Hoe doorway pages tóch invloed hebben op SEO
Regelmatig komt de vraag voorbij of series met lokale landingspagina’s, waarbij telkens alleen de plaatsnaam wordt aangepast een negatieve invloed heeft op SEO. Of dat dit misschien zorgt voor duplicate content. Eigenlijk valt dit soort landingspagina’s onder wat Google doorway pages noemt. Hoe Google daarover denkt en of er inderdaad sprake is van duplicate content bij deze doorway pages, ga je nu ontdekken.
Veelgebruikt als doorway-pagina: dienst+plaatsnaam
Jij komt ze ongetwijfeld ook regelmatig tegen: pagina’s die duidelijk geschreven zijn op een combinatie van een dienst en een plaatsnaam. In veel gevallen zijn ze er echt helemaal op geschreven. En in vrijwel al die gevallen zit het bedrijf ook niet in de plaats waar die pagina voor geschreven is. Het zijn landingspagina’s die puur en alleen maar gemaakt zijn om jou als klant binnen te kunnen halen via die zoekterm.
Doorway pages vs. landingspagina’s
Eigenlijk is dit soort pagina’s een vorm van ‘doorway pages’: pagina’s die enkel gemaakt worden om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak worden de teksten voor deze doorway pages zo geschreven dat ze inhoudelijk weinig toevoegen. Ze bevatten vooral zoveel mogelijk de combinatie van de zoekterm en een plaatsnaam. Is er dan een verschil tussen landingspagina’s en doorway pages?
Het verschil tussen deze twee soorten pagina’s
Het onderscheid dat ik maak is als volgt:
- Een landingspagina is iedere webpagina waarop een bezoeker je website kan binnenkomen. Men kan er dus op belanden, of dat nu via een zoekmachine is, een advertentiecampagne of wat dan ook, maakt niet uit. Iemand “landt” daar, dus het is een landingspagina.*
- Een doorway page is een webpagina of website die echt puur en alleen is opgezet om gevonden te worden op die ene zoekterm. Dat werd nog weleens gedaan met een domeinnaam met de zoekterm erin, de zogenaamde EMD. Vaak een one-page website, enkel voor de vindbaarheid op die ene zoekterm. Het kan dus ook gewoon een pagina op een bestaande website zijn, zoals hiervoor aangegeven.
Kan een pagina op een website dan ook géén landingspagina zijn? Jazeker. Wanneer je bijvoorbeeld pagina’s hebt die je uitsluit van indexering in de zoekmachines (noindex), kan iemand niet via die webpagina’s binnenkomen op jouw website. In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld pagina’s waar je je aanmeldt voor mijn SEO-trainingen of de pagina waar je je inschrijft voor mijn 5 gratis video’s met tips over Yoast SEO.
*Je kan nog verder gaan in de definitie van landingspagina’s, het gaat mij hier vooral om het verschil tussen de landingspagina’s en doorway pages.
Google houdt niet van doorway pages
Google houdt expliciet niet van doorway pages en wil er van af. Officieel zijn ze zelfs in strijd met Googles richtlijnen voor webmasters. In 2015 kondigden ze dan ook aan dat ze maatregelen zouden treffen om het aantal doorway pages in de zoekresultaten te verminderen. Merken we iets van die maatregelen?
Kan Google de doorway pages in de zoekresultaten verminderen?
Als ik heel eerlijk ben is het antwoord op de vraag “nee”. Ten eerste zie ik zelf nog te vaak ondernemingen scoren op zoektermen voor een plaats waar ze zelf niet zitten. Want als jij googelt op ‘webdesigner apeldoorn’, zit je dan te wachten op een webdesigner uit Amsterdam? Krijg je het gevoel dat je dan goed zit bij iemand die “toevallig” goed scoort op die zoekterm? Maar toch, het werkt.
Het werkt gewoon nog
Maar het werkt gewoon nog wel. Zo hebben we dit uitgerold voor LEDsIMPRESS, die met bijvoorbeeld ‘led scherm ede’, ‘led scherm amersfoort’ en andere plaatsnamen gemakkelijk in de top 3 kwam. Dit was 1 standaardtekst die wij hiervoor hebben geschreven, waarbij enkel de plaatsnaam werd aangepast. Op verzoek van de klant doen we dit, al geven wij dan wel altijd aan dat er geen garantie is dat dit blijft werken. Let wel: wij schrijven daarbij wel met focus op de inhoud, zodat de lezer er wel degelijk iets aan heeft.
Vooral bij lage concurrentie
Deze strategie werkt vooral nog bij zoektermen met lage concurrentie. In bijvoorbeeld de grote steden presteerde LEDsIMPRESS minder goed. En bij populaire onderwerpen wordt het ook een stuk lastiger. Je hebt dan meer nodig dan enkel een pagina met tekst over het onderwerp.
Is enkel plaatsnaam wijzigen duplicate content?
Betekent dit dat we duplicate content creëren? Nee, van duplicate content is niet echt sprake, omdat de plaatsnaam wel wordt aangepast en de zoekterm(en) waar deze pagina’s op scoren dus niet met elkaar concurreren. Daarnaast is duplicate content zelf niet per se een SEO-issue, maar dat is weer een ander verhaal.
