Hoe profiteer je van laaghangend fruit in SEO?

Hoe profiteer je van laaghangend fruit in SEO?

De makkelijkste manier om snel resultaat te halen uit je SEO-inspanningen is door in te zetten op het laaghangend fruit. Wat is dat precies en hoe profiteer je daar dan van?

Wat is laaghangend fruit?

Allereerst goed om te weten wat we in SEO bedoelen met ‘laaghangend fruit’. Dat zijn zoektermen die al wel goed tot aardig goed gevonden worden in Google. Je kunt dat wat mij betreft opdelen in 3 varianten:

  • Zoektermen op positie 2 of 3; top 3, maar nog niet nummer 1
  • Zoektermen op een positie van 4 tot 10; top 10, maar nog geen top 3
  • Zoektermen op een positie van 11 tot 20; pagina 2, dus nog net geen top 10

De ene SEO-specialist zal de derde variant als laaghangend fruit benoemen, een ander 2 van de 3 of misschien alle drie. Waar het om gaat is dat je nog een mooie stap kunt zetten naar een betere positie in Google.

Je kunt er nog wat ander gewicht aan hangen

De posities zijn in principe wel de belangrijkste factor om iets laaghangend fruit te noemen. Maar als je het nog wat ander gewicht wilt meegeven, kun je ook kijken naar relevantie en zoekvolume. In ieder geval om te bepalen of een zoekterm interessant genoeg is om als laaghangend fruit te behandelen.

Waarom met deze zoektermen beginnen?

Met laaghangend fruit profiteer je relatief snel van je SEO-inspanningen. Je wordt al op deze zoektermen gevonden en je hoeft alleen nog maar verder te optimaliseren voor nog betere posities.

Japke-d Bouma vindt het geen fijne term. En dat mag. Ze zegt er zelfs het volgende over:

laaghangend fruit is voor kleuters. Voor de échte resultaten zul je hard moeten werken, in het zweet jouwer aanschijnsch.

Voor SEO gaat dit wat mij betreft niet op. Het hoeft namelijk niet te betekenen dat het om zoektermen gaat die weinig tot niks waard zijn. Het kunnen namelijk net zo goed posities zijn waar je al hard voor hébt gewerkt. Die posities heb je niet voor niks al. En nu kun je dus verder werken om de reeds behaalde posities te verbeteren. Mooi toch?

Hoe doe je dat dan?

Wil je de posities verbeteren, dan is het vooral kijken naar wat je ziet bij de concurrentie die boven je staat. Kijk daarbij met name naar de grote, veelomvattende SEO-pijlers:

  • Backlinks
  • Techniek
  • Content

Nee, dat hoef je niet allemaal zelf uit te zoeken, ik geef je graag mee hoe je dat dan oppakt.

Ik neem als voorbeeld fotograaf Henry Faber. Hier een voorbeeld van laaghangend fruit voor zijn website:

Laaghangend fruit voor Henry Faber; welke SEO-kansen pik jij eruit?

Ik zou zeggen: begin met plukken ;-). Niet alles is relevant natuurlijk. Zo zou ik ‘collodium kopen’ niet verder optimaliseren, omdat Henry dat niet verkoopt.

Backlinks

Deze is niet per se voor iedereen zomaar uit te voeren, want hoe weet je hoeveel backlinks een concurrent heeft? Daar zijn tools voor, die vooral SEO-specialisten gebruiken. Bij sommige kun je een gratis proefperiode gebruiken, waarmee je zelf dit onderzoek kunt doen, bij enkele anderen is er een goedkope proefperiode. De tools vind je in mijn artikel over zoektermenonderzoek.

Kijken we bij Henry Faber, zien we dat zijn pagina ‘bedrijfsreportage‘ net als veel van zijn concurrenten geen backlinks heeft. Slechts 2 van de pagina’s in de top 10 hebben 1 of meerdere backlinks. Kijk je nog iets verder, dan is het zelfs zo dat de pagina’s die een backlink hebben, die van slechts 1 domein hebben. Grote kans dat Henry stijgt in Google wanneer hij backlinks kan krijgen voor deze webpagina.

Backlinks voor de pagina's over bedrijfsfotografie - uit Ahrefs

TIP: Zorg er in ieder geval voor dat je in kaart brengt hoeveel backlinks de concurrerende pagina’s hebben en met name van hoeveel verschillende domeinen (websites).

Techniek

Voor de techniek hoef je niet per se heel diep te gaan graven en dus ook niet heel veel van technische SEO te weten. Het gaat er in eerste instantie vooral om wat de laadtijd is van de pagina. Een traag ladende pagina zal uiteindelijk minder goed laden dan een snelle pagina. Alles voor de gebruiker. Meet de laadtijd met ten minste 2 tools en vergeet niet jouw eigen laadtijd te meten. De tools die je kunt gebruiken zijn:

In alle tools krijg je een indicatie van de snelheid van een webpagina. Je zult zien dat ze ook nog weleens uiteenlopen, daarom adviseer ik ook om meerdere tools in te zetten. En vergeet niet de laadtijd van jouw eigen webpagina te meten.

TIP: Noteer welke verbeterpunten de tools geven voor jouw webpagina en zorg ervoor dat je daarmee de laadtijd verbetert.

Content

Je hebt content, goede content en retegoede content. Wat lees jij het liefst? Juist. Dus zorg ervoor dat jouw webpagina de beste pagina over het onderwerp is die jij erover kunt maken. En kijk dan ook hoe goed je de content van de concurrentie vindt. Let wel: het moet wel echt jouw content zijn wat erop staat. Inspiratie opdoen is prima, je concurrent heeft misschien net een detail opgenomen dat jij vergeten was. Maar de basis moet 100% van jouzelf zijn en afkijken bij de concurrent doe je dus enkel om te kijken wat jij nog vergeten bent.

TIP: Verbeter je content in eerste instantie zelf en kijk dan wat je kunt leren van je concurrenten.

Verbeter je SEO, begin bij laaghangend fruit

Ben je het met me eens dat dat laaghangend fruit zo gek nog niet is? In ieder geval als het om SEO gaat dan… Sla je slag, pak het op en verbeter je posities in Google. Heb je zelf nog tips of zijn er vragen? Laat ze hieronder zeker even weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.