.nl of vul even je gegevens in op de contactpagina. Wie weet ben jij de volgende die een websitescan krijgt waarin ik in ongeveer een minuut of 10 jouw website kort doornemen en een aantal tips geef om het te verbeteren.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.