Waarom wij wel teksten schrijven voor dit soort pagina’s
Google wil het niet, dus waarom schrijven wij deze pagina’s dan wel? Vooropgesteld, ik ben zelf best van de regeltjes en houd het internet graag netjes en “schoon”. Dus zonder vervuiling van overbodige pagina’s. Maar zolang dit nog werkt, kan ik het niet verkopen om het niet te doen. Als mijn klanten er omzet mee kunnen maken, help ik ze er graag mee. Ik zeg er dan wel bij dat ik niet kan garanderen dat het blijft werken.
Ik laat me ook niet wegconcurreren
Ooit had een tekstschrijverscollectief in Arnhem het idee opgevat om gevonden te worden voor ‘tekstschrijver apeldoorn’. Daar schreven ze dus een pagina voor, waar alleen letterlijk in stond dat ze in Apeldoorn zaten. Dat was niet waar. Om 2 redenen heb ik een pagina als “antwoord” geschreven:
- Ik laat me niet wegconcurreren; ze kwamen niet hoger in Google dan ik voor die zoekterm, maar visten wel in mijn vijver. Dus wat zij deden, kon ik ook wel…
- Het is niet netjes om te liegen; ik vind het misleidend als je het echt wilt doen lijken alsof je ergens zit, terwijl dat niet zo is. Dus deed ik het anders.
Op het moment van schrijven sta ik organisch op positie 1 in Google voor ‘tekstschrijver arnhem’. Weten wat ik ervan maakte? Lees het zelf :-)
Wat mij betreft geldt hier: zolang het werkt, werkt het. Houd er alleen rekening mee dat het op een gegeven moment minder kan worden of zelfs helemaal niet meer werkt. Heb jij hier nog een mening of vraag over? Laat het hieronder weten.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Leuk artikel Nathan! Inderdaad een hot topic. Het werkt nog steeds (erg) goed, ook al is het niet helemaal volgens de regels van Google. Ik denk dat het een juiste benadering is om je klanten te adviseren zoals je doet: nogmaals thanks voor de tip in de Facebook-groep :)!
Ik denk echter dat het wel degelijk duplicate content is. Volgens Google: “Dubbele inhoud verwijst gewoonlijk naar substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken.” Een “substantieel blok inhoud” kan ook al enkele alinea’s tekst zijn en “aanzienlijk op elkaar lijken” is al genoeg om van duplicate content te spreken. Voor landingspagina’s waarbij alleen de plaatsnaam aangepast is, geldt dat 99% van de hele pagina identiek dus dan geldt het zeker. Normaal gesproken zou Google dat eruit filteren en laat het maar 1 versie zien, maar kennelijk werkt dat nog niet zo goed en kun je toch goed ranken met meerdere locatiepagina’s.
Dank voor je compliment Michiel.
Of het duplicate content is, ligt uiteraard aan hoe je dat definieert. Het uitgangspunt dat ik heb genomen is vanuit het oogpunt van de zoekopdracht. En dan concurreert ‘tekstschrijver eindhoven’ niet met ‘tekstschrijver tilburg’. Als je de definitie van Google gebruikt, heb je helemaal gelijk.
Mooi artikel.
Ik wil het echt zuiver houden en maak deze pagina’s, in tegenstelling daarom niet.
Ondertussen word ik wel kapot geconcurreerd door een tal van doorway pagina’s in mijn vestigingsplaats van concurrenten die aan de andere kant van het land zitten.
Jammer dat het niet bestraft wordt door Google.
Ik ben het helemaal met je eens dat Google hier zelf kritischer op mag zijn. Te veel doorwaypagina’s die gewoon allemaal klonen van elkaar zijn. Als je in de ene de plaatsnaam aanpast, krijg je gewoon de andere. Arnhem wordt Apeldoorn en verder ziet het er gewoon hetzelfde uit. Het is net als Autodrop: het zou verboden moeten worden ;-)
Bedankt voor het schrijven van dit artikel,
Over een topic dat in mijn opinie te weinig aandacht krijgt, want veel bedrijven ondervinden hierdoor negatieve impact, terwijl anderen die in deze grijze zone opereren organische bezoeken en mogelijk heel wat leads afsnoepen van diegene die zich wel aan de richtlijnen van Google houden.
Ik raad daarom aan om steeds deze praktijken te melden bij Google zelf.
Het kan alleen maar helpen om Google sneller werk te laten maken van een noodzakelijke update die deze praktijken (hopelijk) zwaar bestraft.
Mijn inziens gaat het wél op duplicate inhoud. Uiteindelijk is zoek je in eerste instantie een dienst of product, en is de locatie voor de meeste gevallen slechts een filtercriterium dat je zelf expliciet doorgeeft. Dit biedt dus buiten betere indexering voor bezoeker geen toegevoegde waarde.
Ik deel de stelling dat het effect op populaire zoekopdrachten minder. Het is immers zo dat dergelijke rich content doorway pages vaak een hogere bouncerate en meer kans op pogosticking zullen hebben, wat een absolute toppositie op populaire moeilijker maakt. Zeker als de bezoeker de authenticiteit in vraag zal stellen.. Hopelijk volgt Google ook snel.